Angel Has Fallen (2019)

Actie / Drama

geregisseerd door Ric Roman Waugh
met Gerard Butler, Morgan Freeman en Piper Perabo

Na de gebeurtenissen uit 'London Has Fallen' wordt geheim agent Mike Banning beschuldigd van poging tot moord op de president. Wat volgt is een ware klopjacht door zijn eigen collega's en de FBI. Mike moet zich haasten om zijn naam te zuiveren en proberen de echte dreiging te ontmaskeren.

avatar van umbra
Heb me eerder verveelt met deze 3de uit de reeks...alles was gewoon minder, middelmatigheid troef.

Na Olympus en London valt nou ook Angel himself, Gelukkig is dit derde deel qua vertelling iets afwijkend ten opzichte van de eerste twee. Ik heb best genoten van deze professioneel gemaakte kolder, de makers weten wat het publiek verlangt van een hedendaagse actiefilm en leveren die kwaliteit op bestelling. Logica en onvoorspelbaarheid(op het moment dat hij in beeld verschijnt weet je al wie het brein is achter de aanslagen) zijn niet de grootste pluspunten maar als achtbaanrit voor de popcorn eters zeker geslaagd. Is dat Butler en Freeman toch al behoorlijk oud ogen, anders kan deze franchise nog jarenlang doorgaan. Mooie bijrollen van mijn persoonlijke favoriet Nolte(die je eigenlijk toch niet in dit soort films verwacht) en Danny Huston.

Alweer de derde film in de "Has Fallen" actiereeks rond Secret Service-agent Mike Banning (Gerard Butler) en eigenlijk ook de minste, want deze was wel heel voorspelbaar en clichématig.

Wanneer de president, te weten President Trumbull (Morgan Freeman), gaat vissen op een afgelegen meer, lanceren slechteriken een batterij drones die hun doelwit griezelig nauwkeurig kunnen identificeren en elimineren. De slechteriken slagen er weliswaar niet in om de president uit te schakelen, omdat Mike Banning daar een stokje voor steekt, maar ze blazen wel de rest van het beveiligingsteam genadeloos aan flarden. Omdat Banning als enige agent de aanslag overleefd heeft, wordt hij beschuldigd van een poging tot moord op de president. Banning slaat op de vlucht en terwijl hij de echte dreiging probeert te ontmaskeren, moet hij zijn eigen collega’s en de FBI zien te ontwijken en ook moet hij wederom de president zien te beschermen.

De scène met de drones in het begin van de film is eigenlijk ook het hoogtepunt van de hele film, die alle moeite van de wereld heeft om zichzelf boven de middelmaat te tillen. "Angel Has Fallen" wordt echter nooit zo slecht dat je naar de uitgang wilt rennen (dat heb ik wel een paar keren overwogen) en vooral omdat hij voldoende vaart en actie (o.a. het laten ontploffen van een ziekenhuis) heeft. Er zit namelijk een hoop geweld in, en er vallen ook heel veel doden. De kronkelplot vol verraad en vergelding (deed me soms denken aan de Actie / Thriller film "The Fugitive (1993)") is echter nooit inventief of verrassend (sterker nog, vrijwel alles zie je al aankomen) genoeg om je naar het puntje van je stoel te dwingen. Wat dat betreft is het eigenlijk ook maar een dertien in een dozijn film.

Misschien heeft de cast dat ook aangevoeld, want in dit derde deel zien we alleen nog Gerard Butler en Morgan Freeman terug in hun bekende rollen, maar Aaron Eckhart en Radha Mitchell helaas niet meer en de laatste, die normaal gesproken de echtgenote (Leah) van Mike Banning speelt, is nu vervangen door de iets jongere Piper Perabo. Niet dat haar personage veel om het lijf heeft, want ze is niet meer dan de lieftallige moeder van Bannings dochtertje.

Wel is het leuk om te zien dat "good old'" Nick Nolte zijn rentree in de reeks maakt en dat als Clay Banning, oftewel de vader van Mike Banning die een Vietnamveteraan is met Posttraumatische stressstoornis (PTSS) en die zichzelf onvindbaar heeft gemaakt (een soort van Unabomber). Hem vond ik wel een leuke toevoeging in het verhaal en hij zorgde ook voor wat humor. Degene die ook haar rentree maakt in deze film is Jada Pinkett Smith als FBI Agent Thompson, maar haar zullen we niet meer terug zien in een eventueel vierde deel, want zij wordt namelijk doodgeschoten door slechterik Wade Jennings (Danny Huston), die voorheen nog een vriend was van Mike Banning. Een andere voorspelbare slechterik is overigens Vicepresident Kirby (Tim Blake Nelson).

