• 10.518 nieuwsartikelen
  • 8.961.419 stemmen

Murder on the Orient Express (2017)

Mystery | 114 minuten

Gesproken taal: Engels, Frans, Duits en Arabisch

Releasedatum: 9 november 2017

Plot Murder on the Orient Express

"Everyone is a suspect"

Wat begint als een extravagante treinreis door Europa mondt uit in één van de meest stijlvolle, spannende en aangrijpende mysteries ooit verteld. Dit is het verhaal van dertien reizigers op een trein, waar iedereen een verdachte is. In een race tegen de klok moet één man de puzzel zien op te lossen vooraleer de moordenaar opnieuw toeslaat.

Social Media

Edward Masterman

Dr. Arbuthnot

Mary Debenham

Tarkus

Puik gemaakte remake van de film uit 1974, met een cast om U tegen te zeggen.

De film is werkelijk prachtig gemaakt, zowel de beelden, als het verhaal zijn ontzettend mooi.

Ook de cast kwijt zich zeer goed van zijn taak.

Echt een film waarvan je kan genieten, en die het moet hebben van de dialogen al zijn de beelden zeker niet te versmaden, waarbij echt wel gelet is op details!!

Warm aanbevolen !!

avatar van Dievegge

Dievegge

Kenneth Branagh kan zich in de lange rij scharen van bewerkers die een meesterwerk van Agatha Christie om zeep geholpen hebben. Het begin is verplaatst van Turkije naar Israel, er zijn scènes ingelast die niets met het boek te maken hebben, de subtiliteit van de intrige en de ontknoping gaan helemaal verloren. De maniertjes van Poirot zijn belangrijker dan aanwijzingen, motieven en alibi's. Er moesten wat overbodige actiescènes bij, terwijl de ondervragingen zwaar ingekort werden wegens te saai. Het is spijtig dat veel mensen de grote misdaadschrijfster leren kennen via dit soort verhaspelingen. Het boek blijft ongeëvenaard. De tv-versie met David Suchet is de enige geslaagde adaptatie; dit is de slechtste.

avatar van Lakte

Lakte

Gezien na de oude te hebben gezien die ik persoonlijk een stuk beter vond en waar ook veel bekenden in mee spelen o.a. Antony Perkins en Sean Connery. In deze films is het te komisch gemaakt wat ik jammer vind. De oude begint ook meteen met de ontvoering wat meteen aangrijpt. Viel mij helaas een beetje tegen. Trein was ook wat te modern voor die tijd.

avatar van Thorongil

Thorongil

Ben niet echt zo vertrouwd met Agatha Christie. Mooie film, goed geacteerd. Al bij al çava maar niet echt iets waar je de dag daarna nog aan denkt. En dat iedereen op die wagon een reden had om Casetti dood te hebben vond ik wat bij de haren getrokken, maar ja dat is niet de film zijn fout, maar het boek.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Kenneth Branagh had een andere acteur de kans moeten geven om Poirot gestalte te geven in plaats van de rol voor zichzelf op te eisen, terwijl hij niet de juiste fysiek noch het acteertalent heeft voor die rol. Of beter nog, misschien had hij niet aan deze onnodige remake moeten beginnen. Er wordt niets gedaan met het talent van Johnny Depp, Willem Dafoe, Judi Dench en anderen. Vooral Branagh zelf heeft geen enkele uitstraling. Hij lijkt zijn tekst maar wat af te raffelen, waarbij hij vergeet te acteren. Zijn fake Franse accent is om te huilen! En dan die snor... baard... wat stelt dat ding eigenlijk voor? Het ergste van al voor een murder mystery is wel het feit dat deze film op geen enkel moment spannend is. Zoals iemand in deze draad het omschreef: je krijgt nergens het gevoel in het verhaal te zitten.

