The Amazing Spider-Man (2012)

3,27 (2072)
2072 stemmen

Actie / Avontuur

geregisseerd door Marc Webb
met Andrew Garfield, Emma Stone en Rhys Ifans

Peter Parker (Andrew Garfield) is een jonge, middelbare school student, die sinds de plotselinge verdwijning van zijn ouders bij zijn oom Ben (Martin Sheen) en tante May (Sally Field) woont. Tijdens een zoektocht naar zijn ouders komt hij terecht in het laboratorium van wetenschapper Dr. Curt Conners (Rhys Ifans), waar hij plotseling wordt gebeten door een radioactieve spin. Peter ontdekt vervolgens dat deze spin hem bijzondere gaven heeft gegeven en hij besluit om deze krachten te gebruiken om de misdaad tegen te gaan. Maar als Dr. Conners tijdens een experiment verandert in een groot en kwaadaardig wezen, genaamd The Lizard, weet Peter wat hem te doen staat; hij zal als zijn alter ego Spider-Man al zijn krachten moeten aanroepen om dit monster te kunnen verslaan.

Matige film waarin een scholier in een laboratorium wordt gebeten door een spin. Een veel te snelle en daardoor toch wel overbodige reboot. Afgezien van de acteurs biedt deze film dan ook weinig nieuws vergeleken met de film uit 2002. Een veel te lange introductie en ook hierna weet de film zich moeilijk te onderscheiden van soortgelijke superheldenfilms (allemaal al eens eerder en beter gezien).

avatar van woeler82
Kan niet zeggen dat deze remake beter is als zijn voorganger, bij de voorganger vond ik het verhaal beter naar voren komen als bij deze.
De special effects zijn iets beter, dat was het dan ook.
Meer dan een 2.0 kan ik er echt niet voor geven

avatar van TornadoEF5
Boeide mij niet. Eerste Spidermantrilogie is beter, maar ook geen top.

Ik ben ook een beetje Spidermanmoe eerlijk gezegd, een beetje superheldenmoe. Er zit bovendien weinig intelligentie en weinig vernieuwends in de films. Het is altijd hetzelfde gerecht, maar dan in een nieuwe variant. Topmateriaal is dit dus allerminst, net zoals vele andere superheldenfilms. Een van de meest overschatte filmgenres.

HALVE TAMME.
''We all have secrets: The ones we keep... and the ones that are kept from us.''

Prima cast, solide acteerwerk en de special-effects zijn in mijn ogen uitstekend
te noemen.

Drieënhalve ster van mijn kant voor The Amazing Spider-Man (2012).

avatar van Spetie
Zeer teleurstellende film, die daarnaast nog eens erg overbodig aanvoelt. Spider-Man was altijd mijn favoriete comic figuur, maar daar doet een film als deze niet veel goeds aan.

Het probleem is ook, dat er tien jaar hiervoor al een trilogie is gemaakt. Die was op zich prima. Hier verwacht je dan eigenlijk weer een nieuw soort verhaal, maar men begint gewoon weer op nieuw met het hele verhaal. Dat is natuurlijk bekend, zeer herhalend en daarnaast ook vrij matig uitgevoerd.

Het enige wat het nog een klein beetje overeind houdt is de redelijke actie en een prima Emma Stone. Die laatste is erg genietbaar hier, maar kan ik haar eentje niet voorkomen, dat het verder allemaal verre van goed is.

Stiekem heb ik niet veel zin in het vervolg, maar aangezien ik het iemand beloofd heb, die dit wel erg leuk vond, moeten we er toch maar aan geloven.

avatar van IH88
The Amazing Spider-Man

Vermakelijke maar een beetje overbodige Spiderman reboot. De film begint weer met het “origin story” over Peter Parker die gebeten wordt door een spin en vanaf dat moment bovenmenselijke krachten ontwikkeld. Een aantal jaren na de films met Tobey Maguire in de hoofdrol een beetje overbodig. Persoonlijk vind ik Andrew Garfield een betere Spiderman dan Tobey Maguire maar dat doet niets af aan het feit dat er weinig nieuws is onder de zon.

