Angel Has Fallen (2019)

Actie / Drama

geregisseerd door Ric Roman Waugh
met Gerard Butler, Morgan Freeman en Piper Perabo

Na de gebeurtenissen uit 'London Has Fallen' wordt geheim agent Mike Banning beschuldigd van poging tot moord op de president. Wat volgt is een ware klopjacht door zijn eigen collega's en de FBI. Mike moet zich haasten om zijn naam te zuiveren en proberen de echte dreiging te ontmaskeren.

• vanaf vrijdag 27 december te koop op dvd en blu-ray

avatar van umbra
Heb me eerder verveelt met deze 3de uit de reeks...alles was gewoon minder, middelmatigheid troef.

Na Olympus en London valt nou ook Angel himself, Gelukkig is dit derde deel qua vertelling iets afwijkend ten opzichte van de eerste twee. Ik heb best genoten van deze professioneel gemaakte kolder, de makers weten wat het publiek verlangt van een hedendaagse actiefilm en leveren die kwaliteit op bestelling. Logica en onvoorspelbaarheid(op het moment dat hij in beeld verschijnt weet je al wie het brein is achter de aanslagen) zijn niet de grootste pluspunten maar als achtbaanrit voor de popcorn eters zeker geslaagd. Is dat Butler en Freeman toch al behoorlijk oud ogen, anders kan deze franchise nog jarenlang doorgaan. Mooie bijrollen van mijn persoonlijke favoriet Nolte(die je eigenlijk toch niet in dit soort films verwacht) en Danny Huston.

Alweer de derde film in de "Has Fallen" actiereeks rond Secret Service-agent Mike Banning (Gerard Butler) en eigenlijk ook de minste, want deze was wel heel voorspelbaar en clichématig.

Wanneer de president, te weten President Trumbull (Morgan Freeman), gaat vissen op een afgelegen meer, lanceren slechteriken een batterij drones die hun doelwit griezelig nauwkeurig kunnen identificeren en elimineren. De slechteriken slagen er weliswaar niet in om de president uit te schakelen, omdat Mike Banning daar een stokje voor steekt, maar ze blazen wel de rest van het beveiligingsteam genadeloos aan flarden. Omdat Banning als enige agent de aanslag overleefd heeft, wordt hij beschuldigd van een poging tot moord op de president. Banning slaat op de vlucht en terwijl hij de echte dreiging probeert te ontmaskeren, moet hij zijn eigen collega’s en de FBI zien te ontwijken en ook moet hij wederom de president zien te beschermen.

De scène met de drones in het begin van de film is eigenlijk ook het hoogtepunt van de hele film, die alle moeite van de wereld heeft om zichzelf boven de middelmaat te tillen. "Angel Has Fallen" wordt echter nooit zo slecht dat je naar de uitgang wilt rennen (dat heb ik wel een paar keren overwogen) en vooral omdat hij voldoende vaart en actie (o.a. het laten ontploffen van een ziekenhuis) heeft. Er zit namelijk een hoop geweld in, en er vallen ook heel veel doden. De kronkelplot vol verraad en vergelding (deed me soms denken aan de Actie / Thriller film "The Fugitive (1993)") is echter nooit inventief of verrassend (sterker nog, vrijwel alles zie je al aankomen) genoeg om je naar het puntje van je stoel te dwingen. Wat dat betreft is het eigenlijk ook maar een dertien in een dozijn film.

Misschien heeft de cast dat ook aangevoeld, want in dit derde deel zien we alleen nog Gerard Butler en Morgan Freeman terug in hun bekende rollen, maar Aaron Eckhart en Radha Mitchell helaas niet meer en de laatste, die normaal gesproken de echtgenote (Leah) van Mike Banning speelt, is nu vervangen door de iets jongere Piper Perabo. Niet dat haar personage veel om het lijf heeft, want ze is niet meer dan de lieftallige moeder van Bannings dochtertje.

