The Air I Breathe (2007)

Mexico / Verenigde Staten
Drama / Misdaad

geregisseerd door Jieho Lee
met Sarah Michelle Gellar, Andy Garcia en Brendan Fraser

Het verhaal is gebaseerd op een eeuwenoud Chinees gezegde, dat het leven opdeelt in vier emotionele hoekstenen: geluk, genot, verdriet en liefde. Het spreekwoord ziet deze emoties niet als geïsoleerd, maar tezamen vormen zij het menselijke wezen. Elk van de vier hoofdpersonen in dit verhaal is gebaseerd op één van deze emoties. En net als in het spreekwoord zijn ook hun wegen onlosmakelijk aan elkaar verbonden.

avatar van kort0235
Geen goede film. Kon mij in ieder geval niet boeien!
Trouwens, zo goed werd er niet in geacteerd.
De film met verschillende verhaallijnen zijn al eerder toegepast en veel beter (21 Grams, Babel, Magnolia).

avatar van david bohm
Matig filmpje met haast cartooneske vertolkingen. Omdat ie toch goed kijkbaar is 2 sterretjes.

avatar van barns
Magische film die bevestigd dat ik echt een liefhebber ben van films met kruisende verhaallijnen. De symboliek in de film is mooi neergezet, vooral bij het eerste verhaal.

Ik vond dan ook dat de film sterk begon, naar het midden toe wat afzwakte (ik vond die trista gewoon niet zo heel erg interessant), Naar het einde toe werd dit dan ook helemaal rechtgezet en wat zag die scene op het dak er adembenemend mooi uit. Was daar gewoon echt even stil van.

Het mag dan misschien een beetje aangedikt zijn, beetje overdreven, maar het was een lief filmpje met een fijne boodschap.

avatar van DonOswaldo
Redelijk.

Biedt niet heel veel nieuws onder de zon (zo was de weddenschap op het paard heel voorspelbaar, en het hele ritueel heb ik in andere films ook gezien, ook al weet ik niet direct welke. Ook het feit dat hij van een bepaalde vrouw de toekomst niet kon lezen kwam ook bekend voor, en komt in ieder geval vaak voor qua het idee van een gave niet kunnen gebruiken bij een bepaalde dame, zo ook als recent voorbeeld Twilight).

Maar uiteindelijk is het allemaal best aardig aan elkaar verbonden en loopt het ook wel oke in elkaar over. Daarbij is het einde ook wel verfrissend.

Heel wat bekende namen verders: Kevin Bacon, Brendan Fraser, Andy Garcia, Sarah Michelle Gellar (die toch wel het ultieme sad-gezicht kan trekken), Emile Hirsch (die ik eigenlijk alleen ken van z'n Into The Wild rol, maar zo'n totaal andere rol als hier kan hij blijkbaar ook hebben), Forest Whitaker. Doen het dan ook allemaal wel naar behoren, wat je ook mag verwachten. Verder nog wat leuke bijrolletjes voor Kelly Hu en John Cho.

Mist echter totale impact en komt zeker niet in de buurt van Crash, ook al wil de hoes anders doen denken, maar best te doen voor een keer.

Krappe 3,5*

Killer-Instinct
Aardig filmpie die niet kan tippen aan een film als Crash(21 grams vond ik dan persoonlijk weinig aan)

Jammer genoeg sterft het leukste karakter al erg vroeg in de film en had graag meer van dit karakter gezien,dat die het anders had aangepakt en anders aan het geld wou komen zodat die langer zou meedoen.

Ik vond Fraser eigenlijk voor het eerst wel redelijk acteren en een goed karakter neerzetten,hoewel die dat kon doordat die korte zinnentjes kon zeggen en niet hele dialogen en intense scenes.
Ik vond alleen de speciale krachten van Fraser niet echt bij de film passen en ook voegde het nou niet echt veel toe.

Bacon's rol was te kort om enige indruk te maken.

Filmpje is kort en kijkt lekker weg maar echte indrukwekkende scenes ontbreken,alleen die op het dak met Gellar was wel mooi.

avatar van Elineloves
‘Did you know that scars are the roadmap to the soul? ‘

Wat krijg je als je Kevin Bacon, Julie Delpy, Brendan Fraser, Andy Garcia, Sarah Michelle Gellar, Clark Gregg, Emile Hirsch, Forest Whitaker, Kelly Hu in één film stopt? Een sterrencast! Dat klinkt imposant toch? Nou, dat valt reuze mee.

