ad

Geregisseerd door: Rian Johnson

Met onder meer: Daniel Craig, Chris Evans en Ana de Armas

Releasedatum: 28 november 2019

Over Knives Out

"Hell, any of them could have done it."

Schrijver Harlan Thrombey wordt dood aangetroffen in zijn huis, vlak na zijn 85e verjaardag. Detective Benoit Blanc wordt ingeschakeld om het mysterie op te lossen, wat een behoorlijke opgave blijkt. Harlan heeft namelijk nogal vreemde en achterdochtige familieleden en ook nog eens een aantal stafleden die hem op zijn wenken bediende toen hij nog leefde.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Harlan Thrombey

Alle Media

avatar van dalma

dalma

De film komt in begin traag op gang, maar je moet een beetje volhouden en daarna volgt een heerlijke film.

Lang geleden dat ik nog zo een leuke film zag.

avatar van Daan258

Daan258

Leuk!

Het verhaal is zeker leuk en zit goed in elkaar. In het begin moest ik er wel even in komen maar hoe verder de film vorderde hoe meer er duidelijk werd, hoe leuker de film werd.

Hiernaast natuurlijk een super sterke cast wat ook zeker wel mee helpt de film wat omhoog te halen.

Verveeld heb ik mij zeker niet tijdens het kijken van de film, het enige minpuntje vind ik dan wel dat de film wat overrated is en een heel stuk korter had gemogen. 130 min was echt te lang, dit had makkelijk in 90 min gekund.

avatar van IH88

IH88

Netflix betaalt 450 miljoen voor sequels Knives Out

Knives Out is één van de leukste verassingen van de afgelopen jaren. Hopelijk blijven de sequels ook van een hoog niveau.

avatar van Boneka

Boneka

Extended!! Wat een heerlijke film is dit zeg. Heb genoten van A tot Z. De hele clue zit perfect in elkaar en wat is het toch lekker als de erfenis ineens aan je huishoudster wordt gegeven, met de familie verbaast boos achterblijvend. De vele typetjes doen het goed. Muziek is uitmuntend uitgekozen en passend voor dit genre. Als je snel alles doorhebt heb je de dader vast ook snel ontdekt, maar ik heb 'm toch nog gemist al had ik het wel kunnen weten. De hele vormgeving van deze film vond ik uitermate geslaagd. Zo zie je ze zelden. Jammer alleen dat de Ned. uitgave geen 4K heeft, want dat is echt een beauty om te zien. Acteurs spelen goed en we zien zowaar mr. Miami Vice Don Johnson weer eens in beeld. Ook Daniel Craig speelt een puike rol wat ook geldt voor Christopher Plummer die ondanks zijn vroege dood nog aardig wat in beeld komt met zijn flashbacks. Op het eind nog een leuke spraakverwarring die alleen opvalt als je Engels redelijk is, maar dat lijkt me toch niet zo moeilijk. Ze verstaat aanvankelijk YOU maar ze zegt Hugh en dat klinkt bijna hetzelfde. Meesterlijk gevonden. Natuurlijk zit er ook wat humor in. Vond deze Cluedo zeer geslaagd!

Film 4.0

Beeld 4.0 BD/ 5,0 4K

Geluid Dolby Atmos 5.0

Extra's 4.5

avatar van flaphead

flaphead

Een klassieke whodunit a la Christie in een fris jasje. Ik vroeg me af of ik de aandacht bij de film kon houden, toen bleek dat het een vrij standaard verhaal leek te gaan worden met iets te overdreven karakters. Dat bleek prima te lukken, grappig genoeg onder andere júist door de 'typetjes' van karakters. De film neemt zichzelf niet al te serieus en dat is een grote pre. Grote namen zijn niet altijd een garantie voor succes, maar in deze werkt het prima. Cinematografisch dik in orde en de vertelling is leuk om naar te kijken. Gaandeweg wordt het verhaal nog wat gelaagder dan verwacht, al is de uitlegclimax door Craig misschien iets te grootesk. Vermakelijke film. (7,5)

avatar van Basto

Basto

Vermakelijke detective. Leuke modernisering van Sherlock Holmes.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Lang geleden dat ik me van a tot z zo vermaakt heb bij een film. Leuk plot, prachtige vormgeving en geweldig spel van de hele cast (waarbij Craig, De Armas en Evans niet alleen de meeste gelegenheid krijgen om te schitteren, maar die kansen ook met beide handen aangrijpen). Geweldig grappig en tegelijk ook zeer aandoenlijk bij de vroege scène tussen Plummer en De Armas.

avatar van Stezsh

Stezsh

Een mysteriefilm die super voorspelbaar is, daar slaat de plank mis.

De film is opzich leuk om te kijken, als je niet al te diepgaande resultaten verwacht. Ik vind vooral de personages goed uitgewerkt, het acteerwerk is goed en de setting/sfeer is goed vormgegeven. Toen de uitkomst echter precies bleek te zijn zoals je aan voelt komen valt het geheel in duigen en werkt zeer onbevredigend.

Zo een paar voorbeelden:

Het verhoren van de familieleden aan het begin van de film zou voor verwarring moeten scheppen. Maar de overdreven slechte relaties en voor allen een motief geeft juist de indruk dat een dader zoeken tussen deze individuen veel te voordehand liggend is. Uiteindelijk blijkt ook precies het (volwassen) familielid waarmee geen interview is afgelegd de dader te zijn.

Tijdens de scene waarin Marta denkt dat zij het verkeerde medicijn heeft gegeven laten ze eigenlijk al doorschemeren dat dit wel eens niet het geval zou kunnen zijn. Het kwam tijdens die scene al in mij op; iemand zal de flesjes wel gewisseld hebben o.i.d. Zeer teleurstellend dat dit dan ook 'de grote clue' blijkt te zijn van de film....

Ik voelde dus al aankomen: het zijn niet de geïnterviewde familieleden, waarschijnlijk ook niet Marta door de indruk dat de flesjes gewisseld zijn. Daarmee hield ik Ransom over als suspect. Ik was door blijven kijken omdat ik een ander resultaat dan dit verwachtte. Een mysteriefilm zal toch niet zo voordehand liggend zijn? Maar tada... Ransom is inderdaad de dader.

Dan zijn er nog andere kleine voorspelbare dingen. Zoals de scene waarin Meg Marta belt. Overdreven zoomen op Megs gezicht, waardoor je eigenlijk al weet dat de familie achter haar staat. Suprise suprise, dit is het geval. En het lege briefje waarop Harlan zou hebben geschreven dat de man van zijn dochter vreemd gaat. Eerder is al gezegd dat zij een 'speciale' manier van communiceren hebben. Het zal dus wel onzichtbare inkt zijn. En jep.. onzichtbare inkt.

Kortom, misschien ben ik een zeur en is het toeval dat ik het als zodanig aan voelde komen. Maar een mysterie dat eigenlijk geen mysterie is? Erg jammer.

avatar van Redlop

Redlop

ValAktaion schreef:

Heerlijke sfeervolle, luchtige karikatuur. Gosford Park en Agatha Christie in Massachusetts.

en het plot van John Grisham's Het Testament.