Murder on the Orient Express (2017)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Kenneth Branagh
met Kenneth Branagh, Willem Dafoe en Michelle Pfeiffer

Wat begint als een extravagante treinreis door Europa mondt uit in één van de meest stijlvolle, spannende en aangrijpende mysteries ooit verteld. Dit is het verhaal van dertien reizigers op een trein, waar iedereen een verdachte is. In een race tegen de klok moet één man de puzzel zien op te lossen vooraleer de moordenaar opnieuw toeslaat.

avatar van macrobody

Nou, nou, dat zal wel meevallen. Veel bekende acteurs maken nog niet perse een goede film. Misschien is het juist een obstakel. In een film als Cannonball Run zou je veel makkelijker zo'n cast kwijt kunnen met ieder zijn eigen momentje. Hier komt niemand echt goed uit de verf en krijgt Poirot de meeste tijd. Het was eigenlijk al vrij snel duidelijk hoe de vork in de steel zit. Denk dat het beter als boek te doen is.

avatar van Gerlof1378
Mooi gemaakte thriller, met een goed verhaal wat ook erg vlot word verteld dus als kijker blijf je geboeid. Kenneth Branagh die hem ook regisseerde speelt Poirot overtuigend met zijn rare eigenaardigheden, ook de rest van de toch grote cast speelt goed. Deze prent mag dan een remake zijn van de 1974 versie het is er toch 1 die best goed is, vooral de sfeer vonden wij erg mooi vooral om met een trein ingesneeuwd te worden heeft wel wat. Dat terzijde is dit dus een mooie film om te zien, en er komt een vervolg met Death On A Nile met Branagh weer als Poirot ik ben benieuwd.

Branagh tekende voor de regie van deze luchtige remake van Lumets film uit 1974 en voor de hoofdrol van de beste detective ter wereld, Hercule Poirot. Qua uiterlijk kan niemand tippen aan David Suchet van de bbc-bewerkingen, maar dit terzijde. Poirot reist met de Oriënt Express in een illuster internationaal gezelschap. Wanneer de trein van de rails loopt in een bergpas, wordt aan boord van de trein een moord gepleegd. Verdachten te over natuurlijk. Sfeervolle beelden en een mooie cast. Toch kan niets tippen aan het origineel die erg trouw is aan het boek van Agatha Christie.

avatar van ikkegoemikke
“My name is Hercule Poirot and I am probably the greatest detective in the world.”

Voila. Wij Belgen mogen naast ons wereldberoemd bier en chocolade, ook trots zijn op het fenomeen Hercule Poirot. Hoogstwaarschijnlijk de beste detective van de wereld. En ja, hij is afkomstig uit dit minuscuul landje in Europa. Dat het eigenlijk een fictief persoon is, ontsproten uit de fantasierijke geest van Agatha Christie, vergeten we eventjes. Deze ijdele, allesbehalve bescheiden, besnorde, geniale Belgische detective werd reeds door een hele resem acteurs gespeeld. Maar voor mij is het David Suchet die het meest aan het beeld van Poirot voldeed.

Wat moet je doen als je een wereldberoemd boek van Agatha Christie gaat verfilmen en je op voorhand weet dat een ruim publiek het verhaal en de ontknoping al kent? Tja, dan zit er niks anders op dan een sterrencast te verzamelen en de nodige digitale goocheltrucjes te gebruiken om te zorgen voor een wow-effect. Of dit voldoende is voor de meeste bioscoopbezoekers, is voor jou een vraag en voor mij een weet. Ik was er echter niet zo van onder de indruk. Ok, de eerste vogelvluchtbeelden van een zich door het landschap snijdende Orient Express en die wervelende camerabeweging in de sneeuw, zien er wel adembenemend uit. Maar dat blijft vanzelfsprekend niet boeiend.

Dus na de introductie van Poirot (Kenneth Branagh), die voorzien is van een overweldigende snor, kan men rustig de waslijst van bekende gezichten aflopen. En het zijn zeker niet de minste. Judi Dench, Johnny Depp, Michele Pfeiffer, Daisy Ridley, Penélope Cruz, Willem Dafoe, Derek Jacobi, Olivia Colman en Leslie Odom Jr. worden één voor één geïntroduceerd. En dan is het wachten tot de trein zich in beweging zet en er iemand vermoord wordt, waarna Poirot ijverig kan gaan rondsnuffelen. Gelukkig voor hem zorgt een verse lawine voor oponthoud zodanig dat hij spannende mysterie kan ontrafelen voordat de autoriteiten arriveren.

