Ocean's Thirteen (2007)

3,20

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Steven Soderbergh
met George Clooney, Brad Pitt en Matt Damon

Casino-eigenaar Willie Bank staat op het punt om in Las Vegas een groot casino/ hotel te openen. Maar als Bank dan Reuben Tishkoff belazert en Reuben hierdoor met hartproblemen in het ziekenhuis komt te liggen, besluiten Danny Ocean en de rest van de bende om wraak op Bank te nemen. Ze besluiten om er voor te zorgen dat de opening van Bank's casino uitloopt tot een grote ramp, zodat Bank veel geld zal verliezen. En daarnaast probeert de groep ook nog om de kostbare en tevens zwaarbewaakte diamanten, die Bank heeft gewonnen met zijn vorige hotels, te stelen.

414 BERICHTEN 46 MENINGEN
avatar van aburex
Saldek schreef:
Nou, heb de TV maar uitgezet. En het is hier al gezegd geloof ik, en ik kan de stelling beamen:
dat een rijtje van zulke topacteurs zich aan zulke 'goedkope' producties bedoezelen.
Ieder zijn ding natuurlijk, maar aan mij was dit niet besteed. Gevoelsmatig geef ik het een 2,5, heb 'm immers niet afgekeken.

U hebt de film niet uitgezien.? Hoe kunt u dan een oordeel geven? Na het eerder tegenvallende Ocean's twelve overtreft deze film weer alle verwachtingen. Vooral Pacino brent een meerwaarde aan deze film en de magie tussen Clooney en Pitt is er zoals altijd. Kijk eerst de film uit vooraleer je een oordeel geeft.

avatar van Baggerman
Nog nooit één der Ocean-films gezien, maar ik (zo op zichzelfstaand gezien) heb me met deze best vermaakt. Mooie beelden van Vegas en de chemie tussen Pitt en Clooney ligt me wel. De humor vond ik dan weer matig tot zeer flauw.

De andere delen ook maar eens gaan zien en dan deze opnieuw om een betere beoordeling te kunnen geven, denk ik

avatar van Sergio Leone
Degelijk.

I.t.t. Ocean's Twelve is dit slotakkoord veel rechtlijniger. Het gaat voornamelijk allemaal om één uitdaging. Het aantal personages is ook wat geslonken ten opzichte van Twelve, al had het bijrolletje van The Night Fox geschrapt kunnen worden.

Veel veranderingen in de cast zijn er niet doorgevoerd. Catherine Zeta-Jones en Julia Roberts zijn geschrapt en vervangen door Al Pacino. Die ziet er langs geen kanten normaal uit (facelift?), maar acteert wel redelijk. Verder zijn George Clooney en Brad Pitt nog steeds de tofste personages van de bende en slaagt Matt Damon er wederom in erg irritant te zijn.

Waar ik bij Ocean's Twelve nog kritiek had op het schokkerige camerawerk, is deze film een heuse verbetering. Soms wil het allemaal net wat te hip zijn (die muziek trekt op niets), maar visueel is het allemaal veel gecontroleerder. Dat de locatie terug naar Las Vegas verhuisd is helpt daar ook aan mee.

Geen hoogvlieger, maar wel vermakelijk genoeg.

avatar van zxstyle
Beter als ocean's twelve, maar slechter als ocean's eleven.
Waarom? het verhaal was veel te vergezocht en de humor was ver te zoeken.

Het is maar goed dat er geen ocean's fourteen is uitgekomen.

avatar van Marvinleeaday
Vond hem ook beter dan twelve, en ongeveer gelijkwaardig aan eleven. Wel iets beter te volgen(minder verwarrend dus, wel even onmogelijk)

Twelve had 4* gekregen en dit is gewoon niet heel anders. Wederom alle personages die een goed geheel vormen, een goede chemie tussen Clooney en Pitt (als belangrijkste 'dieven'), een haast onmogelijke roof en ondanks de speelduur van 2 uur toch snel. Alleen het vrouwelijke schoon is verdwenen. Net als de vorige krijgt ook deze 4*. Nu alleen Eleven nog even zien.

avatar van Jawaddedadde
Tja.

Zoals zo vaak is de eerste film de beste. O12 was slecht en O13 valt er zowat tussen. Niet slecht, bij momenten erg vermakelijk en onderhoudend maar op andere momenten dan weer tenenkrommend.

Bij dit soort films weet je van tevoren al dat de 'helden' zullen slagen in hun opzet. Da's hier ook het geval - en da's niet erg - maar het gaat ze wel heel makkelijk af. Even croupiers omkopen, speelautomaten saboteren, een gigantische boor (?! Dit ding valt ab-so-luut niet op...) inzetten en zo zijn er tig zaken die gewoon elke vorm van spanning wegnemen.