Wel is het leuk om te zien dat "good old'" Nick Nolte zijn rentree in de reeks maakt en dat als Clay Banning, oftewel de vader van Mike Banning die een Vietnamveteraan is met Posttraumatische stressstoornis (PTSS) en die zichzelf onvindbaar heeft gemaakt (een soort van Unabomber). Hem vond ik wel een leuke toevoeging in het verhaal en hij zorgde ook voor wat humor. Degene die ook haar rentree maakt in deze film is Jada Pinkett Smith als FBI Agent Thompson, maar haar zullen we niet meer terug zien in een eventueel vierde deel, want zij wordt namelijk doodgeschoten door slechterik Wade Jennings (Danny Huston), die voorheen nog een vriend was van Mike Banning. Een andere voorspelbare slechterik is overigens Vicepresident Kirby (Tim Blake Nelson).

Al met al is dit dus de minste film in de reeks, maar omdat het verhaal best veel actie, geweld, droge opmerkingen en humor bevat, is hij best nog redelijk te doen. En we hebben hier natuurlijk te maken met een actiefilm en die hoeft niet perse een goed verhaal te hebben (het is wel fijn als het verhaal goed uitgewerkt is), want die moet juist veel vaart hebben (dat heeft hij zeker en soms op het lachwekkende af) en spannend zijn (dat is hij zeker niet).

P.S. tijdens de aftiteling volgt nog een extra scène en die was best grappig.

Top film

avatar van Thomas83
Ze worden iedere keer weer wat minder, maar ook deze film is wel weer best geinig. Deze serie is een beetje een guilty pleasure voor mij. Als je gewoon zin hebt in een wat domme actiefilm met een aangenaam tempo dan voldoet dit prima. Het recept van de actieheld op de vlucht blijft tot in de eeuwigheid leuk. Uiteraard is het verhaal wel vreselijk dom, haast onovertroffen op dit vlak. Maar goed, de acties is ondanks wat te vaak schuddende camera's, een overschot aan explosies en niet al te denderende montage nog best amusant, zeker in het slotstuk in en rond dat ziekenhuis.

De vele malen dat de film slecht is dan is het ook wel slecht op een komische manier. Het begint al met rare momenten als die aanslag met drones aan het begin, wat uitmondt in een soort kleiduivenschieten, maar vreemder zijn nog scènes als die bizarre poging tot humor na de credits. Daarnaast is het verhaal ook een grote verwarde complottheorie, soms ook met merkwaardige flarden van realiteit ertussen. Bizar ook hoe ze op het einde Morgan Freeman in een groepsfotomoment met echte wereldleiders hebben gesjoemeld.

Gerard Butler blijf ik wel leuk vinden voor deze films, ook al ziet hij er nu niet helemaal fris uit. Jada Pinkett Smith is vreselijk en Nick Nolte vind ik ook wel een miscast. Hij speelt zo'n afgezaagde rol van de als kluizenaar levende vader die vervreemd is van de actieheld, maar ze hebben er wel echt een schepje bovenop gedaan. En om eerlijk te zijn klinkt de stem van Nick Nolte ook teveel als een fragiele en verwarde oude man, wat de lui geschreven rol alleen maar meer over de top maakt. 3.0*.

avatar van IH88
“If you don't train like it's real, you're dead when it is.”

Beter dan het tweede deel. Angel Has Fallen is een pretentieloze actiefilm die niet zo bombastisch is als London Has Fallen, en het begin is zelfs rustig te noemen. Mike heeft wat lichamelijke en psychische problemen (logisch), en pas nadat de president (Morgan Freeman op de automatische piloot) gaat vissen en op zijn vrije ochtend te maken krijgt met een drone-aanval komt er wat meer vaart in het verhaal. Veel actie, veel geschmier en ook nog Nick Nolte als vader van Butler… Perfecte castingkeuze. Piper Perabo is een soort van jeugdcrush, en ze ziet er nog steeds fantastisch uit.

avatar van xxERWINxx
Vandaag bekeken, ik vind het een zeer vermakelijke film, maar niet beter dan Olympus has fallen en London has fallen.
Deze film is toch wel een ander soort film, gaat eigenlijk naar een doorsnee actiefilm vol explosies en schietpartijen.
Het begon erg rustig en na 25 minuten begon de actie en spanning tot het einde, vooral de scenes in het bos waren erg goed.
Al met al wel mee vermaakt maar niet dat je zegt erg spectaculair.

Volslagen stupide en ongeloofwaardig verhaal, maar een paar aardige actiescènes.
Die met de drones bijvoorbeeld was best cool.
Maar verder alleen voor het iq van een visstick.