- Home
- Filmreiziger
- Meningen
Meningen
Hier kun je zien welke berichten Filmreiziger als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
About Time (2013)
IJzersterke film! Het is een zeer geslaagde combi van romantiek (zonder poezelig te worden), drama (zonder zwaar te worden) en droge, britse humor (geen onderbroeken lol). De term 'Romcom' zou de film onrecht doen: het overstijgt dit niveau op alle fronten maar het is luchtiger dan een gemiddeld melo-drama.
Uitstekend acteerwerk van de volledige cast, maar met een speciaal compliment voor de twee jonge hoofdrolspelers. De bonus hier is de chemie tussen de hoofdrolspelers en misschien wel de chemie tussen de volledige cast. Het komt authentiek over, je gelooft het en je leeft mee. Ze doen dit alles ondersteund met een briljant script. Het concept van het tijdreizen klopt hier en daar niet helemaal, maar dat stoort niet. De soundtrack is ook spot on. De karakters maken vloeiende en geloofwaardige ontwikkelingen door en het is eenvoudig om je ermee te identificeren en in te leven of mee te leven.
Ik kan er eigenlijk maar weinig op aanmerken. Ja, het einde is misschien wat moralistisch en zoet, maar ik denk dat het voor vele onder ons een (bekende) levensles die het waard is om af en toe herhaald te worden. Voor mij is deze film de verassing van de afgelopen maanden. 4.5 sterren!
After the Sunset (2004)
Ik ga hier niet al te veel woorden aan vuil maken. Ik heb de film na een klein uur uitgezet: ondanks de grote namen, (erg) slecht geacteerd (ook van Bronsnan). Salma ziet zeker aantrekkelijk uit, maar het acteerwerk is om te huilen. Wat is dit slecht.... Echt B-film kwaliteit. Helaas. 1,5 ster.
Against the Ice (2022)
Ik was positief verrast door deze film. Nee, het haalt niet het niveau van The Revenant (Film, 2015) maar ik vond deze film sterker dan Nova Zembla (Film, 2011).
Veel van de film is opgenomen op locatie: prachtige beelden die al helpen om je in het verhaal te trekken. De acteurs spelen erg sterk en hebben een goede chemie. Het verhaal dat ca. 3 jaar duurt wordt in 1h45 verteld, dus je moet concessies doen. De tijdsprongen is daar een voorbeeld van. Mij stoorde het niet maar het is wel goed om je bij een tijdsprong even in te beelden en voor te stellen hoeveel tijd er gepasseerd is. Het afzien is er zeker, maar niet overdreven. Als je gaat voor een makkelijke actiefilm kan dat tegenvallend zijn. Echter, als je een historische film wilt zien vind ik dit juist een sterk punt: de film blijft dicht bij het originele verhaal en er is weinig extra spanning verzonnen om de kijker tevreden te houden. Voor mij gebeurde er meer dan genoeg om elke minuut te boeien. Eigenlijk kan ik weinig echte kritiekpunten noemen. Voor mij blijft op 3,5 ster hangen omdat er ook geen 'wow' factor is (wat dus deels samenhangt met het feit dat de film trouw wil blijven aan de feiten). Al met al een prima film die voor mij veel beter uit de verf kwam dan ik op basis van de scores had verwacht. Aanrader voor iedereen die van dit soort films houdt.
Age of Adaline, The (2015)
Sterke film. Zoals eerder geschreven: een sprookjesachtige sfeer (je moet de 'uitleg' aan het begin accepteren en de film toelaten). Origineel verhaal. Natuurlijk op punten wat voorspelbaar, maar toch een mooie plotwending halverwege. Prima acteerprestaties, hoewel ik de rol van Michiel Huisman iets minder opdringerig zou hebben neergezet. Harris Ford speelt een prima en sympathieke bijrol. Prima chemie tussen de twee hoofdrolspelers: de liefde is wat mij betreft goed en geloofwaardig neergezet. Thema's zoals keuzes maken, vluchten of confronteren, ouder worden en 'wat wil je met je leven' zijn mooi uitgewerkt zonder het te dik er bovenop te leggen. Maar ik vond dit bovenal een sympathieke film waar je blij van wordt. Mooi mix tussen drama en romantiek, met de nadruk op romantiek. Vier sterren.
Alles op Tafel (2021)
Alternatieve titel: All In
Tegenvallend. Waarom hebben zo veel filmmakers de behoefte om een remake te maken terwijl er al zo veel goede versie bestaan van dit verhaal? Ook deze Nederlandse remake is wat mij betreft overbodig. Het acteerwerk is individueel niet slecht, maar het geheel is hier minder dan de som der delen. De chemie ontbreekt, de geloofwaardigheid ontbreekt. Al met al toch wel een vermakelijke film, leuk (gejat) thema / script en acteerwerk precies zoals mag verwachten van deze cast. Zou dit normaal 3 sterren geven, maar een halve ster eraf voor het gebrek aan chemie en geloofwaardigheid van het gezelschap.
