Alice in Wonderland (2010)

Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Tim Burton
met Mia Wasikowska, Johnny Depp en Helena Bonham Carter

Dit vervolg op het originele verhaal begint op een groot feest, waar Alice, nu een 19-jarig meisje, op het punt staat om uitgehuwelijkt te worden in het bijzijn van honderden saaie, hoge pieten. Hier heeft Alice totaal geen zin in en ze besluit te ontsnappen, waarna ze tot haar schrik en verbazing al snel in contact komt met een pratend, wit konijn. Het konijn geeft aan dat ze hem moet volgen en hij vertelt ook over hun eerdere ontmoeting. Het konijn is er namelijk van overtuigd dat Alice het meisje is dat eerder in het magische 'Wonderland' is geweest en daar samen met hem en de vele andere wezens de spannendste en mooiste avonturen beleefde. Alice weet daar echter helemaal niks meer van. Alle wezens in 'Wonderland' wachten met smart op Alice, want die hebben haar hulp nodig. Maar kan Alice wel helpen? En hoe moet ze weer terugkeren naar huis?

avatar van wyatt earp
Prachtige film. Ik kom er net vandaan en ik heb ervan genoten. Visueel is het echt om te smullen, zeker in 3D. Johnny Depp is weer lekker op dreef in zijn rol als The Mad Hatter, die ook daadwerkelijk knettergek is. Echt iets voor Depp dus. En wederom heeft het gouden duo mij niet beschaamd. Met het verhaal zit het wel goed. Niet perfect, maar ik kon er prima mee leven. Overigens leuke bijrolletjes voor Alan Rickman en Christopher Lee die op het laatste moment nog even voorbij kwam.
Al met al is het een hele mooie film, met de nodige humor die visueel een lust voor het oog is.

avatar van weaselweasel
Tegenvallertje dit.
Toegegeven: visueel is deze film een dikke 10 waard. Simpelweg briljant.

Maar het lijkt wel alsof ze daardoor te weinig aandacht voor het script hadden... Want ik vond het verhaal helemaal niks.

En daarmee bedoel ik: de manier waarop het verhaal verteld wordt. Het duurde ruim een uur voordat goed en wel 'in de film' zat, en dan is 'ie ook zo weer voorbij. Je wordt niet echt lekker geïntroduceerd, en de karakters worden, afgezien van Alice misschien, niet goed uitgewerkt. Te weinig diepgang ofzo.
En dat is jammer want Johnny Depp acteert weer als een waanzinnige. Briljant. Daar had ik wel meer van willen zien.

Toch 3 sterren dus, voor de fraaie visuele elementen én het acteerwerk.

avatar van Fixi88
Een leuke film. Niet meer en niet minder. Vermakelijk op te kijken en doordat hij in 3D is stijgt hij net boven de gemiddelde film uit. Verder is het verhaal bijna gelijk zo niet identiek aan de geanimeerde versie van disney. Leuke film. 3,5 *

avatar van Norma
De wondere wereld van Tim Burton..

Ik heb er weer met veel plezier naar gekeken! Nu moet ik wel zeggen dat ik bijna al het werk van de man enorm kan waarderen. Wie hier wat genuanceerder tegenaan kijkt zal er ongetwijfeld minder lyrisch over Alice zijn, want een filmisch wonder is het niet geworden. De 3D effecten zijn leuk, maar blazen je niet van je stoel en het verhaal (weinig diepgaand en wellicht wat meer gericht op kinderen dan we van Burton gewend zijn) biedt geen verrassingen. Maar wie net als ik zeer gecharmeerd is van de sprookjesachtige wereld waarin de meest kleurrijke figuren rondlopen kan hier ongetwijfeld met veel plezier naar kijken.

De Mad Hatter en de Red Queen stelen absoluut de show, het is jammer dat voor Alice een beduidend minder charismatische actrice is gekozen. Wonderland (of eigenlijk: Underland) wordt door Burton geweldig vormgegeven. Enerzijds miste ik wel een beetje die typische sfeervolle Burton-look,maar duistere Anton Pieck-steegjes passen nou eenmaal niet zo goed binnen Wonderland. Daarvoor in de plaats zijn er wel kleurige bossen, dorre vlaktes en suikerzoete paleistuinen. Het is allemaal wat meer Disney, zullen we maar zeggen. Al worden sommige dieren wel erg on-Disney door de Red Queen gebruikt. Deze dame houdt er een weinig vredelievende gedachtegang op na, wat voor een aantal grappige momenten zorgt en het allemaal net even wat minder lieflijk maakt.

Ik lees dat de film niet ieders verwachting waarmaakt. Het is me niet bij iedereen duidelijk wat het is dat men dan verwacht had en hier niet in terug ziet. Is het de 3D dat niet genoeg circus biedt? Want op wat serviesgoed dat naar je hoofd wordt gegooid na is het verder niet zoals de pretparkattracties. (gelukkig) Had men bloed, morbide taferelen verwacht dan? Ik vind dat de trailer een aardig beeld van de film schetst; what you see is what you get. Als die je al niet aanstaat kan je deze film gerust overslaan.

Wat mijn persoonlijke kritische noot betreft: ik denk dat Burton ook een prachtige Alice had kunnen maken als hij de stijl van een Big Fish had aangehouden. Iets meer echt en iets minder uit de computer geniet toch wel mijn voorkeur, want hoewel minder spectaculair is het resultaat vaak toch wat sfeervoller. Maar dat is hopelijk weer iets voor een volgend project. Daarnaast wekt de film de indruk dat de balans Disney-Burton soms iets te veel doorslaat naar Disney-kant. Of het fair is om dat te zeggen weet ik niet, maar een onvervalste Burton zou naar mijn idee wat grimmiger hebben uitgepakt. Desondanks heb ik zeker van de film genoten. Wat mij betreft mag de dvd wel doorkomen voor nog een retourtje Wonderland!

Een van de fantasierijkste verhalen ooit, gecombineerd met een regisseur met een ongeevenaarde fantasie. Het belooft veel. En eerlijk gezegd maakt de film het voor een heel groot deel ook gewoon waar. Alice in Wonderland ziet er namelijk prachtig uit. Regisseur Burton gaat helemaal los om zijn Wonderland vorm te geven en dat zorgt voor een fantasiewereld vol vreemde wezens. Bovendien is het verhaal dat al bijna 150 jaar standhoudt natuurlijk meer dan interessant genoeg.

