ad

Geregisseerd door: Antoine Fuqua

Met onder meer: Denzel Washington, Ethan Hawke en Scott Glenn

Releasedatum: 5 oktober 2001

Over Training Day

"The only thing more dangerous than the line being crossed, is the cop who will cross it."

Jake Hoyt begint aan zijn eerste dag bij de narcoticabrigade. Alonzo Harris, de leider van het team, blijkt niet alles volgens het boekje te doen. Op een onorthodoxe manier probeert hij Jake klaar te stomen voor de klus, maar is de manier waarop hij dit doet wel geoorloofd?

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van wood23

wood23

Ik snap niet wat iedereen zo geweldig vind aan deze film ik vond er geen moer aan.

Ethan Hawke is een acteur die weinig uitstraling heeft.

Alleen Denzel Washington is goed de rest is super langdradig.

avatar van njirem

njirem

Heerlijke actie/drama/thriller-film, die ik gemakkelijk tot mijn favoriete filmervaringen durf te rekenen.

Sommige Hollywood films die gaan over een bepaald thema in een specifiek tijdperk vervallen in cliche's en flauwigheid, maar Training Day is ondanks het sausje geliktheid (wat hier dus eens NIET storend is, itt tot bijv. triple X en Save the last Dance) en de duidelijke invloeden van de commerciële wereld anno 2001 (pimp my ride, snoop dogg, L.A ghetto, MTV) een prima uitgewerkte drama/thriller/actie film, uitstekend acteerwerk van de gevestigde Washington en nieuwkomer Hawke (de 'haperende' chemie tussen deze twee is fantastisch) en aanschouwbaar voor een breed publiek.

Het ligt er niet al te dik op, maar als je door de Hollywood invloeden heen prikt, toch een hoop maatschappijkritische scene's, welke het ook voor de wat serieuzere kijker een interessante film maakt.

Het ongemakkelijke van Hoyt, meteen in het begin, wanneer hij geen tweede kans krijgt tijdens het ontbijt.

Heerlijke scene is de 'bad-trip' in de auto, geluid en beeld geven realistisch weer wat iemand kan ervaren tijdens een bad-trip. Ik heb ze zelf meegemaakt en heb daarom referentie materiaal.

Het wtf? wanneer Alonzo zijn 'hippymaatje' omlegt voor wat geld in de keukenvloer.

Een (welliswaar ordinaire macy grey) als huismoeder wordt beroofd met een chinees menu als huiszoekingsbevel en de auto verolgens onder vuur komt te liggen.

Fantastisch de zwaar verstikkende poker scene, uitgerekt naar een bijna-executie, wat een spanning....

Het ongeloof wanneer je plots toch alle stiekem opgebouwde sympathie voor Denzel verliest welke ineens plaats maakt voor medelijden en afkeer.

De shock van Hawke na het realiseren van hoe alles daadwerkelijk in de steel zit en dat niets is wat het leek.

Dit op zo'n treffende manier neer weten te zetten voor de kijker, die het praktisch ondergaat, is van grote klasse.

Vanaf de aller eerste seconde zit je IN de film, hij grijpt je bij strot, en in een behoorlijk tempo wordt je meegezogen in de onderwereld van L.A in al haar facetten.

Je hoeft geen liefhebber te zijn van Gangsterrrap om het akoestische gedeelte van de film te waarderen, en de criminaliteit wordt weergegeven in een breed spectrum, van de rookie, de badguy, tot de straatbende's, de russische maffia en de wittenboordencriminelen, allen komen voorbij, en op een precies goede toon.

Heeft deze film minpunten?

Het kan zijn dat deze film precies 'my cup of tea' is, alleen ik zie er weinig tot geen.

Ik probeer zo objectief mogelijk naar een film te kijken, en ik ben eerlijk wanneer ik verkondig dat dit een aanrader is voor iedere filmliefhebber, omdat hij zo toegankelijk is, veelzijdig, goed afgewerkt.

Als iets goed is mag het gezegd worden!

avatar van scottbrl

scottbrl

Zeer sterk optreden van Washington en Hawke!