Al met al is dit dus de minste film in de reeks, maar omdat het verhaal best veel actie, geweld, droge opmerkingen en humor bevat, is hij best nog redelijk te doen. En we hebben hier natuurlijk te maken met een actiefilm en die hoeft niet perse een goed verhaal te hebben (het is wel fijn als het verhaal goed uitgewerkt is), want die moet juist veel vaart hebben (dat heeft hij zeker en soms op het lachwekkende af) en spannend zijn (dat is hij zeker niet).

P.S. tijdens de aftiteling volgt nog een extra scène en die was best grappig.

Top film

avatar van Thomas83
Ze worden iedere keer weer wat minder, maar ook deze film is wel weer best geinig. Deze serie is een beetje een guilty pleasure voor mij. Als je gewoon zin hebt in een wat domme actiefilm met een aangenaam tempo dan voldoet dit prima. Het recept van de actieheld op de vlucht blijft tot in de eeuwigheid leuk. Uiteraard is het verhaal wel vreselijk dom, haast onovertroffen op dit vlak. Maar goed, de acties is ondanks wat te vaak schuddende camera's, een overschot aan explosies en niet al te denderende montage nog best amusant, zeker in het slotstuk in en rond dat ziekenhuis.

De vele malen dat de film slecht is dan is het ook wel slecht op een komische manier. Het begint al met rare momenten als die aanslag met drones aan het begin, wat uitmondt in een soort kleiduivenschieten, maar vreemder zijn nog scènes als die bizarre poging tot humor na de credits. Daarnaast is het verhaal ook een grote verwarde complottheorie, soms ook met merkwaardige flarden van realiteit ertussen. Bizar ook hoe ze op het einde Morgan Freeman in een groepsfotomoment met echte wereldleiders hebben gesjoemeld.

Gerard Butler blijf ik wel leuk vinden voor deze films, ook al ziet hij er nu niet helemaal fris uit. Jada Pinkett Smith is vreselijk en Nick Nolte vind ik ook wel een miscast. Hij speelt zo'n afgezaagde rol van de als kluizenaar levende vader die vervreemd is van de actieheld, maar ze hebben er wel echt een schepje bovenop gedaan. En om eerlijk te zijn klinkt de stem van Nick Nolte ook teveel als een fragiele en verwarde oude man, wat de lui geschreven rol alleen maar meer over de top maakt. 3.0*.

avatar van IH88
“If you don't train like it's real, you're dead when it is.”

Beter dan het tweede deel. Angel Has Fallen is een pretentieloze actiefilm die niet zo bombastisch is als London Has Fallen, en het begin is zelfs rustig te noemen. Mike heeft wat lichamelijke en psychische problemen (logisch), en pas nadat de president (Morgan Freeman op de automatische piloot) gaat vissen en op zijn vrije ochtend te maken krijgt met een drone-aanval komt er wat meer vaart in het verhaal. Veel actie, veel geschmier en ook nog Nick Nolte als vader van Butler… Perfecte castingkeuze. Piper Perabo is een soort van jeugdcrush, en ze ziet er nog steeds fantastisch uit.

avatar van xxERWINxx
Vandaag bekeken, ik vind het een zeer vermakelijke film, maar niet beter dan Olympus has fallen en London has fallen.
Deze film is toch wel een ander soort film, gaat eigenlijk naar een doorsnee actiefilm vol explosies en schietpartijen.
Het begon erg rustig en na 25 minuten begon de actie en spanning tot het einde, vooral de scenes in het bos waren erg goed.
Al met al wel mee vermaakt maar niet dat je zegt erg spectaculair.

Volslagen stupide en ongeloofwaardig verhaal, maar een paar aardige actiescènes.
Die met de drones bijvoorbeeld was best cool.
Maar verder alleen voor het iq van een visstick.

Wel de minste van de 3 "Has Fallen" films.
Maar zeker het zien waard.

avatar van boemboem27
de derde in de reeks "has Fallen" en zeker niet de slechtste.
mooie aktiescenes.
Gerard Butler, Morgan Freeman spelen hun rol weer goed.
Nick Nolte als vader van Butler was zeker weer aangenaam om te zien.
vooral de "drone aanval" was spectaculair.
weer genoten van de eerste tot de laatste minuut.
vergeet niet na de 1e (korte) aftiteling te blijven kijken.
komt dan nog een leuk kort stukje film

avatar van james_cameron
Sterk derde (en laatste?) deel uit de reeks, dat profiteert van de aanwezigheid van een degelijke regisseur en een spannend, overwegend goed uitgewerkt script. Bij vlagen is dit zelfs de beste van de drie films, ware het niet dat men hier en daar wel wat steken laat vallen, vooral naar het einde toe. Neemt niet weg dat dit een prima thriller is, met Butler in vorm en heel wat indrukwekkende aktiescenes. De leuke bijrol van Nick Nolte is ook een goede zet.