Het enige puntje van kritiek dat ik heb op Alice in Wonderland is dat de film je nooit echt raakt en dat meeleven daardoor erg moeilijk wordt. Dat neemt niet weg dat Alice in Wonderland mij veel meer kon bekoren dan dat enorme kassucess van de laatste maanden Avatar. (Al zal 3-D nooit echt mijn ding worden) Voorlopig 4 sterren

avatar van booyo
Dit, dat, zus, zo, het zal allemaal wel.

Ik heb genoten van dit spektakel! 3d weet toch echt wat extra's toe te voegen, los van de extra dimensie. Beleef de film gelijk geheel anders, wat ook zeker meegenomen wordt in mijn zeer positieve beoordeling. Geweldig mooi hoe echt het lijkt dat de acteurs zich daar bevinden. Ik vond het verhaal echter ook gewoon erg leuk en grappig. De figuren in het wonderen land waren heel leuk uitgewerkt. Denk aan een Cheshire Cat, Tweedledee en Tweedledum, en March Hare.

Verhaal een dikke 4*, maar door de special effects een dikke 4,5*

avatar van rep_robert
Helemaal eens met Sjoerdow, gelukkig hebben wij een Pathé Unlimited kaart he

Maar hij verwoordt het prima, er zit heel veel vaart in de film, waardoor een heleboel personages niet helemaal goed uit de verf komen. Ondanks dat zijn een heleboel karakters wel ontzettend leuk, de Rode koningin(Bonham Carter) is grappig, the Mat Hatter(Depp) de houterige Stayne(Glover), de gek bewegende Witte Koningin(Hathaway), de gekke haas en de dikke tweeling. Alleen toch jammer dat bijvoorbeeld die twee dikkertjes en die haas niet veel tijd kregen. Ook Wasikowska is overtuigend als Alice.

Verder zag de wereld er oogstrelend uit, maar dat kan je wel aan Burton toevertrouwen. De muziek is hier en daar mooi, maar ook erg vaak standaard, gelukkig was mijn aandacht al verslapt bij de aftiteling.
Verder is de 3D toevoeging natuurlijk zoals je mag verwachten, alleen vraag ik me af of het nou echt nut heeft. Zo'n brilletje blijft toch irritant zitten.

Alice in Wonderland is gewoon een zeer vermakelijke en prachtige 3D film, alleen de diepgang (te snelle introductie van de Wonderland personages) mis je gewoon waardoor sommige grappige personages niet helemaal goed uit de verf komen.

Erg leuk.

Gezien in sprankelende 2D, en best dankbaar daarvoor. Extra kunnen genieten van alle kleurenpracht. Maar het is uiteindelijk toch vooral de geweldige mix van CG en live action die een soort van gestoord live action comic gevoel weet over te brengen. Met als uitschieter de rol van Carter als Red Queen.

Verder een simpel verhaaltje, waar Burton gelukkig ook niet te lang bij blijft stilstaan. Hij verliest zich af en toe wat in onzinnige scenes, maar die zijn net de leukste om volgen.

Die dikke tweeling vond ik trouwens nog het leukst. Zagen er ook geweldig komisch uit. Verder vond ik het ontbreken van Burton's donkerdere kant hier een groot voordeel, vind dat toch meestal niet zo goed werken.

Ben geen enorm Burton fan, maar zo mag hij ze nog maken. Erg vermakelijk en prachtig in elkaar gedraaid.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Montorsi
Beetje een light versie van het originele verhaal..

Het is een vervolg met een ander verhaaltje, maar het lijkt wel of de Disney-saus de scherpe randjes heeft doen verdwijnen. Veel minder tergend, veel minder laagdrempelige filosofie enz. Burton heeft het er zowat integraal uitgehaald en er een typische familiefilm van gemaakt. Een absoluut minpunt..

Vond hem wel iets leuker dan verwacht. Oke, Depp is behoorlijk irritant, ik snap best dat je hem op alle posters wil zetten, maar om hem nou geforceerd in elke scene neer te gooien om maar Johnny Depp in beeld te kunnen brengen, begon redelijk te vervelen. Sowieso wel een beetje 'makkelijk' geacteerd door de man, en dan dat stomme geforceerde dansje op het einde..

Gelukkig blijven de geweldige personages uit het origineel verder wel overeind, en gaan ze soms nog een stapje verder. Helena Bonham Carter is geweldig als The Red Queen (Off with their heads!! ), net als de voice-acting van Stephen Fry als Cheshire Cat waar ik geen betere invulling had kunnen bedenken. Jammer genoeg viel Anne Hathaway er nogal buiten, erg slap en kleurloos geacteerd.

Verder visueel zeer mooi bij vlagen, de CGI vloekt als de pest soms, maar dat was iets waar ik me even overheen moest zetten, vaak was de versmelting juist opvallend mooi gedaan, en als geheel was het stiekem best stijlvol. Vooral een erg kleurrijk wereldje, al is dat gezien het verleden van het verhaal ook wel het minste wat je mag verwachten. De muziek vond ik vaak wel vreselijk, typische bombastische avonturensoundtrack, had toch wel wat meer van Elfman verwacht.

Al met al niet onaardig, soms best grappig, maar een paar flinke minpunten voor een hoog cijfer.

Jammer van het voorspelbare verhaal, jammer van Depp die weer hetzelfde doet en jammer van de weinige toevoeging die de 3d aan het verhaal geeft.

Best een goede film. De sfeer is er, Wasikowska doet het goed voor haar eerste grote rol en Bonham Carter steelt de show. Depp was wat matig in deze en deed me soms qua gedrag wat denken aan Jack Sparrow. Maar dat heb je wel vaker, ook bij andere acteurs.

Mooie CGI en ook al merk je wel dat de 3D meer een gimmick is, het helpt toch wat met in de wereld van Alice en co te komen. Alan Rickman en Stephen Fry weten met enkel hun stem je volledig in te pakken en dat is maar weer eens het bewijs van goede casting, samen met Carter en Glover.

Enige minpuntje was het laatste kwartiertje, vooral het eindgevecht. Wilde te groots zijn, het Futterwacken was belachelijk (al was het niet zo erg als ik had gedacht na al dat gedoe erover op internetfora) en de sprekende draak vond ik er ook wat over. Om al niet te zwijgen over de o zo realistische weergave van de 19de/20ste eeuw en de positie van de vrouw in de maatschappij in de laatste scènes.

Maar het blijft puur vermaak, een film waarbij je niet te veel moet nadenken. Zonder het einde zou het een 4 geweest zijn, nu een 3,5.

Maar ben het wel eens met de mensen die zeggen dat de Burton touch veel minder aanwezig was dan gewoonlijk.