Wel leuk zijn natuurlijk alle bekende kopjes in de film. Nieuwkomer Pacino valt echter wat tegen als 'bad guy'.

Onderhouden doen alle Ocean-films, maar als misdaad-thriller blijf je toch op je honger zitten. Daarvoor is het allemaal wat te makkelijk.

avatar van DrChesterStock
11 was een topfilm, 12 matig en 13 is OK. Alle drie gaan ze natuurlijk nergens over en zijn ze totaal ongeloofwaardig, maar dat gladde en nonchalante maken de films juist zo uniek en genietbaar.

De film is overladen: aan de ene kant vind ik een film die tjokvol leuke personages zit wel aantrekkelijk, maar het simpelere en strakkere 11 was toch beter.

Pacino schmiert er weer lekker op los (heerlijk fout kapsel ook) en de chemie tussen Clooney en Pitt is uiteraard weer dik in orde. (Persoonlijk vind ik Ocean's hun beste werk: in mijn ogen zijn ze geboren om stijlvolle gladjakkers Ocean en Rusty te spelen.) Ook het geredetwist tussen de broertjes Malloy is altijd amusant. Jammer dat Elliot Gould weer zo'n beperkte rol heeft, want hem vind ik een van de leukste personages.

avatar van hutsekluts
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
11, 12 en 13 op drie achtereenvolgende avonden bekeken.

De eerste is verreweg het leukst. Meest ingenieuze plot.

Bij nummer twee had ik vooral het gevoel dat het zoeken was naar een leuk verhaal. Niet geheel gelukt maar toch voldoende onderhoudend.

Nummer drie in de reeks zat weer leuk in elkaar maar ik miste een beetje de spanning en de "Oh, zo zit het!" -beleving. Komt natuurlijk ook omdat het nummer drie is. Hoewel al niet te zwaar getild moet worden aan de geloofwaardigheid bij dit soort films, vond ik het toch wel iets te sterk dat het slachtoffer uit deel 1 nu partner in crime wordt.

Al met leuk geldt voor de trilogie dat het een heel aardig tijdverdrijf is.

avatar van DeWolff
In 12 veel teveel ergernissen zoals het slechte camerawerk en het veel teveel zoeken naar een verhaal. En al helemaal dat als je 160 mln schuldig bent, je een kraak gaat zetten voor 2,5 mln. Zeta-Jones is wel een lust voor het oog.

11 en 13 wat mij betreft op hetzelfde niveau. Samenspel tussen Pitt en Clooney kijkt heerlijk weg. Andere karakters passen prima in het verhaal. In tegenstelling tot mijn voorganger vind ik het wel leuk dat het slachtoffer uit 11 hun helpt, maar ook met de night hawk op de proppen komt om de bende weer te belazen. 11 heeft meer plotwendingen dan 13 maar dat maakt het voor mij niet beter.

Fijne afsluiter.

En wat mij betreft ook gewoon de beste film uit de reeks. Laat gelukkig de onzinnige twist van het tweede deel achterwege en focust zich gewoon op het opzetten van een nodeloos, maar wel erg vermakelijk complexe heist.

Er gaat ook niet zoveel mis voor de heren en dat werkt best goed in deze film. Buiten wat kleine tegenslagen, waar ze vaak snel komaf mee maken, is dit een erg rechtlijnig filmpje. Maakt ook niet uit want het draait vooral om de stijl en humor.

De acteurs zijn ondertussen geweldig op elkaar ingespeeld. Clooney, Pitt en Damon zijn een sterk trio, de rest vullen érg goed aan. Visueel had het nog wel niet iets slicker gekund, maar Soderbergh maakt er een erg leuk geheel van.

Lekker amusement. Groots is het nergens, vermakelijk de hele tijd.

avatar van Hansjepansje
Mwah.

Ik miste creativiteit op alle vlakken, dit was een herhaling van zetten die ik al iets te vaak heb gezien. De trucjes van Ocean en zijn crew waren wat saai, echt grappig wordt het nergens en
de plottwist met Vincent Cassel was redelijk belachelijk.

Waarom dan wel nog drie sterren? Soderbergh maakt hier meer een erg vlot filmpje van dat toch wel lekker wegkijkt, en bijna alle personages (Andy Garcia! Brad Pitt!) stralen toch een zekere coolheid uit die van het scherm spat.

