Olympus Has Fallen (2013)

3,13 (1955)
1955 stemmen

Actie / Thriller

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Gerard Butler, Aaron Eckhart en Morgan Freeman

De film volgt een eerloos ontslagen agent van de Amerikaanse geheime dienst (Gerard Butler). Wanneer Noord-Koreaanse terroristen, gewapend met buitengewone technologische wapens, het Witte Huis bezetten en de president (Aaron Eckhart) en een aantal van zijn medewerkers gijzelen, blijkt hij de enige man te zijn die de president en het land nog kan redden.

avatar van filmofiel
Vanavond gaan we kijken, ik verwacht er veel van.

avatar van filmofiel
Ik heb genoten van begin tot het eind, het heeft alles wat een actie/thriller moet hebben. Als dit de voorbode is van wat London Has Fallen in petto heeft zal ik die zeker in de bioscoop gaan kijken.

avatar van BloodBrothers
Filmpje die veel mensen in mijn omgeving me al aanbevolen hebben om toch eens te gaan kijken, zeker nu die nieuwe ''London Has Fallen'' in de bioscoop draait. Maar goed, terug naar de film...

What can I say, een film die je eigenlijk als Amerikaan moet bekijken. Amerika wordt verwend in deze actiefilm.

Zo'n slechte film vond ik het helemaal niet. Het was een echte actiefilm die je zeker niet té serieus moet gaan nemen, maar hé, welke actiefilm wel? De cast zit lekker in z'n rol, al zijn er natuurlijk wel wat verbeterpunten op aan te merken. De visual effects vind ik ook niet zo slecht hoor, al kan het soms wel wat realistischer. Ook vind ik er een grappige vorm van humor in terugkomen, vooral wat Mark Banning allemaal te melden heeft!

avatar van Kuwiel
Ook ik heb genoten van begin tot het eind, het heeft alles wat een actie/thriller moet hebben.
Prima actie/thriller en prima cast !
En ook ik zie uit naar "London has Fallen "

Volledig van de pot gerukte patriottistische actiefilm waarin 3 topacteurs (Butler, Eckhart, Freeman) het Witte Huis redden van honderden Koreaanse Martial Art-terroristen. They have taken the White House ! Tussen alle clichés en ongeloofwaardig gemonteerde actiescenes door wordt de president gegijzeld en is de volledige Amerikaanse politiemacht gesneuveld. Gerard Butler is de enige die hem nog uit de klauwen van die verdomde Noord-Koreanen kan redden. Na een reeks flauwe romantische komedies is Olympus de rehabilitatie van Butler als actieheld. God bless America, maar moest het echt met deze film .... 2*

Kuwiel schreef:

En ook ik zie uit naar "London has Fallen "

Doe maar niet.

Leuke actiefilm. Wel wat clichés maar goed, dat hoort er wel een beetje bij natuurlijk.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, hele goede spannende film is dit! vrij hard ook wel, ook een zelfde soort film is: ''White House Down''. Dus als je fan bent van deze film is dat ook een topper!
Alleen deze film is iets harder kwa actie.

Wat neemt deze film zichzelf serieus en is de geloofwaardigheid mijlenver te zoeken. Pure, "domme" actiefilm die wel wat luchtiger had gemogen.

avatar van kleintje 2
Een zeer goede en spannende film met geweldige actiescènes. Verhaal goed neergezet met onverwachte momenten en een geweldige cast. Ik kan zeker niet wachten om Londen has fallen te zien.

avatar van Daan258
Deeltje 2 is ondertussen al een tijdje uit dus dacht ik laat ik is maar het 1e deel is opnieuw bekijken.
Maar ook bij de 2e kijkbeurt vond ik het allemaal nou niet zo bijzonder.
Een zeer saai en simpel verhaal en alleen maar 2 uur lang actie scene's wat uiteindelijk ook behoorlijk gaat vervelen.
Heb me helaas niet echt goed kunnen vermaken met dit deel maar toch zal ik binnenkort het vervolg een poging wagen.
Mijn stem van een hele kleine 2,5* blijft daarom ook staan.

avatar van Atheistus
Net zo idioot als onwaarschijnlijk en absurd.
Maar best grappig als je van Rambo houdt.

avatar van Antonev
Heerlijk overdreven actie spektakel, met nog best een leuk verhaaltje. De actie is geweldig en de spanning is af en toe om te snijden, daarnaast wordt er ook gewoon heel behoorlijk geacteerd. Butler is toch wel op zijn best in dit soort rollen!

Ik vond het wel raar dat nauwelijks iemand een kogelvrij vest droeg. Beetje vreemd, als je je voorstelt dat het gaat om het best beveiligde gebouw ter wereld en het middelpunt van de Amerikaanse politieke macht .

avatar van hel1
Één man redt de wereld. Nou ja, Amerika. Maar dat is de wereld in deze typische Amerikaanse actiefilm waarin mensen met spleetogen de slechterikken zijn. Vermaak van het laagste niveau

avatar van IH88
“Sorry about the house, sir.”
“It's ok. I believe it's insured.”

Prima actiespektakel waarin het Witte Huis weer eens word aangevallen en kapot wordt geschoten. Het belangrijkste in dit soort films is de actie en die ziet er spectaculair uit. Het Witte Huis als decor zorgt voor een claustrofobische en ijzingwekkende spanning die de hele tijd voelbaar is.

