Olympus Has Fallen (2013)

3,13 (2063)
2063 stemmen

Actie / Thriller

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Gerard Butler, Aaron Eckhart en Morgan Freeman

De film volgt een eerloos ontslagen agent van de Amerikaanse geheime dienst (Gerard Butler). Wanneer Noord-Koreaanse terroristen, gewapend met buitengewone technologische wapens, het Witte Huis bezetten en de president (Aaron Eckhart) en een aantal van zijn medewerkers gijzelen, blijkt hij de enige man te zijn die de president en het land nog kan redden.

avatar van Quentin
Bijzonder makke Die Hard-kloon.

Tenenkrommende CGI - zowel in de actiescènes als simpele achtergrondplates die het bordkartonnen decor van het Witte Huis moeten aanvullen - , slap (en ongeloofwaardig) scenario met trieste dialogen en overall gewoon de uitstraling van een B-film. Niet alleen eerder genoemde visuals stralen die typische low budget sfeer van een Millenium Films productie (iets waar The Expendables 2 ook zwaar onder te lijden had) uit, maar ook de vlakke en kleinschalige sets, het gebruik van lelijk stockfootage en waardeloze figuranten. Deze film heeft nooit 70 miljoen dollar gekost. Enfin, de charme van Butler maakt nog verrassend veel goed ... 2*

avatar van DiDa
“Olympus Has Fallen had de nieuwe Die Hard moeten zijn”. Dat is wat in je opkomt als je de synopsis van de film leest en de trailer bekijkt. Dit had inderdaad een beter concept geweest voor Die Hard. In ieder geval qua opzet beter dan A Good Day To Die Hard. Maar als dit een Die Hard film geweest zou zijn, zou dit toch ook de minste Die Hard film geweest zijn….

Olympus Has Fallen heeft werkelijk alles wat een Die Hard film dient te hebben. Het Witte Huis wordt overgenomen door terroristen en een uitgebluste beveiligingsagent (Gerard Butler) weet uit handen van de terroristen te blijven en begint een eenmansstrijd met de terroristen. Duidelijk een Die Hard opzet, maar Olympus Has Fallen mist spanning en weet niet te overtuigen in zijn opzet. Tuurlijk hebben we het over een film, maar de manier waarop hier het Witte Huis wordt ingenomen is toch belachelijk. Net zoals de meeste gebeurtenissen die voor spanning dienen te zorgen. En dat is een grote smet op deze toch vermakelijke actieprent. De spanning is ver te zoeken door deze belachelijke opzet.

Gerard Butler speelt zijn rol als Mike banning goed. Maar toch heb ik soms moeite om hem als actieheld te zien. En misschien ligt dat niet eens aan Butler zelf, maar aan het script. Het karakter van Mike Banning is in deze film zo onoverwinnelijk, dat het lachwekkend wordt. Het sterke aan de Die Hard films is dat John McClane regelmatig echt zelf in het nauw wordt gedreven. Daardoor loopt de spanning flink op en vraag je je af hoe hij zich eruit gaat redden. Dat ontbreekt bij het karakter Mike Banning die overal op het juiste moment op de juiste tijd is en daarnaast echt onoverwinnelijk is. Jammer….Dit is ook een van de redenen waardoor de film spanning mist.

Wat is er dan wel goed aan de film? De grootse aanval op het Witte Huis is wel cool gedaan (oké, hier en daar wat slechte CGI, maar dat laat ik maar even voor wat het is). De film bevat genoeg adrenaline opwekkende actie en stoere one-liners. En Morgan Freeman als speaker of the White House is natuurlijk altijd op zijn plek. Rick Yune is ook best een goede bad guy als hoofd van de terroristen. Wel jammer is dat hij eigenlijk het enige gezicht is van de terroristen. We hebben hier dus geen handlangers die eruit springen zoals Karl in Die Hard of Gary Busey in Under Siege. Met als gevolg dat Butler alleen maar “er niets toe zeggende” handlangers met bivakmutsen op aan het uitschakelen is. Oei, weer een smetje op de spanning….