Spannend? Tja, voor mij niet in ieder geval. Ik ben nooit zo’n groot fan geweest van klassieke detectiveverhalen zoals die van Sherlock Holmes en consoorten. Het gaat er nog al stijfjes aan toe en echt onderhoudend vind ik het eigenlijk nooit. Of het moet zo’n prachtfilm zijn als “Mr. Holmes” waar de gepensioneerde detective op een gezapig tempo een laatste zaak tracht op te lossen, voordat zijn geheugen hem helemaal in de steek laat. In “Murder on the Orient Express” is er geen sprake van een gezapig tempo, want alle verdachten op de trein moeten worden geanalyseerd door Poirot en voorzien van een degelijk motief. En dat allemaal in net geen twee uren. Dat is vreselijk veel om te tonen in zo’n kort tijdsbestek. De intro, de introducties, de moord, het onderzoek en dan de bekendmaking van de dader. En dit alles afgewisseld met gestileerd beeldmateriaal van zowel het interieur als het exterieur. Het voelde soms nogal overhaast en geknepen aan.

Kom je dus ergens vanonder een steen gekropen en heb je nog nooit gehoord van Agatha Christie en dit wereldberoemd verhaal, dan moet je zeker gezwind deze film gaan bekijken. Is het voor de anderen de moeite om de trip te wagen naar de cinemazaal? Wel als je de Orient Express in al haar pracht en praal wil bewonderen, dan moet je dit zeker doen. En verder zal de groteske, buitenmaatse snor van Branagh zeker een indruk nalaten. Voor mij mogen ze een extra categorie verzinnen voor bij de Oscar uitreiking. Die van “Buitenmaatse Decorstukken” !

avatar van AmazingPP
Wat een lage score hier op Moviemeter! Had ik even niet verwacht, want zelf heb ik nogal genoten van deze film. Het acteren is van een hoog niveau, maar goed: wat wil je met zo'n cast. In de decors is veel geld gestoken; de film ziet er perfect verzorgd uit. Dat de film in een bepaald tempo verteld word heeft mij totaal niet gestoord. In vergelijking (wat je natuurlijk nooit moet doen) met de versie van de jaren '70 gaat deze wel heel erg vlot, terwijl de voorgenoemde versie natuurlijk zo traag is al stront door een trechter. Maar we leven in 2017 en alles gaat tegenwoordig snel, dus ook deze film. Ik kon het verhaal goed volgen. Ik vond deze film vier sterren waard. 4 *

avatar van Rodger
Mooie film, mooie remake, maar niet beter dan het originele ( Murder on the Orient Express (1974).
Dus 3 sterren zeker. ook voor de mooie beelden.

3.0***

avatar van Black Math
Aardig. Van te voren niet heel veel van durven verwachten, maar het viel alleszins mee. Het idee van lange treinreizen vind ik erg romantisch en daar speelt de film erg op in. Een stoomlocomotief, en prachtige omgevingen waarin de trein rijdt. Veel aandacht voor de belichting, die vaak goudachtige warme kleur heeft, waardoor bijvoorbeeld een stad als Istanbul een nostalgisch en sfeervol uiterlijk krijgt. De scènes in de bergen zijn ook echt prachtig te noemen en dit soort dingen geven de film toch net een beetje extra.

Verder een flinke sterrenkast. Depp, Dench, Pfeiffer, Dafoe, Jacobi (die ik tot mijn spijt verder alleen uit I, Claudius ken) en Cruz om maar een paar namen te noemen, die allemaal leuke rollen neerzetten. Maar de ster van de film is toch regisseur en hoofdrolspeler Branagh, wiens Poirot alleen al vanwege zijn snor een episch personage is.

In het begin is het allemaal wat ontspannen en is er ruimte voor humor. Helaas wordt het allemaal een stuk serieuzer naar het einde toe, maar dat hoort bij het genre. Ik was overigens niet verrast door de ontknoping, die zag ik op een gegeven moment wel aankomen, maar als men dan zo gewichtig met die ontknoping aankomt voelt het een beetje kolderiek aan. Maar over het algemeen een plot dat weet te boeien. Nooit wat van Christie gelezen noch de eerdere verfilming gezien (of enig andere verfilming van een verhaal of boek van haar), maar dit was zeker een leuke kennismaking. 3*.

