Alice in Wonderland (2010)

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton
met Mia Wasikowska, Johnny Depp en Helena Bonham Carter

Dit vervolg op het originele verhaal begint op een groot feest, waar Alice, nu een 19-jarig meisje, op het punt staat om uitgehuwelijkt te worden in het bijzijn van honderden saaie, hoge pieten. Hier heeft Alice totaal geen zin in en ze besluit te ontsnappen, waarna ze tot haar schrik en verbazing al snel in contact komt met een pratend, wit konijn. Het konijn geeft aan dat ze hem moet volgen en hij vertelt ook over hun eerdere ontmoeting. Het konijn is er namelijk van overtuigd dat Alice het meisje is dat eerder in het magische 'Wonderland' is geweest en daar samen met hem en de vele andere wezens de spannendste en mooiste avonturen beleefde. Alice weet daar echter helemaal niks meer van. Alle wezens in 'Wonderland' wachten met smart op Alice, want die hebben haar hulp nodig. Maar kan Alice wel helpen? En hoe moet ze weer terugkeren naar huis?

HarmJanStegenga schreef:
Inmiddels is bevestigd dat deze Alice in Wonderland een vervolg is op het originele verhaal, waarin Alice al 17 jaar is. Heb ook een totaal nieuw plot geschreven, waarin o.m. dit duidelijk wordt. Dan klopt het dus gewoon weer met de leeftijd van de hoofdrolspeelster.
Is het dan noodzakelijk dat ik eerst de originele kijk. Btw: welke is de originele eigenlijk. Er zijn er onderhand vrij veel.

avatar van Montorsi
HarmJanStegenga schreef:

Hmm dat kan denk ik heel goed of heel slecht uitpakken.

wyatt earp schreef:
Het is een soort vervolg op het originele verhaal. Volgens mij is daar maar één van, heb 'm zelf ook niet gezien en denk niet dat het noodzakelijk zal zijn. Het is denk ik bij het overgrote deel wel bekend hoe dat verhaal zat

avatar van JohnWilliams
Burton is een goed regisseur, hopelijk maakt hij hier ook wat leuks van, maar met zo'n Cast zit dat wel snor lijkt me.

JohnWilliams schreef:
Het ligt niet alleen aan de cast hoor . Het valt trouwens wel op dat burton vaak dezelfde acteurs cast. Vooral in deze film.

avatar van Gizzmann
Bedankt voor het posten van de foto's inderdaad

wyatt earp schreef:

Jah dat is wel waar, dat is wel goed eigenlijk, omdat Burton en die acteurs samen nog nooit een slechte film hebben gemaakt.

HarmJanStegenga schreef:

Gezien? Gelezen bedoel je, want Alice in Wonderland is natuurlijk van oorsprong een boek. Het is een aantal keer verfilmd (bekendste voorbeelden zijn waarschijnlijk Disney en Svankmaijer), maar daar heeft deze film geen link mee lijkt me. Dit is gewoon een vervolg op het boek. Al zijn er eigenlijk twee boeken: Alice's Adventures in Wonderland en Through the Looking Glass. Beide best briljant vind ik.

Geen idee hoe het uitpakt om het verhaal naar 10 jaar later te verplaatsen. Het kan werken, maar het is een duidelijk gevalletje van afwachten.

The One Ring schreef:
Uuh, ja tuurlijk, is ook zo...

avatar van Katharina
Wow, ben echt benieuwd naar deze film. Wat een cast! Crispin Glover speelt er toch ook in? Wat zag Helena Bonham Carter er vreselijk uit op die foto wel leuk om al foto's te zien!

avatar van The One Ring
Ik zag ook wat afbeeldingen van de film. Het zijn meer promotiefoto's dan afbeeldingen van shots uit de uiteindelijke film, maar als de film er daadwerkelijk zo gaat uitzien als de afbeeldingen doen vermoeden zou dit best wel eens een meesterwerk kunnen worden. Ik ben niet echt een fan van Burton, maar de eerste voortekeningen wijzen op in ieder geval zijn visueel beste film. Daarnaast heb ik een zwak voor dit verhaal. Een van de films waar ik het meest nieuwsgierig naar ben op dit moment.

Lijkjuh
Deze film moet ik natuurlijk zien ^^

Kaffeefiltjer
Bij 'Hook' werkte het 'zoveel jaar later' nog vond ik ^^

avatar van Querelle
Na de teleurstellende versie van Jan Svankmayer en de milde verassing van Charlie and the CF, toch wel benieuwd naar deze nieuwe van Tim Burton. Een geslaagde donkere ondertoon verwacht ik echter niet, en het staat of valt weer met hoe irritant Johnny Depp hier speelt. We'll see..

avatar van The One Ring
Alice in Wonderland is geen donker verhaal, hoor. Daarnaast is The Mad Hatter, die Depp speelt, in het boek maar in twee scènes (of hoofdstukken te vinden). Tenzij de rol flink uitvergroot is zal zelfs een irritante Depp nooit de gehele film kunnen verpesten. Zelf ben ik overigens niet bang dat Depp irritant zal zijn.

avatar van nickelson21
Ben wel een burton fan, en denk dat deze film wederom fantastisch zal worden.

The One Ring schreef:
Alice in Wonderland is geen donker verhaal, hoor.

Vind je? Wat Alice doormaakt is toch veeleer een nachtmerrie dan een gezellige droom.

Wel jammer dat Tim Burton zich niet aan het originele verhaal houdt. Hopelijk verdwijnen Jabberwocky en het walrus-verhaaltje niet.

