
Knives Out (2019)
Verenigde Staten
Misdaad / Mystery
130 minuten
geregisseerd door Rian Johnson
met Daniel Craig, Chris Evans en Ana de Armas
Schrijver Harlan Thrombey wordt dood aangetroffen in zijn huis, vlak na zijn 85e verjaardag. Detective Benoit Blanc wordt ingeschakeld om het mysterie op te lossen, wat een behoorlijke opgave blijkt. Harlan heeft namelijk nogal vreemde en achterdochtige familieleden en ook nog eens een aantal stafleden die hem op zijn wenken bediende toen hij nog leefde.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=79hGBBN16Bg
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,9 / 467853)trailer (YouTube, ondertiteld)kijk op Film1iTunes: € 11,99 / huur € 3,99Google Play: € 8,99 / huur € 2,99Pathé Thuis: vanaf € 10,99 / huur € 1,99huur bij Ziggo On Demand
Je spoilers maat.. is niet zo leuk
ik heb spoiler-tags gebruikt. jij ziet de spoiler omdat je de film met een cijfer beoordeelt hebt. mensen die niet gestemd hebben, zien geen spoilers.
Het einde stelde mij teleur.
Uiteraard wordt het publiek systematisch op het verkeerde been gezet, maar dat is deel van het spel – de ontmaskering proberen doorzien is en blijft niettemin een noodzakelijke vorm van betrokkenheid, een engagement dat met de appreciatie samen hangt. De constructie achter ‘Knives Out’ is echter zodanig geconstrueerd, dat je je onderweg weliswaar blijft afvragen wie, hoe of waarom, maar de persoonlijke betrokkenheid ebt weg. Ja, daar wringt dus het befaamde schoentje.
En, verder? Wel, de cast bestaat uit sympathieke karikaturen, prettig bordkarton waarvoor je je evenwel nooit echt gewonnen voelt. Vooral de soundtrack viel me in positieve zin op, van het kubistische strijkkwartet aan het begin tot de prettig-gestoorde intermezzi die de film de nodige kleur geven. En voor het overige? Er is voor de hand liggende maatschappijkritiek, met name dat verdraagzaamheid jegens immigranten uiteindelijk slechts een laagje vernis is, een smeersel beschaving dat gelijk wie onmiddellijk opoffert van zodra de eigen privileges in het gedrang komen. Treurig, maar spijtig genoeg ook herkenbaar.
Dit gezegd zijnde: niet onaardig, maar ook niet veel meer dan dat.
2,75*
Dat dus eventjes. Toch was het middelste gedeelte van de film zeer vermakelijk en kwamen er een paar interessante thema's naar voren. Onder andere het dunne laagje tussen aan de ene kant ontwikkeld en beleefd en aan de andere kant egoïstisch en onbeschoft.
Al met al best wel een leuke film die alleen niet blijft hangen vanwege het einde.
Met oninteressante dialogen en het was ook nog eens een keer een hele saaie bedoeling.
ik vond dit het helemaal niks...
1 1/2 ster
Een klassiek detectiveverhaal, maar met een humoristische inslag. Een verhaal vol grappig gekonkel, geestige twijfelzaaierij en aangename wendingen. De setting leent zich er perfect voor. Een familie komt tezamen om de verjaardag van de patriarch te vieren. Ieder familielid heeft zo z’n eigen agenda. Aan het eind van de dag is er een moord. Of was het misschien geen moord? Waar komt die zelfbewuste Benoit Blanc opeens vandaan? Wat is de persoonlijke agenda van de familieleden en wat houden ze verborgen? De ene vraag na de andere rijst op tijdens het kijken.
In zijn zelfgeschreven film beantwoordt regisseur Rian Johnson de ene vraag en stelt er met zichtbaar genoegen meteen een andere tegenover. Met veel plezierig mysterie en een fijnzinnig gevoel voor humor omkleedt hij het raadsel van de moord en laat de kijker die op enig moment misschien enige hoop had op licht in het duister een mogelijke oplossing voor de moord weer ontglippen. Johnson speelt een leuk en geraffineerd spel.
Het tempo doet niet denken aan Christie. De Christie verfilmingen zijn hartstikke leuk, maar sjokken in een traag tempo voort en kenmerken zich niet door veel actie en abrupte scènewisselingen. Hier gebeurt dat allemaal wel.
De kleurstellingen zijn opvallend. Krachtige kleuren maar wel steeds aan de donkere kant. Dat laatste waarschijnlijk om de sfeer van mysterie te benadrukken en de spanning te verhogen. Geen idee of het in die zin ook werkt. Het viel me gewoon op,
Prettig acteerwerk ook. Behalve Benoit Blanc (fijn onderkoeld gespeeld door Daniel Craig) is er geen personage dat zich expliciet op de voorgrond bevindt. Ieder heeft zo zijn momentje of momentjes. Ieder heeft zijn motieven. Een goede insteek. Zo kleeft aan geen personage extra verdachtmaking en blijft het voor de kijker boeiend om aanwijzingen te filteren, mee te denken en mee te speuren.
De film amuseert, maar blinkt niet uit in expliciete komische momenten. De toon is luchtig en humoristisch, maar dan op een fijnzinnige manier. Af en toe gortdroog. De humor zit in een gelaatsuitdrukking, een gebaartje, een uitgesproken reactie en in de teksten. Ik hou daar erg van. Toch miste ik de momenten waarop je als kijker even lekker kan uithalen. Van die over-the-top momenten die je even stevig doen lachen. Deze film met een lekker tempo, absurditeiten en veel actie leent zich er gewoon goed voor. De mogelijkheden om situationeel uit te halen, blijven onbenut. Gezien de lengte van de film toch een gemisje.
