Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Knives Out (2019)

Misdaad / Mystery

geregisseerd door Rian Johnson
met Daniel Craig, Chris Evans en Ana de Armas

Schrijver Harlan Thrombey wordt dood aangetroffen in zijn huis, vlak na zijn 85e verjaardag. Detective Benoit Blanc wordt ingeschakeld om het mysterie op te lossen, wat een behoorlijke opgave blijkt. Harlan heeft namelijk nogal vreemde en achterdochtige familieleden en ook nog eens een aantal stafleden die hem op zijn wenken bediende toen hij nog leefde.

• vanaf 28 maart te koop op dvd en blu-ray

avatar van Hans Gruber
Deze film heeft mij positief verrast. De sterrencast was top. Ze leken veel plezier te hebben. Dissonant was wat mij betreft Craig. Zijn vervelende accent stoorde mij de gehele film. Verder een goed plot met een paar twisten. Mooi landhuis en een geweldig ruziënde familie. Leuk om Johnson en Curtis weer eens te zien spelen. Voor mij absoluut 4**** waard.

avatar van Grindhouse62
joolstein schreef:
Een verrassende frisse, ontspannende whodunit! Het is een ontzettend fijne film die fantastisch in elkaar zit. Het verhaal draait om een fictieschrijver wiens raadselachtige dood rechtstreeks uit één van zijn misdaadboeken kon komen. Mooi was het dat bovenverwachting dit keer niet de detective het hoofdpersonage in de film speelt. Detective Benoit Blanc (een heerlijk over de top spelende Daniel Craig) is hier alleen een aangevend sleutelfiguur en het is aan de hand van één van de verdachte waar de kijker het moordmysterie mee kan oplossen. Mijn enige punt van commentaar is dat de halve oplossing net iets te vroeg duidelijk werd. Toch wist het einde me dan wel weer te verrassen. De film heeft verder een kleurrijke cast met veel grote namen, goede acteerprestaties, een messcherp plot en ook cinematografisch is het netjes verzorgd! De speelduur vliegt voorbij en het is een waar genot om naar dit Agatha Christie-achtig moordmysterie te kijken.
Heel mooi omschreven. Ik vind dit soort whodunit films geweldig om te zien en mee puzzelen wie het gedaan heeft. Ik heb een serie in mijn bezit, die heet Quincy, een serie uit de jaren 70 van de vorige eeuw, waarin een patholoog anatoom zelfstandig moorden oplost. Af en toe kijk ik een aflevering. Onlangs heb ik alle seizoenen van Murder she Wrote in bezit gekregen, ik had daar wel eens wat afleveringen van gezien, maar lang niet alles. Dus daar ga ik ook geregeld een aflevering van kijken en natuurlijk mee puzzelen naar de dader. Knives out was heerlijk om naar te kijken en is zeer zeker de moeite waard voor liefhebbers van detectives. Een 4.0

avatar van huiguh
Leuke vlotte film, de 130 minuten vlogen voorbij.

avatar van AniSter
Grappig, supergoed en met een 'dikke' cast. Al meerdere films van dit genre (moord in een familiehuis, door een naaste) gezien, maar dit was toch een van de betere. Vooral het in detail uitgewerkte eindplot. Dik twee uur genoten.

avatar van mjk87
Mescaline schreef:
Ik wist eigenlijk gelijk al toen hij een willekeurig mes pakte dat het een namaak mes zou zijn, misschien voor sommige nog een verrassing maar niet meer voor de doorgewinterde filmliefhebber.

Niet alleen dat stuk. Ook toen Armas vertelde dat het ziekenhuis met goed nieuws kwam. Je wist toen al dat dat a) niet waar was, b) de schurk van dienst dan wel zijn daad zou opbiechten op één of andere manier en c) dat ze daarna alsnog zou braken. En zo geschiedde.

Maar aan de reacties in de zaal te horen is Johnson wel geslaagd want die mensen rond mij vielen steil van verbazing uit hun stoelen. Tja.

avatar van Left4Dead
Ja leuk, vooral wanneer de executeur de erfenis voorleest en de reacties erop. Heerlijk ongegeneerd hoe men elkaar beticht en bejegent. De film kantelt zich dan weer heel leuk, ineens is Blanc een uitkomst i.p.v. een pain in the ass voor de familie. Ook zal de familie nu samen moeten gaan werken.

Het script is vermakelijk, heb niet in een deuk gelegen maar bijna constant had ik een glimlach. De film neemt veel gebeurtenissen, films en series en personages op de hak, en doet dat lekker subtiel. De regisseur doet het goed, het script is wel het beste van deze prent. Daarnaast is het acteerwerk fantastisch, de soundtrack soms heerlijk cynisch. Timing, en daarmee ook de editing, is zeker ook heel erg sterk.

