ad

Geregisseerd door: Antoine Fuqua

Met onder meer: Denzel Washington, Ethan Hawke en Scott Glenn

Releasedatum: 5 oktober 2001

Over Training Day

"The only thing more dangerous than the line being crossed, is the cop who will cross it."

Jake Hoyt begint aan zijn eerste dag bij de narcoticabrigade. Alonzo Harris, de leider van het team, blijkt niet alles volgens het boekje te doen. Op een onorthodoxe manier probeert hij Jake klaar te stomen voor de klus, maar is de manier waarop hij dit doet wel geoorloofd?

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Boenga

Boenga

• 2011 berichten

Te lange intro - de ervaren cop en z'n leerling maken er na een half uur een saaie boel van. En wanneer de spanning de laatste 30 minuten de bovenhand haalt wordt het geheel zo ongeloofwaardig (Jake heeft de nicht gered van de kerel die op het punt staat hem te vermoorden; de kans dat ik vanavond de lotto win lijkt me groter) dat mijn ergernis de bovenhand haalt.

In pakweg een James Bond-film (Roger Moore in elk geval) wordt dat over the top-gevoel rechtgezet door een portie humor. Hier zijn m'n mondhoeken geen fractie van een seconde de hoogte in gegaan.

Tegenvaller, en daar kan het acteerwerk niets aan veranderen...

avatar van Curriculum

Curriculum

killer13 schreef:

king kong ain't got shit on me

Inderdaad, een mooie quote die hij maakte. Hij dacht werkelijk dat hij onschendbaar was, maar uiteindelijk keerde iedereen zich tegen hem.

Ik vond het eind toch enigszins aandoenlijk. Ik erken, het was een koelbloedige moordenaar, maar desondanks had ik medelijden met hem.

5.0 *

avatar van marvelfreak85

marvelfreak85

Hoe vaker ik deze film zie hoe saaier ik hem vind in mijn ogen echt overgewaardeerd.

Ik snap ook niet hoe mensen dit de beste film van Denzel vinden ik vind persoonlijk Malcom x ,Fallen,Remember the Titans,American Gangster,The Book of Eli en natuurlijk mijn lievelings film van Denzel Man on Fire veel beter dan deze film.

avatar van tattoobob

tattoobob

marvelfreak85 schreef:

Hoe vaker ik deze film zie hoe saaier ik hem vind

Hoe vaak kijk jij deze film dan??

Na maximaal 2 keer kijken heb ik het wel gehad hoor.

avatar van marvelfreak85

marvelfreak85

tattoobob schreef:

Hoe vaak kijk jij deze film dan??

Na maximaal 2 keer kijken heb ik het wel gehad hoor.

Helaas heb ik een paar vrienden die dit een geweldige film vinden en nogal vaak opzetten als ik op visite kom ik denk dat ik hem nu een stuk of 10 keer gezien heb eerste keer ging nog wel maar nu hoe vaker hoe saaier.

Dat heb ik bevoorbeeld niet met Man on Fire die heb ik denk ik al 20 keer gezien of meer en het blijf een vette film.

avatar van tattoobob

tattoobob

Oke knap hoor,nee ik raak snel uit gekeken.

avatar van martijn011

martijn011

Denzel Washington en Ethan Hawke zetten beiden een uitstekende acteerprestatie neer in een film die van begin tot eind vermaakt.

Al is het begin wel het beste gedeelte. We zien een stoere, niet bang te krijgen narcotica-agent die een groentje op z'n eerste dag wegwijs maakt in het werk dat hij dagelijks doet.

De film beslaat maar 1 dag, zoals de titel al aangeeft natuurlijk, maar het komt behoorlijk realistisch over.

Dat Los Angeles ook zeer lugubere buurten heeft bewijst deze film wel degelijk. Geen pretje om daar te moeten werken.

Het einde kon me ook wel bekoren, ik had meer sympathie voor Jake dan voor Alonzo en z'n dood was een einde wat in de stijl van de film paste.

