Meningen
Hier kun je zien welke berichten Tarkus als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Aanslag, De (1986)
Alternatieve titel: The Assault
Goede Nederlandse film, met een prima scenario en uitstekende acteerprestaties.
Het moet worden gezegd dat de film bij momenten een beetje langdradig is, vooral in het begin.
Maar toch blijf je kijken omdat het verhaal boeiend blijft tot op het einde.
Opnieuw bekeken, en deze keer met meer interesse dan de eerste maal.
Wellicht omdat ik intussen veel meer over de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog ken, en dit verhaal dus ook veel beter begrijp.
De vertolkingen zijn prima, dat zei ik al eerder, maar ook het scenario zit puik in elkaar.
Ik heb nog nooit het boek gelezen, misschien moet ik dat ook wel eens doen, want het verhaal boeit me wel.
De film is alvast een aanrader.
After the Sunset (2004)
Best leuke film, al had ik er wat meer van verwacht. Na zijn James Bond avonturen is dit wel een heel ander genre voor Pierce Brosnan. En ik vind hem niet echt geslaagd in een humoristische film. Woody Harrelson daarentegen is altijd te genieten in een komische rol. Maar wat is Salma Hayek weer verrukkelijk. Alleen al daarom zou je de film keer op keer willen terug zien. Wel een leuk verhaal.. beetje Pink Panther-genre. Geschikt voor een gezellige filmavond.
Ook herbekeken en blijf bij mijn eerste commentaar, leuke prent die ook geschikt is voor de ganse familie.
Aftershock: Earthquake in New York (1999)
Ik vond dit een prima film.
Goede acteurs, goed scenario en tamelijk goede special effects, die nu wellicht 10 jaar nadat deze film is gemaakt, wel beter zouden worden gedaan.
Maar ik heb me in de ruim 2,5 uur dat de film duurt geen moment verveeld.
Blijft een goede rampenfilm, alleen de speciale effecten konden beter.
Air I Breathe, The (2007)
Alternatieve titel: Fragmentos del Destino
Tamelijk goede film, al ben ik niet altijd zo te vinden voor de meerdere verhaallijnen in een film die dan uiteindelijk samenkomen, al zijn er wel uitzonderingen die wel goed zijn.
Deze daarentegen kon me niet helemaal overtuigen.
Maar ik ben wel blij verrast met de rol van Brendan Fraser, is zijn beste prestatie die ik van hem heb gezien, ben er een beetje verbaasd over dat hij tot zulke dingen in staat is, en dat kan je ook zeggen van Sarah Michelle Gellar in deze prent.
Ook Forest Whitaker is weer prachtig, maar van hem zijn we dat wel gewend, helaas is de rol van Andy Garcia weer zeer klein en het lijkt wel dat men hem voor niets anders meer cast dat een misdadiger, ik dacht dat Garcia een prachtige carrière zou kennen, maar de laatste jaren heb ik toch geen toprollen meer van hem gezien, helaas...
Maar dit is wel een film die het bekijken waard is, maar een echte topper, neen dat is ie ook weer niet..
Ook eens na lange tijd opnieuw bekeken, het blijft een redelijke goede film al is hij me deze keer iets minder goed bevallen.
Vond hem wat traag en teveel saaie momenten, maar de cast is prima, alleen daarvoor zou je moeten kijken.
Alexander (2004)
Vind de film een beetje vergelijkbaar met 'Troy', al was die veel beter.
Deze prent eens opnieuw bekeken, en mijn score wat verhoogd.
Toch een mooie spektakelfilm met een prima verhaal.
Ook de vertolkingen zijn uitstekend, vooral van Colin Farrell in de hoofdrol, Angelina Jolie en Anthony Hopkins (die weinig in beeld komt, maar de voice over is in de film, en het verhaal duiding geeft).
Moet zeggen, bij deze tweede keer dat ik hem bekijk is de film me dus beter bevallen dan de eerste keer.
Ali (2001)
Dat deze film zo'n slechte kritieken krijgt vind ik wel zeer onterecht.
