The Book of Eli (2010)

3,28

Drama / Actie

geregisseerd door Albert Hughes en Allen Hughes
met Denzel Washington, Gary Oldman en Mila Kunis

In de nabije toekomst is Amerika een kaal en gevaarlijk niemandsland geworden. Gewapend met zijn jachtgeweer, zwaard en instinct heeft Eli deze wereld jarenlang afgezworven, zichzelf verdedigend tegen uiterst gewelddadige bendes op zoek naar overlevingsmiddelen. In Californië geeft de zelfverklaarde dictator Carnegie zijn bende opdracht Eli te overmeesteren. Tijdens dit kat en muis spel ontmoet Eli Carnegie's stiefdochter Solara, die hem vertelt over haar stiefvaders wrede en vernietigende plannen om het gebied te veroveren. Samen vervolgen ze Eli's weg naar San Francisco, waar het einddoel ligt van zijn lange reis: het afleveren van belangrijke informatie die de redding van de gehele mensheid kan betekenen.

843 BERICHTEN 95 MENINGEN
avatar van coendpl
Leuk filmpje met een naar mijn mening zwak plot... hij kijkt wel lekker weg dus laat de negatieve reacties je er niet van weerhouden om deze film te kijken! 3*

avatar van El Merano
goede sfeer, ook leuk tot uiting gebracht met de verlichting.
goede acteurs washington, kunis en oldman zijn van het betere werk, sterk!
verhaal vond ik al bij al origineel en goed uitgewerkt.
actiescenes zijn ook bien.
alleen jammer dat er enkele zaken wel wat meer geloofwaardig mochten overkomen.

leuk filmpje

avatar van Tommy De Vito
Aardige weg kijk film maar die helaas best voorspelbaar is. De acteurs doen het prima en de actie is vermakelijk. 3*

avatar van tattoobob
Een heerlijke wegkijkert,
Lekkere actie scenes en mooi geschoten beelden.....ja zeker een aanrader!!

Driello
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Redelijke film waarin in feite het christelijke geloof een centrale rol als redding der mensheid speelt, zonder dat dit op de typische, storende wijze is vorm gegeven.
'Redelijk' omdat er wel erg veel beter had gekund. Zoals een shoot-out waarin de held ongedekt in het midden van een straat niet een keer wordt geraakt maar wel een flink aantal, verdekt opgestelde bandieten neerknalt. Jammer, want het past niet in het rauwe, realistische karakter van filmen. Ook jammer dat Oldman weer een naar over-fanatisme neigende bad guy speelt, wat hem uiteindelijk gewoon minder dreigend maakt. En dat een jonge dame, die zich eerst zo gemakkelijk in de uren laat leggen, zich later ontpopt tot een killer. Maar goed, The book of Eli biedt dan wel weer een vermakelijke en boeiende film die gemakkelijk wegkijkt en nooit inzakt. En dat ondanks een zeer stereo-type, simpel verhaaltje een soort van typische western story, met een eenzame reiziger die aankomt in een stadje dat door een hoofdbandiet wordt beheerst.

avatar van nadrin
Van bij het begin zit je midden in de alternatieve wereld, samen met de versterkende muziek ben je ondergedompeld in een andere tijd en ga je mee me het verhaal. Later slaagt de film er nog vaak in om je terug naar die wereld te transformeren. Maar om het verhaal te vertellen verkoos men om meer Western vergelijkingen en samen met de soms onzinnige moorden verwaterd het verhaal tot.een zoveelste Mad Max. Maar alleen al voor de soms ijzersterke sfeer een aanrader

avatar van N23
justinjoe12 schreef:
Kan iemand mij zeggen of er iemand word verkracht want daar kan ik niet tegen.

Nee je ziet niet dat er iemand verkracht wordt. Er word wel een vrouw berooft en dan kan je ook interpreteren dat er meer gebeurt.

justinjoe12 schreef:
Kan iemand mij zeggen of er iemand word verkracht want daar kan ik niet tegen.

Als je er niet tegen kunt, moet je deze film niet zien.

Verder vond ik het eigenlijk een saaie film. Het sfeertje is leuk neergezet. Achtergrondinformatie "hoe en wat, waardoor" is mij wat te vaag. En waarom moesten alle boeken verbrand worden? Het einde was leuk verrassend, maar toch ook weer simpel.
Uiteindelijk citaat "Maar ik heb de goede strijd gestreden, de wedloop volbracht, het geloof behouden", (@ 2 Timoteus 4:7) vond ik een mooie invoeging, maar al met al voelde ik een niet al te betrokkenheid bij de hoofdpersonage en deze film...

avatar van Valii
dekschrobber schreef:

Om antwoord te geven op je vraag: De boeken hoeften niet per se verbrand te worden. Echter is Carnegie slechts op zoek naar dat ene boek; de andere boeken hebben voor hem geen waarde en kunnen daarom verbrand worden.

