Murder on the Orient Express (2017)

3,01

Drama / Misdaad

geregisseerd door Kenneth Branagh
met Johnny Depp, Michelle Pfeiffer en Judi Dench

Wat begint als een extravagante treinreis door Europa mondt uit in één van de meest stijlvolle, spannende en aangrijpende mysteries ooit verteld. Dit is het verhaal van dertien reizigers op een trein, waar iedereen een verdachte is. In een race tegen de klok moet één man de puzzel zien op te lossen vooraleer de moordenaar opnieuw toeslaat.

• Vanaf 9 november in de bioscoop
  • vanaf 7 maart 2018 te koop op dvd en blu-ray
84 BERICHTEN 23 MENINGEN
avatar van baspls
Dominootje schreef:

'Mijn' zaal was aardig verdeeld, jong tot oud! Zal ook sneller tegen vallen bij de jongere? Niet zo'n bijzonder/shocking eind(e)

Ik ben zelf ook 18 en er zaten inderdaad veel mensen van mijn leeftijd in de zaal. Komt mischien door de iets hippere trailer, die niet echt met de toon van de film overeenkomt.

avatar van Mescaline
rep_robert schreef:
Nouja.. Als ze in een trein zitten en als je dan door het raam een projectie op een scherm voorbij ziet razen, noem ik dat wel nep.

Nu met de nieuwe technieken zag het er anders ook niet zo overtuigend uit, net een computerspel soms.

avatar van Slikbeer Slikbeer
Tsja, dit is iets dat ik heel leuk wilde vinden.
Ik bedoel, zo'n mooie oude stijlvolle trein, een blik bekende leuke acteurs & actrices, lekker klassiek sfeertje.

Maar het wilde allemaal niet ECHT spannend worden, niet ECHT sfeervol worden...

Beetje moeah allemaal.

Een zesje.

PS is het anderen ook opgevallen hoe Michelle Pfeiffer eigenlijk totaal niet op de Hulk lijkt?

avatar van Brix

Voor de geïnteresseerden: de (TV) versie uit 2010, met in de hoofdrol de ultieme Poirot acteur David Suchet, is een aanrader, al was het maar ter vergelijking.

Brix schreef:

Eerlijk gezegd vond ik die ontzettend tegenvallen. Poirot met Suchet in de hoofdrol vind ik normaal echt zeer goed, maar juist deze bekende boekverfilming vond ik teleurstellend. Poirot leek in die film totaal niet meer zichzelf, hij was plotseling zeer gelovig geworden en was heel de film ontzettend opgefokt en chagrijnig. Nee, ik vond er niet veel aan.

thunderball
Ik vond hem daarin boven zichzelf uitstijgen eerlijk gezegd.
Het bracht m.i. nog meer diepgang in het personage.
De andere kant van het doorgaans relaxtere en vriendelijkere detective.
Het gewetensconflict wist hij zeer geloofwaardig over te brengen.
Vandaag weer eens bekeken

avatar van thunderball
Dat was idd sterk, maar dat was helemaal op het einde. Ik vond hem de rest van de aflevering Poirot compleet out of character spelen, maar het zou kunnen dat dit in het boek ook zo is. Ik weet niet welke verhalen er voor zijn geschreven en hoe hij zich daarin gedraagt?

avatar van wwelover
Visueel erg fijn en een leuke cast. Ben niet bekend met het boek of eerdere verfilmingen, dus wist niet zoveel over het verhaal. Desondanks is de film niet echt spannend, maar gelukkig wel nog boeiend genoeg. Kan me wel voorstellen dat de liefhebber van een doordachte mysterie film een beetje teleurgesteld zal zijn. Beschouw het zelf meer als een amusementsfilm en vond het bij vlagen ook grappig. Vooral Judi Dench is erg leuk.

avatar van Woland
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Best redelijk, maar eigenlijk is de film op geen enkel vlak echt geslaagd. Whodunits zijn voor mij wel een beetje een guilty pleasure, en zeker het ietwat oubollige soort uit het Engeland van een kleine eeuw terug waarin Agatha Christie grossiert kan me vaak wel smaken. Ik was dus toch wel benieuwd naar hoe deze nieuwe Poirot uit zou pakken, zeker ook gezien de heel behoorlijke cast.