Het is een interessant gegeven: vier personen die elk een emotie vertegenwoordigen. Het was de bedoeling dat elk personage en hun verhalen, je uiteindelijk een belangrijke levensles zouden leren. Nou, die zal ik wel gemist hebben dan, want het boeide me allemaal niet veel. Dit komt voornamelijk omdat ik het script magertjes vond en amper empathie of binding voelde voor en met de personages. Hoewel er een flinke portie drama in wordt gegooid is dit eerder vervelend dan meeslepend. Het voelt allemaal erg gemaakt. De speelduur is dan wél weer prettig. Had ook niet veel langer hoeven duren. Helaas wel een flinke anti-climax.

Begon best leuk, maar kakte daarna flink in. Gemiste kans, het ziet er allemaal best leuk uit, nu nog een goed geschreven verhaal, boeiende dialogen en interessante, uitgediepte personages.

‘I always wondered, when a butterfly leaves the safety of its cocoon, does it realize how beautiful it has become? Or does it still just see itself as a caterpillar?‘

avatar van the new guy
Pretentieuze bullcrap. Jammer, enorm gemiste kans met al die acteurs die meewerken.

Het begin was veelbelovend, daarna is alles in werking gezet om het een intelligent verhaal te laten lijken. Het eind maakte de mineur enigszins goed, maar 1 uur naar uitkomende voorspellingen kijken is niet mijn hobby.

Wauw! Dit was echt een goede film. Sarah Michelle Gellar is een van mijn favoriete actrices. Met deze rol bevestigt ze dat ze haar plaats zeker waard is. Ik vond het verhaal zeer goed in elkaar steken en af en toe ontroerend.

avatar van 606
Leuke film met een goed verhaal dat prima in elkaar zit.
Goeie actie en de acteurs zijn allemaal overtuigend in hun rol.

3,5 ster

avatar van tevelenco
Een film die van alles probeerde te zijn maar uiteindelijk bijna nergens in slaagde.
De film bestaat uit verschillende verhaallijnen die me maar zeer matig wisten te boeien.
Vooral de eerste 2 waren slecht.
Ook de personages waren maar zeer matig uitgediept wat er voor zorgde dat je daar bijna geen binding mee had.
Het verhaal van Sarah Michelle Gellar vond ik nog het meest aansprekelijk.
Maar verder was het maar een zeer matig filmpje.
Jammer want er had volgens mij wel meer ingezeten met zoveel bekendheden.

avatar van Lord Flashheart
Mozaïek film meets mind-fuck film.

En beide stijl vormen ben ik de afgelopen jaren al zóóó vaak tegengekomen, dat het nogal voorspelbaar en slaapverwekkend wordt. Vooral mozaïek films à la Crash of Babel komen zo onderhand m'n neus uit.

Niettemin krijgt de film door deze combinatie van stijlen toch nog iets origineels mee en is het geheel redelijk uit te zitten. Maar met zo'n sterrencast mag je inderdaad meer verwachten en zo bezien is dit toch een lichte tegenvaller.

Krappe voldoende. 3***

avatar van xxc
xxc
Niet slecht, niet goed..

Ik heb het nooit zo met films gehad waarin verschillende verhaallijnen zijn en die dan op het eind samenkomen. Naar mijn mening zijn die altijd té dramatisch en zit er vaak absoluut geen verhaal in. Vaak heb ik dan na afloop ook zoiets van: 'Ja, waar heb ik nou naar zitten kijken? '

Maar.. omdat Sarah michelle Gellar en Brendan Fraser hierin spelen, die ik persoonlijk allebei erg goed vind, heb ik deze toch maar een kansje gegeven. Kevin Bacon komt ook in deze film voor, maar daar heb ik helaas maar weinig van gezien.

Ja.. Het begin vond ik nogal sterk. Maar naarmate de film vordert word het eigenlijk steeds minder.. Het is absoluut geen slechte film, maar ook niet echt een sterke film. Ik heb hem toch maar het voordeel van de twijfel gegeven en hem een 3 gegeven in plaats van een 2,5. Ik vond de eerste 2 verhaallijnen het boeiendst, maar net zoals ik net zei, hoe langer de film op stond, hoe meer ik me begon te ergeren.

En inderdaad, sommige momenten waren nogal voorspelbaar. Bijvoorbeeld met de paardenrace. Maar goed, dat is bij veel films.

