Koning van Katoren (2012)

Nederland
Avontuur / Familie

geregisseerd door Ben Sombogaart
met Mingus Dagelet, Abbey Hoes en Frits Lambrechts

Koning van Katoren vertelt het verhaal van de zeventienjarige Stach die de nieuwe koning wil worden. De oude koning van Katoren is stervende en vertelt aan zijn vriend en kamerheer Gervaas dat de ministers de macht zullen grijpen wanneer hij dood is. In zijn laatste woorden smeekt hij Gervaas om een nieuwe koning te vinden. Diezelfde nacht wordt Stach geboren. Zeventien jaar later stelt Stach de vraag die niemand durfde te stellen: wat moet iemand doen om koning van Katoren te worden? De ministers zitten in het nauw vanwege de aandacht van de pers en besluiten om de jonge lastpost vijf onmogelijke opdrachten te geven. Onderweg ontmoet hij de ambitieuze journalistiekstudente Kim (Abbey Hoes).

avatar van BlueJudaskiss
Toch maar 2,5* na de film te hebben laten bezinken.

avatar van Starry Night
Leuke film - zij het hier en daar niet erg geloofwaardig, ben vergeten of dat voor het boek ook gold, was kind toen ik het las - en ik vond Mingus Dagelet heel goed in deze rol. Hij heeft inderdaad iets schattigs en het is gewoon een knappe jongen, met uitstraling. Prima hoofdpersoon. Vond zijn tegenspeelster eerlijk gezegd nietszeggender.

avatar van bartbart
leuke film om gewoon een keer met je gezin heen te gaan... met de nodige humor anders zou het echt een heel saaie film

gewoon leuk[

kappeuter (moderator)
Soms is een Gouden Film niet bepaald een mijlpaal;

"Al meer dan 100.000 bezoekers hebben de film Koning van Katoren in de bioscoop gezien en dat betekent een Gouden Film. De film, van regisseur Ben Sombogaart naar het scenario van Sander Burger en Bart Westerlaken, gebaseerd op het boek van Jan Terlouw, ging woensdag 5 december in release."

"Koning van Katoren draait nu volop in de Nederlandse bioscopen. "

Ik wist niet dat 'ie überhaupt nog in de bioscoop draaide. Nog in 12 bioscopen zie ik nu...

Al? Deed er ooit een film langer over?

avatar van Mug
Mug
Het is natuurlijk een doodzonde om het beste jeugdboek allertijden te herschrijven (en nogmaals te herschrijven...het script is gebaseerd op het script dat weer gebaseerd is op het boek, helaas geen grap) en die 'moderne' vertaling te vertalen naar het witte scherm. Vreemd genoeg, en het is vloeken in de kerk, werkt het. Iets wat bij vele andere Nederlandse jeugdboek-verfilmingen maar niet wilde lukken.

De ouroude (laten we eerlijk zijn, her en der flink verouderde) stof van Terlouw wordt flink in de blender gegooid en verpulverd. Als purist gaat daarvan je maag flink tekeer, maar toch mag deze wervelwind van verfrissing er zijn, mede te danken aan de nodige humor en spanning die goed verweven is in de film.

De mix van de veelal middeleeuwse aankleding doordrenkt met social media foefjes en Katoorse blikken tomatensoep en tonijn uit blik en beelden uit het 8 uur journaal op video werkt. Tel daarbij op de puike cast (alhoewel die Abbey Hoes in de finale toch flink op haar bek gaat), de interessante editing, de lekkere soundtrack (Tim Knol, Anne Soldaat, Moss en wat scheurende gitaren van Triggerfinger) en prachtige set design, dan kan het gewoon niet mis gaan.

Toch hapert het allerbelangrijkste, het script. Er wordt amper stilgestaan bij de uitleg en goede uitwerking van de opdrachten. Ook al is de Draak van Smook indrukwekkend en is de tovenaar Pantaar doodeng, je hoeft maar even met je ogen te knipperen en je mist de clou.

Het is daarom buitengewoon jammerlijk dat met het geniale bronmateriaal slecht wordt omgegaan. Echt niet erg dat je 3 opdrachten overslaat en je niet houdt aan de volgorde, maar om haast compleet voorbij te gaan aan de politieke betekenis van het boek en haar opdrachten, dat is toch echt lafhartig.

De modernisering en uitwerking van de opdracht van de kerken is gelukkig uitermate goed gelukt! Indrukwekkend staaltje vakmanschap.

een itempje over de special effects:

Visual Effects Koning van K...

