Anne Frank: The Whole Story (2001)

Verenigde Staten / Tsjechië
Drama / Oorlog
189 minuten / 120 minuten (filmversie) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Robert Dornhelm
met Hannah Taylor-Gordon, Ben Kingsley en Brenda Blethyn

Het joodse meisje Anne Frank groeit op in Nederland ten tijde van de bezetting door de nazi's. Als de oorlog uitbreekt, worden Anne en haar familie gedwongen om zich te verbergen voor de Duitse bezetters. Het gezin verstopt zich, samen met enkele andere Joodse mensen, in een aantal kamers boven het kantoor van Annes vader, Otto. Anne schrijft, gedurende de tijd dat ze zich verstopt, dagelijks in haar dagboek.

avatar van Hannibal
Miszmi schreef:
Het zal allemaal vast en zeker tegen de waarheid aanliggen, maar niemand kan vertellen wat er daar precies is gebeurd.

Hanneli Goslar zat in hetzelfde kamp met een muur er tussen. Zij heeft Anne gesproken en ze heeft de oorlog overleefd en verklaringen afgegeven. Ze wist via Anne behoorlijk goed wat er aan de andere kant van de muur gebeurde.

avatar van Miszmi
Hannibal schreef:

Daarom denk ik ook dat het tegen de waarheid aan ligt, maar ook het meest gedramatiseerd. Hanneli weet natuurlijk deels wat er heeft afgespeeld, maar gedetailleerd zal ze het niet hebben geweten.

Ik ben even de naam kwijt, maar in de film komt ook een meisje naar voren die Otto verteld wat er is gebeurd. Zij weet er waarschijnlijk wel het fijne van, maar ik ken het verhaal niet zodanig goed dat ik weet of zij daadwerkelijk met hen op het kamp heeft gezeten en in dezelfde barak. Zij zal dan mogelijk het verhaal completer hebben gemaakt, waardoor het toch minder gedramatiseerd is dan ik in eerste instantie dacht.

Ik denk in ieder geval dat het gehele verhaal tegen de waarheid aan zal liggen. En nu ik erover nadenk, dat het kamp misschien inderdaad helemaal niet zo gedramatiseerd is dan ik dacht.

Tarkus schreef:
Ik heb voor deze film maar één woord: subliem !!
Het heeft me bijna 2 jaar gekost om deze film op DVD te vinden, en ik heb het me geen seconde beklaagd dat ik hem nu heb.
Werkelijk alles is prachtig aan deze film, die het verhaal van Anne Frank perfect uitbeeld, een verhaal, zoals velen weten, een zeer triest en onmenselijk stukje geschiedenis is.
De verschillende personages zijn perfect uitgebeeld, al is de film dan in het Engels, men heeft respect getoont voor Anne Frank zelf en dat is wat telt in deze prent. Ben Kingsley is werkelijk subliem als vader Otto Frank, en Hannah Taylor-Gordon speelt Anne zoals ik het nog nooit heb gezien en ze lijkt ook een beetje op de echte Anne (vergelijking met foto's).
Ongetwijfeld is alles wat in het Achterhuis is gebeurt historisch juist, gezien daar nog getuigen van zijn. Wat er in de concentratiekampen is gebeurt en hoe de verschillende bewoners van het Achterhuis, dus ook Anne Frank, aan hun einde zijn gekomen kan niet met 100 % zekerheid worden achterhaald zeggen sommigen. Maar deze film toont toch een paar getuigen die naar mijn mening toch geloofwaardig blijken.
Maar of het allemaal zo is gebeurt laat ik in het midden, het feit is, dat ze wel degelijk allen slachtoffers zijn geworden van het nazisme, de enige bewoner van het Achterhuis die het heeft overleefd is Otto Frank.
Hij heeft later ook de beslissing genomen om zijn dochters dagboek te publiceren, en terecht, hij mag trots zijn op zijn dochter. Een betere getuigenis over wat de Joden toen hebben moeten doorstaan is er niet.
Als je op het einde van deze film geen krop in he keel hebt, dan weet ik het niet meer.
Helaas is deze film geen fictie....

Opnieuw bekeken, en wederom onder de indruk van het afschuwelijke verhaal.
Dit is en blijft een film die iedereen zou moeten gezien hebben, net zoals iedereen het Dagboek van Anne Frank gelezen zou moeten hebben, verplichte leerstof zelfs vind ik.
Omdat deze gebeurtenissen nooit vergeten zouden mogen worden, deze film nog eens warm aanbevelen, meer kan ik niet zeggen!!

De beste film die over haar is gemaakt, en een van de weinige films die zich afspeelt na hun verraad. de scenes in het kamp herkende ik van de verhalen in de laatste 7 maanden van Anne Frank. hoewel de film onder Disney valt en volgens mij vanaf 6 jaar is, vindt ik het absoluut geen kinderfilm vooral niet in het laatste uur. Hannah Taylor Gordon een prachtige actrice is de beste die tot nu toe haar heeft gespeeld en het meest op haar lijkt. Jammer dat ze geen vooruit meer boekt en na deze film niet meer zo grote rol heeft gedaan this een mooie actrice. Ook jammer dat deze film moeilijker te vinden is op dvd. Met 4 woorden is een PRACHT film. Nu tijd voor een goede Nederlandse film over Anne frank met een goede cast. Zie actrice Bente Fokkens of Pippa Allen wel voor de hoofdrol aan.