Murder on the Orient Express (2017)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Kenneth Branagh
met Kenneth Branagh, Willem Dafoe en Michelle Pfeiffer

Wat begint als een extravagante treinreis door Europa mondt uit in één van de meest stijlvolle, spannende en aangrijpende mysteries ooit verteld. Dit is het verhaal van dertien reizigers op een trein, waar iedereen een verdachte is. In een race tegen de klok moet één man de puzzel zien op te lossen vooraleer de moordenaar opnieuw toeslaat.

Puik gemaakte remake van de film uit 1974, met een cast om U tegen te zeggen.
De film is werkelijk prachtig gemaakt, zowel de beelden, als het verhaal zijn ontzettend mooi.
Ook de cast kwijt zich zeer goed van zijn taak.
Echt een film waarvan je kan genieten, en die het moet hebben van de dialogen al zijn de beelden zeker niet te versmaden, waarbij echt wel gelet is op details!!
Warm aanbevolen !!

avatar van Dievegge
Kenneth Branagh kan zich in de lange rij scharen van bewerkers die een meesterwerk van Agatha Christie om zeep geholpen hebben. Het begin is verplaatst van Turkije naar Israel, er zijn scènes ingelast die niets met het boek te maken hebben, de subtiliteit van de intrige en de ontknoping gaan helemaal verloren. De maniertjes van Poirot zijn belangrijker dan aanwijzingen, motieven en alibi's. Er moesten wat overbodige actiescènes bij, terwijl de ondervragingen zwaar ingekort werden wegens te saai. Het is spijtig dat veel mensen de grote misdaadschrijfster leren kennen via dit soort verhaspelingen. Het boek blijft ongeëvenaard. De tv-versie met David Suchet is de enige geslaagde adaptatie; dit is de slechtste.

avatar van Lakte
Gezien na de oude te hebben gezien die ik persoonlijk een stuk beter vond en waar ook veel bekenden in mee spelen o.a. Antony Perkins en Sean Connery. In deze films is het te komisch gemaakt wat ik jammer vind. De oude begint ook meteen met de ontvoering wat meteen aangrijpt. Viel mij helaas een beetje tegen. Trein was ook wat te modern voor die tijd.

avatar van Thorongil
Ben niet echt zo vertrouwd met Agatha Christie. Mooie film, goed geacteerd. Al bij al çava maar niet echt iets waar je de dag daarna nog aan denkt. En dat iedereen op die wagon een reden had om Casetti dood te hebben vond ik wat bij de haren getrokken, maar ja dat is niet de film zijn fout, maar het boek.

avatar van Duke Nukem
Kenneth Branagh had een andere acteur de kans moeten geven om Poirot gestalte te geven in plaats van de rol voor zichzelf op te eisen, terwijl hij niet de juiste fysiek noch het acteertalent heeft voor die rol. Of beter nog, misschien had hij niet aan deze onnodige remake moeten beginnen. Er wordt niets gedaan met het talent van Johnny Depp, Willem Dafoe, Judi Dench en anderen. Vooral Branagh zelf heeft geen enkele uitstraling. Hij lijkt zijn tekst maar wat af te raffelen, waarbij hij vergeet te acteren. Zijn fake Franse accent is om te huilen! En dan die snor... baard... wat stelt dat ding eigenlijk voor? Het ergste van al voor een murder mystery is wel het feit dat deze film op geen enkel moment spannend is. Zoals iemand in deze draad het omschreef: je krijgt nergens het gevoel in het verhaal te zitten.

avatar van Alathir
Murder on the Orient Express is voor mij een film die niet helemaal geslaagd aanvoelt. Qua cinematografie worden er soms prachtige plaatjes geschoten. Het grootste gebrek is een goed script, maar ook de tijd waaraan aandacht wordt besteed is belangrijk in dit verhaal. Er wordt veel van de hak op de tak gesprongen tijdens de ondervragingen door Poirot. Na een tijd wordt het een warboel van jewelste en Poirot ziet er de ene aanwijzing na de andere in zonder dat er enige verklaring voor wordt gegeven in de film. Het gaat dus allemaal veel te snel terwijl dat eerste stuk in Israel me absoluut niet belangrijk lijkt. Ook het einde is wat onnodig. Een film als deze staat of valt met het verhaal en dat is hier warrig gebracht.