Almost Christmas (2016)
Een 'okay' kerstfilm als je niet al te hoge verwachtingen hebt.
Alleen de vader kan goed acteren, de rest van de cast is matig. De film is cliché, voorspelbaar, heeft een zichtbaar laag budget. Soms grappig, vaak ook niet. Het drama blijft erg aan de oppervlakte. Er had echt veel meer uitgehaald kunnen worden met een beter script en een wat betere cast. Maar goed, het is een acceptabele kerstfilm, en daar zijn er niet zo heel veel van. Dus, wil je in de kerststemming komen en ben je okay met de 'standaard-kerstfilm-kwaliteit' dan is dit een prima keuze. 2,5 ster (en dan compenseer ik voor de gemiddelde kwaliteit van kerstfilms, anders had ik er echt minimaal nog een halve ster af moeten halen).
Alpha (2018)
Dit is zo'n film waar ik eigenlijk niet goed bij weet hoe hem te beoordelen. Het thema spreekt me erg aan. De beelden zijn prachtig. Acteerwerk zeker niet slecht. Maar de film komt niet écht aan bij me. De beelden zijn denk ik te mooi, te gestileerd. Ik voelde niet de pijn, de angst de koude. Het was vooral prachtig om naar te kijken. Maar daarmee klopte de boodschap niet voor mij. Vooral de kunstmatig bewerkte natuurbeelden aan het begin van sommige scenes hadden echt weggelaten kunnen / moeten worden voor mij. Ook op het verhaal valt veel aan te merken. Het idee / concept is echt ijzer sterk, maar de uitwerking hapert. De vriendschap tussen de wolf en onze hoofdpersoon had veel meer uitgewerkt kunnen worden. Het is allemaal iets te gemakkelijk gedaan. Ik vergelijk de film met de Renevant en The Grey. Beide spelen voor mij op een écht hoger niveau en zijn er meer in geslaagd om me mee te nemen op avontuur. Hoewel ik echt wel een leuke avond heb gehad - mede vanwege mijn voorliefde voor dit soort films - lukt het met toch niet om meer dan 2,5 ster te geven. Misschien ben ik te streng, maar ik zou zeggen: een remake maken en dan goed doen!
American Made (2017)
Misschien ben ik te streng, maar de film viel me tegen. Saai... Te lang zonder drama of spanning. Ze proberen een grote tijdspanne in een (relatief) korte duur te proppen waardoor je de personages niet echt leert kennen en de motieven niet leert begrijpen. Het wordt bijna documentair. Tom Cruise is wel perfect gecast, in tegenstelling tot Domhnall Gleeson (erg ongeloofwaardig als CIA agent). Het is een aardige film als je geïnteresseerd bent in de historische gebeurtenissen, daar dan ben ik weer bang dat er te veel van de werkelijkheid wordt afgeweken. Ik miste iets dat dit het kijken waar maakt. Het mag spanning, drama of comedy zijn, maar een film moet toch iets bieden. Niet elk historisch gegeven biedt voldoende voor film. Al met al blijf ik achter met een gevoel: waar heb ik nu helemaal naar zitten kijken? Echt slecht was het niet, maar zeker niet bevredigend genoeg voor mijn 3 sterren.
American Underdog (2021)
Ondergewaardeerd op Moviemeter. Ja, het is een typisch Amerikaanse sportfilm, dus als je daar niet voor in bent, vooral niet kijken. De film is degelijk en doet wat je er van mag verwachten. Acteerwerk is prima, goede regie, script is prima en blijft trouw aan het werkelijke verhaal. Fijn dat de focus ligt op het privé leven, het levensverhaal de dramatiek en niet op de sport zelf. Dit had net zo goed over een andere sport kunnen gaan. Eigenlijk is er maar weinig op aan te merken. Natuurlijk heb je af en toe de typische 'Hollywood sentiment trucjes' maar nogmaals: als je dat niet wilt, vooral een Koreaanse film gaan kijken . Toch vond ik het meest bijzonder van deze film het verhaal zelf. Ik kon nauwelijks geloven dat dit echt is gebeurt. Kurt balanceert tussen 'een ongekende doorzetter' en 'plaat voor je kop'. Wat hij hiermee weet te bereiken is fenomenaal. En het is ook nog een ontzettend sympathieke vent die loyaal is en met heel hard werken (en waarschijnlijk slechts een gemiddeld talent) de top weet te bereiken. Je kunt je dromen verwezenlijken! En daarmee zijn we weer terug bij 'the American dream'. Dus ja, op en top Amerikaans, maar daar is wat mij betreft in deze film niets mis mee. 3,5 sterren.