Regisseur Marc Webb is bekend geworden door de film (500) Days of Summer en dat zie je af aan de frisse en sprankelende dialogen en sterk uitgewerkte personages. De kracht van The Amazing Spider-Man zit hem dan ook in de relatie tussen Gwen Stacy en Peter Parker. Andrew Garfield en Emma Stone zijn geweldig samen en hun onderlinge samenspel is een genot om naar te kijken. Wat een chemie hebben die twee! De actiescènes zitten goed in elkaar maar een slingerende en spinnenweb schietende Spiderman gaat op den duur wel vervelen. Het grootste minpunt van deze film is Rhys Ifans als dr. Curt Connors/The Lizard. Hij is als bad guy totaal niet dreigend en straalt niets uit. Garfield is een geweldige Spiderman en samen met Stone verdient hij eigenlijk een betere film. Webb weet het allemaal leuk te brengen en vervelend of saai wordt het nergens. The Amazing Spider-Man is 136 minuten puur vermaak en heeft geen pretenties om meer te zijn dan dat. Ook wel eens lekker.

avatar van keimpeS
3e keer dat ik de film zie, 1e maal in de bios en nu in 4k. Zag er best goed uit, maar moet eerlijk zeggen dat ik het grote verschil tussen een normale Blu-ray en een 4k Blu-ray kon zien. In mijn jeugd was ik groot fan van de spider-man comics, ik had ook een abonnement op de comic Peter Parker. (Nu heb ik ze allemaal aan mijn neefje gegeven). Amazing Spider-man 1 & 2 zijn wat mij betreft allebei mischien wel de beste marvel-films..

Het verhaal word goed geformuleerd in deze film!
Goede characters en perfect om The Lizard als vijand te kiezen.
Beter als de voorgaande Spider-man serie.

avatar van DVD-T
Even terugkomen op mijn originele review van The Amazing Spider-Man.

Ik vond het helemaal geweldig toen ik hoorde dat ze een reboot van Spider-Man gingen doen. Hij is altijd al een van mijn favoriete superhelden geweest. Van de comics tot de animatie serie, welke nog steeds geweldig is trouwens, uit de jaren 90 tot de Sam Raimi films. Ik hoopte op een meer "true to the comics" aanpak hier aangezien er geweldige verhalen zijn te vinden in de comics.

Toen ik de film voor het eerst in de bios zag was ik behoorlijk teleurgesteld, zelfs boos, dat ze zoveel van het bron materiaal hadden veranderd. Het meest boos was ik nog wel om het feit dat de quote "With great power comes great responsibility" waar het allemaal mee begint en erg belangrijk is in de wereld van Spider-Man, niet in de film is gebruikt. Ik heb normaal helemaal geen problemen met het aanpassen van bron materiaal, aangezien film een heel ander medium is. Maar hier had ik dat toen wel. Sommige dingen kun je gewoonweg niet achterwege laten. Ook was ik niet heel blij met het design van Lizard.

Later de Blu-ray gekocht en er veranderde toen iets. Ik zette mijn boosheid opzij en begon de film echt te waarderen om wat het wel was. En sindsdien ben ik echt van de film gaan houden. Het acteerwerk is geweldig. Garfield is de beste keuze geweest voor Spider-Man en Peter Parker. Geweldig hoe hij hier beide neerzet. Ik verkies hem dan ook boven Maguire. Emma Stone is perfect als Gwen Stacey. Ik kan me al niemand anders meer in die rol voorstellen. Maar het is vooral de relatie en de chemie tussen beide die erg goed is en me echt wist te raken. De actie ziet er goed uit en wordt ondersteund door geweldige visual effects. Al had ik nog steeds erg graag meer first person shots willen zien. Horner's score is magisch. Weet keer op keer de juiste emoties te raken en laat je echt iets voelen. Luister gewoon eens naar de kraan scene. Prachtig gedaan. Episch, klein, liefdevol. Het moment waarin hij echt Spider-Man wordt. Ik had voor vandaag nog wel wat kleine problemen met het verhaal, maar heb me daar nu helemaal overheen gezet en ben het meer gaan waarderen. En een heleboel elementen compenseren dat heel erg. Nog steeds erg jammer dat deze franchise moest eindigen. Had echt veel potentie om tot iets groots uit te groeien. Zeker met wat ze nog van plan waren.

avatar van The_CrY
Meen je dat serieus? Een Spider-man film geregisseerd door een meneer genaamd Webb?