Bantavoer
Wat een baggerfilm. Vond deze totaal niets aan. Cast was slecht gekozen. Kenneth Branagh als Hercule Poirot. Leek nergens op met die plaksnor. Dan liever David Suchet. Dat was precies de juiste persoon. Net als Tom Baker als Dr Who en Jeremy Brett als Sherlock Holmes. Verhaal is bekend. Special effects prima. Einde: slecht. Opeens zaten ze allemaal achter de tafels waar Poirot zijn verhaal deed. Nee, vond deze remake niet geweldig.

avatar van Noodless
Inderdaad een saaie prent die mij totaal niet kon boeien. Heel de opzet kwam uiteindelijk wat flauwtjes over. Die plaksnor van Branagh als Poirot was om te lachen. 4/10

avatar van hannes64
ikkegoemikke schreef:

Voor mij nog steeds Jaques Clouseau.......

De film: Het origineel is beter, maar een goede remake.

avatar van El ralpho
What's that in your hand!?!

In deze titel zoek je als kijker, samen met de -waarschijnlijk beste detective ter wereld- uit wie een van de passagiers uit de Oriënt Express heeft vermoord. Iedere nieuwe aanwijzing lijkt je hierbij weer opnieuw op een dwaalspoor te brengen. Iedereen die vroeger Cluedo gespeeld heeft zal de vibe uit dit bordspel hierin zeker herkennen.

Hoe sterk de slotconclusie uiteindelijk ook was stond deze toch los van de algehele kwaliteit van de film, want deze was in mijn ogen ondermaats. Ook een heel opengetrokken blik aan a-listers kon hier weinig aan veranderen. Er ontbraken namelijk toch een aantal essentiële ingrediënten waarbij een gebrek aan sfeer en een slecht gecast hoofdpersonage het meest opvielen. Werkelijk ieder overig ander castlid was interessanter dan de besnorde detective, die er eigenlijk maar een beetje grappig uitzag en die ik hierdoor maar moeilijk serieus kon nemen.

Hoewel de ontknoping een pleister op de wond was voor mij, ligt dit voor diegene die het gelijknamige boek wél gelezen hebben waarschijnlijk toch weer net even anders. Aangezien zij wel al weten hoe de vork in de steel zit zal dit statische en sfeerloze geheel naar alle waarschijnlijkheid nog meer een doorn in het oog zijn. Ik denk dat ik Cluedo maar weer eens aan ga schaffen..

avatar van Geno
Ik had geen idee waar ik naar zat te kijken. Of liever.. ik zat maar te wachten tot het echt begon. Heb er geen moment 'in' gezeten. Echt jammer want ik had me er erg op verheugd. Natuurlijk had ik de originele versie nog in m'n achterhoofd, maar ik stond zeker open voor deze nieuwer versie. Waarom niet?
Nou dan achteraf hierom niet: de acteurs konden op een of andere manier niet tippen aan de originele mega cast. De 'humor' of bepaald soort kwikslagen waren er helemaal niet meer bij. Luchtigheid evenmin.
Dat een snor al of niet echt lijkt vind ik helemaal niet boeiend, of zelf dat de spectaculaire beelden misschien niet echt genoeg zouden lijken, evenmin... maar het acteerwerk overtuigde mij niet. Geen van allen konden mij meenemen in het verhaal. Ook, of zelfs, de hoofdrolspeler niet. Waar 'm dat nu aan ligt weet ik nog steeds niet. Zijn irritante, monotone stemgeluid? Misschien was het wel die ondraaglijke zachte muzak op de achtergrond. Heel jammer. Een gemiste kans.

avatar van Shadowed
Redelijke film.

Vooral door de cast naar boven geholpen. In mijn ogen is Branagh wel wat arrogant om zichzelf de hoofdrol te geven als slimme detective. De hele film lang had ik het idee dat hij gewoon de perfecte rol wilde hebben, maar goed, dat kan aan het boek liggen dat ik niet gelezen heb.

De "who done it" middenstuk was het leukst. De trein is mooi aangekleed en op acteerwerk is weinig aan te merken. Behalve bij Pfeiffer dan, die een grote blunder neerzet. Maar goed, het verhaal is opzich redelijk te volgen. Een film die best genietbaar is.

