Olympus Has Fallen (2013)

3,13 (1999)
1999 stemmen

Actie / Thriller

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Gerard Butler, Aaron Eckhart en Morgan Freeman

De film volgt een eerloos ontslagen agent van de Amerikaanse geheime dienst (Gerard Butler). Wanneer Noord-Koreaanse terroristen, gewapend met buitengewone technologische wapens, het Witte Huis bezetten en de president (Aaron Eckhart) en een aantal van zijn medewerkers gijzelen, blijkt hij de enige man te zijn die de president en het land nog kan redden.

avatar van Filmfan74
Flinterdun plot en slecht acteerwerk. Niet meer dan een slechte kopie van Die Hard 1, maar dan met een andere setting en Koreanen als slechterikken in plaats van Duitsers. Ik vond het een tijdverspilling.

Ik begrijp de negatieve reacties hier niet zo. Ik vond het een uitstekende actiefilm. Het chauvinistische aspect was te verwachten, het is tenslotte een Hollywoodproduct.

avatar van Timba69
Qua actiefilm voldeed hij prima. Hij deed inderdaad denken aan de Die hard reeks. Alleen zat het verhaal wel erg mager in elkaar. Op veel momenten zat je te denken: "Had dat nou niet beter gekund?" Ook de CGI beelden waren erg mager. Ze wilden teveel met te weinig budget blijkbaar.

Maar door de vele actiemomenten toch wel redelijk vermaakt.

avatar van Honey Blossom
Als ik even de clichés erbuiten denk, zoals het overdreven patriottisme, nationalisme en de 'God bless America stuff,' dan moet ik zeggen dat ik me redelijk vermaakt heb bij deze actiefilm.

Ik kreeg eerst wel een déjà vu naar Scarface (laatste scène, waarbij zijn huis wordt overvallen); vervolgens moest ik denken aan Serbaun Maut, met al die Koreanen; en tot slot dacht ik bij mezelf.. Dit lijkt op een Die hard film.

Het is dat Gerard Butler er met zijn persoonlijkheid een andere draai aan geeft. Hij hangt nogal de stoere rough guy uit. Iets wat hij goed kan. Leuk voor het mannelijk publiek.

Ah well, altijd leuk om Morgan Freeman als President te zien.

Verder weinig aan toe te voegen. Verstand op nul zetten en gewoon kijken.

avatar van John Lee Hooker
Vanaf de eerste paar seconden zie je al wel hoe het vervolg ingekleurd zal worden. Fire against fire met alle middelen die ze maar kunnen bedenken. Op zich altijd wel tof om te zien zoiets; je maakt zulke catastrofes immers niet elke dag mee, maar het is toch weer schandalig hoe ze zo'n - in eerste instantie - doeltreffende aanval - op het witte huis om zeep helpen door de montage te laten rommelen en alle bijrollen slechts een vlugge instructie geven. De topmannen zitten weer als een stelletje debielen (met de handen in het haar) rond te tafel. Yeah, doe er nog wat kernwapens bij en laat de hele wereld gered worden door slechts één beveiligingsagent die op de plaats delict even zijn emotionele vrouw gerust stelt. Het zijn allemaal van die typische kenmerken die je liever niet wil tegenkomen. Verder schoot er één moment duidelijk uit qua dommigheid. Dat was toen er een groep mannen in pak zomaar naar buiten renden terwijl ze wisten dat daar een machinegeweer stond opgesteld. Achja... ik had verder niet zoveel te doen en het was wel door te komen.

avatar van Masqada
Hersenloze actie dit, heerlijk.
Tempo is zeer hoog wat mij betreft vaker op dit niveau mag zijn in actie films.
Natuutlijk, lekker patriottistisch etc, maar dat wist je van te voren.
Wel half puntje eraf, voor de iets te vele schandalige/dramatische/niet kloppende, momenten in de film.
3.5

avatar van Mischa
Als actiefilm is 'ie prima te pruimen, maar daar is alles wel mee gezegd. Plot is vaak totaal ongeloofwaardig, en wie Washington DC een beetje kent, weet dat er behoorlijk wordt gerommeld met afstanden en locaties. Maargoed, heb me uiteindelijk niet verveeld.

Deze film heb ik 2x gezien. Eén keer in de Sneak en een tweede keer omdat mijn vriendin hem ook graag wilde zien.

De actie is heel vet. De eerste keer dacht ik in het begin van de film toe te leven naar een echte knaller. Alhoewel de spanning erin blijft kakt het in de 2e helft allemaal net iets teveel in.
Nergens wordt het saai, integendeel... maar van een echte topper kun je denk ik niet spreken.

Kortom, een lekkere actiefilm die mij echter wel iets teveel doet denken aan Die Hard en daardoor wat aan originaliteit inboet. IJzersterke actie in de eerste helft van de film gevolgd door de tweede helft die een voldoende krijgt.

