Inside Man (2006)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Spike Lee
met Denzel Washington, Clive Owen en Jodie Foster

Rechercheur Keith Frazier (Denzel Washington) en zijn partner worden geconfronteerd met een overval op een bank, waarbij een grootschalige gijzelingssituatie ontstaat. Frazier moet het opnemen tegen de superintelligente crimineel Dalton Russell (Clive Owen) die de perfecte bankroof heeft bedacht. De onderhandelingen verlopen moeizaam en worden verder gecompliceerd door de aanwezigheid van Madeleine White (Jodie Foster), een effectenmakelaar met belangrijke connecties.

Goed.

Deze film moet eigenlijk maar één ding doet, en doet dat ook. Hoe eenvoudig het ook op papier lijkt, het is wel hetgeen deze film onderscheid van 100 soortgelijke heist films: het perfecte plan perfect laten zijn. Geen bullshit met plannetjes die foutlopen om het spannend te maken, geen onzin waarbij de daders achteraf opgepakt worden ... mnee, het loopt gewoon zoals het moet lopen. Ook waarom ik de Oceans films waardeer.

Denzel is vooral het karikatuur dat hij al een aantal jaren is. Charismatische held die uit een underdog rol een grote case toegeschreven krijgt. Owen is een waardige tegenspeler, enkel Foster valt wat uit de toon. Blijf haar een beperkte actrice vinden.

Spike maakt er verder een stijlvol en kleurrijk gebeuren van. Geinige personages, vlotte regie, af en toe een stijlvol experimentje en een warme, gladde soundtrack die perfect aansluit bij de personages.

Echt geweldig wil de film nergens worden, maar het niveau daalt nergens, het blijft leuk tot het einde en da's al heel wat voor een heist film van 130 minuten. Eén van Lee's betere films, best een leuke regisseur om af en toe eens een filmpje van mee te pikken.

Bitbyter schreef:
Viel tegen. Film is niet zo goed als hier wordt gesuggereerd. Standaard 13 in een dozijn thrillertje. Kijkt wel lekker weg en bij vlagen leuke humor maar typisch een fim die je volgende dag alweer bent vergeten.

Ik ben het helemaal met je eens. Zag de beoordlijngen hier , en de hoge waardering, dus kijken.....What a boring movie. 2 sterren.

Tarkus schreef:
Deze film is prachtig.
Het is een zeer goed verhaal dat wel tot een verrassende ontknoping leidt.
Een bank overvallen om een oude misdaad op te helderen, je moet er maar opkomen.
Voortreffelijk gespeeld door zowel Denzel Washington, Clive Owen als Jodie Foster. Christoffer Plummer heeft ook nog steeds niets van zijn klasse verloren en ook Willem Dafoe, die nu voor een keertje niet de 'bad guy' is, is ook prachtig in deze spannende en slim opgezette thriller.
Een echte Spike Lee film is dit, en dat is altijd garantie voor een goed verhaal.
Prachtige soundtrack ook overigens.
2 Uur duurt de film en dat is zeker niet te lang.
Zet U en laat u meeslepen door dit steengoed gebrachte, ongelooflijke avontuur.

Opnieuw bekeken, en heb nog steeds dezelfde commentaar als eerder.
Topper is dit !!!

Wat mij stoorde in deze film was de slechte belichting, het zag er allemaal erg donker uit, en met teveel contrast. Soms zelfs zo donker dat de gezichten niet duidelijk te zien waren. Verder een nogal langdradige film waar je rustig hele stukken kan doorspoelen. Ook heeft de film nogal eigenaardige dialogen, die misschien humoristisch bedoeld zijn, maar totaal uit de toon vallen. Een tegenvaller.

avatar van Kondoro0614
Inside Man

Inside Man vond ik een hele mooie film! Super doordacht en er zat opzich ook wel een soort van spanning in die je maar door liet kijken!

Denzel Washington vond ik heerlijk acteren! Zoals we van deze man gewend zijn! Clive Owen deed het als de bad guy ook perfect! Lekker sluw en mooi gedaan!