Ruim voldoende, zeker dankzij de twee hoofdrolspelers maar ook dankzij het uitstekende camerawerk!

avatar van notsub

notsub

Knap in elkaar gezette film, die het mede van sterk acteerwerk moet hebben. Dat kun je wel aan Denzel Washington overlaten. De jongeling haalt dan niveau niet altijd. Er gebeurt genoeg op deze bijzondere eerste werkdag. Waar de film de eerste helft nog wel eens stagneert, wordt de toon in het tweede deel pas echt gezet. Het gaat dan goed los en zo wordt toegewerkt naar een einde die de film verdient.

Training Day

Niet meer dan doorsnee. Daar is alles eigenlijk wel mee gezegd. Een gewone, af en toe zelfs een beetje saaie film dit in een goed einde uitmond. Training Day verteld het verhaal van een agent die hogerop wil komen, vervolgens moet hij een dag meelopen bij een rechercheur die er wel heel rare gewoontes op nahoud. Uiteindelijk komt alles natuurlijk aan het einde samen. Geen spannend plot, geen speciaal plot. Eigenlijk blinkt de film nergens in uit. Het is niet twee uur hersenloos knallen, het is geen hoogstaand drama, het is geen epos waarin alles uiteindelijk toch nog helemaal goed komt, geen lang en gelukkig leven. Het is gewoon even lekker twee uurtjes een filmpje opzetten en hem zonder al te veel verveling afkijken.

Zoals ik dus al de gehele tijd zeg is het doorsnee. Wat dat betreft heb je alles van deze recensie wel gelezen. Die zal over alles wel gelijk blijven. Het verhaal is niet opzienbarend. We hebben dit soort situaties al vaker voorbij zien komen, en zullen ze ook wel vaker voorbij zien komen. De plotmakers hebben zichzelf de gehele tijd maar twee mogelijkheden gegeven, en uiteindelijk voor de meest makkelijke gekozen. Kijkers zullen wel weten welke. De film eindigt zoals deze films eigenlijk altijd eindigen. Waarom vond ik dat dan toch het beste stuk? Dat lees je zo wel. Gewoon. Gewoon. Gewoon. Gewoon... Moet ik nog verder gaan over het verhaal? Ik denk het niet.

Een heel verrassende wending in mijn recensie; de acteerprestaties in de film waren gewoon. Zowel Washington als Hawke spelen niet echt onder of boven hun kunnen. Van Washington had ik eerlijk gezegd wat meer verwacht. Hij laat echter wel met deze monotone prestatie zijn veelzijdigheid tonen. Ja hoe kan dat? Als je zijn gehele filmografie erbij haalt zie je hoe veelzijdig hij wel niet is. Deze film kan hij weer mooi aan dat lijstje toevoegen. Voor hem leuk, voor de film, u raad het al, niet heel bijzonder.

Hawke probeert hier een agent met gewetenswroeging uit te beelden. Hij doet zijn best, maar daar houdt het ook bij op. Het is niet zeer duidelijk aan hem af te lezen hoe hij met zijn emoties speelt. Dat had beter gekund. Het was echter wel te zien dus de boodschap kwam over.

Het einde was ik wel over te spreken. Daar zag ik weer even de oude Washington terug. Een mooi pleidooi, of betoog, was erg overtuigend. Mooi om te zien. Daar zag je echt even een stukje emotie en gevoel in de film komen.

Verder zijn de scènes leuk opgenomen. De gettobuurten zijn mooi opgenomen en creëren ook daadwerkelijk sfeer. Ook hier was dat op het einde van groot belang. Dit ondersteunde Washington erg goed. Verder waren de scènes in de auto niet zeer bijzonder, maar wel erg leuk om te zien. Al met al ook weer hier doorsnee, wat verrassend.

Misschien moet ik hieruit leren dat ik een spannende plot in mijn recensies moet maken? Ik zal er over nadenken. Verder heb ik maar als besluit genomen dat ik de volgende film maar opzet

avatar van beun007

beun007

"Man the fuck up!" Helemaal geweldig! Door de hele film heen vind ik Denzel Washington super goed!

avatar van Valentinaa

Valentinaa

Wat lees ik nu allemaal?? Doorsnee film?? Na 1 keer zien heb ik het wel weer gehad?? Eerste halfuur niks bijzonders??

