Olympus Has Fallen (2013)

3,13 (2063)
2063 stemmen

Actie / Thriller

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Gerard Butler, Aaron Eckhart en Morgan Freeman

De film volgt een eerloos ontslagen agent van de Amerikaanse geheime dienst (Gerard Butler). Wanneer Noord-Koreaanse terroristen, gewapend met buitengewone technologische wapens, het Witte Huis bezetten en de president (Aaron Eckhart) en een aantal van zijn medewerkers gijzelen, blijkt hij de enige man te zijn die de president en het land nog kan redden.

Ik hou er niet van om met blokletters te schrijven, maar ik zie me er genoodzaakt toe:

HOE IS HET MOGELIJK DAT IEMAND ANNO 2013 NOG MET EEN FILM AAN DURFT TE ZETTEN WAAR UITEINDELIJK ALLES DRAAIT OM EEN FUCKING KERNINSTALLATIE MET EEN TIJDMECHANISME.

Werkelijk waar. Achterlijk. Ik kan er gewoon niet bij dat de scriptschrijver op een gegeven moment bedacht: Ja en dan gaat het tijdmechanisme in werking en is de wereld in gevaar, maar gelukkig komt de held in de laatste seconden het land redden! Die scripschrijver heeft **** gewoon geld gekregen daarvoor. Het is onthutsend.

avatar van SirTinus
Haha ik wil maar 1 ding zeggen... heerlijke film die briljante momenten afwisselt met schandalinge momenten. Hoe is het mogelijk dat na 40 minuten ze gaan beginnen met zoeken naar de identiteit van de kaper (een duidelijk aziatische man) en dat ze na ruim een uur en een kwartier er pas achter komen wie het is? Daarbij zeggen ze ook nog dat het werelds meest gezochte terrorist is. Waar begin je dan in hemelsnaam moet zoeken?.

Aardige film die een paar slordigheden heeft maar wel 120 minuten spannend was in mijn ogen.

avatar van GGG
GGG
Erg genoten van deze film! Stelde me er niet veel van voor maar werd meegezogen in het verhaal. Eindelijk weer een sterke rol van Butler.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ben benieuwd naar de recensies hier de komende dagen. Ik heb in de media de nodige recensies gelezen, tot wel vrij positief. 3* maar ook regelmatig 4* in ook wel de serieuze media. Ik wilde hier eigenlijk niet heen gaan, maar heb nu wel twijfels.

avatar van The Hidden
Verstand-op-nul Die Hard kopie, met een goede Butler. Natuurlijk is het de grootst mogelijke onzin, met helaas een paar fouten en vreselijke belachelijkheden, met als dieptepunt de finale...
Maar ik heb toch erg genoten ervan, leuk voor een avondje hersenloos bioscoopvermaak

avatar van j3r03n
Vandaag in de bios gezien.
Ik had hoge verwachtingen van deze film na het zien van de trailer. Na het zien van de trailer dacht ik gelijk aan de 'nieuwe' die hard. Misschien dat het daarom zo tegenviel.

Erg onrealistisch allemaal. zo wordt in het begin van de film het witte huis binnen 10 minuten ingenomen. Een beetje meer verzet had wel gemogen, dat ging wel heel makkelijk.
Verder zoals door andere al gezegd is de CGI niet echt hoogstaand.

En die scene's met de vriendin van de Held als Banning zijn vriendin belt terwijl hij in het witte huis vol terroristen zit dat voegt ook niets toe. heb je niets beters te doen??

verder werden die 2 geheime codes wel heel makkelijk verkregen.
Het eind was echt een grote teleurstelling.

Actiefilm zoals het moet, heerlijk tempo en staat geen minuut stil.
Doet sterk denken aan Die Hard, en dat is zeer positief.

Verstand op nul, knallen en geweldige effects.

4.0

avatar van cordiacovens
Een actiefilm zoals we er in de jaren 80' en 90' veel van gezien hebben, best wel weer eens leuk. Goed tempo, prima actie. Echter is het idee dat Noord-Korea ineens de vijand is natuurlijk niet zo slim bedacht. Maar wanneer je gewoon in de context van het verhaal zit is de film prima te doen en biedt zeker goed entertainment met wat goede actie en vecht scènes, Butler is trouwens perfect voor zo'n rol

avatar van thunderball
Deze vrijdagmiddag in Antwerpen op een groot scherm gaan zien.

