American Assassin (2017)

Actie / Thriller

geregisseerd door Michael Cuesta
met Dylan O'Brien, Michael Keaton en Taylor Kitsch

'American Assassin' volgt de opkomst van Mitch Rapp, een rekruut van een Black-Ops team van de CIA onder leiding van oorlogsveteraan Stan Hurley. Het duo wordt door directeur Irene Kennedy aangestuurd onderzoek te doen naar enkele willekeurige aanvallen op zowel militaire als civiele doeleinden. Samen ontdekken ze een patroon dat leidt tot een gezamenlijke missie naar een moordlustige agent.

Het begin van de film is, vind ik, vernieuwend en duidelijk. Daarna neemt het verhaal een rare wending.

Dat iemand in 18(?) maanden zo ontzettend getransformeerd is en allerlei talen spreekt, neem ik even voor lief en accepteer ik. Evenals het volgen en rekruteren door de CIA valt nog te rijmen. Het is immers een film.
Maar waarom worden de Russen, de Iraniërs en de ontspoorde protegé hierin gefrommeld? Is totaal niet logisch. De hoofdrolspeler is iets overkomen en is uit op wraak op die specifieke doelgroep. Daarna laat hij dat compleet los en gaat zich schikken in het keurslijf van de CIA. Waarom? Wat is er gebeurd, heb ik dat echt gemist?

Waarom bleven ze niet bij het eerste concept, de aversie tegen de terroristen. Hiermee opent de film ook en de meesten reageren hier positief op (wat zoal in de trailer zit). Dat is 'geloofwaardig' voor deze film. Laat hem de ene na de andere terroristische cel afwerken, met hulp van de CIA (of andere organisatie).

Nu is deze film voor mij totale onzin, terwijl het zeker potentie had. Sterker nog, het voelt nu aan als propaganda, terwijl het ook gewoon een vermakelijke actiefilm had kunnen zijn. Gemiste kans.

Gelikte actiefilm, met een rommelig en tamelijk ongeloofwaardig verhaal. Zeker geen topper, maar best vermakelijk, beetje stripverhaalniveau(maar dan wel een erg gewelddadig stripverhaal). Net als de actie zijn ook de teksten die ze acteurs in de mond leggen behoorlijk overdreven, maar neem het niet te serieus, gedeeltelijk is dit ook humoristisch bedoeld. Dan kun je dus ook genieten van een idiote, ruim uitgewerkte martelscène tussen Kitsch en Keaton, of van die spectaculair bedoelde bomexplosie aan het eind: hilarisch allemaal. O'Brien is best goed te doen in de lead: eindelijk eens geen bovengemiddelde spierbundel, maar een man met een normaal postuur, net echt. Keaton en zelfs schurk Kitsch doen het prima in hun over the top bijdrages, effectief werk afleveren heet dat. Maar jammer dat het verhaal zelf zo van de hak op de tak springt en vervolgens weer ongegeneerd van de tak op de hak. De ene bizarre wending volgt de andere op, niet te volgen af en toe. Ideaal project om af te doen met drie sterren(voldoende), meer zit er niet in.

avatar van hutsekluts
Dylan O'Brien kan (mij) niet overtuigen als super-agent. Hoewel een paar jaar ouder is hij moeilijk los te zien van de tiener die hij speelt in The Maze Runner. Minder goed gecast dus. Michael Keaton zet z'n karakter beter neer. Er zit flink veel vaart in de film en de actiescènes zijn prima te verteren. Net aan een voldoende.

Ik had totaal mij niet ingelezen in de film en had geen enkele idee wat te verwachten.
Moet ik vaker doen.
"American Assassin" wist mij gelijk te pakken in de openings scene.
Die behalve schokkend ook nog eens herkenbaar is in deze tijd.
Daarna ontstaat er een prima combinatie van wraak, spionage en harde actie.
Michael Keaton kan werkelijk elke rol neerzetten die hij wil.
Met volle overtuiging. Dat bewijst hij opnieuw in deze film.
"American Assassin" is een kleine 2 uur knallen.

avatar van filmkul
Net iets bovengemiddelde actiefilm. Het verhaal is het grootste minpunt. Dat is zwak en zit vol plotgaten. Deze film lijkt zich daarmee net iets te serieus te nemen. De uitwerking is verder redelijk, hoewel soms de logica even over het hoofd gezien wordt. Sta je daar niet teveel bij stil dan is de film best genietbaar. De actiescenes zien er goed uit en de film bevat voldoende spanning. Het acteerwerk is matig. Keaton is wat miscast als harde bikkel. Ken net. 3.0

Chaotische dertien in een dozijn Actie / Thriller film, die veel wegheeft van een B-film en die nauwelijks hoogtepunten heeft op de harde opening na dan, de fraaie Shiva Negar, één paar blote borsten van Göksun Çamen en de afgaande atoombom op het einde.