Verder is het wel tenenkrommend dat Olympus Has Fallen letterlijk scenes uit Die Hard kopieert.
Zo krijgen we ook weer de bekende inval van de autoriteiten waarbij de held waarschuwt niet naar binnen te gaan. Gevolg: veel doden en …...de held had gelijk. Zelfs de scene waarbij McClane in Die Hard Hans Gruber ontmoet en deze doet alsof hij bij de gijzelaars hoort is letterlijk gekopieerd.
Tja, mijn conclusie is toch wel dat Olympus Has Fallen het allemaal net niet is. Hoe graag ik de film ook heel leuk probeer te vinden, want dit is echt mijn genre.

Olympus Has Fallen is gewoon een harde, verstand op nul actiefilm die soms wel te vaak de logica aan zich voorbij laat gaan. Gewoon vermakelijk. Niet meer, niet minder.
Als deze film rechtstreeks op dvd was verschenen had ik dat niet raar gevonden (er zijn zelfs betere films te vinden die rechtstreeks op dvd zijn verschenen). Maar de Amerikanen hadden dat wel raar gevonden, want die houden wel van een stukje patriottisme. …Dat blijkt ook uit de bezoekers aantallen uit de VS. Typisch Amerika…...Mooie bijkomstigheid is dat de tijd de film heeft ingehaald. De terroristen zijn namelijk Noord-Koreanen….Nou dat is toch helemaal stoer?! Een Amerikaanse held die een groep Noord-Koreanen op hun sodemieter geeft! Daar gaan we voor naar de bios!

Alle gekheid op een stokje……..Olympus Has Fallen is een film die je beter thuis op dvd kunt kijken.
Net geen voldoende….2,5 ster

avatar van j3r03n
Vandaag in de bios gezien.
Ik had hoge verwachtingen van deze film na het zien van de trailer. Na het zien van de trailer dacht ik gelijk aan de 'nieuwe' die hard. Misschien dat het daarom zo tegenviel.

Erg onrealistisch allemaal. zo wordt in het begin van de film het witte huis binnen 10 minuten ingenomen. Een beetje meer verzet had wel gemogen, dat ging wel heel makkelijk.
Verder zoals door andere al gezegd is de CGI niet echt hoogstaand.

En die scene's met de vriendin van de Held als Banning zijn vriendin belt terwijl hij in het witte huis vol terroristen zit dat voegt ook niets toe. heb je niets beters te doen??

verder werden die 2 geheime codes wel heel makkelijk verkregen.
Het eind was echt een grote teleurstelling.

avatar van cordiacovens
Een actiefilm zoals we er in de jaren 80' en 90' veel van gezien hebben, best wel weer eens leuk. Goed tempo, prima actie. Echter is het idee dat Noord-Korea ineens de vijand is natuurlijk niet zo slim bedacht. Maar wanneer je gewoon in de context van het verhaal zit is de film prima te doen en biedt zeker goed entertainment met wat goede actie en vecht scènes, Butler is trouwens perfect voor zo'n rol

avatar van thunderball
Deze vrijdagmiddag in Antwerpen op een groot scherm gaan zien.

Aardige en bij vlagen adrealine verhogende Die Hard-cloon met een Butler, die inmiddels perfect voor dit soort rollen lijkt te zijn.
Aantal onwaarschijnlijkheden, die bij het genre lijken te horen en -voor een blockbuster- best lekker grof en bloederig geweld.
Niet echt origineel, maar het vermaakgehalte is toch wel erg groot.

Minpuntje is het Amerikaase patriotisme, wat soms echt voor een nuchtere Nederlander tenenkrommend is (die vrouwelijke eerste minister, die compleet in elkaar geslagen is en dan wordt weggevoerd terwijl ze het Amerikaanse volkslied citeerd. Dat is echt te erg!) sommige SFX, zoals het schieten naar en het ontploffen van die helicopters, zag er erg nep uit.

Spannend, spectaculair, maar niet origineel of geweldig.

Een zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van rep_robert
Olympus has Fallen doet wat het moet doen en dat is 2 uur lang "popcornvermaak" bieden. Er zit heel veel actie in, de film is confronterend en Butler is zoals altijd erg charismatisch. Het camerawerk is erg dynamisch, wat soms onoverzichtelijke beelden oplevert, maar wel bijdraagt aan de intensiviteit waarmee je de film beleeft.

