ad

Geregisseerd door: Michael Cuesta

Met onder meer: Dylan O'Brien, Michael Keaton en Taylor Kitsch

Releasedatum: 14 september 2017

Over American Assassin

"Assassins aren't born. They're made."

'American Assassin' volgt de opkomst van Mitch Rapp, een rekruut van een Black-Ops team van de CIA onder leiding van oorlogsveteraan Stan Hurley. Het duo wordt door directeur Irene Kennedy aangestuurd onderzoek te doen naar enkele willekeurige aanvallen op zowel militaire als civiele doeleinden. Samen ontdekken ze een patroon dat leidt tot een gezamenlijke missie naar een moordlustige agent.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Op de automatische piloot en volgens vrijwel standaard concept. American Assassin deed mij vooraf hopen op meer, maar helaas kwam ik ietwat bedrogen uit. De film heeft een aantal stevige actiescenes die nog redelijk scoren en de hoeveelheid actie is ook voldoende, maar op het gebied van spanning was het niet geheel optimaal. De film is voldoende over het geheel gezien, maar ook niet meer dan dertien in een dozijn.

avatar van rondh

rondh

Beetje James Bond achtig. Maar dan een stuk minder goed uitgewerkt. Ik had hier meer van verwacht. Simpel verhaal. Actie was wel ok. Acteerwerk middelmatig

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

Film 1 on Demand catalogus maar eens even weer door gesnuffeld en daar kwam ik deze prima 13 in een dozijn actiefilm tegen en heb deze gekeken. Voor mij een prima film die goed wegkijkt en mij niet heeft verveelt. 3.0 Straks ff Replicant uit 2001 uit mijn collectie herzien en in de loop van de avond Kleine Ijstijd uit 2017 op Film 1 on Demand kijken. En als afsluiter van de avond heb ik Zombi 3 uit 1988 van Lucio Fulci uit mijn collectie gehaald en ga die herzien.

avatar van Supernatural

Supernatural

Vanavond gezien.ik heb genoten.goeie actie in de film.verders ook een prima verhaal.michael keaton speelde het ook erg goed.en dylan o'brien speelde het ook erg goed.de rest van de cast speelt ook prima.ja een goeie film.van mij mag er best een vervolg op komen, als die er ooit komt.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Geen patriottistische drol dit keer. Dat werd tijd.

Nee, zoals je leest gaat American Assassin, hoe standaard hij soms ook mag wezen, niet bepaald over helden en stoere soldaten. Sterker nog, de kritische noot druipt ervan af.

We volgen de zekere Mitch, eerst nog een typische hunk die met zijn vriendinnetje genoot op het strand in Ibiza (waarbij je overduidelijk kan zien dat het in Thailand is opgenomen) en haar tot huwelijk vroeg. Deze aanbod werd wreed verstoord door een groep terroristen die daar op het strand eens een regen kogels verspreidden. Dit deed me trouwens ook een beetje denken aan dat stukje uit het boek Platform van Michel Houellebecq. Mitch overleefd het, maar als verbitterd en getraumatiseerd, omdat zijn vriendin pech had, keert hij terug naar Amerika en denkt hij dat hij met zijn gedrevenheid, via de CIA, wraak kan nemen op de groep die hier achter zit.

Hij komt al aardig ver, ook al blijft hij vaak dwars. Hij wordt opgeleid door Stan (een coole vertolking door Michael Keaton), die hem toch een kans geeft. En vanaf dat moment is niks meer zeker. Wie zijn nou eigenlijk de terroristen en wie zijn de good guys? Dat is nou juist het schemergebied waar de film naartoe koerst.

En eindelijk gaat het eens niet van een leien dakje. Ik had wel wat meer shootouts verwacht, maar wat geweldadigheden en kills betreft kan je je lol hier wel op. In vergelijking met al die brave uitwerkingen in andere films van dit genre. De aanwezige actie is vrijwel dik in orde. Gevechten met messen en zelfs glasplaten willen nog wel eens voor pijnlijke momenten zorgen en ook Taylor Kitch heeft een coole rol. De locaties zijn ook goed gekozen.

Het einde alleen, met die atoombom was wel weer wat minder en erg op de automatische piloot. Maar de uiteindelijke afwerking van de film was wel lekker maatschappijkritisch.