Akkoord, hij is misschien een beetje te lang, maar ik vond het toch niet zo'n probleem. Een levensverhaal vergt nu eenmaal een goed scenario, en het is beter dat men er zijn tijd voor neemt dan dingen niet te tonen.
Misschien dat de echte boksliefhebbers een beetje teleurgesteld zijn omdat er te weinig gevechten aan bod komen in de film, maar ik vond dat er voldoende werd getoond, en ook Ali's leven naast te ring was boeiend, zoniet nog boeiender dan in de ring.
Wederom een prachtige vertolking van Will Smith en Jamie Foxx, maar ook de betreurde Ron Silver zet hier een prachtrol neer.
En wat gezegd van Jon Voight, die je helemaal onherkenbaar is als de tv-reporter.
Net zoals zovele biografische filmen is dit ook eentje die in bijzonder geslaagd vind, al had men toch nog iets verder kunnen gaan in het leven van Ali, misschien tot de men ondekte dat hij, door de vele meppen die hij toch heeft geïncasseerd in zijn boksleven, de ziekte van Parkinson had opgelopen.
Opnieuw bekeken en terug opgetogen over deze film, met een uitstekend gecaste Will Smith.
Alice in Wonderland (2010)
Leuk verhaal is dit wel, maar het is toch niet echt mijn ding, weinig filmen van Tim Burton trouwens.
Wel is dit visueel een prachtige film, schitterende special effects, helemaal niets op aan te merken.
Daar ik deze film heb cadeau gekregen eens opnieuw bekeken, visueel is dit dus prachtig dat zei ik al, maar nu heb ik de film op blu-ray bekeken en is het nog eens zo mooi, en vooral het geluid is indrukwekkend.
Maar het is nog steeds niet mijn ding.
Alien (1979)
De eerste 'Alien'-film die meteen de toon zet.
Op het eerste zicht lijkt het een saaie film, maar net omdat je de Alien zo weinig in deze prent ziet bouwt men een spanning op die je de complete film in de ban houdt.
Het is ook de film die Sigourney Weaver met één klap wereldberoemd maakte en vooral ook haar karakter 'Ripley'.
De special effects, de Alien, waren voor die tijd zo perfect dat er in de loop der jaren in de vervolgen op deze film weinig of niets aan het wezen is gewijzigd, en het dus even griezelig blijft.
Als je de andere filmen ook wenst te bekijken is deze eerste alvast onvermijdelijk om te zien.
En spijt zal een echte SF-horror liefhebber er alvast niet van hebben.
Deze film eens opnieuw bekeken, op blu-ray ditmaal.
Ik heb over de film niets toe te voegen aan mijn eerdere commentaar, maar wel dat deze blu-ray uitgave zeer de moeite loont.
De beelden zijn iets beter, maar het is vooral het geluid dat indrukwekkend is, een grote verbetering dus !!
Alien: Resurrection (1997)
Alternatieve titel: Alien 4
Vierde, en laatste van de originele Alien-filmen, die wederom barst van de special effects en actie.
Ik vind deze een van de betere uit de reeks, samen met de eerste.
Ook hier wederom een cast met de bekende namen uit de tijd wanneer de film is gemaakt, en omdat deze dateert uit 1997, zijn er wel enkele namen bij die nu nog steeds furore maken en zelfs hoofdrollen spelen in hun eigen vervolgfilms, o.a. Ron Perlman in "Hellboy".
Maar ook Winona Ryder speelt hier een perfecte rol, een van haar beste rollen ooit.
Het is waarschijnlijk ook de allerlaatste ‘echte’ Alien film deze, heb ooit in een interview met Sigourney Weaver gehoord, dat zij er niet meer aan denkt om nog eens in de rol van Ripley te kruipen, en van de spin-offs die er al zijn gemaakt (AVP 1 & 2) distantieert ze zich volledig.
Maar misschien is het maar best om het bij deze 4 te houden voordat men een echte miskleun gaat maken.
Kort samengevat, de 2de vind ik persoonlijk de beste van de 4, gevolgd door deel 1 en 4.. maar ook het iets mindere derde deel mag je zeker niet missen.
