Inside Man (2006)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Spike Lee
met Denzel Washington, Clive Owen en Jodie Foster

Rechercheur Keith Frazier (Denzel Washington) en zijn partner worden geconfronteerd met een overval op een bank, waarbij een grootschalige gijzelingssituatie ontstaat. Frazier moet het opnemen tegen de superintelligente crimineel Dalton Russell (Clive Owen) die de perfecte bankroof heeft bedacht. De onderhandelingen verlopen moeizaam en worden verder gecompliceerd door de aanwezigheid van Madeleine White (Jodie Foster), een effectenmakelaar met belangrijke connecties.

avatar van Justinvdk
Ik ben trouwens echt gek op die soundtrack van de film:

YouTube - Inside Man Soundtrack

avatar van Sander001
De net iets betere misdaadfilm. Meeslepend en onverwachts verhaal. Ook goed geacteerd. 3.5*

Mijn eerste berichtje! ----
Dit is zeker een aanrader. Een misdaadthriller met sterke hoofdrollen van Denzel Washington en Clive Owen. Jammer dat Christopher Plummer zijn rol niet heel groot was, is naar mijn idee echt een geniale acteur. Verder ook bijrollen van Jodie Foster, Chiwetel Ejiofor en Willem Dafoe.

Verhaal is netjes uitgewerkt, alles komt goed samen. Het wordt niet onnodig ingewikkeld gemaakt, het enige wat ik me afvraag: hoe komen Jodie Foster en Christopher Plummer nou aan elkaar? En wat is zo bijzonder aan haar, wat zij doet zouden heel veel anderen ook kunnen toch? Dat is beetje vaag. Maar verder erg vermakelijk, geen seconde verveeld.

Viel tegen. Film is niet zo goed als hier wordt gesuggereerd. Standaard 13 in een dozijn thrillertje. Kijkt wel lekker weg en bij vlagen leuke humor maar typisch een fim die je volgende dag alweer bent vergeten.

avatar van Insignificance
Een Spike Lee Joint. Wat je ook van z'n films mag vinden, het klinkt toch altijd als iets bijzonders, iets dat echt van hem is, maar Inside Man voelt meer aan als zo maar een thrillertje waar hij toevallig achter de knoppen zit. Dan wordt er wel eens een raciaal onderwerpje met de haren bijgesleept en zijn er her en der nog wel wat vingerafdrukjes van de regisseur te vinden, maar verder gaat het over niet veel meer dan Denzel Washington versus een listige bankovervaller.

Samen met flash forwards en de introductie van de grote baas is het wel zo ongeveer duidelijk waar dit heen gaat, maar de overvallers houden er een interessante tactiek op na dat het allemaal redelijk op scherp houdt. De humor vond ik daarentegen wat buiten de toon vallen en de veelal aanwezig muziek is zo soms nogal storend. De film jengelt ook wat te lang door. Het resultaat is dan ook eigenlijk niet meer dan een ordinair kaskrakertje. Zeker binnen het oeuvre van Spike Lee.

avatar van Solis
Justinvdk schreef:
Ik ben trouwens echt gek op die soundtrack van de film:

YouTube - Inside Man Soundtrack

Hier is een filmpje met Engelse ondertiteling!

avatar van Arnforpresident
Tegenvaller!

De film gaat moeizaam vooruit. Enorm langdradig en een totaal gebrek aan spanning. Het duurt veel te lang voor het duidelijk wordt waar de film nu eigenlijk naartoe wil gaan. De ontknoping was wel knap, maar de hele "conspiracy" was dat absoluut niet.

Snap niet goed waarom hij hier zo hoog scoort.

avatar van stefan dias
De film kondigt zich geweldig aan. Hij lijkt ingenieus in elkaar te steken maar zakt toch als een souflé in elkaar. De nevenplot met de bankeigenaar blijkt niet veel meer te zijn dan een dat: een nevenplot. De film gaat eigenlijk ten onder aan zijn eigen slimmigheid. nee, dan liever Dog day Afternoon.