Vind het nog steeds een top film!

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

alhoewel dit zeker een fantastische film is,vond ik het ook beangstigend.

dat klinkt misschien gek maar je zou maar in jake's schoenen staan.

het einde is heerlijk ganster.zoals het moet zijn.

avatar van leatherhead

leatherhead

Erg leuk tussendoortje.

Wat cliché misschien, maar gewoon erg vermakelijk. Washington speelt erg overtuigend, wat opvallend is, aangezien ik hem meestal een wat inwisselbaar acteur vind ik dit soort films, en Hawke doet het ook wel oké.

Visueel is het niet zo bijzonder, de soundtrack is niet hoogstaand maar op zich wel lekker. De film moet het uiteindelijk hebben van de interactie tussen Washington en Hawke, wat enkele leuke, bij vlagen komische scenes oplevert. Voor de rest is het allemaal redelijk voorspelbaar en Hollywoodiaans, maar heeft me bij deze film niet zo gestoord. Heeft misschien ook enigszins met jeugdsentiment te maken, want vond deze vroeger al erg leuk.

Kleine 3,5*.

avatar van IH88

IH88

Goede, onderhoudende film. Het verhaal is mager maar de acteerprestaties van Hawke en vooral Washington maken dat meer dan goed.

avatar van loneranger

loneranger

Nu alweer op tv?! Een paar dagen geleden ook al.

avatar van zxstyle

zxstyle

Pure pulp als je het mij vraagt.

Het zal begin jaren '00 indruk gemaakt hebben, maar anno nu kom je daar wat mij betreft niet meer mee weg. Ik vond het acteerwerk best in orde hoor. Maar voor de rest kan ik alleen maar onvoldoendes geven.

avatar van mjk87

mjk87

Best vermakelijk, maar glijdt weg aan het eind in ongeloofwaardigheid. Juist het begin is sterk, met een prima Washington en een redelijke Hawke. In dat begin gaat het ook nog gewoon om de echte Training Day en dat levert geinige scènes op en een stukje om als kijker over na te denken. Zijn de methoden van Washington wel zo slecht? (Ik denk van niet) Spijtig genoeg kan Hawke niet echt mee met zijn weinig geloofwaardige weerwoorden daarop. En het is jammer dat Denzel dus echt een halve schurk blijkt richting het einde toe, waarmee de makers je al een antwoord geven. Ook nemen de toevalligheden toe en wordt juist dat prima idee van de Training Day helemaal los gelaten. Wel is de sfeer fijn en je merkt dat de regisseur thuis is in de achterbuurten van L.A. en komt met vele fijne locaties. 3,0*.

Onderhond

Meer van verwacht.

Fuqua kan toch wel een fijne filmpje schieten, deze heeft dan nog een aardig gemiddelde en Denzel Washington is meestal ook goed te pruimen. Het begint ook niet verkeerd, maar gaandeweg verliest de film nogal wat van z'n pluimen.

Grootste probleem is toch wel het laatste half uur, waarin rookie Hawke al te makkelijk het turf van oudgeleerde Washington overneemt. Dat op zich is niet eens het grootste probleem, maar het moraaltje en het good-guy gebeuren dat de film overheerst in het laatste half uur is gewoon vervelend. Halverwege hoopt ik nog dat Washington op de één of andere manier Hawke erbij zou lappen en er kundig mee zou wegkomen, maar dat was blijkbaar een té gedurfd verloop.

Hawke en Washington doen het wel aardig, al liggen de clichés er iets te dik op soms. Tempo is redelijk, visueel voldoende (al begrijp ik niet waarom mensen het bovengemiddeld vinden) en de soundtrack passend, maar nogal makkelijk. Wel een paar grappige bijrolletjes, vooral Terry Crews viel me op, die is in 15 jaar echt geen spatje veranderd.

