menu
zoeken in:
avatar van Onderhond
stefan dias schreef:
En dit één individu is een gezaghebbende deskundige

Gezaghebbende deskundige in het maken van films. Niet noodzakelijk het appreciëren van films of de bioscoopervaring an sich.

Scorsese jengelt een beetje over recente evoluties in de bioscoop, maar ik zou hem geen ervaringsdeskundige willen noemen als het gaat over recente cinema, noch hoe mensen tegenwoordig tegen film aankijken. Zoals menig ouder persoon heeft hij een roze bril op als het gaat over zaken in het verleden en mist hij een hoop nuances binnen de recente gang van zaken.

Laat ze maar klagen verder, de impact van zulke uitspraken is toch nihil.

avatar van Graaf Machine
Basto schreef:
(quote)


Marty


Als ik de naam "Marty" hoor, kan ik niet anders dan aan zijn gouden trompet denken. Ja, ouderdomskwaaltje denk ik.

avatar van Basto
Onderhond schreef:
(quote)

Gezaghebbende deskundige in het maken van films. Niet noodzakelijk het appreciëren van films of de bioscoopervaring an sich.

Scorsese jengelt een beetje over recente evoluties in de bioscoop, maar ik zou hem geen ervaringsdeskundige willen noemen als het gaat over recente cinema, noch hoe mensen tegenwoordig tegen film aankijken. Zoals menig ouder persoon heeft hij een roze bril op als het gaat over zaken in het verleden en mist hij een hoop nuances binnen de recente gang van zaken.

Laat ze maar klagen verder, de impact van zulke uitspraken is toch nihil.


Scorsese pretendeert ook geen ervaringsdeskundige te zijn op het gebied van nieuwe films. Maar hij weet natuurlijk wel hoe het distributiesysteem in elkaar steekt. Dat is waar hij zijn zorg uiteindelijk over uitspreekt: De afnemende kansen om je film op het grote witte doek te krijgen als je buiten de grote franchises opereert.

Ik kan me nog steeds slecht voorstellen hoe iemand daar tegen kan zijn? Jij gaf zelf laatst ook aan dat je niet blij was met de vertoning van de Matrix in de bioscoop was, omdat dit mogelijk ten kostte zou gaan van moderne ‘eigenzinnige’ films als De Patrick.

avatar van Onderhond
Basto schreef:
Dat is waar hij zijn zorg uiteindelijk over uitspreekt: De afnemende kansen om je film op het grote witte doek te krijgen als je buiten de grote franchises opereert.

Zeker, maar dan wel vooral vanuit het standpunt van een regisseur die graag z'n films op groot scherm wil getoond zien, niet omdat hij vreest dat het publiek zo een rijk en gevarieerd aanbod aan films mist. Je moet kijken met wat voor uitgekauwde films hij zelf al de laatste 30 jaar aankomt. Moeten we dan echt blijer zijn met een Internal Affairs remake, een twist-thrillertje of het zoveelste misdaad/drama van zijn hand? Mag je best kwaliteit vinden uiteraard, maar echt spannende of verruimende cinema is het natuurlijk niet. Wat voor meerwaarde heeft een film als The Irishman in de bioscoop nog vraag ik me af?

Als Scorsese z'n zin zou krijgen, zou het bioscoopaanbod geen strobreed spannender zijn of gevarieerder zijn, het enige verschil is dat z'n ego wat meer gestreeld wordt door z'n eigen films in meer bioscoopzalen te zien.

Een film als De Patrick in de bioscoop is inderdaad leuk, maar als je een beetje realistisch bent gaan die er niet meer komen als de overrompeling van Disney doorprikt wordt. De enige reden dat die in de bios te zien was heeft te maken met het lokale karakter van de film. Als je dan kijkt hoe we bijv. in België weer 4 maand moeten wachten alvorens Jojo Rabbit in de bioscoop verschijnt (als de planning blijft zoals ze is uiteraard), dan ben ik veeleer voorstander van streaming diensten als aanbieders van kwaliteitcinema en bioscopen als pretparken. Pros en contras bekeken vind ik dat een positieve evolutie.

