April, May en June (2019)

Nederland

geregisseerd door Will Koopman
met Linda de Mol, Elise Schaap en Tjitske Reidinga

Drie halfzussen, met drie verschillende vaders vragen zich bij de naderende dood van hun moeder af: 'Waar staan we in het leven? Wat hebben we nog met elkaar?' En vooral: 'Wat straks te doen met onze autistische broer Jan?’ Als de ernstig zieke moeder van April, May en June zich realiseert dat ze niet lang meer te leven heeft, roept ze haar dochters naar huis. Ze kan dit leven pas met een gerust hart verlaten als ze weet dat er goed gezorgd zal worden voor haar zoon Jan. Maar geconfronteerd met de vraag blijkt al snel dat ze zich alle drie ongeschikt achten. Daarbij merken de zussen dat ze de laatste jaren nogal van elkaar en hun broer vervreemd zijn. De vier zullen elkaar opnieuw moeten leren kennen, willen ze elkaar tot steun zijn in de moeilijke tijd die komt.

Geproduceerd door Talpa Fictie B.V.

Vanaf 19 december in de bioscoop (Independent Films)

Film 'April, May en June' werd uitgesteld door 'hele ingreep' regisseur - LINDA.nl

Linda vertelt: “Onze regisseur was nog niet helemaal tevreden met de eerste versie en laste daarom nog een aantal extra opnamedagen in. Dat was best wel een hele ingreep, maar ik ben er heel blij mee. Die extra scènes leveren een mooie, afgeronde film op. Een geluk bij een ongeluk.”

Dit ziet er tamelijk vreselijk uit.

avatar van Walter S.
Ik ga nog liever naar de tandarts.

Mescaline (moderator)
Het kan nog best meevallen, het plot op zich is met een juiste uitwerking nog best een interessant idee.. ik vrees natuurlijk ook wel dat het als nog zwaar gaat tegenvallen.

avatar van Donkerwoud
Tegenvallen gaat het sowieso niet, want mijn verwachtingen staan al op een nulpunt.

Mescaline (moderator)
Durf je het wel aan of toch maar niet?

avatar van Donkerwoud
Oh, ja hoor. Ik zie net bij Pauw dat ze een typetje hebben gebaseerd op Kees Momma uit 'Het Beste voor Kees' (2014). Lijkt me nu al een heerlijke treinramp.

Mescaline (moderator)
Ik zag het toevallig ook ja, een treinramp is ook een manier om er tegen aan te kijken inderdaad.

avatar van Nicolage Rico
Donkerwoud schreef:

Behoorlijk ergelijk. Kees kan niet geëvenaard worden, dus kijk je naar een slappe rip-off.

Las de eerste recensies en werd weer bevestigd in mijn vooroordeel: Het is troep!

avatar van BlueJudaskiss
Movieman42 schreef:

Dat valt toch wel mee? Ik heb ze er even op nageslagen en ze zijn weliswaar nergens juichend, maar 2* of 3* zijn nog steeds geen troep.

Mescaline (moderator)
Aangezien we de laatste jaren overspoeld worden door slappe en voorspelbare romcoms van eigen bodem was het wel weer eens "verfrissend" een wat meer serieuze film te zien, het thema euthanasie is namelijk een onderwerp waar zeker wel een interessante film over te maken valt en eerlijk is eerlijk, het is dan wel niet de film van het jaar maar het is ook niet vervelend.
Misschien helpt het mee dat deze film de prachtige Elise Schaap gestrikt heeft en ze ook al gelijk in de eerste minuten van de film naakt door het beeld loopt, daar hoor je mij zeker niet over klagen. Prachtige vrouw!

Het acteren is eigenlijk ook wel in orde in deze film, maar met name de rol van Bas Hoeflaak als de autistische Jan vond ik nogal simpel geschreven. Hij laat hier het klassiek autisme zien en de inspiratie is ook (zoals bekend) duidelijk bij Kees gehaald. Ik had dit liever wat origineler en tevens ook wat minder cliché gezien, er zijn namelijk zo veel vormen van autisme dat met een beetje meer speurwerk en onderzoek het personage Jan zonder twijfel op een meer interessante manier geschreven kon worden. Bas Hoeflaak doet in ieder geval zijn best met het materiaal wat hij gekregen heeft.