Jammer van het laatste half uur dus, daar wordt de film véél te melig en mist het scherpte en vernuft. Maar dan nog wordt de film wat overschat hier. Fuqua heeft er betere gemaakt.

avatar van Majestics

Majestics

De scene waarin Washington wordt neergemaaid door de Russen is wel een goed uitgevoerde scene vind ik. Weet niet zo heel goed te beschrijven wat ik er goed aan vind maar ik vind het realistisch en rauw overkomen hoe hij bij een stoplicht dan wordt geliquideerd met die autos die dan bij hem komen. Erg rauw en hard. Die rauwheid moet vaker in Hollywood misdaadfilms aanwezig zijn vind ik.

avatar van Rickyman

Rickyman

Een uitstekend misdaaddrama, die de vaart er goed in houdt en nergens inzakt.

Beetje ongeloofwaardig ja, maar welke film is dat niet.

Al verschillende keren gezien en blijft ijzersterk.

avatar van de kardinaal

de kardinaal

De film is al 14 jaar oud en kon nog geen rimpeltjes ontdekken.

Dit is zo'n film die ik per ongeluk aanzet en vervolgens niet meer afzet tot de aftiteling.

Dat betekent dat die zo vermakelijk is voor mij dat ik m wel 5 sterren moet geven.

Ik geloof dat ik m meer dan tien keer heb gezien en andermaal met veel plezier.

Ook gewoon geweldig geacteerd.en ik bedoel niet alleen door de twee hoofdrolspelers. Ook de bijrol vertolkers dragen hun steentje meer dan bij.

En de film loopt als een trein van de ene in de andere situatie over.

Lekkere over the top realistische film. Volgend jaar weer denk ik.

avatar van Boenga

Boenga

• 1995 berichten

de kardinaal schreef:

Lekkere over the top realistisch...

Is dat niet wat ze noemen een contradictio in terminis...?

avatar van de kardinaal

de kardinaal

Ja dat klopt helemaal Boenga, de film is natuurlijk niet realistisch maar komt realistisch over.

Ik druk me expres zo uit.

De beelden van de ghettos bv en de gevechten zijn "realistish" uitgevoerd. Niet van dat overdeven gedoe. Geen helden maar meer een anti-helden film. Maar natuurlijk is het tegelijkertijd over the top. Denzel Washington zet een geweldige overdreven smeerlap neer.

Heb ik het een beetje goed uitgelegd op deze manier?

Ik denk het wel, toch?

avatar van de grunt

de grunt

• 2028 stemmen

zxstyle schreef:

Pure pulp als je het mij vraagt.

Maar voor de rest kan ik alleen maar onvoldoendes geven.

ZX, waarin scoort de film jouw inziens de onvoldoendes? De film mag dan wel gemaakt zijn door Antoine Fuqua (Michael Bay II), maar het is Denzel die de film hoogstpersoonlijk naar een hoger plan tilt. Eerst met zijn neusje in de doxy gezeten waarschijnlijk en plotsklaps kwam die angstaanjagende intensiteit bij die rasacteur Washington. Zelden iemand zo geïntimideerd zien kijken als Ethan Hawke in Training Day.

avatar van Boenga

Boenga

• 1995 berichten

de kardinaal schreef:

Heb ik het een beetje goed uitgelegd op deze manier?

't Is duidelijk...!

avatar van zxstyle

zxstyle

de grunt schreef:

Zoals jij ook al aangaf was het acteerwerk prima in orde.

Maar wat mij vooral stoorde tijdens het kijken, is dat het verhaal compleet ongeloofwaardig is. Ik denk niet dat ik dat verder hoef uit te leggen. Verder zat ik met wat gaten in het verhaal in mijn maag.

Wellicht dat als je die punten niet ziet tijdens het kijken, dat het wel een top-film wordt.

avatar van Toontje G

Toontje G

Het is wel wat ver gezocht maar viel niet tegen.

avatar van IH88

IH88

“King Kong ain't got shit on me!”

