ad

Geregisseerd door: Antoine Fuqua

Met onder meer: Denzel Washington, Ethan Hawke en Scott Glenn

Releasedatum: 5 oktober 2001

Over Training Day

"The only thing more dangerous than the line being crossed, is the cop who will cross it."

Jake Hoyt begint aan zijn eerste dag bij de narcoticabrigade. Alonzo Harris, de leider van het team, blijkt niet alles volgens het boekje te doen. Op een onorthodoxe manier probeert hij Jake klaar te stomen voor de klus, maar is de manier waarop hij dit doet wel geoorloofd?

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Madecineman

Madecineman (moderator films)

Deze film was gisteren op de TV dus geen betere reden om de DVD uit de kast te trekken om de film voor de tweede maal te bekijken

Ook bij de tweede kijkbeurt wist deze film veel indruk te maken. Ik vind dit echt een meesterlijke misdaadthriller. De sfeer in de film wordt met stijgen van de zon steeds broeieriger en met het vallen van de avond steeds duisterder. De chemie tussen badguy Alonzo en idealistisch groentje Hoyt is dik in orde. Denzel Washington is perfect als corrupte agent, hij speelt de man die vroeger ook ooit ideaalen had uitstekend en hij weet ook echt te overtuigen met zijn "streetwise" taal. Iedere keer denk je toch dat hij wel een punt heeft dat hij de waarheid spreekt over het leven op de straat. Je voelt jezelf meegezogen worden in de twijfel die Hoyt ook moet hebben.

Die scene bij de hillside gang blijft trouwens echt mijn favoriete uit deze film. Die is echt zo [email protected]#$ up! Geweldig gewoon.

Eigenlijk moet deze film gewoon in de top250.

@Phil Leotardo; Volgens mij dacht Alonzo er helemaal niet mee weg te komen. Op het moment dat Hoyt er met het geld vandoorgaat weet hij al dat hij ten dode is opgeschreven. En dat weten die gasten in die achterbuurt ook. Daarom laten ze hem ook gaan. Het intresseert ze niet meer en het laatste wat ze willen is een dode agent in de buurt. Ze laten het vuile werk over aan de russen.

avatar van Prudh

Prudh

Washington als bad guy? Mooie poging, maar hij overtuigde mij niet. Dat kan liggen aan de acteur zelf, in plaats van zijn prestaties. Op Man on Fire na heb ik niets met hem. Het verhaal van de film is ook weinig bijzonders. Training Day is niets meer dan een lekker wegkijk thrillertje. Goed voor drie krappe sterren: 3*

avatar van Matchostomos

Matchostomos

King Kong ain't got shit on me

Fuqua regisseert wel vaker goedbedoelde mislukkingen, maar met deze 'Training Day' heeft de man, afgezien van enkele duidelijke tekortkomingen, een prent van formaat afgeleverd.

Vooral als Fuqua's persoonlijke L.A. variant op de urbane western weet 'Training Day' te boeien. Het geheel straalt een zekere vorm van melancholie en realisme uit, met veel effectiviteit bijgestaan door een geel-groene filtrage.

Bovendien komt Fuqua qua camerawerk verrassend sterk voor de dag: knappe kraanshots, afgewerkte kadrage en een gezond gevoel voor ritme en continuïteit.

Lui als Michael Bay en Tony Scott kunnen hier heel wat van opsteken.

Het verhaal over corruptie en het ontdekken van je grenzen en bovenal jezelf, maakt echter veel minder indruk dan pakweg het immens mistroostende 'Cop Land'.

De prent heeft dat simpelweg te danken aan de korte tijdsspanne waarbinnen het verhaal zich hoeft af te spelen.

Het uitgangspunt moet je aldus overdonderen met een lading intense gebeurtenissen, iets wat de karakteriële meeslependheid niet echt ten goede komt; 'Training Day' is wel vaker een 'net niet'-film.

Denzel Washington pompt met zijn imposante vertolking heel wat adrenaline in het geheel, al is het Hawke die uiteindelijk het meeste gevoel en diepte in zijn rol weet te leggen.

avatar van dave

dave

ik vindt Ethan Hawke toch beter acteren dan Washington, ook al dacht ik er eerste anders over..

