Harsh Times (2005)

Actie / Drama

geregisseerd door David Ayer
met Christian Bale, Freddy Rodríguez en Eva Longoria Parker

Het verhaal volgt ene Mike Alvarez (Rodriguez), een werkzoekende, en zijn vriend Jim David (Bale). Deze ruzie zoekende, bier zuipende heren met veel te veel vrije tijd gaan een aantal dagen op pad in Los Angeles en maken er zo'n zooitje van dat de lol al snel plaatsmaakt voor ellende.

avatar van perceived
Goed.

Al met al een fijne zit. Film die het zoekt tussen drama en misdaad. Boeiend verhaal met de nodige vaart erin + een magnifieke Bale. Het einde is dan weer zonde: te makkelijk, geforceerd en typisch mainstream. 7/10*

orbit
apolicum schreef:

Je geeft zelf maar 3,5 en toch vraag je je af waarom deze film onder de 3,5 blijft hangen?
Door mensen zoals jij die maximaal 3,5 geven voor deze film misschien?

Kheb al verhoogd naar 4*

avatar van boemboem27
redelijke film maar wel voorspelbaar.
alles maar ook het einde.
niet erg om een keer zoiets te kijken voor een keertje,
beetje drama beetje misdaad,goed gespeelde rollen...

avatar van Roeiben
Hmmm, dit vind ik toch een van de betere films met dit onderwerp. Gewoon het feit dat een jonge kerel zo facked up uit de oorlog komt om het maar zo even te zeggen is mooi neergezet. Ik heb me totaal niet geergerd aan de ghetto stijl. Sommige mensen leven dus echt zo. Hoe erg je er ook aan irriteerd het blijft wel werkelijkheid.

Aan de andere kant komt hij wel erg gemakkelijk door de tests heen en is er niemand van de overheid die ziet hoe gestoord hij eigenlijk wel niet is. Niet de "kill machine" die het had moeten zijn om aangenomen te worden.

En inderdaad.. Het eind was wel opzichtig. Je wist gewoon dat ze die vent tegen zouden komen die ze eerder in de film genakt hadden. En het kon ook gewoon niet goed aflopen. Even dacht ik dat mike dood zal gaan, maar helaas..

avatar van Pazmaster
Alles naar de klote! Goede film met een goed verhaal waarin ook goed geacteerd wordt. Ik heb ervan genoten. 3,5 ster

avatar van Dying Rose
Een film waarvan de eerste helft me grotendeels irriteerde door de ontelbare vloekwoorden, de drugs & alcohol... Er gebeurde werkelijk niets in dit deel.
Daarom was ik opgelucht dat het tweede deel minder een marteling was, maar deze film is in mijn ogen, geen hoogvlieger.
Het einde was op zijn minst ook teleurstellend te noemen; Jim sterft, Mike keert terug naar zijn vrouw en hup, de film is gedaan. Lijkt me te gemakkelijk.
Ik vind het dan ook zonde dat er niets echt origineels gebeurde, dan kon het zich nog onderscheiden van films met ongeveer dezelfde genre. Jammer genoeg niet dus.

Freddy Rodriguez deed het niet slecht als goede vriend van de fucked up Jim; zijn personage is een overduidelijk voorbeeld van een trouwe en ongeruste vriend die zijn maat altijd op de eerste plaats schuift over zijn vrouw.
Zijn rol is niet de moeilijkste om te spelen, maar zoals gezegd, deed Rodriguez het goed.
Christian Bale ook; ik vond het raar dat hij in zo’ n personage wilde kruipen, maar waarschijnlijk wilde hij eens iets anders.
Dat neemt niet weg dat zijn personage mij nodeloos heeft geïrriteerd; er kwam geen zinnigs woord uit zijn vuilgebekte muil, maar Bale heeft zijn werk goed gedaan.

Grootste minpunt is de diepgang van de personages; die werden namelijk niet goed uitgewerkt. Dat Jim duidelijk getraumatiseerd is door zijn vroegere carrière als soldaat, is voor mij niet genoeg. En Mike en Sylvia (gespeeld door Longoria) waren ook maar cliché-personages.

