Huisvrouwen Bestaan Niet (2017)

Nederland

geregisseerd door Aniëlle Webster
met Eva van de Wijdeven, Jelka van Houten en Loes Luca

Gijsje is een jonge, ambitieuze controlfreak die niks liever wil dan zwanger worden én carrière maken op het reclamebureau waar ze werkt. Haar oudere zus Marjolein is getrouwd, heeft drie kinderen en is net haar baan als journalist kwijt. Haar nieuwe ambitie: schoolpleinmoeder worden. Hun bohémienne moeder Loes heeft zich met te veel hypotheken op het prachtige familiehuis waar ze woont enorm in de nesten gewerkt. Gijsje en Marjolein vinden het idee dat ze hun familiehuis verliezen onverteerbaar en zoeken naar mogelijkheden om het te behouden. Alleen de bonus die Gijsje kan verdienen met een gouden idee voor een reclamecampagne kan hen uit de financiële problemen helpen. Hiervoor moet zij zich met haar aantrekkelijke collega Dominique verdiepen in 'de huisvrouw anno nu'; een opdracht die meer teweegbrengt dan de drie dames ooit hadden gedacht.

Vanaf 21 december in de bioscoop (Independent Films)

avatar van mikey
Nou dat duurt nog even.

avatar van missl
Moeilijke titel, vooral in deze gendervrije tijden. Verder is dit een film die ik waarschijnlijk weer in het vliegtuig zie (KLM is er altijd dol op) en blik bekende Nederlanders en een quasi grappig verhaal. Meestal hoef je de film niet eens te zien als je al hebt gelezen waar het over gaat. Ik zal deze film niet helemaal afkraken terwijl ik het nog niet gezien heb dus eindig met een positieve noot: ik hoop dat Sjim zijn shirt weer uit doet.

avatar van Slikbeer Slikbeer
missl schreef:
vooral in deze gendervrije tijden.

Ja, we zijn aardig de weg kwijt met zn allen.......

avatar van Phantasm
Leuke Nederlandse komedie die lekker wegkijkt, vond dit weer eens de betere van eigen bodem, prima.

Als moeders de vrouw een film uitzoekt, is het altijd maar afwachten. Maar eerlijk is eerlijk, eindelijk gewoon weer eens een leuke Nederlandse film, met leuke spontane grappen en met een leuke cast (wat is Eva toch fijn om naar te kijken) Kortom ga deze lekker zien!

Bélon
Potje

Ik had mijn bedenkingen toen ik REP, Rick Engelkes Producties in beeld zag verschijnen maar die vielen snel weg toen de film begonnen was. Binnen het genre van de (rom)com van eigen bodem is dit een degelijke film geworden. Heb mij nauwelijks verveeld, OK had ietsje korter gekund maar al met al prima vermaakt.

avatar van Toedeledokie 1999
Wat een heerlijke, zogenaamde "alleen voor wijven" film. Ook als man enorm genoten met Grolsch beugel lekker weggekeken en gelachen. Gelukkig niet alleen de standaard acteurs en actrices die NL rijk is.

avatar van pierre18
We zitten in een tijdperk met voornamelijk vrouwen in de hoofdrol. Dat is op zich niet erg maar het neemt in Nederland wel een bepaalde tendens mee. Na het vele bloot in de jaren 70 in de film gevolgd door het vele gevloek kwam toentertijd het grofgebekte van bijvoorbeeld Hans Teeven in het theater en Paul de Leeuw met Gordon op tv. Nu worden we verrast met sexueel bijdehante vrouwen. Want de sexueel getinte grappen waren talrijk en vaak tenenkrommend laag bij de grond. Alles lijkt tegenwoordig overvoerd te moeten worden met schijtlollig gedoe. Is het niet op tv met Linda de Mol en die Jeroen van K en Tijl B met consorten dan wel in deze film.
O ja. Op tv mag je geen woord over homo's zeggen, dit is bijvoorbeeld al bij voorbaat incorrect. De filmmakers dachten dat het daarom verstandig was enkele homo's in de film mee te laten spelen om geen etische misstappen te begaan. Voor mij kwam dit weer belachelijk overdreven over.
De acteurs spelen uitstekend en ondanks dat Jelka alleen het type anti-held lijkt te kunnen spelen is ze hier wel goed op haar plaats. De film wint pas aan het eind wat aan inhoud en kracht maar over het geheel genomen voeren de vele vele laag bij de grond grappen de negatieve boventoon.

