Olympus Has Fallen (2013)

3,13 (2058)
2058 stemmen

Actie / Thriller

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Gerard Butler, Aaron Eckhart en Morgan Freeman

De film volgt een eerloos ontslagen agent van de Amerikaanse geheime dienst (Gerard Butler). Wanneer Noord-Koreaanse terroristen, gewapend met buitengewone technologische wapens, het Witte Huis bezetten en de president (Aaron Eckhart) en een aantal van zijn medewerkers gijzelen, blijkt hij de enige man te zijn die de president en het land nog kan redden.

Geralt of rivia
Lekker actiethriller had hem in een marathon samen met moeders gekenen vermakelijke spannende film met actie een goed verhaal goede acteurs 5.0?

avatar van FlorisV
Matig. Deze film biedt nog geen schim van het vermaak dat een klassieker in dit genre als Die Hard te bieden heeft: nergens heeft het de humor, het puike camerawerk, het plezierige acteerwerk of de creatieve vondsten in het script van die film. Zelfs de cliche's zijn niet goed uitgevoerd. Het vlaggengewapper helpt ook niet.

Het begin is nog sterk en het lijkt best spectaculair als de aanval getoond wordt maar het merendeel is visueel weinig interessant. Het eindbaasgevecht is flut en het verhaaltje over de motieven van de terroristen overtuigt of boeit ook niet. Een luiere casting dan die van Morgan Freeman is ook ondenkbaar onderhand. Alsof er geen andere (al dan niet donkergekleurde) oudjes zijn die die rol van vice president prima hadden kunnen spelen.

Suggestie voor een volgende film: gewoon Chuck Norris als president of the US of A die met karatetrappen een flinke poep laat ruiken aan Kim Yong. Als ontspannend intermezzo nog even een blonde cheerleader lekker beetpakt. Maar daarna meteen doorpakt in Iran en bij de Ayatollah een eigen kromdolk in de borst schuift. Na een flink aantal explosies natuurlijk. Het geheel laten regisseren door Michael Bay. America, fuck yeah!

avatar van notoirefilmhater
Ik had erg een typische jaren 90-actiefilm gevoel bij het zien van Olympus Has Fallen, viel zeker niet tegen.

Supernatural schreef:
gisteren weer even gezien.vind het nog steeds een spannende film.met ook een goed verhaal er in.heb me weer prima vermaakt.met ook een goeie cast.

Vandaag weer even herzien.blijf bij mijn vorige mening.omdat ik angel has fallen nog moet zien,heb ik dit deel en ga ik ook zo nog london has fallen zien.en dan ook voor het eerst angel has fallen ben benieuwd.

avatar van Fisico
Vermakelijke Fuqua op zijn best boordevol actie en redelijk wat spanning hoewel je uiteraard weet hoe het zal eindigen. Aan kogelregens en explosief geen gebrek. Vond hem vrij leuk eigenlijk, tijd vloog voorbij.

Hier en daar wel wat plotgaten zoals inderdaad de onvermijdelijke derde code, maar ook het personage van Kang was vreemd in die zin dat hij zich had ingewerkt in de entourage van de Zuid-Koreaanse premier hoewel hij een topterrorist was. Ook het feit dat hij zich op Amerikaanse bodem kon begeven, laat staan in het Witte Huis was in die zij vreemd. We mogen er toch vanuit gaan dat de CIA iedereen screent.

Butler doet het verder ook goed. Actie en vuurgevechten degelijk en goed in beeld gebracht in toch al die chaos. The lone wolf is misschien wat bij de haren getrokken, alsof de rest van de Seals en agents watjes waren. Ze vielen soms iets te makkelijk, maar voor de rest prima film binnen het genre.

Vermakelijke actiefilm. Niet meer, niet minder.

avatar van Graaf Machine
Formulewerk. Wel lekker veel doden, maar verder niet spannend of verrassend. Zit verder ook geen greintje humor in, wat zo'n film toch wel kan gebruiken, want het is toch allemaal niet serieus te nemen.
Had iets beter kunnen zijn als de charismaloze Eckhart en Butler vervangen waren door wat sprankelender acteurs.