En nog een kleine opmerking, al heeft het niets met de kwaliteit van de film te maken: ik ben naar de 3D versie geweest in Kinepolis (België) en de ondertitels waren toch wel belachelijk klein. Ik zat dan wel op de 9de rij (v/d 12), maar dit was toch wat overdreven. Dat er vaak een witte achtergrond was (beginscènes in de tuin, de White Queen en het eindgevecht) hielp ook niet bepaald.

avatar van wimnoot
Tim Burton's Alice in Wonderland

Eigenlijk ben ik (op de twee Batmanfilms en Big Fish na) niet zo'n fan van Burton. Met zijn drang naar alles wat duister en "weird" is maakt hij in mijn ogen films waarin ik me nauwelijks kan inleven. Zo ook weer met Alice in Wonderland.

Waarom de film dan toch een 3.5 krijgt komt vooral door het 3D gebeuren. Ik vind het echt een stap vooruit en het lijkt me de beste manier om de strijd aan te gaan met het downloaden van films. Ik geniet met volle teugen van al het prachtigs dat ons voorgeschoteld word.

De film zelf heeft niet zo veel om het hand, en is erg van de hak op de tak. Nooit wordt echt duidelijk wat de missie van Alice nu is. Ze rent van hot naar her richting het kasteel van de rode koningin of naar het kasteel van de witte koningin. Maar de karakters die ze onderweg tegenkomt zijn wel de moeite waard. Of het nu de Cheshire kat (Stephen Fry), Mad Hatter (Johnny Depp) of Tweedledee en Tweedledum (Matt Lucas van Little Britain) is, allemaal laten ze een bijzondere indruk achter. Ook leuk om Crispin Glover weer eens te zien. Hij raakte een beetje uit de gratie na Back to the Future toen hij onder invloed van LSD een interview deed bij Letterman. Die beelden blijf ik hilarisch vinden.

Alice in Wonderland is een fijne film om een avondje te vullen. Verwacht geen wereldschokkend vernieuwend verhaal maar de sfeer,kleuren in combinatie van 3D beelden maken de film best de moeite waard.

3.5

avatar van Denden 100 Piek
Ik ben al van jongs af aan gek op films, maar het is iets van de afgelopen paar jaar dat ik me echt begon te verdiepen in regisseurs. Aan de hand van regisseurs weet ik vaak al van tevoren of een film mij aan zal spreken of niet. Dit heb ik vooral te danken aan Tim Burton, de eerste regisseur wiens films mij volledig wisten aan te spreken, van Beetlejuice tot Sweeney Todd. Met uitzondering van Planet of the Apes kan Tim Burton maar weinig fout doen bij mij. Zijn creativiteit en stijl vervelen me nooit, dus is het dan gek dat ik al sinds ik me kan herinneren uitkeek naar een Alice in Wonderland-verfilming van Tim Burton waarin die helemaal los kon gaan? Niet echt. Toen de film eindelijk werd aangekondigd was het voor mij dan ook niet echt een verrassing. De voorpret aan de hand van screens en trailers was gigantisch groot, evenals de teleurstelling toen de bioscopen dreigden de film niet te vertonen. Gelukkig kwam die er dan toch, en zo besloot ik om deze langverwachte film te ervaren op de beste manier mogelijk: IMAX 3D. Mijn verwachtingen waren torenhoog, ik kon eigenlijk alleen maar teleurgesteld worden. Maar ondanks dat Alice in Wonderland absoluut niet in mijn Tim Burton top 5 terechtkomt, kon ik na afloop van de film alleen maar zeggen: “Tim Burton heeft het nog steeds!”

Mijn grootste angst was eigenlijk het gebruik van CG, iets dat Tim Burton al heel lang in zijn films gebruikt en iets dat hij steeds meer toepast om zijn kenmerkende stijl te verwezenlijken. Ik heb er lang moeite mee gehad, vooral in Charlie and the Chocolate Factory kwam het voor mij niet helemaal goed uit de verf. Toen de eerste trailer verscheen was ik bang dat Alice in Wonderland dezelfde mixed bag aan CG zou worden. Gelukkig heb ik me daarin vergist, want deze film ziet er op elk gebied prachtig uit en nog belangrijker: het overtuigt. Tim Burton laat weer eens zien dat zijn stijl prima toe te passen is bij zowel donkere als kleurrijke films. Alice in Wonderland heeft het allebei en het gaat prima samen. Of het nu om een donker woud gaat of een kleurrijke tuin, Tim Burton draait er zijn hand niet voor om. Reken maar dat het er zelfs met al die moderne technieken weer ouderwets gestoord uitziet, alleen de 3D effecten waren niet echt bijzonder. Met vormgeving zit het dus wel goed, en daarmee weet Burton ook qua sfeer in elke scene de juiste toon te raken, mede met behulp van de prachtige soundtrack van Danny Elfman. Hoewel er dit keer geen herkenbare thema’s te vinden zijn in de soundtrack zoals ik gewend ben van Elfman, zorgt hij er wel voor dat elk moment weer magisch aanvoelt. Helaas kan je voor het eerst bij een Tim Burton film niet even rustig nagenieten van de film tijdens de eindcredits, want je wordt meteen compleet uit de film gehaald met een afgrijselijk en zeer ontoepasselijk nummer van Avril Lavigne. Erg jammer vind ik dat.

Het probleem bij de Tim Burton films is vaak dat de vorm belangrijker is dan de inhoud, al is het lang niet zo rampzalig als sommige recensies je doen geloven. Als je het originele verhaal kent, dan zul je het misschien net als ik alleen maar bewonderenswaardig vinden dat er überhaupt wat meer structuur in het verhaal zit in deze film. Door de film als een soort vervolg te presenteren en dan toch zoveel van het origineel erin te stoppen vind ik een goede manier om zowel nieuwkomers als kenners van het boek tevreden te stellen. Het boek direct omzetten in een film zou lang niet zo interessant zijn geweest als het verhaal dat je in deze film kan volgen. Dat gezegd hebbende blijft de focus toch op een grote kleurrijke groep personages waarvan er maar weinig echt aandacht krijgen en je ze dus niet echt leert kennen. Meer dan dat heb je toch ook niet nodig als je Alice in Wonderland verfilmt. Mia Wasikowska speelt de oudere Alice precies zoals ik me die had voorgesteld. Het was niet moeilijk te geloven dat ze ooit dat kleine meisje was van het originele verhaal. Ik heb heerlijk gelachen om de humoristische Tweedledee en Tweedledum, de March Hare en nog zoveel meer vreemde figuren. Ik vond het ontwerp van de personages, de animatie en de voice-acting allemaal top-notch. Vooral Stephen Fry als de Cheshire Cat was perfect gecast, en Alan Rickman als de Caterpillar was ook niet mis. Maar ik ben het eens met de meerderheid: Helena Bonham Carter steelt (zoals gewoonlijk eigenlijk, bedenk ik me nu) de show. Haar Red Queen is gruwelijk en hilarisch tegelijkertijd, en als kijker heb je net zoveel lol om haar te zien en te horen als dat zij zichtbaar had bij het spelen van die rol. Over Johnny Depp als The Mad Hatter ben ik ook heel enthousiast, zijn verschillende persoonlijkheden maakten elke scene waarin hij zat een feest om te zien. Dat sommige mensen dit als een simpele herhalingsoefening van Depp zien van zijn voorgaande personages vind ik onterecht, ik heb in ieder geval zeer genoten van zijn performance.

