Training Day (2001)

Verenigde Staten / Australië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Denzel Washington, Ethan Hawke en Scott Glenn

Jake Hoyt begint aan zijn eerste dag bij de narcoticabrigade. Alonzo Harris, de leider van het team, blijkt niet alles volgens het boekje te doen. Op een onorthodoxe manier probeert hij Jake klaar te stomen voor de klus, maar is de manier waarop hij dit doet wel geoorloofd?

wood23 schreef:
Ik snap niet wat iedereen zo geweldig vind aan deze film ik vond er geen moer aan.
Ethan Hawke is een acteur die weinig uitstraling heeft.
Alleen Denzel Washington is goed de rest is super langdradig.

Misschien werkt jouw brein anders, of niet goed..

avatar van Kondoro0614
“To protect the sheep you gotta catch the wolf, and it takes a wolf to catch a wolf. “

Toch wel een lichte tegenvaller deze misdaad film. Ik had hier wel een tikkeltje meer van verwacht en meer bij gehoopt. De film is zeker niet slecht, weet op veel momenten wel te vermaken maar nergens kon het toch wel scherpe verhaal mij vast klamme, en raakte ik soms de concentratie een beetje kwijt. De film duurt op sommige momenten wel lang maar eigenlijk razen de twee uur snel voorbij omdat er eigenlijk constant wel wat gebeurd in de film. Maar toch had ik gehoopt op wat meer actie, meer hardere scenes en dat miste ik soms wel een beetje bij ‘Training Day’.

Denzel Washington acteerde echt perfect met zijn halve gangster rol halve politieagent. Een fijne vertoning en de persoon die deze film echt levendig hield maar aan zijn zij stond Ethan Hawke die samen een leuke chemie vormen die de film merendeels weten te redden in mijn ogen. Samen vormden ze een politie koppel. Washington de bad-ass cop die veel vuilwerk heeft en Hawke de rookie die niet zo smerig wil worden in zijn werk maar, deze wereld wel mee krijgt. Beiden heren wisten wat ze deden en ze gaven alles.

En daar draaide het verhaal dus ook om. Een jonge agent wil graag de narcotica divisie in om zo rechercheur te worden bij de politie. Hij vind zijn eerste dag erg spannend, en komt al snel er achter dat Alonzo geen lieverdje is. Hij word getraind op het echte werk, en dat gaat er soms hard aan toe. Het begon al wel leuk toen Alonzo wiet had afgepakt van mensen die het net hadden gekocht. Hij liet vervolgens Jake hier een hijs van nemen die high werd, dat vond ik wel komisch. Ook het stukje dat Alonzo en Jake bij Smiley kwamen en Alonzo vervolgens Jake achterliet, de angst en de slopende spanning in dit stukje was echt om te smullen. Het einde was vet, en vooral erg gangster maar dat was wel iets wat ik de hele film had verwacht.

Dus ja, een best leuke en vermakelijke zit deze misdaad film, helaas iets minder dan gedacht maar over het algemeen wel super vermakelijk. Leuk. Ook de muziek in de film van onder andere ‘Dr. Dre’ en ‘Papa Roach’ was leuk, en natuurlijk de kleine cameo van Snoop Dogg vond ik zeer vermakelijk.

Gave film denzel is goed

avatar van Lovelyboy
Come on man, we can't do that!?
Hell yeah we can. We are the pólice. We can do the fuck we wanna do!

Weergaloze misdaadfilm, wellicht Fuqua's beste film en Denzel's sterkste rol. Een film die meteen inslaat qua acteren, sfeer en grimmig beeld.

De film begint eigenlijk behoorlijk typerend met een beeld dat de rest van de film blijft hangen. Ongemakkelijk is de eerste ontmoeting tussen, de groener dan groen, Jake, en de al veel te verruwde Alonzo. Tevens valt Washington meteen al op qua mimiek en opmerkingen in een behoorlijke 'foute' rol terwijl Washington toch vaak een good guy speelt. Een aantal erg vage dingen doen zich voor waar je samen met Jake eigenlijk zoekende bent naar de grens en wat de logica is in een dergelijke schimmige wereld, waar de grens tussen goed en kwaad, geoorloofd en niet geoorloofd, en vooral onder het moto 'het doel heiligt de middelen', erg schimmig is en wat nog normaal is. Een grijs gebied dat overigens klein begint maar steeds groter wordt. Aan Alonzo zal het niet liggen die Jake toch iedere keer weer overtuigd met veel charisma en redelijke argumenten, toch is de vraag of Alonzo het padje al lang kwijt is of hij als geen ander weet hoe het in het wereldje werkt.

Washington kreeg terecht een Oscar voor deze rol en ik kan ook niet anders zeggen dan dat dit echt terecht was.Onwaarschijnlijk goede rol waarin ik vaak de indruk heb dat de regisseur hem veel vrijheid gaf om zelf te improviseren. Zo is de bedreiging van de twee crackheads geweldig. Is hij bovendien geweldig in zijn hele mimiek, een alfamannetje ten volste. Verder mooie momenten zijn hoe Roger erin geluisd wordt. Het ongeloof van Jake hoe Roger wordt doodgeschoten maar ook de onzekerheid van Greene en Chinlund als Jake het geld weigert. Daarnaast doet Hawke het ook prima.

