What Lies Beneath (2000)

Horror / Mystery

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Michelle Pfeiffer, Harrison Ford en Diana Scarwid

De briljante wetenschapper Norman Spencer maakt zich zorgen over zijn echtgenote Claire. Sinds hun enige dochter Caitlin op kamers is gegaan, hoort Claire stemmen en ziet ze voortdurend een gezicht van een jonge vrouw gereflecteerd in het water. Claire vermoedt dat de bizarre verschijnselen alles te maken hebben met de nieuwe buren. Ze verdenkt Warren Feur er zelfs van zijn echtgenote Mary te hebben vermoord. Haar geest zou nu in Claires huis ronddwalen. Voor Norman gaat dit te ver en hij stuurt zijn echtgenote naar een therapeut. Die raadt Claire aan om in contact te treden met de geest...

avatar van Collins
Fisico schreef:
Knappe linken die je daar legt naar Hitchcock! Zo had ik het nog niet bezien. Moeten we misschien meer doen als we naar een film kijken

Dank je.
Hitchcock is dan wel een bepalende regisseur, maar je kunt nu ook weer niet alles aan hem koppelen
Grapje. Ik begrijp wat je bedoelt
Ik moest bij het kijken trouwens ook herhaaldelijk aan Body Double (1984) van Brian de Palma denken. Een prima film van een regisseur die vooral in zijn begintijd niet vies was van kopieergedrag.

avatar van dvdcrusher
Prachtige thriller met een aantal zeer sterke schrikmomenten. Michelle Pfeiffer in een van haar beste rollen ooit verlelijkt naarmate de spanning toeneemt en de ontknoping nadert. Die spanning wordt vakkundig opgebouwd en de badkuipscene houdt je toch wel aan het beeldscherm of filmdoek gekluisterd. Alleen jammer van dat einde dat er wel wat over is, maar ja karma zullen we maar zeggen. Door dat mindere einde geen maximumscore maar toch 4,5 sterren. Deze film heeft toch wel indruk op mij gemaakt en ben er niet zeker van dat ik een goede nachtrust zal hebben na het bekijken van deze film. Een van de beste thrillers ooit gemaakt.

avatar van Bubblez
dvdcrusher schreef:
Prachtige thriller.

Helemaal eens met je post!

avatar van Left4Dead
Mijn stem van 3.5 naar 4**

Waarom? nou heel simpel.
Regie en script zijn simpelweg geweldig, een klassieker in en nieuw jasje.
Pfeiffer is superieur als neuroot, Ford (waar ik niet eens zo gek op ben) zet een heerlijke psychoot neer op het end.

Prachtig in beeld, geweldig de shots en daardoor heerlijk creepy.
Daarnaast een geweldige soundtrack die alles perfect afrond.
Dit is in totaal een prent met alle ingrediënten die ik wil.

Het gekke is dat de regisseur zo wispelturig blijk te zijn in zijn films.
Puur geweldige regie. Lof voor de cast maar zeker de regisseur die alles zo goed voor elkaar heeft.

Onderhond schreef:
Oef.

Dik 10 jaar aan horror overload heeft een film als deze niet veel goed gedaan. Doet me eerder denken aan die thrillertjes die ze halverwege de jaren '90 maakten, het aanduiden als een horrorfilm is behoorlijk vergezocht, maar dankzij wat paranormale elementjes misschien nog wel te verantwoorden.

Zemeckis is geen geweldig regisseur en laat dat hier ook zien. Hij doet zeer weinig met de clichés, behalve ze op een zeer brave en cliché manier neerzetten. De film mist elke vorm van spanning, het verhaaltje wordt op een wat saaiige manier afgesponnen en het einde (of de 20 eindes, zoals je wil) gaat op zo'n manier over the top dat het niet echt bij de film past.

Ook Pfeiffer en Ford brengen maar weinig bij. Pfeiffer is niet echt geschikt voor een rol als deze, Ford zakt gewoon voor de zoveelste keer door het ijs. Overgewaardeerd acteur.

Al bij al een teleurstelling (zeker gezien de opvallend hoge waardering hier). Er schiet niks meer over van een filmpje als dit. Te braaf, te weinig spanning, te voorspelbaar in z'n twists. De uitvoering is degelijk, maar zo degelijk dat het overhelt naar saai. Daar kan Zemeckis het eerste uur nog wel op teren, maar het tweede uur gaat het finaal mis.

Ik heb de indruk dat we bij elke quotering naar een andere film hebben gekeken. Deze film is veel spannender en creepier dan veel horrorfilms. Je houdt je beter aan al die eindeloos vervelende praatfilms of japanse pulp als je een film oordeelt in plaats van dergelijke onzin neer te pennen. Sorry maar het moest er eindelijk eens af want je "recensies" beginnen me mateloos te irriteren.

dvdcrusher schreef:

Je hebt geluk dan, want ik plaats al een tijdje geen recensies meer

Dank u dank u dank u

avatar van dutchtuga
Onderhond schreef:

Je hebt geluk dan, want ik plaats al een tijdje geen recensies meer

Waarom eigenlijk niet meer?

dutchtuga schreef:
Waarom eigenlijk niet meer?

Omdat ik geen antwoord meer had op de vraag "Waarom eigenlijk nog wel?"
En om het leven van mensen als dvdcrusher wat te vergemakkelijken natuurlijk. Het is al zo zwaar, met Covid-19 enzo. Als je dan nog van die recensies rauw op je dak krijgt zou het wel eens de druppel kunnen zijn.