Along Came a Spider (2001)

Verenigde Staten / Duitsland / Canada
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Lee Tamahori
met Morgan Freeman, Monica Potter en Michael Wincott

De dochter van een senator wordt van school ontvoerd door één van haar leraren. De kidnapper belt een politieagent, die zodoende betrokken raakt bij de ontvoering. Hij wordt geholpen door één van de leden van de beveiligingsdienst die gefaald hebben in het beschermen van het meisje op haar school.

avatar van DonOswaldo
Maar eens herkeken daar ik me niets meer herinnerde. Prima thriller met dito cast, alleen tegen het einde zwakt het wat af. Erg dikke 3,5*

avatar van mrron
Ik vond het een zeer mooie film. Goede twists in het verhaal. Ik heb deze film ook helemaal gezien zonder ffe een pauze. Hij was zo voorbij. Ik vond het alleen jammer dat hij op het einde die confrontatie met de ouders/ dochter niet zag. maar kortom ruim 4*

avatar van Elineloves
Ik heb deze film lang geleden voor het eerst gezien maar moet bekennen dat ik me niet veel meer ervan kon herinneren. Dit was alleen maar prettig, zo bleef het nog redelijk onvoorspelbaar. Along Came a Spider is dan ook een prima thriller en een goede verfilming, maar niet zo verrassend.

Freeman is wederom een goede detective, hij zet de rol van Alex Cross goed neer en blijft altijd een soort rust uitstralen. De rest van de cast doet het ook prima. Volgens mij ben ik een van de weinigen die geen moeite had met alle plot-twists en gebeurtenissen en ik vond ook niet dat het hierdoor minder realistisch werd.

Wél ben ik het er mee eens dat Morgan de drager is van de film. Zonder hem zou het stukken minder zijn.

Chapeau Freeman!

avatar van hellblazer93
Prima kijkvermaak en hij viel me niet tegen, Vroeger (5 jaar geleden) al eens gekeken, maar ik wist er niet meer veel van maar kende de titel nog wel. Heb hem nog maar eens herzien en hij was behoorlijk onderhoudend moet ik zeggen. Het verhaal is niet bijzonder maar echte bagger was het absoluut niet. Het acteerwerk was prima en Freeman had natuurlijk de beste rol. Leuke plotwending ook op het laatst. Zag het niet aankomen in ieder geval. Geen topfilm, maar om een avondje mee te vullen volstaat hij zeer zeker.

avatar van Sportingerke
Ondanks Morgan Freeman viel de film me toch tamelijk tegen.
Weinig beklijvend en een beetje over the top (door de plottwists).
Zo heb ik een slecht gevoel bij het personage van Monica Potter dat enerzijds erg gewiekst blijkt, maar dan in de schuur toch vervalt in een ontvoerderige domheid
Ook de manier waarop het 10-jarige (of was ze twaalf) meisje haar ontvoering beleeft vind ik weinig geloofwaardig (ontploffing op de boot, barricade in de schuur).

Toch maar een matig filmpje, dat enkel dankzij zijn genre (ik zie erg graag thrillers) de onvoldoende vermijdt.

Na haar laatst ook in Con Air te hebben aanschouwt kan ik nu toch met zekerheid stellen dat Monica Potter het gewoon niet heeft. Semi-aantrekkelijk barbie-uiterlijk, maar zo weinig uitstraling of gevoel voor acteren dat het gewoon irritant is. Het waren niet de aanwijzingen in de film die er toe leidden dat zij de badguy was, haar afgrijselijke acteerwerk gaf haar weg! Morgan Freeman is Morgan Freeman, niet veel anders dan de normale rollen die hij tot zich neemt. Hij blijft sympathiek, maar naarmate je meer van hem ziet valt het allemaal niet zo meer op.

In dat opzicht blijft schurk Michael Wincott eigenlijk de enige interessante acteur uit de film. Ik kende hem al van The Crow en vond daar dat hij al een sterk charisma had, deze film zorgde ervoor dat dit beeld bevestigd bleef. Het script was aardig, niet meer of minder. Het probleem bij dit soort thrillers is dat je echt een uitzonderlijk goed script nodig hebt om de Engelse detectives die op de publieke omroep voorbij komen, voorbij te streven. Het werkt hier half, sommige vondsten waren leuk, maar het grootste gedeelte bleef standaard detective werk. Als het script niet meewerkt (en het acteerwerk niet bijster interessant is) mag je toch hopen op misschien wat leuke actie, maar daar komen we met wat matige CGI ook wel erg snel vanaf.

Goed, ik heb me uiteindelijk best vermaakt, maar erg bijzonder is het allemaal toch echt niet.

avatar van chucknorris
tja, ik dub een beetje. Vond hem aan de ene kant wel onderhoudend, maar aan de andere kant ook wel teleurstellend.