Aardige en bij vlagen adrealine verhogende Die Hard-cloon met een Butler, die inmiddels perfect voor dit soort rollen lijkt te zijn.
Aantal onwaarschijnlijkheden, die bij het genre lijken te horen en -voor een blockbuster- best lekker grof en bloederig geweld.
Niet echt origineel, maar het vermaakgehalte is toch wel erg groot.

Minpuntje is het Amerikaase patriotisme, wat soms echt voor een nuchtere Nederlander tenenkrommend is (die vrouwelijke eerste minister, die compleet in elkaar geslagen is en dan wordt weggevoerd terwijl ze het Amerikaanse volkslied citeerd. Dat is echt te erg!) sommige SFX, zoals het schieten naar en het ontploffen van die helicopters, zag er erg nep uit.

Spannend, spectaculair, maar niet origineel of geweldig.

Een zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van rep_robert
Olympus has Fallen doet wat het moet doen en dat is 2 uur lang "popcornvermaak" bieden. Er zit heel veel actie in, de film is confronterend en Butler is zoals altijd erg charismatisch. Het camerawerk is erg dynamisch, wat soms onoverzichtelijke beelden oplevert, maar wel bijdraagt aan de intensiviteit waarmee je de film beleeft.

OHF schiet soms wel erg ver door in de ongeloofwaardigheden en het patriottisme.
Het aantal keren dat je "God bless the United States of America" hoort is niet meer op 1 hand te tellen en zoals thunderball ook aangeeft is het gewoon ongeloofwaardig dat zo'n vrouwelijke minister haar trouw aan de Amerikaanse vlag zweert op het moment dat ze weggesleept wordt..
Hierdoor wordt OHF vaak onbedoeld komisch en dat terwijl de film verder de relativerende humor wel mist en de paar grappige one-liners totaal niet aankomen. Het is verder ook jammer dat de CGI soms te nadrukkelijk aanwezig is en ze ook te veel stock footage beelden gebruiken, wat in mijn ogen allemaal op gemakzucht duidt.

Niet erg goed, maar het doet wat het moet doen als je van actiefilms houdt.

avatar van Shinobi
"Lets play a game of "Go Fuck Yourself", you go first."

Vanochtend in de bios meegepakt en best wel een vermakelijke hersenloze actiefilm moet ik zeggen. Je zou het als een Die Hard kloon kunnen zien, want ook in deze film neemt één man het op tegen een heel leger aan terroristen.

Als je in deze film 'verhaal' zoekt dan ben je met de verkeerde redenen deze film gaan kijken, want dit is echt puur hersenloos vermaak gevuld met het nodige: bloedvergiet, explosies, onwaarschijnlijkheden, plotgaten en ga zo maar door.
Desondanks kijkt het op zich wel aardig weg.

Een minpunt vind ik het Amerikaanse patriottisme met al die close-ups van de Amerikaanse vlag en het toppunt - zoals thunderball al zei - de minister van Defensie die weggesleept wordt en ondertussen haar trouw zweert aan Amerika...
Daarnaast miste ik ook wel wat humor en/of gevatte one-liners om de boel luchtig te houden. Het is allemaal zo veel te overdreven serieus. Dat Butler af en toe als een zoutzak overkomt helpt ook niet echt mee.

Al met al leuk om een keer gezien te hebben, mits je niet al te hoge verwachtingen hebt en van hersenloze actie houdt. Ik ben wel benieuwd of White House Down (2013) later dit jaar beter wordt.

3,0 Sterren.

avatar van Al DeNiro
Veel spanning en vette actie, maar door de preek op einde gaat er half puntje eraf.

avatar van Ajax&Litmanen1
- Is he alive?
- Ask me a serious question.

Er valt heel wat aan te merken op deze Olympus Has Fallen, maar voorop staat wel dat ik me er echt heerlijk mee heb vermaakt. Dit was toch wel wat Die Hard 5 had moeten zijn. Snoeihard en lekker direct. De introductie van alles en iedereen duurt gelukkig niet al te lang en al snel zit je in een achtbaanrit die pas bij de eindcredits ermee stopt. De aanval op het Witte House was echt fantastisch, ondanks dat je wel bij bepaalde veiligheidszaken je vraagtekens kan zetten. En daarna krijgt Butler de kans om uit te blinken als een John McClane, maar dan iets minder sarcastisch. Misschien had de film iets vaker een gevatte oneliner moeten hebben, maar de teksten die gebruikt werden waren nog wel geinig. Butler is een vrij behoorlijke acteur die in deze film uit weet te blinken.