Het is een "Quadrilogy", zoals de box heet waar ze alle 4 in zijn samengebundeld, om zeker niet te missen.
Ook deze eens opnieuw bekeken. Blijft een van de beste uit de reeks.
Hiermee heb ik ze allemaal nog eens bekeken, en heb de derde film ook ene hogere score gegeven, maar veel heeft te maken dat ik de langere versie beter vind dat de normale bioscoopversie.
Maar het blijft in zijn geheel een indrukwekkende serie films. Aanrader voor elke SF-liefhebber.
Aliens (1986)
Het gebeurt niet zo vaak, maar dit 2de deel is wel nog beter dan het eerste deel.
De film duurt ook een stuk langer en is nog spannender dan de eerste film.
Ook hier zijn de special effects verbluffend goed.
Maar het is toch vooral weer Sigourney Weaver die hier de show steelt, het moet worden gezegd, het is een van haar beste rollen ooit.
Ondanks de ruim 2,5 uur dat de film duurt is er geen moment waarop je niet met spanning zit te kijken.
Top SF-film met veel meer actie dan je zou vermoeden.
Blijf bij mijn eerste mening, deze tweede film vind ik beter dan de eerste.
Opnieuw bekeken, op blu-ray, en ook hier is het vooral het geluid dat indrukwekkend is.
Is en blijft een van de beste SF-Horrorfilms die ik ken.
All the Boys Love Mandy Lane (2006)
Alternatieve titel: Mandy Lane
Bijzonder saaie film, die me bijna niet kon boeien.
Het laatste half uur is goed, met een zeer verrassend eind, maar het kan de ganse film niet meer redden.
Ik heb al betere prenten gezien in dit genre.
Bovendien, de DVD hoes vermeld 5.1 én DTS sound, maar van dat laatste is op de DVD niets terug te vinden.
Opnieuw bekeken en blijf bij mijn eerste mening, is me nu zelfs nog minder bevallen.
All the King's Men (2006)
Prachtige film, met een goed scenario.
Fantastische cast ook, maar hoed af voor Sean Penn, wat een prachtprestatie zet hij hier neer, ongelooflijk sterk.
Ook Jude Law is zeer goed en natuurlijk ook Anthony Hopkins, die steeds grandioos is hoe klein of groot zijn rol ook is, opvallen doet hij steeds.
En om maar door te gaan, ook Kate Winslet schittert niet alleen door haar schoonheid maar ook door haar acteertalent.
Voor wie van politiek en intriges houdt is dit de ideale film.
Opnieuw bekeken en toch maar eens een acteur bijvoegen die alle lof verdiend, namelijk de ondertussen betreurde James Gandolfini.
Heb opnieuw van deze prent genoten, een topper!
Allez, Eddy! (2012)
En minder bekende Vlaamse film, maar daarom niet minder leuk.
Vond het wel een goed verhaaltje, typisch voor de jaren '70.
Prima vertolkingen ook.
Geen hoogvlieger deze film, maar heb er me wel mee geamuseerd.
Heb de film nogmaals bekeken, nadat ik hem kunnen aankopen voor amper 1 €.
En dat is hij dubbel en dik waard, vond hem zelfs nog beter dan toen ik hem de eerste maal bekeek.
Een film met een lach en een traan
Alone (2002)
Dit is maar een zeer zwakke film.
Zeer slecht in beeld gebracht alleszins, want de acteerprestaties vond ik best wel goed.
Maar de ganse film zit, juist door de vele effecten die zijn gebruikt, zeer verwarrend in elkaar. En ook het einde is op zich niet erg duidelijk.
Leuk detail: wie herkent in de nachtportier van het hospitaal de legendarische "Yes"-keyboardspeler Rick Wakeman !!!
Een tweede keer bekeken, en net als de eerste keer weinig plezier aan beleefd.
Alone in the Dark (2005)
De slechte kritieken die ik over deze film heb gelezen hebben me ervan weerhouden de DVD ervan te kopen toen die pas verscheen.
Nu heb ik hem wel gekocht, voor 1 €, en ik heb daar helemaal geen spijt van, want de film beviel me wel.