De uitkomst is wat teleurstellend maar ook origineel. Krijgt van mij gewoon de voldoende.

avatar van Boneka
ikkegoemikke schreef:

Wereldberoemd bier? Ik ken geen een biertje uit België. Daarentegen is Heineken wel een naam die de hele wereld kent. Chocolade idem dito.

avatar van ikkegoemikke
Boneka schreef:

Heineken is bier ????? Alee, zo leer je nog eens wat op het internet

avatar van missl
Heel veel bekende namen maken nog geen goede film, al denk ik ook dat het aan mezelf ligt want het origineel vond ik qua verhaal ook niet fantastisch.
Deze is wel mooi gemaakt, mooi kleurgebruik, daarom scoort deze even goed als de oudere variant.

Matige film met mooie decors en kostuums.

avatar van Duke Nukem

Heineken is bier ????? Alee, zo leer je nog eens wat op het internet

Het is slechts een pilsbiertje (de "l" niet vergeten) en niet te vergelijken met de machtige Belgische bieren. Ik ken genoeg buitenlanders die hier op bezoek komen en niet nalaten om enkele van de honderden Belgische bieren te proeven.

avatar van Duke Nukem

hannes64 schreef:
Voor mij nog steeds Jaques Clouseau.......

Een grappig detail is dat in Revenge of the Pink Panther Andrew Sachs een gek speelt die zich "Hercule Poirot, the greatest detective in all of France" waant, terwijl Poirot natuurlijk the greatest detective from Belgium is. Degenen die voor de research instaan van Britse films zijn blijkbaar al even onbekwaam als die van Amerikaanse films.

avatar van Fisico
De film uit 1974 van Sidney Lumet zag ik reeds enkele maanden terug. Wat ik er me van herinner was het uitstekende einde waarbij de eliminerende gedachtegang van Poirot uit de doeken werd gedaan. Ook hier komt dit terug, maar vond ik het vrij geforceerd en niet authentiek overkomen. Blij alvast dat ik deze remake uiteindelijk aan me voorbij liet gaan in de bioscoop.

Branagh vond ik povertjes als Poirot, een sujet die me weinig sympathie gaf, hoogdravend en arrogant. Maar vooral gespeeld door een theatrale en schreeuwerige Branagh. Het grootste probleem is het feit dat regisseur Branagh het boek met al zijn details tracht te proppen in 120 minuten. Gezien de hoeveelheid van personages en de gedetailleerde feiten en conclusies binnen het moordonderzoek leidt dit tot oppervlakkigheid en niet uitgewerkte personages. De kijker leeft totaal niet mee met het verhaal en verliest gauw zijn aandacht door de losse samenhang. The Da Vinci Code van Ron Howard daarentegen toont erg knap hoe het wél kan (een huzarenstukje trouwens om dat gedetailleerde boek vrij goed te verfilmen).
Judi Dench, Derek Jacobi, Michelle Pfeiffer, Johnny Depp, Penelope Cruz, Willem Dafoe en Daisy Ridley kunnen de film dan ook niet redden.

Visueel en qua kostumering ziet de film er best ok uit, duidelijk een pluspunt. Maar het script en het verhaal is te pover om er een voldoende uit te persen. Toch redelijk ontgoocheld in het totaalplaatje. Zonde! Ik stel voor dat we boek lezen in plaats van de film, kwestie van toch nog plezier te kunnen beleven aan het verhaal.

avatar van james_cameron
Als je de versie uit 1974 kent is dit grotendeels overbodig, maar de film is in ieder geval wel stijlvol geconstrueerd en best onderhoudend. De sterrencast heeft bijzonder weinig te doen; feitelijk is Kenneth Branagh als Hercule Poirot het enige personage dat een beetje knap wordt uitgewerkt. Gezegd moet worden dat hij de rol genuanceerd en onderkoeld grappig neerzet. Best leuk, al met al, maar haalt het niet bij de eerdere versie.

avatar van jmadejoode2008
Heb mij wel vermaakt bij deze film hoewel ik mij wel erg stoorde aan de nodeloos grote cgi landschappen en een aantal zeer lelijke green screen momenten. Een Agatha Christie whodunnit heeft dat niet nodig om kijkers bij de les te houden zo hebben de eerdere verfilmingen al aangetoond. Erg leuke diverse cast trouwens. Ben benieuwd hoe het vervolg zal worden benaderd die in 2019 moet uitkomen.

avatar van K. V.
Deze remake eens bekeken en ondanks dat ik het einde al wist, kon de film me wel boeien. Een heel bekende cast, al was het toch vooral de onbekende Kenneth Branagh die de grootste indruk naliet.
De film zag er ook heel mooi uit.
Vond hem wel het bekijken waard.

avatar van blurp194
Remake, en het boek was er ook al.