Tim Burton’s Alice in Wonderland is een fantastisch avontuur dat je moet beleven. Het behoort niet tot zijn beste werk, maar het is dan ook moeilijk om films als Sweeney Todd, Big Fish, Ed Wood of Edward Scissorhands te overtreffen. Ik ben een gigantische Tim Burton-fan, en ik ben me ervan bewust dat zijn stijl lang niet iedereen aanspreekt. Maar als je in bent voor een fantasierijk en compleet gestoord avontuur, dan is Alice in Wonderland een dikke aanrader!

avatar van Halcyon
De laatste keer dat ik een film in 3D zag. Het is dat de 2D-versie Nederlands ingesproken was, anders was ik hem sowieso niet in 3D gaan zien. Al met al vind ik het effect en de hele ervaring flink overroepen. Daar komt nog bij dat zo'n bril een flink deel van de oorspronkelijke kleuren vervormt en dat is gewoon vervelend. Ik heb trouwens gelezen dat de film helemaal in 2D is opgenomen en pas achteraf via computertechnieken naar 3D is omgezet. James Cameron gelooft niet in die techniek, maar ik moet zeggen dat op dat vlak zijn Avatar nog niet half zo efficiënt was. Merk ik daar afgunst ten opzichte van Burton?

De film zelf was matig. Het verhaal kon me niet zoveel boeien. Te standaard, te braaf, te kinderachtig. Ik had liever een hele nare acidtrip gezien, iets waarmee ik het oorspronkelijke verhaal van Alice in Wonderland altijd associeerde. Spijtig dat Burton hier de mainstream opzoekt; dat is helaas niet aan mij besteed. Dan zie ik liever een regisseur als Lynch zich aan een project als dit wagen.

Op visueel vlak valt er heel wat te beleven. Het production design is naar goede gewoonte fantastisch. De kleuren zijn dat ook, mits je de film in de oorspronkelijke vorm ziet en niet door zo'n belachelijke bril. Burton slaagt er op een bepaalde manier dus wel in je mee te nemen in het sprookje, alleen had het zoals eerder gezegd veel naargeestiger en beklemmender gemoeten. Sommige personages/creaturen die hij laat opdraven zijn leuk, anderen dan weer totaal niet. Zoals dat van Crispin Glover, voegt weinig toe. Ik had hem veel liever in de rol van Mad Hatter gezien dan Depp, ook al deed die laatste het meer dan behoorlijk. Net zoals Carter die met haar dikke hoofdje constant dezelfde gekke oneliner spuit. Best grappig. Elfmans bombastische score ben ik al vergeten, een bewijs dat zijn composities alweer niet veel meer dan inwisselbare riedeltjes zijn.

Burton bevestigt zijn visueel talent, maar helaas ook zijn voorkeur voor melige dramatiek. Op naar de volgende.

avatar van Parisa
Alice in Wonderland, door Tim Burton met zijn zowat vaste team. Toen ik zo'n jaar geleden hoorde dat hij eraan kwam, kon ik niet wachten tot het zover was. En toen werd het echt 14 maart en hebben we voor de 2e voorstelling 's avonds maar gereserveerd, omdat die vroeger in de avond al vol zat. Ook nu zat de zaal weer bijna helemaal vol, in onze '3D zaal' van de Euroscoop.

Brilletje op en even helemaal weg en wegzakken in Wonderland. Om daar dan maar te beginnen. Het zag er allemaal mooi uit. Ik was blij om hier en daar wat van Burton's 'hout' te zien. En krulletjes. En wat duisternis. Ik zag helaas iets meer Disney dan Burton. En ik vond dat Wonderland zijn eigen geflipte karakter een beetje kwijt raakte. En dat vond ik toch erg zonde. Kost de film wat aan waardering.

Dan de cast. Ik was weer erg blij om Depp & Carter te zien. Ze zijn inmiddels een berucht stel in Burton's wereld. En terecht. Ze helpen om de wonderlijke wereld en de karakters erin tot leven te laten komen.
De gekozen Alice was o.k. Geen enorme tegenvaller of opvallende persoonlijkheid.
Chess en rupsje waren lief. Leuk dat ze er waren, goed ingesproken.
De andere karakters kwamen snel en waren ook weer snel weg. Ik had gehoopt dat ook zij mochten bouwen aan Wonderland, zo gek als het is. Jammergenoeg was het vat dat betreft meer Alice light.

De kostuums ben ik dan weer zeer over te spreken. Met veel aandacht voor detail. De jurken waren mooi om te zien, lekker vol, mooie kleuren. Het rode jurkje van Alice is mijn favoriet, denk ik.

Het einde was niet geniaal, waar ik nog het meeste mee zat was de speech van Alice tegen haar bekenden weer terug in saai-land. Zo misplaatst. Laat dat kind toch fijn verder dromen.

Waarom dan toch 4*, zou je denken? Voordat ik hem zag dacht ik dat hij van mij 5+ sterren ging krijgen. En ook een een topper zou worden in mijn lijstje. De verwachtingen zijn niet geheel ingelost, maar door de liefde die Burton, Depp en Carter erin hebben gestoken, vind ik hem erg de moeite waard. Bovendien houd ik van het verhaal van Alice in Wonderland, en heeft dit verhaal zoveel in zich dat het zelfs met een veel slechter team nog wat zou zijn. Als laatste is de tijd voorbij gevlogen.
Alice in Wonderland van Burton & Disney bleek geen lekkere trip, maar toch een fijn reisje. 4*

avatar van maxo922
Ik had er meer van verwacht, en ik ben niet de enige.