De dubbele plottwist is natuurlijk heel aardig verzonnen, maar het matige acteerwerk, de plotgaten en de knullige ontknoping doen het weer te niet.

heel krap 3*

leuk geintje vond ik trouwens wel dat jezzie in de auto met dr cross een sigaret op steekt. Ik dacht gelijk: he een keer een good guy/girl die in een amerikaanse film rookt, origineel. mooi ingetuind dus..

avatar van Eliandjiee
Deze vanavond gekeken. Aan het begin wordt de toon en de sfeer meteen gezet. De cast presteert gewoon degelijk en goed. Morgan Freeman uiteraard weer boven gemiddeld. De plottwists zag ik echt niet aankomen, en waren goed uitgewerkt. Echter vond ik het stuk dat Alex telkens een stuk moet rennen en de telefoon opnemen niet erg origineel en wat aan de saaie/zwakke kant. Al met al gewoon een goede en vermakelijke misdaad/thriller.

rayman
Goede thriller met weer een uitstekende Morgan Freeman.
onverwachte plotwending op einde van de film.

avatar van missl
Verhaal had heel goed kunnen zijn, Freeman is weer goed bezig maar wat een rare plotwendingen die niet aansluiten, dat is jammer.

avatar van Friday the 13 th
Dat begin aan die waterval is wel heel amateuristisch uitgewerkt. Hoe fake, net zoals in een goedkoop videospelletje. Voor de rest geen al te slechte film. Hij had zeker spannende momenten zoals o.a. de metroscène.

De twist had ik niet zien aankomen. Wel zeer matig acteerwerk allemaal, maar weer een goede film van Morgan Freeman. Degelijke thriller! De gesprekken bij de intro vond ik allesinds zeer spannend en een goede manier om de film te laten beginnen.

De film deed mij denken aan de stijl van Law & Order, een serie waar ik eens best met plezier een poos naar gekeken heb. Het verloopt volgens een vast concept, hoewel bij L&O na het vinden van de schurk altijd nog de aanklacht en een rechtszaak erachteraan volgt. In deze film is dat niet het geval: er is iets gebeurd en de zaak dient opgelost te worden, klassiek.

De scene waarin men met de computer controle krijgt over een camera van de ontvoerder, vind ik wel erg vergezocht en onwaarschijnlijk. Verder gaat de Russische geheime dienst niet achter de schurk Soneji aan, agente kan niet op de banden schieten en heeft een reactiesnelheid van minstens 10 seconden op een aanwijzing, de politie kan niet ingeschakeld worden om de wegrijdende auto met Soneji te traceren en op te sporen...
Het zaakje hangt dus van toeval en onwerkelijkheid aan elkaar.
Dit mag echter de pret niet drukken, wat blijft is een leuk opsporingsverhaal, ook mede dankzij een onverwachte plottwist.

Morgan Freeman acteert goed, Monica Potter zag ik niet eerder, maar zij is een aangename verschijning. Beelden zijn prima en de muziekscore is passend gewoontjes.

avatar van mnrk
They say that when I die, the case will die. They say it will be like a book I close. But the book, it will never close...

Deze 2e Alex Cross is qua verhaal wat minder dan de 1e, maar ondanks alles toch wel leuk om naar te kijken...

Het verhaal is ook redelijk , alleen had er veel meer in kunnen zitten....

Morgan Freeman is wel weer prima op dreef als Alex Cross en wordt prima bijgestaan door de mooie Monica Potter en Michael Wincott is als bad-guy ook op zijn plek...

avatar van Fran
Dit is een soort van vervolg op "Kiss the Girls". Of in ieder geval is dit weer een verhaal over Alex Cross. Op zich vond ik het verhaal wel spannend weergegeven. Vooral de plottwist waaruit blijkt dat de ontvoerders bij haar eigen beveiligingsdienst horen zag ik niet aankomen en vind ik goed verzonnen.

In tegenstelling tot "Kiss the Girls" vond ik het acteerwerk behoorlijk matig. Morgan Freeman was (zoals gewoonlijk) wel erg goed en zette zijn rol zeer overtuigend neer. Maar ik was minder onder de indruk van Monica Potter. Ik vond haar erg gemaakt en matjes overkomen. Op één scène na. Dat is de scène waarin ze haar ware aard laat zien aan het ontvoerde meisje. Hoe zij haar stem gebruikte van liefhebbende medestander tot keiharde moordenares was heel erg sterk gedaan. Helaas bleef het daar wel bij.

Alles bij elkaar opgeteld is deze film het zeker nog wel waard om naar te kijken maar ik vind hem geen hoogvlieger helaas.

Matige film waarin een jong meisje met rijke ouders wordt gekidnapped door een leraar. Een thriller die over de gehele linie te standaard blijft om ook maar ergens indruk te kunnen maken. Ook de twist kun je al ver van tevoren zien aankomen. Niet vervelend om te kijken, uiteraard ook vanwege Morgan Freeman die hier voor de tweede keer in de huid kruipt van Alex Cross. Net geen 3.0 sterren.

avatar van Alittleromance
Was de beste film die ik in 2001 heb gezien. Prachtig opgezet verhaal. Wie beter kan mag van mij zelf soortelijk verhaal schrijven.

avatar van arno74
Een aardige meevaller die me geheel was ontgaan, misschien door de wat vreemde titel die wel achteraf te begrijpen is. Het verhaal lijkt vrij doorsnee, en de film zit vol clichés. Toch is het goed uitgewerkt en zijn ook de acteerprestaties goed te noemen, met uitzondering toch wel van de vrouwelijke partner van Freeman.

