Alpha (2018)

Actie / Drama

geregisseerd door Albert Hughes
met Kodi Smit-McPhee, Leonor Varela en Natassia Malthe

Het verhaal speelt zich af in Europa 20.000 jaar geleden, tijdens het Paleolithicum, de laatste ijstijd. Een dappere jonge man neemt deel aan een jacht, maar het loopt verkeerd af en hij blijft alleen achter. Hij moet door gevaarlijke en onherbergzame natuur trekken om zijn stam weer te vinden. Het wordt een gevecht op leven en dood om te overleven.

avatar van mrklm
Alsof het nog niet erg genoeg is dat dit CGI-avontuur de nepheid van de sets en de landschappen benadrukt met eindeloze 'tracking shots', heeft iemand bedacht dat het een geniaal idee zou zijn om de cast 'Native American' te laten spreken. De acteurs kunnen hier duidelijk niet goed mee uit te voeten, bovendien is de dialoog ronduit banaal. Niet zo vreemd, omdat het verhaa,l rondom een jong stamlid dat ten tijde van de laatste IJstijd bevriend raakt met een wolf ,van zichzelf behoorlijk afgezaagd is. Regisseur Albert Hughes verfilmde het humorloze script bovendien alsof het een episch melodrama is. Slaapverwekkend.

avatar van Donucius
Deze film had niet echt gehoeven. Het ziet er op zich degelijk uit met lichtelijk wat 3D en het acteerwerk is okay, maar er zit geen wow in. Ik zit niet gekluisterd met open mond ergens naar te kijken. Het verhaal is naar mijn mening erg vlak, onsentimenteel en onorigineel verteld. Ja, het zij zo voor dit gekozen thema. Het ziet er ook erg green screen uit, maar ook dat went wel. Het is voor mij letterlijk vulling in een lege bioscoopagenda. Geen must see, maar meer een maybe. Voor als er geen andere goeie films draaien op dat moment en je toch een film wilt zien, als je snapt wat ik bedoel. Zo'n film is het.

avatar van Graaf Machine
Mooie opnamen van de natuur, vooral die winter voelde ook echt koud. Verder aandoenlijk verhaaltje tussen mens en dier. Maar die prehistorische jagers kwamen niet als zodanig op mij over. Zag er veel te modern uit allemaal, wat gedrag betreft. Natuurlijk weet ik ook niet hoe het in die tijd er aan toe ging, maar dit overtuigde me niet. Ook die pakken met capuchons vond ik er niet sterk uit zien.

Overigens overtuigde die wraakactie van dat rund in de openingsscene mij ook niet. Runderen die dergelijk gedrag vertonen.... pffff..... runderen zijn domme kuddedieren, ze lopen achter elkaar aan of vluchten, maar gaan niet effe wraak nemen. Geloof ik niks van.

Maar in dit geval was het decor de grote speler, en dat was naar mijn idee prachtig. Daarop beoordeel ik deze film dan maar, want genoten heb ik wel.

avatar van Flat Eric
Ik heb me werkelijk zitten storen aan de Costume Design. Niet geloofwaardig. De kleding zag er gewoon te goed uit voor die (ijs)tijd. Comfortabel gevoerde en netjes gestikte bontvoeringen in capuchonnetjes? En die gestikte UGG-achtige boots? Nee, dat gaat er bij mij niet in en dat deed dan ook afbreuk aan de voor de rest wel vermakelijk film. Met de introductie van het allereerste huisdier ooit misschien wel.
Verder heb ik genoten van de natuurshots zowel overdag als 's nachts. Dat is mooi gedaan.
Ik heb de film niet gezien in 3D maar in gewone uitvoering en vraag me af of ik daar nu veel aan heb gemist, denk het eigenlijk niet.

avatar van Alathir
Mooie film in een uiterst interessante setting. De landschappen zijn om van bij weg te dromen. Het camerawerk is knap. Ik uit een beetje kritiek op één scène die dubbel in de film zit, opvulsel. Zag het ook in de laatste aflevering van The Haunting of Hill House. Hopelijk is dit gewoon toeval en geen nieuwe trend.