Nog steeds vermakelijk, maar meer ook niet. 3*.

avatar van Aazhyd
Ocean's 11 was een leuke film, 12 gaan we gauw vergeten. 13 heeft een saai recht-toe-recht-aan plot, zonder verrassingen, zonder intriges, zonder zijplotten. Alles gaat van een leien dakje, op een paar kleine hickups na. Dat leidt tot een spanningsloze film, en aan het eind had ik een sterk "was dit het nou?"-gevoel. Daar kwam nog bij dat de gebeurtenissen in 11 al tamelijk ongeloofwaardig waren, maar hier wordt dat nog eens 10x opgeblazen. Wat tot belachelijke ontwikkelingen leidt.

Teleurstellend, kortom.

avatar van Insignificance
Leuk om Pacino nog eens te zien schmieren in een derde deel dat z'n cadans al te pakken heeft tijdens het openingslogo met die vrolijke muziek eronder. Waar het scenario van de twaalf onderweg wat hobbeltjes vertoonde, is het bij de dertien weer gladgestreken. Het gaat er allemaal weer soepel in.

Soms wat onnozele humor, maar dat wordt dan wel veelal droogjes afgeleverd. Verder hetzelfde laken een pak. Ridicule plannetjes die steeds ingewikkelder worden, zotte vermommingen (Clooney heeft ergens een geweldige porno snor op de lippen) en Affleck in het Spaans. Om maar wat te noemen.

Let op Cheadle's voortanden als hij dat stuntpak aan heeft. De Oprah scène is misschien wel de leukste, dat krijgt dan ook een logisch vervolg. Hoe Soderbergh de Grand Opening met split screens en zo toont, is het sterkste onderdeel. Het zijn geen grote films, maar aanstekelijk en vermakelijk, dat wel.

avatar van Daniël44
Weer een goede misdaad/komedie met nu ook nog een rol voor Al Pacino (die het zeer goed deed). Maar net als de vorige twee films is het soms iets te langdradig.

avatar van Kondoro0614
Ocean's Thirteen

Dit is een derde deel alweer uit de Ocean's serie en ik moet toegeven dat dit nog wel een leuke afsluiter was. Vele maler beter dan deel 2 die ik gewoon echt bagger vond maar ik vind deze toch wel tegen nummer 1 aantikken. Ocean's Thirteen haalt weer wat dingen naar boven vanuit Ocean's Eleven waar ik echt van genoten heb. De pluspunt aan deze film is dat alle acteurs terug blijven komen. Niet dat Daniel Ocean opeens veranderd is. Het verhaal vond ik dit keer ook leuk om te volgen en het concept was ook erg leuk bedacht. Niks om op aan te merken. Erg vermakelijke afsluiter en heb me op weinig momenten verveeld! Ook leuk om Al Pacino te zien!

Duidelijke verbetering t.o.v. deel 2, al stelt het allemaal nog steeds niet zo veel voor. Er zijn te veel karakters, die allemaal erg leuk en cool proberen te doen. Daarnaast is het verhaal erg vergezicht en hangt van toevalligheden aan elkaar. De setting is aardig en het tempo maakt veel goed. Pacino heeft en redelijke bijrol, al krijg hij vrij weinig te doen.

avatar van john mcclane 2
Een ontzettend leuk deel.
Natuurlijk is het fijn om Al" Pacino weer eens in een fijne rol te zien.
Maar de lol spat er van af.
Ze hadden ook lol bij deel 2,maar dat was vooral onderling .

MaartenTuinstra
Erg solide afsluiter.

Voor de derde maal non-stop topvermaak voor een liefhebber van misdaadfilms zoals ik. Leuk ook dat Al Pacino een rolletje heeft. Deze afsluiter is duidelijk minder ambitieus dan het vorige deel, maar daardoor ook minder warrig. De cast heeft zo te zien een hoop lol gehad en dat werkt aanstekelijk.

Hoewel deze derde Ocean film in de reeks, niet kan tippen aan het leuke eerste deel, was hij wel veel leuker dan het verschrikkelijke slechte en vage tweede deel en het draait nu ook weer om een overval in een casino/ hotel van eigenaar Willy Bank en dat uit wraak voor vriend Reuben Tishkoff van Danny Ocean, die vanwege hartproblemen (veroorzaakt vanwege een fout die hij maakt om met zakenman Willy Bank in zee te gaan en die hem dan belazerd) in een ziekenhuis komt te liggen.

Opzicht zat het verhaal wel leuk in elkaar en wist het ook wel te boeien (op het einde zelfs een beetje spannend) en te vermaken en ook zit er leuke humor in, maar hier en daar is het ook wat saai en vooral wat langdradig (zeker het middengedeelte) en ook is niet iedere plottwist even leuk. Visueel gezien mocht deze film er zeker wezen qua decors en locaties en dat geldt ook voor de indrukwekkende cast die vrijwel hetzelfde is gebleven als in de twee voorgaande films, maar nu tevens is aangevuld met Al Pacino (als casino/ hotel die de eigenaar is van een groot casino/ hotel, die op het punt staat om te openen in Las Vegas, welke regelmatig fraai in beeld werd gebracht), Ellen Barkin en Casey Affleck.