Pas als je hem 4 keer ziet, gaan de echte details opvallen

ik gaf hem de eerste keer al een 4, en nu nog steeds.

Topfilm

*stilletjes: Leve Snoop!*

avatar van Shinobi

Shinobi

Meesterlijke film om te zien, met top rollen van Hawke en vooral Washington die een corrupte agent speelt en Hawke zover probeert te krijgen om ook mee te doen met zijn kliekje.

Verder zijn de beproevingen echt goed, zoals dat Hawke cocaïne moet gebruiken, wat junks in elkaar moet slaan. Waarbij je als agent je wel 2 keer achter je hoofd zou krabben voor je zulke acties zou doen. Het einde vind ik alleen wel iets te toevallig, dat Hawke bijna gedood wordt door die latino's maar dat één gast dan een portemonnee zien van één z'n zusje, z'n zusje opbelt of Hawke hem echt heeft gered en zo mag hij weer vrijkomen. Yeah right., alsof dat in het echt zou gebeuren.

Ik geef 'm 4, 5 sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Zo, ik heb na veel goede verhalen hierover ook eens de moeite genomen deze film te kijken. En ik heb er zeker geen spijt van. Wat een geweldige actie-thriller is Training Day geworden. Je kan zeggen dat dit vooral is dankzij de werkelijk geweldige rol van foute narcotica agent Alonzo gespeeld door Denzel Washington maar dat zou niet helemaal eerlijk zijn. Hij speelt uiteraard een geweldige rol, zoals Ethan Hawke dit zeker ook doet als het groentje die alles moet leren. Maar er schuilt veel meer in deze film.

De film geeft (voor zover ik dat kan beoordelen) een erg realistisch beeld van het straatleven in grote steden in de VS. Bende's, schietpartijen, vechten, de grimmige sfeer, angst om niet dood te gaan..het zit er allemaal goed in. Men liet alles op een realistische, harde manier zien waar close ups en bloed niet geschuwd werden. Zo zie ik dat graag.

Het verhaal zelf was niet zo hoogstaand maar zeker wel ruim voldoende. Je voelde de plottwist al wel aankomen maar het is sterk uitgewerkt. Het kwam allemaal overtuigend en sterk over. Wel zaten er af en toe een paar toevalligheden in, maar het was niet storend op 1 na dan. Zo vond ik het wel TE toevallig dat Jake een meisje redde van verkrachting waarna hij later in de film daardoor zijn leven gespaard zag worden door de oom van dat meisje die toevallig de portomonnee van het meisje bij Jake in de zak vond. . Maar ik kijk er graag overheen, de film is gewoon grote klasse. Spannend, hard, boeiend.

Dikverdiende 4*

avatar van kArIzMa_Movie

kArIzMa_Movie

Daar sluit ik me (op 't cijfer na) volledig bij aan.

Het verhaal zou voor een gedeelte geinspireerd zijn op Antoine Fuqua's eigen jeugd in de achterbuurten van L.A. De film stelt de vraag wat het verschil is tussen goed en kwaad. En of de misdaad effectief bestreden kan worden zonder zelf naar het niveau van de crimineel af te zakken. Hoe Fuqua de vragen heeft beantwoord is mooi gedaan. Washington en Hawke zetten trouwens beide zeer goede acteerprestaties neer.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Was weer een van de fijne buddy filmpjes met Denzil Washington goes bad en een leuke rol van Hawk als groentje. En natuurlijk een verzameling rappers erbij. En ook ruim plaats voor een flinke dosis humor en inderdaad ook een beetje een inspiratie-bron van GTA: San Andreas.

Die Denzil Washington deed het voor de eerste keer als bad guy erg geweldig. Hij is lekker cynisch en droog en ook heerlijk meedogenloos. Waneer het echt leuk word is met die twee verkrachters met dat "suck my dick" whahahaha

En voor de actiefans is dit ook smullen geblazen, terwijl je eigenlijk in de film niet echt op de actiescenes let maar meer op de grappen en het cynisme. Ook dat kleine rolletje van Snoop Dogg vond ik geweldig.

Al met al een perfecte film. Echt aan te raden voor zowel de komedie als de actie fans.

