Ocean's Eleven (2001)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Steven Soderbergh
met George Clooney, Matt Damon en Brad Pitt

De crimineel Danny Ocean komt na een gevangenisstraf van vier jaar eindelijk vrij. Hij besluit zijn herwonnen vrijheid meteen goed te gebruiken door drie casino's in Las Vegas te beroven. Om deze bijna onmogelijke klus te klaren, verzamelt hij een grote crew professionals om zich heen. Al snel blijkt dat er voor Danny meer op het spel staat dan alleen maar geld: zijn ex-vrouw Tess is namelijk de nieuwe vriendin van Terry Benedict, de eigenaar van de casino's die hij wil beroven.

avatar van Black Math
Meerdere keren gezien en toch dit blijft fris aanvoelen, al moet ik zeggen dat de vorige kijkbeurt minstens acht jaar geleden was. De grote lijnen wist ik nog wel, maar lang niet meer alle details en juist in die details zit de gein.

Over het algemeen heb ik niet heel veel met misdaad omdat het vaak gepaard gaat met een fall gedeelte. En dan is erg aangenaam om een film als deze te zien, waarbij het erom gaat slimmer dan het systeem te zijn. Een flinke cast waarbij ieder personage een cruciaal radertje is om te slagen en iedereen komt ook ruim aan bod. Tel daarbij de nodige chemie tussen de acteurs, met name Clooney en Pitt, en dat maakt de film wat personages betreft erg sterk.

Verhaal is vermakelijk, niet helemaal geloofwaardig. Dat de lasers zichtbaar zijn kan ik nog wel door de vingers zien, maar de pinch geloof ik niet in. Als dat echt zo krachtig zou werken en als het echt zo makkelijk zou zijn om eraan te komen, zouden er heel wat meer kraken op die manier gepleegd worden, zeker in deze tijd waarbij alle beveiliging electronisch is.

Visueel niet meer dan degelijk. Ook de soundtrack is niet heel opzienbarend, maar wel aangenaam. Aangezien er een connectie tussen Las Vegas en Elvis Presley is, is zijn nummer "A little less conversation" best toepasselijk. Verder viel "Clair de Lune" van Debussy op, maar dat mij opviel komt wellicht vooral door mijn klassieke muziek afwijking. Prachtig stuk.

Al met al geen briljante film, maar wel één met een fijne sfeer en met leuke ideeën en die daardoor fijn wegkijkt. 3,5*.

avatar van AJK
AJK
Gisteren helemaal afgekeken.
Film kijkt inderdaad vlot weg.
Julia Roberts wordt ook in deze film weer afgeschildert als een mooie dame.
Ik wordt er niet warm of koud van.
Verder vondt ik de film wat opvlakkerig
en sommige zaken onrealistisch,maar
goed film is fictie dus dat neem ik maar voor
lief.film is 17 jaar oud en dat zie je niet.
Nu in deze tijd kan ik niet hoger geven dan een
2.5.Te danken aan de sterren cast.

avatar van Mark de Jong
Redelijk. Maar echt geen topper.

avatar van Shadowed
Redelijk.

Niet een al te hoogstaande misdaadskomedie dit voor mij, die Sodenbergh heeft absoluut wel stijl, maar weet me niet echt te overtuigen met zijn Eleven. De cast is natuurlijk van hoog niveau en daarom kent de film prima acteerwerk.

Het is allemaal wel vlot gebracht, met enkele lekker luchtige scenes, maar het boeide me gewoon niet. Verhaal lag me onder andere niet, ik vond het nergens echt te spannend en die Roberts hoort hier dus echt niet in.

Clooney is wel leuk, evenals Pitt en de rest. De film is redelijk, heeft enkele lekker mooie visuele stijlen maar kent eigenlijk een nogal saai verhaal dat niet helemaal mijn ding bleek te zijn. Jammer, maar Soderbergh is wel een vakman.

avatar van DjFrankie
Vandaag in het vliegtuig gezien. Prima film, is me destijds ontschoten aan tijd om deze te zien.

avatar van tommykonijn
Ocean's Eleven behoort wel tot het rijtje films dat al sinds mijn vroege dagen als filmliefhebber op mijn 'nog zien' lijstje stond. Nadat ik vorig jaar tijdens mijn verblijf in Londen door de vele reclame in de metro telkens herinnerd werd aan Ocean's 8, besloot ik nu toch maar eens de eerste film in deze franchise te bekijken.

