Olympus Has Fallen (2013)

3,13 (2063)
2063 stemmen

Actie / Thriller

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Gerard Butler, Aaron Eckhart en Morgan Freeman

De film volgt een eerloos ontslagen agent van de Amerikaanse geheime dienst (Gerard Butler). Wanneer Noord-Koreaanse terroristen, gewapend met buitengewone technologische wapens, het Witte Huis bezetten en de president (Aaron Eckhart) en een aantal van zijn medewerkers gijzelen, blijkt hij de enige man te zijn die de president en het land nog kan redden.

avatar van jarno1975
De eerste van de 2 films die gaat over terroristen die het Witte huis bezetten. De andere is White House Down (2013) - IMDb

Voor deze film is de complete voorgevel van het Witte Huis nagebouwd. Hier een foto daar van.

Aha, Noord-Koreaanse terroristen .

Ik zie al wel weer welke onzinkant dit op gaat.

avatar van Jawaddedadde
Jep. The zero becomes a hero and saves the day! Ben wel benieuwd naar die buitengewone technologische wapens van de Noord-Koreanen, die toch wel bekend staan om hun spitstechnologie...

Hahah, inderdaad.

womd alert!

Ach ja, niet dat soorgelijke films het van het verhaal of concept moesten hebben natuurlijk. Niemand die je nu nog hoort over de Duitse bad guy van Die Hard.

avatar van schram101
De nieuwe Fuqua is natuurlijk altijd interessant. En Butler lijkt me hierin ook wel op zijn plaats.

Vanaf 18 april 2013 in de bioscoop (Dutch FilmWorks)
EDIT: nieuwe datum is 9 mei

avatar van HALVE TAMME.
schram101 schreef:
Butler lijkt me hierin ook wel op zijn plaats.

Er zeker van zijn kan nog niet(dan heb ik het over mijzelf),maar ik sluit me eigen graag bij jou aan.

avatar van jarno1975
Trailer (Youtube HD)

Lijkt me een leuke actie film alleen.........waarom van die belabberde CGI gebruiken!! Dat is echt een domper

avatar van schram101
Een aantal erg matige effecten in de trailer ja. Zonde, want het ziet er verder uit als prima vermaak.

avatar van Justinvdk
Kan Fuqua altijd wel waarderen, hier zit wellicht wel een bios bezoek in.

avatar van sofripa
Toffe trailer. Ze hebben nog even tijd om wat weg te poetsen.

Dit is toch gewoon 1 van de 1e die hards met een sausje erover?

avatar van Al DeNiro
Deze film kunnen ze net zo goed Under Siege 3 noemen.

avatar van Turboschaap
Vanavond de film gezien in de bioscoop, opzich een leuke film met veel actie.
Hier en daar wat cliche one liners zorgen ook voor een stukje humor.

avatar van Rosicky
Die Hard minus spanning, charme, Bruce Willis en elke vorm van logica. De film blijft zichzelf pijnlijk serieus nemen, ondanks de vele banaliteiten, onmogelijkheden en plotgaten.

avatar van Ajax&Litmanen1
Waar in de bioscoop gezien? Draait pas in mei...

Er is een hele slechte camversie in de omloop. Mag hopen dat jullie niet daar je mening op baseren.

Gisteren in kinepolis Brugge gezien. Prima actiefilm, zeker niet standaard te noemen. Het was niet uitmuntend maar zat toch twee uur lang op puntje van stoel. Zeker aanrader voor in BIOS!

Ik zag de trailer en dacht Under Siege 3 zelfde verhaal ex special forces die het moet redden

avatar van schumacher
Topfilm is het van begin tot het einde. Die 2 uren vlogen snel voorbij, heb me geen seconde verveeld, goede acteurs, leuke aktie scenes enz...
Enige puntje van kritiek: onrealistisch dat een vliegtuig vanuit een ander land zo easy tot het witte huis zou geraken, vergeet dat maar zoiets zou lukken irl . Hell no ze.
Maar twas echt een zeer goeie film.

Leuke film om in bios te zien.

avatar van Quentin
Bijzonder makke Die Hard-kloon.

Tenenkrommende CGI - zowel in de actiescènes als simpele achtergrondplates die het bordkartonnen decor van het Witte Huis moeten aanvullen - , slap (en ongeloofwaardig) scenario met trieste dialogen en overall gewoon de uitstraling van een B-film. Niet alleen eerder genoemde visuals stralen die typische low budget sfeer van een Millenium Films productie (iets waar The Expendables 2 ook zwaar onder te lijden had) uit, maar ook de vlakke en kleinschalige sets, het gebruik van lelijk stockfootage en waardeloze figuranten. Deze film heeft nooit 70 miljoen dollar gekost. Enfin, de charme van Butler maakt nog verrassend veel goed ... 2*

avatar van DiDa
“Olympus Has Fallen had de nieuwe Die Hard moeten zijn”. Dat is wat in je opkomt als je de synopsis van de film leest en de trailer bekijkt. Dit had inderdaad een beter concept geweest voor Die Hard. In ieder geval qua opzet beter dan A Good Day To Die Hard. Maar als dit een Die Hard film geweest zou zijn, zou dit toch ook de minste Die Hard film geweest zijn….

