The Book of Eli (2010)

Drama / Actie

geregisseerd door Albert Hughes en Allen Hughes
met Denzel Washington, Gary Oldman en Mila Kunis

In de nabije toekomst is Amerika een kaal en gevaarlijk niemandsland geworden. Gewapend met zijn jachtgeweer, zwaard en instinct heeft Eli deze wereld jarenlang afgezworven, zichzelf verdedigend tegen uiterst gewelddadige bendes op zoek naar overlevingsmiddelen. In Californië geeft de zelfverklaarde dictator Carnegie zijn bende opdracht Eli te overmeesteren. Tijdens dit kat en muis spel ontmoet Eli Carnegie's stiefdochter Solara, die hem vertelt over haar stiefvaders wrede en vernietigende plannen om het gebied te veroveren. Samen vervolgen ze Eli's weg naar San Francisco, waar het einddoel ligt van zijn lange reis: het afleveren van belangrijke informatie die de redding van de gehele mensheid kan betekenen.

ik ga m NIET kijken ,zie in preview van die ongeloofwaardige vechtscenes en auto`s die over de kop vliegen nadat ze beschoten worden ,NEEEEEE,helaas want ziet er wel Cool uit,maar zal wel onwijs tegenvallen,zeker met die"the Eighties"muts,(heb ik nog nooit in een goede film zien spelen,of geloofwaardig over zien komen-misschien moet ze is een Pornofilm proberen!) nee JAMMER want t concept is Cool,maar lijkt me een gewone actie film met stomme overdreven vechtscenes/ontploffingen en slecht/overdreven acteerwerk................en JA ik heb een mening zonder deze film gezien te hebben ,maar preview zegt me genoeg

avatar van Sergio Leone
Best leuk.

Minder actiefilm dan verwacht, maar ook minder roadfilm dan ik had verwacht. Het is iets te veel vleesch noch visch. De actie is ondanks een drietal luidruchtige scènes vrij spaarzaam, en ook het religieuze is maar een kapstokje van iets en niks. Mad Max in de mix met The Road, zoiets is het.

Denzel Washington - van wie ik niet zo'n fan ben - is oké, terwijl Mila Kunis als sidekick dient als eye candy. Acteren wil niet lukken en plotgewijs heeft haar personage evenmin betekenis. Gary Oldman zet wel een geslaagde slechterik neer.

De Hughes-broers zetten een vuile apocalyptische wereld neer. De filter is goed gekozen en de film beheerst geschoten. De scène waarin het huis van de oudjes vernield wordt is mooi gedaan, zo'n langgerekte shots - al dan niet met behulp van technologie - is altijd leuk om te zien.

avatar van Fillumon
Ik kan het niet beter omschrijven dan Sergio en laat het dan ook hierbij.....

Hoe kan je je vijanden liefhebben als je ze telkens allemaal doodt?

Deze week nog eens bekeken en moet toegeven dat ik hem na de eerste keer met drie en een halve ster echt te hoog heb gewaardeerd. The Hughes brothers hebben een nogal aparte regiestijl en dat is dan meteen ook de voornaamste troefkaart van deze film. Verhaalinhoudelijk stelt het echter weinig voor, er worden wat in potentie interessante thema's aangesneden zoals religie, maar de uitwerking van een en ander is zo halfslachtig dat het nauwelijks de aandacht kan vasthouden. Washington en Oldman waren ook wel eens beter op dreef dan hier, beide spelen iets te veel op routine. Vooral Denzel loopt hier vrij nutteloos als een coole pretty boy bijna twee uur lang ongeïnspireerd door de woestijn te flaneren. Uitsluitend dus aan te bevelen voor degene die een leuke vorm belangrijker vinden dan enige goede inhoud, maar wie een sterke road movie wil zien kan beter nog eens inschakelen als een Mad Max film voorbijkomt.

avatar van MovieMind
MovieMind schreef:
Het is geen aanrader, het is een aardig filmpje die inderdaad lekker wegkijkt.
Aardig maar dat was het dan ook.
Nou hier zat me toen een scheet dwars volgens mij.

Weet nog dat ik me toen ergerde vanwege (met name) het plot dat een loopje met de kijker nam, althans dat gevoel had ik toen een beetje. Maar heb de film nu inmiddels drie keer gezien zelfs in mijn collectie opgenomen om in de toekomst wellicht nog eens te kijken, en dan is een uitspraak als 'aardig maar meer niet' en 'geen aanrader' natuurlijk niet juist. Een correctie lijkt me dan wel gepast, dus..

bij nader inzien is dit een visueel goed verzorgde en vermakelijke post-apocalyptische film met een goed spelende cast. Deze film is op zijn minst (zeker voor liefhebbers van het post-apocalyptische genre) de moeite waard om eens te kijken.

avatar van Shadowed
Redelijk indrukwekkend.

Een film die ik eerste vertikte om te kijken aangezien ik de opening zo haatte. Ik heb zelf een kat. Later besloot ik hem toch maar verder te kijken en dat was dus ook goed om te doen, want ik heb best wel genoten.

Vooral het idee van het gat in de ozonlaag is een onderdeel waar we allemaal over na moeten denken, en dat laat deze film dan ook deels geslaagd zien. Sowieso zijn de decors en sets helemaal top. Soms liet de CGI het een beetje achter maar dat merk je niet echt.

Bij vlagen ook erg indrukwekkend cameragebruik, scene met het machinegeweer in de vrachtwagen was genieten. Daarnaast neemt het verhaal geen gekke en over the top wending waar veel films de fout in gaan. Drive Angry 3D is daar een voorbeeld van.

Best een geslaagde film, krijgt een dikke 4 sterren.

avatar van Gang_Star
Sfeervolle actiefilm met een fijne setting en een apart verhaal. Niet bepaald origineel uiteraard, maar de manier waarop dit verhaal met zijn kleurenfilter een boeiende kijk biedt op het verlaten landschap is zondermeer interessant. De film heeft een aantal vermakelijke actiescenes die ook nog eens behoorlijk bruut zijn, zoals bijvoorbeeld de scene waarin Eli wordt aangevallen door een bende na aangesproken te zijn door een dame met een winkelwagentje . Film duurde wat mij betreft net iets te lang, maar als geheel is The Book of Eli best een vermakelijk filmpje geworden, maar net dat beetje extra vond ik het niet.

avatar van joeygamer2
Zeer goede film! Verhaal was erg goed en de actie was ook erg goed goed geacteerd ook. 2X gezien tot nu toe en verveelde me de 2de totaal niet! Top film dit!