Belachelijk dat bij zo'n grote productie geen enkele extra op de DVD / Blu-Ray staat. Zo'n visual effects filmpje als hierboven is bijv. eigenlijk al een must.

avatar van Quentin
Als een film faalt zoals deze is het vrij logisch dat een distributeur geen geld meer gaat steken in een DVD.

Heden ten dage genoeg goedkope mogelijkheden voor distributeurs om extra materiaal op te pikken. Het hoeft allemaal niet zo duur te zijn. En een kale uitgave is nou ook niet per definitie aantrekkelijk.

avatar van filmamator
Film die barst van de fouten (en dan heb ik het over de film zelf, niet over de film in vergelijking met het boek). Verhaal is niet spannend en weet je op geen enkele manier mee te nemen. Zo is het ook met de personages die, ondanks hun oprechte bedoelingen, niet goed uit de verf komen. Mooi volkslied, dat wel. Voor de rest een teleurstellende film.

Staat dan nu op voor het volkschlied van Katoren

Van Decibel tot Stellingwoude,
van Wapenfelt tot Wiss,
Het Koninkrijk Katoren,
blijft wat mij dierbaar is.
Een boerenknecht of landheer,
tesaam ied'reen die wint,
een koning te vertrouwen,
zo opof'rings gezind.
Een koning voor zijn volk,
een volk zo fier door moed,
Katoren blijf ik trouw tot in den doet

avatar van roeman
Ik heb geen idee wat ik hier nu over kan zeggen. Slecht is ie wel. Als je het boek niet hebt gelezen zijn de opdrachten zeer moeilijk te volgen. En dan worden er ook voor het gemak nog eens 3 opdrachten overgeslagen. En de opdrachten die wel uitgevoerd worden kloppen niet.
Kim is de dochter van de minister van beleid. Hoe heten die andere ministers dan? En waar is nummer 6 van de ministers gebleven.
Waar is de 6 koppige draak? Want de draak die nu uit Smook kwam was werkelijk een aanfluiting.
Net zoals de knobbelneuzen, geen uitleg niets.
En de schuifelende kerken, die niet schuifelde maar rende door het beeld. En oja 2 kerken zijn zeker doorgeschuifeld rechtstreeks de plomp in.
En dan Pantaar de gevaarlijkste en verdrietigste opdracht, daar werd overheen gewalst. Hallo die vrouw (burgemeester) is haar kind van 8 kwijt en haar man. Joh maakt niet uit als je maar een hond hebt?
En dan die talen Italiaans bij de Tara's en Duits bij de Pantaar. Waar sloeg dat op?
En dan zien we ook nog Australië voobij komen en Italie en de Zwitserse Alpen en ook nog Amerika. Dacht dat we in een fictief land zatten nl. Katoren. Jan Terlouw heeft het land uitstekend beschreven en in het boek staat er zelfs een tekening van.
En dan die oorlog....ach laat ik maar ophouden. Het is echt te erg voor woorden deze aanfluiting van een boekverfilming. En dan ga ik dus echt niet beginnen over de zogenaamde acteurs, de special FX en de dialogen, tenenkromend. Zelfs mijn dochter (12 jr) was uitermate ontevreden en dan druk ik mij voorzichtig uit. Hij krijgt een 0.5* en dat alleen maar omdat Frits Lambrechts erin zit, dat was nl het enige lichtpuntje.
Bah, wat een flop.

Ik vond het gewoon een leuke film.

Zonde, een gemiste kans om er een heel mooie film van te maken waardig aan het boek. De opdrachten worden niet uitgelegd, Stach lijkt zich matig in te leven in de opdrachten en het akteerwerk is niet zo best. En waarom moet het plots multicultureel worden... Vind ik echt niet nodig. Jammer, echt een gemiste kans.

avatar van indigoriico
opzich wel leuk dat het boek eindelijk verfilmd wordt, alleen jammer dat het zo matig is.