De film Inside Man heb ik al een tijdje op Netflix aangevinkt om te kijken! Nu was het zover en ik moet zeggen dat hij me toch behoorlijk mee viel! Het verhaal is goed bedacht! En de acteurs acteerde lekker! Het is aan de ene kant mijn ding wel, zulke films.. Alleen begon ik er mee met niet al te hoge verwachtingen.. Ik weet niet maar het leek me niet zo'n leuke film... Toch heb ik genoten van deze sluwe Misdaad film! Helaas vond ik het einde wat afgezaagd!

avatar van blurp194
Spannend.

Hoewel er in het verhaal een paar dingen (te) onduidelijk blijven en een deel van de clou al vrij snel prijsgegeven wordt blijft het toch spannend. Vooral door het de interactie tussen de slimme politieman Washington en de sluwe bankrover Owen. Foster valt wat tegen in een vlak rolletje dat wat veel lijkt op de rollen die ze al eens eerder neergezet heeft - hoewel dat goedbeschouwd voor Owen en Washington ook wel geldt.

De wat donkere beelden - waardoor je niet altijd goed ziet welke bankrover er nu weer bezig is - vullen het plot leuk aan, het is niet de bedoeling dat we alles te zien krijgen overduidelijk. Een van de weinige voorbeelden van functioneel slechte belichting. Jammer wel dat het einde wat braaf en Hollywood-achtig is, en de laatste uitsmijter had helemaal niet gehoeven.

avatar van tbouwh
Degelijke thriller. Kwam op tv, en aangezien ik deze film nog op mijn lijstje had staan, heb ik de reclames maar voor lief genomen. Ik had toch meer van deze film verwacht. De cast is om van te smullen en de plotsomschrijving eveneens. Inside Man is dan ook zeker geen slechte film: de cast doet het goed en de spanning zit er aardig in. De climax die ik echter had verwacht viel toch enigszins tegen, en gezien de potentie van het plot had ik toch iets verwacht dat meer boeiend was dan het verhaal rondom Arthur Case. Clive Owen doet het als badguy wel erg goed, en de kracht van de film zit em erin dat je stukje bij beetje erachter komt hoe de vork in de steel zit (o.a. dmv goed gevonden flashforwards). De rollen van Foster en Plummer vond ik echter niet zo interessant, en juist hun rollen zijn van cruciaal belang. Inside Man verwordt zo tot een film die erg interessant is qua opzet, maar nergens echt indruk op me maakt. Slechte belichting stoorde mij ook wel wat, zoals door sommige users reeds aangegeven. De verwijzigingen naar Dog Day Afternoon zijn niet uit de lucht, en die vond ik dan toch een stuk beter. 3*

avatar van Antonev
Sterke en vooral spannende thriller. Het verhaal steekt goed in elkaar, er wordt prima geacteerd en er is een prima plot. Het is mijns inziens wel een film die bij een tweede kijkbeurt aan overtuiging/kracht verliest. Als je eenmaal weet hoe het zit, dan is het spannende er ook wel weer vanaf. Ik vond hem bij mijn tweede kijkbeurt in ieder geval een stuk minder.

Zeer geslaagde speelfilm met wederom een prima acterende Wasington. Ook Dafoe en Owen als badguy zijn erg overtuigend.
De kijker kent de daders, maar niet de buit en daar draait de film om.
Zeker het kijken waard.

avatar van leatherhead
Wel wat ik ervan verwachtte.

Niet een al te merkwaardige film, zeker voor Spike Lee begrippen een beetje een gruize muis, maar niettemin zeker niet verkeerd. Zoals al eerder aangeduid is het enige echt opvallende aan de film, dat de ''boefjes'' dit keer winnen, en alles aan hun plan op rolletjes gaat, terwijl bij de meeste van dit soort heistfilms het tegenovergestelde het geval is.

Washington doet het goed, al zijn dit soort rollen natuurlijk een koud kunstje voor hem. Niet echt een acteur die veel diverse rollen speelt, maar toch best fijn om hem bezig te zien meestal. Irritatie wekt hij in ieder geval nimmer op, iets wat je over veel van dat soort Hollywood acteurs niet kan beweren.

Visueel is het wel oké, soms ontdek je zelfs echt even de hand van Lee, zoals in die interrogatie-scenes. Doen erg veel denken aan bijvoorbeeld Clockers. De soundtrack, mocht ie al aanwezig geweest zijn, is me daarentegen alweer ontgaan helaas.