Kenneth Branagh als Poirot is sowieso even wennen. Ja, hij heeft een ontzettend domme soort snorbaard, maar rare gezichtsbeharing had de oorspronkelijke Poirot ook, maar dan een ander type domme snor. Maar vooral de fysiek is toch wel anders dan 'hoort' bij Poirot - Kenneth Branagh is een stuk jonger en forser dan de traditionele Poirot - maar goed, daar kan ik me wel overheen zetten. De film heeft zeker een behoorlijk stuk oubolligheid, met een trein vol met typetjes en karikaturen. Maar Murder on the Orient Express lijkt niet te weten wat voor soort film het nou eigenlijk wil zijn. Er is een beetje actie (niet echt passend in de film, vind ik zelf), maar bij lange na niet genoeg spanning en tempo om dat soort filmkijkers te boeien, zoals ook wel te zien is in sommige eerdere reacties hier. Maar ook als misdaadfilm of whodunit werkt het niet. Poirot wordt wel leuk geacteerd door Branagh, maar in de film zit er geen lijn in wat hij doet of wat hij denkt - hij lijkt willekeurig met wat mensen te praten, en echt interessante zaken komen daarbij niet naar boven, in de laatste tien minuten poneert hij dan de oplossing die voor iedereen die het boek gelezen heeft sowieso al duidelijk is, en misschien voor de filmkijker ook, al zou je dat aan de warrige Poirot niet merken. En er zit zeker wel wat komedie in, maar ook niet echt veel en echt leuk wordt het ook niet. Visueel en qua acteerwerk is het allemaal prima, maar uiteindelijk is het vooral een luchtig niemendalletje dat redelijk wegkijkt maar nergens echt pakt.

En toch ga ik Death on the Nile zeker wel een kans geven

avatar van FilmFreakFanaat
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik moet eerlijk toegeven dat ik de film lekker weg vind kijken. De film is nergens langdradig, echter is dat misschien ook gelijk het probleem. Er wordt geen band gecreëerd met de inzittenden. Poirot zelf krijgt wel wat extra aandacht aan het begin, wat ik ook noodzakelijk vond. Maar zoals ik al zei, de inzittenden konden bij verder niet bekoren. Hierdoor komt de plottwist ook niet helemaal uit de verf, er is geen inlevingsvermogen. Daarbij komt het, door het gebrek aan diepgang, nogal achterlijk over dat 'de beste detective van de wereld' een zaak als deze niet op kon lossen. Als je merkt dat de helft van de inzittenden een persoonlijke fête heeft tegen de vermoorde persoon kun je er al vrij snel vanuit gaan dat dat wel eens voor iedereen zou kunnen gelden.

Wel goed vond ik de sfeer die wordt neergezet, het acteerwerk en de muziek zijn ook sterk. Wat ik dan weer ander minpunt vond zijn de special-effects. Vaak toch wel enigszins nep, zeker bij zoom-in's op Poirot. Achtergrond is dan vaak treurig nep. Jammer, toch lichtelijk teleurgesteld.

Heerlijke ouderwetse, spannende remake. Mooie beelden en mooie kostuums. Verheug me al op death on the Nile

Voor ik deze film zag, was ik nog niet bekend met het verhaal van Agatha Christie of de film uit de jaren '70.

In het begin van de film vroeg ik me af waarin ik terecht was gekomen. Je maakt kennis met de eigenaardigheden van Poirot, maar zijn snor viel me - in negatieve zin - op. Ten eerste: veel te groot, ten tweede: nep.

Desondanks wordt je goed meegenomen in het sfeertje van toen. Minpunt zijn de special-effects. Wanneer je de trein door de bergen ziet rijden, had ik het idee dat ik naar een animatie aan het kijken was.

Ik zag de film in Dolby Atmos, maar dat had totaal geen toegevoegde waarde aan de film.

Conclusie: ik vond het een leuke film, maar ik ga hem niet nog een keer kijken.

avatar van notsub
De film was best aardig, maar niet meer dan dat. Je zou toch een mystieke sfeer verwachten in die jaren en met zo een heftige moord aan boord van een bijzonder treintraject. Helaas komt dat nauwelijks uit de verf. Het oplossen van de moord heeft dan nog wel een surprise achter de hand, maar echt indruk weet de film nergens te maken. Slecht was het ook niet, maar er had zeker meer in gezeten.

avatar van pierre18
FilmFreakFanaat schreef:
Ik moet eerlijk toegeven dat ik ....etc.

Volledig mee eens met de punten die je aanvoert. (Scheelt een hoop typen).

Ben geen fan van Poirot (blaaskaak)waar bijna de hele film om draaide en miste behoorlijk de interactie tussen de reizigers. Daarom vind ik het verhaal van Ten little Indians bijvoorbeeld al vele malen beter en interessanter.

