menu
zoeken in:
avatar van Arnie
skoorsiesie

om maar eens een balletje op te werpen...

avatar van stephan73
Ik dacht altijd Scoorsaysie..

avatar van maxcomthrilla
D-ark schreef:
Een film maar van de man gezien:
Gangs of New York(3,0)


Insgelijks, alleen dan:

Taxi Driver 2,5*

En dat was een uitermate teleurstellende film.

Goodfellas en Casino liggen wel op stapel. Ik laat me graag overtuigen...

avatar van Onderhond
Ondertussen wat meer (en recentelijker) van de beste man gezien:

2.0* - Cape Fear (1991)
2.0* - Raging Bull (1980)
2.0* - Goodfellas (1990)
1.0* - Casino (1995)
1.0* - Taxi Driver (1976)
1.0* - After Hours (1985)

avatar van D-ark
Onderhond schreef:
Ondertussen wat meer (en recentelijker) van de beste man gezien:

2.0* - Cape Fear (1991)
2.0* - Raging Bull (1980)
2.0* - Goodfellas (1990)
1.0* - Casino (1995)
1.0* - Taxi Driver (1976)
1.0* - After Hours (1985)

Niet al te posetief...

lowhusky
Arnie schreef:
skoorsiesie

om maar eens een balletje op te werpen...


yes! Ik ben er eindelijk achter gekomen hoe je Scorsese uitspreekt! Scoorsaysie, wat stephan al zei

avatar van The One Ring
Martin Scorsese...

Het is me de laatste weken opgevallen dat ik in een aantal discussies bij verschillende films (niet allemaal van Scorsese) en topics het vaak voor Scorsese of een van zijn films opgenomen heb. Hoewel ik hem altijd hoog aangeschreven had staan viel het me nu pas op dat ik mezelf eigenlijk best een fan van hem mag noemen.

Toegegeven, hij zit niet in mijn top 5 favoriete regisseurs (hij is nummer 6 eigenlijk). Daarbij lijkt hij patent te hebben op 4*. Mijn andere favoriete regisseurs hebben meerdere 5* of 4,5*, Scorsese niet. En toch kunnen zijn films bij mij eigenlijk nooit iets kwaad doen en ik kijk ze altijd met plezier.

Scorsese is natuurlijk op zijn best in zijn maffiafilms. Ik heb het al vaker gezegd, maar ik zeg het nog maar eens: wat mij betrefd is Goodfellas, met alle respect voor de Godfathertrilogie, de ultieme film over de maffiawereld. Maar ook Casino, Mean Streets en zijn recente The Departed zijn een fantastische uitbeelding van de wereld van de gangsters.

Maar daar blijft het niet bij. Wat mij betrefd weet Scorsese ook andere werelden schitterend in beeld te brengen. Zijn weergave van de 19e eeuw in The Age of Innocence (een waar onderschatte film, eigenlijk ook door mijzelf), is ongeëvenaard. Maar ook voor het klassieke Hollywood in The Aviator wist Scorsese de perfecte beeldtaal te vinden en ook Gangs of New York is bijzonder sfeervol. Opvallend is wel dat Scorsese op MovieMeter nauwelijks gewaardeerd wordt zodra hij afwijkt van zijn gangsterverhalen. Alsof alle mensen zó graag het geweld uit zijn maffiafilms zien dat ze de goede eigenschappen uit zijn andere films missen. Geen enkele film tussen Casino en The Departed (de laatste twee maffiafilms van Scorsese) wordt echt hoog ingeschat. Naar mijn mening onterecht, want bijvoorbeeld The Aviator en Gangs of New York vond ik erg sterk.