Training Day is een lekkere compromisloze en keiharde politiethriller. De spanning wordt door regisseur Antoine Fuqua mooi opgebouwd en de gehele film is er een heerlijke onderhuidse en ijzingwekkende spanning. Denzel Washington heeft een Oscar voor deze rol gewonnen en ik kan wel begrijpen waarom want wat een tour de force van de man. Net zoals hij Hoyt steeds meer om zijn vinger wind, weet hij ook de kijker steeds meer te overtuigen van zijn werkwijze. Natuurlijk komt uiteindelijk zijn ware aard een bedoelingen naar boven en op die momenten is Washington angstaanjagend.

Ook Hawke is sterk als groentje Hoyt die vanaf de allereerste scene geïntimideerd wordt door Alonzo Harris maar niet geïmponeerd raakt (misschien op een paar scènes na) en zijn integriteit probeert behouden in een moeilijke situatie. Een knappe prestatie van Hawke die goed tegenspel biedt aan Washington en niet ondergesneeuwd raakt door al het acteergeweld tegenover hem. De film is te lang en wordt op een gegeven moment wat langdradig doordat de avonturen van Harris en Hoyt niet al te interessant zijn, maar het laatste gedeelte met Hoyt en de Mexicanen en daarna de keiharde confrontatie tussen Harris en Hoyt maakt alles goed. Nagelbijtend spannend. Het einde is een echt Fuqua-einde, compromisloos en spijkerhard. Heerlijk!

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Na lange tijd nog maar eens gekeken en deze film is na 15 jaar nog steeds erg goed. Dat bewijst maar weer eens wat een topfilm dit is. Een goed verhaal dat van begin tot eind blijft boeien en een ijzersterke rol van Washington. Ook Hawk doet het uitstekend en de film komt erg realistisch over. De constant dreigende sfeer houdt je aan de buis gekluisterd. Leuk weer eens gezien te hebben. Toppertje!

avatar van Ste*

Ste*

Een veelbelovend en goed eerste uur, maar daarna verloor de film me nogal. Moet zeggen dat ik de verwikkelingen wat al te gortig vond en niet altijd meteen even goed begreep.

De acteerprestaties van zowel Denzel Washington als de altijd charismatische Ethan Hawke springen er zeker uit, het hele wereldje is ook stoer en aanvankelijk vermakelijk om te volgen. Het ligt waarschijnlijk aan mijn eigen verwachtingen dat ik de film minder vond worden. Ik had daadwerkelijk een training day verwacht, en dat de vraag of Alonzo nou wel of niet in de haak is telkens op het randje van wel/niet zou blijven balanceren. Dat maakte het eerste uur namelijk vooral interessant, de constante twijfel over zijn aanpak, de werkwijze van de 'narcs', en of Jake er wel of niet bij wil en kan horen.

Het crimeverhaal waar het uiteindelijk in verzandt, nee, had van mij niet gehoeven.

Toch nog steeds wel een ruime voldoende.

avatar van Alathir

Alathir

Minder dan verwacht deze Training's Day die toch beschouwd wordt als Fuqua's beste. Een slechte film is dit natuurlijk ook niet maar het is toch niet mijn favoriete film van hem. Misschien waren mijn verwachtingen iets te hoog gespannen. Na Brooklyn's Finest en The Equalizer vond ik dit zijn minste, misschien is dit type film van hem minder mijn ding. Denzel Washington doet het goed maar mijn favoriete acteur zal hij denk ik nooit worden. Ethan Hawke daarentegen is de geknipte man voor zijn rol. Het einde is lekker bruut, wel mijn ding. Soundtrack is zeker ook in orde.

avatar van DiamondsRealDeal

DiamondsRealDeal

• 2085 stemmen

Toch wel een detail die je gemakkelijk over het hoofd ziet is dat Alonzo er voor zorgt dat Jake neergeknald word door de familie van dat meisje (wat uiteindelijk niet goed uitpakt voor Alonzo) die Jake eerder gered had van die rapers. Want hij wist dat ze verwant was aan Hillside Trece, daar vraagt hij ook nog naar.

avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

DiamondsRealDeal schreef:

Hoe zie je dit makkelijk over het hoofd? De hele scene in de badkuip draait hierom.

avatar van DiamondsRealDeal

DiamondsRealDeal

• 2085 stemmen

Iron Maiden schreef:

Ik bedoel dat Alonzo dit met opzet wilde laten doen en het dus geen toeval was (dat zou de film echt bijna verpest hebben,hoe groot is de kans dat hij net bij de neef van dat meisje terecht komt).

