Alpha Dog (2006)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Nick Cassavetes
met Emile Hirsch, Justin Timberlake en Anton Yelchin

Film over het levensverhaal van Jesse James Hollywood, een drugsdealer die beschuldigd werd van moord en kidnapping en de jongste man ooit werd die op de FBI-'most wanted' lijst kwam te staan.

avatar van flaphead
Verrassend goed. De openingsscene presenteert een familiegevoelig drama inclusief bijbehorende muziek, dat beloofd weinig goeds. Ik skipte zelfs een minuut. Gelukkig totaal niet representatief voor de rest van de film.
We volgen enkele tieners die 'gangstertje spelen', met passende levensstijl. Het lijkt wat geforceerd en 'te cool' te zijn, maar gaandeweg wordt je er helemaal in meegenomen. Het spel is fris, niet te moeilijk en het verhaal voldoet genoeg. Bijzonder is dat elk karakter likeable (b)lijkt te zijn, wat knap is in een misdaaddrama. Sterke rollen van Timberlake en Foster. Voldoende subtiele humor ook.
Door de interview-edits, hoewel ook geacteerd, wordt je eraan herinnert dat het een waargebeurd verhaal is. Dat wordt niet zo aangekondigd en dat is een plus. Het post-interview met Olive had overigens niet gehoeven.
Dikke meevaller, goede film gewoon, kijkt lekker weg, niet te ingewikkeld, maar ook niet oppervlakkig.

een hele goeie film.heb me zeker vermaakt.justin timberlake speelt hier ook super in.en de rest van de cast is ook super goed.een sterk verhaal.ja een geweldige film.

avatar van Daan258
Oeiiii, toch een tegenvallertje.

Het verhaal is super interessant en leuk om te volgen, vooral omdat het ook nog waargebeurd is.
Maar helaas vond ik de uitwerking wat minder.
De eerste helft van de film was best sterk. Mooie spanningsopbouw, de personages zijn goed neergezet en ook is de uitwerking van hier goed gedaan.
De cast van de film is zeker het grootste pluspunt van de film. Een grote lijst met bekende acteurs. Ben Foster en Anton Yelchin stelen zonder twijfel de show van de film. erg leuk om Yelchin te zien spelen toen hij nog wat jonger was. Ben Foster is toch zo'n gave acteur en altijd heerlijk om te zien spelen, hij weet altijd zijn rol goed neer te zetten en dit was ook hier het geval. Jammer dat hij alleen niet in erg veel films te zien is want hij verdient zo veel meer.
Zelf vond ik Timberlake juist niet goed gecast voor de film. Ben sowieso niet echt fan van hem en ook hier wist hij gewoon niet overtuigend over te komen.

De 2e helft van de film was toch een heel stuk minder.
Het wist mij allemaal niet even goed te boeien als bij de eerste helft, Er zaten zeker behoorlijk wat momenten in de film waar het allemaal niet even zo leuk en vermakelijk waren om naar te kijken, hier en daar soms een beetje saai. Daarom had de speelduur ook wel iets korter gemogen.

Wat ik ook wel jammer vond is dat je bij het eind niets meer te zien krijgt over de personage van Foster :s beetje jammer dit want bijna van alle andere personages in de film zie je dit wel. (of ik moet iets gemist hebben maar dit lijkt me sterk)

Al met al heb ik me kunnen vermaken, maar toch is het lichtjes wat tegengevallen. Misschien ook doordat mijn verwachtingen iets te hoog waren door de rating van de film.

Net geen 3,0*

avatar van rebelkush
Matig.
Nog nooit zo'n irritant intro gezien dat verpeste mijn mood.
Verhaal is matig, acteurs oke, saai.
Niet mijn soort film.

Tarkus schreef:
Van deze film had ik wel wat meer verwacht, zeker met zulk een cast.
Hoewel er op de acteerprestaties niets op aan te merken valt, en iedereen het best aardig doet, is er van het verhaal, dat waar gebeurt is, toch maar een rommeltje gemaakt, zo erg zelfs dat het ongeloofwaardig overkomt.
Het eerste uur is traag en vervelend, het is pas in het tweede uur dat de film op dreef komt en het eigenlijke verhaal naar boven komt, en de film dan pas ook wat spanning krijgt.
Het had dus best een half uur korter gekund en ook het scenario had veel beter uitgewerkt kunnen worden.
Zonde, want er zat veel meer in dit gegeven.
Wel een zeer goede soundtrack trouwens !!

Na het herbekijken van deze film blijf ik bij mijn eerste mening.
De film kan me nog steeds niet bekoren, ondanks de goede cast.