Hmm. dus ja.. Ik weet niet goed wat ik er mee aan moet.

avatar van eavymetal
kort0235 schreef:
Geen goede film. Kon mij in ieder geval niet boeien!
Trouwens, zo goed werd er niet in geacteerd.

En dit ben ik dus niet met je eens, want ik vind deze film dus wel een goede film, waarin ook goed wordt geacteerd. Bovendien vind ik dat het camerawerk er ook mooi uitziet, waardoor de sfeer die de film in zich heeft op een mooie manier wordt weergegeven. Ik ben het wel met je eens over het feit dat er meerdere films met door elkaar lopende verhaallijnen zijn gemaakt, waaronder de film Thriteen covesations.

avatar van Embie
Ik vond het een goede film, goed geacteerd en de verschillende verhaallijnen zijn zeer aangrijpend!

Doordat het verhaal nogal luchtig bleef maakt de film net iets meer poëtisch. Ook al is het onderwerp tragisch, het geheel heeft iets dromerig, als een soort trance. Een zoektocht naar de emotionele grenzen van elk personage.

Krampachtig gekunsteld verhaal ,wat niet echt boeit noch verveelt. Pretentieus door zijn sterke cast. Als je deze film over slaat heb je niets gemist.

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en 'k had eigenlijk maar lage verwachtingen bij deze film, maar 'k heb me vergist. 'k vond het wel een goeie film. Een mozaïekfilm is niet meer echt super origineel, maar het wist me wel te boeien. De verschillende verhalen waren afwisselend genoeg, al vond 'k het eerste wel het beste.
Wel een hele bekende cast, al was het toch vooral Forest Whitaker die het meeste er uitsprong.
Verder een boeiende film, zag er goed uit en wist me de volledige speelduur te boeien.
Aangenaam verrast.

avatar van Boenga
Fraser, Whitaker, en de verhalenmix, daar valt zeker wat mee te doen. Helaas is er bijna niks mee gedaan.
Onder andere de fantasy-input (toekomst voorspellen) en de overdosis emo (de stoere dark knight die de knappe prinses redt (nou ja)), dat staat prima in Twilight en andere aangelegenheden voor de jeugd; in dit geval gaat het niveau van de film daardoor de dieperik in. Jammer.

avatar van schram101
Mislukte poging een quasi intelligente mozaïekthriller neer te zetten. Ondanks de cast met de altijd sterke Whitaker, een opvallend goede Hirsch en een solide Garcia weet de film eigenlijk geen richting te kiezen. Af en toe een paar soort van komisch bedoelde momenten, die eigenlijk vooral misplaatst aanvoelen, een zoals gewoonlijk irritante Fraser en een dieper bedoelde laag die zo plat is al het dvd schijfje zelf, maken van The Air I Breathe een filmpje om gauw te vergeten. Niet voor niets dat ik deze ooit een uit de 5 voor 5 euro bak viste.

avatar van leatherhead
Gemiste kans, het leuke concept ten spijt.

De mozaïekfilm is een (sub)genre dat tegenwoordig inderdaad een beetje oververtegenwoordigd is, toch steekt de core van deze film net iets anders in elkaar. Maar hoewel de film geen volledig in de soep gelopen geval is, kan ik toch van een aardige teleurstelling spreken.

De eerste verhaallijn is ongetwijfeld de beste van de film, wat eigenlijk grotendeels op het conto van Whitaker te schrijven valt. Prachtige vent, geweldig acteur. De verhaallijn op zich is niet zó uitzonderlijk, al mag die laatste scene boven op het dak er wel echt wezen.

Helaas ontstijgt de film voor de rest eigenlijk nergens het niveau van de doorsnee TV-film. Het tweede verhaaltje is al meteen een stuk minder dan de eerste, vooral te danken aan Fraser, die maar weer eens bewijst geen knip voor de neus waard te zijn als acteur. De keuze om hem als een soort halfbakken Terminator door de film te laten slonzen pakt op z'n zachtst gezegd nogal onhandig uit. De overige acteurs en actrices wisten ook bepaald niet te imponeren.

Het derde en vierde verhaaltje gaan op hetzelfde magere allooi verder, waarbij de overduidelijk wanhopige pogingen tot moraal nogal gekunsteld overkomen. Iets teveel ambities van Lee's kant vrees ik, neemt hiermee veel te veel hooi op z'n vork. Wel jammer dus uiteindelijk, aangezien het eerste verhaallijntje (en voornamelijk Whitaker) wat meer deed beloven dan dit matige eindresultaat. 2,0*.