Anamorph (2007)

Misdaad / Horror

geregisseerd door Henry Miller
met Willem Dafoe, Scott Speedman en Peter Stormare

Rechercheur Stan Aubray krijgt een zaak toegewezen, maar wanneer hij eenmaal met de zaak bezig is, komt hij er achter dat de zaak bijzonder veel lijkt op één van de zaken waar hij zich in het verleden mee bezig heeft gehouden.

Erikholtrop heeft helemaal gelijk. Concept is aardig, uitvoering is bagger.

avatar van Leo Van Steen
Seven kwam bij mij ook even in mijn gedachten bij deze film. Alleen is Seven kwalitatief veel beter. Anamorph is inderdaad niet slecht maar had een stuk beter gekund. Er zitten een paar scenes in die heel de film verpesten.Met name de scene waarin onverwachts de dader te zien is, halverwege de film. Wat komt die daar plots in hemelsnaam doen? Zichzelf voorstellen? Er zitten een paar ingenieuze moorden in, prachtig weergegeven, alleen, hoeveel tijd heeft de moordenaar gehad om dit te verwezenlijken? Een maand of twee per moord, zonder betrapt te worden? En dan, inderdaad, het einde van de film. Veel te voor de hand liggend.
Willem Dafoe speelt prima maar is veel te veel in beeld. Het lijkt wel een autobiografie van een politierechercheur.
Kortom, ik denk ik dat met een 2,5 nog mild beoordeel !

aardig concept met mooie (soms overgestileerd) shots
Dafoe heeft altijd wel iets extra's deze zware trage films passen wel bij hem, evenals dat zwarte haar.
minpunten: duurt net iets te lang, wat gaten in het script

maar goed het uitgangspunt intrigeerde me wel

denk dat ik de film nog eens ga kijken, met alleen beelden, en goede muziek er bij... dan is het droomachtige wat er af en toe in zit sterker aanwezig

avatar van Aapje81
Dafoe zet een prima rol neer in een hele rustige en sfeervolle film. Groot nadeel is echter dat alles zo doelloos is en de film eigenlijk nergens naar toe werkt. Spanning ontbreekt volledig en dat is erg jammer. Met een zorgvuldiger uitgewerkt scenario had deze film meer indruk gemaakt. Nu blijven het aardige maar fragmentarische scénes die aanelkaar worden geregen door een overtuigende Dafoe. Maar eerlijk is eerlijk hij had beter verdiend dan dit.

avatar van Fran
Deze film heeft me wel verrast. Ik verwachtte namelijk een beetje een recht toe-recht aan thriller maar dat was dit zeker niet. Dit was visueel gezien een schitterende film om naar te kijken. Ik vond het een beetje een sfeertje hebben a la Seven.

Het visuele aspect is overduidelijk het sterkste punt in de film en daar heeft de regisseur zich helemaal op gestort en dat is dus gelukt. Helaas vond ik het verhaal wel ondergeschikt geraakt. Het hoe en waarom van de moordenaar komt nergens aan bod en ook al is het spannend om wat mysterie te houden, als je naar een moordzaak kijkt wil je toch wel een beetje weten wat het standpunt van de moordenaar was.

Het einde vond ik heel erg afgeraffeld. Wederom nergens een hoe en waarom. De sterfscene (?) vond ik wel heel indrukwekkend. Het is dat de beelden prachtig waren om naar te kijken anders had ik een veel lagere beoordeling gegeven.

avatar van Decec
Ik vond goede thrillerfilm. Het wordt moeilijk puzzel over de seriemoordenaar.
Ik heb helemaal uitgekeken. 3 ster geef ik voldoende.

avatar van rep_robert
Anamorph voelt voor mij aan als een gemiste kans. Het basisgegeven is behoorlijk standaard en alle acties in de film zijn ook allesbehalve origineel. Dafoe zet niet echt een sympathieke rol neer en ook zijn personage hebben we al tig keer vaker gezien, maar dan beter. Een agent die gekweld wordt door een zaak uit het verleden die het nodig vindt om met niemand samen te werken en alles alleen wilt oplossen. Been there, done that!

Wat de film nog aantrekkelijk maakte voor mij waren de creatieve moordpartijtjes. Dat zorgde bij mij toch nog voor een soort spanning waardoor ik lang nieuwsgierig was naar wie en wat er precies met deze moorden aan de hand is.

Helaas eindigt het nogal een beetje suf(bij dit soort films wil ik wel graag een motief zien) en blijf ik met dat gevoel zitten dat ik naar een echt tussendoor werkje heb zitten te kijken. Nergens echt barslecht, maar echt goed wordt het ook nooit.

avatar van DjFrankie
Erg goed verhaal, alleen leek het wel of er een tijdslimiet op zat, het einde was wel erg snel afgewerkt.
Hele kleine bijrol (buurvtrouw) van Blondie Deborah Harry), al met al toch voldoende.

avatar van lagaiske
Deze film doet je inderdaad meteen even aan Seven denken.
Maar deze komt daarbij net iets tekort.
Zoals eerder vermeld stoort het je dat je met vele vragen achter blijft.
De moorden zijn zeer inventief gevonden en uitgewerkt en daarmee bedoel ik ZEER inventief.
Hoeveel tijd had hij om zo iets klaar te krijgen en te bedenken?1 Jaar per moord of zo?
En waarom die achtervolging scene halverwege de film?Totaal zinloos en ongepast!
Maar toch met een voldoening uitgekeken.

avatar van puppet master
Langdradige, niet echt spannende, saaie film.
Ik ben even in slaap gevallen en schrok wakker maar had niks gemist.
Zoals al wordt aangegeven een achtervolgingsscene waar het niet thuis hoord en een abrupt eind.
1* voor de titel en cover, das mooier dan de hele film

avatar van Left4Dead
Anamorph,

Leuk gegeven voor een regiseur om mee te gaan spelen.

Willem Dafoe heeft ook hier weer een rol welke fits like a glove. Zijn personage en acteertalent brengt het tempo van de film tot zijn recht.
Het verhaal neemt je op een rustige wijze mee naar het oplossen/verlossen van een kwellend issue voor de hoofdpersoon.

Tijdens de film kunnen we genieten van mooie beelden, rijkelijk ingekleurd en goed in beeld gebracht. De soundtrack doet goed mee om de sfeer te completeren en dat is voor mij zeker net zo belangrijk.

Ikzelf houd van dit gerne, donker en kil.

Voor de liefhebbers van dit soort gerne:

Resurrection (1999) (I)W Delta Z (2007)
3.5* (een 7/ 7.5 op een schaal van tien)

avatar van AmazingPP
Van de week deze gekeken vanaf Blu Ray, die ik kocht voor 2,50 Euro. Nou, dat is geen miskoop geweest. Film is niet geheel wat ik ervan verwachtte, maar hij is ook zeker niet slecht. Het is visueel in ieder geval een plaatje. Dafoe is goed in zijn rol als een ietwat aan lager wal geraakte rechercheur die te maken krijgt met een oude bekende. Altijd een leuk gegeven, maar het had hier en daar wel wat beter uitgewerkt kunnen worden. 3 *

vandaag om 18:17 uur