Alpha (2018)

Actie / Drama

geregisseerd door Albert Hughes
met Kodi Smit-McPhee, Leonor Varela en Natassia Malthe

Het verhaal speelt zich af in Europa 20.000 jaar geleden, tijdens het Paleolithicum, de laatste ijstijd. Een dappere jonge man neemt deel aan een jacht, maar het loopt verkeerd af en hij blijft alleen achter. Hij moet door gevaarlijke en onherbergzame natuur trekken om zijn stam weer te vinden. Het wordt een gevecht op leven en dood om te overleven.

Vanaf 14 september in de bioscoop (Sony)
EDIT: release verplaatst naar 30 augustus 2018

avatar van schram101

avatar van Dying Rose
The Solutrean hernoemen naar Alpha was ook al geen slimme zet. Als de nieuwe titel mijn aandacht niet deed verliezen, doet de flauwe trailer het wel. Sorry Jens, ik laat dit project aan mij voorbijgaan.

Oei dit ziet er wel heel goedkoop uit. Lijkt wel een Asylum.

Niet bepaald, als je naar de beelden kijkt in de trailer.

avatar van schram101
christian schreef:

Niet bepaald, als je naar de beelden kijkt in de trailer.

Ja daar doelde ik dus op. Vind het ontzettend lelijk.

schram101 schreef:

Ja daar doelde ik dus op. Vind het ontzettend lelijk.

Kun je vinden, maar professioneel ziet het er wel uit.

avatar van eltorro
Oei dit ziet er wel heel goedkoop uit. Lijkt wel een Asylum.
Ben ik wel benieuwd welke asylum film jij hebt gezien dan?

avatar van mcdaktari
Ik vind het nogal meevallen met goedkoop uitzien. Dit is een film die ik graag wil zien, en daarbij heeft Albert Hughes enkele films gemaakt die best wel aardig waren, dus heb hier wel zin in.

avatar van John Milton
'goedkoop' is niet het juiste woord, maar ik snap wel wat hij bedoelt. Hoewel het er inderdaad beter uitziet dan een Asylum film (dat staat buiten kijf), ademt de trailer voor mij neppigheid. Bijna ieder shot ziet eruit alsof het op een soundstage is opgenomen of op de 'backlot' van de studio, met een Matte Painting achtergrond.

Nu is daar intrinsiek niets mis mee, maar je moet niet merken dat hij er is. Hoe deze Alpha eruit ziet, haalt mij direct uit mijn suspension of disbelief: het ziet er gewoon niet echt uit. Ik snap dat je niet met ieder budget op locatie kan schieten, en Kodi Smit-McPhee geen Leo kan laten uithalen, maar ik word er niet heel vrolijk van.

Jammer, want ik zou graag een goede film zien die zich in die tijd afspeelt.

avatar van Kondoro0614
Toffe trailer hoor.

avatar van tattoobob
Ben benieuwd....trailer ziet er wel aardig uit.

avatar van Psygothic
Eén van de weinige films waarbij het gebruik van 3d (in de trailer, althans) mij juist wél imponeerde en van toegevoegde waarde lijkt.

avatar van Walter S.
Psygothic schreef:

Vanmiddag in 3D gezien, tijdens de opening (de bizonjacht die ook in de trailer zit) is het inderdaad van toegevoegde waarde, maar daarna is de toegevoegde weer eens zeer sporadisch aanwezig.

Het had echt een hele goeie film kunnen zijn, maar ik vond het toch maar een zesje. Verhaal verrast nooit, de film heeft mij te weinig dynamiek, al gebeurde er wel het nodige. Maar op een gegeven moment zat ik na te denken over de boodschappen voor de warme avondhap, geen goed teken. Qua verhaal een zesje, maar vanwege de opening, de visuele pracht van het landschap een halfje er bij. Maar al met al toch niet zo bijzonder als gehoopt en in plaats daarvan ongeveer wat ik verwachtte/vreesde, best okay, maar niet zo heel bijzonder.

avatar van Phantasm
Ook in 3D gezien en ik vond het toch wel een leuke film om naar te kijken. Zoiets had ik wel verwacht. De landschappen en omgevingen zijn gewoon prachtig in beeld gebracht. Je moet wel van dit soort films houden.

avatar van jpbosch
Doet mij aan 10.000 bc denken. Toentertijd zo veel zin in en in een deceptie thuis gekomen..
Deze wel een bios bezoek waard?

avatar van mrklm
Alsof het nog niet erg genoeg is dat dit CGI-avontuur de nepheid van de sets en de landschappen benadrukt met eindeloze 'tracking shots', heeft iemand bedacht dat het een geniaal idee zou zijn om de cast 'Native American' te laten spreken. De acteurs kunnen hier duidelijk niet goed mee uit te voeten, bovendien is de dialoog ronduit banaal. Niet zo vreemd, omdat het verhaa,l rondom een jong stamlid dat ten tijde van de laatste IJstijd bevriend raakt met een wolf ,van zichzelf behoorlijk afgezaagd is. Regisseur Albert Hughes verfilmde het humorloze script bovendien alsof het een episch melodrama is. Slaapverwekkend.

mrklm schreef:

De cast sprak geen native american maar een zelfverzonnen taal speciaal gemaakt voor de film

avatar van mrklm
[quote]nathaniel177 schreef:

Volgens deze bron (Jim Lane, vaste recensent van Rotten Tomatoes) niet.. Maar er zijn ook bronnen die jouw gelijk bevestigen. Het is hoe dan ook niet verstaan, dat was eigenlijk mijn punt.

