- Home
- Filmreiziger
- Meningen
Meningen
Hier kun je zien welke berichten Filmreiziger als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Kampen om Tungtvannet (2015)
Alternatieve titel: The Heavy Water War: Stopping Hitler's Atomic Bomb
Zeer sterke oorlogsserie. Realistisch, goed gefilmd, goed geacteerd. Boeiend verhaal dat ergens saai of te lang duurt. Elke nationaliteit spreekt z'n oorspronkelijke taal. Op waarheid gebaseerd en het verhaal blijft tamelijk goed trouw aan het origineel. Ook sterk: niemand wordt een karikatuur: ook niet de 'slechterikken'. Je gaat alle hoofdpersonen in de film begrijpen en leert ook de motieven voor hun daden. Aanrader. 4,5 ster dik verdiend!
Kandahar (2023)
Alternatieve titel: Operation Kandahar
Een standaard CIA-agent-baant-zich-een-weg-door-vijandige-woestijn verhaal dat brengt wat je er van kan verwachten. Ik had er iets meer van verwacht, maar heb me niet verveeld.
Ik houd van dit thema, dus een film moet het ook wel echt verknallen wil je mij kwijtraken. Dat doet Kandahar ook niet: ik heb een leuke avond gehad en me niet verveeld. Dat maakt niet dat het ook een goede film is. Acteerwerk is standaard, de soundtrack eigenlijk heel mooi maar niet altijd passend en de beeld die geschoten zijn in Saoedi Arabië zijn subliem. Een mooie bonus is dat het verhaal is geïnspireerd op de verschillende ware gebeurtenissen die voormalig CIA agent (nu scriptschrijver) Mitchell LaFortune heeft meegemaakt in zijn tijd bij de geheime dienst.
Maar er is ook veel op te merken zoals andere reviewers ook al hebben aangegeven: veel, heel veel cliches zoals de Arabieren worden neergezet. Het verhaal heeft een nodeloos complex begin (wat ook later niet bijdraagt aan een mooie ontknoping of zo) en er zitten een aantal onnodige fouten in de film: een auto ramt een andere auto: één auto ligt in puin, de andere auto rijdt zonder schade door. En als je in een neerstortende helikopter zit die in brand vliegt zonder hulpverleners paraat, komt daar een lichaam uit zonder brandwonden en bijna onberispelijke staat. Dat soort dingen. Niet dramatisch maar toch storend en volstrekt onnodig. Het einde wordt overdreven sentimenteel gedramatiseerd waarmee de film zich wat de serieus lijkt te nemen. Het is allemaal iets te veel 'chatgpt' niveau. Op de één of andere manier werd ik ook iets minder in het verhaal gezogen dan ik had gewild, de spanning wordt niet écht voelbaar. Er was gewoon meer uit te halen en dat is zonde.
Daarom blijf ik al met al steken op 2,5 ster. Als je van het thema houdt of fan bent van Butler vooral kijken, anders kun je deze denk ik beter overslaan.
Killers of the Flower Moon (2023)
Een prachtige en aangrijpende (helaas waargebeurde) film met top acteerprestaties. Helaas duurt de film 0,5 - 1 uur te lang en gaat daardoor soms wat vervelen.
Te beginnen met de plussen: Er wordt werkelijk subliem geacteerd door DiCaprio en De Niro. Lilly Gladstone kan nog wel meekomen, maar de andere acteurs verbleken er wat bij, maar dat is geen schande. Beide hoofdrolspelers spelen zo overtuigend dat het bijna griezelig is. De Niro in een rol die we van hem kennen, DiCaprio laat iets nieuws zien. De vrij monotone soundtrack draagt bij aan de continu drijgende sfeer en ook het camera werk is prima gedaan. Verder is het een stukje Amerikaanse geschiedenis dat ik nog niet kende en waar we ('we' in de zin dat de 'blanken' in de VS uit Europa kwamen) niet trots op kunnen zijn. Afschuwelijk te zien hoe ver men gaat voor geld. En ook we zien wederom dat veel geld uiteindelijk niet gelukkig maakt. Voor de Indianen dus, die waarschijnlijk meer hebben verloren dan gewonnen (wat overigens voor alle Indianen het geval is).
De achilleshiel van de film is de lengte. Niet elk verhaal heeft 3,5 uur nodig om verteld te worden. En dit is zo'n verhaal. Daardoor raakte ik soms verveeld en dacht ik regelmatig 'zo lang nog??' als ik de resterende speelduur zag. Dat betekent ook dat ik niet helemaal in het verhaal werd gezogen: ergens bleef ik een toeschouwer.