Een opvallende kritiek op Scorsese's films is vaak dat zijn verhalen onorigineel zijn. Goodfellas zou een standaard rise-and-fall-vertelling zijn. Nou is dat precies de samenvatting die je van dat verhaal kan geven, maar Goodfellas draait net als alle andere films, The Departed uitgezondert, nauwelijks om he verhaal. Mijn indruk is eerder dat Scorsese het verhaal bij die film simpel hield zodat hij zich meer op een perfecte sfeerschets kon richten. Daarbij zit de film vol met briljante scènes. Er is nauwelijks ruimte voor meer verhaal. Kun je het Scorsese het dan kwalijk nemen dat hij geen ingewikkeld verhaal met overbodige ontwikkelingen verzon? Wat mij betrefd niet. Casino heeft eigenlijk hetzelfde verhaal als Goodfellas. Misschien een zwakte, maar toch weet Scorsese weer perfect de sfeer neer te zetten. Dan zijn er ook nog zijn remakes: Cape Fear en The Departed. Als je naar een remake gaat kijken weet je bij voorbaad al dat het niet om een origineel verhaal gaat, maar toch is het voor mensen weer genoeg reden tot kritiek. Wat mij betrefd zijn ook die twee films prima gefilmd. The Departed overtrefd wat mij betrefd het origineel.

Scorsese is verder ook een echte filmfreak heb ik gemerkt en kan er, net als Tarantino, erg mooi en fascinerend over praten. Zijn liefde voor films straalt niet alleen van zijn interviews maar ook van zijn films af. Dat maakt zijn werk alleen maar aangenamer om te bekijken.

En dan heb ik nog niet eens mijn favoriete Scorsese genoemd: Taxi Driver. Nou kan ik die film niet helemaal binnen dit verhaaltje passen dus laat ik het bij een eervolle vermelding. Opvallend genoeg vind ik de film die door de meeste mensen als zijn beste werk gezien wordt, Raging Bull, tot nu toe de minste. Maar Raging Bull is nodig aan herziening toe.

Nog een lijstje om het af te maken:

1. Taxi Driver (5*)
2. Goodfellas (4,5*)
3. Casino (4*)
4. The Aviator (4*)
5. Mean Streets (4*)
6. Cape Fear (4*)
7. The Departed (4*)
8. Gangs of New york (4*)
9. The Age of Innocence (3,5*)
10. Raging Bull (3,5*)

Pfff, wat een lange tekst heb ik geschreven. En ik was van plan om alleen maar een paar woordjes neer te zetten

avatar van feanaro surion
Raging Bull is dan zeker aan herziening toe!

avatar van Silvio Dante
Ik heb nog niet zoveel van deze man gezien, maar hoe meer ik begin te zien hoe gefascineerder ik geraak. Ook al halen veel van zijn films maar net de helft heb ik de neiging Scorsese een goed regisseur te noemen.
Hier volgt een lijstje:

1. The Departed 4.5*
2. Goodfellas 3.0*
3. Raging Bull 3.0*
4. Taxi Driver 3.0*
5. Mean Streets 2.5*
6. After Hours 2.5*

Ik kijk echter uit naar het zien van: Bringing Out The Dead, Casino, Cape Fear, The Aviator en Gangs Of New York.
Ik ga nu Bringing Out The Dead kijken, hopelijk bevalt hij me

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Silvio Dante schreef:

Ik ga nu Bringing Out The Dead kijken, hopelijk bevalt hij me


Ondergewaardeerde film vind ik.

Art
Absoluut, wordt eens tijd dat ik die herzie en dan eens kijken of ie een halfje omhoog kan.

avatar van Silvio Dante
Heb inmiddels al weer heel wat van Scorsese gezien en herzien. Men top ziet er nu wat anders uit:

1. Goodfellas 4.5* (ben aan het twijfelen om 5 te geven)
2. The Departed 4.5*
3. Bringing Ou The Dead 4.5*
4. Casino 4.0*
5. Raging Bull 3.0*
6. Taxi Driver 3.0*
7. Mean Streets 2.5*
8. After Hours 2.5*

Deze week ben ik ook eens gaan shoppen in Media Markt en ik kon me het werkelijk niet laten om snel even Casino en The Last Temptation Of The Christ (nog niet gezien) mee te grabbelen.
Scorsese begint serieus in mijn achting te stijgen, als het zo doorgaat zou hij wel 'ns m'n favoriete regisseur kunnen worden.

avatar van Goodfella_90
Dan mag je 5 t/m 8 wel eens als de bliksem gaan herzien.

avatar van Poisonthewell
Blijft een van de beste Amerikaanse filmmakers aller tijden.