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Training Day is vooral erg sterk het eerste uur. Nadien treedt het verval wat in en wordt het slordiger en kabbelt de film naar zijn eind. De gebeurtenissen worden gradueel opgebouwd en Jake Hoyt valt van de ene verbazing in de andere. De film beslaat één dag en start en eindigt wanneer Jake Hoyt thuis vertrekt of thuis komt. Als nieuw groentje is hij de hele dag op de baan met de ervaren Alonzo Harris (Denzel Washington). Beide acteurs doen het zeer goed. Washington lijkt Hawke te overpoweren met zijn charisma, maar Hawke staat wel degelijk zijn mannetje (zowel qua acteerprestatie als qua personage). Het eerste uur is alvast een aangenaam kijkstuk: de verkrachtingsscene, de man in de rolstoel, enz ...

De sfeer en de muziek zit erg goed met de mooie beelden van het grauwe LA waar drugsbendes de plak zwaaien. Ook boeiend om de psychologische spelletjes van Alonzo te aanschouwen en Hoyt die in het begin niet goed weet wat hij ermee moet ... tot uiteindelijk zijn "frank" valt dat alles opgezet spel bleek om hem erin te luizen.

Het absolute einde waar Alonzo in ware maffiastijl wordt afgeknald kon ik best pruimen. Knap in beeld gebracht, realistisch en sfeervol. Al bij al nog een behoorlijke 3,5*!

avatar van John Milton

John Milton

Enorme herkijkwaarde, deze film. Vanaf 2001 vermoedelijk iedere twee, drie jaar wel eens gekeken. Nu weer. Blijft bijzonder vermakelijk.

avatar van Walter White

Walter White

Heb deze film al voor de zo veel keren gezien dat ik het aantal niet meer weet.

En nu voor eerste keer dat ik een cijfer voor geef.

Wat een film en altijd vermakelijk weet te houden van begin tot einde.

En deze zal ik voor altijd opnieuw blijven kijken.

avatar van remorz

remorz

Blijft sterk.

Film die je vanuit het perspectief van een goed acterende Hawke bekijkt, de rookie met ambities die net als wij aanvankelijk niet weet wat hij van Washington moet vinden. Meteen dominant en intimiderend, is Washington's Alonzo een street cop die autoriteit uit ervaring ademt, en je voelt het ongemak als Hawke niet weet wanneer hij mee moet lachen of moet protesteren. Constant ongeloof over hoe ver het werk waarvoor hij solliciteert afwijkt van het ideaalbeeld in zijn hoofd. Voortdurende achterdocht: wordt ie op de proef gesteld? En zo ja, is dat vanwege doelen waarmee hij zich moet of kan verenigen?

Het komt allemaal op conto van Washington, die zijn rol met verve vervult. Het ene moment een charismatisch verteller die aanstekelijke lachsalvo's tentoonspreidt, het volgende moment de crimineel met een badge die er in zijn leermeesterschap nogal scherpe en vooral dwingende lesmethoden op nahoudt. Vond ik voorheen zijn laatste kwartiertje wat over the top; ik zie het nu als de perfecte mental breakdown van een corrupte cop die het nog niet zo lang geleden zo mooi op de rit had.

Soundtrack is lekker pompeus en visueel wordt er af en toe ook lekker gespeeld. Nergens mindblowing, maar met een jongensachtige charme die wel past bij de machocultuur die het uit moet ademen. Perfect voor deze film. Geinig bijrolletje van Snoop. Dre is geen begenadigd acteur, die zal zijn rol wel gekregen hebben in ruil voor zijn geleverde track.

Gewoonweg sterke film met een boeiende verhaalstructuur. Hoogstens wat braaf afgemaakt maar door de blijvende herkijkwaarde doe ik er toch een schepje op: 4*