Gelukkig is er ook plaats voor wat humor en vooral de droge oneliners van Butler zorgen regelmatig voor een glimlach. De bad guys kunnen weer eens geen kogel raak schieten en Butler raakt steeds de bullseye, maar dat weet je als je naar dit soort films kijkt. Soms heb je dit soort films nodig om je verstand op nul te zetten, een biertje open te trekken en te genieten van de overdonderend actie.

avatar van anne J
Tenenkrommende film. Ik vond het een hele opgave om 'm uit te zitten. Geen originaliteit te bekennen en alles al 1000x eerder gezien in betere uitvoeringen nota bene.

gisteren weer even gezien.vind het nog steeds een spannende film.met ook een goed verhaal er in.heb me weer prima vermaakt.met ook een goeie cast.

jeanleeke
Krijge ze mepjes....lol

avatar van max cady
Lijkt toch in veel op die hard, inclusief een Hans Grüber momentje ...

avatar van TornadoEF5
De actie is goed en zeker niet voor watjes weggelegd, natuurlijk soms wel iets te overdreven, niet alleen qua CGI maar ook qua plot, maar in het algemeen is het wel genietbaar. Ik vind het wel een beetje jammer dat de Aziaten en Noord-Koreanen zo ééndimensionaal stereotiep en slecht worden neergezet. Het zijn uiteindelijk allemaal mensen, en het beeld van de heroïsche Amerikaan en de Noord-Koreanen die meer doen denken aan de Triads of de Yakuza, maar soit.

anne J schreef:

Dat komt tegenwoordig ook niet meer als een verassing hoor, dat het allemaal niet meer 'origineel' is.

avatar van anne J
Kondoro0614 schreef:

Oh jawel. Wanneer een film is gemaakt door een regisseur / regisseuse met een duidelijke signatuur zie je wel degelijk een originele hand erin terug. Denk maar aan filmmakers als Tarantino, Wes Anderson, Terrence Malick, Jane Campion, Jaco Van Dormael, Hitchcock, Akira Kurosawa, David Lynch, Agnès Varda, Sergio Leone, David Fincher, François Truffaut, Tim Burton, Michael Haneke, Alejandro Iñárritu, Sergei Eistenstein, etc., etc., etc. (Ik heb nu héél veel prachtige regisseurs / regisseuses weggelaten, want ik kan wel een el-len-lange lijst maken van zowel hedendaagse als historische namen!)
En wat mooi is, vaak maken zij een ode aan een eerdere filmmaker of filmmakers, en voegen er vervolgens nog hun eigen smaak aan tóé. Dán zie je de originaliteit. Bij een Hollywood filmpje waarvoor een groot deel door de studio bepaald wordt, en de regisseur/regisseuse, scenarioschrijvers en editors vooral de uitvoerders zijn, is het vaak 13-in-een-dozijn-werk. En krijg je absoluut geen originaliteit. Allemaal hetzelfde format - bij elke film weer.

Uiteraard zijn in 123 jaar filmgeschiedenis qua technieken veel dingen herhaald. Natuurlijk, als er weer een toffe manier wordt uitgevonden om met de camera, editing of verhaal om te gaan wordt dit daarna ook weer gebruikt door anderen. En dan komt dus een ware filmmaker om de hoek kijken: die én de leerschool gebruikt die er voor hem / haar is geweest en dat zeker niet negeert, én die daarbij zijn / haar eigen smaakje er nog bij doet om het iets extra's te geven.

Een beetje een lamme opmerking om te zeggen dat niets meer origineel is. Natuurlijk leer je van elkaar in die 123 jaar. Overigens hebben mensen het vaak fout: dan zien ze een bepaalde techniek de gebruikt wordt in een film en zeggen ze dat dat gekopieerd is van een of andere bekende film van 10 jaar geleden, terwijl het eigenlijk al 70 of 80 of 90 jaar geleden werd gedaan in een andere film. En al sinds die film van 80 jaar terug is het opgepikt en steeds teruggekomen. Maar die hebben ze dan nooit gezien. Want een heleboel kijkers kijken geen 'oude' films (ouder dan 10 jaar) omdat er onder sommigen (niet allemaal gelukkig!) een pre-conceptie heerst dat oude films saai en sloom zijn. Joh, oude films zijn films uit 1900, 1910. Niet van 10 jaar geleden ... En als je hen dan een oude film laat zien, zijn ze vaak verbaast over hoe vlot en leuk die nog wel niet is. Want bij films is het net zoals bij boeken... Zodra de film tijdloos is in thema en uitvoering is 'ie over 100, 200, 300 jaar nog steeds leuk. Maar als 'ie heel erg is gemaakt in de huidige tijdsgeest en daarbuiten niet kan bestaan, dan is 'ie over 5 jaar al oudbollig en niks meer aan.

avatar van Kondoro0614
Je hoeft mij geen lap tekst te schrijven anne J dat kan ik me gelukkig zelf ook wel bedenken. Ook zeg ik nergens dat geen enkele film meer origineel is, beetje beter lezen.

avatar van des1
Tijd voor een remake, nu Trump in het Witte Huis zit?... Ontvoering naar N.Korea bijv. alwaar hij samen met Kim aan een wedstrijdje p.ssy-grabbing kan gaan doen?

avatar van Shadowed
Tegenvaller.

Ging hier bijna blind in (had wel de samenvatting gelezen) maar hij is achteraf toch wel een beetje tegengevallen. Vooral omdat het nergens echt spannend wil worden, daarnaast was de slechte CGI ook een groot minpunt.

Butler is dan wel een redelijke actieheld, echte uitstraling heeft ie nog niet laten zien. Freeman was wel goed maar komt vrij weinig in beeld. Yune had soms wat uitstraling maar was toch wel weer een cliche superschurk.

Actie was wel leuk in beeld gebracht met vaak bloed dat op de muren splat. Maar dit alles was niet genoeg voor een cijfer boven de 2,5* Het idee had veel spannender uitgewerkt kunnen worden. Zeker met de spanningen van afgelopen jaar. Wat dan wel een goede scene was, was dat de gevallen vlag langs het witte huis langs zweefde.