1. Taxi Driver 5*
2. Mean Streets 5*
3. Goodfellas 5*
4. The Departed 5*
5. Raging Bull 4,5*
6. Bringing Out the Dead 4*
7. The King of Comedy 3,5*
8. Cape Fear 3*
9. Gangs of New York 3*
10. Alice Doesn't Live Here Anymore 3*

Hij heeft hem eindelijk zijn oscar, en terecht!!!

avatar van HarmJanStegenga
Bij Casino (1995):

VanRippestein schreef:
tegenvaller. Na Gangs of New York (ook tegenvaller) en Aviator (ook tegenvaller), schrap ik scorsese van mijn toffe regiseurs lijstje. Hij heeft twee goede films gemaakt (taxi driver en bringing out the dead). Ik begin zo langzamerhand te denken dat die twee films zijn uitzonderingen zijn in zijn voor de rest saaie oeuvre.

Wederom gaat het over de maffia, dit maal in Las vegas. Ziet er gelikt uit, maar het mij gewoon te weinig diepgang. er gebeurt wel redelijk wat, maar het zijn allemaal dingen die langzaam maar een beetje doorpruttelen (net als Gangs of New York en Aviator) .

Daarnaast word Robert de Niro zo langzamerhand ge typecast als maffia baas.

helaas.


Jammer! Dat er mensen zijn die zo over Robert de Niro en Martin Scorsese spreken! Een schande.......En heeft Scorsese maar twee goede films gemaakt volgen jou? En Bringing out The Dead is er een van? Haha....laat me niet lachen! Scorsese verdient sowieso voor Casino, Goodfellas, Taxi Driver, Cape Fear, Raging Bull, Gangs of New York, The Departed en Mean Streets de welverdiende complimenten! Een van de beste regisseurs ooit! Samen met Spielberg, Coppola etc.

avatar van VanRippestein
wat een aanvallende reactie.
HarmJanStegenga schreef:
Jammer! Dat er mensen zijn die zo over Robert de Niro en Martin Scorsese spreken! Een schande........

Jaja verschillende mensen verschillende meningen. Bedankt voor het "een schande" noemen van de mijne . In vind het dan weer jammer dat jij niet open staat voor mijn kritiek.

HarmJanStegenga schreef:
En heeft Scorsese maar twee goede films gemaakt volgen jou? En Bringing out The Dead is er een van? Haha....laat me niet lachen!

Voor het geval wij elkaar niet begrijpen: van de 5 films die ik van Scorsese heb gezien, vind ik er 3 erg slecht. De rest heb ik niet gezien, en ik betwijfel of ik dat nog wil na 3 slechte ervaringen met die regisseur.

Ik denk dat Bringing Out the Dead een erg geslaagde film is. Het idee, de sfeer van de stad spraken mij erg aan. Films die wat filosofischer van aard zijn of films waar ik een zinnige metafoor (of meer) uit kan halen spreken mij nu eenmaal meer aan dan gangster verhalen die voor de rest weinig om het lijf hebben.

HarmJanStegenga schreef:
Scorsese verdient sowieso voor Casino, Goodfellas, Taxi Driver, Cape Fear, Raging Bull, Gangs of New York, The Departed en Mean Streets de welverdiende complimenten! Een van de beste regisseurs ooit! Samen met Spielberg, Coppola etc.

Zoals gezegd kan ik daar niet over meepraten omdat ik de helft van de films die jij noemt niet heb gezien.