In dit verhaal draait het om Mitch Rapp (Dylan O’Brien), die vastbesloten is om wraak te nemen vanwege een tragische gebeurtenis in het verleden. Samen met Koude Oorlog veteraan Stan Hurley (Michael Keaton) wordt Rapp door de adjunct directeur van de CIA, te weten Irene Kennedy (Sanaa Lathan), aangesteld om een golf van ogenschijnlijk willekeurige aanvallen op zowel militaire als civiele doelwitten te onderzoeken. Het drietal ontdekt een patroon in het geweld en gaat op een gezamenlijke missie, namelijk het tegenhouden van een mysterieuze man met de naam "Ghost", die de intentie heeft om een wereldoorlog in het Midden-Oosten te starten.

Het verhaal begon best hard met de aanslag op het strand in Ibiza waarbij de verloofde van Mitch Rapp, te weten Katrina (Charlotte Vega) wordt gedood, maar daarna wordt het vooral een flauwe en clichematige bedoeling die vooral bestaat uit een herhaling van zetten, zoals de constante ruzie tussen Mitch Rapp en Stan Hurley, wat ik op een gegeven moment irritant begon te vinden, en de missies die steeds door omstandigheden mislukken.

Het van de tak op de tak springende clichematige verhaal wist me ook nauwelijks te boeien (laat staan dat het ergens spannend werd) of te vermaken en enkel het begin van het verhaal en het einde van het verhaal mochten er best wezen. Het begin van het verhaal zoals eerder gezegd omdat het best hard was en het einde omdat het best indrukwekkend uitzag toen de atoombom onder water afging (best fraai in beeld gebracht) en o.a. zorgde voor een enorme vloedgolf, die afraasde op de Amerikaanse 6e vloot bij Napels en daar voor flinke schade zorgde.

Van de cast deed eigenlijk alleen veteraan Michael Keaton (in de rol van veteraan Stan Hurley, die op het einde nog lekker gemarteld wordt door de "Ghost") het nog verdienstelijk en verder vond ik Shiva Negar (in de rol van Annika, die werkt voor de CIA en die uiteindelijke een Iraanse mol blijkt te zijn) wel een mooie verschijning om naar te kijken. Hoofdrolspeler Dylan O'Brien (in de rol van Mitch Rapp) wist me totaal niet te overtuigen en hetzelfde geldt min of meer voor Taylor Kitsch (in de rol van slechterik "Ghost", die een verleden heeft met Stan Hurley, omdat die hem heeft achtergelaten tijdens een missie en daarom is hij uit op wraak).

Al met niet meer dan een flauwe dertien in een dozijn Actie / Thriller film, waar ik me nauwelijks mee vermaakt heb, op het begin en einde na dan en natuurlijk ook vanwege Shiva Negar. De film duurt met circa 100 minuten gelukkig niet al te lang.

avatar van IH88
American Assassin

Lekkere actieknaller. Het beste gedeelte van American Assassin is eigenlijk de lange beginscene met de terroristische aanslag op het strand, en van daaruit ontstaat er een wraakverhaal verpakt in een voorspelbaar 'we moeten de wereld redden van een nucleaire aanslag' verhaal.

Het script is gelijk het grootste manco van de film, met Taylor Kitsch die ook geen indruk weet te maken als bad guy. Maar O'Brien is een sympathieke hoofdrolspeler en laat zien dit soort films wel te kunnen dragen. Vooral het samenspel met een schmierende Keaton (de martelscene alleen al) levert vermakelijke scènes op. Het tempo ligt hoog, en de actiescènes zitten goed in elkaar en zijn soms ook aardig hard. Zo'n scene met Annika (Negar), die liever zelfmoord pleegt dan in handen van de bad guy te vallen zie je toch niet zo vaak in dit soort films. Meestal redt de good guy het meisje... Al met al is American Assassin een actiefilm die precies doet wat je ervan verwacht. Prima.

avatar van Robertdeniro
Prima actie, beetje standaard. Hou je van actie zonder humor rechttoe rechtaan... Dan kijken. Niks bijzonders.