Matige film waarin een geheim agent van de president kampt met gezondheidsklachten. Derde deel alweer binnen de 'Fallen' reeks. Een mager plot dat verre van origineel te noemen is. Ongeloofwaardig, soms op het irritante af. Een paar aardige actie-scenes, maar nergens weten deze indruk te maken. Vervelend wordt het niet, maar meer dan 2.5 sterren zit er niet in.

avatar van Apate
Voorspellende waist of my time nonsens.

Vooral Gerard Butler, vreselijke acteur.

Bekijken niet waard

avatar van martijn011
Het voorgaande deel was al niet best, maar hier zit zeker geen verbetering in. Dit is nou typisch een film waarvan je op een gegeven moment kan uittekenen hoe het gaat verlopen. Totaal geen verrassende plotwendingen o.i.d. zodat het eigenlijk gewoon een standaard actiefilm is geworden met de daarbij behorende clichés.

Heel vervelend is het allemaal niet om naar te kijken, er zit voldoende vaart in en af en toe gebeurt er wat aardigs. De cast is op zich ook wel redelijk, Butler is natuurlijk geen hoogvlieger, maar dit soort rollen liggen hem wel. Freeman en Nolte zijn bijna altijd goed, zo ook nu.
Nee, dit is wederom een erg matige film die op de grote hoop van vergetelheid terecht gaat komen.

avatar van deRappe
Zelden zo'n uitermate slap en ogeloofwaardig verhaal gezien.....weliswaar geweldige actie-scenes....vandaar de 2 sterren....maar wat kinderlijk voorspelbaar....

Duurde te lang en te ver gezocht.

avatar van knusse stoel
james_cameron schreef:

Gewoonweg een tweede vervolg op een verhaal en iets neergezet wat men leuk vindt of niet. Zo te zien aan de reacties op sommige filmsites is men soms niet positief over het algemeen maar op IMDb scoort de film helemaal niet slecht. Alhoewel, de stemcijfers zijn gemiddeld genomen ook hier niet slecht, meer dan een 6!
Wat wij van de film vonden? Gewoon eentje tussendoor, "tussen het voorgerecht en het hoofdgerecht" en het viel niet tegen, gemakkelijk verhaal, een leger stuntmannen en stand-inns. Dat is wat je door de film heen trekt, de actie en die is niet slecht te noemen. Als je alle schietpartijen eruit haalt, houd je waarschijnlijk niet meer dan 35 minuten verhaal over zoals "jotofilm" steld. Gemiste kans? Natuurlijk veel met computeranimatie maar toch...? Wij vinden van niet!
Volgens iemand op een andere site had je met dit verhaal, minder actie maar meer met diepgang een prima thiller in het politieke landschap neer kunnen zetten. Gelijk heeft hij ergens wel, helaas voor hem heeft de regisseur, Ric Roman Waugh, er voor gekozen om met het verhaaltje een actielandschap te creëren.
Onze beoordeling is een 6,5, afgerond een 7!

Top filmreeks en deze ook weer. Heeft voor mij dezelfde fun factor gekregen die Die Hard vroeger bij me los wist te maken. Lekker over the top explosies en schelden. Scène bij het boshutje vond ik echt vet.

Derde film uit de '...Has Fallen' reeks en wederom een puike actiefilm.
De film zit weer boordevol over the top actie, maar dat maakt deze reeks net zo goed.
Prima cast alweer met Gerard Butler en Morgan Freeman als hoofdrolspelers en een verrassend goede Nick Nolte als speciale gast.
Heb me geamuseerd met deze actieprent en van mij moeten ze er nog niet met ophouden.
Geslaagde filmreeks tot nu toe !!

Actiefilm ok, maar ook niet meer. Vond de eerste twee delen veel indrukwekkender dan deze. De actie kwam voor mij niet echt door. Maar film stak ook niet tegen. Gerard Butler is voor deze films the man om de rol van personal bodyguard van the President of the United States of America te mogen spelen. Niet super, maar ook geen tijdverlies. 3* film voor mij. Op einde van film bij aftiteling nog een kleine grappige noot. Had voor mij wat meer gemogen tijdens film, maar zou genre of doelstelling van regisseur niet ten goede komen. Maar ja, dat is elk zijn eigen smaak denk ik... Ondanks geen topper, toch genoten van de film.

avatar van Gustav von swaffelstein.
Het budget is duidelijk kleiner dan de vorige twee.

avatar van notoirefilmhater
Derde deel uit de filmreeks, maar zo blijkt ook het beste deel. Waar het eerste deel aanvoelde als een cliché jaren 90-actiefilm (zeker niet slecht, 3,5*); was het tweede deel een tamelijk pover en overbodig vervolg (2,5*). Het derde deel is daarentegen verfrissend, met meer diepgang en professioneler dan voorgaande delen: 4,0*. Met als hoogtepunt de "forest scene".