• 10.922 nieuwsartikelen

Met onder meer: Emile Hirsch, Justin Timberlake en Anton Yelchin

Gesproken taal: Tsjechisch, Spaans en Engels

Releasedatum: 23 augustus 2007

Plot Alpha Dog

"One crime. 38 witnesses. No way back."

Film over het levensverhaal van Jesse James Hollywood, een drugsdealer die beschuldigd werd van moord en kidnapping en de jongste man ooit werd die op de FBI-'most wanted' lijst kwam te staan.

Johnny Truelove

Interviewer

Tiko 'TKO' Martinez

avatar van flaphead

flaphead

Verrassend goed. De openingsscene presenteert een familiegevoelig drama inclusief bijbehorende muziek, dat beloofd weinig goeds. Ik skipte zelfs een minuut. Gelukkig totaal niet representatief voor de rest van de film.

We volgen enkele tieners die 'gangstertje spelen', met passende levensstijl. Het lijkt wat geforceerd en 'te cool' te zijn, maar gaandeweg wordt je er helemaal in meegenomen. Het spel is fris, niet te moeilijk en het verhaal voldoet genoeg. Bijzonder is dat elk karakter likeable (b)lijkt te zijn, wat knap is in een misdaaddrama. Sterke rollen van Timberlake en Foster. Voldoende subtiele humor ook.

Door de interview-edits, hoewel ook geacteerd, wordt je eraan herinnert dat het een waargebeurd verhaal is. Dat wordt niet zo aangekondigd en dat is een plus. Het post-interview met Olive had overigens niet gehoeven.

Dikke meevaller, goede film gewoon, kijkt lekker weg, niet te ingewikkeld, maar ook niet oppervlakkig.

avatar van Supernatural

Supernatural

een hele goeie film.heb me zeker vermaakt.justin timberlake speelt hier ook super in.en de rest van de cast is ook super goed.een sterk verhaal.ja een geweldige film.

avatar van Daan258

Daan258

Oeiiii, toch een tegenvallertje.

Het verhaal is super interessant en leuk om te volgen, vooral omdat het ook nog waargebeurd is.
Maar helaas vond ik de uitwerking wat minder.
De eerste helft van de film was best sterk. Mooie spanningsopbouw, de personages zijn goed neergezet en ook is de uitwerking van hier goed gedaan.
De cast van de film is zeker het grootste pluspunt van de film. Een grote lijst met bekende acteurs. Ben Foster en Anton Yelchin stelen zonder twijfel de show van de film. erg leuk om Yelchin te zien spelen toen hij nog wat jonger was. Ben Foster is toch zo'n gave acteur en altijd heerlijk om te zien spelen, hij weet altijd zijn rol goed neer te zetten en dit was ook hier het geval. Jammer dat hij alleen niet in erg veel films te zien is want hij verdient zo veel meer.
Zelf vond ik Timberlake juist niet goed gecast voor de film. Ben sowieso niet echt fan van hem en ook hier wist hij gewoon niet overtuigend over te komen.

De 2e helft van de film was toch een heel stuk minder.
Het wist mij allemaal niet even goed te boeien als bij de eerste helft, Er zaten zeker behoorlijk wat momenten in de film waar het allemaal niet even zo leuk en vermakelijk waren om naar te kijken, hier en daar soms een beetje saai. Daarom had de speelduur ook wel iets korter gemogen.

Wat ik ook wel jammer vond is dat je bij het eind niets meer te zien krijgt over de personage van Foster :s beetje jammer dit want bijna van alle andere personages in de film zie je dit wel. (of ik moet iets gemist hebben maar dit lijkt me sterk)

Al met al heb ik me kunnen vermaken, maar toch is het lichtjes wat tegengevallen. Misschien ook doordat mijn verwachtingen iets te hoog waren door de rating van de film.

Net geen 3,0*

avatar van rebelkush

rebelkush

Matig.

Nog nooit zo'n irritant intro gezien dat verpeste mijn mood.

Verhaal is matig, acteurs oke, saai.

Niet mijn soort film.

Tarkus

Tarkus schreef:

Van deze film had ik wel wat meer verwacht, zeker met zulk een cast.

Hoewel er op de acteerprestaties niets op aan te merken valt, en iedereen het best aardig doet, is er van het verhaal, dat waar gebeurt is, toch maar een rommeltje gemaakt, zo erg zelfs dat het ongeloofwaardig overkomt.

Het eerste uur is traag en vervelend, het is pas in het tweede uur dat de film op dreef komt en het eigenlijke verhaal naar boven komt, en de film dan pas ook wat spanning krijgt.

Het had dus best een half uur korter gekund en ook het scenario had veel beter uitgewerkt kunnen worden.