Natuurlijk erg prachtige special-effects en super acteurs. Maar het verhaal verloopt erg onverwachts...een beetje langzaam. Raar aangezien het een hele korte speelduur heeft (gezien de vele andere fantasy-films). De meeste scenes zijn niet erg bijzonder en sommige zijn iets te sentimenteel. Nou moet ik ook zeggen dat Mia Wasikowska weinig pit in haar rol stopte.

Verder zaten er zeker ook positieve punten in.
De meeste acteurs deden het erg leuk en waren ook erg mooi in de grime gezet. De meeste scenes waren eigenlijk wel erg vermakelijk.

* 3,5

avatar van Jessen0wnt
Na een teleurstelling van zaterdagavond, de film was uitverkocht, maar gewaagd aan een rustige dinsdag avond? Gelukkig, er was nog plek maar ook op een dinsdag avond is Wonderland populair.

Ik had mezelf voorgenomen geen verwachtingen te stellen. Ik heb enkel alleen de poster gezien op moviemeter, en verder ging het niet. Onbewust had ik toch mijn verwachtingen gesteld, wat moet je anders met Tim Burton en een geweldige cast?

3D bril op, en start het wonderbaarlijke sprookje!

Wat heb ik genoten, alle oude vriendjes die je vaag herinnerd komen in animatie en 3D tot leven. Met mijn lieveling actrice: Helena Bonham Carter, kon het niet meer fout gaan. De geweldige typetjes die zij en Johnny neerzetten (en de gehele cast) is ongelofelijk. Dit is nou acteren!

De animatie en weet ik het allemaal, zag er fantastisch uit. Misschien niet super origineel, en weinig afwijking van het originele verhaal ging het toch tot mijn ''wonderland'' voorbij en zag ik een totaal nieuwe wereld.

Ik kan niks meer dan 4 verdiende sterren geven, blij dat deze film toch in de bioscoop is gekomen. Het zou minder spectaculair zijn wanneer ik dit op mijn mini tv-tje zie. Aanrader voor elke filmliefhebber, een must-see-film.

avatar van Leland Palmer
Verhaaltechnisch wat magertjes, maar visueel erg fraai vormgegeven. Heb daarnaast best genoten van (toptalent) Wasikowska haar verschijning en de knettergekke rol van Johnny Depp als 'The Mad Hatter'.

Alice haar 'Wonderland' ziet er prachtig uit, al is het als eindresultaat wel wat donkerder dan ik had verwacht, maar dat pakt goed uit. Veel leuke, mooie details en schitterend camerawerk. Het 3D gegeven is een leuke toevoeging, vooral bij de 'Cheshire Cat' en regelmatig wat vliegende voorwerpen of karakters die op je af komen vliegen, die ondersteund door de bombastische - maar mooie - score van Elfman voor een aantal érg gave momenten zorgen.

Voor de rest is het gewoon heel vermakelijk allemaal. Een lekker tempo, leuke humor en veel bijzondere en grappige karakters. Uiteraard is Depp de grote uitschieter. Jammer dan velen makkelijk roepen dat hij altijd maar ''hetzelfde'' doet - iets wat uiteraard (naar mijn mening) niet zo is. Geweldig grappig karakter, met z'n dansje op het einde, hehe Helena Bonham Carter is trouwens ook weer geweldig bezig; ''Off with their heads!''. De mix tussen CG en live-action smelt prachtig samen.

Ja, leuk filmpje. Misschien had ik net een heel klein beetje meer verwacht, maar ik ben tevreden met dit eindresultaat. Heerlijk visueel imponerend vermaak, met leuke karakters en een redelijk meeslepend verhaaltje in de wondere wereld van Burton.

avatar van $pecial
Gisteren avond was het zover; mijn eerste ervaring met iMax. Allereerst moet ik zeggen dat het een genot was om op deze manier een film te bekijken. De haarscherpe beelden en het prachtige en zuivere geluid

Waar ik zo verrast was op het gebied van iMax, zo teleurgesteld was ik over de film zelf.

Prachtige beelden, leuke typetjes, maar het is allemaal te kinderachtig en te lief.

Het geflipte stijltje wat meer bij Burton hoort is wat meer naar de achtergrond gedrukt en het disney gehalte wat opgekrikt. Heel erg jammer..

Natuurlijk zitten er ook geen verrassingen in het plot, maar veel dingen waren te voorspelbaar. De hele film had ik nog zoiets van het kan nog iets worden, maar het mocht niet meer zo zijn.

Neen, het gevoel dat mij nu nog overheerst is dat het meer geschikt is voor jongere kijkers.. Jammer jammer jammer..

Sowieso een van de mindere van Burton.. hopelijk herpakt hij zich weer met een iets mindere mainstream prent..

2.5 *

avatar van Freud
Burton doet het weer - zoals ik geen poppenfilm kan zien zonder aan zijn heerlijke creaties te denken en ermee te vergelijken, zal ik vanaf nu iedere 3D animatiefilm met deze vergelijken - en het zal niet gemakkelijk worden om dezelfde sfeer en een even fascinerende wereld te creëren als hij hier doet! HEt verhaal is misschien een beetje een rommeltje, maar dat heb ik met die 3D beelden ook steeds: je bent er niet aan gewend dus je kijkt vaak naar de foute hoeken - op een of andere manier paste dat gewoon mooie samen

Muziek is Elfman op zijn best (vanaf de eerste noot herkenbaar, maar het blijft werken), de personages zijn heerlijk (hulde aan de roman hier natuurlijk) en de hele wereld is een absoluut genot. Pandora wordt hierbij gereduceerd tot een saai bos - Neverland overklast het met gemak: donkere wouden en dorre woestijnen, schitterende speelgoedkastelen en dito interieurs, en een adembenemende finale! Ook character design is 100 % af, zowel de kostuums van de acteurs als de digitale wezens. Dikke chapeau

Dat de film het hoogste niveau niet haalt ligt een beetje aan het scenario: ik kende Alice in Wonderland niet, nooit gelezen of gezien, maar ik bleef een beetje over met een gevoel van 'is dat het nu?' als het op het verhaal aankomt. Meer waanzin, meer absurditeiten, meer chaos en een minder rechtlijnig op finale afstormend scenario zouden de film helemaal een meesterwerk hebben gemaakt. Ik vermoed dat het boek zo is - dat Disney terughoudender is begrijp ik, maar betreur ik dus ook. Maar hey, wat een zalige speeltuin heeft Burton weeral gecreëerd!!

