Inside Man (2006)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Spike Lee
met Denzel Washington, Clive Owen en Jodie Foster

Rechercheur Keith Frazier (Denzel Washington) en zijn partner worden geconfronteerd met een overval op een bank, waarbij een grootschalige gijzelingssituatie ontstaat. Frazier moet het opnemen tegen de superintelligente crimineel Dalton Russell (Clive Owen) die de perfecte bankroof heeft bedacht. De onderhandelingen verlopen moeizaam en worden verder gecompliceerd door de aanwezigheid van Madeleine White (Jodie Foster), een effectenmakelaar met belangrijke connecties.

Shadowed schreef:
Derde Lee.

Heb nog weinig ervaring met Lee, maar zijn 'The Dolly Shot' blijft wel vaak terugkeren. Heb het nu al meerdere keren zien voorbij komen. Leuk bedacht, en redelijk kenmerkend.

Spike Lee - The Dolly Shot - YouTube

De film doet me heel erg denken aan een zeer bekende Spaanse serie over een bankoverval op Netflix
Overigens was de film (2006) veel eerder dan deze serie (2017).

avatar van umbra
Fijne bank robbery film met Denzel, toch een vd beste acteur voor misdaad/actiefilms.

avatar van Sergio Leone
Goed.

Eerste Spike Lee-film die ik gezien heb, en zeker een meevaller. Op voorhand had ik een beetje mijn twijfels: 2 uur +. Ik vreesde al snel voor een te lang gerekt plot.
En oké, het is wel ietsje te lang maar dat deert niet. De film vliegt er meteen in: niet dat het tempo hoog ligt, maar de heist is direct aan de gang. Het is lang gissen wat de clou is, maar het blijft wel leuk kijken.

Een Denzel Washington zoals we hem vaak zien doet het goed in samenspel met Clive Owen. Jodie Foster valt dan weer zwaar door de mand en is de enige echte stoorzender.

De film geeft me bij momenten een jaren 90-vibe, maar oogt nergens goedkoop. Audiovisueel doet Lee alles goed en zo blijft het uiteindelijk tot het einde gemakkelijk wegkijken, waar blijkt dat het perfecte plan ook effectief eens perfect is. Leuk.