Aftershock: Earthquake in New York (1999)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door Mikael Salomon
met Tom Skerritt, Sharon Lawrence en Charles S. Dutton

New York. De zon begint te schijnen en alles ziet er goed uit. Iedereen gaat zijn gang. De een naar zijn werk, de ander naar school. Men gaat lopend, met de auto of met de metro. Dit is een dag als iedere andere dag totdat..... Het begint met kleine waarschuwingen, maar het eindigt met een grote puinhoop. New York is getroffen door een aardbeving! Er zijn veel doden en nog meer gewonden. Hele gebouwen zijn van de kaart geveegd en men moet alles in het werk stellen om de boel op orde te krijgen. Rampenplannen moeten gaan werken, wegen begaanbaar gemaakt worden, moedige handelingen moeten verricht worden en tranen worden vergoten om het verlies van een dierbare. Ieder doet dit op zijn eigen manier, met of zonder hulp van anderen.

Mja,

Ook België zend zo in het weekend wel eens films uit en dit was afgelopen Zaterdag dan ook op TV.

Nu moet ik zeggen dat het acteerwerk maar matigjes vond van sommige acteurs, maar over het algemeen vond ik het wel een aardige film. Aardige special effects, maar het viel mij op dat een BMW onder het puin wel erg vaak in scenes met verschillende straten voor kwam.

Al met al wel het bekijken waard voor de zaterdag, maar of iedereen hier van houdt?

Beoordeling ** 1/2

avatar van De Knip
Vanavond om 22.30 u bij RTL4 als miniserie.

kijk die foto, hoe amateuristisch, je gaat me niet zeggen dat zo kan gebeuren hé
je ziet zelfs heel goed dat sommige dingen met de pc is weg gewist, en dan die kop erzo voor
hahaha, film is eve slegt !!
0.5 sterren

avatar van Zelva
Heb je ook nog argumenten waarom de film slecht is, in plaats van dat je de poster niet zo heel erg geslaagd vindt?

geen commentaar :d

avatar van Zelva
geen commentaar

Het eerste uur van de film is best aardig.
Na nader aanzien.
Maar de komende zijn zo slaapverwekkend.
90 minuten en het was voldoende geweest denk ik.
Ik geef er toch nog 2.5* voor voor het begin v/d film

Slecht acteerwerk en zeker niet mooi gemaakt. Veel te saai, terwijl het onderwerp toch een hele goede basis is voor een verhaal...1,5

Wat kan je hier over zeggen? Slechter dan slecht en het acteerwerk is zó irritant dat je hem zo zou uit zetten. Verzet je er niet tegen, zet de film gewoon uit. 0,5

Een goede film. Niet super maar spannend genoeg. Pluspuntje is dat deze lekker lang duurt. een 3,5

avatar van mikey
Rampzalige film (past wel weer bij de film) *1/2

(amerikaanse tv productie, is ook als zodanig gemaakt, sentimenteel en saai)

avatar van -jack_sparrow-
knap gemaakt wel de special effects.
ik geef hem 3.5

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik vond hem zo slecht niet. Het verhaal was best boeiend en de ramp zelf werd aardig neergezet. Wel met B acteurs enzo, maar zeker niet slecht.

Ik vond dit een prima film.
Goede acteurs, goed scenario en tamelijk goede special effects, die nu wellicht 10 jaar nadat deze film is gemaakt, wel beter zouden worden gedaan.
Maar ik heb me in de ruim 2,5 uur dat de film duurt geen moment verveeld.

Die poster deden ze in 81 al beter: Escape from New York (1981)

avatar van JDSsmetje
Alles zag er heel goedkoop uit en acteerwerk is echt slecht. Bij dit soort rampenfilms verwacht je toch een A-film maar deze prent bewijst het tegendeel.

avatar van 606
Ik hou wel van dit soort films.
Zeer mooi gemaakt en acteerwerk is redelijk.

4 sterren

Er komen geen aardbevingen voor in New York, dat zegt eigenlijk al genoeg: 1.50 (1.30)
Vooropgesteld hebben we te maken met een nogal saaie film die werkelijk geen moment interessant wordt. De verschillende verhaallijnen boeien geen van allen en door de ééndimensionale benadering hebben we te maken met een zeer rechtlijnige prent. De talloze reddingsacties vervelen op den duur dan ook behoorlijk, niet in de laatste plaats door bij vlagen tenenkrommend acteerwerk, al kun je ook niet echt veel verwachten van een televisiefilm. Opvallend is dan weer wel dat de special effects juist helemaal niet zo beroerd zijn, iets dat in vele miniseries wel het geval is. Salomon ken ik voornamelijk van het groots aangekondigde maar volledig mislukte Hard Rain; en dat verbaasd me andermaal niets na het zien van Aftershock. De film kent geen enkel gevoel, daagt de kijker nergens uit en bestaat uit talloze filmische elementen die mensen zoals jij en ik ook hadden kunnen wegzetten.

avatar van eavymetal
Als je de afbeelding op de DVD-hoes bekijkt zie je dat deze behoorlijk amateuristisch in elkaar is gezet, en helaas geldt dat naar mijn mening ook voor de film.

De acteerprestatie van Tom Skerrit kan er nog wel mee door, maar de rest van de acteurs en actrices bakt er werkelijk niets van, en daarom vind ik het nu dan ook jammer dat ik mijn dure geld aan deze film heb besteed.

avatar van Phantasm
Aardige film, leuk om een keer gezien te hebben.

Dick2008
Ik heb hem deels al eens gezien. Niet echt iets voor mij, rampenfilms. Het is een tv film/miniserie. Hij begint vrij goed, daarna wordt het al gauw langdradig met diverse mensen die worden voorgesteld. Zodra de aardbeving begint wordt het wel goed. Maar daarna met die reddingsacties wordt het ook al gauw weer lang van stof. Waarna ze er een snel slot aan maken.
Het had allemaal wat korter gemogen. Gelukkig niet bombastisch maar wel uitvoerig, met een aantal goede momenten. Over de hele linie wel sfeervol in beeld gebracht. Jennifer Garner die ook meespeelt is een redelijk bekende actrice. 3.0

avatar van Captain Proton
Viel me niet tegen. Had eerder gedacht dat het weer zo'n saaie rampenfilmpje zou worden. Maar het is meer wat er gebeurt na zo'n aardbeving. Dus de gevolgen erna. Goede personages en geacteerd, verhaal eenvoudig, maar de special effects waren (voor die tijd) prima gedaan. Afijn, deze film weer eens na bijna twintig jaar gekeken en wist me maar weinig van te herinneren. Alleen die pro Deo advocaat en haar cliënt. Het is geen happy end film, want bijna in elk gezin/familie werd wel een verlies geleden.