avatar van mrklm
Even vaak vermakelijk als tenenkrommend, soms lomp en oppervlakkig, maar ook ontroerend en veelzeggend. Richard Kemper (een man!) is verantwoordelijk voor het onevenwichtige scenario dat enerzijds lijkt te zeggen dat vrouwen dol zijn op mannen die op kantoor seksuele toespelingen afwisselen met handtastelijkheden - zolang ze er maar uit zien als Jim Bakkum - anderzijds een verfrissend realistisch beeld schetst van de relatie tussen twee (half)zussen. Jelka van Houten steelt de film als Marjolein, de gesjeesde journalist/moeder van 3 kinderen die, nadat ze is wegbezuinigd bij de krant waarvoor ze 12 jaar werkte, moet proberen haar leven weer op de rails te krijgen. Eva van de Wijdeven haalt het maximale uit de minder geloofwaardige Gijsje en moet zo en dan terugvallen op clichés. Maar wanneer Van de Wijdeven en Van Houten samen te zien zijn, komt de film het meest tot leven. De mannen hebben vrij ondankbare rollen, al heeft Leo Alkemade de lachers wel op z'n hand in de paar scènes waarin hij verschijnt als Marjoleins wat kleurloze echtgenoot Huib. Maar de combinatie van smakeloosheid en gevoeligheid maakt dit tot een frustrerende ervaring.

avatar van Carla Alblas
Gewoon heel hele leuke ontspannen Nederlandse film met leuke hoofdrolspelers, ik zeg doen !

avatar van toscana99
leuke nederlandse film, veel humor en goed acteerwerk.

avatar van Flat Eric
Goed te doen.

Minder cliché dan verwacht en best vermakelijk. Prima vertolkingen door de vrouwelijke hoofdpersonages. Leuke aimabele typetjes worden uitgebeeld met ieder hun wensen en eigenaardigheden zonder dat het irritant wordt.

avatar van soom
Tsjakka. Daar ging ik weer volop onderuit. Want ik leer het nooit. Nederlandse films (hoe slecht we ook zijn in romantiek) zijn niet allemaal bagger.

Dit was goed te doen. De grootste troef is de kloon van Nederlands beste exportproduct, die duidelijk laat zien dat er van houten Klaasjes niets te merken valt. Eva van de Nauweven moet het afleggen in een afgrijselijk slecht en geforceerd lang en gelukkig. Waarbij ook Kay Greidanus geen punten scoort. Het is dan ook armoe troef wat het scenario betreft, dus ik neem hen niets kwalijk. Maar manmanman, ik heb echt wel betere films gezien dan dit gedrocht.
Het helpt dat ik welgeteld één keer of misschien wel twee keer spontaan in de lach schoot. Ik ben alleen nu al vergeten wanneer dat was.
Mnee. Ik blijf met weemoed denken aan Ja, ik wil. De enige romantische film die het in mijn herinnering wel goed deed.

Hoe voorspelbaar ook, het viel mij allemaal best wel mee.
Beetje drama, beetje humor en een vleugje romantiek.
Ach , alles zit er wel weer in wat je kan verwachten van een gemiddelde nederlandse ROMCOM.
Het heeft mij zowaar vermaakt. En daar gaat het uiteindelijk om.
Luchtig vermaak.

Ik vond het geen leuke film, nogal flauwe humor, jammer

avatar van Drifter
Eerste uur is oke, daarna is het flut. Blijkbaar was de inspiratie op.
Paar goede actrices redden de film niet. Acteurs halen het sowieso onderuit doordat ze geen enkel talent hebben om te acteren.

avatar van blurp194
Niet onaardig. Considering.

Jammer dat Rick Engelkes zichzelf gecast heeft, want ondanks de voor de hand liggende grap daaromheen irriteert hij vooral. En verder blijft het natuurlijk wel een platte Nederlandse romkom - sowieso al een erg geplaagd genre in de Nederlandse filmindustrie. Niet dat er nou teveel onnodig naakt is, verre van, en bovendien stoort mij dat niet zo gauw. Maar de grappen zijn gewoon te flauw en van een te voorspelbaar soort. Hoewel er wel een bij was die me wel aan het lachen bracht, dat dan weer wel. Gewoon veel te gemakzuchtig en teveel flauw gedoe, dat nekt het. En ik vond ook dat Jelka van Houten haar dag kennelijk niet had, Van De Wijdeven deed het dan eigenlijk veel beter. En Loes Luca tot mijn verbazing ook. Jammer dat alle mannen door zo'n stelletje kwijlen gespeeld worden. Maarja, welke behoorlijke acteur hebben we dan nog in Nederland. Rutger Hauer is een beetje oud ondertussen.