En het blijkt inderdaad best een leuke film, maar daar blijft het eigenlijk ook wel bij. Las Vegas is de ultieme locatie voor dit verhaal en op de imposante sterrencast heb ik niks aan te merken, maar écht overtuigen wil het op de een of andere manier niet. Ondanks dat je ziet dat er flinke voorbereidingen voor de berovingen getroffen worden, bekroop me uiteindelijk nog het gevoel dat het allemaal iets te gemakkelijk ging. Ik heb weinig spanning ervaren, evenals weinig komedie, maar echt vervelend wil de film nou ook weer niet worden. Doordat het allemaal nog luchtig gebracht wordt, blijft het wel gemakkelijk wegkijken.

Ik denk uiteindelijk dat het ook vooral een smaakkwestie is. Ik had hetzelfde eerder dit jaar met Now You See Me. Blijkt dat dergelijke heist films er toch niet gauw in slagen mijn aandacht continu vast te blijven houden, terwijl ik er ook niet meteen een hekel aan heb. Ocean's Eleven is daar geen uitzondering op. Prima vermaak, maar het zal me niet lang bijblijven.

Goeie film waarin een man die net uit de gevangenis komt het plan heeft om drie casino's te beroven. Een goed opgebouwde en ook stijlvolle heist-film met een prima bijpassende soundtrack die mede dankzij de montage zorgt voor een fijne flow van de film. Las Vegas vormt uiteraard de perfecte locatie. Vermakelijk, maar ietwat aan de brave kant. De cast stelt niet teleur.

avatar van notsub
Ondanks dat hier geweldige acteurs de kar rekken, vond ik het een flauwe bedoeling. De kraak is van James Bond-achtige proporties, maar wordt met luchtige muziek gebracht alsof we in een slapstick zitten. De gehele sfeer vond ik veel te luchtig. Komedie ? Ja, maar niet mijn soort.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik had altijd al eens de behoefte om de Ocean's trilogie nog eens opnieuw te bekijken en met het toevoegen van Ocean's Eleven kort terug op Netflix werd dit wel makkelijk. Een sterrencast, een intelligente heist en Las Vegas. Het klinkt geweldig en het is ook gewoon erg leuk geworden. Niet fantastisch, zo goed is de film ook weer niet, maar dit was wel weer een avondje fijn vermaak. Wat de film sowieso goed doet is de bizarre Las Vegas sfeer in beeld brengen. Ben er zelf geweest, die gekte rondom de massale casino's is net zo weird als cool. Het is geen mooie stad, maar wel een gave stad. En als je dan het voor elkaar krijgt om Clooney, Damon en Pitt in de hoofdrollen te krijgen, dan weet je dat het op acteergebied helemaal goed zit. Idem met de vele andere rollen.

Zelf vind ik vooral het begin van de film erg leuk en uiteraard het laatste deel als ze alles uit gaan voeren. Ik hou van die verhalen over kraken die zo goed voorbereid zijn, dat je met bewondering zit te kijken. Wel zitten er momenten in dat je je afvraagt hoe realistisch het is. Denk aan het laten zakken door de laserstralen, maar als die weer aan gaan en er hangt nog een touw te bungelen...? Of het ''in elkaar slaan'' van Clooney, waar niemand raar kijkt dat hij nog geen blauwe plek heeft na lange tijd zogenaamd geslagen te zijn. Maar storend is het allemaal niet. Dit soort films kijk je denk ik niet voor het realisme.

Ocean's Eleven is gewoon een lekkere misdaadfilm geworden die prima in elkaar steekt, knap gefilmd is en met een cast die er zin in had. Niks mis mee. Nu de andere twee delen binnenkort ook maar eens opnieuw bekijken.

3,5* (was 4*)

avatar van wimaroca
Gisteren voor de tweede keer gekeken,maar ik had nog geen score gedaan,maar het is nog steeds een uitstekende film,met een stelletje goede acteurs,

Het verhaal moet je niet te serieus nemen,maar is wel mooi uitgevoerd!

Van Andy Garcia had ik wel een grotere carrière verwacht

Heerlijk tempo, fijne karakters en verveelt geen moment.