avatar van Basto
Onderhond schreef:
(quote)

Zeker, maar dan wel vooral vanuit het standpunt van een regisseur die graag z'n films op groot scherm wil getoond zien, niet omdat hij vreest dat het publiek zo een rijk en gevarieerd aanbod aan films mist. Je moet kijken met wat voor uitgekauwde films hij zelf al de laatste 30 jaar aankomt. Moeten we dan echt blijer zijn met een Internal Affairs remake, een twist-thrillertje of het zoveelste misdaad/drama van zijn hand? Mag je best kwaliteit vinden uiteraard, maar echt spannende of verruimende cinema is het natuurlijk niet. Wat voor meerwaarde heeft een film als The Irishman in de bioscoop nog vraag ik me af?

Als Scorsese z'n zin zou krijgen, zou het bioscoopaanbod geen strobreed spannender zijn of gevarieerder zijn, het enige verschil is dat z'n ego wat meer gestreeld wordt door z'n eigen films in meer bioscoopzalen te zien.

Een film als De Patrick in de bioscoop is inderdaad leuk, maar als je een beetje realistisch bent gaan die er niet meer komen als de overrompeling van Disney doorprikt wordt. De enige reden dat die in de bios te zien was heeft te maken met het lokale karakter van de film. Als je dan kijkt hoe we bijv. in België weer 4 maand moeten wachten alvorens Jojo Rabbit in de bioscoop verschijnt (als de planning blijft zoals ze is uiteraard), dan ben ik veeleer voorstander van streaming diensten als aanbieders van kwaliteitcinema en bioscopen als pretparken. Pros en contras bekeken vind ik dat een positieve evolutie.


Het latere oeuvre van Scorsese vind ik toch echt een stuk spannender of veelzijdiger dan de franchises van MCU, Star Wars, Disney of Fast and the furious. Maar het gaat niet enkel om zijn films, het gaat om het soort Films.

Verder zie ik graag kwaliteitscinema op het grote witte doek en pretparkfilms mogen in Imax en zaal 1 draaien. Maar wat Disney nu doet (Zaal 2 t/m 5 claimen voor hun mindere producties, anders krijg je hun hit niet) kan ik gewoon geen goede situatie vinden. Met streamingdiensten, heb ik dan weer niet zo veel.

avatar van Onderhond
Het "soort films" van Scorsese zijn uitlopers van de jaren '70 en '80. Die dingen zijn er al 40 jaar en buiten wat vooruitgang in techniek en een recentere populaire acteur valt daar niks spannends meer te ontdekken. Ik vind het absoluut geen meerwaarde binnen het huidige bioscoopaanbod, dat is blij zijn met een Burger King naast een McDonalds.

Als Scorsese écht zou inzitten met z'n kijker, zou hij eerder al bewust z'n films uit de bios geweerd hebben, om zo opkomende regisseurs een beter forum voor hun films te bieden.

Mijn eisen voor bioscoopbezoek liggen verder niet erg hoog moet ik zeggen, als ze twee echt goeie films per jaar draaien is het al uitzonderlijk. En als er dan al eens iets geweldigs draait, is het maar afwachten hoe het publiek zich gedraagt én vind ik de uiteindelijke meerwaarde tov thuis kijken minimaal. Dus laat Disney maar lekker de bioscoop hebben, bij hun films vind ik het vaak ook niet zo erg om ze pas 4 maand later mee te pikken (want bios = exlclusief distributiewindow natuurlijk) als het er dan toch niet van komt. En laat Sono z'n laatste maar lekker globaal op Netflix droppen, lekker meteen kijken wanneer het past, in alle rust.

avatar van Basto
Ok, dat wij andere wensen en verwachtingen van film hebben is wel duidelijk. Ben wel blij dat ik meer plezier beleef aan mijn biosbezoek.

avatar van Onderhond
Ik beleef erg veel plezier aan m'n bioscoopbezoeken, maar dat staat los van de kwaliteit van de film.

avatar van Basto
Onderhond schreef:
Ik beleef erg veel plezier aan m'n bioscoopbezoeken, maar dat staat los van de kwaliteit van de film.