avatar van Alathir

Alathir

• 2067 berichten

Murder on the Orient Express is voor mij een film die niet helemaal geslaagd aanvoelt. Qua cinematografie worden er soms prachtige plaatjes geschoten. Het grootste gebrek is een goed script, maar ook de tijd waaraan aandacht wordt besteed is belangrijk in dit verhaal. Er wordt veel van de hak op de tak gesprongen tijdens de ondervragingen door Poirot. Na een tijd wordt het een warboel van jewelste en Poirot ziet er de ene aanwijzing na de andere in zonder dat er enige verklaring voor wordt gegeven in de film. Het gaat dus allemaal veel te snel terwijl dat eerste stuk in Israel me absoluut niet belangrijk lijkt. Ook het einde is wat onnodig. Een film als deze staat of valt met het verhaal en dat is hier warrig gebracht.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Niets nieuws, maar het is allemaal kleurrijk met een lekker vaartje, de bijrollen zijn leuk (hoewel iemand als Willem Dafoe wel héél weinig te doen krijgt), de visuals zijn prachtig, en (het belangrijkste) Kenneth Branagh is een uitstekende Poirot: krachtig en zelfverzekerd zonder valse bescheidenheid, en gelukkig niet schmierend zoals Albert Finney. Echt spannend wordt het nergens, en die nadrukkelijke pianomuziek tijdens het "Laatste Avondmaal" is jammer, maar verder is dit aangenaam ongecompliceerd vermaak.

avatar van John Barry

John Barry

Solide film. Kenneth Branagh zet een goede detective neer met leuke maniertjes. De setting in de Oriënt-Express in een sneeuwachtige omgeving is erg mooi en ik heb genoten van de beelden aan het begin van de film van o.a Istanboel. De film heeft een aantal goede bijrollen van o.a Michelle Pfeiffer en Judi Dench. De muziek van Patrick Doyle is goed.

Het is jammer dat de film nooit echt spannend wordt en tevens had ik graag wat meer en langere verhoor scenes gezien.

avatar van ILDIB

ILDIB

Goeie snor. Verhaal maakt regelmatig in helaas. Je wil werkl weten hoe t afloopt.

avatar van N00dles

N00dles

Ja, het is allemaal mooi aangekleed en de bekende cast doet zijn best, maar het doet me allemaal niet zo heel veel. Of dat nu aan het verhaal ligt (ik heb het boek nooit gelezen) of aan de film/regie/cast, geen idee. Een klassieke whodunnit op een trein is op zich een interessant gegeven, maar de film miste iets; de personages vond ik saai en cliché en hoewel het soms wat kluchtig aandeed, werd het nooit ergens humoristisch, laat staan spannend of mysterieus. Het plot verloopt voorspelbaar: de verdachten worden één voor één verhoord, iedereen heeft een mogelijk motief, Poirot denkt wat na en weet zo het mysterie te ontrafelen. Einde.

Ik vraag me af of het boek veel beter is, of dat verhaal in eerdere verfilmingen beter tot zijn recht komt. Of misschien heb ik toch niet zoveel met dit soort detectiveverhalen, dat kan natuurlijk ook. Hoe dan ook, een matige kijkervaring.

Kenneth Branagh (tevens de regisseur) doet het als Poirot trouwens wel weer leuk, wat een charismatische acteur is dat.

Misschien dat ik de eerdere verfilming uit 1974 een keer een kans ga geven.

avatar van maurice32

maurice32

Saai en slaapverwekkend .

avatar van Arleta

Arleta

Moderne remake, die het verhaal aardig onderuit haalt. Voor de rol van Poirot zijn er veel betere acteurs

en de rest van de cast komt maar matig uit de verf. Erg jammer van zo'n mooi boek.

Bij sommige beelden denk je eerder in een game te zitten dan naar een film te kijken.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Mwah.

Op zich ben ik wel te vinden voor een setting zoals deze. Met het plot an sich is er ook niet veel mis - ik heb het boek nooit gelezen. En met een cast met Johnny Depp, Judi Dench, Willem Dafoe, noem maar op... kan men toch ook niet veel mis doen, lijkt mij.