Het is natuurlijk geen topfilm, maar het verhaal kon me wel boeien, al had het einde van de prent wel beter gekund, ik vond dat men nogal snel een oplossing had om van de monsters af te raken.
Maar dat de film zulke selchte kritieken heeft gekregen vind ik een beetje onterecht, maar dat is natuurlijk ieder zijn mening.
Ik heb wel pret beleefd aan deze film, en heb er dan ook geen spijt van dat ie nu wel in m'n collectie staat.
Nog eens opnieuw bekeken, en wijzig niets aan mijn eerste mening. Het is een film die vlot wegkijkt, al is het dan geen topper !!
Along Came a Spider (2001)
Bijzonder goed gemaakte film.
Al is het geen actiefilm, deze prent zal u zeker niet vervelen.
Morgan Freeman in zijn beste doen en ook een (voor mij relatief onbekende) zeer goede Monica Potter.
Een film met veel dialogen, maar het maakt het des te beter. Verbazingwekkende ontknoping die waarschijnlijk niemand had verwacht.
Blij weerzien ook, van Michael Moriarty in een kleine rol, hem ken ik nog van een glansprestatie in de roemruchte mini-TV reeks 'Holocaust'.
Deze film heeft zijn 5 sterren volgens mij dubbel en dik verdiend.
Deze film heb ik voor een habbekrats op de kop kunnen tikken en ben daar zeer blij om.
Ik heb deze film altijd al heel goed gevonden en nu bij het herbekijken is dat niet anders.
Heb er zelfs nog meer plezier aan beleefd dan de eerste keren.
Verdiend zeker en vast een plaats in mijn collectie!!!
Alpha Dog (2006)
Van deze film had ik wel wat meer verwacht, zeker met zulk een cast.
Hoewel er op de acteerprestaties niets op aan te merken valt, en iedereen het best aardig doet, is er van het verhaal, dat waar gebeurt is, toch maar een rommeltje gemaakt, zo erg zelfs dat het ongeloofwaardig overkomt.
Het eerste uur is traag en vervelend, het is pas in het tweede uur dat de film op dreef komt en het eigenlijke verhaal naar boven komt, en de film dan pas ook wat spanning krijgt.
Het had dus best een half uur korter gekund en ook het scenario had veel beter uitgewerkt kunnen worden.
Zonde, want er zat veel meer in dit gegeven.
Wel een zeer goede soundtrack trouwens !!
Na het herbekijken van deze film blijf ik bij mijn eerste mening.
De film kan me nog steeds niet bekoren, ondanks de goede cast.
Amazing Grace (2006)
Uitstekende film is dit, naar een waar gebeurd verhaal, de afschaffing van de slavernij, en vooral de strijd om het bekomen van die afschaffing, in het Britse Rijk begin 19de eeuw.
De vertolkingen zijn zeer goed, zonder uitzonderingen, de locaties en decors prachtig.
Een film die je gezien moet hebben en zeer leerrijk bovendien.
Deze film heb ik me onlangs aangeschaft, voor 1 €, en dat is deze prent zeker waard.
Ik heb dan ook niets toe te voegen aan mijn commentaar van vorig jaar.
Amazing Spider-Man, The (2012)
Net als zovelen stelde ik me vragen bij deze film, of het echt wel nodig was om nog eens opnieuw het verhaal van Spider-Man te vertellen, we hebben het toch allemaal al eens gezien, niet ?
Maar deze prent is voor mij wel eentje die prachtig is gemaakt en toch een extra dimensie aan het verhaal toevoegt.
Dat de film zoveel slechte commentaren krijgt, omdat we het allemaal al gehad hebben, vind ik zeer onterecht, dat wist je op voorhand.
Neen dit is een steengoede prent, en iedereen had hem de hemel ingeprezen mocht men niet de vergelijking maken met de eerdere filmen van Sam Raimi.
De vertolkingen zijn prima, van de ganse cast, de beelden zijn prachtig en dat is de actie ook.
Prima film is dit en zoals het einde van de film tijdens de aftiteling laat uitschijnen komt er een vervolg, en ik kijk er nu al naar uit.