Theunissen

Prima film met een schitterende wending. Uitstekend gespeeld door Denzel Washington en Ethan Hawke.

Snoop Dogg in een rolstoel

avatar van hellblazer93

hellblazer93

Goede, indrukwekkende misdaadfilm. Een goed op gang komend verhaal dat prima uitgewerkt is en de muziek is ook goed. Denzel Washington acteerde hier idd erg goed, maar Ethan Hawke acteerde ook prima. Wel hoopte ik dat Jake, Alonzo zou neerschieten. Maar toch goede film.

4 sterren.

avatar van Zinema

Zinema (crew films)

Dit misdaaddrama is flitsend en boeiend, met name door de schitterende vertolking van Washington. Het verhaal is soms een beetje onevenwichtig, maar als eindresultaat blijft deze film zeer goed.

avatar van M.Goodkat

M.Goodkat

Gisteren nog een keer bezien en blijft de beste film ooit die ik in mijn leven heb gezien,de acteerprestaties spatten van het scherm en kwa verhaallijn ligt het zo perfect.

Denzel spat werkelijk hiervan vanaf,Ethan Hawke ook maar kan niks tegenover Denzel hierover.

Een prachtige verhallijn over het ghetto leven en corruptie onder het undercover werk. Blijft mijn nr 1 voor eeuwig.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Mjaah, lollig werk waarbij de supercoolheid van het neger-zijn breed uitgemeten wordt. De ene hippe nigga-quote wordt snel opgevolgd door weer een andere gevatte quote. Er hangt een intimiderende gangstersfeer rond deze film en ohja, Dr. Dre en Snoop Doggy Dog verschijnen ook nog op het filmscherm. Kortom alle ingrediënten voor een heuse -film met gelukkig genoeg vermaak.

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Platte en typisch Hollywood product, dat een stel aardige scènes kent, maar continu strandt in vervelende clichés met de climax als ultiem dieptepunt. Vreselijk plat en verschrikkelijk quasi serieus allemaal. Hollywoodvoer van de bovenste plank.

avatar van thunderball

thunderball

Deze laatst bekeken, nadat ik hem op de een of andere manier tot nu toe links had laten liggen.

Film heeft op zich niet eens zo'n uitmuntend script, maar daar tegenover staan de uiterst broeierige sfeer en vooral de zeer goed acterende twee hoofdrolspelers.

Het mooie aan de film was voor mij dat ik zo graag wilde dat Washington gelijk had met alles wat hij Hawke probeert wijs te maken. Zou hij het dan toch goed menen en het bij het rechte eind hebben? Ja, ....en de koningin op een driewieler!

Langzaam maar zeker begin je samen met groentje Hawke er achter te komen hoe corrupt Washingtons karakter is. Feitelijk is ie net zo'n crimineel als de boeven waar op ze jacht maken.

Alle aandacht en lof gaan uit naar Washington, maar hierbij wordt vergeten dat Hawke minstens zo'n goede prestatie neerzet.

Voor mij is Hawke zo iemand, waar je niet speciaal een film voor gaat kijken, maar die eigenlijk altijd goed werk aflevert en een film echt beter kan maken, door zijn aanwezigheid en de daar uit voortvloeiende acteerprestaties.

Ook nu is hij van de twee hoofdrolspelers de minst op de voorgrond tredende en daardoor de minst opvallende. Echter hij zet een geweldig goede prestatie neer en had wat mij betreft minstens zo veel recht op een Oscar.

Beste scene is zonder meer die, waarin Hawke op Washington zit te wachten, midden in een ongure wijk, in de keuken bij een stel criminelen en hij na een paar minuten begint te beseffen dat Washinton hem in de steek heeft gelaten en er van door is. De spanningsopbouw is hier bij perfect. Om je nagels af te bijten!

Conclusie: Fuqua levert een spannende en behoorlijk goede film af, met goede acteerprestaties en een lekker sfeertje. Einde had beter gekunt.