avatar van Roger Thornhill
Niets nieuws, maar het is allemaal kleurrijk met een lekker vaartje, de bijrollen zijn leuk (hoewel iemand als Willem Dafoe wel héél weinig te doen krijgt), de visuals zijn prachtig, en (het belangrijkste) Kenneth Branagh is een uitstekende Poirot: krachtig en zelfverzekerd zonder valse bescheidenheid, en gelukkig niet schmierend zoals Albert Finney. Echt spannend wordt het nergens, en die nadrukkelijke pianomuziek tijdens het "Laatste Avondmaal" is jammer, maar verder is dit aangenaam ongecompliceerd vermaak.

avatar van John Barry
Solide film. Kenneth Branagh zet een goede detective neer met leuke maniertjes. De setting in de Oriënt-Express in een sneeuwachtige omgeving is erg mooi en ik heb genoten van de beelden aan het begin van de film van o.a Istanboel. De film heeft een aantal goede bijrollen van o.a Michelle Pfeiffer en Judi Dench. De muziek van Patrick Doyle is goed.

Het is jammer dat de film nooit echt spannend wordt en tevens had ik graag wat meer en langere verhoor scenes gezien.

avatar van ILDIB
Goeie snor. Verhaal maakt regelmatig in helaas. Je wil werkl weten hoe t afloopt.

avatar van N00dles
Ja, het is allemaal mooi aangekleed en de bekende cast doet zijn best, maar het doet me allemaal niet zo heel veel. Of dat nu aan het verhaal ligt (ik heb het boek nooit gelezen) of aan de film/regie/cast, geen idee. Een klassieke whodunnit op een trein is op zich een interessant gegeven, maar de film miste iets; de personages vond ik saai en cliché en hoewel het soms wat kluchtig aandeed, werd het nooit ergens humoristisch, laat staan spannend of mysterieus. Het plot verloopt voorspelbaar: de verdachten worden één voor één verhoord, iedereen heeft een mogelijk motief, Poirot denkt wat na en weet zo het mysterie te ontrafelen. Einde.

Ik vraag me af of het boek veel beter is, of dat verhaal in eerdere verfilmingen beter tot zijn recht komt. Of misschien heb ik toch niet zoveel met dit soort detectiveverhalen, dat kan natuurlijk ook. Hoe dan ook, een matige kijkervaring.

Kenneth Branagh (tevens de regisseur) doet het als Poirot trouwens wel weer leuk, wat een charismatische acteur is dat.

Misschien dat ik de eerdere verfilming uit 1974 een keer een kans ga geven.

Saai en slaapverwekkend .

Moderne remake, die het verhaal aardig onderuit haalt. Voor de rol van Poirot zijn er veel betere acteurs
en de rest van de cast komt maar matig uit de verf. Erg jammer van zo'n mooi boek.
Bij sommige beelden denk je eerder in een game te zitten dan naar een film te kijken.

avatar van Sergio Leone
Mwah.

Op zich ben ik wel te vinden voor een setting zoals deze. Met het plot an sich is er ook niet veel mis - ik heb het boek nooit gelezen. En met een cast met Johnny Depp, Judi Dench, Willem Dafoe, noem maar op... kan men toch ook niet veel mis doen, lijkt mij.
Helaas speelt Kenneth Branagh de hoofdrol en die is mij niet interessant genoeg. Hercule Poirot is eigenlijk het vervelendste personage uit de film, zeker naarmate het einde, dat onvermijdelijk wat stroperiger wordt.

