Koning van Katoren (2012)

Nederland
Avontuur / Familie

geregisseerd door Ben Sombogaart
met Mingus Dagelet, Abbey Hoes en Frits Lambrechts

Koning van Katoren vertelt het verhaal van de zeventienjarige Stach die de nieuwe koning wil worden. De oude koning van Katoren is stervende en vertelt aan zijn vriend en kamerheer Gervaas dat de ministers de macht zullen grijpen wanneer hij dood is. In zijn laatste woorden smeekt hij Gervaas om een nieuwe koning te vinden. Diezelfde nacht wordt Stach geboren. Zeventien jaar later stelt Stach de vraag die niemand durfde te stellen: wat moet iemand doen om koning van Katoren te worden? De ministers zitten in het nauw vanwege de aandacht van de pers en besluiten om de jonge lastpost vijf onmogelijke opdrachten te geven. Onderweg ontmoet hij de ambitieuze journalistiekstudente Kim (Abbey Hoes).

avatar van mnrk
Deze film toch maar eens gekeken, het boek is natuurlijk een "klassieker"...

De film heeft me positief verrast, alles zag er goed uit (helemaal voor een NL productie) en er zat lekker veel vaart in waardoor het boeiend bleef om naar te kijken...

De cast was ook op zijn plek en ze acteren allemaal gewoon goed...

avatar van jippie2010
Ik heb het boek niet gelezen.
Zowel het verhaal als de verfilming vond ik in grote lijnen goed.
Een fijne verrassing. *3,5

Ooit op scouting als kind een kamp gehad waar we naar aanleiding van het boek de opdrachten na gingen doen. Dat was geweldig en ik zat toen helemaal in het verhaal, het was net echt allemaal.
Nu de film eens gekeken, en ik dacht al hier klopt iets niet. Ik vind het heel jammer dat het niet hetzelfde is als het boek en begrijp reden van de verandering ook niet.

Verder; er werd te weinig vertelt over de opdrachten waardoor het ongeloofwaardig werd. Ik kwam er maar niet in. Verder vond ik het totaal niet interessant om te zien als Stach zichzelf ging vloggen en dat soort dingetjes.

Wellicht dat het voor kinderen anders is, dat weet ik niet.

Leuke film maar staat haaks op het verhaal uit het originele boek.
De acteurs doen hun best om het levendig te houden maar als het boek over 8 opdrachten spreekt dan maak je een film met 8 opdrachten en niet 5.

mijn meining 0.1/10