Overigens: ik blijf 3D geweldig vinden, het maakt filmkijken terug die magische gebeurtenis die het vroeger was toen ik als kind ging kijken. Uiteraard zijn er kinderziektes en het is vrij vermoeiend kijken soms, maar bepaalde scenes hier zijn toch adembenemend: de val in de put, achtervolgingen door het bos, die vliegende kat, en zoveel kleine mooie vondsten die ik niet meer kan opsommen...

avatar van tommykonijn
Vandaag naar de bioscop geweest, ik heb daar Alice in Wonderland gezien. Een film waar ik best al lang naar uitkeek.

Tim Burton heeft weer een mooie film gemaakt, dit vervolg op de tekenfilm. Maar gelukkig zat er ook geweldig acteerwerk in (waaronder dat van Helena Bonham Carter als de Koningin). Maar vooral het personage van Johnny Depp was erg leuk: de Hoedenmaker. Jammer dat ik de 3-D versie in het Nederlands gesproken moest zien, ik had liever het origineel gezien. De Special-Effects waren ook erg mooi, en Wonderland werd goed in beeld gebracht. Hier en daar misschien wat kinderachtige trekjes maar het geheel was dat niet. 3-D blijkt toch best een leuke vondst. Ik heb me meer dan prima vermaakt en een leuk middagje Bioscoop gehad.

avatar van The One Ring
Alice in Normalland.

Nou ja, normaal is wat overdreven, maar het is opvallend hoe groot Burtons poging lijkt om zoveel mogelijk fantasie uit Lewis Carrolls boek te zuigen. Laat ik even voorop stellen dat ik gewoonlijk een hekel heb aan boek-filmvergelijkingen, omdat het om twee verschillende media gaat. Of het boek of de film beter is vind ik van weinig belang, als de twee uitvoeringen op zichzelf maar sterk zijn.

Toch kom ik hier niet helemaal onder een aantal observaties van het adaptatieproces uit, wellicht omdat het hier gaat om een boek dat me echt aan het hart ligt, maar ook omdat de verschillen tussen boek en film zo extreem zijn dat ik me gewoon de hele tijd afvroeg waarom Burton in vredesnaam Alice's Adventures in Wonderland wilde verfilmen. Het is immers duidelijk dat alles wat dat verhaal zo uniek maakt Burton weinig kon boeien, want hij heeft het er allemaal uitgegooid.

De laatste jaren zijn we overspoeld door fantasyfilms, met name dankzij het gelijktijdige succes van Lord of the Rings en Harry Potter. Wat ik het meest vervelend vind aan deze verhalen is dat ze allemaal ongeveer hetzelfde patroon volgen. Ik ben helemaal moe van van uitverkoren helden die als enige de kracht hebben om een bepaalde duistere macht te verslaan (en waarom vinden fantasyschrijvers profetieën zo leuk? Wat is er zo boeiend aan het verklappen van het einde aan het begin?). Nou is Alice's Adventures in Wonderland een van de weinige fantasyverhalen die dit patroon niet volgt. Sterker nog: het is zelfs geen goed versus slecht verhaal. Burton vond Carrolls aanpak te sketchmatig, oké, maar is dit werkelijk beter. Nu is Alice ineens volgens een aloude voorspelling een heldin die een duister wezen kan verslaan (helaas koos men van alle wezens Jabberwocky), wordt er een Excaliburachtig zwaard bijgehaald en worden alle personages binnen simpele archetypen geplaatst. Dus is de Mad Hatter een heldhaftige sidekick met zelfs een tragisch verleden, dient de catterpillar als de wijze oude Yoda/ Gandalf/ Dumbledore-kloon, is de Dormouse het typische schattige beestje voor de kids en is de White Queen teveel als andere Disneyprinsessen.

Carrolls boek is complete nonsens. Een frontale aanval op logica. Het ergste aan Burtons versie als boekverfilming vind ik dan ook dat het allemaal zo extreem logisch is. Waar is de waanzin gebleven? De bizarre humor. Sommige kijkers vinden wellicht dat de personages zich vreemd gedragen in deze film, maar vergelijk ze met het bronmateriaal en ze zijn de meest normale personen bedenkbaar. Hun immense gestoordheid is vervangen voor een prettige excentriekheid die hoogstens goed is voor wat geinige grapjes. Zelfs in de gekste dialogen zit een logica. Niemand zegt ooit iets wild onzinnigs.

Burton is zeer creatief als het om beelden gaat, maar als verhalenverteller heb ik hem altijd bijzonder fantasievol gevonden. Dat hij fantasyfilms maakt, maakt hem nog geen fantast zo blijkt. Dat valt nog het meest op bij de twee karakters die niet uit het boek komen: The Knave of Hearts (een verrassend ongeïnspireerde Crispin Glover) en die bloedhond. Je kunt merken dat die niet van Carroll komen, want ze zijn nog minder gek dan de rest hier. Hebben we echt een hond nodig met een dramatische achtergrond hier?

Ook tekenend is dat hele futloze, plichtmatige verhaaltje in de echte wereld dat hier als raamwerk dient. Onnodig, al was het enigzins fris dat Alice ditmaal Wonderland niet slechts gedroomd had. Anderzijds: kan iemand een zinnige reden noemen waarom Alice terug zou willen naar de echte wereld, terwijl ze er overduidelijk niets naar haar zin vond? De film zelf ontwijkt het antwoord op deze vraag.

Boekvergelijking terzijde: zou ik de film wel goed gevonden hebben als ik het bronmateriaal niet kende? Verrassend genoeg zou ik hem dan waarschijnlijk nog slechter gevonden hebben. Ik zei al dat het verhaal enorm cliché was en het wordt ook verteld zonder enige inspiratie. Het geheel voelt verrassend levenloos aan en ondanks (of dankzij) dat Burton er een emotionele kern in heeft proberen te forceren voelt het geheel zielloos aan. Het is rommelig, verrassend ongrappig (met uitzondering van enkele momenten) en duf. Het had allemaal wat losser gemogen. Speelser. Juist mijn kennis van het boek zorgde ervoor dat ik nog wat minimale plezier beleefde aan het spotten van de referenties tijdens de minste momenten.

Toch vond ik het geen verschrikkelijke filmervaring, want puur op filmisch gebied is dit een meesterwerk te noemen. Qua camerawerk, setdesign, kostuums, kleurgebruik en ja, inzet van CGI is dit beter dan bijna iedere andere fantasyfilm die ik kan verzinnen. De mix tussen cartoonuiterlijk en live-action is nooit zo mooi gedaan. De overdaad aan CGI stoord voor de verandering niet, maar werkt in het voordeel. Het is kunstmatigheid die mooi is. Ja, ik zou zelfs stellen dat Burton een eer bewijst aan John Tenniel die de fantastische illustraties deed voor de oorspronkelijke uitgave van het boek. Hier bewijst Burton zijn meesterschap als regisseur: het is visueel zijn beste werk geworden.

