The Girl Next Door (2007)

Alternatieve titel: Jack Ketchum's The Girl Next Door

Drama / Horror

geregisseerd door Gregory Wilson
met Blythe Auffarth, Daniel Manche en Blanche Baker

Nadat hun ouders in een ongeluk omkwamen, worden de zusjes Meg en Susan in het huis opgenomen van hun tante Ruth en haar drie zonen. Ruth wil de meisjes discipline bijbrengen door ze flink te straffen. Uiteindelijk wordt het oudste meisje, Meg, vastgehouden en gemarteld in de kelder door Ruth en haar zonen. De andere kinderen in de buurt gaan ook meedoen. Alleen de buurjongen David, die bevriend is geraakt met Meg, ziet de ernstigheid in van deze martelingen.

avatar van jippie2010
Gemaakte dramafilm, met een hoog rtl4-waargebeurd verhaal gehalte.
Gemiste kans, niet geheel overtuigend.
Degene die de film als horror betiteld heeft er niks van begrepen.
Jammer van de slechte uitwerking, want het onderwerp is uitermate triest. *2,5

Een film waarna je je heel erg slecht en beroerd voelt. Je voelt je gewoon ziek. Prima gedaan dus, maar of ik zoiets weer eens wil? Nee. Perrongeluk gezien maar wel uitgekeken.

avatar van leatherhead
Las ergens dat mensen dit heftiger en shockerender vonden dat Martyrs. Wat een grap zeg.

De film begon nog enigszins veelbelovend. De opbouw was best aardig en hoewel het acteerwerk van de kindertjes niet al te best was, zette Baker haar rol wel erg sterk neer. Haar monologen tegenover haar kinderen waren ook best overtuigend af en toe.

Dan het tweede deel, waar de film gewoon hopeloos faalt. Wel thema's als verkrachting en vrouwenbesnijdenis in je film stoppen, maar vervolgens te laf zijn om het ook expliciet in beeld te brengen. Vreemd hoor, voor een film als deze, om zulke brave concessies te doen. Zorgt er dan ook voor dat het shock gehalte gewoon verwaarloosbaar klein is wat mij betreft. Dan rest nog het einde, wellicht nog een grotere domper. Sentimenteel geneuzel (vreselijke soundtrack), wat de film alleen nog maar meer onderuit haalt.

Nee, er zijn toch echt zat films die dit veel en veel beter en indrukwekkender doen, vaak zelfs zonder allerlei vieze thema's te bevatten. Volgende keer wat minder braaf en wat meer ingetogen graag, want dit is slechts een zielige vertoning. 1,5* voor de rol van Baker en het veelbelovende begin.

avatar van Picker
Ik vond het eerste uur erg traag, het leek wel alsof iedere scene bewust gerekt werd om aan de speelduur te komen. Ik vond het gewoon niet goed opbouwend, eerder wat vervelend af en toe.
Voor een betere verfilming van dit gruwelijke gebeuren raad ik "An American crime 2007" aan!!

Goeie film over twee zusjes die na het overlijden van hun ouders bij hun tante en neefjes komen te wonen. Een film die de wreedheid van de mens in alle gruwelijkheid laat zien. De psychologische en later ook fysieke folteringen leveren een aantal ongemakkelijke scenes op. Zeker wel indringend, maar niet overal even geloofwaardig gebracht.

avatar van john mcclane 2
Het is natuurlijk een gruwelijk verhaal,helemaal omdat het waar gebeurd is.
De soundtrack was tergend slecht.
Het spel oke .
Maar omdat het op weinig verschillende locaties afspeelt, en het er soms wat als een B tv film uitziet
geen grote voldoende.

avatar van xxERWINxx
Aparte film, misschien wel 1 van de schokkendste films die er is, alleen je ziet bij deze geen bloot of echte martelingen misschien maar goed ook want anders had de film niet eens uit mogen komen.
Wel beter dan ''An american crime''

avatar van alexspyforever
De hele premise klonk veelbelovend. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal, een van de gruwelijkste gevallen van kindermishandeling in de USA. Dat gebeurde in 1965 met de 16-jarige Sylvia Likens in de staat Indiana. In hetzelfde jaar was er nog een andere film uitgebracht gebaseerd op deze zaak, An American Crime. Die toonde naar het schijnt niet zo veel van de gruwel. Niet dat 'The Girl next Door' erg expliciet was. Op het eerste zicht misschien niet nodig, aangezien oudere films al vaker effectief bleken door de kracht van de suggestie.

Blijkbaar is het nog meer gebaseerd op een gelijknamig boek van auteur Jack Ketchum. In dit boek werd alles beschreven vanuit het standpunt van de buurjongen Davy, die achteraf gezien een fictief personage bleek te zijn. En daar wringt al een beetje het schoentje. Niet alleen blijft hij lange tijd nogal passief, een verhaal als dit lijkt me veel beter om bekeken te worden vanuit het oogpunt van het slachtoffer of iemand die dichter bij haar stond zoals haar jongere zusje. Waarom zou Davy trouwens een vriend zijn van die nare familie in de eerste plaats?