Zeker leuk om een keer te zien, sluit me vooral aan bij Masqada die mijn mening ook goed verwoord.

avatar van tattoobob
Heerlijke actie/thriller die spannend blijft tot de laatste minuut...de soms slecht uitziende SFX neem ik voor lief.
Niet nadenken en lekker knallen!!!!

vraag die andere soort gelijke film die dit jaar ook komt White House Down is geen vervolg van deze of anders

avatar van tattoobob
Nee dat is geen vervolg denk ik,staat er los van!!

avatar van mjk87
Aardig en vooral vermakelijk. De dommigheden moet je even wegdenken, het patriottisme is vooral onbedoeld grappig en cliché volgt na cliché. Het is ook een rip off van Die Hard van jewelste.

Toch heeft de film wel een hoofdrolspeler die dit draaglijk maakt, zit de actie redelijk in elkaar - al is het allemaal net te donker - en de film is hard en bloederig genoeg. Verder duurt de film net te lang en er zitten veel overbodigheden in. Want waarom Butler nu op deze manier uit dienst is gezet? Het is een aardige openingsscène, maar de beste man had toch ook gewoon een dagje vrij kunnen hebben? Want verder wordt met de situatie maar bar weinig gedaan. Wel is het slim geweest om het stuk in het Witte Huis steeds van onderwerp te veranderen. Door eerst de aanval te tonen, dan de redding van het kindje en dan pas het einde geeft dit wel genoeg afwisseling om de aandacht vast te houden.

Overigens vraag ik me af, als dit echt gebeurt, of men de president niet gewoon opgeeft. Ik kan me niet voorstellen eigenlijk dat die ene persoon - al is het wel een klap je leider te verliezen door terroristen- zoveel belangrijker is dan de levens van miljoenen. De film krijgt 2,5*.

avatar van olbo
Net als de nieuwe Die Hard films is geloofwaardigheid niet belangrijk. Barst van de fouten. Ze komen net nog niet met een onderzeeboot het witte huis binnen. Deel 2 misschien?

Actie is vet, maar heb liever spannende actie. Draak van een film met weer een verschrikkelijk einde.

avatar van hannes64
Butler op de Die Hard tour.
Ongelooflijk goeie actie film, geen moment rust. De film gaat als een rollercoaster voorbij.
Verstand op 0 en zien!!!
Fuqua weet wel hoe `t filmpubliek die hier van houd te amuseren.
1 van de beste actiefilms in tijden, en natuurlijk beter dan DH5.
Dit zijn nu mijn soort films, dan nu maar wachten op White House Down.
Hollywood amusement van de bovenste plank.

Erg goede film. Zalige actie van begin tot het einde.
Verhaal is goed. Misschien mocht het iets minder voorspelbaar zijn.
De acteurs vond ik allemaal wel erg goed gekozen.

avatar van SpinPSB
Mooie film, begin dacht ik, dit wordt een 5 sterren, maar het einde was er te mager en Amerikaans voor...

avatar van Re73
Ja de reacties hierboven kloppen allemaal en dus volledig mee eens. Inderdaad even te chauvinistisch Amerikaans maar dat kun je verwachten als het Witte huis word aangevallen.
Inderdaad deed de film mij ook erg aan Die hard 1 denken en inderdaad ook Serbaun maut.
Maar hé lekker belangrijk de aktie was gewoon goed! Prima vermaakt en daar gaat het bij zo'n film om. Net geen topper maar een dikke 8 en dus 4* van mij

avatar van Pasadena
Heerlijke popcornfilm waar ik een beetje het jaren 90 gevoel bij heb, dat type actie-thrillers had je toen wel vaker. En dan is de link met de Die hard reeks snel gelegd.

Het hele Die hard scenario is afgewerkt, dus eigenlijk hadden ze hier Bruce voor moeten vragen, al deed Gerard het helemaal top. Dit had Die hard 5 kunnen zijn, dan was deel 5 tenminste wel een geslaagde Die hard film geweest.

Verder een hoop patrio en chavineau, vaandels en vlaggen, en ja de cgi was overduidelijk, het barstte van de clichés, maar dat maakte me allemaal niet uit. Een vermakelijke film, met popcorn en cola, een zeer genietbaar filmpje!

avatar van Rarara
arg ik heb me toch last van Morgan Freeman moeheid

Had Bruce Willis de hoofdrol gespeeld i.p.v. Gerard Butler, dan was er sprake geweest van een nieuwe "Die Hard" film. Het verhaal was opzicht leuk gevonden en met de uitvoering zat het ook wel goed (zeker in het eerste uur). Al met al was dit best een vermakelijke actiefilm met een aardige rol van Gerard Butler. De rollen van Morgan Freeman (leek wel of hij totaal geen zin had in deze film) en Aaron Eckhart vallen tegen en zijn niet overtuigend.

