ad

Geregisseerd door: Antoine Fuqua

Met onder meer: Denzel Washington, Ethan Hawke en Scott Glenn

Releasedatum: 31 januari 2002

Over Training Day

"The only thing more dangerous than the line being crossed, is the cop who will cross it."

Jake Hoyt begint aan zijn eerste dag bij de narcoticabrigade. Alonzo Harris, de leider van het team, blijkt niet alles volgens het boekje te doen. Op een onorthodoxe manier probeert hij Jake klaar te stomen voor de klus, maar is de manier waarop hij dit doet wel geoorloofd?

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van enzyme

enzyme

Nog eens herbekeken, blijft toch een goed filmpje

avatar van JM_D

JM_D

heb de film deze week op tv gezien en ik moet zeggen prachtige film!!

denzel is dan ook een heel goeie acteur

van mij krijgt deze film een 4

avatar van Fonk

Fonk

Denzel Washington speelt hier op zijn best. Hij draagt werkelijk de film. Ethan Hawk deed het ook behoorlijk goed.

Dit is echt een topper. 4.5

avatar van funkdoc

funkdoc

Deze film is de meest underrated film ooit. De eindscene is de beste eindscene ooit in eender welke film die ik al heb gezien (mss komt The Shining dicht in de buurt)

Alleen nog maar om Denzel te zien spelen, is het de moeite waard. Gangsta, maar niet à la Snoop Dogg, neen, echt Hollywood-Gangsta

avatar van tn2543

tn2543

funkdoc schreef:

Dat deze film underrated is ben ik zeker met je eens!! Als je bij statistieken kijkt zie je dat de ratng van deze film langzamerhand naar boven gaat. Wellicht haalt deze film de top 250 ooit.

Beste eindscene? Eindscene was ok, maar niet de beste die ik heb gezien. De eindscene van de film 187, met Samuel L. Jackson, dat vond ik pas echt een eind zeg!

Deze film staat niets voor niets in mijn top 10 lijst! Blijft een geweldige film ! Geweldige dialogen van Denzel Washington. Ethan Hawke deed het erg goed! Corruptie waarbij zelfs de omatje in het bejaardenhuis van zullen smullen!

Dikke 5 deze film!

avatar van zinulzki

zinulzki

Denzel Washington speelt de rol van zijn leven, maar bleeksmoel Ethan Hawke kon me (weeral) niet overtuigen. Had men een beter acteur gecast, dan had dit een topfilm kunnen zijn.

avatar van kanjertje

kanjertje

De rol van zijn leven ?

Een film die in de Top 25O moet staan en ondergewaardeerd is ?

Kom aan zeg.

Vond de film maar magertjes en flauw.

Niet speciaals.

Zo zijn er wel honderden in een dozijn.

Spijtig maar meer dan 2 kan ik met de beste wil van de wereld niet geven.

avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

Zeer goede film die zeker te weten een plaats in de top 250 verdiend

De film weet de spanning goed op tebouwen en lekker onvoorspelbaar in beeld te brengen..

Denzel vond ik erg goed als bad guy erg overtuigend ..

En ook Hawke zette een goede rol neer van een groentje die beetje bij beetje steeds harder wordt..

4,5 wel verdiende sterren en ik zit er aan tedenken deze ook in mijn top10 tezetten.. aanrader voor iedereen!.

avatar van the terminator

the terminator

kanjertje schreef:

De rol van zijn leven ?

Een film die in de Top 25O moet staan en ondergewaardeerd is ?

Kom aan zeg.

Vond de film maar magertjes en flauw.

Niet speciaals.

Zo zijn er wel honderden in een dozijn.

Spijtig maar meer dan 2 kan ik met de beste wil van de wereld niet geven.

Dus jij kan hem niet meer dan een 2 geven en je vind hem niet speciaal. Jij hebt er gewoon geen verstand van kijk maar eens naar je eigen top 10.

avatar van Erwinner

Erwinner

Grappige top 10

Tarkus

Had van deze film wel iets meer verwacht, het eerste uur is langdradig en vervelend, het 2de uur is beter en ook spannender.

De ontknoping is ook goed, maar een topfilm is dit niet van Denzel Washington, ben van hem wel beter gewoon.