Bovendien oogt de film mij niet stoffig genoeg. De setting waarin het verhaal zich afspeelt biedt daar nochtans de perfecte gelegenheid voor, om én gezellig én spannend te zijn. De look komt mij te plastic over, iets te veel CGI om goed te zijn. Het komt de sfeerbeleving niet ten goede, nochtans een must voor dit soort film.

avatar van Filmkriebel
Matige verfilming van Agatha Christie's meesterwerk, en dat ondanks een indrukwekkende cast. Branagh's vertolking van Poirot kon me niet overtuigen en komt bijlange niet in de buurt van Ustinov, die voor mij de enige echte film-Poirot blijft. Kijk naar "Death on the Nile" voor het verschil. De CGI van de trein en de besneeuwde landschappen zag er lelijk en fake uit.. Het onderzoek naar de moord op één van de passagiers is dan nog best leuk om volgen maar mooi volgens het boekje. De personages introduceren, de moord, de interviews van de personages en de ontknoping. Saai verteld dus want volgens verwachting. En dan vraag ik me nog af wie de clou van dit verhaal nog niet kende? De helft van de fun is er dan sowieso ook al van af. Voorzichtige 3, met optie op 2,5*

avatar van filmfan0511
Een veel te rommelige film. Het plot is matig en de meeste personages komen niet echt uit de verf. Wat Murder on the Orient Express had kunnen redden was sfeer, maar die ontbreekt helaas ook. Met zo'n woeste winterlocatie moet je toch iets kunnen doen, maar nee, kwam heel oppervlakkig en levenloos over. Spanning is ver zoek, het onderzoek wordt heel droog in beeld gebracht, en de dialogen zijn veel te uitleggerig.
Is de film compleet onkijkbaar? Neen hoor, dat nu ook weer niet, en dat is de verdienste van de cast. Heel veel grote (en tevens goede) namen, waarvan enkelen toch hun stempel kunnen drukken. Voornamelijk Daisy Ridley, heel fijne actrice. En de interieure locatie van de trein is natuurlijk best leuk, en wordt op zich prima gebruikt en in beeld gebracht.

avatar van Mickey b
Deze film opnieuw gezien op TV, drie jaar na release. Vreemd genoeg wist ik dus niets meer van plot, wat ook al iets zegt over verhaal (of mijn geheugen...). Uiteraard kan ik hier niets over inhoud vertellen, want blijft een cluedo-achtig who-donit verhaal. Destijds geen review geschreven, dus nu bij deze, een kortje.
Grafisch en sfeervol in beeld gebrachte Oriënt Express en de alomgekende moord, op te lossen door Hercules Poirot. Uiteraard met de nodige plottwist op einde en zelfs een aanleiding op een vervolg, nl moord op de Nijl. Film is geen topper, maar door de gebrachte sfeer en cast toch wel een 3* waard.

avatar van Ajax&Litmanen1
Moeizame film die interessanter wil zijn dan lukt. Ik heb geen ervaring met deze franchise, dus geen boek of eerdere film van gezien. Vergelijken kan ik dus niet. Op zich vind ik een goede whodunit-film wel leuk, maar dit is gewoon niet boeiend uitgewerkt. Het beste deel is nog wel het begin, als je de sfeer proeft in de trein en de mooie landschappen ziet. Visueel is de film best de moeite, met de bergen, sneeuw en natuur waar de trein langs raast. Maar zodra het moordverhaal begon, zakte mijn interesse steeds verder weg. De rollen zijn niet erg memorabel en de eindconclusie ook niet. De film is in het tweede bedrijf gewoon zelfs saai te noemen. Ik zou mensen die dit soort speurverhalen leuk vinden veel meer Knives Out (2019) aanraden, die was echt sterk. Nou verschijnt binnenkort wel de opvolger van deze Orient Express, genaamd Death on the Nile (2020). Dat was dan ook de reden dat ik deze film toch maar eens wilde zien. Niet top, maar ook geen verspilde avond.

avatar van des1
Branagh moet het bij acteren laten (hoewel ik me één film van hem kan herinneren waarin ie volgens mij ook een dubbelrol speelde). Frankenstein (met een belachelijke De Niro erin) had ie eveneens verkracht.

avatar van Anjin
Dacht eerst dat Hector Poirot gespeeld werd door Antonio Banderas..
Leek er verdomd veel op...

avatar van coendpl
Sfeervol én stijlvol! Snap het lage gemiddelde niet helemaal..
Heb het boek én de originele versie van de film niet gezien, misschien heeft het daarmee te maken?
Gewoon kijken! 3,5*