Olympus Has Fallen (2013)

3,13 (2063)
2063 stemmen

Actie / Thriller

geregisseerd door Antoine Fuqua
met Gerard Butler, Aaron Eckhart en Morgan Freeman

De film volgt een eerloos ontslagen agent van de Amerikaanse geheime dienst (Gerard Butler). Wanneer Noord-Koreaanse terroristen, gewapend met buitengewone technologische wapens, het Witte Huis bezetten en de president (Aaron Eckhart) en een aantal van zijn medewerkers gijzelen, blijkt hij de enige man te zijn die de president en het land nog kan redden.

Vermakelijke actiefilm met af en toe wel enkele ongeloofwaardigheden, maar over het algemeen heb ik me er goed met geamuseerd. De actie slaat je om de horen en Butler zit erg goed in zijn rol.

avatar van nadrin
Helemaal eens met "Schrans"

Bizar slechte visual effects voor zo'n dure film (die pluimpjes rook, de mitrailleurschoten en het vuur ... man, man, man. Laat staan de helikoptershots e.d.). Hoofdrolspeler die irriteert, maar vanaf het moment dat het Witte Huis wordt aangevallen blijft het desondanks wel redelijk vermakelijk - ondanks de voorspelbaarheid.

Goede actie film

avatar van misterdhdh
Vond dit een geweldige film, heb me er super mee vermaakt. Film begint al goed met de vrouw die omkomt, had ik niet zien aankomen. Verhaal is leuk, natuurlijk niet echt origineel maar al bij al wel nog goed uitgewerkt. Natuurlijk was niet alles even logisch en realistisch, maar dat heb je in de meeste films in dit genre. Top actie wanneer de Koreanen tevoorschijn komen, leuk dat het met Noord-Koreanen is. Geweldige actie en super vermakelijk, vind ik. Acteerwerk was goed, special effects waren vaak wat minder, maar op de meeste momenten wel nog goed. Echt mijn genre qua films dit, vond deze iets beter dan white house down, dacht dat het kind van de president ook belangrijker zou zijn in dit verhaal en dat daar de hele film om zou draaien, maar gelukkig wordt die al snel gered.. Einde was ook goed, al was het misschien wel te voorspelbaar en zaten er veel onlogische zaken in zoals een gevaarlijk internationaal gezocht persoon kan overal mee, de te gemakkelijke codes zijn gemakkelijk te achterhalen, bewakers zijn wel zeer snel dood,... je wist zo dat het op seconden zou aankomen. Ook zag je aankomen dat de president niet in de helikoptercrash zat en dat hij gered zou worden door zijn ontslagen werknemer, die nadien terug in dienst zou worden genomen, veel voorspelbare dingen dus.Maar ondanks dat heb ik me dus geweldig vermaakt en zeker een aanrader om eens te kijken ondanks dat de film ook veel mindere dingen heeft.
****

avatar van mikey
Lachwekkende B-pulp dat al 100 keer eerder is gedaan (sinds Die Hard), begon nog best sterk ook wanneer het gele gevaar het Witte Huis aanvalt. Stereotyperingen worden je niet bespaard in dit soort films. In het ziekenhuis zie je bijvoorbeeld allemaal blanken, van het welgestelde soort. Een Aziatisch uiterlijk is gelijk aan terrorist.

Ik geef de film de voordeel van de twijfel misschien dat hij met een knipoog is gemaakt. Ook al weet ik beter.

100 x eerder is gedaan?

Noem buiten deze en White House Down nog eens zo'n film?

Ajax&Litmanen1 schreef:
Noem buiten deze en White House Down nog eens zo'n film?
Die Hard 1 tm 4, Sudden Impact....

mikey schreef:
Die Hard 1 tm 4, Sudden Impact....

Nee hoor, daar komt geen Witte Huis in voor.

avatar van mikey
Ik maakte me al zorgen dat je met dat antwoord zou komen.

mikey schreef:
Ik maakte me al zorgen dat je met dat antwoord zou komen.