Er klopt een hoop niet aan het plot (zouden ze in het Witte Huis de kluiscodes na 18 maanden niet eens hebben vernieuwd?) maar ik kan daar makkelijk doorheen kijken omdat dit wel pure popcorn fun is. De Noord Koreanen zijn gewetenloos wreed, wat toch wel erg lekker is. Goddank is dit geen slappe PG13, maar voor 16 jaar en ouder. Dat merk je ook wel aan het extreme geweld. Wel jammer dat de Noord Koreaanse terroristenbaas een beetje een miscast is, maar storend is het niet. Verder doen Morgan Freeman en Aaron Eckhart hun ding, ze spelen hun rol met overtuiging. Zeker Freeman, ook al speelt hij bijna altijd de wijze oude man, geeft wel een zekere vorm van rust tijdens het kijken.

Ik heb wel 2 forse minpunten om te benoemen. Zo zijn de CGI effecten zeker in het begin erg lelijk. De helikopteraanval en het instorten van de grote obelisk zijn toch wel het beste voorbeeld. Opvallend, want alles om en in het Witte Huis ziet er wel subliem uit. Verder zit de film propvol Amerikaans patriottisme wat toch wel op de lachspieren werkt. Dieptepunt is het afvoeren van de minister van defensie, die terwijl ze over de vloer wordt gesleept nog allerlei pro Amerika leuzen schreeuwt. Ze had van mij de kogel mogen krijgen, hehe. Maar ik kan wel over die zaken heen kijken, in Amerika zijn ze daar gek op maar in de rest van de wereld lachen we om die misplaatste onzin.

Olympus Has Fallen is voor iedereen die kan genieten van een niet al te ingewikkelde actiefilm echt een aanrader. De setting is interessant, de actie rijkelijk aanwezig en daar kijk je uiteindelijk toch voor. Dit is de film die Die Hard 5 had moeten zijn. Eigenlijk is dit best wel een goed scenario voor die reeks, maar aangezien nu ook binnenkort nog White House Down komt lijkt het me niet dat ze dit idee nog gaan gebruiken.

Gisteren naar de bioscoop geweest. Ik had het toch wel wat beter verwacht, het verhaal is flinterdun.

De vlammen uit het brandende vliegtuig zijn wel heel lelijk en die obelix die instort is ook erg nep. Alsof de stenen een voor een naar beneden komen, ik mag aannemen dat die specie toch nog wel wat bij elkaar kan houden.

Ondanks het teveel aan patriotisme zoals een erg traag naar beneden vallende vlag en iemand die in plaats van om haar leven smeekt of iemand in zijn ballen trapt nog maar effe trouw gaat zweren aan nog een vlag. Nee, daar moet ik niets van hebben.

Al met al mezelf toch wel vermaakt met deze film. Het is wel meer iets voor een DVD of illegale download in mijn geval, maar dat moet ieder voor zichzelf weten.

avatar van mnrk
Sorry about the house, Sir! ....That's alright, it's insured!

Gewoon een prima actie film van Antoine Fuqua...

Het verhaal is natuurlijk voorspelbaar, maar bij dit soort films heb ik daar absoluut geen moeite mee...

De setting en actie zijn gewoon in orde en er zitten lekker veel vaart in de film waardoor het geen enkele minuut verveeld...

Gerard Butler is lekker op dreef in deze film en past ook prima bij deze film, Morgan Freeman is gewoon in elke film goed (de man speelt elke rol overtuigend) en Aaron Eckhart is ook op zijn plek als President...