Mensen, Training day is een TOPFILM! Van begin tot eind!! Denzel was alweer een topper in de film! Wat een acteur.. Respect.

Valentinaa schreef:

Er zijn naar mijn mening veel betere films dan Training Day met Denzel Washington...

avatar van ratatouille

ratatouille

Helemaal mee eens!!!!!!!!!!

Valentinaa schreef:

gauke

Een misdaad-maten-drama vol met onderhuidse spanning over de scheidslijn tussen goed en kwaad. Een nog onschuldige en aardige, brave, jonge politieman (een uitstekende rol van Ethan Hawke), die nog vol idealen zit, krijgt harde lessen van zijn oudere, corrupte en gewelddadige collega, die bovendien verslaafd is aan geld (een top rol van Denzel Washington). Het verhaal ziet er reëel uit en heeft als belangrijkste item de tweespalt waarin eerstgenoemde zich bevindt.

avatar van fun in acapulco

fun in acapulco

Dat Denzel juist voor déze film een Oscar kreeg. Hij speelt niet goed, wat ie toch vaak wel doet.

avatar van Brabants

Brabants

Geweldige uiteenzetting over een ervaren narcotica-detective, en een rookie die nog vol goede bedoelingen zit. Training day is hierin een harde les voor leerling Jake. Niets is wat het op het eerste oog lijkt, en we zien in de straten van Los Angeles dat zijn meester Alonzo er zo zijn eigen wetten op na houdt. Dat dit op een ruwe en onorthodoxe manier gaat, is na dertien dienstjaren voor Alonzo een eigen manier van handhaving geworden. Deze regels blijken voor Jake ook te moeten gelden, en hij wordt hier dan ook vanaf het eerste moment mee geconfronteerd. Dat de verhouding vanaf het eerste moment haaks op elkaar staat, zal tevens voor Jake een soort van redding zijn. Deze hele dag staat bol van geweld, en het ongeloof van ongeschreven regels is geweldig geëxpliceerd.

avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

Sterke prent waarin een corrupte agent zijn partner de kneepjes van het vak wil bijleren. Jake Hoyt kan wel tegen een stootje maar is meer een voorstander van de legale wijze en zijn geweten wordt op de proef gesteld tijdens verschillende confrontaties. De slotfase is krachtig en eigenlijk steelt vooral Denzel Washington hier de show. Hij zag er weer blits uit, ditmaal met zwarte leren jas en kettingen. Eenmaal verminkt op de straat komt de tragiek van zijn positie naar boven, zie je dat hij afhankelijk hij is van bepaalde macht en blijkt zijn verslaving een zekere lijn gepasseerd te zijn.

avatar van Machoclown

Machoclown

Vette film, nu voor de 4e keer gezien (verspreid over 13 jaar ) en het blijft genieten.

Vandaar de maximale score.

avatar van N811

N811

De politieagent die eigenlijk de grootste gangster is van allemaal. Iedereen lijkt ie in zijn hand te hebben behalve de russen natuurlijk. Misschien is ie nooit een politieagent geweest.

avatar van esoxlucius

esoxlucius

Wat een saaie k*t film zeg, misschien dat ik m nog eens aanzet als ik niet kan slapen ofzo. Ik begrijp die hoge waardering niet helemaal, na ongeveer 75 minuten was ik er helemaal klaar mee.

esoxlucius schreef:

Hier zaten we op te wachten... top toelichting, sterk onderbouwd ook.

VincentL schreef:

Training Day

Niet meer dan doorsnee. Daar is alles eigenlijk wel mee gezegd.

Van mij mag je ook gewoon best stoppen met recensies

Het schijnen vooral recensies over hoe jij zelf je recensies schrijft

Tip: Begin met minder woorden te gebruiken (om hetzelfde te zeggen).

avatar van esoxlucius

esoxlucius

Smugmarty schreef:

Hier zaten we op te wachten... top toelichting, sterk onderbouwd ook.

Ik heb een beetje het idee dat jij het niet kunt hebben dat anderen jouw mening niet delen over deze "topfilm". Ik ga dit verder ook niet verder onderbouwen, ik zet er een punt achter en vergeet dat ik ooit aan deze film begonnen ben.