Overigens, is de beschrijving op Moviemeter niet helemaal passend: de FBI komt pas het laatste uur om de hoek kijken. Het gaat over een blanke familie tot het uiterste gaat om de olierechten van de een familie van Osage Indianen in handen te krijgen.
Ik heef uiteindelijk 3,5 star. Dit hadden er makkelijk 4 kunnen zijn als Scorsese zich wat meer in bedwang had gehouden qua filmduur. Een aanrader als je houdt van de late-western sfeer (je ziet letterlijk de overgang ontstaan van het Wilde Westen naar het hedendaagse Amerika), houdt van waargebeurde verhalen of als je houdt van misdaadverhalen met een rechtbank tintje. Of als je gewoon wilt genieten van het geweldige acteerwerk van De Niro en DiCaprio natuurlijk.
King of the Road (2020)
Ik ben verrast door de slechte reviews hier. Ik vond het een prima film. Nee, geen meesterwerk of Oscar materiaal, maar zeker beter dan de gemiddelde Nederlandse film. Er is kritiek dat de problematiek simplistisch wordt benaderd. Ik noem het realistisch, want dergelijke problematiek wordt door extreem rechts (of extreem links) simplistisch benaderd en dat is wat je ziet. Er worden geen karikaturen neergezet. Ik was daar in het begin wat bang voor. Toegegeven, de eerste 10 - 30 minuten kijk je misschien wel naar een karikatuur, maar dat verandert snel. Niemand in deze film is 100% goed of 100% slecht. Ik vond de karakterontwikkelingen overtuigend en vloeiend in beeld gebracht. Het is niet zo dat je iemands mening ineens ziet omzwaaien en doorslaat naar de andere kant. Er blijft nuance en de film schetst grijstinten. Ik snap sommige reviews niet waarin wordt gesuggereerd dat de film partij kiest voor bv. de racistische vrachtwagenchauffeur of dat de racistische chauffeur ineens helemaal pro-Marokkaans zou zijn... Dit is juist niet het geval. Het mooie vind ik dat de film registreert en in beeld brengt zonder uiteindelijk oordeel. Het laat het aan de kijker over om er wat van te vinden en dat valt nog niet mee want je gaat van beide kanten het goede en het slechte zien. Beide acteurs leveren prima werk af. De overige acteurs hangen er helaas wat bij maar vanwege de kleine rol doet het weinig afbreuk aan de film als geheel. Knap hoe de clou van het verhaal ook echt pas aan het einde wordt weggegeven. Verwacht geen actiefilm en verwacht geen humor in de film (want dat zit er echt niet in). Het is echt een realistische Nederlandse roadmovie met elementen van thriller en drama. Als je daarvoor in de stemming bent, dan zal de film je niet teleurstellen. 3,5 ster.
King Richard (2021)
Prima biopic over het leven van de familie Williams met vader 'King Richard' in de hoofdrol. Prima acteerwerk, Will Smith draagt de film met zijn intense en brijante acteerwerk! De kracht van de film is ook de achilleshiel: men is dicht bij de werkelijkheid gebleven. Ik kan dat enorm waarderen, want ik heb echt wat geleerd over het leven van Serena en Venus Williams. Echter, ondanks het bijzondere verhaal, blijft het daardoor ook wat kabbelen en zijn er niet veel momenten die er echt uitsteken en bij zullen blijven. De film wordt niet over sentimenteel en is geen tranentrekker, maar je kunt dit ook uitleggen als: er ontbreekt wat emotie en het raakt onvoldoende. Een ander punt van kritiek is dat - ondanks de stevige speelduur - het verhaal op punten uitleg mist. Wat maakte dat beide dames zo getalenteerd waren? Hoe wist de vader dit? Wat maakte de dames zo goed? Was het alleen doorzettingsvermogen en hard werken, of was het meer dan dat? Hoe hebben twee ouders die zelf het spelletje niet beheersen de twee kinderen naar zo'n hoog niveau kunnen trainen? En dan de affairs van Richard: laat het buiten de film of geeft het een plek. Nu wordt het ineens erbij gehaald zonder dat er verder wat mee gedaan wordt. Er missen gewoon wat elementen in de film en er blijven daardoor vragen onbeantwoord. Ondanks dat, heb ik me 2,5 uur goed vermaakt en meer respect gekregen voor de prestaties van Venus en Serena Williams. Maar dit keer is het toch Will Smith die de film boven het gemiddelde doet uitsteken. 3,5 sterren.