Zeer goede film. Dit is hoe een echt thriller moet zijn. Ook een zeer goede verhaallijn.

avatar van Boneka
Aardige film over een bankoverval zonder ergens echt serieus te worden. Hoewel de target dat uiteindelijk wel is, wordt dit weer op een flauwe manier uitgewerkt bij een bezoekje tussendoor aan de burgemeester. De rol van Jodie Foster hierin vond ik ook niet boeien. Ik dacht nu gaat er heel wat komen, maar het bleef allemaal best wel oppervlakkig. Van de ene kant lijkt het of het een hele serieuze bankoverval moest worden. Aan de andere kant deed het geheel wat soft aan. Een beetje Clooney achtig. Dan vond ik the Bank Job of the Italian Job leuker gemaakt. Toch wil ik deze film niet helemaal naar beneden halen. Het geheel is leuk genoeg om naar te kijken en met hier en daar een knipoog zeker te doen. Qua vormgeving en ook muziek (intro en eindtune; zelfde muziek trouwens) ligt lekker in het gehoor. De film is nergens hoogstaand, is niet al te serieus te noemen en zeker geen drama, maar ziet er door de vormgeving heel aardig uit. Ik zou Denzel wel een keer aanraden naar de tandarts te gaan. Hij doet me denken aan die ene hondenreclame

avatar van The Beast
Goeie film, niet geweldig.
Jodie Foster vond ik matig spelen, Denzel speelde wel goed, de muziek aan het begin/einde was ook vreselijk.
Leuke film om een keer te zien, meer ook niet vind ik

3 sterren

avatar van AC1
AC1
Verrassing! Een Hollywood heist film met net dat tikkeltje meer.

avatar van Iron Maiden
Wat een positieve reacties hier, ik vond de film erg tegenvallen.
Het begon allemaal sterk, maar uiteindelijk gebeurt er helemaal niks.
Denzel doet het aardig, Clive Owen ben ik nooit fan van geweest omdat hij maar 1 gezichtsuitdrukking heeft en de rol van Jodie Foster word al helemaal niet uitgelicht,
Zonde van de tijd eerlijk gezegd.

avatar van zxstyle
Inside man is vermakelijk om te zien, maar voor de rest geen uitblinker.
Dit terwijl de ruim drieënhalve ster dit wel deed vermoeden.
Als je vermaakt wil worden kun je deze film gerust kijken. Als je iets meer wil, laat hem liggen.

avatar van JacoBaco
zxstyle schreef:

Veel gebruikers vinden films als The Departed en Heat uitblinkers in het misdaadgenre, maar dat vind jij bijvoorbeeld niet. Zelf denk ik dat deze film (voor de meeste) iets meer biedt dan de gemiddelde misdaadfilm, dus ben het niet met je eens.

avatar van zxstyle
JacoBaco schreef:

Jawel hij is beter dan de gemiddelde misdaadfilm, dat klopt. Maar dat maakt hem zoals ik zei nog geen uitblinker. Dat gegijzelden worden verkleed als de gijzelnemers hebben we vaker gezien (batman etc.).

avatar van JacoBaco
Ik doel meer op je opmerking 'Als je vermaakt wil worden kun je deze film gerust kijken. Als je iets meer wil, laat hem liggen'. Ik vind dat deze film dus juist wel net iets meer biedt. Vandaar dat ik hem ook meer waardeer dan de gemiddelde misdaadfilm. En nee, ik vind het zelf ook geen uitblinker, anders had ik hem minstens 4 sterren moeten geven.

avatar van Toontje G
Geen super film maar zeker het kijken waard. Jodie Foster kan gerust geschrapt worden op de film poster want als ze in totaal 5 minuten heeft meegedaan is het veel. Washington doet het altijd goed. Het verhaal is gelukkig niet zoals bij de meeste films met een gijzeling of bankoverval. De flash forwards zijn goed gevonden, is weer eens wat anders dan een flash back.