Tot slot. Dench, Pfeiffer, Jacobi en Depp worden wel heel oud.
Ik sla Moord op de Nijl over en wacht op Ten little Indians

avatar van Nekstwan

Gisteravond met mijn dochter naar de bios geweest om haar, een twintiger, eens een klassieker te laten zien i.p.v. al die snelle (Amerikaanse) sensatiefilms vol bloederig geweld. Helaas van een koude kermis thuisgekomen. Wij vonden het beiden een zwakke film, slaapverwekkend zelfs. Op zeker moment vroeg mijn dochter wanneer de moord nou eindelijk eens plaatsvond. "Is al gebeurd" zei ik, waarna bleek dat ze in slaap was gevallen. "Oh, is Johnny Depp al dood? Korte rol!". Zelf had ik ook een momentje van'verslapping'. Heel even dreigde er zowaar iets van spanning te ontstaan toen Poirot achter één der reizigers aan zat op de brug waar de trein tot stilstand was gekomen. Maar helaas, ook die scène zakte weg in het drijfzand. En dan heb ik het nog niet eens over de abominabele decors, het zeer slechte acteerwerk: een huilende Michelle Pfeiffer.....zo ongeloofwaardig, de belabberde teksten (ook veel te veel trouwens) en het complete gebrek aan spanning. Agatha Christie zou zich omdraaien in haar graf. En het ergste van alles: Poirot schijnt al weer op weg te zijn naar Egypte vanwege een moord op de Nijl. Sorry hoor, maar was hier nou niet iets veel beters van te maken?

avatar van Fam Loosdrecht

Wij zijn dit weekend geweest. Ontzettend veel zin in na de trailer al meerdere malen te hebben gezien. De cast sprak boekdelen dachten we.....nou....ik ben 2 keer in slaap gedoezeld en mijn vrouw een keer of 5.
De verwachting die we hadden was een continue ouderwetse onuitgesproken maar voelbare mysterieuze spanning die we kennen uit de historische reeks....Helaas, wat een tegenvaller.

Samenvattend: een ontzettend overdreven en onnatuurlijk geacteerde introductie van de personages in het begin van de film en daarna een kabbelend, gezapig verloop. Echt heel jammer dit kon anders...enige pluspunt de mooie sfeerbeelden en het oog voor detail.

avatar van IH88
“I see evil on this train.”

Het boek van Agatha Christie zit ijzersterk in elkaar, en als regisseur hoef je dus ook niet veel te doen om een spannende whodunnit film af te leveren. En Branagh vind het wiel met deze nieuwe Murder on the Orient Express niet opnieuw uit, maar zorgt er wel voor dat het een vermakelijke en energieke treinrit wordt.

Een moord, twaalf verdachten en ’s werelds beste detective die het onderzoekt, alle schaakstukken staan binnen een kwartier op het bord en ook al ken je het einde, Branagh weet er toch zijn eigen draai aan te geven (vooral visueel ziet het er allemaal schitterend uit). Zoals het hoort, en ook het rijtje acteurs dat hij heeft verzameld is indrukwekkend. Alhoewel naast Branagh als Poirot alleen Pfeiffer (wat een klasse nog steeds), Ridley en Odom Jr. echt indruk weten te maken. Murder on the Orient Express is een sfeervolle en spannende remake geworden die ook zeker op eigen benen kan staan.

avatar van boysdontcry99

thunderball schreef:

Helemaal mee eens, door deze aflevering ben ik Poirot (door David Suchet) minder beginnen appreciëren...

boysdontcry99

Merkwaardig...ik juist nog méér ( voor zover dat al mogelijk was dan )

avatar van Teejey
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gekke film, kende het origineel ook niet. Voor mij echt een film met 2 heel verschillende delen.
De reden om dit in de bios te zien was niet de film, maar de bios zelf: Imperial, grootste zaal in ieder geval Noord-Europa met meer dan 1.000 stoelen.

Deel één is oninteressant en traag. Langzaam krijg je meer te weten over de passagiers, maar boeiend is het niet te noemen. De film is hier al stijlvol, maar doordat het er wat los bij hangt voelt het niet sfeervol. Ook de soundtrack is hier reden van aangezien die helemaal niet past bij de beelden. Tijdens het kijken dacht ik constant aan een toneelstuk. Als dieptepunt een paar totaal niet leuke grappen, die ook als ze wel geslaagd waren er niet thuis hoorden. Het botst met de serieuze toon, die nodig is voor de uiteindelijke boodschap van de film.

Dan, wanneer de dokter zich aangeeft om Mary te beschermen en er een bijeenkomst is buiten, valt toch ineens alles op zijn plek. Dat is al fijn, maar de film wordt dan ook echt beter en beter tot het eind, een echte climax. Het eerste deel blijkt toch nut te hebben als fundament voor de twist, al blijft die te traag en moet er veel meer uit gehaald worden om de film als geheel meer te waarderen. De soundtrack, emoties, het warme wintergevoel, ze kloppen. Alles wordt fijn in connectie gebracht.