Ik weet dat de film het leven voorstelt van een aantal mensen wereldwijd, maar de regisseur kon toch iets extra aan het verhaal toevoegen? In de twee uur durende film zag je 2 vrienden op zoek naar geld/werk, zag je ze drugs gebruiken, alcohol zuipen en ruzie maken. Beetje jammerlijk vind ik.

Er nog net door, omdat het tweede deel de rest nog kon 'redden' en omdat de acteerprestaties nog redelijk goed waren.

avatar van jipt
Goede rauwe gangsterfilm. Niet heel briljant maar wel hard en spannend met een goede rol voor Christian Bale. 3,5*

avatar van Sergio Leone
Twijfelgeval.

Zonder enige voorkennis een film aanvatten kan soms leuke verrassingen voortbrengen, maar kan natuurlijk ook tegenvallen. Dat laatste gevoel heb ik bij Harsh Times.
Afgaande op de cover had ik een gevangenisdrama verwacht of iets dergelijks. Harsh Times laat het net niet zo ver komen, ondanks 1h50 met nietsnutten die drugs en alcohol nodig hebben en gewelddadig uit de hoek kunnen komen.
Zeker naar het einde toe had ik echt genoeg van onze twee helden en ik kan de ontknoping alleen maar toejuichen.

Christian Bale is een goed acteur, maar gaat van tijd tot tijd over-the-top en dat is hier het geval. De achtergrond van zijn personage is natuurlijk best tragisch, maar dat rechtvaardigt zijn eindeloze luidruchtigheid niet.
Freddy Rodríguez - geen flauw idee of ik ooit al iets van/ met hem gezien heb - is niet onaardig en bijna onmisbaar als rustpunt.

Het valt trouwens op dat Harsh Times van dezelfde makers is als Training Day. Met name de actiescènes tonen best wat vergelijkingen. Harsh Times is niettemin net wat rauwer. Niet alleen door het verhaal en de personages, maar ook qua cameravoering en kleurengebruik. De gele filters geven zo nu en dan een leuk effect en ook de slomo shout-out is mooi gemaakt.

avatar van tattoobob
Van begin tot eind een toffe film,lekker einde ook

avatar van Movie-Addicted
Geweldig om deze na een lange tijd weer eens terug te hebben gezien. Bij mij scoort hij (nog steeds) op alle fronten!

*3.5

avatar van witboek
Voorspelbare film. Een simpel verhaal en slecht uitgewerkt. Voor mij is dit Christian-Bale's zijn slechtste film.

Sergio Leone schreef:

Er lopen genoeg gefrustreerde gekken rond die een ganse dag lopen te snuiven, te drinken en te vloeken en te tieren zonder dat ze met zo'n tragische achtergrond als het personage van Bale moeten leven. Hun eindeloos, domme luidruchtigheid is dan net zo min gerechtvaardigt.

avatar van ILDIB
Mooi geschoten maar Bale is van begin tot eind een onsympathieke hond. Daardoor kon ik me niet echt laten meeslepen.

avatar van nightbreed
Wat een tegenvaller. Normaal vind ik Bale altijd erg goed, maar in deze film bakt hij helemaal niets van. Het kwam allemaal veel te gemaakt over. Ook een erg zwak script trouwens. Snel vergeten dan maar.

avatar van Decec
Een goede actie/misdaad/drama/thriller film...
Prima verhaal..
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Christian Bale...
Redelijk mooi HD kwaliteit...
Redelijk geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van Fran
Ik vond dit een hele goede film. Een film die niet eens een halfzacht plaatje schetst van arme jongens die het zo hard proberen maar toch nergens komen met hun leven. Je ziet hier toch twee mannen die wel kansen naar zich toe krijgen geworpen maar die op de één of andere manier maar niet uit hun wereldje willen stappen als nutteloze, cokesnuivende en criminele lapzwans. Ondanks de handreikingen blijven ze in hun zelfdestructieve criminele kringetje zitten en ze lijken er ook niet uit te willen. Ze praten er wel genoeg over en komen met allerlei lege beloftes maar ze handelen daar niet naar. Dit vond ik een heel interessant punt in het gehele verhaal.