Karakters blijven ook oppervlakkig. In het begin is het nog wel 'amusant' dat tante Ruth haar zonen laat roken en drinken en brainwasht met gepredik. Ze is een misogynist, maar waarom? Zag ze Meg als een bedreiging of waarom zou ze zo neerbuigend zijn naar haar eigen geslacht? En ze heeft geen problemen dat haar jongens met buurmeisjes omgaan. Ik sympathiseerde met Meg en haar zusje Susan al kregen ze naar mijn zin te weinig te doen. David is lange tijd vooral een voyeur en de rest van de kinders zijn robotjes die doen wat mama zegt met weinig overtuiging en niet al te beste teksten. De karakters werden op den duur karikaturen die er precies weinig zin in hadden.

Pluspunten zijn de enkele martelscènes, hoewel veelal suggestief niet prettig om te verwerken. Helaas is de overgang van kleine pesterijtjes naar de gruweldaden niet echt geloofwaardig. Er wordt teveel tijd gestoken in het gewauwel van Ruth en te weinig aandacht besteed aan de band die Davy met de zusjes had opgebouwd noch hoe de zusjes het zelf allemaal hebben beleefd. Dat heb je natuurlijk als je het verhaal enkel toont vanuit het oogpunt van een buitenstaander die maar bij een selectief aantal gebeurtenissen aanwezig is.
Als er een film bestaat vanuit de beleving van de zusjes dat zou me meer kunnen boeien. Maakt niet uit of ze er een fictief personage instoppen die het voor hen wil opnemen, maar op deze manier voelt het te veel als voyeurisme dan een drama.

avatar van Shadowed
Jammer.

Had er vooraf veel meer van verwacht. Met een status als 1 van de meest verontrustende films kan deze film dan ook niet ongezien blijven. Maar het lijkt me vooral de suggestie inderdaad die deze film zo zwaar maakt, want qua in beeld gebrachte gruwelijkheden valt het nog mee.

Het acteerwerk is in principe prima, maar eigenlijk vooral te gemaakt. De jonge knapen doen het namelijk best leuk, maar spelen gewoon niet erg realistisch. De iets oudere Auffarth kampt met hetzelfde probleem. Baker vond ik simpelweg gewoon niet zo heel sterk of dreigend spelen.

De regie is best klassiek, en een beetje soap-achtig. Het is inderdaad een film die je normaal op RTL4 kan tegenkomen in het eerste gedeelte. Zodra de film naar de tweede helft springt is het duidelijk dat het toch niet op die zender thuishoort. Het is qua horrorfilm wat meer deprimerend en zwaarder dan de algemene horrorfilm.

Maar het is vooral wat er geïmpliceerd wordt die het zwaar maakt, want een hoop gruwelijkheden worden nauwelijks tot niet in beeld gebracht. Het is desondanks nog steeds zwaar en regelmatig verontrustend, maar vooral door wat er geïmpliceerd wordt en niet wat er uiteindelijk wordt laten zien.

De kracht van deze horrorfilm zou moeten zijn dat het realistisch is, maar dat breekt niet erg door. Elk kind is erg ongekend sadistisch zonder aantoonbare reden. Daardoor krijgt de film een nogal gespeeld gehalte wat de geloofwaardigheid weg doet nemen. Iedereen is zo bezig met een type te zijn dat ze vergeten geloofwaardig te spelen.

Het einde zou een bepaalde emotionele impact moeten hebben, maar eigenlijk ging het allemaal zo snel en kort-door-de-bocht dat het niet echt binnenkomt. Het gehele tweede gedeelte voelt een beetje afgeraffeld aan, vooral omdat de band tussen Auffarth en Manche nog niet voltooid opgebouwd wordt in het eerste gedeelte. In het tweede deel laten ze vooral gewoon gruwelijkheden zien zonder dat er nog een band voelbaar is. Je leeft daarom ook niet echt mee, hoe vreselijk het allemaal ook is.

Visueel nog wel aardig, vooral op de zwaardere stukken. Maar voor de rest is het als film toch een beetje afgeraffeld en mist het een bepaalde vorm van realisme. Het kan uiteraard echt gebeuren, maar dat is gewoon niet voelbaar in deze film. Het gehele idee dat dit mij ook kan overkomen kwam gewoon niet over bij mij, en dat zou wel moeten lijkt me.

Overigens is het nog wel fijn dat de film ver gaat in wat het suggereert. Dat heeft namelijk wel een impact en ik zat geregeld ongemakkelijk te kijken. Het wekt wel een reactie op, maar uiteindelijk niet genoeg en soms ook niet de juiste. Het is niet slecht, maar het had vooral beter kunnen zijn.