Ocean's Twelve (2004)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Steven Soderbergh
met George Clooney, Brad Pitt en Matt Damon

Terry Benedict is nog steeds woedend over het geld dat Danny Ocean en zijn crew hem afhandig gemaakt hebben. Hij dreigt met geweld als ze dit geld niet binnen twee weken met een fikse rente aan hem terugbetaald hebben. De crew van Ocean besluit naar Europa af te reizen voor enkele lucratieve klusjes. Hier komen ze in aanraking met de Europol-agente Isabel Lehiri en een andere meesterdief, bekend onder de naam "The Night Fox."

avatar van MDMovie
Aardige film. Overduidelijk de minste van de serie, maar kijkt opzich nog lekker weg.

Ik moet zeggen ik heb hem nu denk ik voor de derde keer gezien en ik snap hem nu eigenlijk pas echt goed, hoe die verwarrende verhaal lijnen in elkaar zitten. Daarom ben ik nu ook wel positiever over de film als ik eerst was. Ja het is jammer dat deze films niet over de casino's gaat, maar alsnog wel een aardig verhaal.

Heb veder niet veel erover te zeggen, ja oke een ding de film is ''over the top'' maar who cares?

(trouwens ik weet niet hoe de gemiddelde mm gebruiker een film kijkt met NL subs of niet, maar sinds ikeen tijd geleden begonnen benmet films helemaal in het engels te kijken snap ik veel meer van sommige films als voorheen en ja, ze worden ook leuker met bijv. grappen. Ben alleen ik dat of delen meer mm gebruikers die mening? was wel benieuwd naar vandaar )

avatar van Annik
Het is voor het eerst dat ik een tweede deel leuker vind dan het eerste, maar het is gebeurt. The Night Fox, vind ik gewoon super. Hij laat het team van Ocean nog meer stralen. En dat je er op het eind achter komt dat alles, met voorbedachte rade is gedaan, vind ik geweldig. Ook op deze film raak ik niet uitgekeken.

avatar van Sergio Leone
Nah.

Tijdens het kijken kwam ik erachter dat ik hem al een keertje gezien had. Dat ik dat helemaal vergeten was zegt genoeg. Ocean's Twelve haalt bijlange niet het niveau van zijn voorganger, dat in zowat alle opzichten frisser en beter is.

Het begint nochtans redelijk goed, maar na een tijdje valt alles stil. Het plot begint oninteressante wendingen te nemen en de karrenvracht aan personages helpt het ook niet bepaald vooruit.
Het einde is weinig speciaal. Voor sommigen zal het geweldig lijken, maar ik vind het nogal flauw dat Danny en Rusty slimmer zijn dan alles en iedereen, en schijnbaar van tegenslag gespaard blijven.

Van de cast springen wederom George Clooney en Brad Pitt er bovenuit. Niet dat zij zo geweldig acteren, maar ze vormen wel een leuk duo en hun dialogen zijn dan ook de leukste.
Verder is Matt Damon weer als vanouds ellendig, Catherine Zeta-Jones gewoon knap en speelt Vincent Cassel een rolletje op de automatische piloot.

Het is al enkele jaren geleden dat ik Ocean's Eleven nog eens gezien heb, maar hier is het camerawerk best belabberd. Bij een film als deze vind ik schokkerig camerawerk gewoonweg storend. Een vaste camera had een meer beheerste film kunnen brengen.

Onwaardige sequel.

avatar van martijn011
Dit deel stond me bij als de slechtste van de drie. Waarschijnlijk sta ik daar nog steeds achter, ook al heb ik het derde deel nog niet herzien.
Het is inderdaad een stuk minder dan z'n voorganger, wat vooral komt doordat er geen enkele hoogstaande scene inzit of een spectaculaire roof.

Nee, het is soms gewoon saaiheid troef. Gelukkig redt de cast de film met briljant acteerwerk en vooral Pitt en Clooney zijn een zeer komisch duo die zeker nog wat van de film maken.
De verdere rollen zijn maar schaars, al is Catherina Zeta-Jones natuurlijk een prettige verschijning en heeft haar rol in ieder geval nog wat te betekenen.

