Knives Out (2019)

Misdaad / Mystery

geregisseerd door Rian Johnson
met Daniel Craig, Chris Evans en Ana de Armas

Schrijver Harlan Thrombey wordt dood aangetroffen in zijn huis, vlak na zijn 85e verjaardag. Detective Benoit Blanc wordt ingeschakeld om het mysterie op te lossen, wat een behoorlijke opgave blijkt. Harlan heeft namelijk nogal vreemde en achterdochtige familieleden en ook nog eens een aantal stafleden die hem op zijn wenken bediende toen hij nog leefde.

• vanaf 28 maart te koop op dvd en blu-ray

avatar van themanwiththeplan
Oei, een tegenvaller.
Het eerste half uur omvat de introductie van de gezinsleden middels een politieondervraging. Dit is echter saai en biedt weinig perspectief op een boeiend vervolg. Ook al omdat geen van de personages iets teweegbracht dat mij reikhalzend deed uitkijken naar de verdere afwikkeling van het moordmysterie.
De 2 agenten die Daniel Craig ondersteunen in zijn zoektocht naar de moordenaar lopen er maar wat bij als 2 kleurloze,overbodige figuranten.
Het enige intrigerende personage is de verpleegster. Haar grote rol zorgt voor een krappe voldoende.
De plottwisten zijn me net wat te ver gezocht.
2.5* voor het mooie kotsende meisje

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Uit de trailers kon je al opmaken dat dit een luchtig moordmysterie à la Clue ging worden met een flinke sterrencast. En tja, het eindresultaat is precies dat. Grote verrassingen blijven eigenlijk uit. De cast heeft zichtbaar plezier en de film is vakkundig gemaakt, maar dat kun je ook wel aan een man als Rian Johnson overlaten. De personages zijn stuk voor stuk typetjes, waar vooral Toni Collette er nog het meest uitspringt als geinig figuur, juist omdat ze zo lekker over de top gaat. Want de rest van de personages blijven stiekem toch iets teveel op de grens van cartoonesk en geloofwaardige figuren van vlees en bloed bungelen. Het voelt een beetje ingehouden, alsof er een nog kleurrijkere en gekkere film uit te halen viel. Wat dat betreft is Knives Out soms lekker cartoonesk, maar tegelijkertijd vaak niet cartoonesk genoeg.

Dit blijkt vooral als de film gaandeweg - rond de tweede en vooral de derde akte - een beetje begint te modderen. Dat gekibbel tussen de familieleden is even leuk, maar er wordt niet heel veel leuks mee gedaan. Ook Daniel Craig is leuk, maar wordt geïntroduceerd als een excentriekeling, terwijl hij dat in dit idiote gezelschap eigenlijk nauwelijks is. Zijn malle gedrag valt niet eens echt op, het is vooral zijn accent waar we even aan moeten wennen. En ook de humor van Knives Out gaat een beetje alle kanten op. Johnson vertelt geen grappen, de film moet het vooral hebben van wat ongemakkelijkheid in de sfeer. Maar dan ineens leunt de film behoorlijk op een running gag die zo uit de eerste seizoenen van South Park lijkt te komen. Al met al heb ik het gevoel dat er meer in Knives Out zat dan we hier kregen. Alsnog lijkt Johnson ons vooral vermaak te willen geven en tja, in die missie is hij sowieso goed geslaagd.

3,5 sterren.

avatar van rep_robert
Knives Out voelt aan alsof het met een enorm enthousiasme is gemaakt. De topacteurs zetten allemaal een lekkere over de top rol neer. Het landhuis is mooi en de vaart zit lekker in de film. 130 minuten? Nooit gemerkt!