Het mierzoete en super voorspelbare laatste half uur was dan weer totaal niet nodig, als je een pakkende drama film wilt maken probeer dan niet opeens krampachtig alle losse eindjes aan elkaar te lijmen, moeder gaat dan wel dood maar ach ze zijn in ieder geval weer gelukkig!

Ik zit heel sterk tussen een 2,5 en een 3, vooral door bovengenoemde minpunten en de soms ronduit luie manier van schrijven, maar aangezien de film mij toch nog wel heeft vermaakt en ik mij geen moment heb geïrriteerd aan de cast ga ik voor het voordeel van de twijfel.

Zo slecht is het nou ook weer niet!

avatar van Mrs. Donut
Vandaag deze film in de bioscoop gaan zien. Ook ik had Linda de Mol bij Pauw gezien en aan de hand wat zij daar vertelde dacht ik dat het wel een mooie film zou kunnen zijn. Mijn zoon gevraagd mee te gaan, met tweeën toch leuker om te gaan, dan alleen.

Wij hebben samen naar de documentaire over Kees Mollema gekeken, daarvan waren wij onder de indruk.Zoonlief is normaal niet te porren voor een Nederlandse film, ging na het zien van de trailer met me mee,

Ik moet zeggen, we hebben er beide geen spijt van gehad. Ik zie de dames Linda de Mol, Elise Schaap en Tjitske Reidinga graag spelen.
Ook mijn zoon vond de film leuk. Wat mij betreft een aanrader, ik zal de DVD zeker aanschaffen om de film vaker te kunnen zien.

Ik was zeer positief verrast. De romcom is niet zozeer mijn genre en zeker de Nederlandse niet, maar ik vond hem zowel vermakelijk als ook nog wel wat diepgang hebben. Rollen zijn aardig gecast over het algemeen. Ik vind Olga Zuiderhoek altijd fijne rollen spelen en zij draagt de film ook vind ik. Elise Schaap ook heel prettig.

Meer diepgang en mooiere dialogen dan de gemiddelde Nederlandse romcom. Genoten in de bios.

avatar van m1701
Pfff wat een depressieve film
Die Jan was echt te irritant om naar te luisteren. 2e helft vd film wat beter en verfrissende.

Maar een hele saaie sombere film

avatar van 93.9
Uitstekend Nederlands drama.
Jammer dat er een Talpa accentje aankleeft. Veel is mooi, lekker Nederlands net iets over het randje, waar Hollywood film met dit onderwerp vaak sentimenteel worden (vals sentiment).
Wat is minder minder mooi? De romances bijvoorbeeld, had niet gehoeven.
Dan is het net of John de M meekijkt en zegt dat het er toch in moet, anders komt er niemand naar de bios

avatar van 93.9
m1701 schreef:
Pfff wat een depressieve film

Maar een hele saaie sombere film

Jan is autistisch; dat zit in de film.
Een moordenaar is ook niet aardig, maar dat kan in een film zitten

avatar van floor87
eergisteren gezien in de Bios met mijn unlimited abonnement.
Leuke film hoor. Vond die Jan inderdaad precies Kees Mollema. Maar lees hier dat dat ook de bedoeling geweest is. Hoe zou die Kees dat vinden?

Leukste rol was van Linda. Rol van Tjitske vond ik te dik aangezet en nogal toneellerig. Maar Tjitske is geloof ik ook een toneelacteur.

avatar van mrklm
Het basisverhaal rondom drie dochters die de aanstaande dood van hun moeder aan longkanker moeten verwerken, getuigt niet van een hoge mate van originaliteit. Bas Hoeflaak lukt het ook niet om zijn complexe teksten overtuigend uit te spreken in zijn rol als Jan, de jongste - en autistische - broer van April [Linda de Mol], June [Tjitske Reidinga] en May [Elise Schaap]. Het verhaal eindigt in feite precies zoals je van een formulematig familiedrama zou verwachten, maar toch is regisseur Will Koopman erin geslaagd om een film te maken die juist tijdens in de laatste akte zorgt voor een fraaie afwisseling van een lach en een traan.