Als ik jouw persoonlijke top 10 films bekijk met daarin Titanic, Braveheart en Forrest Gump. Denk ik dat jij en ik behoorlijk ver uit elkaar liggen qua film smaak. Het is natuurlijk lullig om eerst jouw argumenten onderuit proberen te halen en ze daarna zelf te begruiken. Maar ik vind het erg typisch dat jouw favoriete regiseur, naast scorsese, Spielberg is. Maarja, zoals ik eerder al aan heb gehaald: iedereen zijn eigen mening. Ik hoop dat jij dezelfde voldoening haalt uit de films van Scorsese als ik uit de films van Lynch

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
HarmJanStegenga schreef:
En Bringing out The Dead is er een van? Haha....laat me niet lachen!



Vind ik ook een van zijn beste films, zwààr ondergewaardeerd.

Max en Joep
ja, mee eens.
Bringing out the Dead is geweldig.

avatar van HarmJanStegenga
VanRippestein schreef:
wat een aanvallende reactie.
(quote)

Jaja verschillende mensen verschillende meningen. Bedankt voor het "een schande" noemen van de mijne . In vind het dan weer jammer dat jij niet open staat voor mijn kritiek.

(quote)

Voor het geval wij elkaar niet begrijpen: van de 5 films die ik van Scorsese heb gezien, vind ik er 3 erg slecht. De rest heb ik niet gezien, en ik betwijfel of ik dat nog wil na 3 slechte ervaringen met die regisseur.

Ik denk dat Bringing Out the Dead een erg geslaagde film is. Het idee, de sfeer van de stad spraken mij erg aan. Films die wat filosofischer van aard zijn of films waar ik een zinnige metafoor (of meer) uit kan halen spreken mij nu eenmaal meer aan dan gangster verhalen die voor de rest weinig om het lijf hebben.


Maar ik vind het erg typisch dat jouw favoriete regiseur, naast scorsese, Spielberg is.


Ten eerste: ik had het wel op een andere manier kunnen zeggen tegen jou natuurlijk, ik bedoelde het niet op een aanvallende manier .
Ik vind Bringing out the Dead ook een goede film, dat ben ik met je eens maar wat mij betreft haalt hij het niet bij Goodfellas, Raging bull etc. Maar dat is natuurlijk ieder zijn mening.......
En welke films heb je nog niet gezien van Scorsese dan?
En ik vind spielberg niet de beste naast scorsese maar hij is gewoon ook erg goed. Ik vind Francis Ford Coppola bijv. beter dan spielberg.......waarom zou het trouwens typish zijn?

avatar van HarmJanStegenga
Max en Joep schreef:
ja, mee eens.
Bringing out the Dead is geweldig.


Is ook zo....! Maar hij haalt het niet bij Goodfellas, Raging Bull, Taxi Driver, Cape Fear, Casino etc.

Max en Joep
wat mij betreft mag hij gewoon TUSSEN die titels, niet er onder of er boven.

avatar van VanRippestein
HarmJanStegenga schreef:
Ten eerste: ik had het wel op een andere manier kunnen zeggen tegen jou natuurlijk, ik bedoelde het niet op een aanvallende manier .
Ik vind Bringing out the Dead ook een goede film, dat ben ik met je eens maar wat mij betreft haalt hij het niet bij Goodfellas, Raging bull etc. Maar dat is natuurlijk ieder zijn mening.......
En welke films heb je nog niet gezien van Scorsese dan?
En ik vind spielberg niet de beste naast scorsese maar hij is gewoon ook erg goed. Ik vind Francis Ford Coppola bijv. beter dan spielberg.......waarom zou het trouwens typish zijn?


ik heb gezien: taxi driver, Bringing out the dead, Casino, Aviator (halverwegen afgezet) en gangs of New York. De rest dus nog niet.

Hmmm, nou ik vind Bringing out the dead eigenzinniger dan de andere Scorsese films die ik heb gezien. Dat is voor mij altijd een pluspunt. Zowel qua verhaal als qua stijl heeft hij voor mij veel meer te bieden dan de rest.