Cast is natuurlijk goed, maar nu ik merk dat de of ouder wordende Johnny Depp of Johnny Depp in een afwijkende rol niet meer een acteur is die voor mij een film kan dragen, miste er voor mij wel een klik met een bepaalde acteur of actrice. Ook omdat Penelope Cruz hier niet zo fantastisch opvalt als in Blow of Vanilla Sky bijvoorbeeld. Hoewel niemand zich verder onderscheidt zijn de acteerprestaties wel gewoon goed.

2* en 4* = 3* voorlopig. Misschien kan ik in de toekomst het eerste deel nu wel op waarde schatten.

avatar van dvdfreak123
Juist terug van de bioscoop en moet zeggen heb toch wel genoten nog van deze remake. De originele kende ik wel, maar zelf nooit gezien. Misschien dat het nu eens tijd word dat ik de oude films ook eens zie. Film wist toch gans de speelduur te boeien ondanks de trage opbouw en verloop van de film. Hier en daar voorral in het begin soms een klein vleugje humor die ik zeker wist te waarderen.Het mysterie rond de moord wist me zeker te boeien.En op het einde krijgen we toch wel nog een mooie plottwist te zien die ik toch niet volledig zo had zien uitdraaien. Cast deed het dan ook wel goed en was overtuigend. Ik moet toegeven er zijn natuurlijk nog betere films als dit en als je een film vol sensatie en actie verwacht zal je op je honger blijven zitten. Ik allesinds vond hem goed. En krijgt van mij een 7/10

Sfeervolle verfilming.
Goede muziek en best aantrekkelijke dames.
Af en toe lekker een rustige film te zien ipv harde actie.
Beter als verwacht en zeker niet saai.

avatar van thunderball
Deze afgelopen zaterdag in Antwerpen gaan zien.
Allereerst erg vreemd: ga je naar Metropolis om het op een groot scherm te zien, is het filmbeeld gekaderd, m.a.w. zowel aan de zijkanten als aan de onderkant en bovenkant werd het volledige scherm niet gebruikt. Dit heb ik nog nooit meegemaakt bij een nieuwe film.

Film op zich was aardig gemaakt, mooie beelden in een winters sneeuwlandschap, maar voegt eigenlijk niets toe aan de versie, die we al hadden en heel belangrijk: het werd nooit echt spannend, toch een vereiste voor een whodunnit als deze. Zeker wanneer het om een hele beroemde (lees: bekende) Agatha Christie verfilming gaat en veel mensen, de afloop al kennen, want wanneer je die ooit hebt gezien (of gelezen), zal je die niet makkelijk vergeten.

Branaghs regie lijkt te veel te mikken op de grootste gemene deler, dan dat hij er echt iets speciaals van probeert te maken, alles blijft keurig binnen de lijntjes en kun je van te voren al zelf uittekenen (Denk hierbij ook aan zijn Assepoester verfilming, die van het zelfde laken een pak was.).

Eerste gedeelte is nog het beste, de verschillende karakters worden geïntroduceerd en je zit nog vol verwachtingen je af te vragen hoe de rest van het verhaal vorm gegeven zal worden.

Helaas wanneer dan eindelijk de moord is gepleegd, wordt het stukken minder en eigenlijk is het slot een teleurstelling en gaat de film als een nachtkaars uit.

Ook is feitelijk de laatste scene, waarin Poirot voor een volgende moordzaak naar Egypte wordt gebracht, zeer bedenkelijk: het lijkt er op dat ze hiermee de volgende film, "Death on the Nile", willen introduceren, maar in dat verhaal vind de moord ook pas halverwege plaats...?!

Wat de acteurs betreft, Branagh heeft zich zelf perfect gecast: waar vindt hij anders zo'n met zich zelf ingenomen en vervulde blaaskaak, waar de arrogantie van afslaat?
Pfeiffer is goed opdreef als ietwat mysterieuze dame en ziet er, ondanks dat de jaren langzaam gaan tellen, nog steeds uit als een plaatje en weet Poirot en de kijker om haar vingers te winden.

Van de andere acteurs als Depp, Dench en Dafoe krijgen we feitelijk teleurstellend weinig te zien en hun talent wordt dan ook zwaar onderbenut. Ze lijken er voornamelijk in te zitten om ons een allstar cast voor te kunnen schotelen.

Aardige, maar totaal overbodige her verfilming van het beroemde boek.

Een vijfje, ofwel 2,5 ster.