Toch een acht, ofwel vier sterren.

avatar van The One Ring

The One Ring

Aardige misdaadthriller, niets meer dan dat. Het werd wel sfeervol gebracht en Denzel Washington is erg goed. Buiten dat om had ik echter liever iets meer gezien dan wederom een scène waarin Washington iets gemeens doet, gevolgd door een scène waarin hij goed overkomt, om dit proces meteen daarna weer te herhalen, terwijl Ethan Hawke zich erover blijft verbazen. Daarnaast is het einde ook bijzonder matig. Een standaard shoot-out en de keuze om van Washington toch maar een volledige schurk te maken in plaats van een meer grijs personage zijn gewoon zwak.

Het kijkt prima weg en er zit genoeg leuks in, maar de vele mensen die hier echt iets bijzonders in zien snap ik niet.

avatar van Kr!kke

Kr!kke

Goede film, vooral met dank aan de fantastische cast. Vooral Denzel Washington viel me weer op in de positieve zin: die man lijkt wel alles aan te kunnen. Uiteraard doet ook Ethan Hawke meer dan zijn best in deze film.

De film begon zeer goed, met een aantal leuke dialogen tussen Washington en Hawke. Het concept van de film is ook wel leuk: een niet-alledaagse training gegeven door een flik die het duidelijk niet al te nauw neemt met de regels. Maar wat mij betreft ging het daarin net iets te ver in de film: ik heb er uiteraard geen probleem mee dat Washington eens de bad guy speelt, maar het leek me allemaal wat overdreven...Washington die droogjes een belangrijke Russische gangster afknalt? Dat leek me nogal vergezocht... Voor de rest was het een prima film.

avatar van Fran

Fran

• 1953 berichten

Vandaag heb ik deze film sinds lange tijd weer eens herzien. Dit blijft een superspannende en ijzersterke politiefilm. Ik was vanaf het eerste moment geboeid en heb af en toe op het puntje van mijn stoel gezeten. Dat was mede door het supersterke acteerwerk van beide heren.

Maar ik moet wel toegeven dat ik sommige taferelen ook erg ongeloofwaardig vind. Hoe Hoyt zich uit bepaald toestanden weet te redden is af en toe wel erg toevallig en ongelovelijk. Bijvoorbeeld hoe hij toevallig bij de familie van het meisje terecht komt die hij heeft gered. En ook het einde als Jake en Allonzo tegenover elkaar staan en opeens is iedereen daar voor Jake. Kan het me ook niet voorstellen.

Ondanks dit alles blijft het wel een hele spannende film.

avatar van Minotaures

Minotaures

• 1935 stemmen

''My nigger.''

Een uitstekende film over corrupte agenten en rechercheurs en hun smerige manier van zakendoen.

Het verhaal volgt een groentje: Hoyt, een eerlijk en jong agent die nu een stapje hoger wilt gaan om rechercheur bij de narcoticabrigade te worden. Hier krijgt hij hulp bij, van de doorgewinterde Harris. Hoyt heeft precies 24 uur om aan Harris te laten zien dat hij het graag wilt en dat hij het waard zou zijn om bij de team aan te sluiten en zichzelf rechercheur kan noemen. Hoe dichterbij het 24ste uur komt, des te vreemder Harris gedraagt en Hoyt verkeerde dingen leert...

De personages zijn prima bedacht. Iedereen speelt goed z'n rol. Dit is Washington's 1ste film waar die een bad-guy speelt, dus het is even wennen. Uiteindelijk slaagde Washington in om een goede rol als slechterik neer te zetten. Zijn personage kan je echt goed intimideren, want er zijn een aantal momenten waar Harris verschillende punten uitlegt waarom het op zo'n manier moet gebeuren dat je niet weet of het de waarheid is of slechts een leugen. Hawke speelt ook goed zijn rol als nieuweling. Dit is te merken, want zijn personage is vaak zenuwachtig, ongemakkelijk en komt vaak twijfelachtig over. Dit vanwege druk van zijn collega's om verkeerde dingen te doen. De rest van Harris' team komt ook nog een keer langs en die zijn ook corrupt. Ze breken in een pand, houden een gewapend overval, zijn schuldig aan dood en stelen ook een groot bedrag. Niet echt agenten waar je dolgraag mee wilt werken. De overige personages bestaan uit drugsdealers, Snoop Dogg op een rolstoel, ghetto-lui, Mexicaanse/Cubaanse bendeleden en Eva Mendes. De gevaarlijke bendeleden worden ook goed overgebracht en lijken me niet zoveel met de bendes van nu te verschillen. Gevaarlijk lui, waar ze met weinig moeite een shotgun tegen je gezicht drukken.