De grootste kritiek die ik op de film heb is toch dat het redelijk vroeg haar kruid verschiet in het whodunit gedeelte. Je leert al vrij rap dat het allemaal om Ana de Armas haar personage draait. Het ligt er zo dik bovenop dat je de rest van de film zit te wachten op iets dat er een draai aan gaat geven. Uiteraard komt dit ook en is het ook de meest logische personage die uiteindelijk de dader blijkt te zijn. Wellicht ook omdat de andere personages op het begin na te weinig motief kunnen hebben. Dat jochie had verder bijna geen nut in deze film. Gelukkig wordt het allemaal wel bevredigend in elkaar gezet, waardoor ik geen problemen heb met de reveal.

Had toch wel minimaal een 4 sterren film verwacht, maar ik houd het voorlopig op heel vermakelijk!

Complexe film met al die verschillende plots. Sommige scenes waren ongeloofwaardig. Toch vermaakt en uitkomst was niet echt super verrassend

avatar van getthecool
Zeer positief verrast. Sterke cast, leuke sfeer met genoeg humor om de film luchtig te houden, goed verhaal wat misschien wat intikkers kent maar je ook zeker op het verkeerde been zet. Aan de lange kant voor wat het is, maar verveelde geen moment.

avatar van Fisico
Knives out beviel me alvast beter dan die andere grote prent een twee jaar terug: Murder on the Orient Express (2017). Knives out is een vrij frisse whodunit met tal van personages en een erg intrigerend huis, zoals een Cluedobord zoals men in de film zelf al aanhaalde. Ik vreesde even voor een ruime introductie van personages en namen, maar Rian Johnson slaagt erin het allemaal overzichtelijk te houden. Al bij al beperkte subplots zodat de aandacht bij het echte script blijft.

Ik was dan ook uiterst verbaasd dat het mysterie al vrij snel werd opgehelderd waardoor we naar een soort Columbo zaten te kijken. Uiteraard moest er nog iets anders loos zijn en was het logisch dat de goedhartige verpleegster er werd ingeluisd, maar toch, een verrassend plot. Iedereen had wel zo zijn motieven, maar dit was allemaal gebakken lucht. Het moment dat Ransom op de proppen komt en opeens joviaal doet, was zoals verwacht uiterst verdacht.

Mooie sfeersetting in een spook- en sprookjesachtig huis. Ook de personages waren erg kleurrijk. Sterke cast ook waarbij iedereen zich van zijn rol kweet. Luchtige stemming ook met hier en daar wat humor zodat de 130 minuten voorbij vlogen. Dat met die flesjes is uiteindelijk goed gevonden. De ruzies op het familiefeest waren nogal gefabriceerd, maar laat dat vooral de pret niet bederven, net als evenmin de snelle in scène gezette (zelf)moord van Harlan. Leuk!

avatar van salwel
themanwiththeplan schreef:
Oei, een tegenvaller.
De plottwisten zijn me net wat te ver gezocht.
2.5* voor het mooie kotsende meisje

niks aan toe te voegen....
mijn 1e recensie en nog niet eens van mijzelf

avatar van El ralpho
Place your bets ladies and gentlemen

Het gegeven dat ik als kijker niet doorhad hoe de vork bij dit moordmysterie in de steel zat, betekent niet automatisch dat ik Knives out een geweldige titel zou moeten vinden. Jammer, want laat ik nu net meer verwacht hebben na alle positieve verhalen die op het internet rond circuleren. Wat wel naar verwachting was? Het uitstekende acteerwerk van een sterrencast, het haast Cluedo achtige decor, en enkele leuke vondsten zoals het personage van Marta Cabrera die moet braken wanneer ze een leugen vertelt. Ook de dader zelf zag ik op voorhand niet aankomen, omdat iedereen wel een motief bleek te hebben om Harlan om te brengen.