Pieter Montana schreef:

Als je het zelf meemaakt wellicht niet, maar er gebeurt eigenlijk nooit iets ergs. Zelfs de mensen naar wie de Queen of Hearts "off with their heads" schreeuwt blijken er veilig vanaf te komen. Alle vreemde dingen in Wonderland testen Alice's logica, maar niet echt haar moed. Geen van de personages ziet er ook eng uit of zo. Ik waardeer de boeken dankzij hun waanzin en complete lak aan enige logica, maar spannend is het niet.

avatar van Pieter Montana
Een complete lak aan logica zou ik dan toch eerder vreselijk vinden (om mee te maken). Niet dat ik een beetje fantasie niet kan verdragen, integendeel...maar kijk hoe Alice verandert in het boek. Het startte als iets heel onschuldig met het volgen van dat wit konijn maar ze beseft ook na een tijd dat haar avontuur de verkeerde kant uitgaat.

Het meest schrijnende voorbeeld en eigenlijk ook m'n favoriete Alice-fragment vind ik wanneer ze met de Cheshire Cat praat, omdat ze verdwaald is. Nadat de kat haar alleen maar gekke mensen aanraadt, zegt Alice dat ze niet met gekken wilt omgaan waarop de kat de legendarische woorden zegt: We're all mad here! Ik vind het zo'n goed fragment omdat het enerzijds de complete lak aan logica toont van Wonderland maar ook anderzijds Alice's verlangen naar een normale wereld. Maar ik kan me ook in je mening vinden. Ik moet nog eens dat boek lezen. Ik fixeer me, denk ik, teveel in m'n post op de Disney-versie.

avatar van maxcomthrilla
Poster ziet er vreselijk uit. Alsof er een melkfles zonder enige vorm van charisma voor de film heeft getekend. Zo heb ik mijzelf Alice nog nooit voorgesteld.....Belooft niet veel goeds voor de film.

maxcomthrilla schreef:
Poster ziet er vreselijk uit.
Dit is een still.
Beetje overdreven, vooral als je haar niet kent. Heb ook nog niet veel van haar gezien, maar volgens mij is Wasikowska een prima actrice. Daarnaast is ze ook ouder dan de Alice uit het originele verhaal natuurlijk.

Pastichio Rocker
Iedereen moet nu toch wel zo onderhand weten dat Burton verhalen altijd naar zijn hand weet te zetten en dingen toevoegt die niet het originele verhaal voorkomen?

avatar van Ajax&Litmanen1
Wordt dit ook zon duistere film van Burton als bijvoorbeeld Sleepy Hollow of The Nightmare before Christmas?

Ik weet niet of iemand het computerspel American McGee's Alice kent? Dat is een horrorachtig spel wat ook gaat over Alice in Wonderland.
Zoiets zou ik wel verfilmd willen zien.

avatar van wyatt earp
Het doet me eerder denken aan Charlie and the Chocolate Factory, maar dan een stuk duisterder, maar ik denk niet dat het zo duister als Sleepy Hollow word.

Pastichio Rocker
De duistere versie van Alice in Wonderland bestaat al: Tideland.

Pieter Montana schreef:

Dat is het voor Alice ook, maar niet op een griezelige manier en zeker niet iets wat ik zonder enkele aanpassingen een duistere film zie opleveren. Persoonlijke vatte ik het meer komisch op. Ik zag er een satire in op het gigantische belang dat er aan logica werd gehecht in de tijd waarin het boek geschreven is. Dat was de tijd dat het idee van het belang van educatie zoals we dat nu kennen echt zijn basis vond en ook op zijn hoogtepunt was. Alice in de boeken (in de Disneyversie kwam dit minder naar voren) is echt een schoolmeisje dat telkens haar geleerde kennis paraat heeft in iedere situatie, zelfs al snapt ze de dingen die ze geleerd heeft niet allemaal even goed. Hoe dan ook, in Wonderland helpt iedere schoolkennis geen zak en daar komt veel humor uit voort. Een komedie is het misschien nog net niet, maar het is zeker in enige zin satirisch en volslagen idioot.

Grappig dat je dat moment noemt, want dat is ook mijn favoriete moment in het eerste deel (als ik van beide delen moet kiezen, ga ik echter voor het Jabberwocky-gedicht). Ook ik waardeer dit omdat dit stuk de waanzin van Wonderland eindelijk even op tafel legt. Ook grappig dat de Cheshire Cat een soort wijze man wordt hier, al is het maar omdat hij de enige is die weet dat hij gek is. Maar in welk opzicht dit eng is zie ik niet. Ik vind het zeer geestig allemaal.

Alice in Wonderland is een kinderboek dat ongeloofelijk veel volwassenen aanspreekt. Als kind heb ik het nooit gelezen, dus ik weet niet of het dan allemaal wel griezelig overkomt, maar wellicht is de kracht van het boek wel dat het voor kinderen spannend is en dat volwassenen er de humor van in kunnen niet. Ik weet het niet.

The One Ring schreef:

Zo had ik hem nog niet eens bekeken. Je slaat alleszins ermee de nagel op zijn kop. Ik ga toch zeker eens dat boek herlezen. Heb jij The Annotated Alice-versie gelezen? Of een andere?

avatar van The One Ring
Ik weet niet wat een Annotated versie is, maar ik zie zo snel nergens in mijn boek er iets over staan, dus waarschijnlijk niet. Ik heb een Engelstalige editie van Penguin Classics, met beide delen en een vroege testversie van deel 1 gebundelt. Ook met plaatjes van John Tenniel, die ook bij de oorspronkelijke uitgave uit 1865 hoorde.

Als je nog een uitgave zoekt om het boek te herlezen is deze aanbevolen.

avatar van N811
arrghh deze wilde ik toevoegen

avatar van Gizzmann
Door jullie discussie krijg ik nu ook weer de enorme drang het boek te herlezen

En ik vind deze still fantastisch. Zo!