Klaus (2019)
Zeker één van de betere kerstfilms! Ik maak een diep buiging voor Sergio Pablos: wat een originele prequel op alle andere kerstverhalen die over de kerstman gaan. Dit verhaal gaat over de ontstaansgeschiedenis van de dikke in rode kleding gehulde weldoener. Als je deze film puur als willekeurige animatie film bekijkt, steekt deze waarschijnlijk niet boven het gemiddelde uit, maar kan prima mee doen: leuk verhaal, leuke personages, veel ontwikkeling in de karakters, grappig, serieuze ondertoon/thema's. Ook de dialogen waren sterk en gevat. De film is voor zowel kinderen als volwassen leuk om te kijken. Zoals gezegd: een prima animatiefilm, maar ik geef dit keer een ster bonus als kerstfilm en voor de originaliteit. Als je een goede, originele kerstfilm wilt zien en geen trek hebt in de kleffe, romantische hallmark creaties, is dit een prima keuze.
Knives Out (2019)
Tegenvaller. Ik snap de hoge scores niet goed.
Het script is voor een dergelijke film goed en origineel (voor zover een whodoneit echt origineel kan zijn). Het plot is (zoals het hoort) allemaal erg ver gezocht. Ik was bang dat het allemaal erg moeilijk te volgen zou zijn (hoge snelheid, veel personages) maar dat viel gelukkig mee. Je moet in het begin even goed opletten, maar dan gaat het wel. Camera werk is ook prima voor elkaar. Ana de Armas acteert ook bijzonder goed en geloofwaardig. Een paar andere acteurs doet het ook wel okay, maar daarmee is het goede dan ook gezegd.
Een groot deel van de cast acteert beneden niveau. Vooral Jamie Lee Curtis en Toni Collette slaan de plank flink mis. Er worden typetjes neergezet met het bijbehorende overacting. Bij sommige films werkt dit nog wel, maar hier in combinatie met het 'normaal' acteren van andere acteurs geeft een rare mix die me niet kon bekoren. Maar de acteur die met afstand het meest de plank misslaat is toch wel Daniel Craig. Ontzettend over de top een typetje neergezet. Het is zo'n ongelooflijke mis-cast. Als je een acteur wilt waarvan we moeten geloven dat hij uit het zuiden van de VS komt, neem dan iemand die uit het zuiden van de VS komt en het bijbehorende accent spreekt. Ga dan niet voor iemand die geboren is de UK en afwisselend in UK / New York woont. Ik heb sowieso al een hekel aan acteurs die een accent proberen na te doen, maar als je het dan ook zo slecht doet als Craig wordt het tenenkrommend en bijna een (onbedoelde) persiflage. Het heeft me de hele film actief gestoord.
Als je verzot bent op whodoneit films en je kunt de mislukte accent-immitatie van Craig hanteren, dan denk ik dat je wel plezier beleeft aan Knives Out. Als je toch al niet zo van het whodoneit genre bent of als je je na 10 minuten al verschrikkelijk ergert aan Craig, dan kun je deze film waarschijnlijk beter overslaan. 2,5 sterren (ik heb een halve ster afgetrokken vanwege het acteren en het accent van Daniel Craig).
Kom Niet aan Mijn Kinderen (2010)
Alternatieve titel: Don't Touch My Children
De reviews waren niet erg positief. Mijn drijfveer om de de film toch te kijken was het op waarheid gebaseerde onderwerp. De film viel me erg mee. Het acteerwerk is in het begin inderdaad niet top. Ik vond het echter voldoende en zeker boven GTST niveau. Het niveau groeit gedurende de film. De jongen kon helaas niet echt meekomen met de cast en speelt een nogal één dimensionaal karakter. Vader en moeder zijn prima neergezet. Het komt realistisch over en na het kijken van de film heb je het gevoel een kijkje te hebben gehad in een wereld die ik niet ken. Het is een korte film, maar voelt zo niet aan. Ook de spanning wordt goed opgebouwd. Een echt hoge score kan ik niet geven daarvoor steekt het gewoon niet boven het gemiddelde niveau uit. En het begin, de aanleiding, de context, daar had best 10 minuten extra aan besteed mogen worden waarmee de film op een nog steeds bescheiden 94 minuten zou uitkomen. Maar al met al toch drie sterren en een goede filmavond gehad.