Nou is film een visueel medium, dus moet ik niet een enorm hoge score geven voor dit visuele kunststukje? Nee, want hoe mooi het ook is, het verhaal verpest het een beetje. Het mooie uiterlijk lijkt haast wel een pesterijtje van Burton: "Kijk eens hoe uitbundig en creatief het er allemaal uitziet en kijk eens hoe dus ik het allemaal een betekenis geef." Je hoopt gewoon de hele tijd dat deze aankleding eer aangedaan wordt met een fantasievolle aanpak vol waanzin, maar het mocht niet zo zijn. Ook de muziek werkt tegen. Die was lang niet zo frivool als de film zelf. Elfman op de automatische piloot, heeft kennelijk nauwelijks aandacht besteed aan waarvoor hij precies een score componeerde.

Dus Alice in Wonderland is een zo slecht mogelijke boekadaptatie, matig tot aardig als verstelsel en briljant qua visuele uitvoering. Dat brengt mij op een gemiddelde score.

avatar van Leviwosc
Mwah

Als ik met een onomatopee mag openen.

Heel eerlijk gezegd had ik meer verwacht van de film. Ik had al begrepen dat de film gebaseerd zou zijn op de twee boeken van Lewis Carroll over Alice met een draai van regisseur Tim Burton.

Dit verhaal is inderdaad nogal anders, maar ik mis de filosofische gedachte op de achtergrond. De verhalen van Lewis Carroll zijn bedoeld als kinderverhaal maar hadden direct een diepere laag waardoor het verhaal ook voor volwassenen interessant blijkt. Dat miste ik bij deze film van Burton. Het was nu inderdaad wat kinderlijker en in mijn optiek ook wat kort.

Het is een aardige film, de special effects zijn prachtig en voor kinderen is de film wellicht een goede zoetmaker voor de eigenlijke verhalen van Lewis Carroll. Maar deze film op dvd hoef ik niet per se.

Overigens ben ik het helemaal eens met de reacties van hen die zeggen dat de 3d versie niet bijzonder veel toevoegt. In de bioscoop waar ik de film bekeek waren de d3 brilletjes vrij donker waardoor het leek alsof ik door een zonnebril keek. Verder ben ik als brildrager ook niet te spreken over de brilletjes, want erg comfortabel zat het niet. Maar dit zal vast per bioscoop verschillen.

3 sterren

avatar van maerk
Alice in Burtonland.

Ik had meer verwacht aan alle reacties te horen. Ik vond het wel meevallen met die enorm fantasierijke belevenissen van Alice. Er zitten zeker wat leuke stukken in, maar over het algemeen kwam het niet wonderlijk op me over.

In Avatar vond ik de overdaad aan CGI erg goed werken, maar bij Alice in Wonderland voelde het allemaal te 'gemaakt' aan. Toegegeven, de wereld en beesten zien er leuk uit, maar alles is zo overduidelijk computergemaakt dat het me uit de film haalde. Ik had liever nog wat poppen of meer wezens als Depp en Carter gezien.
Burton schenkt veel aandacht aan de Mad Hatter, onze Johnny Depp, en dat is jammer. Ik vind Depp een hele leuke acteur en hij heeft me tot nu toe nog niet teleurgesteld in een Burton film, maar hier valt hij zwaar tegen. Hij heeft wat grappige momenten, maar meestal is hij gewoon niet grappig en het personage is niet bijzonder. Vooral het fabberwakken was vreselijk niet grappig. En zo zitten er een hoop figuren in die veel beter uitgewerkt hadden kunnen worden. Alice was bloedirritant, de prinses niet bijzonder enz. enz.
Maar toch staan daar een hoop leuke personages tegenover. Zo was de dikke tweeling, niemand minder dan Matt 'Little Brittain' Lucas, erg leuk. Alleen dat er zo weinig aandacht aan werd geschonken, hier had Burton heel veel leukere dingen mee kunnen doen. De Chessire Cat was een voorbeeld van hoe CGI wel gebruikt moet worden. Duidelijk nep, maar door het verdwijnen en die enorme grijns op een leuke manier gebruikt. Leuk personage. Maar de show wordt gestolen door Bonham Carter als de Red Queen. Geweldig!

Er had ook meer aandacht besteed kunnen worden aan het verhaal. Erg origineel was het allemaal niet te noemen. Overigens viel me wel op dat Burton best wel 'enge' dingen in zijn film verwerkte. Ik weet niet of een andere regisseur Alice over afgehakte hoofden had laten springen of een afgehakt hoofd zo open zou laten zien.
Visueel ziet de film er soms erg mooi uit, maar over het algemeen vond ik dit ook wel meevallen. Dit kan ook komen omdat ik de film in 3D zag, de vreselijkste uitvinding ooit. Het brilletje zakte af, ik kreeg er hoofdpijn van en de kleurenpracht verliest hierdoor al zijn kracht. Bovendien voegt het 3 keer niks toe. Ik hoop dat 2D de standaard blijft.

3*.

Edit: Die gestoorde haas die bij de Mad Hatter aan tafel zat behoort ook tot een van de hoogtepunten. Spoooon!

avatar van ibendb
Chesire Cat was wel schattig.....

avatar van Roel Bogers
Zeer prettige film met voor ieder wat wils.
Maar als je, net als ik, Alice in Wonderland al jaren het beste, meest fascinerende sprookje vind, dan is het helemaal smullen.

Ik vergelijk deze film graag met Avatar omdat het wederom een grote 3D film is. Na de film comcludeerde ik al gauw dat AiW Avatar op vrijwel alle fronten heeft overstegen.
Het bizarre verhaal van Alice is erg goed vertaald naar het scherm. De pracht en praal, de kleuren, zeker ook de muziek. Bovendien speelt de mooie Mia Wasikowska de rol van Alice uitstekend! Goed gecast, ze heeft een zekere wierde charme die heel goed past.

Ik vind het jammer dat Burton zoveel samenwerkt met Depp. Ik vind het niet echt een prettige acteur. Gelukkig was zijn rol niet al te groot. Ik had ook graag de briljante gelaagdheid uit het verhaal meer uitgediept gezien.

avatar van Near_Dark
Tim Burton volg ik al sinds de jaren '80 met films zoals: "Beetle Juice (1988)", "Batman (1989)", "Edward Scissorhands (1990)", "Batman Returns (1992)", "Mars Attacks! (1996)", "Sleepy Hollow (1999)", "Big Fish (2003)", "Charlie and the Chocolate Factory (2005)", "Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (2007)"...