Het einde is ook maar flauwtjes en haalt het niet bij het slot van het eerste deel. Natuurlijk was het erg leuk om Amsterdam zeer uitgebreid aan bod te zien komen, maar om de film daar nou een voldoende voor te geven..
Ik verlaag m'n score met een halfje, een nipte onvoldoende.
Deel drie ook nog maar eens herzien binnen korte tijd. Kijken of we de trilogie positief kunnen afsluiten..

Wat een aanfluiting is deze film zeg.
Heb genoten van Ocean's Eleven, om de opbouw van de spanning maar vooral om de clou, welke ik als bijzonder sterk heb ervaren.
Had dit ook verwacht van Ocean's Twelve; niets is minder waar. Vreselijk slecht eind, nog slechter senario - wie kan mij bijvoorbeeld eens vertellen waarom Julia Roberts plots 'zichzelf' speelt, en de rest van de sterrencast klaarblijkelijk nog steeds in een 'film' speelt? -
Om een lang verhaal kort te maken; goede cast, dramatisch vertolkt en nog slechter uitgewerkt...

Ze speelt zichzelf niet, ze speelt Tess Ocean die toevallig heel erg op JuliaRoberts lijkt. Bruce Willis, die speelt wel zichzelf. Ik begrijp trouwens niet echt waarom iedereen hier zo over valt, ik vond het zelf wel grappig bedacht.

avatar van Marvinleeaday
Heb een hele slechte versie gezien, misschien dat twelve nog verwarrender was dan eleven. Bij tijd en wijle ook wat té onmogelijk.

Ik begrijp de kritiek niet zo. Tenminste als je puur kijkt naar deze film. Ik heb het voorgaande deel, en het volgende deel, allebei niet gezien maar ik vond dit al heel wat. De cast is absolute top en dit zijn typisch verhalen waar ik van houd. Een film waarin een echt plan is met verschillende verhaallijnen. Natuurlijk is het onmogelijk en soms wat verwarrend, maar dat houd je wel scherp. De wending op het eind is verrassend net als wat andere kleine plotwendingen. Voorlopig 4*, maar ik ben benieuwd of dat stand houd als ik de andere (betere als ik jullie moet geloven) delen ook heb gezien.

avatar van frodok
Waar de voorganger nog wegkomt met gebeurtenissen en plotwendingen die tegen ongeloofwardigheid aan schurken: deze gaat mij te ver over die grens. In deze sequel overheerst de absurditeit wat ten koste gaat van die geloofwaardigheid. Jammer. Maar is nog hoop voor het derde deel

avatar van hutsekluts
11, 12 en 13 op drie achtereenvolgende avonden bekeken.
De eerste is verreweg het leukst. Meest ingenieuze plot.
Bij nummer twee had ik vooral het gevoel dat het zoeken was naar een leuk verhaal.. Niet geheel gelukt maar toch voldoende onderhoudend.

avatar van Angelo2
Slap en saai vervolg op deel 1. Kreeg toch een beetje het gevoel ze makkelijk wilden " cashen" na het leuke en succesvolle eerste deel. Het leek allemaal wat inspiratieloos. De scenes met Bruce Willes waren voor mij echt onnodig en een beetje typerend voor de hele film, die zich totaal niet serieus nam. Dat kan soms leuk zijn maar dat was het hier niet. Ondanks dat er ook wat leuke scenes tussen zaten was dit een flinke tegenvaller ondanks de sterrencast. Een 4,5

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De eerste film was al niet echt een hoogvlieger. De cast amuseerde zich beter dan het publiek. Maar toch deels door dat enthousiasme en het spel van de overval die de bende doet, werd dat nog een aangename blockbuster. Deel 2 breit daar op verder, maar zit dit keer met een cast die minder aan elkaar hangt. Iedereen is het wat moe blijkbaar. Soderbergh haalt er nochtans een nieuw blik met extra namen bij: Bruce Willis, Catherine Zeta Jones, Vincent Cassel, Jeroen Krabbé en Robbie Coltrane. Maar allemaal hebben ze al wel beter gespeeld. Door de overkill van personages komt eigenlijk niemand echt uit de verf. En de kleine verhaallijnen die dan wel aan bod komen naast de overval, zijn nogal pover en weinig verrassend. Het wordt toch tijd dat ik de originele Ocean's Eleven uit de 60's zie...