Topfilm is dit zeker en vast !!!
En naar aanleiding van het verschijnen van de tweede film deze eens opnieuw bekeken.
Blijft een mooie prent, en wel heel benieuwd naar het vervolg .
American Beauty (1999)
Een film die bij velen in de smaak valt, voor mij is het een redelijk goed prent.
Maar het is mijn genre niet en daarom misschien dat ik niet zo enthousiast ben als vele anderen.
Voor een keer was het wel leuk, en Kevin Spacey is zeer goed in zijn rol, maar dat is hij altijd wel.
Toch mijn mening over deze film eens herzien.
Het is nu de derde maal dat ik hem zie (heb hem kunnen aankopen voor een habbekrats), en vind hem dus veel beter dan ik aanvankelijk zei.
Goede vertolkingen en een goed, eerder dramatisch dan komisch, verhaal.
En, waar ik weinig aandacht aan had geschonken de vorige keren, een puike soundtrack met muziek van Bob Dylan, The Guess Who, The Who en The Beatles.
Dus een hogere score dan de vorige keer en verdiend ook !!
American Gangster (2007)
Dit is een fantastische film.
Prachtige vertolkingen van zowel Russell Crowe als Denzel Washington, maar ook de andere leden van de cast zijn voortreffelijk in dit meesterwerk van Ridley Scott.
Het waar gebeurde verhaal is hier goed verteld in een puik scenario en verveelt je geen seconde, al duurt de film bijna 3 uur (heb de unrated edition bekeken).
Ook de soundtrack is een lust voor het oor.
Dit is tot nu toe de beste film die ik dit jaar heb gezien, top !!!
De film opnieuw bekeken op Blu-ray dit keer én de lange versie.
Blijft een steengoede film met een ongelooflijk goede cast.
Dat de film in deze versie bijna 3 uur duurt stoor geen enkel moment, integendeel, je heb er bijna 20 minuten extra filmplezier bij !!
Blijft een aanrader !!
American Haunting, An (2005)
Nadat ik de trailer van deze film had gezien was ik best wel nieuwsgierig. Maar het is een grote teleurstelling geworden deze film.
Hoewel de film gebaseerd is op ware feiten, is het scenario naar mijn mening zeer slecht. De prent is een aaneenschakeling van bovennatuurlijke gebeurtenissen, die zo snel op elkaar volgen dat het al gauw vervelend word. Plus daarbij dat je geen enkel duiding hebt van wat er werkelijk aan de hand is.
Het is pas helemaal op het einde dat je te weten komt wie voor de 'vloek' over het gezin verantwoordelijk is, als je daartegen nog niet in slaap bent gevallen of de film hebt afgezet.
Ik heb in dit genre al veel betere prenten gezien, en bovendien is het me een raadsel waarom grote namen als Donald Sutherland en Sissy Spacek zich voor deze film engageerden.
Wat ik wel zeer goed vond aan de DVD, was de voortreffelijke 5.1 sound, als deze werd toegepast op gelijkaardige, maar betere, filmen in dit genre zou dat wel een stap in de goede richting zijn.
Voor de film heb ik niet veel sterren over, voor het geluid zijn de toegekende sterren zeer verdiend.
Na een herkansing toch bij dezelfde mening gebleven.
Niet meer voor herhaling vatbaar deze film.
Amityville Horror, The (2005)
Best wel goede horrorfilm, al vond ik de eerste versie beter. Deze versie is natuurlijk beter gezien de vooruitgang die men heeft gemaakt op het gebied van special effects, en dat is in visueel opzicht niet te versmaden. Maar of dit verhaal, zoals op de hoes, in het begin en op het einde van de film wordt beweerd, dit verhaal echt waar is... daar heb ik mijn twijfels over hoor...
Ik vind het gewoon een goede horrorfilm voor wie een goed uurtje wil griezelen. Want meer dan een goed uur is het niet en geen 90 minuten zoals op de hoes vermeld, de film duurt 85 minuten waarvan de laatste 7 minuten worden besteed aan de aftiteling. Wat ik persoonlijk nog altijd veel vind voor een kleine productie.