Nu ik alle Spider-man films op rij bekijk is de extra origin in deze reboot wat overbodig, maar als je reboot ontkom je er toch niet echt aan. Deze film is een stuk realistischer qua insteek dan de Raimi-trilogie en Andrew Garfield is een stuk sympathieker zowel als Peter Parker als als Spider-man. De transformatie is ook een stuk minder plots omdat zijn Peter al een stuk speelser is qua karakter. Er zat flink wat humor in de film, en de romantiek met Gwen Stacy was verfrissend nadat Mary Jane kompleet was uitgemolken in de Raimi-trilogie. Helemaal omdat Gwen, vertolkt door de geweldige Emma Stone, ook een nuttige handlanger kan zijn en niet simpelweg damsel in distress speelt. De villain is een nieuwe, wat een prettige verrassing was, en the Lizard is een mooie CGI verschijning, maar ik ben het een beetje beu dat tot nu toe bijna alle Spider-man villains schizofreen zijn. En wetenschappers.

An sich vond ik dit deel weer eens vermakelijk, maar als geheel vond ik het toch niet zo spetteren als het eerste deel van Raimi. Wie weet is de tweede beter.

avatar van horizons
Hoewel ik de reboot te vroeg vond (en de huidige nog meer te vroeg!) Moet ik nu nadat ik de film voor de tweede keer heb gezien beoordeling vol punt omhoog gooien. Samenspel tussen Garfield en Stone is erg fijn en aantal actie scènes zijn goed in beeld gebracht.

ik vind dit toch wel een leuke remake.ik vind andrew garfield denk ik wel wat beter als peter parker dan tobey maguire. maar deze film en de sam raimi reeks vind ik even goed.het maakt mij niet zoveel uit.

avatar van danuz
Sommige films kun je blijkbaar beter niet herzien. Herinner me dit als een best leuke Marvel met vooral wat extra aandacht voor coming of age. De tweede helft vond ik destijds al vrij belabberd (want boring bombastisch), daar is geen verandering in gekomen. Integendeel.. Wat maakt Webb er een run of-the-mill filmpje van zeg! Even vlug vlug wat background story en dan over tot de orde van de (super hero) dag: slechte CGI, makke actie en wat weinig overtuigende emo. Garfield blijft een prima Parker verder, en ik vind het begin nog steeds redelijk te doen, dat wel.

avatar van Phantasm
Komt wat traagjes op gang, maar daarna wordt het steeds beter.

avatar van Kondoro0614
The Amazing Spider-Man

Ik ben vrijdagavond begonnen aan ‘The Amazing Spider-Man’ maar heb hem niet helemaal afgekeken. Vanmorgen besloten hem af te kijken omdat ik gisteren met wat vrienden naar het ‘Dynamo Metal Fest’ ging. Ik moet zeggen dat de film mij niet zozeer is tegengevallen maar, beter als de voorgaande trilogie is hij niet (althans wel beter dan de laatste uit die trilogie). Ik vind nog steeds dat een Tobey Maguire de Spider-Man is en hoewel Andrew wat hoger staat als favoriete acteur is zijn gezicht als Spider-Man leuk maar, niet de beste in mijn ogen. Toch moet ik wel toegeven dat ‘The Amazing Spider-Man’ niet slecht is, ik heb me uitstekend weten te vermaken met die film en ik moet eerlijk zijn dat Marvel een goeie kans heeft gegeven aan Marc Webb, al is de film op veel punten wel erg tricky.