OHF schiet soms wel erg ver door in de ongeloofwaardigheden en het patriottisme.
Het aantal keren dat je "God bless the United States of America" hoort is niet meer op 1 hand te tellen en zoals thunderball ook aangeeft is het gewoon ongeloofwaardig dat zo'n vrouwelijke minister haar trouw aan de Amerikaanse vlag zweert op het moment dat ze weggesleept wordt..
Hierdoor wordt OHF vaak onbedoeld komisch en dat terwijl de film verder de relativerende humor wel mist en de paar grappige one-liners totaal niet aankomen. Het is verder ook jammer dat de CGI soms te nadrukkelijk aanwezig is en ze ook te veel stock footage beelden gebruiken, wat in mijn ogen allemaal op gemakzucht duidt.

Niet erg goed, maar het doet wat het moet doen als je van actiefilms houdt.

avatar van Shinobi
"Lets play a game of "Go Fuck Yourself", you go first."

Vanochtend in de bios meegepakt en best wel een vermakelijke hersenloze actiefilm moet ik zeggen. Je zou het als een Die Hard kloon kunnen zien, want ook in deze film neemt één man het op tegen een heel leger aan terroristen.

Als je in deze film 'verhaal' zoekt dan ben je met de verkeerde redenen deze film gaan kijken, want dit is echt puur hersenloos vermaak gevuld met het nodige: bloedvergiet, explosies, onwaarschijnlijkheden, plotgaten en ga zo maar door.
Desondanks kijkt het op zich wel aardig weg.

Een minpunt vind ik het Amerikaanse patriottisme met al die close-ups van de Amerikaanse vlag en het toppunt - zoals thunderball al zei - de minister van Defensie die weggesleept wordt en ondertussen haar trouw zweert aan Amerika...
Daarnaast miste ik ook wel wat humor en/of gevatte one-liners om de boel luchtig te houden. Het is allemaal zo veel te overdreven serieus. Dat Butler af en toe als een zoutzak overkomt helpt ook niet echt mee.

Al met al leuk om een keer gezien te hebben, mits je niet al te hoge verwachtingen hebt en van hersenloze actie houdt. Ik ben wel benieuwd of White House Down (2013) later dit jaar beter wordt.

3,0 Sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
- Is he alive?
- Ask me a serious question.

Er valt heel wat aan te merken op deze Olympus Has Fallen, maar voorop staat wel dat ik me er echt heerlijk mee heb vermaakt. Dit was toch wel wat Die Hard 5 had moeten zijn. Snoeihard en lekker direct. De introductie van alles en iedereen duurt gelukkig niet al te lang en al snel zit je in een achtbaanrit die pas bij de eindcredits ermee stopt. De aanval op het Witte House was echt fantastisch, ondanks dat je wel bij bepaalde veiligheidszaken je vraagtekens kan zetten. En daarna krijgt Butler de kans om uit te blinken als een John McClane, maar dan iets minder sarcastisch. Misschien had de film iets vaker een gevatte oneliner moeten hebben, maar de teksten die gebruikt werden waren nog wel geinig. Butler is een vrij behoorlijke acteur die in deze film uit weet te blinken.

Er klopt een hoop niet aan het plot (zouden ze in het Witte Huis de kluiscodes na 18 maanden niet eens hebben vernieuwd?) maar ik kan daar makkelijk doorheen kijken omdat dit wel pure popcorn fun is. De Noord Koreanen zijn gewetenloos wreed, wat toch wel erg lekker is. Goddank is dit geen slappe PG13, maar voor 16 jaar en ouder. Dat merk je ook wel aan het extreme geweld. Wel jammer dat de Noord Koreaanse terroristenbaas een beetje een miscast is, maar storend is het niet. Verder doen Morgan Freeman en Aaron Eckhart hun ding, ze spelen hun rol met overtuiging. Zeker Freeman, ook al speelt hij bijna altijd de wijze oude man, geeft wel een zekere vorm van rust tijdens het kijken.

