Alpha (2018)

Actie / Drama

geregisseerd door Albert Hughes
met Kodi Smit-McPhee, Leonor Varela en Natassia Malthe

Het verhaal speelt zich af in Europa 20.000 jaar geleden, tijdens het Paleolithicum, de laatste ijstijd. Een dappere jonge man neemt deel aan een jacht, maar het loopt verkeerd af en hij blijft alleen achter. Hij moet door gevaarlijke en onherbergzame natuur trekken om zijn stam weer te vinden. Het wordt een gevecht op leven en dood om te overleven.

• vanaf woensdag 9 januari 2019 te koop op dvd en blu-ray

avatar van Alathir
Mooie film in een uiterst interessante setting. De landschappen zijn om van bij weg te dromen. Het camerawerk is knap. Ik uit een beetje kritiek op één scène die dubbel in de film zit, opvulsel. Zag het ook in de laatste aflevering van The Haunting of Hill House. Hopelijk is dit gewoon toeval en geen nieuwe trend.

Verder kan je inderdaad je bedenkingen hebben en kritiek uiten over voornamelijk de kleding van de jagers. Mijn inziens valt het nu ook weer niet zo hard op dat je je er aan gaat storen. De verhouding tussen mens en dier wordt hier geweldig opgebouwd en hoewel het verhaal niet spectaculair is, is het een simpele maar mooie film geworden. Prima kijkvoer voor mensen die van geschiedenis houden in het algemeen of die graag naar heroïsche survival kijken.

avatar van mcdaktari
Je moet natuurlijk niet beginnen dat het allemaal overdreven en ongeloofwaardig is, want dat is het gewoon. Maar als je er gewoon voor gaat zitten en van de film probeert te genieten dan is het best wel een vermakelijke film. Ik heb me er geen moment bij verveeld. Vanaf het begin tot het einde heb ik me prima vermaakt. Ik vond het ook een pluspunt dat de acteurs geen Engels spraken. Wat voor taal het wel was weet ik niet, maar het stoorde me totaal niet.
Als je 10,000 BC (2008) een goeie film vond dan kun je Alpha gerust gaan kijken.

avatar van lordhumangus
IK dacht eventjes dat ik naar "La guerre du feu / Quest for fire" uit 1981 soortgelijks zat te kijken. Maar het ging al gauw richting Hollywood onzin op. Best wel jammer. Trouwens de CGI zag er goedkoop uit tegen het storende aan door de film heen.

3 sterren.

avatar van XanderJ
Briljant gefilmd, degelijk geacteerd. In de stijl van Life of Pi (2012)
Ik dacht dat de vreemde taal me zou gaan irriteren, maar nix is minder waar.
Top film, meeslepend verhaal.

Wat een slechte film de kleding zag eruit alsof het her de ZARA vandaan kwam. In die tijd hadden ze hoogstens paar lagen dieren vellen over zich heen, geen Uggs en mooie bondkraag jassen. Daardoor was voor mij de hele film al niet meer geloofwaardig.

1 van de saaiste films ooit.
Kijk de trailer dan heb je alles gezien

avatar van Ajax&Litmanen1
Visueel is de film nog best geslaagd door de mooie landschappen en de redelijk overtuigende CGI, maar inhoudelijk is het allemaal te simpel en niet al te pakkend. Gelukkig snappen de makers dan weer wel dat je dit in anderhalf uur moet gieten en niet in 140 minuten zoals de meeste blockbusters vandaag de dag willen zijn. Daarvoor was het gewoon niet interessant genoeg en is de cast niet al te getalenteerd. Toch blijft het jammer dat er nauwelijks (of geen?) echt goede films over deze belangrijke periode in de wereldgeschiedenis zijn. Dat zou toch moeten kunnen zou je denken.

Jeh zeg.....super mooie beelden. MAAR....krekels als hij indw bergen zit...praten over eergevoel in die tijd...een zwijn op ijs treffen NEH en nog veeeeeeeeeeeeeeeel meer details die niet kloppen. Bah....en die nep dramas oaw my

Hoe hebben jullie dit bekeken

avatar van O.M.M.H.
Deze film net gezien, en ik kon het zeker waarderen. Normaal ben ik ook héél erg kritisch
En heb ook de recensies gelezen over de Moderne nieuwe Kleding o.a. Uggs of Zara wat niet vies was/werd, Witte tanden alsof ze gebleekt waren & landschappen alsof je tegen een Vincent van Gogh schilderij aankeek...
In het begin ben je er erg mee bezig en ga je er erg op letten maar naarmate je teveel mee bezig bent, word je over alles kritisch ... Ik heb toch de film met een andere kijk bekeken. lichten uit,chippie erbij en de knop omgezet.
Het verhaal zat mooi in elkaar. Deze Film komt voor mij in de categorie Kinderfilm wat gewoon soms leerzaam overkwam. En voor een kind wat helemaal niet snapt van CGI landschappen,dieren wat onrealistisch overkwam. kan voor een kind erg mooi zijn en heb mijzelf ook in die standpunt gezet en even er doorheen gekeken. Je kunt het ook niet vergelijken met LOTR, The Revenant, Jungle Book. Deze film heeft gewoon zijn eigen stijl met wat low budget achtige momenten meer ook niet.
Ondanks dat allemaal krijgt deze film toch van mij 4 sterren. Voor sommige te hoog gewaardeerd voor andere weer een andere kijk op films.