Ik moet zeggen dat ik geen fan ben van het hele kopieer gebeuren. Natuurlijk, zo heeft Raimi ooit wel de film in elkaar gezet maar de uitkomst in ‘The Amazing Spider-Man’ is in mijn ogen slecht. De spinnen beet is leuk bedacht maar was nog simpeler en onlogischer dan het eerste gedeelte. Mij lijkt het namelijk dat een goed beveiligd gebouw met veel experimentele gebieden en vooral een kamer waar onderzoek word gedaan streng beveiligd word. Dus de deur zou vast ook met vingerafdrukherkenning moeten werken lijkt mij, en nu kon Peter Parker de deur ook zo openen.. Lekker makkelijk voor inbrekers die de code ook afkijken! Toen Peter keek wat zich er bevond kwam hij uit op een soort experimentele spinnen, waarna er eentje met hem mee gegaan is buiten onderzoekskamer en hem bijt in zijn nek. Net zo onlogisch als het deel van Raimi maar, ook gewoon leuk.

Marc heeft er voor gekozen de naam ‘Gwen Stacey’ door te zetten en in dit deel de ‘Mary Jane Watson’ te vervangen als hoofdpersonage. Ik vind de relatie tussen Gwen en Peter erg sterk en dat maakt Andrew Garfield toch wel weer sterk in de film maar, we moeten Emma Stone niet vergeten. Beiden zeer goed in acteren en dat maakt het toch een mooi verband waar dit keer de vader van Gwen erg tegenwerkt, onder andere weer een politie hoofd gespeeld door Denis Leary, ook een sterke rol.

De film is traag in het begin, hard door te bijten maar word erg leuk. Emma is gewoon een prima meid om te volgen en de chemie is tussen haar en Andrew (zoals gezegd) is goed. We volgen in het begin de kleine peter parker die samen nog met zijn ouders in een mooi huis woont. Wanneer Peter verstoppetje speelt ontdekt hij dat er is ingebroken in het huis maar, specifiek en alleen de werk kamer van zijn vader. Het blijkt dat zijn vader een geheim document heeft met erg belangrijke informatie erin. Zijn ouder vluchten en hij gaat wonen bij zijn oom en tante.

Het verhaal is net zoals leuk en veel dingen van de eerste Spider-Man zijn er ook in verwerkt maar dan iets anders, dingen wat bij Peter Parker hoort. We volgen Parker in zijn school dagen, hij is verwaand fotograaf en is erg slim. Wanneer hij Emma ontmoet ontstaat er wat chemie tussen die twee. Wanneer hij met zijn oom in de kelder staat aangezien er iets kapot is vind Peter de oude tas van zijn vader. Hierin zit het belangrijke document die verstopt moest worden en hij gaat op verkenning uit bij Oscorp. Hij kom hier Gwen tegen maar dat is niet precies waar hij voorkomt. Hij gaat op onderzoek uit wat bepaalde informatie van zijn vader betekent, en komt in aanraking met een krachtig web maar, hij word gebeten door een spin en verandert in Spider-Man. Onder tussen helpt hij een professor aan onderzoeken van een goedje wat ledenmaten kan laten aangroeien. Helaas laat dit de professor omtoveren tot ‘The Lizard’, een gigantische hagedis. Peter loopt zelf met een aantal problemen rond, zo is zijn oom doodgeschoten op straat omdat hij een dief wou tegenhouden en Peter is in zijn ontdekkingsfase als Spider-Man. ‘The Lizard’ bedenkt het snode plan om New York te voorzien van een gas dat iedereen in hagedissen maakt, Spidey stopt hem en eind goed al goed. Ik kap dit stuk een beetje af aangezien ik nog wat anders wil doen en ik echt te lang door blijf gaan .