Sluit me aan bij de kritiek niet-begrijpers.

Wat mij betreft een logisch vervolg op het eerste deel. Vlotte film, vlotte acteurs en een heist die overdreven gecompliceerd is, maar is dat niet de bedoeling van een film als deze? Geloofwaardigheid ... zit er hier niet op te wachten.

De acteurs hebben in ieder geval wel grote lol gehad, had zelf niet veel problemen daarin mee te gaan. Zeker niet wanneer Soderbergh bij momenten erg leuk weet uit te pakken. Beste scene is de laserdans van Cassel, maar ook de encounter met Bruce Willis en de Parijsflashback vond ik erg goed te pruimen.

Echt grootse films zijn het niet, maar Soderbergh weet er een leuk sfeertje aan mee te geven, waardoor het erg makkelijk te behappen valt, zelfs voor een film van 2 uur. Speel het serieuzer en het wordt al snel zo'n saaie bedoening.

avatar van Insignificance
Zelfde recept met lange tijd een soortgelijk resultaat. Dit keer via Amsterdam, daar waar de Duitse meiden blijkbaar lekker zijn en meer van dat soort onzinnige en dan weer fleurige dialogen. Een zwierige García mag het bal openen en zo loopt het allemaal al snel op rolletjes.

De muziek is weer dik in orde met onder meer een lekkere seventies vibe ergens onderweg. Cassell is een aanwinst, al had-ie iets uitbundiger ingezet mogen worden. Dat geldt misschien meer voor de bezopen plannetjes. Nodeloos omslachtig, precies zoals het hier hoort.

Het pakt allemaal een beetje minder uit dan z'n voorganger, met name door het laatste half uur, waar iets teveel fout gaat. Niks mis met het laserdansje, maar als Jules Jules gaat spelen, is een klucht te dichtbij. Zo voelt dit deel ook wat aan de lange kant. Verder net zo amusant.

avatar van Daniël44
Weer een goede misdaad/komedie met een uitstekende cast. Maar niet als de voorganger soms iets te langdradig.

avatar van Kondoro0614
Ocean's Twelve

Na het zien van het eerste deel van de Ocean's trilogy had ik veel zin en hoop in deze film. Helaas werd deze zin niet in alle verwachtingen overgebracht naar mij op mijn bank zoals deel 1 dat wel had gedaan. Ik voelde weinig vermaak in mijn lichaam en de clichés vond ik erg opkomen. Alles gebeurde zoals ik het 'voorspelde' en niks had mij eigenlijk verrast. Ocean's Twelve is eigenlijk een pure replica zoals deel 1 (wat logisch is) maar, werd bij lange na niet zo goed uitgepakt zoals het eerste deel.

Brad Pitt, George Clooney, Julia Roberts, Scott Caan en de anderen van de Ocean Bende deden het gewoon weer erg leuk. Aan Andy Garcia had ik ook niks te klagen al kwam die dit keer niet zoveel voor in de film! Catherine Zeta-Jones vond ik maar een irritante meid in de film.

Het verhaal van deze film vond ik wat ingewikkelder dan deel 1 en ik vond de aanwijzingen moeilijk om te volgen. Ook het eind dat alles verklapt word komt bij lange na niet zo leuk uit als dat in deel 1 gebeurde. De gehele film is het gewoon net niet. Ook het concept is dan wel herhaaldelijk maar, ook hier word niet de volle 100% uitgehaald. Ondanks de happening in Amsterdam door deze film ben ik er helaas niet door overtuigd.

MaartenTuinstra
Wederom topamusement, ofschoon dit deel rommeliger en ongeloofwaardiger is dan deel 1.