Het verhaal blijkt gaandeweg een stuk ingewikkelder in elkaar te zitten dan je aanvankelijk zou denken, dit draagt bij aan de spanning, al levert het wel in aan geloofwaardigheid (erg vergezocht dat de slechterikken zulke lange voorbereidingen hebben getroffen die toch volledig van toevalligheden afhankelijk zijn wil het goed uitpakken) zonder dat dit overigens echt stoort.

Al met al een spannende en onderhoudende thriller die het bekijken waard is.

avatar van dvdfreak123
Toch wel spannende thriller met Freeman die na kiss the girls zijn rol herneemt als Alex cross. Zoals hierboven beschreven soms wel een tikkeltje ongeloofwaardig. Het plot had ik al een beetje een vermoeden van die juist bleek te zijn. Al bij al paar erg spannende scenes vooral die wanneer freeman rondloopt en constant die telefoon moet opnemen deed me trouwens aan dirty harry denken. 7/10

Tarkus schreef:
Bijzonder goed gemaakte film.
Al is het geen actiefilm, deze prent zal u zeker niet vervelen.
Morgan Freeman in zijn beste doen en ook een (voor mij relatief onbekende) zeer goede Monica Potter.
Een film met veel dialogen, maar het maakt het des te beter. Verbazingwekkende ontknoping die waarschijnlijk niemand had verwacht.
Blij weerzien ook, van Michael Moriarty in een kleine rol, hem ken ik nog van een glansprestatie in de roemruchte mini-TV reeks 'Holocaust'.
Deze film heeft zijn 5 sterren volgens mij dubbel en dik verdiend.

Deze film heb ik voor een habbekrats op de kop kunnen tikken en ben daar zeer blij om.
Ik heb deze film altijd al heel goed gevonden en nu bij het herbekijken is dat niet anders.
Heb er zelfs nog meer plezier aan beleefd dan de eerste keren.
Verdiend zeker en vast een plaats in mijn collectie!!!

een goeie film met morgan freeman weer als alex cross .hij speelt het weer super al vind ik persoonlijk kiss the girls iets beter.maar dit is zeker ook een leuke film.die je niet mag missen.

avatar van IH88
“To be brutally honest, I think you have a morbid desire to burn in hell.”

Op zich een prima thriller. De acteurs met Morgan Freeman voorop zijn uitstekend en de spanning wordt goed opgebouwd. De film heeft aardig wat plottwists, met vooral de laatste die ik niet gelijk zag aankomen. Jammer genoeg drijft het verhaal ook erg op de plottwists en is het script zelf te middelmatig om indruk te maken. Maar Freeman en de andere acteurs verkopen het goed.

avatar van Tiany
Best een spannende film, zeer goede acteurs, enkel storend dat Morgan Freeman hier soms helderziende lijkt,...Is een beetje lachwekkend.....Voor de rest een genietbare film

avatar van jippie2010
Het lijkt er op dat ze zich volledig gefocust hebben op een onvoorspelbaar plot. En dat is ze goed gelukt! Dan moet je verder wel voor lief nemen dat er geen aandacht uitgegaan is naar de SFX, diepgang van de personages, onlogische keuzes en een fatsoenlijk eind. Aap met een gouden ring. *3.0

avatar van nathaniel177
Beter dan kiss the girls. Film vliegt zo voorbij. Plot twist zag ik niet aankomen.

avatar van SmackItUp
Dit was natuurlijk niet zo goed.

Maar op zich ook niet erg voor een keertje. Wat je krijgt is een aardig uitgekauwd plot dat redelijk aangenaam is om te volgen, maar die rammelt aan alle kanten. Ook clichés worden niet geschuwd, en de twist is amper een goede te noemen wanneer het zo ontzettend vergezocht is. Een verrassend verloop maakt in dit geval nog geen goede film. Het acteerwerk is redelijk maar niet noemenswaardig, en visueel is het maar eenvoudig.

avatar van wess16
Beetje flauwtjes met onwaarschijnlijke plottwisten. Dankzij Morgan Freeman nog een krappe voldoende. Grappig hoe dit soort films van begin deze eeuw die modern willen zijn, met internet en zo, snel verouderen. Wat op zich logisch is.

avatar van joeygamer2
Goede thriller! Er kwamen een paar onverwachte dingen in voor en het was ook een beetje spannend. Wel genoten van deze film.

TMP
Erg matige thriller. Het plot is niet al te interessant en heeft weinig om het lijf. Ook het acteerwerk houdt niet over, al weet Morgan Freeman de film nog enigszins overeind te houden met een degelijke vertolking van Alex Cross. Visueel gezien valt er ook weinig te genieten, al is het wel aardig om al die oude computerapparatuur terug te zien.