Wat mij persoonlijk erg tegenviel waren veel van de zaken om het moordmysterie heen. Ik vond de verdere uitvoering niet zo bijzonder aldaar de torenhoge beoordelingen van zowel de recensenten als publiek, mij lieten vermoeden dat het verhaal veel meer verassingen in petto zou hebben. De regisseur speelt als het ware te lang met het gegeven dat Marta de dader zou zijn, omdat een beetje filmkenner allang doorheeft dat dit onvoldoende interessant is om een film van meer dan 2 uur te vullen Helaas is dit deels wel wat er gebeurt, want buiten de ontknoping dat Ransom Drysdale de uiteindelijke dader was waren er te weinig verdere verassingen waardoor het geheel wat slepend en langdradig begon aan te voelen.

Knives out is nog steeds een degelijke Who Dunnit maar niet meer dan dat, omdat er in de verdere uitvoering simpelweg onvoldoende creativiteit en verassingen zitten om boven een middelmaat uit te steken. Als tegenvoorbeeld benoem ik het uitstekende 11:14 die veel verrassender en creatiever was met het aan het licht brengen van de waarheid. Wat die film in overvloed had, mistte ik hier juist een beetje. Het zou dan wel zo kunnen zijn dat dit soort moordmysteries vandaag de dag minder gemaakt worden en dat de titel juist daardoor zo positief opvalt, maar dit zou geen reden mogen zijn dat de pers dit als een van de beste films van 2019 bombardeert.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Stiekem had ik toch wel op wat meer gehoopt, wat zeker niet aan Daniel Craig lag want hij vertolkte zijn rol meer dan uitstekend, voor mij ook zonder enige twijfel sterker en natuurlijk ook heel anders dan zijn bekende James Bond rol.
De film is zeker heel vermakelijk, alhoewel het eerste half uur toch zeker wat rommelig en gehaast aanvoelt, de flashbacks werken ook zeker niet altijd in het voordeel.

En natuurlijk over het verschil tussen een namaak en echt mes, toen dit in het begin al werd verteld had ik al zoiets dat ze hier wel op terug moesten gaan komen. Gelukkig was het dan weer niet zo voorspelbaar dat de etiketten per ongeluk waren omgewisseld en de dood in scene was gezet met een *namaak mes* of zo iets.. maar toch wist door deze kennis de slotscène mij niet echt te overtuigen. Ik wist eigenlijk gelijk al toen hij een willekeurig mes pakte dat het een namaak mes zou zijn, misschien voor sommige nog een verrassing maar niet meer voor de doorgewinterde filmliefhebber.

Zonder twijfel nog steeds de moeite waard, maar niet zo sterk als gehoopt.

avatar van murtcelP
Leuke film! Mooi hoe de hele situatie uiteindelijk in elkaar steekt, al wordt een groot gedeelte daarvan al halverwege de film duidelijk gemaakt.
De film duurt in zijn totaliteit iets te lang, ik denk dat vooral de trage introductie in het begin wat vlotter had gekund. Maar na de eerste 20 minuten loopt de film als een trein en is het ontzettend onderhoudend.
Ik ben blij dat ze dit genre weer nieuw leven in hebben geblazen de laatste jaren, het levert toch leuke films op. ***1/2

avatar van wibro
Het bekijken van dit soort moordmysteries vergen voor mij doorgaans een enorm doses geduld omdat het verhaal meestal in dezelfde omgeving afspeelt en saaiheid al snel om de hoek gaat kijken zeker als de film ook nog eens zo'n 130 minuten duurt. Dat ik in deze film daar weinig moeite mee had is toch wel vanwege de geweldige cast waarbij de toch zeker niet onaantrekkelijke Ana de Armas in de rol van verpleegster Marta Cabrera er toch wel ver bovenuit stak. Daarom een best wel aangename film dus dit Knives Out maar echt hoog scoren zullen dit soort films bij mij niet. Daarvoor vind ik dit soort mysterieploten met al zijn plotwendingen net niet interessant genoeg.

avatar van Shinobi
"The guy practically lives on a Clue board."

Na alle positieve kritieken had ik eigenlijk meer verwacht van deze film.