Angel Has Fallen (2019)
Eens met de andere reviews: je kunt het eigenlijk niet een hele goede film noemen. Maar toch: ik heb een ontzettend leuke avond gehad!
De film heeft een hoge vaart zonder dat je het verhaal kwijtraakt. Nergens kakt het in of wordt het saai. Ook niet tijdens de rustmomenten. Acteerwerk is gewoon okay. De acteurs zijn aan het werk, spelen niet gepassioneerd, maar leveren degelijk werk. Het verhaal is inderdaad super cliche. Maar ik vind dat niet erg (het wordt steeds moeilijker om écht origineel te zijn in dit genre). De CGI heeft me in het geheel niet gestoord. Actie is hard en realistisch in beeld gebracht. De loop van het verhaal is voldoende uitgewerkt. Er zitten uiteraard wat onlogische zaken in, beslissingen die echt niet te begrijpen zijn etc. maar dat neem je bij dit soort film voor lief. De enige actrice die écht de de mand valt is mevrouw Smith.... dat was echt niet best. Ook jammer dat je de 'twist' al van kilometers afstand ziet aankomen. Dit soort zaken hadden ze toch echt iets beter hun best op kunnen doen. Oh, en ook apart: voor de zekerheid wordt er door de personages af en toe maar even uitgelegd hoe de film in elkaar zit mocht je toch nog het spoor bijster zijn geraakt. Beetje over de top en onnodig. Maar goed, ik ben even meegenomen in een spannende fantasiewereld en dat heeft een leuke avond opgeleverd. En lang niet elke actiefilm slaagt daar in. 3,5 ster!
Apollo 13 (1995)
Geweldige film. Het is bekend hoe de film afloop, maar toch blijft de film tot het einde boeien. Als de problemen beginnen klinkt het bekende 'Houston, we have a problem'. Geweldig om te zien hoe de astronauten en de medewerkers van de Mission Control in Houston alles uit de kast halen om de ruimtereizigers veilig thuis te brengen 'failure is not an option!'. De acteerprestaties zijn magnifiek. Ik vermoed dat de astronauten bewust een slaap te kort hebben gecreëerd om de vermoeidheid authentiek na te kunnen spelen (en zo niet, dan hebben ze dit geweldig geïmiteerd). Ook in het Mission Control wordt sterk en overtuigend geacteerd. Een speciaal compliment voor Ed Harris: hij zet een magnifieke Gene Kranz neer met krachtig leiderschap. Je voelt de spanning van de beslissing die hij in split seconds moet nemen. Beslissingen die het verschil maken tussen leven en dood. Ja, de film heeft een wat 'wat zijn we in Amerika toch goed en stoer' maar dat overheerst de film niet. Ook voelt de film niet gedateerd aan. Al met al een sterke productie. Je moet geen spectaculaire actiefilm verwachten met allerlei onrealistisch toestanden: dit is een waargebeurd verhaal dat veel meer drijft op een onderhuidse spanning die goed wordt overgebracht in de film. Misschien ben ik iets te royaal omdat ik onlangs het Houston Space Center heb bezocht en zelf in de Mission Control room heb gestaan waar deze film zich deels afspeelt en naast de Saturn V raket heb gelopen. Maar toch... 5 sterren!
Arctic (2018)
Uitstekende overlevingsfilm. Hoewel niet op waarheid gebaseerd, zeer realistisch in kaart gebracht. Uitstekend acteerwerk en je voelt de kou en ontbering. De spanning is niet kunstmatig opgevoerd: alles wat in de film gebeurd zou in een echte situatie waarschijnlijk ook wel min of meer op deze manier plaatsvinden. Een bijzondere keuze is dat er nauwelijks wat gedeeld wordt over wie de hoofdrolspeler is. Waarom was hij hier? Waarom is hij gecrashed? Heeft hij familie? Wat is zijn beroep? Je valt midden in een lopend verhaal van een man die het goed voor elkaar heeft. Hij heeft routine opgebouwd en heeft zich verzoend met zijn situatie en volgt routine matig de dagelijkse rituelen om in leven te blijven en zijn kans op een redding zo groot mogelijk te maken. Hij heeft een moeilijke keuze te maken: blijven of op pad gaan. Zeker omdat hij zich realiseert dat het nu zomer is, maar dat de winter voor de deur staat. Verwacht geen spectaculaire film met veel actie (dan word je teleurgesteld). Maar als je een realistische vertolking wilt van iemand die op het noordelijkste puntje van onze aarde probeert te overleven, dan krijg je een prachtige film voorgeschoteld. 4 sterren.