Toch een 4 sterren omdat beide hoofdacteurs en een paar bijrollen toch best goed zijn.

avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

Film nog eens bekeken samen met een maat.

Stem blijft staan.. blijft een leuke en orginele film

Eén van mijn favoriete films. Denzel acteert fantastisch (wederom).

avatar van The Last

The Last

Moet je wel stemmen.

avatar van Schiedammer

Schiedammer

Training Day draait om de twee aan het politiewerk verslaafde agenten Harris en Hoyt. Beiden hebben daarvoor zo hun eigen motief. Harris moet beoordelen of Hoyt een geschikte kandidaat is om rechercheur te worden bij de Narcoticabrigade. Harris neemt Hoyt mee in zijn auto en toont de onervaren agent de fraai in beeld gebrachte sloppenwijken en getto's van Los Angeles en laat hem ervaren hoe hard de werkelijkheid in deze door drugs gedomineerde stad is. Maar daar houdt het realistische karakter dat de film aanvankelijk heeft dan ook op. We zien het karakter van Denzel Washington, die voor het eerst in zijn carrière op imponerende wijze een foute agent speelt, en daarvoor werd beloond met een Oscar, zich geleidelijk aan ontpoppen als een meedogenloze tiran die dankzij zijn politiepenning zich van alles lijkt te kunnen veroorloven zonder dat hem maar ook een strobreed in de weg wordt gelegd. Zoals je op je vingers kan natellen moet dat natuurlijk eens een keer fout gaan en de eveneens prima acterende Ethan Hawke (Oscar nominatie) is de boodschapper van dat nare bericht. Hoyt, niet echt zichtbaar ontdaan van wat hij op zijn eerste dag als narcotica agent heeft meegemaakt, blijkt de enige politieman in de gehele film die toch nog last heeft van enig greintje moraal en komt in het geweer als zijn leven aan een dun draadje komt te hangen.

Het geluid en beeld van de film (DVD) was zeer goed. Kortom voor mij is de film 3,5* waard.

avatar van wietse1992

wietse1992

zinulzki schreef:

da's waar de acteur die jake hoyt vertolkt speelt zijn rol niet goed

te onervaren plak daar een johnny depp op en je hebt idd een prachtige film

ik vind het einde ook zeer goed gevonden , mooi , maar het roept bij mij verschillende emoties op . Maar ik begrijp best dat ze het doen met hem neer te schieten dat zijn die russen hé .

die hebben geen respect voor zijn badge

maar ik vind dat einde zo erg , ik heb er veel over nagedacht moet ik wel zegge

avatar van ej-b

ej-b

ik had er meer van verwacht, maar toch 3.5*

avatar van Slynkin

Slynkin

Meesterlijke film, heb hem al 3 keer gezien.

Casting is goed, verhaal is goed, alles klopt

5* ,, en die geef ik niet vaak

avatar van N_SANE

N_SANE

Wat een heerlijke film. Dit is er zo 1 die je kan blijven kijken. Het verveelt geen moment en het zal ook niet zo lang duren voor deze in de top250 komt te staan.

Mooie acties, goeie/sterke dialogen, humor en een heerlijke sfeer zetten hier een mooie film met een sterk verhaal neer.

avatar van Slynkin

Slynkin

N_SANE schreef:

Ik denk dat dat niet zal gebeuren. Deze film wordt zwaar ondergewaardeerd naar mijn mening

avatar van N_SANE

N_SANE

Slynkin schreef:

Klopt, en dan zie je dat de mensen die deze film onderwaarderen, andere 'mindere' films superhoge cijfers geven. Maar goed, je eigen mening telt en daar gaat het toch om

avatar van M.Goodkat

M.Goodkat

Een beestige goeie film, Denzel die gewoon fantastisch de film draagt en Ethan Hawke zoals ik hem nooit gekend heb.

Deze film wordt veels te veel ondergewardeerd.