Ik blijf dit nog steeds een van de betere films vinden in het genre.
Ook nu wanner ik hem opnieuw heb bekeken, heeft hij me nooit verveeld.
Voor wie een lekker bloederige horrorprent wil zien is dit een aanrader.
Waar gebeurt of niet, het blijft lekker griezelen.
Amy (2015)
Sublieme documentaire, maar ook een bijzonder tragische documentaire.
Iedereen weet hoe het met deze fantastische zangeres is afgelopen, overleden op 27 jarige leeftijd, veel te vroeg uiteraard.
Maar wat een talent dat ze had, dat toont deze documentaire zeer goed, de prachtige muziek die ze ons heeft nagelaten, ik krijg er telkens weer kippenvel van als ik haar hoor, en nog meer door deze film, die ook duidelijk maakt wat voor boodschappen ze in haar teksten had.
Maar de film toont ons ook de tol van de roem die ze niet kon dragen, en ze toont helaas ook de invloed van haar vriend en later man, die haar volgens mij letterlijk en figuurlijk de dood heeft ingejaagd, en dan later in de film nog het lef heeft er door te zeggen dat hij er niets mee te maken heeft.
De beelden van die man vergeet ik liever snel, belangrijker is de muziek die Amy Winehouse heeft gemaakt, die zal nooit uit ons geheugen verdwijnen, helaas is het maar een fractie van wat ze wellicht nog ooit had kunnen brengen.
Deze film is een aanrader voor elke fan, maar ook voor diegenen die haar nog niet kennen, de moeite waard deze film te bekijken en je leert een aangename vrouw kennen, een fantastische zangeres, maar ook een vrouw die de tol van de roem niet kon dragen.
Fascinerend en Onthutsend, zoals op de hoes vermeld, inderdaad !!!
Vandaag is het 9 jaar geleden dat deze diva ons is ontvallen.
Een uitstekend moment om deze prachtige documentaire eens opnieuw te bekijken.
Tragiek tot en met... helaas.
Anamorph (2007)
Ik dacht dat dit iets ging zijn in het genre van 'Seven' of 'Saw', maar dat valt dan wel tegen.
Het is wel een mysterieus verhaal, maar slecht gebracht en nog eens saai bovendien.
Het heeft me totaal niet weten te boeien, op het laatste half uur na dan.
Hoewel Willem Dafoe een uitstekend acteur is, is dit wel de slechtste film die ik ooit met hem heb gezien, maar aan hem zal het zeker niet liggen, de 2 sterren zijn dan ook volledig op zijn naam en die van ook een altijd goede Peter Stormare.
Wie in het begin van de film goed naar de titels kijkt zal merken dat de naam Deborah Harry er ook in voorkomt, wel de zangeres van Blondie komt eens piepen in de kier van de deur als buurvrouw, 20 seconden is haar rol lang...
Kortom, dit is een film voor echte liefhebbers van dit (saaie) genre, en zeker niet geschikt voor iedereen...
Is me niet iets beter bevallen, maar het topper is dit zeker niet !!
Score een beetje verhoogd dankzij Willem.
Angels & Demons (2009)
Alternatieve titel: Het Bernini Mysterie
Ook dit vervolg op 'The Da Vinci Code' vond ik wel goed.
Prima acteerwerk van iedereen, zonder uitzondering.
De locatie is natuurlijk prachtig en zal wel door iedereen gesmaakt worden.
Misschien dat er in deze film wat minder actie zit dan bij de eerste, maar toch vind ik dat er spanning genoeg te beleven valt, vooral ook omdat het einde zeker niet is wat je verwacht.
Ik heb me in de 2 uur en 20 minuten zeker niet verveeld.
En deze dus ook op Blu-ray, en herbekeken.
Heb niets toe te voegen aan mijn eerdere mening, ben nu wel benieuwd wat deel 3 zal brengen.
Annabelle (2014)
Alternatieve titel: The Annabelle Story
Naar aanleiding van het verschijnen van een tweede film, deze eerste eens opnieuw bekeken.
En ik moet zeggen dat hij me nu beter is bevallen dan de eerste maal.