Zeer vermakelijk, zo zie je ze zelden meer. Men heeft een klassiek snufje van oude mysteries weer op het doek getoverd minus het stoffige imago. Het heeft iets hedendaags gekregen, geldwolven en moraal daarentegen. Deed me denken aan de film Greedy .

avatar van AardeWerk
Het begon als een standaard cluedo stijl verfilming. Maar een heerlijke twist van het verhaal bij het voorlezen van het testament. En het is tot het eind een vermakelijke film waar wat mij betreft eigenlijk weinig tot niets op aan te merken valt.

avatar van mjk87
Rian Johnson kan na Star Wars nog steeds de jeweetwel krijgen, maar dit vind ik dan wel een leuke film van hem. Vooral een vermakelijke film, pretentieloos haast met een stel acteurs dat ook zichtbaar geniet. Goed tempo - die 130 minuten voel je nergens- een leuk plot dat net iets origineler is dan andere soortgelijke films doordat de kijker al snel te zien krijgt hoe de vork in de steel zit en je daarna toch een andere invalshoek krijgt. En over Ana de Armas natuurlijk niets dan positiefs.

Jammer alleen dat er met het medium film weinig wordt gedaan. Degelijke beeldvoering en weinig opwindends met de camera of fotografie. Opvallend, juist omdat die Star Wars-film van Johnson nu wel de mooist geschoten uit de reeks was, dat dan weer wel. Dat had ik ook bij deze Knives Out graag gezien. Anders was de score zeker hoger uitgevallen. 3,5*.

avatar van Donkerwoud
Op YouTube volg ik de internetfilmpjes van een leeftijdsgenoot (PushingUpRoses) over haar band met adventure games en oude televisieseries. Zo heeft ze bijvoorbeeld een langlopend retroperspectief rond 'Murder She Wrote' met Jessica Fletcher (Angela Lansbury) als het kwieke dametje dat als hobby-detective moorden onderzoekt in het fictieve Cabot Cove. Het is via PushingUpRoses' dat ik zelf weer interesse kreeg in het klassieke moordmysterie uit onschuldiger tijden. Toen thrillerhelden nog geen drugshandel moesten verbergen voor hun familie of politieagenten niet opgeslokt werden door de duisternis van de criminelen in wiens vaarwater ze terechtkomen. Of toen hedendaags moordonderzoek nog niet gevisualiseerd werd met hippe montages vol computeranimaties van DNA-strengen, schedelbreuken of rondspattende bloedspetters. Toen het nog om een flamboyante detective ging en zijn of haar (bijna gezellige) onderonsjes met verdachten, van wie de één nog schuldiger lijkt dan de ander. De scherpe spitsvondigheden en kleurrijke personages belangrijker dan gruwel of spektakel.

Het is diezelfde gezellige nostalgiefactor waarmee 'Knives Out' (2019) het klassieke moordmysterie opnieuw vormgeeft in een eigentijds jasje. Niet vol schijtlollige knipogen zoals 'Murder Mystery' (2019) eerder dat jaar, maar door enerzijds bloedserieus te blijven over overbekende bouwstenen uit het genre en ze anderzijds weer radicaal op te schudden. Een warm bad vol herkenning. De vermoorde rijkeluisman. Zijn landhuis als een eigen personage in het verhaal met al die exotische, ronduit bizarre snuisteren. De erven hadden allemaal belang bij zijn vroegtijdige dood, met het testament als een puzzel wie er wel of niet recht heeft op de nalatenschap. Zoals die kleurrijke familieleden als onbetrouwbare vertellers steeds hun eigen draai proberen te geven aan de noodlottige gebeurtenissen op dat ene feest. En natuurlijk meesterdetective Benoit Blanc (Daniel Craig) als de excentrieke Renaissance man, die de verdachten nauwlettend in de gaten houdt. Zo duidelijk geënt op detectivehelden als Hercule Poirot, Columbo of zelfs 'good old' Sherlock Holmes. De oplossing zal in ieder geval níet komen vanuit het lichtelijk incompetente speurwerk van Lieutenant Elliott (LaKeith Stanfield) en zijn twee ondergeschikten.