Een nieuwe film van Tim Burton is altijd een beetje feest, althans dat was vroeger zo.
Zijn laatste vier films vond ik niet meer zo fantastisch als zijn eerdere werk, het zijn allemaal nog goeie films maar ze behoren eerder tot de middenmoot, toppers zijn het niet meer.

Deze "Alice" begint zelfs ronduit vervelend in de gewone mensenwereld. Het is wachten tot ze in de konijnenpijp valt en terecht komt in de magische wereld van Wonderland, vanaf dan is het best een vermakelijk niemendalletje.

Een sterk verhaal verwachtte ik niet maar ze hadden het op zijn minst interessant kunnen houden, en zelfs daarin zijn ze maar half geslaagd. De beelden zien er oogverblindend mooi uit ! Spijtig dat de LCD-Bril, nodig om het 3D-Effect te kunnen zien, alles zo donker maakt. Daar had die andere 3D-Film "Avatar (2009)" helemaal geen last van, alhoewel er ook veel donkere scènes in voorkwamen.

Ik kijk graag naar 3D maar dan moet het goed gedaan zijn. Ergens in het begin zie je insecten door de lucht vliegen, althans dat leek zo want als ze even ter plaatse bleven zweven in de lucht viel het me pas op dat het een vliegend schommelpaardje was !! Terug in beweging veranderde het in een wazige vlek, da's volgens mij de schuld van de slecht uitgewerkte 3D.

Ik ben er zeker van dat in de gewone versie van de film dit probleem van wazige en onduidelijke beelden zich niet voordoet, al zal het wachten zijn tot ik die volgend jaar eens op de Filmkanalen herbekijk om daar zeker van te zijn. Dit is nog maar eens het bewijs dat 3D écht deftig moet toegepast worden. Met "Avatar (2009)" heeft James Cameron bewezen dat het wonderlijk kan uitpakken, nu maar hopen dat de andere filmmakers zijn techniek overnemen.

Het eindgevecht vond ik super spectaculair, daar was het 3D-Effect verbluffend. Spijtig dat de rest van de film op automatische piloot speelde. Het moraliserende stukje wanneer Alice terug in de gewone wereld terecht komt, aan het Victoriaans landhuis, vond ik overbodig. Blijkbaar enkel bedoeld om tienermeisjes toch nog met een goed gevoel achter te laten, op mij kwam het over als flauw en afgehaspeld...

6,5/10.
Een visueel wondermooi sprookje dat gebukt gaat onder een slap scenario waardoor ik hem maar middelmatig vond. Komaan Tim, zorg er voor dat je volgend film
( Frankenweenie ) een schot in de roos wordt.
Doe het voor je fans van het eerste uur !

Filmsite: http://adisney.go.com/disne...

avatar van Chainsaw
Tim Burton verfilmt het verhaal van Alice in Wonderland. Johnny Depp in een grote rol, Danny Elfman als componist en een verhaal vol bijzondere creaties en personages. Het zou bijna zijn grote magnum opus kunnen zijn. Jammer genoeg is Burton's Alice in Wonderland op veel fronten behoorlijk matig werk. Sterker nog, wat mij betreft de minste Burton die ik tot nu toe heb gezien (Alleen Sweeney Todd en Pee-Wee nog niet gezien). En dat had ik toch niet helemaal zo verwacht.

Er zat overduidelijk veel werk in de design van de film, zover is zeker. Jammer genoeg houdt het echt positieve over Alice in Wonderland daar ook wel op. De film bevat veelal best aardig vormgegeven, maar inhoudelijk echt bijzonder lege en oninteressante personages. Deze personages huppelen (of dansen ) vooral wat doelloos rond, maar een band krijgen met één van hen lijkt praktisch onmogelijk. De meeste karakters zijn overigens ook opvallend niet-grappig. Vooral die dikke tweeling en die hyperactieve muis waren behoorlijk vervelend. Maar ook Johnny Depp, een acteur die ik normaal gesproken aardig hoog heb zitten, ging erg snel vervelen met zijn standaard gekdoenerij en hyperactief gedoe. Maar goed, dat geldt eigenlijk voor iedereen.

Naast de karakters loopt de film ook behoorlijk vast op het gebied van verhaal en de bijbehorende verhaalstructuur. De hak-op-de-tak film springt van de ene locatie naar de andere en van het ene karakter naar het andere, je krijgt bijna het idee dat de makers ook niet wisten welke kant ze nu op wilden gaan. Je wordt als kijker flink heen en weer geslingerd en de film lijkt ook spanning op te willen bouwen, maar de conclusie is vrijwel teleurstellend. Het kwam voor mij eigenlijk over als een hoop poeha om vrij weinig. Daarnaast is de humor zelden geslaagd en slaat het drama de plank al helemaal mis. Enkel op het gebied van fantasie scoort de film punten, hoewel ook dat redelijk standaard Burton- werk is. Verrassend is het in ieder geval allerminst.

Om toch maar wat positiever af te sluiten; de film ziet er zoals gezegd goed verzorgd en sfeervol uit. Zag alleen de toegevoegde waarde van het hele 3D effect niet zo, kon 'm volgens mij net zo goed in 2D kijken. Maar hoe dan ook, verder waren er toch twee karakters die ik wel interessant vond; de altijd grijnzende kat, met de stem van Stephen Fry, en die Bandersnatch wisten voor een paar leuke momenten te zorgen. En ach, dat hoofd van Hamish werkte ook wel op de lachspieren.

2 sterren.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Prima vermaak.

Blij verrast door deze Burton. In Real3D gezien en alles werkte erg goed. Vond het tevens een stuk prettiger dan bij Avatar waarbij alleen het aspect diepte werd toegepast.

Wonderland is schitterend en een aantal creaturen maken indruk. Evenals Depp die puik is. Het verhaaltje in deze light-uitvoering hapt gemakkelijk weg, maar het draait hier natuurlijk om de maffe personages en visuele pracht.

Zeer goed.

avatar van otherfool
Tweede vervelende Burton op rij. Visueel vond ik het allemaal niet zo bijzonder als anderen doen vermoeden en het verhaal wordt erg vervelend en gezocht excentriek verteld. We kijken naar een freakshow, maar het hart (wat Alice zou moeten zijn) komt niet over, waardoor enige emotionele betrokkenheid ver te zoeken is. De humor kwam niet echt over, met als absolute dieptepunt het dansje dat bedoeld lijkt voor een flauwe kinderfilm.

1*.