Slappe film die normaal een direct to DVD zou zijn geweest ware het niet dat Keaton ja zei en er klaarblijkelijk wat meer geld te spenderen was. Het script is slecht en de rol van Keaton bijzonder cliché, alleen al zijn introductie is lachwekkend, vooral ook omdat het veel te serieus is allemaal. De beweegredenen van een ieder laat zich ook te raden.

Geen slechte film maar van een topper is ook geen sprake.
De (jonge) hoofdrolspeler kon me niet zo overtuigen.

Poepfilm, misschien had ik dit leuk gevonden toen ik nog 12 was.

avatar van Ajax&Litmanen1
Slecht is de film zeker niet, maar het voelt wel een beetje of dit een b-film in een te duur jasje is. Sterk begin, daarna zakt de film wel weg, maar er zitten nog wel genoeg interessante momenten in om tot het einde tot best met interesse te kijken. Visueel is de film ook best mooi, met rauwe actie dat goed in beeld wordt gebracht. De cast vond ik weer minder op dreef.

avatar van m1701
Verrassend goeie film! Niet mijn genre maar was zeker een spannende film!

avatar van Kondoro0614
Zondagavond is het voor ons meestal tijd voor een nogal vernieuwde film, dus meestal eentje die net uitgekomen is in de bioscoop en welke relatief nieuw is, vaak actie of komedie want dan zijn we wel in net zo’n goeie stemming. Gisteravond stond dan ‘American Assassin’ op het programma, een nieuwe actie flik waarvan ik toch wel redelijk veel van had verwacht en helaas is deze verwachting niet waar gemaakt want buiten het erg goeie introductie stuk om is de film nogal traag en slapjes en hapt hij soms naar b-kwaliteit. De film laat erg veel puntjes liggen waar op gewezen kan worden, maar ook het einde vond ik toch wel gaaf gedaan door Michael Cuesta maar had houd niet weg dat ik de rest van de film daardoor wel opeens goed vind, dat is niet zo.

De film kent een geinige cast. Dylan O'Brien deed het leuk en die zie ik al wel eens vaker op duiken als nieuw ‘talent’ al laat hij dat soms niet altijd even goed merken in deze film. Michael Keaton blijft altijd wel leuk acteren maar het is wel erg moeilijk om naar die man te kijken want elke keer als ik zijn gezicht zie krijg ik zin in Mc Donald’s. Voor de rest kende de film gewoon een leuke cast waar weinig over te vertellen valt, het is nergens echt héél erg speciaal.

Zoals ik zei openende de film echt ontzettend goed, we zien hier Mitch samen met zijn verloofde genieten van een geweldige vakantie waarna Mitch besluit een paar drankjes te kopen waarop er een aanslag volgt op de badplaats en de aanslagplegers niet bepaald mild met de mensen om gingen, en het ging er best hard aan toe en dit is echt wel een scéne waar de film punten weet te scoren.

Daarop volgt best een saai programma. Mitch word door de C.I.A. gevolgd om vervolgens te achterhalen wat hij van plan is. Mitch verkast naar één of andere land waar hij de moordenaar van zijn vriendin tegen komt om die vervolgens om te leggen. Echter valt er al snel een politie team binnen die de strijders één voor één vermoorden. Mitch word meegenomen en het blijkt dat hij ingeschreven staat voor een nieuw eliteteam van Amerika om zo de terroristen op te sporen maar ze komen al snel achter eentje wat de oud leerling van Michael Keaton was. Zijn leerling maakt een atoombom om zo een vloot van de Amerikanen aan te vallen (USS Flynn) maar word op tijd gestopt waarna de kernbom afgaat in de zee.