De moord in een oud landhuis waar iedereen weleens de dader zou kunnen zijn, doet mij het meest denken aan het bordspel Cluedo. Op deze wijze wordt er een ouderwets moordmysterie opgezet, waarbij een meesterdetective alle stappen nagaat van de excentrieke familie Thrombey. Een prima uitgangspunt dat helaas niet ten volste benut wordt.

Met 'Knives Out' lijkt men een ingenieus verhaal te willen vertellen, echter valt er gedurende het verloop weinig verrassends meer te ontdekken. Daarvoor zijn de wendingen te overdreven, hoewel de Cluedo vibe nog best aardig overkomt. In de derde akte wordt er dan ook van alles bijgehaald om maar enigszins plausibel te zijn. Het enige wat hiermee bereikt wordt is dat de film louter langdradig wordt. Tevens had ik qua humor eigenlijk meer verwacht of moest dat de running gag omtrent het kotsen zijn?

Er wordt simpelweg te weinig gedaan om het mysterie in stand te houden; al gauw laat Rian Johnson zich in de kaart kijken. Juist het ontrafelen van de dader middels de ondervragingen à la Columbo vind ik het leukst, maar dat lijkt hier maar een klein detail te zijn. Bijkans wordt de cast ook niet optimaal gebruikt, omdat slechts een paar personages de spotlight wordt gegund. Het scheelt gelukkig wel dat de lieftallige Ana de Armas sterk speelt.

Al met al een redelijk moordmysterie, maar te weinig mysterie voor mijn smaak.

Kleine 3,0 sterren.

Goede whodunnit. Leuke rol ook van James Bond of eh ik bedoel Daniel Craig. Lees hier en daar wat commentaar over de lengte van de film maar voor mij vloog de tijd voorbij. Zaten wat aardige plottwists in en de sterrencast had er zin an.

Leuk in elkaar gezette moordmysterie. Heel leuk sfeertje, leuke personages. Craig heeft een hele leuke rol als extraverte detective. Zoals hier al eerder opgemerkt is zijn alle personages zo over de top dat die van hem er niet zozeer uit schiet. Er zat leuke humor in en genoeg spanning. Alleen jammer dat bijna alle familieleden zo vroeg werden uitgesloten, nadat Ransom in beeld kwam waren er duidelijk nog maar 2 ooties over, of Marta speelde alles of het was allemaal het plan van Ransom. Toch stelde de uitwerking van het mysterie me aardig tevreden, en had ik op sommige momenten wel het gevoel van waar gaat dit nou heen. De algehele sfeer en de timing van grappen en clues maken dit voor mij toch wel een van de leukere films dit jaar.

Een leuk, maar niet zo ingewikkeld mysterie wat je toch bezig houdt tot het eind, samen met een nice sfeertje en wat slimme toevoegingen maakt dit wel een film die ik ondanks het weten van de uitkomst zo nog een keer zou kunnen kijken, 4,0!

avatar van loneranger
Cluedo in filmvorm. Deze film is in elk geval een verademing vergeleken bij 'Murder on the Oriënt Express' uit 2017 wat zo'n beetje het saaiste was wat ik ooit in de bioscoop gezien heb. 'Knives Out' kwam voor mij persoonlijk wat traag op gang maar gaandeweg werd ik toch gepakt door de plot. Een amusante film voornamelijk door Daniel Craig en Ana de Armas.

avatar van Zwaagje
Ik heb me heerlijk vermaakt. We waren een weekendje in Breda en daar hoort een bioscoopje pikken natuurlijk bij. Dan is dit de ultieme film; niet te ingewikkeld, humor en mooie filmische beelden. Aanrader!

avatar van BlueJudaskiss
Had misschien nog wel wat meer in kunnen zitten, maar Knives Out is eindelijk een film die mijn verwachtingen helemaal waar kon maken, heerlijk!