Een van de slechtste films die ik dit jaar heb mogen aanschouwen , als je een goede band hebt met je familie moet je deze draak niet gaan kijken want de meesten zullen erg teleurgesteld zijn.

avatar van AmazingPP
Wat mij betreft slaan ze volledig de plank mis met deze verfilming naar aanleiding van het fantastische boek van Jan Terlouw. Vreselijke film. Ik ga hem niet waarderen, want ik heb hem na twintig minuten uitgezet. Doodzonde.

avatar van Wovano
Als kind was het boek een van mijn favorieten. Onlangs nog gelezen en mijn mening hierover bleef hetzelfde.
Toen ik onlangs hoorde dat er een verfilming was wilde ik deze natuurlijk graag zien. Helaas wordt de plank hier volledig misgeslagen. Net als AmazingPP wilde ik de film na een paar minuten al afzetten, maar stiekem hoopte ik op een beter vervolg van de film, maar tevergeefs. Zeer matig acteerwerk, verhaallijn klopt niet in vergelijking met de film, het moderne aspect aan de film slaat totaal niet aan, special effects zeer slecht en het lijkt wel of alles in elkaar gezet is met movie maker.
Erg teleurstellend dit! Vooral geen aanrader voor mensen die zo genoten hebben van het boek.

avatar van frolunda
Koning van Katoren is een cinematografische lappendeken die zelden overtuigd.Het verhaal is verwarrend,het acteren irritant en de muziek te overheersend en/of storend.Alleen het camerawerk en de montage is voldoende.Een ander positief punt is dat je na het zien van de film wel weer zin krijgt om het boek (weer eens) te lezen.

avatar van qwertzu
Erg jammer dat ze zo ver van het boek af zijn geweken!
Heb met mijn zoon eerst het boek nog eens herlezen (heb 3 kinderen en nu met de jongste weer gelezen) en hij vond het prachtig, verheugde zich dan ook erg op de film en die hebben we vanavond gekeken.
Film was best leuk, maar het boek was zooo leuk dat ik het jammer vind dat ze zich er niet aan hebben gehouden!
Al die veranderingen hebben het er niet beter op gemaakt!

Een enigszins belegen (je zou het ook oubollig kunnen noemen) kruising tussen een roadfilm en een modern sprookje, met decors die rijk waren aan fantasie. Het verhaal, met een politieke en maatschappijkritische lading, sprong teveel van de hak op de tak, maar werd geüpdated met moderne communicatiemiddelen en dat werkte dan weer verfrissend. Vooral Mingus Dagelet viel in positieve zin op. Dus alles bijelkaar: gemengd positief (of negatief).

avatar van GGG
GGG
Vreemde film... Miste teveel ingrediënten om een toppertje te zijn.

Mijn favoriete jeugdboek eindelijk verfilmd! Van mij hadden ze de schuifelende kerken wel kunnen vervangen voor decibel. De reggea muziek terwijl de bijlmerburgemeester aan komt scheuren was nogal een pijnlijk stereotype, en decibel was het tofste verhaal.

Uiteindelijk geven ze iets meer eenheid aan het verhaal door alle opdrachten te koppelen aan wat het koningschap nodig heeft. De verandering van climax is vrij logisch en werkt wel. Iets meer uitleg tussendoor zou handig zijn.

Ik heb ontzettend genoten van de film, ik vond het er mooi uitzien en het klonk allemaal fantastisch. Ik vond het begin een van de beste stukken, dus als je hem daar al uitzet denk ik dat de rest dat niet goed maakt. Ik raad hem zeker eens aan om te kijken op een zondagmiddag

avatar van total_confusion
Boek is top! Film was veel meer uit te halen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Boeken verfilmen is altijd moeilijk. Bij wat minder bekende boeken is dat misschien geen groot probleem. Denk maar aan The Graduate (Charles Webb), Bambi (Felix Salten) of The Exorcist (William Peter Blatty). Bij wat bekendere boeken is dat al anders. Denk aan verhalen van Stephen King of Agatha Christie. En helemaal als de boeken overbekend zijn bij de hedendaagse filmkijkende generatie (Da Vinci Code, Harry Potter, Millennium-trilogie). Bij Nederlandstalige jeugdboeken is dat toch ook een probleem. Boeken geven je die extra fantasie, zeker bij jeugdverhalen. Veel mensen hebben zich al een beeld voor ogen. Dan is een verfilming gevaarlijk en kan dat wel eens drastisch verschillen. Zeker als de film mikt naar een hedendaags publiek. En dat het kan mislopen zie je in films als Pluk van de Petteflet, Kruistocht in Spijkerbroek of Oorlogswinter.