Ik heb wel 2 forse minpunten om te benoemen. Zo zijn de CGI effecten zeker in het begin erg lelijk. De helikopteraanval en het instorten van de grote obelisk zijn toch wel het beste voorbeeld. Opvallend, want alles om en in het Witte Huis ziet er wel subliem uit. Verder zit de film propvol Amerikaans patriottisme wat toch wel op de lachspieren werkt. Dieptepunt is het afvoeren van de minister van defensie, die terwijl ze over de vloer wordt gesleept nog allerlei pro Amerika leuzen schreeuwt. Ze had van mij de kogel mogen krijgen, hehe. Maar ik kan wel over die zaken heen kijken, in Amerika zijn ze daar gek op maar in de rest van de wereld lachen we om die misplaatste onzin.

Olympus Has Fallen is voor iedereen die kan genieten van een niet al te ingewikkelde actiefilm echt een aanrader. De setting is interessant, de actie rijkelijk aanwezig en daar kijk je uiteindelijk toch voor. Dit is de film die Die Hard 5 had moeten zijn. Eigenlijk is dit best wel een goed scenario voor die reeks, maar aangezien nu ook binnenkort nog White House Down komt lijkt het me niet dat ze dit idee nog gaan gebruiken.

avatar van wwelover
Geinig maar o zo voorspelbaar. De film moet het hebben van geinige oneliners en de actie van meneer Butler. Het verhaal is natuurlijk niet echt goed en totaal niet realistisch. Als er iets meer aandacht aan het verhaal was besteed was het wel wat interessanter geweest. Maar desalniettemin mede door de cast een aardige bioscoopfilm.

avatar van Honey Blossom
Als ik even de clichés erbuiten denk, zoals het overdreven patriottisme, nationalisme en de 'God bless America stuff,' dan moet ik zeggen dat ik me redelijk vermaakt heb bij deze actiefilm.

Ik kreeg eerst wel een déjà vu naar Scarface (laatste scène, waarbij zijn huis wordt overvallen); vervolgens moest ik denken aan Serbaun Maut, met al die Koreanen; en tot slot dacht ik bij mezelf.. Dit lijkt op een Die hard film.

Het is dat Gerard Butler er met zijn persoonlijkheid een andere draai aan geeft. Hij hangt nogal de stoere rough guy uit. Iets wat hij goed kan. Leuk voor het mannelijk publiek.

Ah well, altijd leuk om Morgan Freeman als President te zien.

Verder weinig aan toe te voegen. Verstand op nul zetten en gewoon kijken.

avatar van John Lee Hooker
Vanaf de eerste paar seconden zie je al wel hoe het vervolg ingekleurd zal worden. Fire against fire met alle middelen die ze maar kunnen bedenken. Op zich altijd wel tof om te zien zoiets; je maakt zulke catastrofes immers niet elke dag mee, maar het is toch weer schandalig hoe ze zo'n - in eerste instantie - doeltreffende aanval - op het witte huis om zeep helpen door de montage te laten rommelen en alle bijrollen slechts een vlugge instructie geven. De topmannen zitten weer als een stelletje debielen (met de handen in het haar) rond te tafel. Yeah, doe er nog wat kernwapens bij en laat de hele wereld gered worden door slechts één beveiligingsagent die op de plaats delict even zijn emotionele vrouw gerust stelt. Het zijn allemaal van die typische kenmerken die je liever niet wil tegenkomen. Verder schoot er één moment duidelijk uit qua dommigheid. Dat was toen er een groep mannen in pak zomaar naar buiten renden terwijl ze wisten dat daar een machinegeweer stond opgesteld. Achja... ik had verder niet zoveel te doen en het was wel door te komen.

avatar van Masqada
Hersenloze actie dit, heerlijk.
Tempo is zeer hoog wat mij betreft vaker op dit niveau mag zijn in actie films.
Natuutlijk, lekker patriottistisch etc, maar dat wist je van te voren.
Wel half puntje eraf, voor de iets te vele schandalige/dramatische/niet kloppende, momenten in de film.
3.5

avatar van mjk87
Aardig en vooral vermakelijk. De dommigheden moet je even wegdenken, het patriottisme is vooral onbedoeld grappig en cliché volgt na cliché. Het is ook een rip off van Die Hard van jewelste.