Voldoende, maar beetje onevenwichtig, misschien moet je een wispelturige vrouw zijn om deze helemaal te begrijpen. Tempo van de film is prettig snel en strak en er zit veel humor in, maar bij tijd en wijle is die humor zo lomp en plat dat hij contrasteert met de serieus bedoelde kant van Huisvrouwen Bestaan Niet. Wat helpt is het zelfbewuste spel van de twee dames in de hoofdrol, met name van Van de Wijdeven. Ook Van Houten is goed maar ze zit wel dicht tegen een typetje aan. De mannen in de film zijn wel erg klunzig en kluchtig, goed te merken dat dit geregisseerd is door een zeer geëmancipeerde vrouw. Al met al de moeite waard mits je af en toe een oogje dichtknijpt. In ieder geval een stukje beter en gedurfder dan die lopende bandachtige romantische komedies waar we in Nederland de laatste jaren mee worden overstelpt.

avatar van Ebenezer Scrooge
Jim Bakkum die een striptease doet, met z'n kippenborstje, Koblenko die denkt dat er een comédienne in haar schuilt, ze is gewoon niet grappig, hoe goed ze haar best ook doet, die malle Fred van Leer nog heel even in beeld als homo-ober, want oh wat zijn we ruimdenkend.
Sluikreclame in films, daar kan ik enigszins nog wel vrede mee hebben, maar als er dan ook nog 's een heel verhaal omheen wordt verzonnen, is voor mij echt de kous af. Tijdens de seks zakken Eva van de Wijdeven en haar vriend door het bed, de volgende scene zit Eva online op de webshop van een beddenfabrikant naar een nieuw bed te zoeken. Even later loopt ze met haar vriend door de winkel van de beddenfabrikant, waar ze een paar bedden uitproberen, die sullige vriend vindt alles prima liggen natuurlijk, maar zij zit overal over te klagen, aan het einde roept de verkoper nog: 'Veel plezier met uw aankoop! Nog heel even wachten, maar wat zult u lekker slapen!' Ten lange leste nog een scene waarin het bed wordt afgeleverd, de naam van de beddenfabrikant op de zijkant van de vrachtwagen groot in beeld. Heb zelf ook nog even op de site van Swiss Sense gekeken en heb me werkelijk rot zitten lachen om de negatieve klantbeoordelingen. Deze is echt om in te lijsten, bij een binnenveringsmatras van 699 euro: Slechtste koop ooit, ik sta elke morgen op alsof ik door een trein ben aangereden.
En dat thema ook: niet zwanger kunnen raken, zwangerschapstesten, man met lui zaad, vreemdgaan, wel zwanger geraakt, wat nu?... Zaadfilm.

avatar van cantforgetyou
Wij vonden het best een leuke film. Soms moest ik echt even lachen. Soms ook niet. Vooral Jelka van Houten is toch wel komisch hoor. Eva blijft ook mooi om naar te kijken. Sinds 'Dunja en Desi' ben ik een fan van haar. Het verhaal is typisch Nederlands. Rommelig, grof, saai, duf, soms leuk, etc... Voor een Nederlandse film best vermakelijk. Gewoon een leuk tussendoortje, zo moet je hem gaan zien en bekijken. Geen hoogvlieger, maar ook geen flop.

avatar van danny84
Het verhaal is filterdun en regelmatig tenenkrommend, maar de humor is heerlijk!
Kijken na een paar biertjes en je hebt een prima avond.

avatar van BlueJudaskiss
Onverwacht leuke niets-aan-de-hand film die vooral profiteert van hoofdrolspeelsters Jelka van Houten en Eva van de Wijdeven. De knipogen naar Dokter Simon kon ik erg waarderen, een paar keer hardop moeten lachen - Eva met sperma in haar mond. Victoria Koblenko's bijrol was een prettige verrassing.

Leuk! 3,5*

avatar van Baboesjka
Ik vond het erg vermakelijk. Het deed mij denken aan Alles is familie. Jelka van Houten en Eva van de Wijdeven vind ik leuke vrouwen, en dat zij een grote rol in deze film spelen kan ik dus erg waarderen. Ik vond het soms echt grappig en het keek lekker weg. Het eind vond ik een lichte tegenvaller, en soms voelde de film rommelig en chaotisch, maar al met al een prima film van Nederlandse bodem. Een 7. 3,5*

avatar van Donkerwoud
Mijn moeder: 'Ik zap deze film nu weg, want als ik langer blijf kijken wil ik weten hoe het afloopt. Wat een flutfilm!'

avatar van filmkul
Aardige komedie. Het verhaal is best leuk bedacht maar wel eenvoudig en erg voorspelbaar. De uitwerking is is redelijk. De film begint best goed en zit vol leuke momenten en grappen, maar hangt wel wat als los zand aan elkaar, als of je naar sketches zit te kijken. Na een kwart neemt het verhaal vorm aan en verandert de film in een vlotte maar erg voorspelbare komedie, met steeds flauwere grappen. Het einde is erg geforceerd en overdreven onrealistisch. Het acteerwerk is verder ok. 3.0

Eva van de Wijdeven is de enige reden dat ik deze nog met 2,5 ☆ waardeer. Man man, wat een bagger.