Arrival (2016)
Geen meesterwerk maar wel een sterke film. Het begin - het is eerder aangegeven - is traag. Iets te traag. Na een uur vraag je je af wat de rest gaat brengen. Dat 2e uur is echter beter en interessanter. Het einde van de film is briljant. Ik kan er niet veel over zeggen zonder het plot te verklappen, maar er worden in de film veel hints gegeven die je in eerste instantie wellicht niet opvallen. Dit is een film die het waard is om een 2e keer te bekijken. Acteerwerk was erg sterk, voor in het begin. De angst voor het onbekende was erg goed uitgebeeld en kwam erg realistisch over. De hele film kwam overigens realistisch over (mochten er ooit dergelijke eieren op aarde landen, kan ik me voorstellen dat wat in de film is weergegeven werkelijkheid zou worden). Chemie tussen de acteurs is prima. De sfeer in de films goed neergezet, maar wat één dimensionaal (verandert niet echt gedurende de film, wat toch wat bijdraagt aan een gevoel van saaiheid). Als je deze film wilt waarderen moet je houden van wat tragere, filosofische films die spelen met de wetten van de logica.
Art of Racing in the Rain, The (2019)
Deze film geeft eigenlijk exact wat je ervan mag verwachten: niet meer en niet minder. Een romantisch drama pur sang. Acteerwerk is voldoende, en het is Enzo die met kop en schouders boven de rest van de cast uitsteekt. Het verhaal is uiteraard al snel voorspelbaar, maar dat is niet echt storend. Verder zijn alle standaard ingrediënten die je in een dergelijk genre verwacht aanwezig. Sommige reviewers geven aan dat het geen komedie is. Dat is wel waar, maar toch vond ik de teksten van Enzo op momenten bijzonder grappig, maar het is zeker geen onderbroekenlol waarbij je van je stoel valt van het lachen. Ik zou zeggen: het is een romantisch drama met de nodige luchtigheid. Een feel good movie en hier en daar een leuke komische noot. De gemaakte opmerkingen over de stem van Kevin Costner ben ik het volledig mee eens: deze stem past echt niet bij de hond: niet sympathiek genoeg, te vermoeid, te oud. Zeker in het begin bij de jonge Enzo. Ik vond het ook jammer dat het racen als decor is gebruikt: daar was veel meer uit te halen (zeg ik ook als race liefhebber). De laatste scene zullen we het maar niet over hebben: dat vond ik echt een aanfluiting. Maar goed, al met al zoals aangegeven een film die je voorschotelt wat je ervan mag verwachten. Ben je daarvoor in de stemming, dan zal The Art of Racing in the Rain niet tegen vallen. Daarom een keurige 3 sterren.
Atomic Blonde (2017)
Perongeluk voor de 2e keer gezien. Kon me er niet heel veel van herinneren en dat zegt op zich al iets. Toch vond ik het geen slechte film. Uitstekende soundtrack, leuk dat het geplaatst is in de tijd dat de Berlijnse muur viel, iedereen acteert prima (Theron vertuigt). De actie is hard en realistisch. Natuurlijk is het over de top: de film is gebaseerd op een stripverhaal en dat zie je qua snelheid, sfeer en hoe de actie in beeld is gebracht. Maar ik vond het goed gedaan en zeker niet storend. Onze heldin is natuurlijk de beste, maar niet onoverwinnelijk. Je ziet haar ook regelmatig aan het eind van haar latijn en ze krijgt de nodige klappen te incasseren. De keuze om met flashbacks te werken vanuit een ondervraging werkt ook goed. Plot zit goed in elkaar en zag ik (zelfs voor de 2e keer ) niet aankomen. Door de hoge snelheid gaat het soms snel. Ik heb 'm soms even op pauze gezet. Kan me voorstellen dat ik in de bioscoop de draad op een gegeven moment zou zijn kwijt geraakt.
Ik blijf toch steken op 3,5 ster. Dat komt omdat de film simpelweg niet beklijft. Het is vermaak. Je ziet het, je eet je popcornbakje leeg en je vergeet de film. Maar veel meer probeert de film ook niet te zijn. Gewoon niet al te serieus nemen en lekker van genieten.
August Rush (2007)
Een pareltje van de filmindustrie. Geweldig acteer werk, mooie sound track. Een eigentijds sprookje dat uitnodigt om vaker te zien.