Toch heeft de film wel een hoofdrolspeler die dit draaglijk maakt, zit de actie redelijk in elkaar - al is het allemaal net te donker - en de film is hard en bloederig genoeg. Verder duurt de film net te lang en er zitten veel overbodigheden in. Want waarom Butler nu op deze manier uit dienst is gezet? Het is een aardige openingsscène, maar de beste man had toch ook gewoon een dagje vrij kunnen hebben? Want verder wordt met de situatie maar bar weinig gedaan. Wel is het slim geweest om het stuk in het Witte Huis steeds van onderwerp te veranderen. Door eerst de aanval te tonen, dan de redding van het kindje en dan pas het einde geeft dit wel genoeg afwisseling om de aandacht vast te houden.

Overigens vraag ik me af, als dit echt gebeurt, of men de president niet gewoon opgeeft. Ik kan me niet voorstellen eigenlijk dat die ene persoon - al is het wel een klap je leider te verliezen door terroristen- zoveel belangrijker is dan de levens van miljoenen. De film krijgt 2,5*.

Had Bruce Willis de hoofdrol gespeeld i.p.v. Gerard Butler, dan was er sprake geweest van een nieuwe "Die Hard" film. Het verhaal was opzicht leuk gevonden en met de uitvoering zat het ook wel goed (zeker in het eerste uur). Al met al was dit best een vermakelijke actiefilm met een aardige rol van Gerard Butler. De rollen van Morgan Freeman (leek wel of hij totaal geen zin had in deze film) en Aaron Eckhart vallen tegen en zijn niet overtuigend.

P.S. het overdreven Amerikaanse patriottisme moet je op de kop toenemen want dat hoort nu eenmaal bij een film als deze.

boemboem27 schreef:
heerlijke actiefilm,alle negatieve reacties voor lief nemen.
en gewoon 2 uurtjes genieten van diverse prima spelende acteurs.
ik heb me uitstekend vermaakt
3.5 ster ruim verdiend

Hoezo alle negatieve reacties voor lief nemen?

Het lijkt me toch logisch dat je andere wil vertellen wat men te wachten staat bij deze film. En het is misschien een prima film als je houd van over the top actie en weinig verhaal en veel clichés, maar als je denkt een boeiende en goede film te zien te krijgen dan zul je deze over moeten slaan.

avatar van cahe77
Wat een drama, bijna lachwekkend hoe voorspelbaar deze film is. Hou je van schieten en explosies zonder al te veel afleiding door een realistisch verhaal dan is dit iets om te bekijken.

Olympus has fallen... & the movie failed

Een verzorgde actie/spectakel film, de animaties valt niks op aan te merken,

maar wat een voorspelbare amerikaanse feelgood propaganda. There we go with the nukes again. Wat een orgineel idee! (sarcasm off) Het camera werk is prima & het acteertalent valt ook niet veel op aan te merken...

Helaas is de film zeeeer ongeloofwaardig en verreweg van realistisch. De film word overspoeld clichés & het is toch al lang geleden dat ik zon voorspelbare film heb gekeken. Een aanrader voor personen die een film willen met weinig diepgang maar veel wel veel actie.

avatar van Insignificance
Schaamteloze blockbuster rommel met veel militair geschal, terroristen met een grootschalig plan, weinig overtuigende, domme computeractie en een nobele held met een vlekje. Veel lawaai dat na de overname van het Witte Huis door z'n munitie heen is. Het is duidelijk waar Fuqua de mosterd vandaan haalt, maar vergelijk de scène waarbij McClane Gruber ontmoet In Die Hard met een soortgelijke hier en het enorme klasseverschil is duidelijk.

Dan nog kan er een aardig actiefilmpje uitrollen, maar Fuqua stouwt het vol met zoveel potsierlijke onzin dat je er bijna plaatsvervangende schaamte van krijgt. De vallende vlag kan al niet, het heldhaftige gedrag (die Pledge of Allegiance!) van een gegijzelde muts is zelfs te belachelijk voor woorden. Met zero fun, klef geleuter, geen imponerende bad guy en, godbetert, een countdown is dit infantiele onding helemaal niet meer te harden. Vreselijk.

avatar van Sergio Leone
Slap.