De film heeft vele sterke punten. Naast een sterk verhaal, prima personages bevat de film goede shots. Het zijn dus geen korte afstandshots wat je bijna in elk film alleen dat ziet. Er wordt nog goed gemonteerd tussen verschillende soorten shots, zoals beelden van een bepaald hoogte. De corruptheid van vele agenten wordt ook goed overgebracht. Je ziet zo hoe zulk soort agenten te werk gaan, met welke mensen ze omgaan en wat ze allemaal moeten doen om een klus in orde te brengen. De sfeer is ook goed aanwezig en dat vordert en wordt steeds nauwer met de loop van de dag. Ook daar wordt je op de hoogte gehouden door beelden van de zon die opkomt of langzaam ondergaat.

Beelden van de straat in L.A. zien er ook realistisch en dreigend uit, evenals iedereen die in de late uren in groepjes rondhangen. Ook verschillende wijken wat bekend staan onder gevarenzones komen in voor. Dit als een onderdeel van Hoyt's rondleiding en training natuurlijk.

Qua voorspelbaarheid is deze film niet goed in te schatten. Je hebt bijvoorbeeld Harris' intimiderende gesprekken, de overval en Harris' reden om zoveel mogelijk geld te sparen. Allemaal spannende scènes waar je weinig van aan kan zien komen. De speelduur is tegen de 2 uur, dit is nogal wat lang. Maar zulk soort films hebben een bepaald opbouw nodig en aangezien het bij deze is geslaagd, zijn de uren prima verbruikt.

Een uitstekend film met een prima sfeer, spannende confrontaties en een realistische weergave van de wrede straten van L.A.

Dit is één van de betere politiefilms.

avatar van Spetie

Spetie

Degelijke misdaadthriller met een aardig verhaal en redelijk sterk acteerwerk.

Denzel Washington zet altijd wel goede degelijke rollen neer, maar hier is hij echt heel goed. Hawke doet het aardig als het groentje naast hem, maar verbleekt enigszins naast Washington, al is het misschien ook niet de meest dankbare rol om te spelen.

Het verhaal is aardig en probeert de inhoud boven de actie te stellen. Dat werkt grotendeels erg goed. Washington is onvoorspelbaar en de film stelt soms moeilijke thema’s aan de orde. Toch gaat de film in de laatste twintig minuten redelijk de mist in. Ineens komen er behoorlijk wat clichés om de hoek kijken, lijkt de intelligentie van het script verdwenen en stopt men er ineens een hoop harde actie in. Jammer, want het voelt enigszins onlogisch en ook wat afgeraffeld aan.

Het is een kleine smet op een verder behoorlijk goede film, die verder fijn wegkijkt en dus prima acteerwerk biedt. Het kost de film een halve ster

avatar van Insignificance

Insignificance

Opvallende rol van Washington, maar dat maakt nog geen sterke film. Bovendien is veel van zijn poser act maar vermoeiende mumbo jumbo en dan is het eerste uur al een hele zit. Het wordt allemaal wat interessanter als de drie wijzen aan bod komen (de enige keer ook volgens mij) en de scène in Roger's optrekje is zelfs goed vanwege z'n achteloosheid.

Bij Smiley gaat het dan weer helemaal mis via een toevalligheidje dat je van mijlenver ziet aankomen. De camera die vanaf een dak naar beneden glijdt en Harris oppikt, is best gaaf, de muziek is ook wel oké, maar verder heeft het niet zoveel om het lijf. Met veilige keuzes in de finale en een opgeklopte sterfscène is het al met al een weinig bijzondere film.

avatar van TMP

TMP

Aardige misdaadfilm met goede acteerprestaties van zowel Denzel Washington als Ethan Hawke. Aardig verhaal, dat naar het einde toe echter wel steeds minder wordt. De scene waarin Hoyt en Harris tegenover elkaar komen te staan op straat, vond ik niet zo sterk. Al met al wel de moeite waard, kleine gastrollen ook nog voor Snoop Dogg en Dr. Dre.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

• 2028 stemmen

Matig.