Zonde, want er zat veel meer in dit gegeven.

Wel een zeer goede soundtrack trouwens !!

Na het herbekijken van deze film blijf ik bij mijn eerste mening.

De film kan me nog steeds niet bekoren, ondanks de goede cast.

avatar van eempag

eempag

Over lafheid, nog grotere lafheid en Wannabee gangsters

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Alpha Dog is een erg geslaagde reconstructie van een spraakmakende en ook misselijkmakende moord op een minderjarige. Een groepje lowlifes rond een jonge drugdealer, Johnny Truelove, kidnappen de jonge broer van een kerel die nog schulden heeft aan hem, om hem zodoende tot afbetaling te dwingen.

De groepsdynamiek wordt prima geschetst. Die Truelove is dan nog wel een slimmerd omdat hij iedereen rond zijn vinger kan winden met geld en chique parties. De gekidnapte ziet het allemaal eerder als een spelletje met goede afloop. Ik moet zeggen dat ik de moordscène hartverscheurend en naar vond omdat die jongen zijn moordenaars tot het einde vertrouwde . Daarna die moeder die zowat instortte in dat footage materiaal . Ik kreeg er een rot gevoel bij. Toch positief dat gerechtigheid uiteindelijk is geschied maar wat ben je er mee als je zoon dood is.

Tot slot helemaal goed geacteerd door Foster, Hirsch en vooral Timberlake die een erg verdeeld personage neerzet. Triestig zo'n verhalen. Wat me ook opviel is dat die nullen uit de hogere sociale klassen kwamen. ... Met de moord door die Reuzegom studentengroep hebben we hier in België trouwens een gelijkaardig feit te pakken; zelfde milieu, zelfde soort verveelde rijkeluiszoontjes die stilaan de criminele weg opgaan.

avatar van macrobody

macrobody

Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon de schuld van het drugsbeleid. Hoeveel zinloze moorden en doden zijn er te wijten aan dit beleid? En nu wordt marihuana langzaam maar zeker overal legaal zodat er weer een inkomsten bron kan worden aangeboord voor nog meer zinloze 'oorlogen'. Oorlog tegen een virus, iemand? Best zuur als je vanwege een marihuana veroordeling jaren in de gevangenis hebt moeten zitten.

Maar goed, misschien was het wel op een andere manier mis gegaan. Het waren uiteindelijk niet de slimste van de klas als je zulke beslissingen maakt.

Goede film, goede vertolkingen en een meeslepend drama.

avatar van frans123

frans123

Boeiend maar naar, en naargeestig , triest, is het verhaal van de film die het niet daarvan moet hebben maar de uitstekende cast. Was die niet zo goed dan had ik m na een uur uitgezet : drugs , zuipen, dollen, n..ken daar kan een verhaal niet uit bestaan ....Maar na een uur gebeurt er wat...wat doen we met die knul?

Knappe verfilming , zonder over de top te gaan [ spoiler] met de moord [ spoiler ].

avatar van flaphead

flaphead

flaphead schreef:

Herzien, en ik ben het nog 100% eens met mijn recensie van 7 jaar geleden. Uitstekende film. Ik zit qua scores eigenlijk standaard onder het gemiddelde, maar deze bevalt me duidelijk beter dan de rest. Ik ben normaal niet zo van de 'stoere types' en dito levensstijl, maar op een of andere manier wordt het hier zo neergezet dat ik regelmatig met een grijns toe zat te kijken. Gewoon goed.

avatar van Shadowed

Shadowed

Regisseur Nick Cassavetes, die over z’n loopbaan heen toch wel verdienstelijke kwaliteit heeft geleverd, brengt met zijn misdaaddrama Alpha Dog een hoop bekende acteurs en actrices bij elkaar zonder dat veel van deze leden echt indruk maken. Met name Emile Hirsch en Justin Timberlake zijn behoorlijke miscasts, maar ook Ben Foster levert hier één van zijn mindere rollen af. Niet omdat hij het per definitie slecht doet, wel omdat zijn overacterende houding vooral voor onbedoelde hilariteit zorgt. De bijrollen van Anton Yelchin en Dominique Swain maken uiteindelijk de meeste indruk. Voor de langste tijd komt de rauwheid van het verhaal door het constante, vulgaire geschmier niet echt over, waardoor de finale erg "laat" en geforceerd aanvoelt. Eenmaal diezelfde finale is aangebroken staat er plots wel een betere film voor je neus, maar tegen die tijd zijn we al bijna 100 minuten verder. Cassavetes wisselt qua locatie vaak af en gaat gedetailleerd te werk met het waargebeurde bronmateriaal, maar Alpha Dog maakt uiteindelijk vooral een misplaatste indruk.