Dat men de vaderlandsliefde dik uitsmeert of niet: zo'n gegijzelde snol die haar trouw aan Amerika nog eens herhaalt is best komisch. Verder is dit gewoon erg matige actie, aangevuld door een anoniem script en een slechterik die de benaming onwaardig is.

Gerard Butler trekt zijn streng als actieheld, al zou ik hem grappiger hebben gevonden met z'n Schots accent. Over het algemeen heeft hij best weinig te doen en dat is spijtig, want de rest van de cast wordt een beetje aangevuld om aangevuld te worden: Morgan Freeman die zich constant lijkt af te vragen waar hij beland is, Robert Forster in een legerkostuum alsof het carnaval is, Aaron Eckhart als stoere president, ...

Grootste manco is Antoine Fuqua, die de film volpropt met actie - oké -, maar helaas met spuuglelijke actie. De CGI is veel te lelijk, ik hoop dat het ervoor gedaan is (maar wat dan met de A-cast?) en ondanks een paar brute dingetjes zoals mensen die omgeven door computerbloed met een smak neergaan is de actie gewoon slecht. Ik heb de indruk dat de belichting geen moment klopt. Alles is veel te donker en dan mag er nog zoveel lawaai geproduceerd worden: imponeren doet het nooit.

Deze productie is zo patriottisch dat ik om bepaalde scènes luidkeels heb moeten lachen en dat is vast niet de bedoeling geweest van de regisseur, want veel humor is in deze film niet voor handen. Maar eerlijk is eerlijk de bombastische, keiharde, klassieke, oude school actiefilm is ook hartstikke spannend en zit vol met spectaculiare, explosieve en toffe scenes. Het verhaal was een tiental jaren geleden nog onvoorstelbaar geweest, maar is inmiddels voorstelbaar geworden en wordt met veel realisme getoond. Politiek gezien 'n beetje dom en de personages zijn clichématig, maar het geheel heeft tempo en de moord- en folterscènes kun je bruut noemen.

avatar van ribas123
mwaaaa ik vond het al raar waarom die zo snel uit de bios was.
Het AfterEffects gehalte was wel erg goed te zien!!!

Een mislukte DieHard cloon.

Verstand op 0 en kijken!

avatar van Piratje
Vandaag weer een heel recente topfilm gezien.
Twee uren opbouwende spanning waarvan je geen seconde wil missen.

Wel een echte patriotistische Amerikaanse film waarvan het egoïsme vanaf druipt. Maar het is de Amerikanen gegund. Zeker met het plot is dit een hilargische zelfverheerlijking van strijdend USA dat op vele oorlogen kan terugblikken, behalve bij henzelf.

Voor de rest een uitermate kanjer van een verhaal waarin het einde van de film je naar het topje van je stoel schuift. Voor zover je er niet vanaf tuimelt want je drijft volledig mee in het verhaal, Het geweld, het doden, de gevechten, de heldhaftigheid...
Een onbeschrijflijk meeleven dat je ook vanaf september zeker willen herzien op DVD in Blu-Ray.

Morgan Freeman, wel in een bijrol, ziet er wat ouder uit maar vertolkt nog prachtig zijn rol. Net zoals de rest van de cast.

Hoofdrolspeler Gerard Butler haalt alles uit zijn kas. Ik vraag me soms af waar hij het bloed blijft halen en de kogelgaten dichten. Hij is misschien wel op zoek naar een oververdiende Oscar.

Het verhaal is rechtlijnig en puilt uit van clichés en eenvoud.

Weer een vette pluim voor de 46-jarige King-Arthur en Shooter-regisseur Antoine Fuqua.

Omwille van het te doorzichtige van het verhaal en het minder realistische plot 1 puntje minder.
Maar toch 4,0* brengt deze film aan de top van mijn keuze.

avatar van Elineloves
Onderhoudend.

Het verhaal sprak me niet direct aan, maar de acteurs zie ik wel graag spelen. Gelukkig vond ik de film boeiend tot de laatste minuut. Dit komt vooral door Butler, wat is hij toch een fijn, charismatisch acteur. All time fav. Morgan Freeman doet het, ondanks zijn kleine(re) rol, zoals gewoonlijk erg goed.