Helaas speelt Kenneth Branagh de hoofdrol en die is mij niet interessant genoeg. Hercule Poirot is eigenlijk het vervelendste personage uit de film, zeker naarmate het einde, dat onvermijdelijk wat stroperiger wordt.

Bovendien oogt de film mij niet stoffig genoeg. De setting waarin het verhaal zich afspeelt biedt daar nochtans de perfecte gelegenheid voor, om én gezellig én spannend te zijn. De look komt mij te plastic over, iets te veel CGI om goed te zijn. Het komt de sfeerbeleving niet ten goede, nochtans een must voor dit soort film.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Matige verfilming van Agatha Christie's meesterwerk, en dat ondanks een indrukwekkende cast. Branagh's vertolking van Poirot kon me niet overtuigen en komt bijlange niet in de buurt van Ustinov, die voor mij de enige echte film-Poirot blijft. Kijk naar "Death on the Nile" voor het verschil. De CGI van de trein en de besneeuwde landschappen zag er lelijk en fake uit.. Het onderzoek naar de moord op één van de passagiers is dan nog best leuk om volgen maar mooi volgens het boekje. De personages introduceren, de moord, de interviews van de personages en de ontknoping. Saai verteld dus want volgens verwachting. En dan vraag ik me nog af wie de clou van dit verhaal nog niet kende? De helft van de fun is er dan sowieso ook al van af. Voorzichtige 3, met optie op 2,5*

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Een veel te rommelige film. Het plot is matig en de meeste personages komen niet echt uit de verf. Wat Murder on the Orient Express had kunnen redden was sfeer, maar die ontbreekt helaas ook. Met zo'n woeste winterlocatie moet je toch iets kunnen doen, maar nee, kwam heel oppervlakkig en levenloos over. Spanning is ver zoek, het onderzoek wordt heel droog in beeld gebracht, en de dialogen zijn veel te uitleggerig.

Is de film compleet onkijkbaar? Neen hoor, dat nu ook weer niet, en dat is de verdienste van de cast. Heel veel grote (en tevens goede) namen, waarvan enkelen toch hun stempel kunnen drukken. Voornamelijk Daisy Ridley, heel fijne actrice. En de interieure locatie van de trein is natuurlijk best leuk, en wordt op zich prima gebruikt en in beeld gebracht.

avatar van Mickey b

Mickey b

Deze film opnieuw gezien op TV, drie jaar na release. Vreemd genoeg wist ik dus niets meer van plot, wat ook al iets zegt over verhaal (of mijn geheugen...). Uiteraard kan ik hier niets over inhoud vertellen, want blijft een cluedo-achtig who-donit verhaal. Destijds geen review geschreven, dus nu bij deze, een kortje.

Grafisch en sfeervol in beeld gebrachte Oriënt Express en de alomgekende moord, op te lossen door Hercules Poirot. Uiteraard met de nodige plottwist op einde en zelfs een aanleiding op een vervolg, nl moord op de Nijl. Film is geen topper, maar door de gebrachte sfeer en cast toch wel een 3* waard.

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Moeizame film die interessanter wil zijn dan lukt. Ik heb geen ervaring met deze franchise, dus geen boek of eerdere film van gezien. Vergelijken kan ik dus niet. Op zich vind ik een goede whodunit-film wel leuk, maar dit is gewoon niet boeiend uitgewerkt. Het beste deel is nog wel het begin, als je de sfeer proeft in de trein en de mooie landschappen ziet. Visueel is de film best de moeite, met de bergen, sneeuw en natuur waar de trein langs raast. Maar zodra het moordverhaal begon, zakte mijn interesse steeds verder weg. De rollen zijn niet erg memorabel en de eindconclusie ook niet. De film is in het tweede bedrijf gewoon zelfs saai te noemen. Ik zou mensen die dit soort speurverhalen leuk vinden veel meer Knives Out (2019) aanraden, die was echt sterk. Nou verschijnt binnenkort wel de opvolger van deze Orient Express, genaamd Death on the Nile (2020). Dat was dan ook de reden dat ik deze film toch maar eens wilde zien. Niet top, maar ook geen verspilde avond.

avatar van des1

des1

Branagh moet het bij acteren laten (hoewel ik me één film van hem kan herinneren waarin ie volgens mij ook een dubbelrol speelde). Frankenstein (met een belachelijke De Niro erin) had ie eveneens verkracht.

avatar van Anjin

Anjin

Dacht eerst dat Hector Poirot gespeeld werd door Antonio Banderas..