Nu eens afwachten op de volgende film over het Witte Huis....
White House Down (2013)

avatar van richiedoom
Belachelijk verhaal natuurlijk en een ontzettend cliche verloop, maar het was een heerlijk film om te zien in de bios. verstand op nul en gaan, een soort moderne Rambo die in zijn eentje een stel Noord-Koreanen afslacht. Mij bezorgde het de hele film een grijns op mijn gezicht. Er mankeert genoeg aan deze film maar het volstaat om te zeggen dat het een zeer vermakelijke zit was.

heerlijk genoten. Geweldige actie, spannend, goed verhaal. Heb me prima vermaakt. Ga hem zeker nog eens bekijken als hij uit is op DVD,

avatar van qwertzu
ben erg benieuwd naar deze!

avatar van RipCurl
Qua aktie is er niets mis met deze film, maar onder de flinter dunne verhalen is dit wel de flinter dunste. Amerika onderhandelt niet met terroristen, tenzij er een mesje op de keel wordt gezet of een vrouw geslagen wordt dan buigt de president. Alsof je dan niet ziet aankomen dat ze diezelfde mensen weer kunnen gebruiken voor een derde code. Of dat de 3 mensen met de cuberus code ook in dezelfde kamer zitten met externe gasten. Een geharde Secret Service man die eerst mee doet en vlak voor zijn dood dan toch maar voor Amerika kiest. Yeah sure! Nee, daarvoor hoef je echt niet naar deze film te gaan, want dat is bar slecht. Ook voor de CGI hadden ze waarschijnlijk geen budget meer over. Er is dus maar één remedie: verstand op -10, popcorn en gewoon genieten van het overdreven aktie spektakel. Geen memorabele film...tenzij je Amerikaan bent en los op het patriotisme.

De vergelijking met Die Hard gaat helemaal mank, omdat het verhaal gewoon nergens ook maar enigszins klopt.

avatar van Materny
Keiharde no-nonsense actie zoals ik het graag zie! Het plot had wel veel weg van een Die Hard, maar zolang de uitvoering prima is lig ik er niet van wakker. Hoogtepunten toch wel de bestorming van het witte huis, de aanval van de C130 en de close combat actie van Gerard Butler. Minpunten zijn wat vervelende patriotistische trekjes en soms lelijke CGI (shots van het Washington monument bijv.), maar over het geheel genomen een fijne film! 4*

Typische film van tegenwoordig, zie hem in de bios en je kan 3.5 stemmen voor ervaring/film en je komt thuis en denkt... hmmm er kloppen toch een aantal zaken niet, 2.0 Er kloppen veel zaken niet, maar dat mag de pret in de bios niet drukken. Zat bepaalde momenten te wachten op yippie ka yee motherfucker, maar die kwam maar niet, maar buiten dat een aangename actiefilm met wel TE slechte CGI, dat was hetgeen ik me meeste aan stoorde.. ik maak combi stem bios/mening (3.25)

avatar van Chris0478
Gewoon lekkere actie, vraag me alleen af hoe het securityteam van zuid korea volledig uit terroristen kan bestaan, toch echt iets mis met de screening volgens mij .

Olympus Has Fallen viel tegen, platte actie, veel Die Hard jatwerk, weinig humor, geen verrassingen

avatar van J_ffr3y
Waardeloze script... dunne verhaal, veel hergebruikte grappen die ieder veels te vaak heeft gehoord, alleen de actie wist het nog een beetje te redden..

avatar van Starmaster501
Toffe film, rauwe actie en een aantal leuke on-liners van Butler. Zet Bruce Willis in de hoofdrol en je had een nieuwe Die Hard.

avatar van m1701
Geweldige film!!!!
Zeer goed verhaal maar wel erg Patriotistisch (of hoe je het ook noemt...)

Ik vond de actie errug goed en de film werd nergens saai.
Hele film in spanning gezeten al weet je wel hoehet af gaat lopen....

4* zeker moeite waard om in de bios te kijken!

avatar van SuperSideSwipe
Heerlijke spectakel / actiefilm.

Volgepakt met lekker veel actie, weinig verhullende kill shots, wat humor, tragedie, goede cast en een blik USA patrionisme.

I love it!

Dit zijn de films waarvoor je naar de bios moet

avatar van wwelover
Geinig maar o zo voorspelbaar. De film moet het hebben van geinige oneliners en de actie van meneer Butler. Het verhaal is natuurlijk niet echt goed en totaal niet realistisch. Als er iets meer aandacht aan het verhaal was besteed was het wel wat interessanter geweest. Maar desalniettemin mede door de cast een aardige bioscoopfilm.

avatar van nachtschade
ziekelijk amerikaans patriotisme, maar qua actie meer dan te pruimen.

Top film als je komt voor waar de film voor staat en dat is gewoon keiharde actie. Niet erg geloofwaardig maar daar is het ook niet het type film voor. Gewoon spektakel 2 uur lang zonder verveling. 3,5 ster