Training Day begint anders wel vrij sterk. Alonzo Harris is heerlijk manipulatief en Jake Hoyt naief. Een uur lang blijft het een leuk psychologisch spelletje tussen de twee heren.

Maar dan gaat het ergens fout, met te veel van hetzelfde en Alonzo die gewoon irritant wordt. Het thrillersfeertje raakt verloren en er komt wat actie aan te pas, maar dat zijn met voorsprong de slechtste scènes uit de film.

Denzel Washington is in het begin vrij sterk, maar verliest ergens na het uur de pedalen en is tot niet meer in staat dan wat te schmieren. Dan vind ik Ethan Hawke geloofwaardiger. Zijn personage is een pak grijzer dan dat van Washington, dus is het in principe moeilijker om er iets van te maken, maar daar heeft hij geen problemen mee.

Vooral in het thrillergedeelte is de sfeer sterk. De grauwe kanten van Los Angeles worden getoond en dat maakt indruk. Het psychologische spelletje komt ook goed tot zijn recht.

Voorts is het camerawerk gewoon degelijk en ook het muzikale aspect had erger kunnen zijn.

Spijtig van het laatste half uur.

avatar van martijn011

martijn011

Denzel Washington en Ethan Hawke zetten beiden een uitstekende acteerprestatie neer in een film die van begin tot eind vermaakt.

Al is het begin wel het beste gedeelte. We zien een stoere, niet bang te krijgen narcotica-agent die een groentje op z'n eerste dag wegwijs maakt in het werk dat hij dagelijks doet.

De film beslaat maar 1 dag, zoals de titel al aangeeft natuurlijk, maar het komt behoorlijk realistisch over.

Dat Los Angeles ook zeer lugubere buurten heeft bewijst deze film wel degelijk. Geen pretje om daar te moeten werken.

Het einde kon me ook wel bekoren, ik had meer sympathie voor Jake dan voor Alonzo en z'n dood was een einde wat in de stijl van de film paste.

Ruim voldoende, zeker dankzij de twee hoofdrolspelers maar ook dankzij het uitstekende camerawerk!

avatar van VincentL

VincentL

Training Day

Niet meer dan doorsnee. Daar is alles eigenlijk wel mee gezegd. Een gewone, af en toe zelfs een beetje saaie film dit in een goed einde uitmond. Training Day verteld het verhaal van een agent die hogerop wil komen, vervolgens moet hij een dag meelopen bij een rechercheur die er wel heel rare gewoontes op nahoud. Uiteindelijk komt alles natuurlijk aan het einde samen. Geen spannend plot, geen speciaal plot. Eigenlijk blinkt de film nergens in uit. Het is niet twee uur hersenloos knallen, het is geen hoogstaand drama, het is geen epos waarin alles uiteindelijk toch nog helemaal goed komt, geen lang en gelukkig leven. Het is gewoon even lekker twee uurtjes een filmpje opzetten en hem zonder al te veel verveling afkijken.

Zoals ik dus al de gehele tijd zeg is het doorsnee. Wat dat betreft heb je alles van deze recensie wel gelezen. Die zal over alles wel gelijk blijven. Het verhaal is niet opzienbarend. We hebben dit soort situaties al vaker voorbij zien komen, en zullen ze ook wel vaker voorbij zien komen. De plotmakers hebben zichzelf de gehele tijd maar twee mogelijkheden gegeven, en uiteindelijk voor de meest makkelijke gekozen. Kijkers zullen wel weten welke. De film eindigt zoals deze films eigenlijk altijd eindigen. Waarom vond ik dat dan toch het beste stuk? Dat lees je zo wel. Gewoon. Gewoon. Gewoon. Gewoon... Moet ik nog verder gaan over het verhaal? Ik denk het niet.

Een heel verrassende wending in mijn recensie; de acteerprestaties in de film waren gewoon. Zowel Washington als Hawke spelen niet echt onder of boven hun kunnen. Van Washington had ik eerlijk gezegd wat meer verwacht. Hij laat echter wel met deze monotone prestatie zijn veelzijdigheid tonen. Ja hoe kan dat? Als je zijn gehele filmografie erbij haalt zie je hoe veelzijdig hij wel niet is. Deze film kan hij weer mooi aan dat lijstje toevoegen. Voor hem leuk, voor de film, u raad het al, niet heel bijzonder.