Is het de popcorn?

Basto schreef:
(quote)


Eerder treurig dat zo’n genuanceerd stuk van Scorsese met zulke flauwe humor wordt afgedaan.


Als je niet langer om jezelf kunt lachen dan neem je jezelf denk ik te serieus. Zeker op het internet.


Ik moet eerlijk toegeven dat niet alles aan dovemansoren is gericht, want zonder mm had ik het filmtheater waarschijnlijk niet ontdekt. Maar nogmaals, te serieus is ook niet goed.

avatar van Basto
Splinters schreef:
(quote)


Als je niet langer om jezelf kunt lachen dan neem je jezelf denk ik te serieus. Zeker op het internet.


Ik moet eerlijk toegeven dat niet alles aan dovemansoren is gericht, want zonder mm had ik het filmtheater waarschijnlijk niet ontdekt. Maar nogmaals, te serieus is ook niet goed.


Ik kan om heel veel dingen lachen, inclusief mezelf, maar dan moeten het wel betere grappen zijn dan deze. Maar goed, komedie is ook verre van mijn favoriete genre. Misschien leg ik de lat te hoog.

avatar van Basto
Basto schreef:
Wow! Wat een sterk stuk. Ontzettend goed verwoord. 110% mee eens! Zowel qua verwachting van film, als zijn analyse. Scorsese ❤️


Opinion | Martin Scorsese: I Said Marvel Movies Aren’t Cinema. Let Me Explain. - The New York Times


Ik zit nu Personal Journey te kijken en het valt onmiddellijk op dat Scorsese’s opmerkingen niet uit de lucht komen vallen. Ook in deze docu uit 1995 begin hij er al in het eerste hoofdstuk over. ‘The Director’s dilema’, over de spanning tussen artistieke vrijheid en de visie van de geldschieters....

avatar van Ramon K
Zeker, maar dan wel vooral vanuit het standpunt van een regisseur die graag z'n films op groot scherm wil getoond zien, niet omdat hij vreest dat het publiek zo een rijk en gevarieerd aanbod aan films mist.


Dat is natuurlijk niet waar hè? Dat ga je toch niet bij iemand als Scorsese roepen.. kom op. Als er nu iemand een overvalste filmbuff is, als er nu iemand is die het publiek een warm hart toedraagt, als er nu iemand is die de inhoudelijk waarde van cinema wil overbrengen aan een nieuwe publiek, dan is het Scorsese wel met zijn cinemadocu's, filmanalyses, en eigen filmpreservering/restoring fonds (The Film Foundation).

En hij was één van de grondleggers van de nieuwe cinema eind jaren 60/begin jaren 70. Die heeft samen met Hopper, Coppola, Penn, Ashby etc Hollywood nieuw leven ingeblazen (lees: 'gered van de ondergang'). Toen het studiosysteem op instorten stond kregen hij en al die andere filmmakers gewoon carte blanche om persoonlijke films te maken met studiogeld en zonder inmenging van de studios. Die weet dus echt wel waar ie over praat en zijn mening is echt van waarde.

avatar van Macmanus
Je praat wel met iemand van uiterste. Scorsese is misschien nu niet meer zo vernieuwend als back in the day, maar hij biedt nog altijd meer dan Marvel/Disney doorgaans doet. De echte kleine film heeft het altijd lastig in de bioscoop, die leven in filmhuizen in de grote steden en op festivals. Maar de armoe van Marvel/Disney is wel dat ze ook gewoon volle 100 procent gaan voor blockbusters, Sony heeft bijvoorbeeld nog een Sony picture classics afdeling. Disney zijn marketing lijkt echt volledig te gaan om alleen maar meer winst maken en helemaal niet op liefde voor cinema. Ik snap Marty wel. Helemaal wanneer je ziet dat andere maatschappijen ook gaan denken tsja kennelijk slagen al die reboots/remakes laten we ook maar gaan doen. Mogen op onze blote knietjes bedanken dat die het vaak erg slecht doen anders was het einde nabij.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:33 uur

geplaatst: vandaag om 06:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.