En in dit geval is dat best een bummer, want als je de clou van het verhaal kent - en dat is er echt een die je bijblijft - dan is een erg groot deel van de charme toch al wel verloren, en is het gewoon afwachten terwijl de film zich naar een onafwendbare conclusie laat dobberen.

Misser van schrijver en regie, want die hadden er rekening mee moeten houden dat het verhaal erg bekend is en er meer in moeten steken om de aandacht vast te houden. De beelden zijn op zich best ok, maar voldoen daar niet echt voor. Net als de soundtrack, die is ook redelijk maar valt niet echt op. En de sterrencast, tjsa, die laten niet bepaald echt vuurwerk zien.

Kortom, jammer, een toch nogal overbodige remake die nergens in de buurt komt van de indruk die het origineel maakte.

avatar van martijn011
Ik ben wel bekend met Agatha Christie maar heb het boek nooit gelezen, noch een film gezien dus voor mij was het plot onbekend. En dat is een groot voordeel omdat je toch met spanning het einde van de film af zit te wachten om te weten te komen wie nou de dader is.
Ik kan me zo voorstellen dat iemand die al weet hoe het afloopt een stuk minder plezier aan de film heeft beleeft.

Ik moet zeggen dat ik dit best wel een prima film vond. Prachtige locaties, en sommige shots zijn echt prachtig om te zien. Het camerawerk in de trein is ook verzorgd, zo zien we ook diverse scènes die van bovenaf zijn gefilmd.
De cast is natuurlijk de blikvanger van de film, gigantisch veel grote namen maken hun opwachting. Helaas hebben ze allemaal niet zo heel veel te doen, dus uitblinken valt niet mee. De hoofdrolspeler, tevens de regisseur, vertolkt zijn rol prima.
Al met al een prima filmpje, voldoende.

De manier waarop Poirot details opmerkt waaraan hij dan wonderbaarlijke conclusies aan vastkoppelt, heb ik altijd als grappig ervaren en ook nu is dit zo, alhoewel niet zo vertuigend als bij vorige gelegenheden, zoals in de 1974-versie van Agatha Christie's boek.
Kenneth Braghan vind ik niet als de beste Poirot en ook van de andere leden van de lumineuze cast had ik wat meer inspraak verwacht.
Beetje ontgoocheld toch.

avatar van nadrin
Een onnodige remake. Die nergens en geen enkel moment een meerwaarde heeft. Niet alleen het boek is veel beter maar ook de originele verfilming.
Daarbij de slechtste vertolking van Poirot aller tijden

avatar van Gang_Star
Behoorlijke tegenvaller. Grootste teleurstelling zit hem nog eigenlijk in Kenneth Branagh als Poirot, dan kijk ik nog liever naar Ustinov, al moet gezegd worden dat Suchet voor mij de ultieme vertolker is. De film begint in een vrij rustig tempo dat uiteindelijk de gehele speelduur ook op die manier blijft verlopen. Ondanks de moordzaak weet de film helaas geen (extra) spanning op te bouwen waardoor de film met zijn speelduur eigenlijk flink voortkabbelt. Aan het einde was de ontknoping behoorlijk tegenvallend waardoor het gevoel overheerst dat er meer uit deze verfilming gehaald had kunnen worden, ondanks de sterke cast en de vele mooie visuele beelden ten spijt.

avatar van Tommy De Vito
Niks mis met deze versie van ‘Murder on The Orient Express’. Visueel erg mooi (bij vlagen deed het met denken aan The Polar Express, voornamelijk tijdens de sneeuwstorm voor dat de trein tot stilstand zal komen).

Branagh speelt prima de rol van Poirot. De rest van de cast doet het ook prima, maar de rollen zijn oppervlakkig. Hier had Branagh blijkbaar zijn aandacht niet op gevestigd, maar probeerde visueel de aandacht van de kijker te trekken. Dat is hem in ieder geval gelukt. Lekker sfeervol die goed past bij zo’n mysterious verhaal.

De film had wel meer spanning mogen hebben. Eigenlijk wordt het nooit echt spannend. Maar onderhoudend wel weer. Het is allemaal een beetje dubbel.

Voor een avondje film, kan deze mooie film er prima mee door. Verwacht er niet te veel van, maar doe de film ook niet te kort! Ik heb bij vlagen genoten van deze prent. 3*