Aan de andere kant kijkt het ook wel lekker weg, moet ik zeggen, als ze weer zichzelf vol zitten te zuipen, te snuiven en te feesten terwijl ze eigenlijk naar een baan moeten gaan zoeken. Het criminele wereldje waar ze in leven vond ik wel heel realistisch overgebracht.

Bale was waanzinnig goed in zijn rol. Wat kwam hij indrukwekkend over als een lopend vat vol met woede, haat en minachting naar alles en iedereen, die ieder moment op ontploffen stond. Vooral de scène in de auto als hij zijn pistool tegen het hoofd van zijn vriendin aanzet is heel erg indringend en goed gedaan.

Wat mij betreft is deze film wel een dikke aanrader maar zoals je hierboven al kunt lezen zijn de meningen daar wel verdeeld over. Alleen al voor het uitstekende acteerwerk van Bale vind ik deze film het bekijken absoluut waard.

Aardig drama dat het voornamelijk moet hebben van de goede Bale. Hij tilt de prent boven haar eigen 'grijsheid' uit. Het plot is verder niet echter hoogstaand, ik zou haast zeggen zelfs wat cliché, en vond ik de openingsscène cinematografisch tamelijk zwak. De dialoog is na verloop van tijd ook uitgewerkt en slaat de dood van Jim niet echt in, waar dat zeker wel de bedoeling is geweest. Het is allemaal best aardig bedacht, maar het komt er voor mijn gevoel niet helemaal uit. Een voldoende blijft met moeite nog net overeind, dankzij Bale.

avatar van vcrrr
Leone said it all.. Voldoende maar geen topperrrr

avatar van tsjavi
Een erg goede film, zeker als je fan bent van drama's moet je deze film gezien hebben !
Christian Bale bewijst hier nog maar eens wat een talent hij heeft.

avatar van VforVictor
Deze film word vooral gemaakt door Bale, wat kan die man toch sterk acteren! het verhaal is niet bijzonder maar vermaakt wel.

avatar van DeCol
Qua acteerwerk is het echt top. Beide hoofdrolspelers doen het erg goed al steelt Bale de show. Hij was net een tijdbom. Geen enkel moment weet je hoe hij gaat reageren. Qua verhaal vind ik het wat karig en ook het script is niet alles. Veel gevloek, gescheld en elkaar een box geven. Het einde is geen verrassing en komt daardoor ook niet zo hard aan.

avatar van Flat Eric
Aardig rauw ghetto filmpje over twee lowlifes die ondanks de omstandigheden waarin ze zitten toch proberen er iets van te maken.
Hoofdthema is toch wel de vriendschap tussen de beide mannen. Bij vlagen vond ik het wat langdradig en zeurderig worden vooral naar het einde toe. Uitstekend geacteerd door Bale als explosief ongeleid projectiel en Rodriguez als rustige homeboy.

avatar van Left4Dead
Prima acteerwerk en best goed in beeld gebracht. Ptss door missies, een onderwerp dat we vaker hebben gezien. Bale rocks, helaas kom je op een punt dat je het allemaal wel hebt gezien.
Na verloop ben je klaar met steeds hetzelfde gewauwel en gedrag.

Toch wil je weten hoe het afloopt, helaas viel dat me erg tegen.
Eerste drie kwartier prima, daarna wordt het minder.
3**

Prima film die mijn aandacht vast hield van begin tot eind. Film is origineel qua verhaallijnen rond het hoofdpersonage Bale met enerzijds het vinden van een droombaan na zijn militaire carriere en anderzijds het afglijden in zijn, kan ik wel stellen psychopatische, uitbarsten.

Soms wat over de top in vuilbekkerij en wat onwerkelijk maar Bale doet het goed in een voor hem afwijkende rol dan andere personages die hij gedaan heeft.

Ik volg het gemiddelde hier

avatar van Saving Pvt. Pyle
Dumb and dumber, maar dan serieus.