avatar van mixmaster
Een film die de vriendschap tussen wolf en mens laat zien, op zich wel leuk gedaan alleen vindt ik de film veel te traag en op sommige momenten zelfs saai.
Het speelt zich allemaal 20.000 jaar geleden af en dat is wel mooi gedaan, fraaie beelden en mooie gevechten tussen mens en dier.
Maar al met al vind ik deze film niet helemaal geslaagd, er had meer in gezeten

avatar van psychopath
Had er niet veel verwacht en na het lezen van de plot ben ik em meer gaan kijken om mooie natuur te zien.

Mooie beelden en mooi verhaal met de wolf.

Prachtige film met een mooi verhaal. Als je wil genieten van mooie landschappen en een verhaal tussen een jongen en een wolf is dit zeker de moeite. Mensen zeggen wel dat dit allemaal nep is, natuurlijk het is film.

avatar van Hillfiger
Prachtige film, mooie betekenis, mooi einde, mooie cgi, mooie beelden, goede kwaliteit, maar het is alles behalve realistisch. De winterjassen zagen er te modern uit, de wolf reageerde als een getrainde hond op de hoofdrolspeler, en nog veel meer dingen die nooit mogelijk zouden zijn geweest in de prehistorie. Maar Door je fantasie de vrije loop in te gaan en gewoon niet te Letten op hoe onrealistisch het is, kun je er echt lekker van genieten, en is het een prima film. Een mooie 3 sterren is deze film waard.

avatar van RuudC
Even wat stills gezien. De kleding ziet er prima uit voor die tijd.

avatar van Brabants
Alpha is een ontzettend boeiend episch verhaal over overleven in de wildernis en het sluiten van vriendschap met een dier. Visueel fascinerend en ronduit verbluffend in elkaar gezet. Heb ontzettend genoten van deze mooie en indrukwekkende film.

avatar van Noodless
Gelukkig komen er nu wat positieve reacties binnen want in begin konden de reacties hier wel tellen.
Het is een film waar ik echt naar uitkijk.

avatar van John Milton
Ik gun het je dat kijkplezier van harte! Maar verwacht niet teveel

avatar van MovieMind
Vond het wel een aardig avontuur filmpje.
Gewoon kijken Noodless, ben benieuwd wat je er van vind.

avatar van zoutzak
Een visueel ongewoon mooie film

avatar van huiguh
Prachtig gemaakt, maar vreselijk saai en voorspelbaar.
En zoals al eerder vermeld, de kleding lijkt zo uit de wintermode collectie van de H&M te komen.

avatar van keimpeS
Visueel erg mooi, de details van kleding vielen mij niet echt op. De film gaat meer richting fantasy avonturen film dan Real life, zoals zovele films. De vergelijking met films als 10.000 BC, Pathfinder, Apocalypto etc. mag je zekers maken. Mooie beelden van landschappen waarin een jonge jager zich staande moet houden samen met zijn metgezel een wolf. De CGI viel mij niet tegen, ik heb veel slechter gezien, wat overblijft is een film met een mooi verhaal!

Mooie beelden, degelijke CGI, matig verhaal..... Maar toch.. Film kijkt lekker weg, al slechter gezien de laatste tijd.... 3*

Niet echt origineel verhaal en daardoor wat voorspelbaar

avatar van Filmkriebel
De weg naar huis

Vond het wel een goede film, één van de betere prehistorie films van de voorbije jaren. Visueel heel mooi gemaakt: eindelijk weer eens een film waar CGI wel op een positieve manier is gebruikt. Naast een survivalfilm is dit ook een mooi verhaal over vriendschap tussen mens en dier, wat de film een beetje een Disney gehalte geeft maar zonder echt tegen te vallen. Alpha is de ster van de film. Zo moet de domesticatie van de eerste huisdieren er misschien uit hebben gezien. Vond de manier waarop alles is weergegeven zeker niet tegenvallen; het levert enkele pareltjes van scènes op. Je kunt je wel bedenkingen maken over hoe Keda overleeft maar ik neem het er ditmaal met plezier bij. Soms hard die strijd om eten te vinden, soms ontroerend hoe mens en wolf instinctief aanvoelen dat hun overlevingskansen hoger liggen met elkaar. Dit was voor mij een redelijk opmerkelijke film.

BDR
Wat een slechte film: totaal ongeloofwaardig verhaal (nog ongeloofwaardiger dan 'The revenant'), povere computertoepassing (oerdieren lijken zo uit een PC-game van de jaren '90 weggelopen - zo onrealistisch), historisch vol fouten (kledij, haardracht, culturele gewoontes, soort boodschappen dat ze via hun taal overbrengen), goedkoop-sentimentele uitbeelding van de relatie wolf/mens enz.
Wie over diezelfde periode een kanjer van een film wil zien, die nog altijd boeit, kijkt best naar 'La guerre du feu'.