Eindelijk eens een film waarbij het net niet gered word maar waar wel (bijna) iedereen blijft leven wat zo moet, en geen helden daad dat de bom net op het nippertje gestopt kan worden nee, ze laten hem eindelijk eens afgaan en daar was ik wel over te spreken. Al om al een matige actie film die redelijk weet weg te kijken maar daar blijft het ook bij, en zelfs nog wat bloot, dat moet de film natuurlijk afmaken.

avatar van Brabants
Spectaculaire actie/thriller met een film vol actuele onderwerpen die in een hoog tempo mooi aan de man wordt gebracht. De openingsscène is gelijk pakkend en vanaf dat moment laat je als kijker het scherm niet meer uit het vizier. De gehele cast acteert prima en Dylan O'Brien laat zien dat hij nog van alles in zijn mars heeft.

avatar van macrobody
Lekkere propaganda en stereotypering zoals we gewend zijn uit Hollywood. Amerikaan verliest zijn vriendin/verloofde bij een aanslag op een toeristenstrand. Hij wil wraak en leert Arabisch lezen en schrijven om te infiltreren in een terroristen groepering. Hij wordt door de CIA bespioneert zoals alleen de CIA dat kan. De CIA kan nog wel een hersenloze pion gebruiken en hij wordt ingezet op een vervolgmissie die uit de hand loopt en waar hij weer eens alle orders negeert. Dan komt hij uiteindelijk tegenover een vroegere CIA pion die een nucleaire bom wil bemachtigen en daarmee Amerikanen om zeep wil helpen. Goed streven als je het mij vraagt maar uiteraard mag hij niet zegevieren. Conclusie: zeer voorspelbare B-film ondanks Michael Keaton.

Lekkere, op een weekend avond, goed te bekijken film die ook een 3+ score verdient. Met ook goed te pruimen en niet gejat begin dat uitlegt hoe een all American guy door een persoonlijk drama verandert tot een, in potentie, CIA vechtmachine. Zijn persoonlijke zoektocht om na amper een jaar de diep verstopte terrorist te vinden was een beetje ver gezocht maar daar daar is het ook een film voor, anders kan je beter Discovery docu's gaan maken. Het was een origineel uitgangspunt dat mij aansprak.

De film heeft een leuk tempo, goed gedoseerde aktie en ik vond Keaton weer ouderwets goed in zijn rol als ijzervretende CIA/marinier veteraan. Jammer dat we hem niet zo vaak meer zien in grote films. Het opleidingsdeel had wat meer uitgewerkt mogen worden en na de hotelconfrontatie nam de film een wending die bochten afsneed. Het einde vond ik weer over the top typisch Amerikaans ('new CIA rookie saves the world') en had voor mij niet echt gehoeven. Daarom dat ik geen 4 of meer voor deze film geef.

Film die het vooral van het begin moet hebben.

avatar van FlorisV
Ben het eens met de meeste commentaren hier. Weet vooral in het begin goed te pakken maar het verhaal is daarna een ongeloofwaardig rommeltje als je er een beetje over nadenkt. Verder op en top Amerikaans en niet altijd op een goede manier: immer weet onze held alles beter en elke keer veegt hij zijn gat af met bevelen, zonder daarvoor gestraft te worden...maar OK, best vermakelijk en met een hoog tempo.

Oh ja en dan die scene met die honden...bespottelijk. Hij wordt achtervolgd door 2, springt dwars door een dakraam van een auto en vervolgens snappen de honden niet dat ze daar ook in kunnen springen. Hierna lokt hij de honden de auto in, stapt hij uit en doet hij de deur dicht. Opnieuw snappen de honden niet dat ze met een flinke sprong uit de auto kunnen ontsnappen....

avatar van Noodless
Sterk begin, goed middenstuk, tegenvallende uitwerking naar het einde toe. Zo zou ik de film kort samenvatten. Niet te veel over nadenken want anders zit er een mindere waardering in. De film kijkt vlot weg, maar laat enkele steekjes vallen zoals de zwakke scène met de honden en de magere slot-uitwerking.
6,5/10

avatar van Rodger
Je hebt actie film, en je hebt actie films.
Deze is weer iets meer dan een actie film.
Een positieve meevaller, prima verhaal, en goeie actie.
aanrader.

3.5 ***

oke het is een actie film net zoals er zo vele zijn. wat voor bom was dat een soort atoom bom of wat
natuurlijk dik overdreven maar ach dat zijn alles films toch. michael keaton mag voor zijn oude dag ook nog eens mee spelen.

avatar van Kondoro0614
Rodger schreef:
Je hebt actie film, en je hebt actie films. Deze is weer iets meer dan een actie film.

Wat is hier 'meer' aan volgens jou? Volgens mij blijft het gewoon een doorsnee actiefilm met een zeer cliché concept.

avatar van Rodger
Kondoro0614 schreef:

Ik vond deze film toch iets meer als een doorsnee actiefilm hebben.
Met een prima verhaal, en wat onverwachte wendingen.
Maar dat is ook een kwestie van smaak..