Olga Zuiderhoek zwaait in alle opzichten de scepter en schittert als de moeder die het einde van haar leven op haar eigen manier wil laten verlopen en vooral de scènes met Elise Schaap zorgen voor een flinke brok in de keel. Haar rol als jongste dochter is op papier interessanter dan die van De Mol en Reidinga en Schaap verzilvert dat met een uitmuntende prestatie. Patrick Duffy en Gijs Scholten van Asschat komen op het einde ook nog even opdraven tegen het onvermijdelijke einde dat ondanks de wat geforceerd aanvoelende tranentreksoundtrack zijn effect absoluut niet zal missen. Dus houd de zakdoeken maar bij de hand!

avatar van Yetico
Deze bioscoopgang was voor mij een bijzonder vreemde gewaarwording. Vanaf minuut één werd er direct een enorm verkeerde toon gezet. Wat was in vredesnaam de meerwaarde van Elises 'naaktscène'? Enfin, de film bewandelt al vrij snel een ultra-voorspelbaar pad en stapt hier niet meer vanaf. De drie personages (dochters) worden in een moordend tempo geïntroduceerd en blijken helaas erg vlak over te komen. Linda de Mol heeft duidelijk de hoofdrol en speelt vooral Linda de Mol. (Succesvol, elitair en ook nog eens sympathiek) Het personage van Tjitske - een betrokken moeder met veel ellende in haar eigen gezin - vind ik persoonlijk het interessantst, ik vind het dan ook bizar dat haar personage in de tweede helft van de film hooguit een bijrol speelt.

Dat Elise Schaap in deze film zit is voor mij één groot raadsel. Begrijp me niet verkeerd, Elise Schaap is een fantastische actrice, maar ik snap niet waarom zij akkoord ging met deze rol en vooral met dit tenenkrommend script. Haar personage is enorm oppervlakkig. Het begint heerlijk cliché met een affaire met een getrouwde man. (In een eerder stadium communiceert de film dat het om een onenightstand gaat, maar goed) De hele film zit ze aan de grond en wil ze haar moeders vertrouwen winnen om voor autistische broer Jan te zorgen. Dat ze dan in haar moeders huis kan blijven wonen lijkt haar voornaamste motivatie. De oplossing? Trouwen met een succesvolle dokter. Ondanks gênante dialogen en een totaal gebrek aan chemie. De dokter wijst haar in een eerder stadium overigens direct af. Een kwartier later steekt hij echter zijn tong in haar mond en zie daar: tien minuten later in de film is Elise zelfs bevallen. De film laat echter tussen de afwijzing en de zoen nergens blijken dat er ook maar een vorm van een klik tussen beide personages was. Ronduit lui van de filmmakers.

Er worden zoveel bijzondere keuzes gemaakt in deze film die compleet de plank misslaan. Vanaf het moment dat Linda's man wil scheiden weet je precies hoe de film verder verloopt. De mensen in de zaal aten de film echter als zoete koek. Het einde is geforceerd emotioneel. Na anderhalf uur zwoegen heb je uiteindelijk 0,0 binding met alle personages. Olga Zuiderhoek (de moeder) is een lichtpunt, maar haar levensverhaal is dusdanig lachwekkend absurd dat ik geen enkele traan heb gelaten. Erg oppervlakkige film, waar desalniettemin veel mensen (volgens mij) enorm veel plezier aan hebben beleefd.

avatar van Graaf Machine
Prima Nederlandse film, veel beter dan verwacht. Verder wel in grote lijnen eens met mrklm, hier 2 berichten boven (of onder).

Yetico schreef:

Die klik was er al vanaf het moment dat May en die dokter elkaar voor het eerst zagen, toen mama bij de dokter kwam.
Alleen May was nogal onzeker en hielt de boot af.

Niks lui aan van de filmmakers, lui van de filmkijker.

Yetico schreef:

Dat is natuurlijk complete onzin. Onbewijsbaar dat jij het wist, maar iedereen die deze film gezien heeft weet dat je nu gewoon uit je nek loopt te zwetsen.
Die scheiding werd zo vroeg in de film al aangekondigd dat je nooit kunt weten hoe de rest van de film gaat verlopen, maar het klinkt wel lekker als afzeikertje.

Waarom is deze film volkomen onvindbaar op moviemeter? Ik heb hem via Google moeten zoeken om op deze pagina uit te komen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Karst schreef:

Zoeken op de site - MovieMeter.nl

Ik zie het, de film komt nu wel terug in de zoekresultaten. Gisteren kon ik de film op geen enkele manier vinden. Het zal wel aan dry january liggen...

avatar van henrygreenway
OLGA ZUIDERHOEK HAD WEL WAT GROTER OP DE AFFICHES MOGEN STAAN !! Toprol