Het is klein leed in een verder erg amusante film met eigenzinnige personages, grappige intriges en een geraffineerde verweving van vragen en nog meer vragen.
Best leuk dus.
De ene is een privédetective (vele soortgenoten zijn hem in film voorgegaan) die op zijn eigen, lepe manier de stukjes van de puzzel in elkaar doet passen, zorgt voor een spetterend slot en terzelfdertijd de politie-officier en zijn brave "wacht" van de kaart veegt.
De andere is de jonge vertrouwelinge van de vermoorde (?) die in het verhaal heen en weer wordt geslingerd en er een rare psycho-fysische trek op nahoudt die aanvankelijk absurd tot potsierlijk leek, maar achteraf vergroeit met de komisch en luchtige toon van de film en naar het slot toe nog zijn nut heeft.
De rest van de cast spelelt een pak familiale aasgieren waarbij de cineast rustig de tijd neemt om ze elk in hun huichelachtig en leugenachtig gedoe aan bod te doen komen.
Wie van het genre houdt kan zich verkneukelen van A tot Z.
Agatha had het zelf niet beter gekund.
Tenslotte van de acteurs geen kwaad woord. Alleen ziet Craig er in close-up niet bepaald symparhiek uit, maar dat stoort niet.
Kon dat accent van Craig trouwens nergens plaatsen ...
Ik ben wel liefhebber van wie is de moordenaar films.
En dat is deze er ook eentje van.
Goeie film, goeie cast, en een verrassend einde.
4.0 ****
De reden dat ik deze film graag wilde zien is dat ik dol ben op klassieke 'whodunnit' films. Het tegenvallende 'Murder on the Orient Express' uit 2017 staat nog wel op m'n netvlies, ik had de hoop dat deze film een stuk beter zou zijn. Gelukkig is die hoop niet beschaamd, dit is een uitstekende klassieke moordmysteriefilm geworden met een fenomenale Daniel Craig.
De locatie waar deze film zich afspeelt is exemplarisch voor de stijl van de film. Het is een afgelegen villa met allemaal rare snufjes en rekwisieten met als uitschieter een grote cirkel met allerlei soorten messen. De personages in deze film zijn ook allemaal niet helemaal goed snik, daar kom je al heel snel achter. Het leuke tijdens het kijken van een film als deze is het bedenken wie het toch gedaan zou kunnen hebben. Wat deze film nog leuker maakt, is dat het meedenken best te doen is. Het plot is niet zo ingewikkeld dat het je duizelt, hier valt echt wel chocola van de maken.
Zoals gezegd is Daniel Craig echt de ster van de film. Hij is niet alleen een superslimme detective, de humor die hij met zich meebrengt is onbetaalbaar. Wat dat betreft is deze film een prima mix tussen mysterie en komedie. Visueel is het erg mooi gemaakt, een aantal geweldige shots komen voorbij. Je kunt merken dat hier met plezier aan gewerkt is.
4*
Anderzijds zit er - natuurlijk - een modern sausje over de film, zijnde het verhaal, dat de kijker een doorgewinterde detective-kijker veronderstelt te zijn en daarom wat ingewikkelder uit te hoek komt dan de gemiddelde Sherlock Holmes incarnatie.
Maar terwijl het plot zich langzaam ontvouwt, realiseer je je dat er eigenlijk veel te weinig van dit soort films gemaakt worden. Het is zeer onderhoudend en natuurlijk ben je als kijker voortdurend bedacht op aanwijzigen en andere clues die de dader zouden kunnen ontmaskeren.
Dat je gaandeweg zo'n leuke kijkervaring krijgt, zou je na enkele minuten niet verwachten. Namelijk wanneer Daniel Craig, geboren Engelsman, begint te praten met een vreemd zuidelijk accent. Het knauwt niet zo als in Texas, maar doet vooral denken aan Kevin Spacey als Frank Underwood in House of Cards. Om precies te zijn: een accent uit South Carolina, dus. En dan die naam: Benoit Blanc. Waarom die gekke Franse naam? Uitleg krijgen we niet .
Het is heel raar om 007 zo raar te horen praten, maar na een tijdje - en dat is een verdienste van Craig - merk je het niet meer.
Ik zou wel een vervolg willen zien.
3,5 sterren
En dan die naam: Benoit Blanc. Waarom die gekke Franse naam? Uitleg krijgen we niet .
In het zuiden van de VS zijn er veel Franse namen.
Van mij mochten alle personages een pijnlijk gruwelijke dood sterven.
Overgehypte boel met overbetaalde acteurs in de hoofd(d)rol.
Het accent van Blanc vond ik er wel wat over maar het personage Marta Cabrera maakt een hoop goed. Ana de Armas was me al eens eerder opgevallen en maar hier steelt ze toch wel de show.
De moeite om gezien te hebben!
Heel erg leuk! Leuke verhaallijn, leuke cast en acteurs, en interessante personages. Ondanks de 130 minuten speelduur, prima vermaakt. En wat is Ana de Armas toch een prachtige vrouw.
Lang geleden dat ik nog zo een leuke film zag.
Het verhaal is zeker leuk en zit goed in elkaar. In het begin moest ik er wel even in komen maar hoe verder de film vorderde hoe meer er duidelijk werd, hoe leuker de film werd.
Hiernaast natuurlijk een super sterke cast wat ook zeker wel mee helpt de film wat omhoog te halen.
Verveeld heb ik mij zeker niet tijdens het kijken van de film, het enige minpuntje vind ik dan wel dat de film wat overrated is en een heel stuk korter had gemogen. 130 min was echt te lang, dit had makkelijk in 90 min gekund.
3,0*