Onheilspellend verhaal, dat voor de nodige suspense zorgt.
Nogmaals opnieuw bekeken, en blijf bij mijn vorige mening.
Ondertussen is er al een derde film in de reeks, dus eerst opnieuw deel 2.
Annabelle: Creation (2017)
Alternatieve titel: Annabelle 2: Creation
Goede tweede film uit de reeks die eigenlijk de prequel is van de eerste.
Opnieuw genoeg suspense in deze film met voldoende huiveringwekkende scènes.
Prima, voornamelijk jonge, cast trouwens.
Mag er een derde komen ? Voor mij wel....
En naar aanleiding van het verschijnen van de derde film deze eens opnieuw bekeken.
Opnieuw plezier aan beleefd en nu maar hopen dat de volgende film net zo goed is.
Annapolis (2006)
Redelijk goede film, al is het verhaal maar zwakjes.
Van dit genre, een film over een leger-academie, zijn er al 13 in een dozijn gemaakt, en van boksfilms ook. De beide genres combineren is blijkbaar wel een goed idee, maar het zou beter kunnen.
James Franco stelt me in deze film een beetje teleur, heb al betere dingen van hem gezien (o.a. in 'Flyboys').
Wel zou je deze film alleen al uitkijken voor de mooie verschijning van Jordana Brewster, leuk snoetje heeft ze wel.
Bij deze film ga ik mijn eerste mening toch wat herzien.
Dit is een film die zeer de moeite waard is om te bekijken, en de combinatie leger-boksen werkt prima.
Ook de cast doet het prima, allemaal.
Dus mijn eerste mening doet er nog weinig toe, wellicht niet zo aandachtig bekeken als deze tweede keer deze puike film.
Anne Frank: The Whole Story (2001)
Ik heb voor deze film maar één woord: subliem !!
Het heeft me bijna 2 jaar gekost om deze film op DVD te vinden, en ik heb het me geen seconde beklaagd dat ik hem nu heb.
Werkelijk alles is prachtig aan deze film, die het verhaal van Anne Frank perfect uitbeeld, een verhaal, zoals velen weten, een zeer triest en onmenselijk stukje geschiedenis is.
De verschillende personages zijn perfect uitgebeeld, al is de film dan in het Engels, men heeft respect getoont voor Anne Frank zelf en dat is wat telt in deze prent. Ben Kingsley is werkelijk subliem als vader Otto Frank, en Hannah Taylor-Gordon speelt Anne zoals ik het nog nooit heb gezien en ze lijkt ook een beetje op de echte Anne (vergelijking met foto's).
Ongetwijfeld is alles wat in het Achterhuis is gebeurt historisch juist, gezien daar nog getuigen van zijn. Wat er in de concentratiekampen is gebeurt en hoe de verschillende bewoners van het Achterhuis, dus ook Anne Frank, aan hun einde zijn gekomen kan niet met 100 % zekerheid worden achterhaald zeggen sommigen. Maar deze film toont toch een paar getuigen die naar mijn mening toch geloofwaardig blijken.
Maar of het allemaal zo is gebeurt laat ik in het midden, het feit is, dat ze wel degelijk allen slachtoffers zijn geworden van het nazisme, de enige bewoner van het Achterhuis die het heeft overleefd is Otto Frank.
Hij heeft later ook de beslissing genomen om zijn dochters dagboek te publiceren, en terecht, hij mag trots zijn op zijn dochter. Een betere getuigenis over wat de Joden toen hebben moeten doorstaan is er niet.
Als je op het einde van deze film geen krop in he keel hebt, dan weet ik het niet meer.
Helaas is deze film geen fictie....
Opnieuw bekeken, en wederom onder de indruk van het afschuwelijke verhaal.
Dit is en blijft een film die iedereen zou moeten gezien hebben, net zoals iedereen het Dagboek van Anne Frank gelezen zou moeten hebben, verplichte leerstof zelfs vind ik.
Omdat deze gebeurtenissen nooit vergeten zouden mogen worden, deze film nog eens warm aanbevelen, meer kan ik niet zeggen!!