Hoewel het plot geweldig is doordat we al heel gauw weten hoe de vork in de steel zit wordt dat nog net wat naar boven gehaald door het gigantische spel-en regieplezier dat er van elk frame afspat, ook vanwege een paar érg leuke grappen. Achtbaanrit vanaf het eerste moment waarbij ik nergens last had van de lange(re) speelduur.

Fantastisch, een ruime 4,5*!

Vond het een erg eenzijdige en ook wel kinderachtige crime film, waarin het ook vrij matig werd gemonteerd.
Enkel close up shots en mijn god, alleen maar lullen, lullen, lullen.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand van begin tot einde de energie heeft gehad
om alles te volgen.
Daarnaast amper kunnen lachen, wat wel handig is bij een wat 'simpelere' comedy.

Daniel Craig is een leuke acteur voor Hollywood. Maar daarmee is alles gezegd.

Als je deze film vergelijkt met parasite, wat een pareltje is, oke ik stop wel..

Vandaar een 0.5 van de 5 en daarmee komen ze nog goed weg

Ik vond het een fantastische film op alle vlak: casting, acteerwerk, cinematografie, plot,... Het is fantastisch dat zo'n klassieke whodunnit met zo'n topcast mogelijk is!

Ja, de karakters zijn eerder typetjes dan volwaardige karakters, maar ik vond dit voor een film als deze echt geen probleem. Je mag van deze film geen realistische, ruwe prent verwachten, maar eerder een soort detective-komedie waarbij je je kinderlijke fantasie de vrije loop moet laten. Als je de film neemt voor wat hij is, is hij fantastisch. Als je er andere verwachtingen bij hebt, is de kans groot dat je teleurgesteld zal zijn.

Er zijn wel een paar minpuntjes. Een voorbeeld: hoewel ik heb gezegd dat het feit dat de personages eerder typetjes zijn me niet stoort, vond ik zoiets als Martha's drang om over te geven bij elke leugen wel iets te onnozel. Het werd gedaan om er een komische noot in te krijgen maar ik vond het op een gegeven moment eerder irritant worden.

Al bij al doen minpuntjes als deze echter geen afbreuk aan de film en zou ik hem zeker aanbevelen, maar ga er wel met de juiste verwachtingen naartoe.

avatar van Beun de Haas BV
Aardige whodunnit met een prima cast, die jammer genoeg te snel zijn kruit verschiet. Er is namelijk weinig suspense over wanneer helder wordt dat het plot allemaal rondom verpleegster Martha draait. De film leunt volledig op de humoristische dialogen van de disfunctionele familie en consorten, maar is door het gebrek aan spanning toch wat langdradig. Knives Out is een uiteindelijk een onderhoudende moordmysterie, maar niet zo messcherp als waarop je hoopt.

avatar van Arri
Goed maar niet wow. Er is over de vorige film van Rian Jonhson veel geschreven, ook ik vond de stijl misplaatst in TLJ. Kan je dat de beste man kwalijk nemen? Nee, hij heeft gewoon gedaan wat hem goed aanvoelde. Het was, in mijn ogen, een fout van de grote bazen binnen Disney om hem als regisseur aan te stellen. Maar, de stijl waar ik mij in TLJ zo aan stoorde kwam juist in deze film heerlijk tot zijn recht. Mede te danken aan de fantastische acteerprestaties van de Armas en Craig.

avatar van skinny_tie
Op de website van de film is een audiocommentaar te downloaden om mee te nemen naar de bioscoop.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik ging er vanwege de best leuke trailer en de goede score al vanuit dat dit niet tegen zou vallen en gelukkig blijkt dit een meer dan vermakelijke film te zijn. Het lijkt inderdaad op Cluedo, maar dat benoemen ze in de film zelf ook al. Een dode oude man, een familie waarbij iedereen het gedaan kan hebben en een onschuldig zuster. Toch? De film weet het een uur lekker mysterieus te houden en ik was dan ook oprecht teleurgesteld dat er na een uur al een conclusie leek te volgen. Gelukkig blijkt er dan wel meer nog aan de hand te zijn, wat we dan ook steeds meer gaan zien terwijl we eindigen met een fijn betoog hoe alles nu echt is gegaan.

