Ocean's Eleven (2001)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Steven Soderbergh
met George Clooney, Matt Damon en Brad Pitt

De crimineel Danny Ocean komt na een gevangenisstraf van 4 jaar eindelijk vrij. Hij besluit zijn herwonnen vrijheid meteen goed te gebruiken door drie casino's in Las Vegas te beroven. Om deze bijna onmogelijke klus te klaren, verzamelt hij een grote crew professionals om zich heen. Al snel blijkt dat er voor Danny meer op het spel staat dan alleen maar geld: zijn ex-vrouw Tess is namelijk de nieuwe vriendin van Terry Benedict, de eigenaar van de casino's die hij wil beroven.

avatar van Black Math
Meerdere keren gezien en toch dit blijft fris aanvoelen, al moet ik zeggen dat de vorige kijkbeurt minstens acht jaar geleden was. De grote lijnen wist ik nog wel, maar lang niet meer alle details en juist in die details zit de gein.

Over het algemeen heb ik niet heel veel met misdaad omdat het vaak gepaard gaat met een fall gedeelte. En dan is erg aangenaam om een film als deze te zien, waarbij het erom gaat slimmer dan het systeem te zijn. Een flinke cast waarbij ieder personage een cruciaal radertje is om te slagen en iedereen komt ook ruim aan bod. Tel daarbij de nodige chemie tussen de acteurs, met name Clooney en Pitt, en dat maakt de film wat personages betreft erg sterk.

Verhaal is vermakelijk, niet helemaal geloofwaardig. Dat de lasers zichtbaar zijn kan ik nog wel door de vingers zien, maar de pinch geloof ik niet in. Als dat echt zo krachtig zou werken en als het echt zo makkelijk zou zijn om eraan te komen, zouden er heel wat meer kraken op die manier gepleegd worden, zeker in deze tijd waarbij alle beveiliging electronisch is.

Visueel niet meer dan degelijk. Ook de soundtrack is niet heel opzienbarend, maar wel aangenaam. Aangezien er een connectie tussen Las Vegas en Elvis Presley is, is zijn nummer "A little less conversation" best toepasselijk. Verder viel "Clair de Lune" van Debussy op, maar dat mij opviel komt wellicht vooral door mijn klassieke muziek afwijking. Prachtig stuk.

Al met al geen briljante film, maar wel één met een fijne sfeer en met leuke ideeën en die daardoor fijn wegkijkt. 3,5*.

avatar van AJK
AJK
Gisteren helemaal afgekeken.
Film kijkt inderdaad vlot weg.
Julia Roberts wordt ook in deze film weer afgeschildert als een mooie dame.
Ik wordt er niet warm of koud van.
Verder vondt ik de film wat opvlakkerig
en sommige zaken onrealistisch,maar
goed film is fictie dus dat neem ik maar voor
lief.film is 17 jaar oud en dat zie je niet.
Nu in deze tijd kan ik niet hoger geven dan een
2.5.Te danken aan de sterren cast.

avatar van Mark de Jong
Redelijk. Maar echt geen topper.

avatar van Shadowed
Redelijk.

Niet een al te hoogstaande misdaadskomedie dit voor mij, die Sodenbergh heeft absoluut wel stijl, maar weet me niet echt te overtuigen met zijn Eleven. De cast is natuurlijk van hoog niveau en daarom kent de film prima acteerwerk.

Het is allemaal wel vlot gebracht, met enkele lekker luchtige scenes, maar het boeide me gewoon niet. Verhaal lag me onder andere niet, ik vond het nergens echt te spannend en die Roberts hoort hier dus echt niet in.

Clooney is wel leuk, evenals Pitt en de rest. De film is redelijk, heeft enkele lekker mooie visuele stijlen maar kent eigenlijk een nogal saai verhaal dat niet helemaal mijn ding bleek te zijn. Jammer, maar Soderbergh is wel een vakman.