Olympus Has Fallen heeft werkelijk alles wat een Die Hard film dient te hebben. Het Witte Huis wordt overgenomen door terroristen en een uitgebluste beveiligingsagent (Gerard Butler) weet uit handen van de terroristen te blijven en begint een eenmansstrijd met de terroristen. Duidelijk een Die Hard opzet, maar Olympus Has Fallen mist spanning en weet niet te overtuigen in zijn opzet. Tuurlijk hebben we het over een film, maar de manier waarop hier het Witte Huis wordt ingenomen is toch belachelijk. Net zoals de meeste gebeurtenissen die voor spanning dienen te zorgen. En dat is een grote smet op deze toch vermakelijke actieprent. De spanning is ver te zoeken door deze belachelijke opzet.

Gerard Butler speelt zijn rol als Mike banning goed. Maar toch heb ik soms moeite om hem als actieheld te zien. En misschien ligt dat niet eens aan Butler zelf, maar aan het script. Het karakter van Mike Banning is in deze film zo onoverwinnelijk, dat het lachwekkend wordt. Het sterke aan de Die Hard films is dat John McClane regelmatig echt zelf in het nauw wordt gedreven. Daardoor loopt de spanning flink op en vraag je je af hoe hij zich eruit gaat redden. Dat ontbreekt bij het karakter Mike Banning die overal op het juiste moment op de juiste tijd is en daarnaast echt onoverwinnelijk is. Jammer….Dit is ook een van de redenen waardoor de film spanning mist.

Wat is er dan wel goed aan de film? De grootse aanval op het Witte Huis is wel cool gedaan (oké, hier en daar wat slechte CGI, maar dat laat ik maar even voor wat het is). De film bevat genoeg adrenaline opwekkende actie en stoere one-liners. En Morgan Freeman als speaker of the White House is natuurlijk altijd op zijn plek. Rick Yune is ook best een goede bad guy als hoofd van de terroristen. Wel jammer is dat hij eigenlijk het enige gezicht is van de terroristen. We hebben hier dus geen handlangers die eruit springen zoals Karl in Die Hard of Gary Busey in Under Siege. Met als gevolg dat Butler alleen maar “er niets toe zeggende” handlangers met bivakmutsen op aan het uitschakelen is. Oei, weer een smetje op de spanning….

Verder is het wel tenenkrommend dat Olympus Has Fallen letterlijk scenes uit Die Hard kopieert.
Zo krijgen we ook weer de bekende inval van de autoriteiten waarbij de held waarschuwt niet naar binnen te gaan. Gevolg: veel doden en …...de held had gelijk. Zelfs de scene waarbij McClane in Die Hard Hans Gruber ontmoet en deze doet alsof hij bij de gijzelaars hoort is letterlijk gekopieerd.
Tja, mijn conclusie is toch wel dat Olympus Has Fallen het allemaal net niet is. Hoe graag ik de film ook heel leuk probeer te vinden, want dit is echt mijn genre.

Olympus Has Fallen is gewoon een harde, verstand op nul actiefilm die soms wel te vaak de logica aan zich voorbij laat gaan. Gewoon vermakelijk. Niet meer, niet minder.
Als deze film rechtstreeks op dvd was verschenen had ik dat niet raar gevonden (er zijn zelfs betere films te vinden die rechtstreeks op dvd zijn verschenen). Maar de Amerikanen hadden dat wel raar gevonden, want die houden wel van een stukje patriottisme. …Dat blijkt ook uit de bezoekers aantallen uit de VS. Typisch Amerika…...Mooie bijkomstigheid is dat de tijd de film heeft ingehaald. De terroristen zijn namelijk Noord-Koreanen….Nou dat is toch helemaal stoer?! Een Amerikaanse held die een groep Noord-Koreanen op hun sodemieter geeft! Daar gaan we voor naar de bios!

Alle gekheid op een stokje……..Olympus Has Fallen is een film die je beter thuis op dvd kunt kijken.
Net geen voldoende….2,5 ster

avatar van Ithildin
Rosicky schreef:

Helemaal mee eens

Vroeger Rusland en Vietnam, nu Noord-Korea. Na al die jaren fan zijn geweest van zulke films ben ik het nu wel zat aan het worden, altijd die Amerikaanse patriotisme. Vroeger was het leuk omdat het spannend, nieuw en zeldzaam was. Zoals hierboven een medebezoeker heeft vermeld, dit kan je beter thuis op dvd kijken.
Enigste scene wat bij mij echt indrukte wekte was de bestorming van het witte huis.

avatar van Bijdevaate11
aardige actie, maar dat typische amerikaanse patriottisme... pfff zat er weer boordevol mee

avatar van elayz
Gisteren gezien in de Bios tijdens sneak preview. in het begin dacht ik, kerst film! maar gelukkig, het in een rap tempo naar goede actie en spanning met een leuk verhaal!

heb me prima vermaakt!

de tijd die hier staat (100 minuten) klopt niet. de film duurde wel iets langer! De film duurt 2 uur IMDB vermeld dat.
Ik geef 5 sterren omdat deze film dat zeker verdiend!

avatar van zoutzak
Red Dawn meets Die Hard