Ik had zo'n voorspelbaar antwoord nu ook wel weer van je verwacht.

Ik zo'n dom antwoord.

Film is simpelweg niet om aan te zien. Waarom?

Script is waardeloos. Ik kan best over een paar ongeloofwaardigheden heen stappen als dat ten goede komt aan de spanning en entertainment van een film. Maar hier stapelen de ongeloofwaardigheden zich in een dergelijk rap tempo op, werkelijkwaar tenenkrommend! waarom ben ik dan ook blijven kijken vraag ik me nu af. En dan te bedenken dat er €70 miljoen euro aan deze film is gespendeerd!!!!!

Je hoeft hiervoor niet eens te ''analyseren'', je kunt er niet omheen.

avatar van des1
Je zult zien dat een meerderheid van Amerikanen ook echt denkt dat de Noord-Koreanen bezig zijn om Washington en het Witte Huis binnen te vallen...

avatar van John Barry
Olympus Has Fallen vindt ik een aardige film.

Echt geloofwaardig is deze film niet. Deze film moet vooral met een korreltje zout genomen worden. Maar desondanks vindt ik de film redelijk vermakelijk. Vanaf het moment dat de aanval op het witte huis begint is er sprake van non stop actie. De actie scenes zijn wel aardig, maar niet hoogstaand. De actie scenes zijn soms wat te snel gemonteerd, maar de actie is in het algemeen toch redelijk te volgen. De special effects zijn niet heel erg goed. Dit kon echt beter.

Echt spannend is de film niet. Dit komt vooral omdat Mike zichzelf redelijk makkelijk uit moeilijke situaties kan redden. En ook dat zoontje van de president werd te makkelijk in veiligheid gebracht.

Het acteerwerk van de cast vindt ik redelijk goed. Nergens wordt het acteerwerk bijzonder goed. Maar in het algemeen is het niveau van het acteerwerk wel voldoende. De soundtrack van de film is soms wat te patriottistisch, maar toch past de muziek wel redelijk bij de film.

Al met al vindt ik dit een film die nergens echt briljant wordt, maar wel leuk is om eens gezien te hebben.

3 sterren voor deze film.

avatar van ILDIB
Wat een baggert. Emotionele pseudocrap met voorop de us flag.. De logica om te janken en de beveiliging van witte huis bestaat uit 1 patriot toren. Verder enkel uit klapperpistooltjes en heel dom personeel die de kogels tegemoet lopen. Op Butler na. Die is de hulk mcgyver john McClaine ineen en kan met een glock meer dan een sniper rifle bazooka en machinegeweer samen.

En waarom zouden de koreanen zich druk om m maken?

De cgi is ook van niveau jankend slecht.

Ongelooflijk kleuterniveau, 600 hoge piefen in de control room die alleen maar interessant zitten te ouwehoeren en alles verrassend vinden of stoer lopen te blaten en werkelijk niks weten.
Waarom is banning de enige die t huis in kan?
Waarom is de override code zo lang en wel beschikbaar.
Ongelooflijk dat dit hoger scoort dan 1*

America does not negotiate with terrorists!
Een seconde later:
Give them the code!
Dat niveau dus. .

En dan die helicopter aanval haha haha haha
Wat een stompzinnigheid..

Usa usa usa

avatar van AmazingPP
Ik vond dit een heerlijke actiefilm. En sinds wanneer moet film realistisch zijn? Dat pretendeert deze film toch helemaal niet? Dit is gewoon een spannende actie-thriller, vakkundig gemaakt, goed geacteerd en prima CGI. Om nu te spreken van "niveau jankend slecht" zoals mijn bovenbuurman.... Ik denk dan: doe het zelf beter als je het beter kunt. Er zit meer CGI in deze dan dat je doet vermoeden en dat valt in het geheel niet op, dus prima CGI. En tuurlijk zit het script vol gaten en vol onwaarschijnlijkheden, maar wat de neuk? Dat maakt toch niet uit? Het is Hollywood-vermaak mensen en dan mag het!! Ik zat ooit naast iemand in de bioscoop bij Star Wars die zei: "Jawor, moet je zien? Dat kan toch helemaal niet?" Ik keek hem aan en zei hem: "Die hele film kan niet, oelewapper." Als je zo naar films gaat kijken beland je heel snel in de "waargebeurde" film of "art house" films. Deze film is gewoon heerlijk popcornvermaak. Niets meer, maar zeker ook niets minder dan dat. 4 *