P.S. het overdreven Amerikaanse patriottisme moet je op de kop toenemen want dat hoort nu eenmaal bij een film als deze.

Het enige wat ik bij deze film dacht is had Steven Seagal de hoofdrol maar gehad. Dit was Under Siege in het Witte Huis en deze rol zou echt perfect voor hem zijn geweest.

Meer valt er amper te zeggen, het verhaal is echt totaal onzinnig, nog veel meer onrealistisch en het heeft een extreem hoog patriottistisch gehalte met een hele hoop hijsende amerikaanse vlaggen en een hoop HAAAAAAA....AAAAAAAHHHHH muziek zoals je standaard in dit soort films ziet en hoort.

Verder worden echt letterlijk van het begin tot eind mensen op de meest gruwelijke manieren afgeslacht dus voor een zaterdagavond met vrienden is het zeker een geschikte film.

Dat en de special effects maakt het toch nog een 2.5.

avatar van mcdaktari
Normaal gesproken zie ik toch best wel graag een dergelijke actie film, maar bij "Olympus Has Fallen" zat ik me het meeste van de tijd te ergere aan dat overdreven gedoe van Gerard Butler, die in z'n eentje wel klaar krijgt wat de hele beveiliging van het witte huis niet klaar kreeg, en hoe, hij was al eens door het dak gevallen en half dood geslagen maar daar draait ie z'n hand niet voor om. Ik weet ook wel dat het maar film is en dat je er gewoon van moet proberen te genieten maar het viel me niet mee terwijl het toch best een stevige actie film is. En wat ook een behoorlijke stoorzender was, is dat chauvinistisch Amerikaans gedoe. Nee, dan had ik liever gezien dat het echt slecht afliep en dat Amerika echt één grote zandbak geworden was, wat het ongetwijfeld ook geworden was als er niet zo'n alles kunner als Butler rond gelopen had. Maar ach, vooruit, omdat ik me ondanks het zitten ergere toch ook wel een beetje genoten heb zal ik toch maar 2 sterren geven.

avatar van mcdaktari
Re73 schreef:

Die Hard 1 oke dat kan ik me voorstellen maar Serbaun maut? Totaal niet, geen moment.

Bélon
Feanatieke schreef:
Ik hou er niet van om met blokletters te schrijven, maar ik zie me er genoodzaakt toe:

HOE IS HET MOGELIJK DAT IEMAND ANNO 2013 NOG MET EEN FILM AAN DURFT TE ZETTEN WAAR UITEINDELIJK ALLES DRAAIT OM EEN FUCKING KERNINSTALLATIE MET EEN TIJDMECHANISME.

Inderdaad, dit was zo belachelijk en afgezaagd dat je gebruik van blokletters hier wel van toepassing mag zijn

De eerste helft was goed te pruimen maar daarna gaat het bergafwaarts met veel te veel ongeloofwaardig over-the-top 'Murican (Hollywoodised) pattriotism. Jammer. Een krappe 2,5*.

Ongeloofwaardige USA propaganda. Het toppunt was wel de allerlaatste speech. Ok, het keek lekker weg maar het verhaal is wel zo slecht, onvoorstelbaar.

Verhaalloze over the top actie film vol met clichés die doen denken zoals hier al eerder werd vermeld aan diehard. Ook de speciale-effects hadden beter gekund, het zag er wel heel erg computer geanimeerd uit. Kortom, verstand op nul film en dan is hij ongetwijfeld redelijk te pruimen.

Voor de liefhebbers van verhaalloze bombastische actie.

2 sterren.

avatar van tommiew
Goed vermaak. Goede aktie. Het verhaal is inderdaad ongeloofwaardig. Maar ik heb me uitstekend vermaakt. En alle foutjes en onwaarschijnlijkheden, ach, volgens mij hoort dat bijna bij een aktiefilm van dit kaliber.

avatar van boemboem27
heerlijke actiefilm,alle negatieve reacties voor lief nemen.
en gewoon 2 uurtjes genieten van diverse prima spelende acteurs.
ik heb me uitstekend vermaakt
3.5 ster ruim verdiend

boemboem27 schreef:
heerlijke actiefilm,alle negatieve reacties voor lief nemen.
en gewoon 2 uurtjes genieten van diverse prima spelende acteurs.
ik heb me uitstekend vermaakt
3.5 ster ruim verdiend

Hoezo alle negatieve reacties voor lief nemen?

Het lijkt me toch logisch dat je andere wil vertellen wat men te wachten staat bij deze film. En het is misschien een prima film als je houd van over the top actie en weinig verhaal en veel clichés, maar als je denkt een boeiende en goede film te zien te krijgen dan zul je deze over moeten slaan.

avatar van xangadix
Ik moet een voldoende geven omdat ik hem met plezier heb uitgekeken, maar de stompzinnigheid druipt er natuurlijk vanaf.