Conclusie: Ik had weinig verwacht van deze film, maar toch was dit een grote meevaller. Misschien omdat de regisseur is begonnen met arthouse producties. Die moet ik ook maar eens gaan opsnorren.

De eerste helft van de film laat de aanleiding tot en de harde opleiding van de rekruut zien. Daarna volgt uiteindelijk het doel en de verwachte actie. Verzorgde weergave, maar geen kracht genoeg om de nodige spanning op te bouwen. Michael Keaton genoot blijkbaar met teugen van zijn rol, zelfs tijdens zijn foltering bood hij met de glimlach een knipoog naar de kijkers...

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

American Assassin is een film met een steengoede openingsscène en een weergaloos, absurd spectaculair slot. Alles daar tussenin is quatsch. Quatsch, met Taylor Kitsch.

We zien de transformatie van een doodgewone lul naar een superagent. Dat is niet nieuw. Wat wèl nieuw is, is dat de superagent in kwestie grotendeels autodidact is en dat dat nu JUIST hetgeen is wat de CIA blijkt te zoeken in een undercoveragent ("on soldiers, you can smell the bootcamp from a mile away"). Ze zoeken dus letterlijk een doodgewone lul, maar wèl eentje die dingen kan.

Dit gegeven wil er maar moeilijk in en de film heeft zwaar te lijden onder dit gebrek aan geloofwaardigheid. Dat Rapp in anderhalf jaar tijd de Arabische taal leert, de hele Koran van buiten kent en zich talloze andere vaardigheden eigen maakt is echt een brug te ver.

Maar goed, vooruit, for arguments sake, hij is blijkbaar buitengewoon getalenteerd. Let's go with it. De opleiding die hoofdpersoon Rapp krijgt van veteraan Hurley (Michael Keaton) behelst dan ook niet meer dan het zetten van de puntjes op de i. De training omvat amper meer dan twee scènes die vooral dienen om de 'eitjes' te leggen voor latere 'full circle' plotconcepten, dus de lessen die in hoog tempo over het scherm vliegen, worden later op cruciale momenten allemaal toegepast. De originaliteit is hier van het niveau "verstoppen in de bus na schoolreisje".

Het is niet allemaal kommer en kwel want het verhaal gaat lekker vlot zodat de kijker nergens genoeg tijd krijgt om zich te gaan irriteren. Dat is wel slim gedaan. Maar kijk hiermee wel uit. Het is een bierfilm, dus eentje waarbij je waardering evenredig stijgt met het promillage in je bloed. Maar zet de film wel even op pauze als je weer een koude kletser uit de koelkast gaat halen, anders mis je een ontmoeting met informant A die zegt dat de boeven inmiddels in B zijn en kom je terug, weliswaar mèt bier maar zonder enig idee waarom Istanbul er ineens uitziet als Rome.

Highlights zijn de cameo van een Opel Insignia die lijkt op de mijne (Opel in een film? Altijd +1) en een Alfa Romeo die in een tunnel een paar boeven onverwacht extreem bloederig doodrijdt. Maar de beste momenten zitten in de eerste paar minuten en het slotakkoord op zee. Het ene beklemmend, het andere met zeer knap gemaakte special effects.

2,5 sterren.

avatar van ILDIB

ILDIB

• 2064 stemmen

Actie zat helaas allemaal stoer gedoe met een halve cm diepgang ondanks de poging om er emotie in te krijgen. Leuk kijkvoer maar ben wel klaar met dat bourne bond en mi man tegen man gevecht. Overigens deze gast rent nog beroerder dan cruise

Pervert hieronder heeft een geweldig passende recensie alleen geef ik m wat hoger punt. Meer bier op gok ik.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag bekeken, redelijke actiefilm, goede cast!

Redelijk wat actie ook, toch is deze film niet helemaal mijn smaak, het gaat over een hoofdpersoon die meehelpt om terroristen uit te schakelen, hij gaat dit samen doen met met een vrouwelijke tegenspeler en nog een CIA huurling (Michael Keaton), ook nog een kleine rol voor Scott Adkins.

Vond de actie wel goed, veel schietpartijen, gevechten, het einde vond ik ook wel goed en mooi gemaakt, maar echt spectaculair vind ik hem niet, soms zelfs een beetje saai en eentonig.