Leek er verdomd veel op...

avatar van coendpl

coendpl

Sfeervol én stijlvol! Snap het lage gemiddelde niet helemaal..

Heb het boek én de originele versie van de film niet gezien, misschien heeft het daarmee te maken?

Gewoon kijken! 3,5*

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

De cinematografie ziet er prachtig uit. Maar daar red je een film niet mee. Wat een verschrikkelijk saai verhaal. De acteurs komen ook niet echt uit de verf. Ondanks een paar grote namen.

We vonden dit allebei een zeer slaapverwekkende film. Jammer.

avatar van sorbonne

sorbonne

Niet echt sterk deze versie.

Sterke settings, maar qua acteren vond ik het zwak en bij momenten heel zwak.

avatar van Lavrot

Lavrot

Gelikt verhaal waarin alles en iedereen tot in de puntjes verzorgd oogt, waardoor het zo onnatuurlijk overkomt dat er geen cel in m'n hoofd in beroering werd gebracht. Deze whodunnit liet me kouder dan een diepvriesmaaltijd uit een defecte magnetron, en had de diepgang van een verplicht spelletje cluédo. Het acteerwerk was van hetzelfde bordkarton.

avatar van ovattion

ovattion

Pro’s: sterrolbezetting, soms mooie (maar wel CGI) beelden

Contra’s: saai, dan weer een ‘komische’ insteek, dan weer serieus, muziek tijdens de eerste 15 minuten wat misplaatst, zelfs storend (daarna op zich wel prima), ‘moetje’ of ‘tussendoortje’ voor de acteurs (ze overtuigen in ieder geval niet), Branagh overtuigt absoluut niet als Poirot; in ieder geval niet de persoon zoals Agatha Christie hem beschrijft in haar boeken.

Al met al: slechte verfilming van dit beroemde boek van AC. Zonde van het talent van de acteurs, maar ik kan ook niet zeggen dat ze erg hun best hebben gedaan.

1,5 ster

avatar van Mysterie-schrijver

Mysterie-schrijver

Goede film. Mooie beelden en je blijft gissen tot het eind. Dat had ik achteraf niet zien aankomen. Ook goed acteerwerk!

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

De remake er nog maar eens doorgedraaid. Gezien had ik hem al vlak na uitkomst maar een comment was er destijds niet van gekomen omdat ik mijn activiteiten hier nog niet hervat had.

De film opent aardig met fraaie opnames van onderandere Istanbul. Poirot valt in die fase meteen al op als moderner en niet als de stijve hark zoals hij in het verleden werd geportretteerd. Het verhaal moge bekend zijn, de roemruchte treinverbinding waar James Bond ook al eens gebruik van maakte, een schare aan interessante karakters, het stranden in de sneeuw, de moord en de zaak die uiteraard opgelost moet worden. Tijdens de eerste kijkbeurt met een kameraad riep ik destijds een detail over het plot die naar ik meende uit Death On The Nile kwam, namelijk het feit dat alle aanwezigen een steek hadden toegediend. Hoewel het geen suggestie omtrent dit plot was werd het afgewimpeld door die kameraad van me om vervolgens halverwege de film grommend te mopperen dat ik waarschijnlijk nog gelijk had ook.

