Allez, Eddy! (2012)

België
Komedie / Drama

geregisseerd door Gert Embrechts
met Peter Van den Begin, Barbara Sarafian en Els Dottermans

Het verhaal van 'Allez Eddy' speelt zich af in 1975, het tijdperk dat elke jongen Eddy Merckx wou worden. Ook Freddy, het elfjarige wielertalentje en zoon van slager André. André heeft echter andere zorgen aan het hoofd, want de eerste supermarkt opent binnenkort zijn deuren in het dorp, een zaak die een bedreiging vormt voor de beenhouwerij. Maar Freddy denkt er anders over, want ter gelegenheid van de opening organiseert de supermarkt een wielerwedstrijd. De winnaar van die wedstrijd mag Eddy Merckx ontmoeten. Freddy schrijft zich stiekem in...

avatar van nadrin
Niet slecht gemaakt maar ook in 1975 hadden de slagerijen koelkamers en werd het vlees niet zomaar in de winkel gehangen.

avatar van panax
leuke film
mooi tijdsdocument
mooi verhaal ,slager andre al eerder of later met messen bezig gezien in hollands hoop
ik heb genoten ,genoeg humor ,af en toe onverstaanbaar maar allez dat vlaams klinkt zo leuk !!

avatar van aspro
panax schreef:
leuke film
mooi tijdsdocument
ja,met nederlandse ondertiteling/ook frans en engels.
hele leuke film rond de jaren70.

avatar van BlueJudaskiss
Ik ben géén wielerliefhebber én ik ben Nederlands, en toch was er iets waardoor dit een van de allerbeste films is die ik in tijden heb gezien. Ik kan er de vinger niet precies opleggen, noem het een steeds sterker wordend gevoel van vrolijkheid naarmate de film vorderde. Een prachtige cast van acteurs die ik ondertussen wel ken - oh wat vind ik Barbara Sarafian toch een genot om naar te kijken - dat mooie zachte production design en de belangrijke thema's van rond die tijd die allemaal aan bod komen. Het deed me wat, had soms kippenvel. Prachtig.

avatar van alexspyforever
Af en toe passeert er wel eens een leuke Vlaamse film. Een echte fan zal ik nooit worden maar deze vond ik wel mooi. De glorieperiode van Eddy Merckx is voor mijn tijd maar ook de nieuwe generatie is op de hoogte van zijn indrukwekkende palmares als wielrenner. De film gaat niet over Merckx, wel over een jongen Freddy die graag zijn droom wil najagen ondanks zijn lichamelijke ongemakken. Daarnaast is er ook de opkomst van de supermarkt die een concurrentie blijkt voor de kleinhandel hier aangetoond door de vader van Freddy die slager is. Uiteindelijk weet je al snel dat dit een feelgood film is en goed zal eindigen. Simpel maar mooi.

avatar van Baboesjka
Ik vond dit een vermakelijke film. Goed geacteerd, leuk verhaal, op een boeiende manier gebracht. Ik moest even erin komen. Toen dat eenmaal gebeurd was, vond ik het prima te doen. Geen wow-film, maar zeker niet slecht, wat mij betreft. 3,5 Ster!

avatar van Fisico
Best aangename en vermakelijke film van eigen makelij. Geen film die je absoluut moet zien of die ik zou aanraden, maar mooi meegenomen in het passeren. Het verhaal is best leuk waarbij de prestaties van Eddy Merckx in de Tour de France mooi zijn verwerkt. Daarnaast paste Embrechts ook andere thema's in zoals de Vlaamse Beweging, globalisering, het liberale vrije denken uit de jaren 60, de oervlaamse verknochte mentaliteit van vader André enz ...

Wat ik echter minder geslaagd vond waren de verwijzigingen naar de drie andere "begaafde" kinderen die nadat hun "gebrek" openbaar werd, werden verstoten en gepest. Alzo de wijze raad van moeder de vrouw om Freddy op te sluiten op zijn zolderkamertje. Nogal simplistisch en kort door de bocht (van zowel de moeder als voor de film in zijn geheel).

Uiteraard is dit een feel goodfill met een happy end. Simpel verhaal, leuk gebracht, maar ook niet meer dan dat. Je moet er niet mee naar Cannes of Berlijn trekken, maar dat was wss ook niet het opzet. Hoewel ik niet zo'n fan ben van Peter Van den Begin is hij wel een meer dan degelijke acteur. Ook nu weer vertolkt hij zijn rol als slager/vader goed en overtuigend. Barbara Sarafian is de echte ster: erg natural en met sprekend gemak!

Tarkus schreef:
En minder bekende Vlaamse film, maar daarom niet minder leuk.
Vond het wel een goed verhaaltje, typisch voor de jaren '70.
Prima vertolkingen ook.
Geen hoogvlieger deze film, maar heb er me wel mee geamuseerd.

Heb de film nogmaals bekeken, nadat ik hem kunnen aankopen voor amper 1 €.
En dat is hij dubbel en dik waard, vond hem zelfs nog beter dan toen ik hem de eerste maal bekeek.
Een film met een lach en een traan

Best aangenaam.

Er hangt een lichte zweem van Jeunet over deze film. Alles net iets mooier gemaakt dat het in de realiteit is, een zweem van melancholie, héél klein beetje surreeel (die supermarkt/het design/de locatie), de mix van klassiek vs modern. Het is geen ode aan Jeunet, maar je mag het wel een klein beetje in die richting zoeken.

Acteerwerk is degelijk, al is het niet altijd even naturel. Normaal kan ik Van den Begin niet zo goed uitstaan, maar zijn lichaamstaal spreekt wel boekdelen hier. Sarafian is zoals altijd wel goed, alleen de kindjes vond ik een klein beetje onwennig.

Het einde is niet al te origineel, maar uiteindelijk is het vooral de sfeer die deze film de moeite maakt. Verder past het ook wel gewoon bij deze film, een slecht einde zou gewoon niet zo gepast zijn. Leuk filmpje, dat zeker. Geen groots meesterwerk, maar een erg smakelijk tussendoortje.