Verder kan je inderdaad je bedenkingen hebben en kritiek uiten over voornamelijk de kleding van de jagers. Mijn inziens valt het nu ook weer niet zo hard op dat je je er aan gaat storen. De verhouding tussen mens en dier wordt hier geweldig opgebouwd en hoewel het verhaal niet spectaculair is, is het een simpele maar mooie film geworden. Prima kijkvoer voor mensen die van geschiedenis houden in het algemeen of die graag naar heroïsche survival kijken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Visueel is de film nog best geslaagd door de mooie landschappen en de redelijk overtuigende CGI, maar inhoudelijk is het allemaal te simpel en niet al te pakkend. Gelukkig snappen de makers dan weer wel dat je dit in anderhalf uur moet gieten en niet in 140 minuten zoals de meeste blockbusters vandaag de dag willen zijn. Daarvoor was het gewoon niet interessant genoeg en is de cast niet al te getalenteerd. Toch blijft het jammer dat er nauwelijks (of geen?) echt goede films over deze belangrijke periode in de wereldgeschiedenis zijn. Dat zou toch moeten kunnen zou je denken.

avatar van Hillfiger
Prachtige film, mooie betekenis, mooi einde, mooie cgi, mooie beelden, goede kwaliteit, maar het is alles behalve realistisch. De winterjassen zagen er te modern uit, de wolf reageerde als een getrainde hond op de hoofdrolspeler, en nog veel meer dingen die nooit mogelijk zouden zijn geweest in de prehistorie. Maar Door je fantasie de vrije loop in te gaan en gewoon niet te Letten op hoe onrealistisch het is, kun je er echt lekker van genieten, en is het een prima film. Een mooie 3 sterren is deze film waard.

avatar van Brabants
Alpha is een ontzettend boeiend episch verhaal over overleven in de wildernis en het sluiten van vriendschap met een dier. Visueel fascinerend en ronduit verbluffend in elkaar gezet. Heb ontzettend genoten van deze mooie en indrukwekkende film.

Mooie beelden, degelijke CGI, matig verhaal..... Maar toch.. Film kijkt lekker weg, al slechter gezien de laatste tijd.... 3*

avatar van Filmkriebel
De weg naar huis

Vond het wel een goede film, één van de betere prehistorie films van de voorbije jaren. Visueel heel mooi gemaakt: eindelijk weer eens een film waar CGI wel op een positieve manier is gebruikt. Naast een survivalfilm is dit ook een mooi verhaal over vriendschap tussen mens en dier, wat de film een beetje een Disney gehalte geeft maar zonder echt tegen te vallen. Alpha is de ster van de film. Zo moet de domesticatie van de eerste huisdieren er misschien uit hebben gezien. Vond de manier waarop alles is weergegeven zeker niet tegenvallen; het levert enkele pareltjes van scènes op. Je kunt je wel bedenkingen maken over hoe Keda overleeft maar ik neem het er ditmaal met plezier bij. Soms hard die strijd om eten te vinden, soms ontroerend hoe mens en wolf instinctief aanvoelen dat hun overlevingskansen hoger liggen met elkaar. Dit was voor mij een redelijk opmerkelijke film.

BDR
Wat een slechte film: totaal ongeloofwaardig verhaal (nog ongeloofwaardiger dan 'The revenant'), povere computertoepassing (oerdieren lijken zo uit een PC-game van de jaren '90 weggelopen - zo onrealistisch), historisch vol fouten (kledij, haardracht, culturele gewoontes, soort boodschappen dat ze via hun taal overbrengen), goedkoop-sentimentele uitbeelding van de relatie wolf/mens enz.
Wie over diezelfde periode een kanjer van een film wil zien, die nog altijd boeit, kijkt best naar 'La guerre du feu'.

Aardige film over een jongen die voor het eerst mee gaat jagen op groot wild. De film speelt zich af tijdens de laatste ijstijd. De vaak wat kunstmatig overkomende natuur/omgeving geeft de film een eigen look en genoeg mooie plaatjes. Het eerste gedeelte is wat saai, maar als de film zich op de jongen en zijn terugreis naar huis focust, wordt het wel beter.

avatar van Left4Dead
Mooi op plaat gezet, het verhaal des te minder.

Prima avonturen film!

avatar van Noodless
Zo...eindelijk gezien....maar inderdaad mijn verwachtingen lagen beduidend hoger. MovieMind, John Milton
Niet dat de film slecht is, maar gezien het thema had ik toch wel iets meer avontuur verwacht. Qua actiebeelden blijft het allemaal wat povertjes. De CGI beelden zijn wisselend van niveau : de openingsscène zag er niet goed uit, maar naderhand werd het gelukkig wel beter. De wolf is best oké en de landschappen ogen meestal heel mooi. De actiescènes, de looks van de mensen, de kleding.....tja, dat kon toch heel wat beter. Het verhaal zelf stelt buiten de mooie vriendschap tussen wolf en mens niet zo veel voor. Zeker niet verveeld, maar gezien mijn voorliefde voor dit soort films toch maar een zesje.