Behalve de prima stijl, sfeer en muziek lijkt de onderliggende boodschap toch vooral te liggen in de verharding en verruwing van dergelijk werk. Het is geen excuus, maar hoe blijf je zelf schoon in dergelijke omstandigheden. Een dergelijke vieze wereld waar de tegenstander zich ook niet aan de regels houd, natuurlijk gaat dit verder maar een ontzettend mooi beeld van een behoorlijke grijze wereld waar goed amper meer van kwaad te herkennen valt dringt zich meer dan prima op. Daarnaast zijn de plekken en bendes waar Jake en Alonzo over de vloer komen met recht doodeng te noemen, maar valt het wel weer op dat die op een gegeven moment toch een erecode hebben. Meer dan Alonzo die uiteindelijk alleen maar bezig is zijn eigen reet te redden en er niet voor schuwt Jake daar het slachtoffer van te laten worden.

Training Day choqueert, is spannend, heeft humor, maar valt vooral op met een behoorlijk realistisch en grimmig beeld en de uitstekende Denzel Washington. Training Day, what a hell of a day voor officer Jake Hoyt.

Jens van Eijk
Ijzersterke misdaad film en wellicht Fuqua’s beste werk. Denzel Washington kreeg ook 100% terecht een Oscar voor deze prestatie. Hij speelt een erg charismatische narcotica-agent die niet alles volgens het boekje doet. Echt een heerlijke rauwe misdaad film absoluut beter dan ik had verwacht.

avatar van Shadowed
Goed.

Ken Fuqua zijn stijl nog niet helemaal, dit is pas film 4 en allen delen ze niet bepaald veel kenmerken met elkaar. Deze film is bijvoorbeeld veel ruwer, rauwer en wellicht stijlvoller dan de andere projecten van Fuqua. Of het de beste is weet ik nog niet, maar het doet inderdaad een erg aardige poging.

Het valt ook direct op dat dit weer zo'n film wordt die steunt op de goede rollen en puike acteerprestaties. Een rol die Washington ook op het lijf geschreven staat. Kan me in ieder geval niet snel een andere acteur inbeelden die deze rol zoals hem kan vertolken.

Washington doet het dan ook met verve. Zijn rol is mysterieus en interessant. Ideaal voer om 122 minuten mee te vullen. Hawke zijn rol is wat eentoniger, iets meer standaard, maar daardoor niet minder. Hij voert hem ook in ieder geval verdienstelijk uit.

Bij vlagen erg stijlvol. Soms knap camerawerk en het kent enkele goede intense scenes. Het mist echter vaak wel wat opbouw die de kers op de taart kan zijn. De film heeft soms de neiging iets te ruw te zijn en subtiele spanningsopbouw achterwege te laten, maar soms heeft deze film dat juist nodig.

Het eerste uur kent de film nog wel een redelijke eigen smoel. Deze begint naar de slotfase toe langzaam wel te vervagen en dat levert mijn voornaamste kritiekpunt op, daar begint het namelijk te veel binnen de lijntjes te kleuren. Maar Fuqua trapt gelukkig nog voldoende op de rem om het nog een redelijke eigen draai eraan te geven.

Qua verhaal helemaal niet zo moeilijk of vernieuwend, wel nog met een eigen smoel en daarom nog wel redelijk. Het is een degelijke film geworden die dankzij de rollen erin goed wegkijkt.

Ijzersterke psychologische thriller. Boeiend en verrassend tot het einde. Hard, maar nergens domme actie. Washington on top of his game, geweldig. Kijken dus.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Na meer dan 12 jaar de film herzien en hier zelfs nu nog steeds van onder de indruk! Fijn om te zien dat bepaalde films uit mijn jeugd hun kracht nooit zijn verloren. Nu heb je met Denzel Washington & Ethan Hawke natuurlijk ook al wel een erg sterke basis!
De film blijft in ieder geval van begin tot eind boeien, de spanning is op een realistisch aanvoelde manier opgebouwd en de meeste grote clichés worden gelukkig ook uit de weg gegaan!

Op het einde was ik ervan overtuigd dat Denzel (Alonzo) al in the hood doodgeschoten zou gaan worden, maar in plaats daarvan kozen ze ervoor dat maar aan de Russen over te laten. Deze scene was ik na al die jaren duidelijk weer vergeten en verraste mij dus weer.

5 sterren is misschien net iets te veel, maar 4,5 kan ik er nog met gemak aan kwijt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Aangename thriller maar het mist dat ietsje extra. Denzel Washington is goed in vorm en kan de film gerust trekken. Maar het verhaal is niet zo bijzonder en het lukt maar langzaam om een sfeer op te bouwen. Dat komt pas los als Jake Hoyt bij Smiley zit en gevraagd wordt om mee te kaarten en een pint te pakken. Vanaf dan is het verhaal meer dan een corrupte agent die hier en daar wat voor zichzelf achterover drukt en graag uitpakt met zijn macht. Er wordt ook opgebouwd naar een tweestrijd tussen Denzel Washington en Ethan Hawke. Met de ultieme clash op het einde waar duidelijk wordt wat die macht nog voorstelt en de echte waarden van de mensen die Alonzo dacht te kennen.

Voor mij mist het de impact die het vroeger had en zie ik er minder die klassieker in. Maar het is op zich wel goed gemaakt en zorgt voor de nodige entertainment. Met plezier nog eens naar gekeken.