Ik zag zeker niet alles aankomen, zeker de beweegredenen van Ransom waren best goed. Dat hij het gedaan kon hebben was geen verrassing, maar alles om hem heen wel. Knives Out weet ook goed de sfeer erin te houden dat hangt tussen thrillerachtige suspense en veel zwarte humor waar ik geregeld om moest lachen. Neem dat oude omaatje, de racistische discussies of de running gags over Martha, waarvan niemand nou weet waar ze vandaag komt. Ecuador, Paraguay, Uruguay of Brazilië? De leukste rollen vond ik Daniel Craig, Ana de Armas en Christopher Plummer. Die laatste is wel een baas om als 90-jarige nog zo'n overtuigende rol te spelen. Hij leek er zichtbaar veel plezier in te hebben. De rest van de rollen waren overduidelijk meer bijrollen, wat ergens wel jammer was omdat je al vrij vlot door had en ze dus minder verdacht waren.

Knives Out is niet perfect, maar wel erg leuk. Visueel ook knap gemaakt met dat oude landhuis waarbij het best genieten is van de oude artefacten of duistere zaken als messencollecties. De film is wel wat te lang. Een minuutje of 20 minder had de film goed gedaan. Zeker zo na een uur zakte de boel een beetje in, maar gelukkig komt de film daarna weer sterk terug. Het is vooral het schrijfwerk en de leuke karikature rollen die me de film een dikke voldoende op laten leveren.

avatar van Macmanus
Johnson is terug.

Gelukkig mocht hij snel na een blockbuster komen met een veel boeiendere film. Qua scenario is deze film echt geweldig. Het zit slim in elkaar met zoveel liefde voor het detective genre. Heb altijd wel een zwak voor dat genre, dat Agatha Christie sfeertje vind ik ook altijd zo leuk. Rian weet ook de juiste snaar te raken. Beetje over de top maar ook weer niet te, beetje maatschappij kritisch maar ook weer niet te dik, het is vlot filmpje geworden.

Erg van genoten. Uitmuntende cast met Craig in topvorm.

4 sterren.

avatar van Kuzey Tekinoglu
Wat een vrolijke film. Bevat genoeg om je heerlijk te vermaken. Een topcast, kleurrijke personages, humor en een lekker hoog tempo. De 130 minuten vliegen voorbij.

avatar van GGG
GGG
Wat een heerlijke leuke en spannende film. Daniel Craig en Ana de Armas schitteren echt in deze misdaad komedie!

avatar van Shadowed
Anders dan verwacht.

Johnson, een regisseur die het wel probeert, maar tot nu toe is het voor mij echt een net-niet regisseur. Star Wars vond ik dan wel weer leuk, maar dat is nu niet echt een film waar je Johnson zijn stijl in kan herkennen. Ik denk dat hij vooral een echt verhaal wil vertellen.

Knives Out is dan ook een film die het wel wil proberen, maar uiteindelijk neemt de film een aantal vreemde wendingen die ervoor zorgen dat het lijkt alsof er meerdere films afspelen in 1 film. Dit kan wel combineren, maar aangezien Johnson hier diverse stijltjes gebruikt, valt het iets te veel op.

Wat mij vooral trok, was de cast. Het vorige moordmystery dat ik zag in de bios had ook al zo'n enorme cast. (Murder on the Orient Express). Maar deze cast wordt uiteindelijk niet helemaal benut, het zijn vooral enkele personages die hier in de spotlight staan, en dat had ik van tevoren ook niet bepaald verwacht.

Enkele actrices/acteurs springen er behoorlijk positief uit. De grootste opvaller was duidelijk De Armas. Die heb ik nog nooit met zo veel charme zien spelen. Normaal zag ze er gewoon goed uit. Maar nu acteert ze plots een stuk hoger dan haar algemene acteerwerk.