De dialogen tussen Alonzo en Jake zijn geweldig en laat zien de andere kant van de flikken.

een dikke goeie 5/5

2 in mijn top 10 vanaf nu.

avatar van Weertenaar

Weertenaar

Deze film heeft de stijgende lijn te pakken, en terecht: 4.00

Op het eerste gezicht lijkt deze actie/misdaad prent er eentje waarvan er dertien in een dozijn gaan, maar als je verder kijkt dan heeft deze film wat veel actiefilms niet hebben, en dat mag gerust wat beter gewaardeerd worden. Het verhaal is zeker niet hoogstaand, maar wel erg origineel en zit daarbij ook nog eens ongelofelijk sterk in elkaar. De fantastische dialoog tussen Washington en Hawke stuwt deze film naar een ongekende hoogte, en daarbij ademt de film constant de grimmige sfeer van de "straat" uit. Misschien hier en daar wat overdreven actie en enkele "film"-toevalligheden, maar dat neem ik graag voor lief in een prent als Training Day.

Zoals gezegd is het verhaal qua inhoud niet heel erg hoogstaand, maar de uitwerking laat vrijwel niets aan het toeval over. Daarbij is de uitwerking van de rol van Alonzo zeer goed gelukt, en past zijn houding in de film perfect bij zijn rol die hij in het verhaal bekleed. Een rechercheur die een agent in opleiding onder zich heeft, hem vervolgens op sleeptouw neemt in de duistere onderwereld waar vertrouwen, macht en geld een bijzonder grote rol spelen, en meer dan eens buiten zijn boekje treed om er zelf beter van te worden. Jake lijkt hier in mee te gaan, maar op een bepaald moment word het hem toch te veel, en trekt zijn eigen plan. Deze twee verhaallijnen zijn orgineel gevonden, fantastisch sterk uitgewerkt, en dragen vrijwel de hele film. Goed, er zaten hier en daar wat toevalligheden en onwaarschijnlijke politieacties in de film, maar dat doet eigenlijk niet eens echt meer terzake. Ook al omdat het verhaal dermate sterk gevormd word door de rollen van Alonzo en Jake dat vrijwel niets hier nog afbreuk aan kan don.

Het acteren van Washington en Hawke is uitermate sterk. En word er nog maar weer eens aangetoond hoe ongelofelijk belangrijk het is dat twee hoofdrolspelers elkaar goed aanvoelen, en de juiste man voor de juiste rol zijn. Hawke en Washington zijn die juiste mensen op de juiste plaatsen, en zei stuwen deze prent naar grote hoogten. Al vanaf de eerste seconde dat ze elkaar spreken in het restaurant is de chemie aanwezig, en zit er ook nog eens een buitengewoon sterke opbouw in hun karakters en hoe deze naarmate de film vordert verder worden gevormd en uitgediept. Een andere acteur kwam er nauwelijks nog aan te pas doordat Washington en Hawke grotendeels alle screentijd voor zich opeisen. De bijrollen waren over het algemeen aardig, maar niet hoogstaand. Enkel de bijrol van Scott Glenn sprong in het oog. Normaal heb ik het niet zo op rappers uit de muziekwereld die in een film opdraven, maar Snoop Dogg was best aardig te verteren. Verder waren vrijwel alle dialogen van een uitermate hoog niveau, maar dat was min of meer al wel duidelijk.

Realistisch is de film tot op zekere hoogte. Corruptie hebben we overal in de wereld, en waarom dus geen corrupte agent. Die er overigens nog een aardig motief voor heeft (hij moest immers een miljoen aan smartengeld aan de Russen betalen nadat hij een Rus om vrijwel niets had omgelegt), maar dat terzijde. Verder is het redden van het nichtje van Smiley eerder in de film en dat Jake hier later door in leven blijft een beetje al te doorzichtig, maar vooruit. Als we dat allemaal even buiten beschouwing laten staat er een behoorlijk realistische film, dat vooral erg nauw bij zijn eigen verhaal betrokken blijft. Misschien gebeuren er net iets teveel dingen op een dag, maar het zou mogelijk kunnen zijn, het tijdsbeeld in deze film is zo beroerd nog niet, in tegenstelling tot vele andere actiefilms. Verder hebben we nergens te maken met over de top actiescenes of zwaar overdreven schietpartijen, en dat helpt ook mee aan het realisme. Enkel de slotscene met de Russen kon ik niet helemaal waarderen, maar aan de rest van de film doet het zeker geen afbreuk.