Een aardige thriller, kan ik concluderen. De film maakte mijn verwachtingen zeker waar, alleen van Lee zelf, als regisseur, verwacht ik toch wel wat meer. Desalniettemin dus wel een best leuke en boeiende film, met een zeer aardige ontknoping. 3,0*.

avatar van mcdaktari
Vanavond pas toegekomen aan deze film, en wat een prachtig verhaal.
De film blijft van begin tot einde toe boeien. Hele aardige cast en uiteraard goed geacteerd.
Dit word er weer één voor in mijn verzameling.

avatar van IH88
Heerlijke film die zich onderscheid ten opzichte van andere heist films. De bankovervallers hebben meerdere redenen om juist deze bank te kiezen en dat maakt het wel interessant. Ook de "flashforwards" naar de interviews met de gegijzelden/overvallers was een leuke toevoeging.

Clive Owen was geweldig en ook Washington doet zijn ding. Zulke rollen heeft Washington al zo vaak gespeeld dat hij ze bijna kan dromen. Plummer is zoals altijd erg goed. Foster heeft het moeilijk omdat haar personage erg vlak is en er weinig uit te halen valt. Foster heeft gelukkig genoeg kwaliteiten en ervaring om zelfs uit zo'n rol nog het maximale te halen. 4 sterren.

avatar van DVD-T
Inside Man heeft een leuk verhaal en hoe het af loopt is erg goed.

Jammer dat er zo weinig echt leuks mee wordt gedaan. Het verloop is namelijk nogal saai. De verwikkelingen rond de overval zijn niet heel interessant. De film wil flitsend zijn, maar is in de uitvoering daarin niet geheel geslaagd. Het komt er gewoon niet uit. Ik heb het gevoel dat de gehele film een beetje terughouden is en er veel meer in had gezeten dan nu.

Gelukkig is er nog wel de erg fijne cast die allen heel fijn hun werk doen en zijn een aantal scenes wel geslaagd. Libatique's cameravoering is erg fijn, alleen ben ik niet zo gecharmeerd van de belichting.

Aardige film, maar niet meer dan dat.

avatar van IH88
“When there's blood on the streets, somebody's gotta go to jail.”

Heerlijke film. Inside Man onderscheidt zich van andere heist films door het originele verhaal, de voortreffelijke regie van Spike Lee en acteurs die er lustig los schmieren. De bankovervallers hebben meerdere redenen om juist deze bank te kiezen en dat maakt het wel interessant. Ook de flash forwards naar de interviews met de gegijzelden/overvallers was een leuke toevoeging. Het geeft een gevoel van paranoia die uiteindelijk ook vat krijgt op de kijker.

Clive Owen is geweldig en je krijgt naarmate de film vordert steeds meer sympathie voor hem omdat je weet dat er meer achter de overval zit dan alleen geld. Denzel Washington doet zijn ding en zet een puike prestatie neer. Samen met Ejiofor vormt Washington een leuk duo en vooral de interviews met de gegijzelden/overvallers zorgen voor luchtige en humoristische intermezzo’s. Plummer is zoals altijd erg goed en Foster heeft het moeilijk omdat haar personage erg vlak is en er weinig uit te halen valt. Foster heeft gelukkig genoeg kwaliteiten en ervaring om zelfs uit zo'n rol nog het maximale te halen. Hoe het verhaal uiteindelijk in elkaar steekt is zeker geen teleurstelling en maakt de film zelfs nog beter. Echt een topfilm die ik ieder jaar wel weer een keer opzet.

avatar van SmackItUp
Hele beste film weer van Spike Lee!

Het begin en einde zijn ijzersterk, maar ook daartussenin zorgt Lee ervoor dat het geheel boeiend en interessant blijft om te volgen. Enkele grappige of dreigende dialogen dragen hieraan bij. Washington doet het prima, maar niets nieuws. Owen daarentegen heeft mij absoluut positief verrast. Vond het altijd maar een droge en weinigzeggende acteur, maar hier past die kille afstandelijk blik precies in het verhaal. Overigens vond ik de flashforwards erg goed gedaan. Je blijft in eerste instantie gissen maar wanneer het duidelijk wordt heeft dit weer een extra impact. Nergens heb ik plotgaten kunnen ontdekken en audiovisueel mag Inside Man er ook zeker wezen. Een keurige 8 lijkt me hier op zijn plaats.