Maar het hart van 'Knives Out' (2019) is Marta Cabrera (Ana de Armas) die het morele zwaartepunt vormt in deze achtbaanrit vol verwikkelingen. Deze jonge, hardwerkende immigrantendochter (die zelfs kotsneigingen krijgt wanneer ze moet liegen) in een web van intriges en hebzucht. Zonder verdere details te willen prijsgeven, maar de verschillende plotlijntjes komen bijzonder vernuftig bij elkaar rond haar personage. En net wanneer de puzzelstukjes halverwege de film in elkaar lijken te vallen, zit er toch een nieuw addertje onder het gras dat de boel opnieuw opschudt. Het maakt 'Knives Out' (2019) een genrefilm die precies genoeg warme herkenning biedt, maar ook waar nodig durft af te wijken van eigen conventies. Ook zo verfrissend omdat het op speelse wijze maatschappijkritische balletjes opgooit (over bijvoorbeeld privilege versus afkomst) maar zonder daar enorm de nadruk op te leggen. De film is wat te plotgedreven naar mijn smaak en er worden wel erg veel losse eindjes aan elkaar geknoopt. Neemt niet weg dat ik de gehele speelduur een brede glimlach op mijn gezicht had.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ook in het Nederlands:

Hilarische 'Knives Out' krijgt een vervolg! | Filmtotaal filmnieuws

Ik vind de film heel goed, maar vraag me af of je dit uit moet melken. Al ga ik het met veel interesse volgen.

avatar van Psycho-M
Wat een heerlijke whodunnit.
Daniel Craig heeft volgens mij echt plezier gehad met deze rol.
En na deze film, voor zover iemand dat nog niet is, word je gegarandeerd verliefd op Ana de Armas.
Kan nu al niet wachten op de nieuwe James Bond film waar zowel Craig als de Armas wederom hun opwachting mogen maken.
Maar goed terug naar Knives Out.
Halverwege denk je dat je al weet hoe het zit, maar er zitten nog een paar twists in.
De 2 uur vliegen voorbij mede door de diverse kleurrijke familieleden (al hadden ze voor mij deze nog iets meer mogen betrekken in het geheel).
Dat er een vervolg zou komen zat er dik in en ik hoop dat deze net zo goed en amusant wordt als deze.

avatar van Brabants
Knives Out is een zeer leuke film van het begin tot het eind. De 130 minuten speeltijd vliegt voorbij. Mooi arsenaal aan bekende acteurs die allen geweldig acteren. Het verhaal heeft alles te bieden wat je als kijker maar wenst. Heb er kostelijk van genoten.

avatar van filmkul
Heerlijke thriller/whodunnit. Het verhaal zit erg goed in elkaar met leuke wendingen. De uitwerking is prima. Johnson houdt je als kijker een goeie 2 uur aan de buis/het doek gekluisterd. Hij maakt daarbij gebruik van flashbacks. Voor de whodunnit werkt dat uitstekend. Ook de acteurs werken prima samen en vullen elkaar goed aan. Craig zit fantastisch in zijn rol. Visueel ziet de film er ook goed uit. Topper. 4.0

Een klassiek moordmysterie, waarvan er in de loop der jaren talloze varianten verschenen zijn. Ondanks de vele wendingen is er goed beschouwd weinig nieuws onder de zon. Niettemin best vermakelijk.
Het is wel duidelijk dat de sterrenbezetting het goed naar z’n zin had en met het nodige plezier aan deze gelikte productie meegewerkt heeft. Mooie rollen van Daniel Craig en Ana de Armas, die binnenkort weer samen te zien zijn in de nieuwste James Bond-film. Fijne cameo van M. Emmet Walsh.

avatar van herman78
Amusante film, die net wat te lang duurde. Mooie setting in een prachtig landhuis (doe mij ook zo'n studeerkamer). Verder toffe vondst van een moord die door de oude Harlan wordt geframed als zelfmoord om de dader (wat we dan nog denken) vrij te pleiten, zodat ze haar erfenis niet ontloopt. Dit in combinatie met alle familieperikelen die Harlan ook nog een hak zet, leveren een verhaal op dat een uitstekende laatste thriller van Harlan was geweest. Leuk om weer eens een whodunnit te zien, toch een beetje een vergeten genre. Qua acteerwerk vond ik Craig dan wel weer een beetje vervelend eigenlijk, dat overdreven zuiderlijke accent deed hem niet voor mij. Zie hem liever weer als James Bond over een paar maanden...

avatar van Left4Dead
herman78 schreef:

Ja dat vond ik ook niet echt sterk gedaan door hem, geforceerd op een bepaalde manier kwam dat over.

avatar van macrobody
Het is een ouderwetse whodunnit maar er wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om de huidige politieke tegenstellingen aan te stippen en de trends op internet tijdens de familie gesprekken.
Illegale immigratie en internet trollen. Daniel Craig was misschien niet helemaal goed gecast maar allen leveren goed werk en het is een vermakelijke film geworden.