De bekende cast in de vorm van hoofdrolspelers George Clooney (in de rol van Danny Ocean), Brad Pitt (in de rol van Rusty Ryan) en Matt Damon (in de rol van Linus Caldwell) deden het goed en leuk en ze hadden ook weer zichtbaar veel plezier in het maken van deze film (zal ook wel te maken hebben met het geld wat ze voor hun rol kregen ). Nieuwkomer Al Pacino deed het overigens ook goed als slechterik Willy Bank. Het vrouwelijke schoon wordt door afwezigheid van Julia Roberts en Catherine Zeta-Jones nu overgenomen door oud gediende Ellen Barkin (destijds al ruim in de 50). Het einde van het verhaal was best goed en spectaculair en vond ik zelfs verrassend en wat spannend.

Al met al een leuke en vermakelijke Misdaad / Thriller (met toch ook veel nadruk op Komedie) film, die tot nu toe ook het laatste deel is in de "Ocean" reeks. Er zal ongetwijfeld nog wel een vierde deel gaan volgen. Dat zal dan helaas zijn zonder de leuke Bernie Mac (die de rol vertolkte van Frank Catton), want die is helaas al overleden in 2008 (dit was ook één van zijn laatste films).

avatar van milannn
Waar de tweede heel rommelig is, zit deze gewoon goed in elkaar. Af en toe wat langdradig, maar over het algemeen weer heel vermakelijk. Vond de geinige interactie tussen de personages hier wel wat minder. Muziek is weer dik in orde.

Een kleine 3,5.

avatar van tbouwh
Na Ocean's Twelve gezien te hebben, ben ik direct maar doorgegaan met de afsluiter. Dan had ik ze toch meteen maar mooi gehad. En dat viel me zwaar.

Alles wat ik leuk vond aan deel twee, was in deel drie verdwenen. Soderbergh doet weer een poging een 'goede' film neer te zetten. Hij schetst een wat strakker verhaal, waagt een poging een coherente opbouw te genereren, en laat de flitsende editing van het tweede deel weg (al komen er aan het einde weer split screens tevoorschijn, zoals in deel één). Dat pakt, in mijn ogen, desastreus uit.

Want waar de cast in Ocean's Twelve nog vrijheid uitdroeg, en de meest onzinnige dialogen elkaar opvolgden, ademt het acteerwerk hier plichtmatigheid. Toevoeging Al Pacino oogt ongeïnteresseerd, Cassel's leuke rol uit het tweede deel is geminimaliseerd en wat de volstrekt overbodige Andy Garcia nog moet in deel drie is mij een waar raadsel. De luchtige ondertoon van deel één en twee is verloren, op wat positieve uitzonderingen na.

Nee, zo'n oerdegelijke misdaadfilm hoefde ik echt niet meer zo nodig te zien. Een sterrencast als deze biedt de mogelijkheid de boel lekker op te ruien, zoals in deel twee, en om het verhaal vooral niet te veel op de voorgrond te zetten. Dan kon immers nog wel eens pijnlijk duidelijk worden dat het Ocean's-concept, zeker na twee films, niets (meer) voorstelt.

Soderbergh lijkt Ocean's Thirteen gemaakt te hebben met het idee een kwalitatieve afsluiter van de serie neer te zetten. Ik heb me stierlijk verveeld.

avatar van IH88
“You're analog players in a digital world. You're done.”

Terug naar de basis. Danny Ocean en zijn team zijn terug in Las Vegas en willen een machtige casinobaas (Al Pacino) terugpakken voor iets wat hij één van hun teamleden heeft aangedaan. Iedereen is terug (behalve Roberts en Zeta-Jones) en het is weer een feest om al deze acteurs samen bezig te zien.

De focus is terug en ook de flair. Humor, spitsvondige dialogen, een snelle montage, wat actie en een ingenieuze (belachelijke) heist, dit derde deel heeft weer de succesvolle formule te pakken. Heel diep gaat het niet en de personages zijn meer wandelende oneliner fabrieken dan mensen van vlees en bloed, maar dat mag de pret niet drukken. De Ocean-trilogie drijft op de chemie tussen de acteurs en de heists, en hier excelleert de film.

Tarkus schreef:

Ook deze film heb ik opnieuw bekeken en ook hier hoef ik aan mijn eerdere commentaar niets te wijzigen.

Ook deze derde film opnieuw bekeken, op Blu-ray.
En nog steeds heb ik dezelfde mening over deze prent.
Net zo goed al deel 1, zeker beter dan de tweede.