Begrijp het lage gemiddelde niet echt. Ik vond dit vervolg zelfs vlotter en spannender dan het eerste deel. Het verhaal wordt helaas rommelig verteld, waardoor er een 0,5 puntje afgaat. Catherine Zeta-Jones speelde evenals de rest van de cast uitstekend.

avatar van Vdk_Movie
Heb toen de opnames op Haarlem NS mogen bijwonen, mijn moeder viel bijna flauw toen zo wel Clooney, Damon als Pitt naar haar toe kwamen haha.

Maar toch vind ik Ocean's 13 eerlijk gezegd beter. 12 krijgt een 2,5*

avatar van milannn
Erg rommelig en naar het einde toe wordt het steeds vergezochter. Desondanks wel redelijk vermakelijk dankzij de acteurs en de muziek.

Een hele krappe 3,0.

avatar van hoffhaan
In tegenstelling tot de eerste film een ruime onvoldoende voor deze film. 2.0

avatar van Le Professionnel
Julia Roberts die Julia Roberts moet spelen pffff wat een vreselijke flauwe film is geen ster waard.

avatar van DBTim
Een behoorlijk rommeltje die op een aantal momenten de plank behoorlijk misslaat (Tess als Julia Roberts), maar ook echt een aantal overbodige scenes heeft die niets toevoegen (het raden van Danny's leeftijd). Het vergezochte plot om de heren maar vrij te houden voelt allemaal heel goedkoop. Dit maakte dat ik de film vooral vervelend vond. Al met al een hele matige opvolger.

avatar van tbouwh
Gezien de scores op moviemeter en de algemene kritiek op deze sequel zou je vermoeden dat deel twee van de Oceans-trilogie fiks tegenvalt, en dat deel drie de serie vervolgens weer wat uit het slijk omhoog trekt. Mijn conclusie is eigenlijk precies andersom.

Ocean's Twelve vond ik namelijk fijn luchtig, met een script dat zichzelf verfrissend beperkt serieus neemt. Dat zorgt ervoor dat de cast plezier kan uitstralen, en steracteurs als Pitt en Clooney duidelijk genieten van hun 'tussendoortje'. Überhaupt vond ik dat de cast hier misschien wel het best in balans was van alle delen. Ten opzichte van deel één betonen Catherine Zeta Jones en vooral Vincent Cassel zich leuke toevoegingen. Julia Roberts was wél weer ouderwets vervelend, maar omdat Twelve hier en daar bijna iets weghad van een parodie, kon ik haar rol hier beter slikken dan in het meer serieuze Eleven.

Sowieso is Ocean's Eleven wel wat beter dan Twelve. Dit heeft er vooral mee te maken dat Twelve wat rommelig is. Zo luchtig het script is, zo rommelig is het scenario. Voeg hier nog een overmatig aanwezige score en onnodige trucjes in de editing aan toe, en je krijgt een audiovisueel vehikel dat iets te gemaakt en geforceerd overkomt. Het production design is wel weer aardig: het is leuk om Amsterdam langs te zien komen, en de verplaatsingen qua setting doen de film goed. Zo zit je niet, zoals in Ocean's Thirteen, twee uur naar een vermaledijd casino te kijken.

Nog best een leuk filmpje dus. Niet geloofwaardig, maar dat poogt het ook niet te zijn. Narratief een niemendalletje, maar ook daar ligt de focus niet. Ocean's Twelve draait eerder om een sterrencast die zich eens een beetje kan uitleven en plezier mag hebben. Verhip, daar zit Bruce Willis ook nog in de foyer trouwens...

avatar van david bohm
Deze blockbuster bekeken en hoewel onderhoudend is het niet mijn idee van een leuke film. Te karikaturale personages, te vlotte verteltrant enfin. Wel zitten er een paar leuke scenes in en vind ik het prettig om naar Ms Zeta-Jones te kijken

avatar van IH88
“You're doing recon work on our anniversary?”

Best leuk. Twelve is geen geweldige film, maar de acteurs zorgen ervoor dat het zeer vermakelijk blijft. Ze hebben lol samen en het plezier straalt er vanaf. Het wordt soms wel erg meta (Julia Roberts die Julia Roberts speelt, Bruce Willis) maar gelukkig blijven zulke uitstapjes beperkt tot twee of drie scènes.