Hawke probeert hier een agent met gewetenswroeging uit te beelden. Hij doet zijn best, maar daar houdt het ook bij op. Het is niet zeer duidelijk aan hem af te lezen hoe hij met zijn emoties speelt. Dat had beter gekund. Het was echter wel te zien dus de boodschap kwam over.

Het einde was ik wel over te spreken. Daar zag ik weer even de oude Washington terug. Een mooi pleidooi, of betoog, was erg overtuigend. Mooi om te zien. Daar zag je echt even een stukje emotie en gevoel in de film komen.

Verder zijn de scènes leuk opgenomen. De gettobuurten zijn mooi opgenomen en creëren ook daadwerkelijk sfeer. Ook hier was dat op het einde van groot belang. Dit ondersteunde Washington erg goed. Verder waren de scènes in de auto niet zeer bijzonder, maar wel erg leuk om te zien. Al met al ook weer hier doorsnee, wat verrassend.

Misschien moet ik hieruit leren dat ik een spannende plot in mijn recensies moet maken? Ik zal er over nadenken. Verder heb ik maar als besluit genomen dat ik de volgende film maar opzet

gauke

Een misdaad-maten-drama vol met onderhuidse spanning over de scheidslijn tussen goed en kwaad. Een nog onschuldige en aardige, brave, jonge politieman (een uitstekende rol van Ethan Hawke), die nog vol idealen zit, krijgt harde lessen van zijn oudere, corrupte en gewelddadige collega, die bovendien verslaafd is aan geld (een top rol van Denzel Washington). Het verhaal ziet er reëel uit en heeft als belangrijkste item de tweespalt waarin eerstgenoemde zich bevindt.

avatar van Brabants

Brabants

Geweldige uiteenzetting over een ervaren narcotica-detective, en een rookie die nog vol goede bedoelingen zit. Training day is hierin een harde les voor leerling Jake. Niets is wat het op het eerste oog lijkt, en we zien in de straten van Los Angeles dat zijn meester Alonzo er zo zijn eigen wetten op na houdt. Dat dit op een ruwe en onorthodoxe manier gaat, is na dertien dienstjaren voor Alonzo een eigen manier van handhaving geworden. Deze regels blijken voor Jake ook te moeten gelden, en hij wordt hier dan ook vanaf het eerste moment mee geconfronteerd. Dat de verhouding vanaf het eerste moment haaks op elkaar staat, zal tevens voor Jake een soort van redding zijn. Deze hele dag staat bol van geweld, en het ongeloof van ongeschreven regels is geweldig geëxpliceerd.

avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

Sterke prent waarin een corrupte agent zijn partner de kneepjes van het vak wil bijleren. Jake Hoyt kan wel tegen een stootje maar is meer een voorstander van de legale wijze en zijn geweten wordt op de proef gesteld tijdens verschillende confrontaties. De slotfase is krachtig en eigenlijk steelt vooral Denzel Washington hier de show. Hij zag er weer blits uit, ditmaal met zwarte leren jas en kettingen. Eenmaal verminkt op de straat komt de tragiek van zijn positie naar boven, zie je dat hij afhankelijk hij is van bepaalde macht en blijkt zijn verslaving een zekere lijn gepasseerd te zijn.

Tarkus

Tarkus schreef:

Had van deze film wel iets meer verwacht, het eerste uur is langdradig en vervelend, het 2de uur is beter en ook spannender.

De ontknoping is ook goed, maar een topfilm is dit niet van Denzel Washington, ben van hem wel beter gewoon.

Toch een 4 sterren omdat beide hoofdacteurs en een paar bijrollen toch best goed zijn.

Toch een beetje minder gegeven dan 4 sterren nu, want bij deze tweede keer dat ik de film zie, is hij dat toch niet helemaal waard.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

alhoewel dit zeker een fantastische film is,vond ik het ook beangstigend.

dat klinkt misschien gek maar je zou maar in jake's schoenen staan.

het einde is heerlijk ganster.zoals het moet zijn.