avatar van Insignificance
Dat je het een heerlijke actiefilm vindt, oké, dat kan, maar spannend? Echt? En het zal wel niet voor niks zijn dat er nogal wat geklaagd wordt over de magere CGI. Wat dat betreft is dit
een bijzondere redenering..

avatar van AmazingPP
Smaken verschillen nu eenmaal, Insignificance. Daar kun je niet over oordelen. En zo'n bijzondere redenering is het niet: de hoeveelheid CGI zit op plaatsen waar je het niet verwacht en je ziet het echt niet, dus prima CGI. De scenes waarin de CGI heel duidelijk aanwezig is zie ik het ook wel, daar niet van, maar kijk maar eens de eerste docu op de Blu Ray, dan begrijp je misschien wat ik bedoel.

Nino_1993
des1 schreef:

Ik lees elke dag de krant, niets van gemerkt

AmazingPP schreef:
Daar kun je niet over oordelen.

Verondersteld dat dit te maken heeft met m'n opmerking over spannend; dat heeft weinig met smaak te maken. Meer met wat voor soort film het is. Zou je het vermakelijk, amusant, spectaculair of voor mijn part sensationeel hebben genoemd, had ik niks gezegd.

Weinig animo voor die docu hier, als je het niet erg vindt. En het blijft een bijzondere redenering. Onopvallende CGI maakt de lelijke CGI er natuurlijk niet mooier of beter op. Die blijft gewoon lelijk.

avatar van AmazingPP
Insignificance, ik vond het spannend. Punt. Dat is mijn mening. Ik respecteer jouw mening en mijn mening over de film verander je niet, wat je er ook van vind. En ik vond de film zeer vermakelijk, amusant, niet echt spectaculair of sensationeel. Ik ben al jaren een filmliefhebber, bezit ook een zeeeeeer grote collectie films; kan ik dan zeggen of ik verstand van films heb? Nee, want het blijft een kwestie van smaak. Als je de docu had gekeken had je gezien dat er echt veel CGI in zit waar je het niet verwacht. De CGI in de "grotere" scenes zijn inderdaad lelijk, maar ook weer niet zo lelijk dat het storend is. Ik heb veel slechtere CGI gezien, geloof me. "Sharknado" gezien?

avatar van Insignificance
Los van kleine stukjes hier en daar, volgens mij 1x een 'film' gezien van The Asylum. Dat heeft weinig meer van doen met cinema, dus dat vergelijk maak ik liever niet. Zo kan het ook: Ugandan Cinema - CGI at its finest - YouTube

AmazingPP schreef:

Laten we het er dan op houden dat ook dit een kwestie van smaak is.

avatar van pierre18
In plaats van een kok neem je nu een ontslagen geheim agent. In plaats van een schip/Trein nu het Witte Huis en ipv Seagal nu Butler, maar voor de rest komt het verhaal op hetzelfde neer. De kogels en bommen vliegen om je oren, is er een hoog 'Rocky-gehalte" aanwezig (je eerst helemaal K.O. slaan, dan echt goed kwaad worden om vervolgens te overwinnen) en is er een gelukkig een goed script zodat America weer is gered. Blasé !!