Clooney, Pitt, Damon, Roberts, Affleck, Cheadle etc. Allemaal zijn ze terug de onderlinge chemie is nog steeds de grootste troef. En nieuwkomers Zeta-Jones en Cassel zijn voortreffelijk en zijn zelfs een verbetering ten opzichte van sommige personages uit het eerste deel. Het verhaal heeft niet veel om het lijf en is soms onnodig ingewikkeld. Maar hé, er is gefilmd in Amsterdam en dat is een leuke bijkomstigheid. Een stel A-acteurs die op schoolreisje gaan en er een rommelige maar vermakelijke bende van maken. Zo zou je Twelve wel kunnen omschrijven.

avatar van Fisico
Ik loop niet warm voor deze Ocean's 12. Eerder een lauw matig vervolg van de eerste film die ik wel best ok vond. Origineel vond ik alvast de titel. Geen saaie simpele Ocean's eleven II, maar ineens een (noodzakelijke) uitbreiding van het team met Tess. De cast blijft in Hollywoodtermen erg indrukwekkend en ook de andere bendeleden kwamen terug. Samen is het een olijke bende en pakt de mayonaise goed. Hoewel het me ook opviel dat in vergelijking met de vorige film de capaciteiten van de criminelen onderling in dit deel ver te zoeken is. Dat vond ik net één van de leuke aspecten van Eleven.
Het verhaal zelf is daarom minder uitgewerkt en boeide me niet. De insteek van en met Julia Roberts vs. Bruce Willis vond ik maar flauwtjes en geheel niet grappig. Qua plot zat het dan ook niet altijd goed en moest ik geregeld de wenkbrauwen fronsen.
Camerawerk en muziek zitten op hetzelfde niveau als voorheen is best ok. Eén van de hoogtepunten vond ik eveneens het laserdansen. Conclusie: goed om eens gezien te hebben, geen wow-effect. Matige film.

Zeer matig vervolg die erg rommelig is.

Tarkus schreef:

Heb de film nog eens bekeken, maar ik blijf grotendeels bij mijn eerste commentaar.

Inmiddels al voor de derde keer bekeken, dit keer op Blu-ray.
En hij is me deze keer toch wel beter bevallen dan de vorige keren, al verander ik niet van mening wat betreft de betere film, dat is nog steeds de eerste !!

avatar van Black Math
Toch wat minder dan de voorganger. In een film hoeft een onmogelijke gebeurtenis niet ongeloofwaardig te zijn. Zowel wat er in deze film gebeurt als wat er in de voorganger plaatsvindt, is onmogelijk, maar de voorganger slaagt er veel beter in om het als geloofwaardig neer te zetten. Hier loopt het allemaal stroever; er zijn teveel zaken die niet weten te overtuigen: het liften van het huis, de moeder die zich voordoet als een FBI agent en daarmee Europol weet te belazeren, het hologram ei, de laserdans van Cassel (toegegeven, wel grappig), Julia Roberts die iemand speelt die zich voordoet als Julia Roberts (maar Matt Damon die er naast loopt wordt dan niet herkend door Bruce Willis), noem maar op.

In de vorige film had iedereen ook z'n eigen taak, zijn eigen aandeel om de kraak te zetten, terwijl er hier toch wat mensen voor spek en bonen mee lijken te doen. De nieuwkomers zijn in ieder geval welkom. Zeta-Jones is een prettige verschijning, maar vooral Cassel heeft een erg leuke rol.

Toch ook wel wat zaken die wat beter lijken te zijn dan in de voorganger. Een shot waarin een vliegtuig met de camera op z'n zij gefilmd wordt bijvoorbeeld. Maar met name de soundtrack lijkt wat sterker te zijn, wat de sfeer alleen maar ten goede komt en die sfeer zorgt er uiteindelijk voor dat het toch redelijk weg te kijken valt. Uiteindelijk blijft de schade beperkt bij een ster minder dan de voorganger. 2,5*.