Erg fijne film, zit goed in elkaar, spannend! Vind Owen een top acteur met een geweldig en laten we eerlijk zijn met een enorme sexy uitstraling en accent! Zeker nog maar eens nakijken vanavond.

avatar van Fisico
Het geheel zei me niets, maar hier en daar herinnerde ik me wat flarden. Waarschijnlijk ooit eens tijdens het zappen opgemerkt. Nu uiteindelijk de film in zijn geheel gezien. Films met bankovervallen spreken me doorgaans wel aan, zeker wanneer er zich eentje aandient die het gemiddelde overstijgt. Was er trouwens in deze film geen verwijzing naar Dog day afternoon?

De kijker wordt onmiddellijk meegezogen in de vertelstijl van Clive Owen: het hoe, wat, waar, waarom... ook de verhoren zijn later mooi ingepast in de film. Spike Lee had alvast de moeilijke opdracht om het niveau en de spanning van de film ruim 2 uur vol te houden, niet eenvoudig bij dit soort genre films waarbij het verloop steeds volgens dezelfde patronen verloopt.
Ook het plot is vrij ingenieus en origineel (hoewel zeker niet 'plothole free): een bankdirecteur die niet bezorgd is om 'zijn' centen, wel over vertrouwelijke documenten die het liefst geheim geworden houden en een superintelligente bankovervaller die met nepeisen de politie om de tuin leidt.

Denzel Washington doet het zoals steeds erg goed, charismatisch en overtuigend. Ook Owen en Foster (ondanks haar ondankbare rol) doen het goed. Ook de zijplots waren best ok (rassenkwestie met die Sikh bvb). De nervositeit en het gestuntel bij de politie was voelbaar, toen en nadien bij de verhoren. The bull doesn't always lose... mooi einde, verdiende 4,0*!

leatherhead schreef:
Wel wat ik ervan verwachtte.

Vat mijn mening aardig samen. Ik vind het zeker geen slechte film, integendeel, ik vind het een goede film maar van Spike verwacht ik gewoon iets meer. Het lijkt erop dat hij met deze film wat meer mainstream wil gaan, wellicht een wat breder publiek wil aanspreken. Dat is denk ik gelukt, maar hij heeft daarbij wel aan kracht ingeboet, de film wordt namelijk nergens echt persoonlijk. Dat is bij de films die ik beschouw als zijn toppers, nou juist wel het geval.

avatar van Mark de Jong
Heerlijke film, vooral het eerste uur. Ingenieus plot. Top vermaak.

avatar van Thomas83
De cast en regisseur weten deze film als simpel vermaak nog boven zichzelf uit te laten stijgen, maar eigenlijk is het maar een wat onzinnige film waarin je al snel aanvoelt dat er een grote twist op het einde zal volgen. Alleen blijkt die uiteindelijk niet zoveel voor te stellen en zelfs behoorlijk vaag en onzinnig, en het verhaal bevat sowieso onderweg ook wel een hoop dommigheden. Dat doorzichtige gedoe met het bandje van Hoxha (je kon toch duidelijk horen dat het geen bandje was), Frazier die Russell aanvalt, de politie die bewust met rubberkogels de gijzelaars direct uitschakelt enzovoort.

Daarnaast kan Lee het toch weer niet laten om wat willekeurig racisme over de film te sprenkelen. En die scène met dat computerspelletje van het kind, what the hell. Jodie Fosters personage White voelt ook te veel als een personage dat wel eens symbolisch bedoeld kan zijn. Ook vond ik de film wel echt over de top met zijn luchtigheid, vooral als het die veel te macho dialogen aangaat. Ik heb me meer dan vermaakt, maar dit is voor Lee overduidelijk niet meer dan een tussendoortje geweest. Een dikke 3.0*.

avatar van knusse stoel
Een mooi verhaal wat op zich goed in de film werd vertolkt, het kat- en muisspel tussen daders en politie. Beiden willen scoren aan het einde van dit gegeven en in deze film wordt het dusdanig gebracht dat we op 5000 m3 een spannend kijkspel krijgen wat de kijker(s) aan het scherm moet kluisteren gedurende ruim 2 uur en dat lukt uitstekend! Met een goed geacteerde film, strakke regie en een prima uitgebouwd verhaal!
Een ruime 7 van ons voor de waardering!