avatar van popcorn en cola
Geweldige finish !

avatar van Jackeroo
Zeker het kijken waard!
Heb er van genoten hoewel hij qua misdaadfilm niet heel erg spectaculair was, vond ik het wel een goed verhaal

jeanleeke
de Max....

avatar van VincentL
Inside Man

Het is een obscure titel: Inside Man. Als je de samenvatting op MM leest zou je toch zeggen dat deze titel helemaal niets met de film te maken zou hebben. Uiteenlopende meningen van super goed tot zeer matig en je weet bijna niet meer wat je er mee aan moet. Door het feit dat Denzel Washington er in speelt maar eens gaan kijken en ook ik zal mijn steentje aan stroom van meningen bijdragen.

Opnieuw kruipt Washington in de rol van misdaadbestrijder. Na Man on Fire, Philadelphia en The Pelican Brief, allemaal goede films, is het weer eens tijd om de misdaad aan te pakken. Dit keer in een nieuw jasje als rechercheur tijdens een gijzeling van een bank. Ruimte genoeg voor een goed verhaal en dat wordt ook prima benut door Spike Lee.
Gelukkig is deze film niet zoals zoveel gijzeling films. Weinig actie en geweld en een goed weergegeven spel tussen politie en gijzelnemers. Dit klinkt misschien saai, maar het is goed uitgewerkt en je verveelt geen moment. Het is weer eens iets anders. Uiteindelijk vraag je je tijdens de film af hoe het nou gaat eindigen omdat er totaal geen ruimte meer lijkt voor een duidelijk einde. Dit klinkt misschien heel negatief, maar Lee verwerkt het zo dat er juist een spectaculair, geweldloos, overduidelijk einde komt. Het eindigt totaal niet zoals je verwacht en het is schitterend om te zien.

Ik heb in de laatste paar keer dat ik naar Washington gekeken een klein voorkeurtje voor hem opgebouwd. Als ik een paar slechte films heb gehad zet ik hem weer even op. Dit zorgt er natuurlijk voor dat ik niet geheel objectief kan blijven. Hier vond ik namelijk Washington ook weer een heerlijke rol spelen. Als super-vicer van het geheel heeft hij op een gegeven moment door hoe de criminelen het spel spelen, maar niet wat hun volgende set is. De overtuiging waarmee hij het naar je toe brengt is geweldig om te zien. Ik vond Denzel echt een meerwaarde voor deze film en hij is er echt geschikt voor.

Doordat alles rond de gijzeling draait is er minder ruimte voor mooie shots of extra scènes. Wat er is gefilmd is echter prima gedaan. Het is alleen jammer dat Lee het zo oppervlakkig heeft gehouden. Bijna alles uit dezelfde punten gefilmd en bijna geen shots met een toevoegende waarde. Alles om het verhaal heen gebouwd. Dat vind ik jammer. Ik vind het jammer dat Lee voor safe is gegaan en niet de wat meer risicovolle posities heeft ingenomen. Tijdens de opname van de gangsters voor de deur, van binnen uit gezien, van boven vond ik bijvoorbeeld mooi gedaan Dit is echter iets waar je eindeloos over kan blijven twisten dus dat zullen we ook niet doen.

Gewoon weer even geweldig genieten van een zinderende misdaadfilm. Als je de kans hebt gelijk opzetten!

avatar van AGE-411
Weer een film waar meer in zat dan er uit kwam.
Alle ingrediënten voor een topfilm waren nochtans aanwezig, en we krijgen ze bovendien eventjes te proeven.