Valii schreef:

Betreft dat niet dat alle boeken in "die periode" verbrand moesten worden- en dat daardoor deze Bijbel slechts nog de enige die over was? En daarom ook deze expliciet belangrijk was voor Carnegie én om naar het Westen te worden gebracht, zodat men die weer in de omloop kom brengen Zo interpreteerde ik het in ieder geval.

pfff ik vond dit toch echt wel 1 van de mindere films van denzel, oke het verhaal was wel goed maar de film begon mij rap te vervelen eerlijk gezegd,

avatar van N23
N23
Valii schreef:

Nee, in de film word aangegeven dat de Bijbel (of beter gezegd het christelijke geloof) de oorzaak/schuld kreeg van 'de oorlog' en ze daarom alle Bijbels verbranden. Over andere religies word niks gezegd (Naar mijn weten) Persoonlijk vond ik dat een te makkelijk gevonden excuus. Maar het diende wel de film.

avatar van Hannibal
Vermakelijke film met een stoere Denzel Washington als Eli met een missie. De actiescènes zijn erg overdreven maar ik heb me er intussen bij neergelegd dat dit zo hoort in Amerikaanse actiefilms. De sfeer doet een beetje aan MadMax denken.

Nieksnut
T-man schreef:
Ik weet niet goed wat ik van deze film moet vinden. Ik vond het een hele tijd goed maar toen op het einde bleek dat Eli blind was zakte het bij mij van goed naar aardig.
Ik vind dit nl ongeloofwaardig als je de hele film ziet. Er zijn, in mijn ogen, veel te veel voorbeelden b.v. in een vreemde stad precies weten waar hij moet zijn en overal direct naar toe lopen die het einde ongeloofwaardig maken. Nee, geef me daar maar het einde van The Sixth Sense, ook onverwacht maar wel geloofwaardig.
Er 'blijkt' helemaal niet dat ie blind is toch? Alleen dat ie braille kan lezen...Ik dacht het eerst ook even, maar keek toen scènes terug die het wel heel ongeloofwaardig zouden maken, zoals ie bv die blinde moeder van Kunis bekijkt wanneer ze hem eten komt brengen.

avatar van Black Math
Ik kijk bijna nooit films op televisie, ik heb toch meestal het gevoel dat het alleen maar troep is wat uitgezonden wordt. Maar als je dan bij je ouders op bezoek bent, dan ben je toch tot de televisie veroordeeld als je een film wilt kijken. Deze leek de minst slechte keuze.

Ik was toch wel verrast, want dit bleek een stuk minder slecht te zijn dan verwacht. In tegendeel. De fotografie oogt al erg bijzonder, een beetje richting sepia, maar niet monochromatisch, en de setting is post-apocalyptisch, want ik vaak wel interessant vind. Ik kreeg zelfs een beetje Oshii-associaties. Misschien een beetje vergezocht, maar als ik aan post-apocalyptische settingen denkt, denk ik snel aan Tenshi no Tamago, zeker als het christendom ook een rol speelt, en bij de beelden, vooral wat belichting betreft, moest ik aan Assault Girls en in Avalon denken.

De sfeer is zeker aangenaam, net als de soundtrack. Maar ook het verhaal vond ik best interessant. Is het nu pro- of contra het christendom? De antagonist heeft wel een erg cynische kijk wat de waarde van de Bijbel is, en in zekere zin lijkt de film hem gelijk te geven, want de film lijkt te suggereren dat de Bijbel inderdaad een sterk machtsmiddel kan zijn. Wat dat betreft vond ik het best intrigerend. Het einde is een beetje jammer, maar uiteindelijk weet het grootste gedeelte van de film wel te boeien.

Zeker 4* waard en ik sluit zeker een herziening op mijn eigen grotere scherm niet uit.

avatar van riefenstahl
Film begint boeiend maar weet dat niet vast te houden en zakt steeds verder af om te eindigen met een kater.
De desolate landschappen zijn aardig, voor de rest weinig ( matig uitgevoerde) actie.
Wel een onverwacht komische scene als McDowell Het Belangrijkste Boek plaatst in de rij met Belangrijke Boeken:
De bijbel is een stuk groter en imposanter dan de koran !
Sure...