Van mij mag je ook gewoon best stoppen met recensies

Het schijnen vooral recensies over hoe jij zelf je recensies schrijft

Tip: Begin met minder woorden te gebruiken (om hetzelfde te zeggen).

Dank voor de bijzonder bemoedigende eerste zin. Ik heb het stuk even overgelezen (voor het eerst sinds ik het schreef) en kan concluderen dat de essentie van mijn ervaring tijdens de film hier erg goed naar voren komt. Oké, een enkele passage had weggelaten kunnen worden, maar in mijn ogen ondersteund dat het feit dat je als kijken bij Training Day niet meer dan een doorsnee film kan verwachten.

Je tweede zin vind ik wat dubieuzer. Heb je ze allemaal gelezen? Dat lijkt me vrij sterk. Toch zou ik graag even willen vragen op welke passages je dan duidt. Dat kan eventueel ook persoonlijk.

Ik had dit ongetwijfeld in minder woorden kunnen zeggen. À la, deze is wat aan de lange kant, maar omdat je mijn andere recensies ook hebt gelezen kun je concluderen dat ik daar in mijn latere stukken wel degelijk rekening heb gehouden.

VincentL schreef:

Hi Vincent ik heb je overige recensies niet gelezen... enkel gebaseerd op de bovenstaande...

Ook moet ik bekennen dat het inderdaad niet erg bemoedigend is, nu voel ik me bijna schuldig

NB Ik stuur later nog wel een bericht met toedracht.

esoxlucius schreef:

Ik vindt het juist enorm interssant waarom anderen deze film lager raten... alleen krijg ik door jouw verhaal hier geen enkele duidelijkheid over. Je hebt daar dan ook helemaal geen moeite voor gedaan, anders dan te zeggen dat je er moe van werdt enzovoort.

Je kunt dan ook gewoon een 1 of 2 sterren geven bespaar je wat typ-moeite?

Mocht je tijd hebben leg eens wat beter uit...

Smugmarty schreef:

NB Ik stuur later nog wel een bericht met toedracht.

Opbouwende kritiek kan ik altijd gebruiken. Ik kijk je bericht met belangstelling te gemoed. Ik hoop dat ik er wat van kan leren.

avatar van erwin1990

erwin1990

In mijn ogen maakt Training Day een veel te trage start. Na ruim een uur kijken was het enige wat je over het verhaal kon vertellen dat Jake Hoyt een dag meeloopt met een agent die de regeltjes niet al te serieus neemt. Vanaf de moord door Alonzo zijn er lichtpuntjes in de verhaallijn en wordt de film langzaam aan boeiender. Denzel speelt wel weer prima zijn rol en het laatste half uur maakt een hoop goed. Wat mij betreft komt Training Day qua niveau niet in de buurt van films als Men on Fire.

avatar van Boneka

Boneka

Nu ik deze film opnieuw bekijk toch een halve puntje minder. Misschien omdat het effect de verassing er een beetje af is. Hij is nog steeds goed zit lekker in elkaar, maar voordat het echt spannend wordt zit je toch al redelijk ver in de film. Denzel is in deze film super super irritant, daarom voor mij voor het eind een hele grote pluspunt . Ethan speelt hier een superrol al is het vreemd dat zijn gezinssituatie alleen in het begin afspeelt. Daarna zien we zijn vrouw vreemd genoeg niet meer terug.

Vind de groene trip nog steeds mooi in beeld gebracht. Al met al nog steeds een sterke film, maar na een paar kijkbeurten voorlopig even in mijn kast.

Tarkus

Tarkus schreef:

Had van deze film wel iets meer verwacht, het eerste uur is langdradig en vervelend, het 2de uur is beter en ook spannender.

De ontknoping is ook goed, maar een topfilm is dit niet van Denzel Washington, ben van hem wel beter gewoon.

Toch een 4 sterren omdat beide hoofdacteurs en een paar bijrollen toch best goed zijn.

Toch een beetje minder gegeven dan 4 sterren nu, want bij deze tweede keer dat ik de film zie, is hij dat toch niet helemaal waard.