Koning van Katoren heb ik als kind gelezen. Het is te zeggen, toen ik pas naar de lagere school ging, werd dit verhaal in stukjes verteld door mijn leraar van het 1e jaar. Misschien ook hier en daar wat aangepast. Later heb ik het boek zelf nog eens gelezen. Ik ben hier dus mee opgegroeid en dan was het toch wat afwachten bij deze verfilming. Uiteraard is het helemaal anders uitgedraaid. Het boek van Jan Terlouw was veel tijdlozer, met ietwat een middeleeuwse setting. Misschien wel iets zoals Harry Potter, als je toch een vergelijking moet maken maar dan zonder de magie (maar met de fantasie). En ik geef toe dat het geen klassieker is geworden, in tegenstelling tot het boek. Maar er zit wel dynamiek in de film, grotendeels te danken aan het verhaal van Terlouw. Zoals verwacht is het wat ingekort, en het eindresultaat is wat opgepimpt. En dat is best wel gelukt. Het blijft natuurlijk een jeugdfilm en volwassenen die nostalgisch terugkijken naar het jeugdboek zullen wat teleurgesteld zijn. Maar anderzijds heeft het verhaal van Terlouw wel een nieuw publiek gevonden.

Om het nog beter te maken had het iets in de stijl van Harry Potter moeten zijn. Maar om eerlijk te zijn is er maar één ultieme versie. En dat is het boek zelf. Hopelijk gaan kijkers hiermee terug naar het boek grijpen. En de film is zeker niet zo slecht als het wordt afgeschilderd. Tocht niet als je het objectief durft te bekijken.

avatar van otherfool
Treurige en bovenal zielloze verfilming van misschien wel het beste Nederlandse jeugdboek ooit. De sympathieke Stach uit het boek is veranderd in een arrogante flapdrol en de importantie en urgentie van de opdrachten (er worden er ook doodleuk een paar overgeslagen) komt totaal niet uit de verf.

avatar van killerbeez71
roeman schreef:
Net zoals de knobbelneuzen, geen uitleg niets.
Bah, wat een flop.
Amen! Geef wel een sterretje meer voor Frits .

MaartenTuinstra
Behoorlijk onder de maat.

Het merkwaardige verhaal van Terlouw leek me al lastig te verfilmen en het is inderdaad niet gelukt. Het verhaal is te verwarrend voor een kinderfilm, de cast is gewoonweg te matig en 2 uur lang boeit het geenszins. De film vond ik wel degelijk gemonteerd en geregisseerd.

avatar van Roger Thornhill
Och, alles zag er wel goed uit, en de twee hoofdrolspelers zullen ongetwijfeld weerklank hebben gevonden bij het andere geslacht van een bepaalde doelgroep, maar de technische afwerking stuitte mij bijzonder tegen de borst: de montage was zó snel en hip dat ik bij bepaalde scènes gewoon het idee kreeg dat de schaar er te vroeg in was gezet omdat er van de hak op de tak werd gesprongen, zodat ik bij sommige opdrachten nog niet eens "in" de scène of de lokatie zat toen er al actie moest worden ondernomen, en de dialogen waren af en toe onverstaanbaar, een euvel dat de Nederlandse film al sinds mensenheugenis plaagt en dat me soms naar ondertiteling doet verlangen (maar helaas keek ik de film niet live maar via de videorecorder...). Het boek heb ik nooit gelezen, dus daar kan ik het niet mee vergelijken, misschien reden waarom ik de film iets positiever dan veel anderen hier beoordeel, maar een televisieserie van 3 x 60 minuten had het materiaal wellicht meer recht gedaan. Wel leuk om Gerardjan Rijnders optimaal gebruik te zien maken van zijn boeventronie.

De verfilming van het klassiek Nederlandse jeugdboek "Koning van Katoren" van Jan Terlouw uit 1971 (mooi jaar ), is een geslaagd project geworden van spectaculaire, on-Nederlandse proporties binnen de wereld van jeugdfilms.

In dit verhaal draait het om Stach (Mingus Dagelet), die wordt geboren in de nacht dat de koning van het koninkrijk van Katoren sterft. De ministers grijpen de macht en als Stach later koning wil worden, bedenken ze vijf onmogelijke opdrachten voor hem.

De verfilming van Jan Terlouws boek, levert een voor Nederlandse begrippen ambitieus filmproject op, met draken en (ver)schuivende kerken. Ondanks het bescheiden budget heeft men zich daar goed doorheen geslagen. Het moderniseren van het verhaal ging helaas wat moeizamer.

avatar van mnrk
Deze film toch maar eens gekeken, het boek is natuurlijk een "klassieker"...

De film heeft me positief verrast, alles zag er goed uit (helemaal voor een NL productie) en er zat lekker veel vaart in waardoor het boeiend bleef om naar te kijken...

De cast was ook op zijn plek en ze acteren allemaal gewoon goed...