Aan de meeste acteurs ligt het alleszins niet. Ze presteren doorgaans uitstekend, op enkele uitzonderingen na:
1) Jodie Foster. Kennelijk had ze niet veel zin in deze film en/of was de rol haar niet echt op het lijf geschreven. Ze komt weinig naturel over en het is alsof ze de hele film nodig heeft om er ‘in’ te komen.
2) Een hele resem bijrolletjes werden er bij gesleurd in deze film. De een deed het al wat beter dan de andere.

Ligt het aan mij of was de rol die Jodie Foster vertolkte behoorlijk overbodig? Hetzelfde kan eigenlijk gezegd worden over het hele nazi-subplot. Het is niet omdat je de nazi’s in je verhaal verwerkt, dat alles vanzelf intens/spannend/rechtschapen wordt.
Het probleem met dat subplot is dat de film er hele tijd naar toe groeit. Daardoor verwacht je eigenlijk dat de ontknoping iets met de nazi-zaak te maken heeft. Maar niets is minder waar.

Wat men had moeten doen:
- Laat de nazi’s voor wat ze zijn, en werk het hoofdplot (de overval) verder uit.
of:
- Sleur de nazi’s er bij, en bouw ook een hele ontknoping op rond de nazi-zaak.

Men koos er voor om het hoofdplot wat te laten wegduwen door het subplot. Of werd het vanzelf weggeduwd door de slappe ontknoping? De hoofdovervaller laat zich gewoon inmetselen? Ik dacht dat de man een genie was? Dan kon hij toch wel wat beters verzinnen? (Alsof politiehonden zijn aanwezigheid niet zouden opmerken, en alsof de bankbedienden niet zouden doorhebben dat er plots een extra muur in de kamer is gebouwd?)

Is het dan allemaal zo slecht?
Helemaal niet. Zoals ik al opende: het kon een topfilm zijn.
Pakweg het eerste anderhalf uur heeft het daar ook alle schijn naar. Als kijker wordt je volledig in het ongewisse gelaten: De film kan alle kanten uit, en is met momenten rete-spannend.

Jammer, maar toch een dikke 3,0*.

Inderdaad, dit zat mij ook dwars

avatar van filip500
Denzel op zijn best

avatar van Al DeNiro
Misschien wel de beste gijzeling film met zeer goede verhaal en acteerwerk.

avatar van Sijtsma
Zeer goede film, lekker spannend en onverwacht einde!

avatar van Onslaught
Goede "heist" film.

avatar van Roger Thornhill
Alleen al leuk omdat het toch maar zelden voorkomt dat ik een film zie waar ik de hele tijd geboeid naar kijk zonder dat ik weet waar het naar toe moet of hoe het zal gaan eindigen. Denzel Washington uitstekend als altijd, jammer dat we zo weinig van de ongemaskerde Clive Owen zien. Enige minpuntje vind ik Willem Defoe, ik geloof dat dit de eerste keer is dat hij totaal niets aan zijn (toch al tamelijk minimale) rol toevoegt. Maar verder een heerlijke film.
        Detective Keith Frazier: "I bet you can get a cab, though." – De SikhVikram Walia: "I guess that's one of the perks." (Volgens de IMDb-trivia-pagina was die opmerking van Washington geïmproviseerd, en Spike Lee verpestte de opname bijna omdat hij zo hard moest lachen. Althans, dat schijnt Lee op de commentaartrack van de Amerikaanse DVD te hebben verteld. Waarom moeten wij het in Europa weer eens met een commentaartrackloze DVD-uitgave doen?)

avatar van Taran Tiraki
Er zijn meer van dit soort films maar er zijn er maar weinige van dit kaliber. Een zeskoppige kwaliteitscast zorgt voor topprestaties, met name Denzel Washington, Jodie Foster en Christopher Plummer spatten van het scherm. De opening is intrigerend en weet meteen je aandacht te grijpen en vanaf dat punt zit je midden in een puzzel die je niet zo makkelijk oplost. De film eindigt met een glimlach en laat je tevreden achter.

4 sterrren: Platinum.