Het is een spektakel eerste klas. Bloedvergieten, ontelbaar veel doden en de explosies/kogels vliegen je om de oren. Inderdaad vrij voorspelbaar boeltje allemaal, maar ach, wat verwacht je anders. Je kunt in het begin al precies raden hoe het gaat verlopen.

Toch heb ik me twee uur lang best vermaakt. Maar of ik 'm snel nog een keer op zou zetten... dat ook weer niet.

avatar van Naomi Watts
Zeer vermakelijke jaren 80/90 revival. Sowieso erg blij met de lading revivals die nu allemaal tegelijk een beetje uit komen. Vooral lekker lomp en meedogenloos, en ja, vrouwen worden ook niet ontzien. Veel Amerikaans patriotisme, Noord-Korea als tegenstander en een one location kat en muis spel. Die Hard 2.0., maar werkt bijzonder goed.

Butler is een prima protagonist, Freeman een ideale surrogaat president en één van mijn favoriete actrices Melissa Leo vond ik onherkenbaar. Leo altijd goed. Lekkere vlotte film, die zich enorm fixeert op zijn core business en niet verzandt in oninteressante subplotjes. Nergens groots, altijd vermakelijk.

Waarom zou je altijd een film moeten analyseren??
Soms is het gewoon kijken en nog eens kijken voor het zelfde kun je anders beter de making of... zien .........
Entertainment noemen ze dat .....

avatar van james_cameron
Vermakelijke nonsens; geen slecht idee overigens om een Die Hard-kloon uit te brengen nu die reeks hard achteruit gaat. Niet dat dit zo'n geweldige film is, maar er is in ieder geval meer dan genoeg aktie en spektakel aanwezig. Sporadisch zijn de ambities van de makers iets te hoog gegrepen voor het budget, hetgeen zich uit in nogal doorzichtige trucages en special effects. Butler is acceptabel in de hoofdrol; één van de sterkste punten van de film is het meedogenloze karakter van zijn personage, wat een aantal bikkelharde scenes oplevert. De verdere cast is meer dan degelijk, op de karig uitgewerkte bad guys na. Maar goed, wat maakt het uit. Als aktiefilm prima te genieten, met een sterk eerste uur, waarin heel wat mensen het loodje leggen en Washington het zeer zwaar te verduren krijgt. Het tweede uur verloopt meer voorspelbaar en is beduidend minder boeiend.

avatar van martijn011
Ik heb de meeste films van Antoine Fuqua wel gezien en beschouw hem als een prima regisseur.
Het verhaal sprak me ook aan dus ik had best hoge verwachtingen. Het enige waar ik een beetje voor huiverde was dat het misschien wel teveel op Die Hard ging lijken.
Aangezien die film niet te overtreffen valt, hoopte ik er dus op dat Fuqua een andere weg in zou slaan.

De film bevat enorm veel actie. Actie is hier eigenlijk een equivalent van veel geschiet en geknal want de hele film zit er vol mee.
Jammer genoeg laat de CGI nog wel eens te wensen over dus heel realistisch kwam het niet op me over.
Daarnaast is de film overdreven patriotistisch, iets wat ik hier al meerdere malen voorbij heb zien komen.
Vooral de zin die de minister die door het Witte Huis gesleept wordt uitkraamt bezorgde me kippenvel van ergernis.

Met het acteerwerk zat het wel snor. Butler vult z'n rol prima in, al kan hij het niveau van Willis in Die Hard op geen enkele manier benaderen. Vooral de humor en zelfspot die laatstgenoemde heeft deed wonderen. Butler mist dat zodat hij zich alleen maar op de actie kon richten. Iets wat bij hem prima uitpakt, maar iets meer humor had zijn rol, en dus de film, goed gedaan.
Freeman is altijd goed en Eckhart als president kon er ook mee door. De schurken waren dreigend genoeg om het af en toe spannend te maken en te houden zodat ik me prima vermaakt heb maar deze film op geen enkele manier boven andere actiefilms uitsteekt.

avatar van otherfool
Bombastische deuntjes, vuige Aziaten, veel gewapper met Amerikaanse vlaggen en natuurlijk een paar welgemeende 'God bless the United States'; Olympus has Fallen brengt het patriottisme naar een ander plan. Je schiet er als kijker wel een paar keer van in de lach, eigenlijk.