Mooie bijna zwartwit film. Niet te depressief zijn als je kijkt, de wereld begint er bijna op te lijken als "we" zo door gaan. Denzel is en blijft prima acteur. Het fleugje; als we maar geloven komen we er wel is voor sommige een houvast voor andere een onbegrijpelijk naieve veronderstelling als je ons soort momenteel (2014) bezig ziet. Maar hoop doet leven.

avatar van flaphead
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Beetje dubbel gevoel. Een postapocalyptische film met een kleursetting die neigt naar zwart/wit. Visueel ziet het er prachtig uit, misschien wel té: ik had constant het gevoel dat alles CGI was. Bij de eerste actiescenes blijken we weer te maken hebben met een typische Hollywood-karakter dat in zijn eentje tig gewapende mannen om kan leggen zonder zelf een schrammetje op te lopen: daar ben ik niet zo voor te porren. Er komen gaandeweg meer clichés om de hoek (het gedrag van het meisje, de villian, het overlopen) en ongeloofwaardigheden (30 jaar lopen, het meisje wat 2 stevige mannen vermoord) die de film wat mij betreft geen goed doen.
Het eindtwist was wel weer interessant, hoewel natuurlijk al duidelijk was dat er iets met het gegeven boek was. Ook als overtuigend niet-gelovige zou ik me met de leidraad van het karakter en de film mee kunnen nemen en dat maakt het einde (minus Kunis' terugtocht) wel boeiend. Je moet uiteraard wel de gigantische plothole dat je toch echt niet mocht doden van de Bijbel maar even slikken.

In een woord, verschrikkelijk.

avatar van MovieHolic
Tja, visueel zeer sterk, verhaalopbouw achterstevoren... hij begint goed maar zakt steeds verder weg all in all vind ik het verhaal niet geweldig, toch keek hij redelijk weg.

Oef, wat een donkere, macabere voorstelling van een wereld na een kernoorlog. Muziek en beeld lieten regelmatig de sombere vibe van het scherm spatten, een zintuigelijke tractatie.
Ik ben atheeist, dus heb niets met het de religieuze context van de film, alleen vond het hier eigenlijk totaal niet storend.
Het is niet zweverig maar rauw, niet bovennatuurlijk maar realistisch.
Vond de acteer prestatie van Washington weer top, de rest van de acteurs niet super maar ook zeker niet slecht, gewoon goed.

Het verhaal, de uitwerking, de spanning, de surrealiteit. Toppertje!

avatar van leatherhead
Stuk meer van verwacht.

Begon allemaal zeer sfeervol, maar draaide uiteindelijk toch uit op een teleurstelling. Visueel is het voornamelijk het eerste halfuur dat indruk maakt. Enkele prachtige beelden, en een mooie, desolate sfeer. Meermaals flashbacks naar mijn Fallout gamesessies vroeger.

Helaas lijkt het hele post-apocalyptische wereldje niet veel meer dan een aanleiding voor het hele bijbelse gezanik, wat zo'n beetje de rest van de speelduur beslaat. Zodra onze goede oude Washington aankomt in het dorp, onder het juk van Oldman, gaat er zo langzamerhand steeds meer van de sfeer verloren. Had graag meer geproefd, maar in plaats daarvan kiezen de (broertjes?) Hughes ervoor de aandacht volledig te vestigen op dat gedateerde sprookjesboek. Wordt vanaf dan een stuk minder boeiend allemaal, de over het algemeen sterke cinematografie ten spijt.

Washington zelf speelt z'n rol weer eens. Doet hij zeker niet onverdienstelijk, maar niets nieuws onder de zon dus. Voor irritante vrouwtjes als Kunis heb ik echter geen goed woord over, zeker niet aangezien haar rol nul komma nul toevoegde aan de film als geheel. Ook van iemand als Oldman mag je meer verwachten.

Je merkt dan ook duidelijk dat de film regelmatig een tamelijk Hollywoodiaans karakter krijgt (dat einde ), en vaak vervalt in allerlei conventies. Verdomde jammer, want alleen al in de setting had zoveel meer gezeten. Zelfde geld eigenlijk in mindere mate voor een film als I Am Legend. Begint allemaal zeer aardig, maar wordt op het gegeven moment de das omgedaan door allerlei totaal oninteressante nonsens. 2,5*.

avatar van just0408
Ik vind dit toch wel echt een heel goede film. De tune lijkt trouwens een beetje op de tune van Prometheus.

