An American Haunting (2005)

Canada / Roemenië / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror / Thriller

geregisseerd door Courtney Solomon
met Donald Sutherland, Sissy Spacek en Rachel Hurd-Wood

Gebaseerd op ware feiten, vertelt de film over de enige zaak in de historie van de VS waarbij iemand om het leven is gekomen door een geest of entiteit. Tussen 1818 en 1820 werd de familie Bell in Red River Tennesee bezocht door een 'aanwezigheid' die niet te duiden was. Als de aanvallen in kracht beginnen toe te nemen, vooral de jongste dochter van de familie moet het ontgelden, is de familie ten einde raad. De psychologische druk wordt ondraaglijk...

avatar van FilmProduction
Ik vond het echt een *gaap*-film, want was nou eigenlijk het 'horror' gedeelte, het was eerder een slechte namaak-excorsist

avatar van FilmProduction
Ik wilde nog even benadrukken wat ik dit toch in klotefilm vind, dus verlaag ik de score nog met een punt. 0.5*

avatar van j0enne
Lennert schreef:

Dit heb je toch echt verkeerd gezien, want het stuk wat zich in het begin afspeelt is bijna twee eeuwen later en kan dus onmogelijk Betsy's dochter zijn. Het is gewoon een random gezin.

Pedo-leraar zou ik nog wat voorzichtig mee zijn, toentertijd was het helemaal niet vreemd om als jong volwassene met een tiener te trouwen.
Het is niet een random gezin. Hoe verklaar jij anders die pop die de dochter vond op de zolder terwijl ze daar niet mocht komen? Deze had Betsy ook de hele tijd in d'r bed liggen waarmee ze sliep Het is dus duidelijk dat deze moeder Betsy was. Denk jij nou serieus dat de geest van Betsey even naar een random gezin gaat om iemand te waarschuwen voor een vader die zijn dochter seksueel gaat misbruiken?

avatar van knusse stoel
Prima griezelfilm (zonder afgerukte armen en benen) die de kijker heerlijk op het verkeerde been zet. Verder wil ik eigenlijk niets meer kwijt want de liefhebber ontdekt het verhaal zelf wel.

Valt mij trouwens wel op (aan de cijfers "stemmen en berichten") dat degenen die meer films zien, beter op deze film reageren dan diezelfden die nu en dan een film zien.

avatar van Daan258
Wat een bagger film zeg.
Echt geen één moment spannend, geen schrikmomenten en ook een onwijs saai verhaal. Het was echt helemaal niks.
Heb me echt dood verveeld.

avatar van Left4Dead
Back in time, had hem eerder gezien maar wist er niet veel meer van. Geen goed teken over het algemeen. Film is gebaseerd op ware feiten wat nog van alles kan betekenen.

De eerste scare is meteen erg zwak, daarna wordt het een verhaal in een verhaal. Het is begin 19de eeuw, familie Bell krijgt een vloek over zich uitgesproken na een dispuut over een stuk land. Dochter Betsy blijkt het grootste slachtoffer te zijn van de torment die haar familie wordt aangedaan, zij wordt bezocht door een entiteit. Vreemde gebeurtenissen staan de familie maar vooral de jonge meid te wachten.

Nee deze film wordt niet eng en dat komt vooral door het acteerwerk. Het verhaal is bekend, de soundtrack wil meer maar kan dat niet op zijn eigen doen. Ook het camerawerk is te licht om de demonie goed over te brengen en dat komt natuurlijk door het script en de regie. Het verhaal was nog wel om te doen, tot lange tijd wordt je in ongewis gehouden.

avatar van Rickyman
Van de "Haunting of .."/bezeten meisjes films vond ik dit toch wel één van de betere.
Ook niet eng, maar wel een goed uitgewerkt verhaal met goede acteurs.

Tarkus schreef:
Nadat ik de trailer van deze film had gezien was ik best wel nieuwsgierig. Maar het is een grote teleurstelling geworden deze film.
Hoewel de film gebaseerd is op ware feiten, is het scenario naar mijn mening zeer slecht. De prent is een aaneenschakeling van bovennatuurlijke gebeurtenissen, die zo snel op elkaar volgen dat het al gauw vervelend word. Plus daarbij dat je geen enkel duiding hebt van wat er werkelijk aan de hand is.
Het is pas helemaal op het einde dat je te weten komt wie voor de 'vloek' over het gezin verantwoordelijk is, als je daartegen nog niet in slaap bent gevallen of de film hebt afgezet.
Ik heb in dit genre al veel betere prenten gezien, en bovendien is het me een raadsel waarom grote namen als Donald Sutherland en Sissy Spacek zich voor deze film engageerden.
Wat ik wel zeer goed vond aan de DVD, was de voortreffelijke 5.1 sound, als deze werd toegepast op gelijkaardige, maar betere, filmen in dit genre zou dat wel een stap in de goede richting zijn.
Voor de film heb ik niet veel sterren over, voor het geluid zijn de toegekende sterren zeer verdiend.

Na een herkansing toch bij dezelfde mening gebleven.
Niet meer voor herhaling vatbaar deze film.

avatar van Alexander1900
Goede en spannende film. Ik heb de film inmiddels twee keer gezien. Enige minpunt is dat de film niet altijd even duidelijk is. Normaal gesproken heb ik daar een hekel aan, maar bij deze film niet.

Na het duizend x bekeken te hebben heb ik het nu eindelijk begrepen. Want eerst dacht ik dat deze moeder betsy bell was maar dat was niet zo, dit aangezien die moderne meubels en auto. Nu begreep ik het. Deze moeder moet wel achter, achter, en achterkleindochter van Betsy bell powell zijn. Richard Powell heeft zijn dagboek en brief nagelaten aan zijn volgende familie net als betsy die pop heeft nagelaten aan haar volgende familie. Dat is ook te zien aan de tijd waarin deze moeder leeft is namelijk al rond 200 jaar later. Ze hebben diezelfde naam: Elizabeth ja en ze zijn een familie van elkaar ja. Maar vergis je je niet want deze moeder Elizabeth is van deze vader "David" gescheiden terwijl juist betsy later met richard powell was getrouwd. Hun verhaal heeft mij wel een beetje geraakt. Vroeger was het voor iedereen normaal natuurlijk gezien het huwelijk tussen een jonge meisje en oudere man. Maar ik vond het wel interessant om iets over dingen te weten, over vroeger hoe mensen hebben geleefd.

avatar van SmackItUp
De horror is dunbezaaid. Spanning is er nauwelijks. Maar visueel boeit deze film enorm.

avatar van Boeikens
De sfeer zit wel goed en inhoudelijk heeft het verhaal ook wel wat maar in zijn geheel is de film me te saai. Een spooky zonder echte scares of spanning.