Lekker overdreven dus, deze Die Hard in het Witte Huis alwaar de President Eckhart himself te grazen wordt genomen door de aardige bad guy Yune, die iets wil aan de Koreaanse grens (wat later weer makkelijk kan worden hersteld, maar goed). Intussen probeert Butler één en ander te voorkomen in de McClane rol, al haalt zijn karakter dat niveau nooit.

Even dreigt de film echt te ontsporen met verhaaltjes rond het liefje van Butler en (hoe kan het ook anders) het vervelende zoontje van de president, maar daar wordt gelukkig snel mee afgehandeld. De tweede helft van de film vond ik dan ook ook amusanter dan de eerste, al is het einde met die hevig piepende aftellende klok wel weer te stupide voor woorden natuurlijk, maar afijn.

Dom vermaak, maar wel met de nadruk op het eerste woord. 2*.

avatar van Arneaux
Het is al een paar keer eerder benoemd, maar dit lijkt meer op Die Hard dan de "A Good day to Die Hard"...

Prima actiefilm, lekker popcornvermaak met complete bullshit die niet eens ongeloofwaardig overkomt. De 'Oh wat is de USA toch geweldig' toon moet je voor lief nemen, dat weet je als je dit aanzet. Op wat gepreek op het einde na was dat niet eens echt storend vond ik.

De CGI vond ik overigens soms te opvallend, er waren shots bij (met name overzichtshots overdag) die te opvallend uit de computer kwamen.

Verder zoals gezegd een prima actiefilm die met verstand op nul voorbij raast.

avatar van ikkegoemikke
Wel, dit was nu eens een pure recht-door-zee keiharde actie-film zoals een goede actie-film moet zijn. Als ik eens een actie-film wil kijken dan verwacht ik ... ja hoor hoe kon jet raden ... enorm veel ACTIE ! Geen ingewikkeld in elkaar gedraaid verhaal met plotwendingen en twists zodanig dat je hopeloos de draad kwijt bent, maar prima in beeld gebrachte combats en vuurgevechten met realistische in beeld gebrachte slachtoffers (in pakjes van 10 opgestapeld). Of het effectief realistisch is kan ik niet beoordelen, want ik heb zelf nog nooit in het midden van zo'n situatie gezeten

Olympus is fallen is dus puur en alleen dat : een zet-je-verstand-op-nul en denk-niet-te-veel-na-anders-zie-je-de-fouten film ! Nakatomi Plaza is vervangen door het Witte Huis,de Duitsers zijn vervangen door wrede Noord-Koreanen en McClane is Banning die geen Yippie-kay-yee zegt ... m.a.w. na 25 jaar zag ik een gerestylede versie van Die Hard. Ik heb me 2 uur niet verveeld. Inderdaad is het allemaal redelijk voorspelbaar en bij de haren getrokken , maar het is entertainment van de bovenste plank. Ik had een weddenschap afgesloten met mijn vrouw dat het tijdmechanisme op 1 seconde werd stopgezet ... het waren 3 seconden ... bummer

Dat het een film zou zijn waar het Amerikaanse superieur gevoel er weer vanaf druipt , dat zij altijd op het einde met grote triomf de zege behalen en het land tig keren weer gezegend wordt door de almachtige schaapsherder boven in de wolken (God dus) , dat wist ik al op voorhand , maar dat heb ik eventjes langs me door laten gaan met in mijn achterhoofd de gedachte dat dat toch in 80% van de Amerikaanse films het geval is En dat het weer een agent-maakt-er-een-potje-van-en-wordt-verkeersagentje-en-eindigt-als-held-die-de-natie red film zou zijn, had ik ook al direct in de gaten !

Al bij al , leuke film en misschien herbekijk die nog wel eens voor de fun .. en dat gebeurd niet vaak

PS. Ergerlijkste feit in de film : de meest gezochte terrorist staat aan het hoofd van deze Noord-Koreaanse groepering , maar de hele Amerikaanse staatsveiligheid weet hier absoluut niks over en wachten op de uitslag van de automatische gezichtsherkenning, en een uur later komen ze er dan toch achter dankzij Bannings die deze info uit een van de handlangers kan persen (zo keihard zijn ze dan toch niet) Jawadde