Alice in Wonderland (2010)

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton
met Mia Wasikowska, Johnny Depp en Helena Bonham Carter

Dit vervolg op het originele verhaal begint op een groot feest, waar Alice, nu een 19-jarig meisje, op het punt staat om uitgehuwelijkt te worden in het bijzijn van honderden saaie, hoge pieten. Hier heeft Alice totaal geen zin in en ze besluit te ontsnappen, waarna ze tot haar schrik en verbazing al snel in contact komt met een pratend, wit konijn. Het konijn geeft aan dat ze hem moet volgen en hij vertelt ook over hun eerdere ontmoeting. Het konijn is er namelijk van overtuigd dat Alice het meisje is dat eerder in het magische 'Wonderland' is geweest en daar samen met hem en de vele andere wezens de spannendste en mooiste avonturen beleefde. Alice weet daar echter helemaal niks meer van. Alle wezens in 'Wonderland' wachten met smart op Alice, want die hebben haar hulp nodig. Maar kan Alice wel helpen? En hoe moet ze weer terugkeren naar huis?

cinemanukerke schreef:

Ben ik niet zo zeker; Heb net de film gezien en het is me opgevallen dat de littekens op de arm van Alice (door het witte monster) er ook nog waren nadat ze terug was uit de 'rabithole'. Het feit dat er inderdaad voortdurend door Alice wordt herhaald dat dit geen droom is (maar iedereen beweert het tegenovergestelde) leek verdacht veel op een vraag dat op een antwoord zat te wachten.

Ze heeft gewoon vreemde paddestoelen gegeten zoals Jefferson Airplane zingt in White Rabbit.

avatar van AC1
AC1
Antonev schreef:

Natuurlijk mag je je eigen mening hebben, maar het moet mijns inziens ook realistisch blijven. Jij geeft in eerste instantie een halve ster, waarmee je dus aangeeft dat ongeveer ALLES slecht is aan deze film. Als je objectief naar deze film kijkt, dan is echt niet alles zo slecht als jouw stem doet vermoeden.

Camerawerk: de film is prima geschoten, meer dan degelijk camerawerk.
Special effects: de computer animatie ziet er prima uit, doet echt niet onder voor andere films.
Acteurs: Depp en Mia Wasikowska zitten prima in hun rol en zetten gewoon een goede prestatie neer.
Verhaal: het wijkt op sommige stukken enorm af van het origineel, maar het bevat genoeg verassende nieuwe elementen en wordt nergens saai of langdradig.
Aankleding: sets zien er geweldig mooi en kleurrijk uit. Deze film kreeg zelfs een oscar voor beste kostuums.

Ik kan me voorstellen dat het verhaal je niet aanspreekt, maar rechtvaardigt dat een 0.5?

Zo werkt het niet. Een film mag technisch perfect zijn maar als je de taal, inhoud en stijl oervervelend vind dan ga je daar geen rekening mee houden. Zo kun je bijvoorbeeld ook een hoge score geven aan iets dat helemaal technisch niet zo hoogstaand is. We reageren op kunst vooral met onze emoties. Ik kon hier gewoon niet naar kijken.

avatar van cinemanukerke
middelmatige film die een groot blockbuster gehalte wil aanmeten (cf de finale) en waarin de verhaalelementen die het begin aangeeft (Wonderland wordt getiranniseerd door de red queen, een opstand wordt voorbereid onder leiding van de Mad hatter en alle hoop is gericht op Alice die helaas haar vorig bezoek is vergeten) door de effecten wordt verdronken. Geen echt verhaal, geen echte pointe. Zoals Dirk Dufour uit Filmmagie treffend verwoordt : Een nogal warrige moraal – deels Disney met geloof in jezelf, deels vrouwenemancipatie en deels verheerlijking van de burgerlijke ondernemingsgeest versus bestofte adel. Een film vol compromissen met Disney (met daardoor de Disney moraal : geloof in jezelf) en een verbluffende visuele fantasie die helaas toom much of muchness is.

avatar van K. V.
Omdat we binnenkort eens Alice through the Looking Glass gaan bekijken, deze nog eens herbekeken. Toch weeral zo'n 8 jaar geleden, dus sommige zaken zaten alweer wat verder.
De film zag er wel mooi uit en visueel zat het ook wel snor. Vooral de kat en de red queen waren erg geslaagd, dat hondachtige monster was dan weer teleurstellend.
Het verhaal weet wel te entertainen en Johnny Depp kon me nu meer bekoren.
Toch wel leuk om deze nog eens herzien te hebben.