Aan het plot ligt het verder niet wat deze film betreft. Wel anders is de verschijning van Poirot zelf die een stuk moderner overkomt en zelfs actieheld trekjes vertoont bij het ontwapenen van iemand met een vechtpartij tot gevolg en zowaar ook nog iemand achtervolgt. Is dit Hollywood of slechts een poging het wat meer bij de tegenwoordige tijd te krijgen? Ik vind het ver af staan van de Poirot die ik in die zin ken en echt bekoren kan me het dan ook niet. Dan zijn er kleine details zoals het geploeter van Poirot rond de trein door de sneeuw, of het gepraat in een openstaande deur eveneens blootgesteld aan de elementen. De sneeuw is er uiteraard, de temperatuur zal beneden vriespunt zijn. Heeft men het koud? Het lijkt er niet echt op. Dan de stupide verwijzing naar Death On The Nile nog, ook daar is hij op vakantie en wordt met een moord geconfronteerd. Hoe kan de oproep nu al van een moord reppen dan?

Branagh die zelf als regisseur optreedt lijkt toch niet helemaal te beseffen wat Poirot nu eigenlijk Poirot maakt, hij maakt er als acteur het beste van maar als regisseur lijkt hij toch te kort te schieten. De cast is prima, de muziek en omgeving ook goed, maar als geheel schiet het toch ten opzichte van het orgineel overal te kort. En mede door de verwijzing naar het volgende film vrees ik ook dat dit deel wel eens erg kan tegenvallen. Daarom is deze film hooguit aardig voor een keer.

avatar van teigertje

teigertje

Een juweel van een remake film.

Vol mysterie en spanning.

Het camera werk is zo ontzettend mooi.

Evenals de film muziek.

En een uitmuntende cast.

En Kenneth Branagh is fenomenaal als Hercule Poirot de beroemde detective.

Prachtige film van hoog niveau.

avatar van joolstein

joolstein

Wederom een bewerking van Agatha Christies meest beroemde whodunit. Wanneer Hercule Poirot een zaak heeft ontrafeld in Jeruzalem, besluit hij om met vakantie te gaan en neemt hij vanuit Istanbul de Orient Express terug richting West-Europa. De film wordt bevolkt door een waslijst aan grote namen en als iedereen op de trein is voorgesteld duurt het ook niet lang of de moord vind plaats en kan Poirot aan de slag. Verwacht van de film geen moderne update van een oude verhaal! Op een paar actierijkere scenes na is dit vooral de klassieke Christie-opzet. Kenneth Branagh als de Belgische detective Hercule Poirot is de grote kracht en zwakte van deze film en speelt die rol voortreffelijk.. maar lijkt ook alle aandacht op te eisen. Tja de conclusie was mij natuurlijk wel bekend maar wanneer je puur voor de sfeer gaat en alles over je heen laat komen is er genoeg om je als kijker mee te vermaken. Deze film kan de film uit 1974 niet verslaan want die had naar mijn mening veel meer emotie en spanning en David Suchet's Hercule Poirot nog steeds de beste ooit! Maar ik vond het zeker geen slechte verfilming!

avatar van Levivdm01

Levivdm01

Ik heb mezelf echt verbaasd in een positieve zin over deze film!

Wat een topfilm is dit.

De verhaallijn is zo goed en het einde had ik niet zien aankomen wat het ook leuker maakt!

Erg goeie graphics en erg goeie acteurs!

Deze film verdiend het om goed gerate te worden!

4.5 sterren voor Murder On The Orient Express.

avatar van Cinemaat

Cinemaat

Prima cast, mooi in beeld gebracht, alleen wat is het plot slecht zeg!
Werkelijk iedereen zit in het complot via omwegen en idioot bedachte zijwegen, het heeft niks met wie is de dader te maken.
Teleurstellende film, had veel meer in gezeten.

avatar van schram101

schram101

• 2003 stemmen

Murder of the Orient Express kent geen greintje zelfspot. Is bloedserieus en het tegenovergestelde van pak em beet Knives Out. Ondanks de sterrencast is er maar weinig te genieten. Visueel is allemaal aardig maar dat mag niet baten. Niet spannend, niet grappig, niet leuk. Eigenlijk heb je het al door bij die vervelende openingsscène is Jeruzalem of waar was het; dit wordt niks..

avatar van omniesbonsai

omniesbonsai