Ik vind het typisch dat je spielberg noemt omdat ik hem bij uitstek géén eigen stijl vind hebben: Hij maakt blockbusters. Als ik een film van hem zie, weet ik dat pas als ik zijn naam lees. Anders niet.Dit komt omdat hij te algemeen is. Ik hou van regisseurs die duidelijk een eigen stijltje hebben.

avatar van VanRippestein
HarmJanStegenga schreef:

En heeft Scorsese maar twee goede films gemaakt volgen jou? En Bringing out The Dead is er een van? Haha....laat me niet lachen!


HarmJanStegenga schreef:
(quote)


Is ook zo....! Maar hij haalt het niet bij Goodfellas, Raging Bull, Taxi Driver, Cape Fear, Casino etc.


huh?

avatar van HarmJanStegenga
VanRippestein schreef:
(quote)


(quote)


huh?


Wat probeer je daar mee te zeggen? Bringing out the Dead haalt het niveau van vele Scorsese films gewoon niet!

avatar van PaulieWalnuts
Beste regisseur die ik ken.

GoodFellas 5,0
Raging Bull 5,0
Taxi Driver 5,0
Casino 4,5
After Hours 4,5
Cape Fear 4,5
The Departed 4,0
The King Of Comedy 4,0
Mean Streets 3,5
Gangs Of New York 3,0

avatar van Egoistico
Mean Streets - 3*
Taxi Driver - 5*
Raging Bull - 4.5*
King of Comedy - 4.5*
Goodfellas - 5*
Cape Fear - 3.5
Casino - 5*
Gangs of New York - 2.5*
The Departed - 3.5*

In bezit, maar nog niet gezien:

The Aviator
The Last Temptation of Christ

avatar van Silvio Dante
Een klein half jaartje na m'n vorige post heb ik toch weer even 5 Scorsese's erbij gekeken; en dat leek me een ideaal moment voor een nieuw toplijstje.

1. Goodfellas 5*
2. Bringing Out The Dead 4.5*
3. The Aviator 4.5*
4. The Departed 4.5*
5. Casino 4.0*
6. After Hours 4.0*
7. The Last Temptation Of The Christ 3.5*
8. Gangs Of New York 3.0*
9. Mean Streets 2.5*
10. Taxi Driver 2.5*
11. The Color Of Money 2.5*
12. Raging Bull 2.0*
13. Cape Fear 2.0*

Martin Scorsese is de voorbije 2 jaar serieus in m'n achting gestegen: Vroeger -toen ik hier net een account had aangemaakt- moest ik werklijk niets weten van Scorsese: Ik had After Hours en Goodfellas bekeken en geen van beiden wisten me te bekoren.
Het was wellicht omwille van het feit dat Marty hier de hemel in werd geprezen dat ik z'n Goodfellas ben gaan herbekijken.
Ik was alweer een jaartje ouder en werd op slag verliefd op de film, hij kreeg zelfs een top tien notering van mij.
Scorsese staat nu zeker weten in m'n top 5 van regisseurs.

U zult geen toplijsten over het oevre van Scorsese van mij meer verwachten vooraleer ik volgende films heb bekeken of herbekeken:

The King Of Comedy
Raging Bull
Taxi Driver
Alice Doesn't Live Here Anymore
Who's That Knocking At My Door

Tegen dan zal ik er 18 gezien hebben, en mag ik mezelf een Scorsese-kenner noemen .

avatar van W.M.J.M
Er komt weer een Scorcese/De Niro film namelijk "Frankie Machine" Werd ook weer eens tijd. Het beste duo ooit in de filmgeschiedenis als je mij vraagt.

avatar van W.M.J.M
1' Taxi Driver 3.5
2' New York, New York, 3.0
3' Raging Bull 4,5
4' The King of Komedy 5,0
5' Goodfellas 4,5
6' Cape Fear 3,5
7' Casino 4,5
8' Gangs of New York 3,0
9' The Aviator 2,0
10' The Departed 3,5

Gast
geplaatst: vandaag om 03:14 uur

geplaatst: vandaag om 03:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.