Wat betreft het filmtechnische gebeuren van deze film zit het ook allemaal dik in orde. Over het algemeen word er zeer fraai camerawerk gelevert, en kent de film enkele prachtige scenes. Ook de locaties en de decors ademen vrijwel de hele film een bepaalde sfeer uit, die deze prent alleen maar ten goede komt. Het "straat"-karakter uit de achterbuurten is erg goed aanwezig. De montage is over het algemeen dik in orde, al vielen er hier en daar wel wat foutjes te bespeuren. Zo ragt Alonzo behoorlijk hard met zijn auto tegen stilstaande auto's als hij Jake eraf probeert te rijden, maar in het shot daarna als hij bij de Russen aankomt is enkel het raam beschadigt. Ook is er bij de eerste schietpartij in de film als zei die valse huiszoeking doen een kort shot te zien waarbij duidelijk de voorruit van de auto van Alonzo word geraakt. Als zei echter wegrijden is de voorruit weer heel. Hier had men wel iets zorgvuldiger mee om mogen gaan. Verder waren de soundtracks zeer aardig, maar niet van een dermate hoog niveau om er een half puntje bij te stoppen op dit onderdeel.

Ik heb me bijzonder goed vermaakt met Training Day. De echt sterke actiefilms zijn naar mijn mening op de vingers van hooguit vier handen te tellen, en daar is deze prent er een van. Actiefilms lijken op de een of andere manier net altijd iets te missen waardoor het ze nooit echt lukt om door te breken in de toplijsten. Of het verhaal stelt niet heel veel voor, of de actie is zwaar overdreven, of het acteren laat de film in de steek, of de special effects zijn ruk, en ga zo maar door. Het gebeurd zelden dat een actiefilm aan al die factoren voldoet, en daar heeft ook Training Day mee te maken. Enkel het acteren steekt er echt tussenuit, en alle andere onderdelen scoren ruime voldoendes, maar geen goeds (is dat een woord?). Of ik ben gewoon te kritisch, maar de ultieme actiefilm (voor mij is dat een 4.50 of hoger) ben ik tot dusver nog niet tegengekomen. Toch is Training Day een bijzonder interessante film die een krappe 4.00 krijgt. Daarmee is Training Day een van de beter gewaarde actiefilms van mijn kant, en dat is toch ook wel wat waard, voor mij persoonlijk dan althans.

avatar van jorkie

jorkie

meesterwerkje!

avatar van tn2543

tn2543

Mooie recensei Weertenaar!

Ik vond ik een topfilm die erg goed is uitgewerkt.

Enigste stoorfactor vond ik Snoop Dogg..? Dat sloeg 'eigenlijk' helemaal nergens op. Waarom moesten ze hem nou in de film laten? Ik vond het niet echt een toegevoegde waarde hebben eerlijk gezegd. En daarnaast heeft hij ook niet echt veel gezegd behalve, "Shit man" en "What the fuck man".

Desondanks geef ik deze film toch een 5.0 (5's geven doe ik niet vaak).

avatar van SvReenen

SvReenen

Goede film.

Geweldige film!!!

Ik heb me geen moment verveeld. Ik moet ook bekennen dat ik een Denzel fan ben. In deze film zet hij wederom een geweldige prestatie neer. Ik heb deze film al best vaak gezien, maar ik kan het wel blijven kijken.

avatar van JTV-kijker

JTV-kijker

over het algemeen was er een zeer goede spanning aanwezig, iedereen speelt zijn rol goed, vooral Denzel!

Alleen waren er vaak momenten die ik niet goed snapte en moeilijk te volgen waren. ik geef hem een 3.5, misschien als ik hem later nog eens kijk en de film wat beter snap dat ik mijn stem verhoog

avatar van grovonion

grovonion

• 2055 stemmen

Gisteren na jaren de film voor een tweede keer gezien en ook al kende ik de clou blijft het een erg sterke film. Ik verhoog dan ook van 4* naar 4,5 *. Denzel schittert hier en speelt eindelijk eens geen brave huisvader.

avatar van desteven007

desteven007

Mooie schietscènes, mooi verhaal en inderdaad Denzel deed het niet altijd volgens het boekje, maarja dat was juist de bedoeling.