[quote]mrklm schreef:

Ik vind ook dat veel acteurs er niet veel mee kunnen. Ik zal even kijken op de website van rotten tomatoes.

avatar van Walter S.
Ik vond het juist een pluspunt dat ze geen Amerikaans/Engels spraken.

Walter S. schreef:
Ik vond het juist een pluspunt dat ze geen Amerikaans/Engels spraken.

Het is inderdaad veel realistischer maar bij sommige acteurs vooral de wat meer achtergrond personages klinkt het een beetje opgelezen

avatar van Donucius
Deze film had niet echt gehoeven. Het ziet er op zich degelijk uit met lichtelijk wat 3D en het acteerwerk is okay, maar er zit geen wow in. Ik zit niet gekluisterd met open mond ergens naar te kijken. Het verhaal is naar mijn mening erg vlak, onsentimenteel en onorigineel verteld. Ja, het zij zo voor dit gekozen thema. Het ziet er ook erg green screen uit, maar ook dat went wel. Het is voor mij letterlijk vulling in een lege bioscoopagenda. Geen must see, maar meer een maybe. Voor als er geen andere goeie films draaien op dat moment en je toch een film wilt zien, als je snapt wat ik bedoel. Zo'n film is het.

Verhaal stelt niet zo veel voor, maar de natuur is prachtig in beeld gebracht. Ook komt de hond realistisch in beeld vond ik.

avatar van Graaf Machine
Mooie opnamen van de natuur, vooral die winter voelde ook echt koud. Verder aandoenlijk verhaaltje tussen mens en dier. Maar die prehistorische jagers kwamen niet als zodanig op mij over. Zag er veel te modern uit allemaal, wat gedrag betreft. Natuurlijk weet ik ook niet hoe het in die tijd er aan toe ging, maar dit overtuigde me niet. Ook die pakken met capuchons vond ik er niet sterk uit zien.

Overigens overtuigde die wraakactie van dat rund in de openingsscene mij ook niet. Runderen die dergelijk gedrag vertonen.... pffff..... runderen zijn domme kuddedieren, ze lopen achter elkaar aan of vluchten, maar gaan niet effe wraak nemen. Geloof ik niks van.

Maar in dit geval was het decor de grote speler, en dat was naar mijn idee prachtig. Daarop beoordeel ik deze film dan maar, want genoten heb ik wel.

avatar van Flat Eric
Ik heb me werkelijk zitten storen aan de Costume Design. Niet geloofwaardig. De kleding zag er gewoon te goed uit voor die (ijs)tijd. Comfortabel gevoerde en netjes gestikte bontvoeringen in capuchonnetjes? En die gestikte UGG-achtige boots? Nee, dat gaat er bij mij niet in en dat deed dan ook afbreuk aan de voor de rest wel vermakelijk film. Met de introductie van het allereerste huisdier ooit misschien wel.
Verder heb ik genoten van de natuurshots zowel overdag als 's nachts. Dat is mooi gedaan.
Ik heb de film niet gezien in 3D maar in gewone uitvoering en vraag me af of ik daar nu veel aan heb gemist, denk het eigenlijk niet.

avatar van Goodfella1812
Graaf Machine schreef:

Dan zoek maar eens naar "Battle at Kruger" waar enkele buffels een groep leeuwen aanvallen omdat deze een jonge buffel te pakken hebben. Betreft een amateur opname in Kruger National Park, kwaliteit is helaas niet geweldig maar de beelden zelf wel.

avatar van Graaf Machine
Goodfella1812 schreef:

Onvergelijkbaar met wat hier in de film gebeurde. Het ging hier niet om met een groepje een jong dier te verdedigen. Waar jij het over hebt is geen wraak maar verdedigen. In de film komt die buffel even die gozer ophalen om hem het ravijn in te pleuren, dat is wel wraak nemen.

avatar van Goodfella1812
Graaf Machine schreef:

Natuurlijk kun je een amateur opname niet vergelijken met een film. Maar simpel verdedigen is die battle at Kruger ook niet te noemen, de buffels zoeken het gevecht op en niet andersom. Daarnaast neemt de gemiddelde stier die door een matador gepakt wordt ook wraak zodra ie de kans krijgt. Daar kun je de scene uit Alpha wel mee vergelijken.

(even off topic, hoe kun je The Butterfly Effect nou 1 ster geven???)

Ik kan wel genieten van een mens dier relatie film. Moet je wel even door de eerder genoemde punten (de bijna designer kleding die ze dragen) heen kunnen kijken.

avatar van Master Blaster
De shots en de natuur was het grote pluspunt

Het verhaal en kleding was slecht ook het verzorgde uiterlijk en witte tanden is jammer...