avatar van dvdcrusher
Visueel en technisch gezien een uitmuntende film met helaas een te zwak plot. Het verhaal is onsamenhangend en soms vraag je je af wat is hier nu weer de zin van. Soms is het verhaal gewoonweg ongeloofwaardig. Nooit iemand gekend die een boek volledig van buiten kent. En wat de zin van het slot is, is mij onduidelijk. Een meisje dat zich eerder nauwelijks kon verdedigen moet de boodschap van Denzel verderzetten, kom nou. Technisch is alles prima in orde, het donkere desolate landschap wordt goed en prominent in beeld gebracht. Er wordt goed geacteerd door Denzel en de slechterikken oa Oldman. Mila Kunis schijnt de natte droom van veel mannen te zijn, maar ik vind haar niet echt sexy, al acteert ze niet echt slecht. Ik zie The Book Of Eli een beetje als het opwarmertje voor The Equalizer waar alles wel in de juiste plooi valt. Toch nog 4 sterren, maar dat mag je van een Denzel toch altijd verwachten. Dit is niet direct zijn sterkste film, al ligt dit dus niet aan hem maar aan het scenario.

avatar van Kondoro0614
The Book of Eli

Ik denk dat The Book of Eli een perfect voorbeeld is hoe je ook een Drama / Actie film in elkaar kan zetten zonder dat je, je enigszins begint te vervelen. Ik moet toegeven dat ik Denzel heerlijk vond acteren en daadwerkelijk ook wat mooie actie moves neerzette. Daar moet ik het eigenlijk nog wel over hebben want, ik vond de actie scènes toch wel erg sterk er uit springen en ik heb me er echt niet door verveeld. Ook bij dat huis, of met zijn zwaarden. Denzel maakte je wel af. Mila Kunis deed het ook wel leuk. Het verhaal was goed maar had een simpel algemeen, het concept daar in tegen vond ik ook erg leuk bedacht maar er was simpel verhaaltje omheen gebracht. Goed om eens mee te nemen! Deze stond al een tijd op mijn kijk lijst.

avatar van Dello
Prima film. Kijkt lekker weg. Vond het boek toch wel een leuke vondst. Had eigenlijk pas laat door dat het boek belangrijk was. Dacht eerst dat hij een fotoboek van zijn kinderen zat te kijken of zo. Mooie beelden. Wel irritante meid die de hoofdpersoon volgde en absoluut ongeloofwaardig dat ze zelf een soort van killer wordt op het eind. Maar ja, toen was de film al afgelopen.

avatar van ILDIB
Prachtig sfeertje ala madmax meets pitch black.
Inhoud is een tikje erg scheppend maar niet al te storend. Eli is wel erg sterk ook al is ie de verlosser. Soms wat saai met momenten. .

Mystieke film, geweldig van opzet een klassieker vind ik persoonlijk temeer met mooie bijna apocalyptisch geluid danwel muziek (Atticus Ross - Panoramic ).

avatar van jpbosch
Religieuze, doch mindere versie van The Road. De visuele stijl vond ik wel sfeervol, het verhaal is echter mager, ongeloofwaardig en met vlagen saai. Wel leuk voor een avondje.

ik ga m NIET kijken ,zie in preview van die ongeloofwaardige vechtscenes en auto`s die over de kop vliegen nadat ze beschoten worden ,NEEEEEE,helaas want ziet er wel Cool uit,maar zal wel onwijs tegenvallen,zeker met die"the Eighties"muts,(heb ik nog nooit in een goede film zien spelen,of geloofwaardig over zien komen-misschien moet ze is een Pornofilm proberen!) nee JAMMER want t concept is Cool,maar lijkt me een gewone actie film met stomme overdreven vechtscenes/ontploffingen en slecht/overdreven acteerwerk................en JA ik heb een mening zonder deze film gezien te hebben ,maar preview zegt me genoeg

avatar van Sergio Leone
Best leuk.

Minder actiefilm dan verwacht, maar ook minder roadfilm dan ik had verwacht. Het is iets te veel vleesch noch visch. De actie is ondanks een drietal luidruchtige scènes vrij spaarzaam, en ook het religieuze is maar een kapstokje van iets en niks. Mad Max in de mix met The Road, zoiets is het.

Denzel Washington - van wie ik niet zo'n fan ben - is oké, terwijl Mila Kunis als sidekick dient als eye candy. Acteren wil niet lukken en plotgewijs heeft haar personage evenmin betekenis. Gary Oldman zet wel een geslaagde slechterik neer.

De Hughes-broers zetten een vuile apocalyptische wereld neer. De filter is goed gekozen en de film beheerst geschoten. De scène waarin het huis van de oudjes vernield wordt is mooi gedaan, zo'n langgerekte shots - al dan niet met behulp van technologie - is altijd leuk om te zien.

avatar van Fillumon

Ik kan het niet beter omschrijven dan Sergio en laat het dan ook hierbij.....