avatar van Vinokourov
Toegegeven, Olympus Has Fallen heeft wat minpunten. De CGI in het begin is erg matig, zeker hoe die vliegtuigen over Washington heen scheren en de premisse van dwaze Koreanen die het Witte Huis bestormen en de Amerikaanse president kidnappen is ongeloofwaardig uiteraard. Maar goed in filmland gebeuren dit soort dingen nu eenmaal en als je je niet te erg aan stoort, kun je nog her en der lachen om deze film. Gelukkig worden corny familie-momentjes ook nog zijdelings vermeden. Zo vreesde ik een climax waarbij de president en zijn zoontje een rol speelden, maar laatstgenoemde weet redelijk eenvoudig uit het Witte Huis te ontsnappen. Het blijft daardoor een redelijke standaard actiefilm, die stompzinnig maar vermakelijk genoeg is.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Ik volg 3 kwart van de recensies hier met de mening dat dit eigenlijk een Die Hard film is. Geen flatgebouw dit keer, maar het witte huis. De film is zeer Amerikaans met symbolisch het witte huis en het beschieten van de Amerikaanse vlag. Een film die het in Amerika denkelijk wat beter zal doen dan hier. Maar wat overschiet is een goed gemaakt, desalniettemin weinig originele actiefilm. Butler is in vorm en verder acteurs als Freeman en Eckhart die in een rol zitten waar ze ondertussen al voor getypecast worden. Een aanrader voor de liefhebbers van het genre, maar binnenkort zal deze film wat in de vergeethoek geraken tussen de rest van de actiefilms.

Blijft toch een smakelijke film met de nodige actie en spanning. Het is wel een über-Amerikaanse waar het zoete patriotisme van af druipt. In een film waarin het Witte Huis wordt aangevallen hoort dit er bij natuurlijk, maar dat zijn we in Vlaanderen toch minder gewoon. Zelfs Nederland staat daar dichter bij met haar Oranje-gevoel. De film teert vooral op de actie en niet op het originele verhaal. Blijft dus een goeie film, maar zoals eerder aangegeven zal dit nooit een klassieker worden.

avatar van TornadoEF5
Met die CGI alleen al had ik het gezien om maar te zwijgen van de Amerikaverheerlijking die standaardkost geworden is voor Hollywood.

avatar van Timothyvdmeer
oeh niet best deze film. Met toch behoorlijke acteurs erin.
Verhaal was knullig daarom was ik me soms eerder aan het ergeren dan aan het genieten.

een op gegeven moment zie je de Koreanen allemaal gaan liggen....en de Amerikanen blijven maar naar buiten lopen. Ook al worden al hun collega's kapot geschoten

Wat me wel opviel er was behoorlijk wat bloed. Soms zie je allerlei kogels maar geen bloed oid. Dat was hier wel anders.

avatar van Mac Hammer Fan
Ongeloofwaardige actiethriller, maar hij is toch best vermakelijk.

avatar van Ajax&Litmanen1
Volgende week gaat de opvolger London Has Fallen (2016) in de bios draaien, mooi moment om de voorganger nog eens op te zetten. Ik was er destijds na mijn bioscoopbezoek laaiend enthousiast over en tot mijn plezier ben ik dat na de herziening nog altijd. Deze Die Hard in het Witte Huis film doet eigenlijk alles goed. Hele toffe setting, stoer hoofdpersoon, snoeiharde actie en ondanks dat het voorspelbaar is, spanning tot het einde.

Ook de vrij brute actie (ik vermoed een R-rating?) is erg lekker. En ik ben een sucker voor dit soort epische shit, een aanval op het Witte Huis is een aanval op het vrije westen. Dat straalt de film ook uit, al is het allemaal wat clichématig en sowieso veel te patriottistisch (met als dieptepunt die vrouwelijke minister nadat ze weggesleept wordt). Het is dat er te weinig humor in zit (dat heeft Bruce Willis dus wel itt Butler) en de special effects zeker in het begin rammelen, anders had ik er nog best 4,5* van willen maken. Nu gewoon een dikverdiende 4* die blijven staan, vooral ook te danken aan een gruwelijk goed eerste half uur.