Ik ben zozeer een kleine fan van dit deel alleen zal hij nooit zo hoog scoren als de eerste twee Spider-Man films, daar vind ik hem helaas niet te goed voor. Ik heb me prima weten te vermaken al zak ik wel in cijfer, puur omdat ik hem echt minder vind dan het eerste deel en zeker als het tweede deel die door Raimi zijn gemaakt en ook al staan ze niet perse in een verband, ik trek die films er wel bij. CGI was in ‘The Amazing Spider-Man’ prima, en op naar het volgende en tevens laatste deel in de reeks die ik moet terug kijken: The Amazing Spider-Man 2 (2014).

avatar van Woland
The Amazing Spider-Man was zeker niet amazing. Matig en ongeinspireerd zijn bijvoeglijke naamwoorden die de lading beter dekken, wat mij betreft. Ik was enigszins tot deze film veroordeeld vanwege een avondje bankhangen met vrienden, en hoge verwachtingen had ik zeker niet, maar na het wel aardige pak 'm beet eerste half uur schoof deze Spiderman-reboot toch aardig onderuit. Slap verhaal wat van toevalligheden aan elkaar hangt, een saaie antagonist (en ook protagonist eigenlijk), geen geweldig interessante actie en special effects - en dan heb ik al niet zoveel op met superheldenfilms. Het leukste moment was nog toen de naam van de regisseur in beeld kwam. Niet voor herhaling vatbaar.

avatar van david bohm
Kijkbare maar matige film over Spiderman met name de levenslessen van de familieleden zijn tenenkrommend en totaal niet overtuigend. De heer Garfield en de immer charmante Ms Stone zorgen nog voor 2 sterretjes.

Ik vind dit een vermakelijke spider man. Het begint wat langzaam, maar komt uiteindelijk prima los.

avatar van DiamondsRealDeal
Teveel drama, te weinig actie. Al met al toch nog redelijk.

avatar van Fisico
Deze reboot doet het helemaal noet goed. Daar waar de reeks met Sam Raimi en Tobey Maguire nog een degelijk script had en boodschap in zich had, faalt deze Amazing grandioos. Het script stelt amper nog iets voor. Alles is zo voorspelbaar en werd clichématig uitgewerkt. De film komt ook erg geforceerd over, probeert grappig te zijn, maar is het allerminst. Weer typisch dat de vader van het lief de onverbeterlijke ongelovige Thomas moet zijn. Zijn heldenactie op het einde is voorts sentimenteel. Om nog maar te zwijgen van die onnozele eieren van Parker.

Één van de weinig positieve elementen zijn de acteurs Garfield en Stone. Niet de magie van het duo Maguire en Dunst, maar alvast behoorlijk. Geen anonimiteit hier. De mensen weten al gauw heel snel wie Spider-Man is. Spider-Man komt vrij stuntelig over en is alles behalve de onoverwinnelijke superheld die hij zou moeten zijn. De vijand, de hagedis, is werkelijk een gedrocht. De archislechte CGI doet er alvast geen goed aan.

Sally Field als tante May vond ik hatelijk. Nuja, elke rol overigens van Field. Ik erger me dood aan haar puppy-ogen en wanneer ze op haar onderlip bijt. En oom Ben (Martin Sheen) was niets meer dan een zeurende oude vent. De rest van de cast stelde dus niet veel voor. Ontgoochelende en overbodige prent ...

avatar van Shadowed
Visueel knap, maar duurt te lang.

Eigenlijk gewoon de herhaling van de versie van Raimi, maar dan met Garfield ipv Maguire. Wel jammer, want ik vind Garfield niet veel beter. Ook was hij niet zo ongelooflijk jong toen hij hieraan begon, zoals Tom Holland nu wel is.

Visueel is het in orde, maar het verhaal weet nergens echt ontzettend te boeien. Dan zijn 136 minuten wel vrij lang eigenlijk, met als klein lichtpuntje de rol van Stone. Die ziet er ook gewoon echt leuk uit hierin, met die blonde lokken. Maarja.

Veel visueel spektakel dat er allemaal wel prima uitziet, maar jammer dat dit soort films altijd zo lang moeten duren. Dat had hier niet echt perse gehoeven, met de romantiek tussen Garfield en Stone die langzamerhand allang een keertje overgedaan is. Het verhaal zelf toont ook niet al te veel creativiteit meer. Introductie had ook wat korter gemogen inderdaad. Jammer.

Een film die ik ook zo weer vergeten ben denk ik zo.