Ook Curtis (kan haar toch beter smaken in haar wat oudere rollen), Johnson en Shannon vallen op. De rest was minder. Zeker Craig viel vies tegen. Doet wel zijn best, maar kan niet tegen de eerder genoemde leden op. Ook Evans probeert het iets te hard. Voor de rest een hoop andere rollen die gewoon verbleken tegen enkele andere acteurs of actrices.

De beelden in het huis zelf zijn best charmant. Het voelt een beetje aan als een beginnend Anderson. Alleen Anderson speelt Johnson er met gemak uit. Maar Johnson doet wel een aardige poging. Het huis blinkt uit van details en het cameragebruik is zeker charmant.

Maar er speelt uiteindelijk ook een hoop af buiten het huis. En die zijn beduidend minder. Iets grauwer en normaler. De film verliest de charme en valt niet meer op. Craig begint niet meer aan te voelen als meester detective en de focus begint steeds meer en meer op enkele personen te liggen, terwijl de andere relatief grote namen toch wel een beetje verwaarloosd worden.

De film duurt ook behoorlijk lang en de mystery kent te weinig charme. Het is gewoon niet interessant, en de grote onthulling op het einde, hoe amusant en leuk bedacht ook, is niet bepaald passend meer nadat de focus totaal niet op het moordmystery leek te liggen.

Desondanks is het een redelijke film geworden. Beetje jammer dat je niet echt kan raden wie het gedaan kan hebben aangezien de moord zelf al redelijk snel onthuld wordt. Dat gaat ten koste van het charmante puzzelwerk. Alhoewel de clou toch nog wel een beetje verrassend weet te zijn.

Charmant, maar niet perfect. Het biedt in ieder geval wel genoeg vermaakt en Johnson mag vrolijk de volgende film in zijn loop toevoegen. Het ziet er wel uit dat hij steeds iets anders doet. Dus benieuwd naar zijn volgende project.

TMP
Frisse en vlotte film. In een Cluedo-achtige setting probeert de excentrieke detective Benoit Blanc (een leuke rol van Daniel Craig) te achterhalen hoe schrijver Harlan Thrombey, het hoofd van de familie Thrombey, precies aan zijn eind is gekomen. De cast is uitstekend. Ana de Armas en Daniel Craig steken erboven uit, maar ook de rest doet het zeer behoorlijk. De film heeft een luchtig sfeertje, een fijne en sfeervolle setting en hier en daar erg droge humor. De film kijkt lekker weg en verveelt geen moment.

Vermakelijke whodunnit die zichzelf niet serieus neemt. Hierdoor kan je door oeverloos complexe clou kijken en blijft het ten alle tijde een aangenaam kijkstuk. Anderzijds zorgt het er ook voor dat niet meer is dan dat waardoor het een 'gewoon goede' score krijgt.

avatar van joolstein
Een verrassende frisse, ontspannende whodunit! Het is een ontzettend fijne film die fantastisch in elkaar zit. Het verhaal draait om een fictieschrijver wiens raadselachtige dood rechtstreeks uit één van zijn misdaadboeken kon komen. Mooi was het dat bovenverwachting dit keer niet de detective het hoofdpersonage in de film speelt. Detective Benoit Blanc (een heerlijk over de top spelende Daniel Craig) is hier alleen een aangevend sleutelfiguur en het is aan de hand van één van de verdachte waar de kijker het moordmysterie mee kan oplossen. Mijn enige punt van commentaar is dat de halve oplossing net iets te vroeg duidelijk werd. Toch wist het einde me dan wel weer te verrassen. De film heeft verder een kleurrijke cast met veel grote namen, goede acteerprestaties, een messcherp plot en ook cinematografisch is het netjes verzorgd! De speelduur vliegt voorbij en het is een waar genot om naar dit Agatha Christie-achtig moordmysterie te kijken.